Kaikki mainitsemasi mallit ovat jo elinkaarensa loppupuolella; Polo sai juuri faceliftin, joten sillä on vielä muutama vuosi jäljellä. Uudesta Yariksesta on jo lehdistössä (mm. uusimmassa Tuulilasi-lehdessä)kuvia; muotoilu jatkaa samaa tyyliä, mutta auto on hieman nykyistä isompi - Toyota Aygo puhaltaa niskaan. Uusi Clio tulee aivan kohta, se jakaa Micran kanssa pohjalevyn: http://www.channel4.com/4car/gallery/spy-shots-2004/R/renault-clio/clio-update.html. 206-mallin korvaava 207 tulee tuotantoon ensi vuonna.
Mikä noista nykymalleista olisi sitten paras kaupunkiauto? Varmaan kaikilla pärjää, ovathan ne pieniä ja näppäriä. Maantielle valitsisin Polon, mutta ranskalaisetkin ovat ihan mukavia. Nyky-Yaris on näistä ehkä leimallisimmin kaupunki- ja taajama-auto.
kiitos paljon vinkeistä, onko kenelläkään valmistajlla uutta "pientä" ja hinnaltaan 15-18t autoa mallistossa jota voisitte suositella, tuntuu että olisi järkevä ostaa uusinta mahdollista tekniikkaa ? t HJL
kiitos paljon vinkeistä, onko kenelläkään valmistajlla uutta "pientä" ja hinnaltaan 15-18t autoa mallistossa jota voisitte suositella, tuntuu että olisi järkevä ostaa uusinta mahdollista tekniikkaa ? t HJL
Aivan uudessa automallissa saattaa puolestaan olla "lastentauteja", joten jonkinlainen keskitie olisi turvallisin. Lisäksi kannattaa miettiä, mitä varusteita autoonsa ehdottomasti haluaa, ja mitkä ovat toivottavia. Automerkistä riippuen varusteet saattavat nostaa hintaa huomattavastikin nk. listahinnasta.
Suosittelemaan ei voi oikein toiselle ruveta. Joku arvostaa luotettavuutta, toinen ajettavuutta ja kolmas mukavuutta; takuun pituus, huoltohinnat , arvon alenema jne. seikat, jotka eivät ole suoraan auton ominaisuuksia, saattavat myös jollekin ratkaista kaupan. Ja eräät ostavat sen, jossa huolto on lähellä kotia tai todetusti hyvä. Ulkonäköseikatkin saattavat ratkaista.
kiitos paljon vinkeistä, onko kenelläkään valmistajlla uutta "pientä" ja hinnaltaan 15-18t autoa mallistossa jota voisitte suositella, tuntuu että olisi järkevä ostaa uusinta mahdollista tekniikkaa ? t HJL
Yksi täysin uusi auto on Toyota Aygo. En ala suosittelemaan kun en ole ajanut sitä, mutta varmasti tutustumisen arvoinen. Uutta tekniikkaa edustaa maailman kevyin sarjatuotantoauton moottori. Positiivisin yllätys on kuitenkin hinta, alkaen 11 950.
KIA Rio on ensitestien ja -tutustumisen perusteella ilmeisen varma valinta. Kunhan se saadaan ensin kauppoihin. Satamassa niitä on tuhannen kappaletta rivissä. Sopuhintaan automaattivaihteistolla.
Aloittajan esittämät vaihtoehdot todellakin ovat elikaarensa ehtoopuolella. Näiden sijaan voisi harkita esimerkiksi Mitsubishi Coltia: tukeva ajaa, erittäin tilava, kelpo suorituskyky 95-heppaisella koneella, hyvin varusteltu, persoonallisen näköinen, 3-v. takuu, uutta suunnittelua. Eikä maksa niin paljon kuin Polo.
Jos todella haluat miellyttävän kaupunkiauton, panet pari tonnia lisää ja ostat Honda Jazz 1.4 CVT AT (~20000 ecua).
Kävin muutama viikko sitten pyörimässä kyseisellä autolla kaupunkiliikentessä sekä isommalla tiellä. Täytyy sanoa että kaupunkiajo tällä portaattomalla automaatilla ei voisi enää hauskempaa olla. Ruuhkaliikenteessä ehdoton. Lähti liikennevaloista yleensä aina kevyesti naapuria liukkaammin vaikka koneena on "vain" 1.4.
Polo on noista ehdokkaista uusin, vuodelta 2002. Muut taitavat olla suht tasaikäisiä, jostain vuodelta 1997-1998.
Ja oma näkemys: - Jos kriteerinä on pelkästään kaupunkiajo, ota Yaris, muillakin tosin pärjää ihan hyvin. - Jos maantielläkin pitää viihtyä, sitten Polo tai Clio, Yaris mielestäni heikoin pidemmässä ajossa. - Jos tilat merkkaa, ota Polo. Käsittääkseni Yaris on noista pienin. - Jos talous merkkaa, niin Yaris saattaa olla kokonaistaloudellisin (huollot, vakuutus, bensa, arvonalennus) ja veikkaisin että kallein on Clio. Yaris ja Polo pitävät parhaiten arvonsa?
EDIT: Itse kun ostin pikkuautoa keväällä 2003, päädyin Poloon vaikka se olikin kallein. Nuo mainitsemasi muut kävin myös läpi mutta missään niistä ei ollut sopivan oloista kuskin paikkaa, joten ne jäivät listalta pois.
[jalkkis muokkasi tätä viestiä 08.09.2005 klo 15:32]
Parisen vuotta sitten olin vastaavan valinnan edessä armaan puolisoni autoa valitessani. Omilla kriteereilläni kärkeen nousivat VW Polo, Toyota Yaris ja Ford Fiesta. Pyrin arvioimaan pirssit seuraavien kriteerien mukaan (kullakin oma painoarvonsa ja tutkitut arvonsa): Mukavuusvarusteet, Takuu, Tekniikka, Viattomuus, Turvallisuus, Taloudellisuus, Markkinaosuus, Sisätilat, Ajettavuus ja ajomukavuus, Meluisuus, Valot, näkeminen ja ääritilanteet, Ruostumisherkkyys (Vi Bilägare).
Kaikkien näiden (sisältäen lukuisan määrän mm. TM:n, AutoBildin, Auto Motor & Sportin jne. koeajotuloksia jne jne...) päädyin VW Poloon.
Olemme armaan akkaseni kanssa olleet valintaamme tyytyväisiä. Pientä hiomista on myös ollut: takaikkunan pyyhin on korjattu takuuseen, samoin takaluukun vetimen maalaus.
Kokonaisuudessaan pirssi on toiminut erinomaisesti. Ajomatkaa on tullut kahdessa vuodessa n. 20 000 km, joten tulevat vuodet lisäävät ymmärrystämme valinnastamme.
Kaikki mainitsemasi mallit ovat jo elinkaarensa loppupuolella; Polo sai juuri faceliftin, joten sillä on vielä muutama vuosi jäljellä.
Uudesta Yariksesta on jo lehdistössä (mm. uusimmassa Tuulilasi-lehdessä)kuvia; muotoilu jatkaa samaa tyyliä, mutta auto on hieman nykyistä isompi - Toyota Aygo puhaltaa niskaan. Uusi Clio tulee aivan kohta, se jakaa Micran kanssa pohjalevyn: http://www.channel4.com/4car/gallery/spy-shots-2004/R/renault-clio/clio-update.html.
206-mallin korvaava 207 tulee tuotantoon ensi vuonna.
Mikä noista nykymalleista olisi sitten paras kaupunkiauto? Varmaan kaikilla pärjää, ovathan ne pieniä ja näppäriä. Maantielle valitsisin Polon, mutta ranskalaisetkin ovat ihan mukavia. Nyky-Yaris on näistä ehkä leimallisimmin kaupunki- ja taajama-auto.
Polo taisi juuri saada faceliftin.
Clio ja Yaris uudistuvat aivan lähiaikoina kokonaan.
Peugeotista en tiedä, mutta 206 esiteltiin kai 2000-2001.
Clion ja Yariksen uusista malleista on jo olemassa kuvia, joten voi itse katsoa mikä mielyttää, vanha vai uusi.
kiitos paljon vinkeistä, onko kenelläkään valmistajlla uutta "pientä" ja hinnaltaan 15-18t autoa mallistossa jota voisitte suositella, tuntuu että olisi järkevä ostaa uusinta mahdollista tekniikkaa ? t HJL
Aivan uudessa automallissa saattaa puolestaan olla "lastentauteja", joten jonkinlainen keskitie olisi turvallisin. Lisäksi kannattaa miettiä, mitä varusteita autoonsa ehdottomasti haluaa, ja mitkä ovat toivottavia. Automerkistä riippuen varusteet saattavat nostaa hintaa huomattavastikin nk. listahinnasta.
Suosittelemaan ei voi oikein toiselle ruveta. Joku arvostaa luotettavuutta, toinen ajettavuutta ja kolmas mukavuutta;
takuun pituus, huoltohinnat , arvon alenema jne. seikat, jotka eivät ole suoraan auton ominaisuuksia, saattavat myös jollekin ratkaista kaupan. Ja eräät ostavat sen, jossa huolto on lähellä kotia tai todetusti hyvä. Ulkonäköseikatkin saattavat ratkaista.
Yksi täysin uusi auto on Toyota Aygo.
En ala suosittelemaan kun en ole ajanut sitä, mutta varmasti tutustumisen arvoinen. Uutta tekniikkaa edustaa maailman kevyin sarjatuotantoauton moottori. Positiivisin yllätys on kuitenkin hinta, alkaen 11 950.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=121254
http://en.aygo.com/
Entä farmari-Polo, eli Fabia?
KIA Rio on ensitestien ja -tutustumisen perusteella ilmeisen varma valinta. Kunhan se saadaan ensin kauppoihin. Satamassa niitä on tuhannen kappaletta rivissä. Sopuhintaan automaattivaihteistolla.
uusi punto on tulossa markkinoille kohta, NCAP testissä sai jo 5 tähteä turvallisuudesta.
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/ratings.php?id1=6
Aloittajan esittämät vaihtoehdot todellakin ovat elikaarensa ehtoopuolella. Näiden sijaan voisi harkita esimerkiksi Mitsubishi Coltia: tukeva ajaa, erittäin tilava, kelpo suorituskyky 95-heppaisella koneella, hyvin varusteltu, persoonallisen näköinen, 3-v. takuu, uutta suunnittelua. Eikä maksa niin paljon kuin Polo.
Clio ja Yaris uudistuvat aivan lähiaikoina kokonaan.
Peugeotista en tiedä, mutta 206 esiteltiin kai 2000-2001.
Jossain olen jo nähnyt kuvan 207:stä, joten ei se varmaan kovin kaukana ole sekään. Ilmeisesti esitellään tänä syksynä tai talvena.
Jos todella haluat miellyttävän kaupunkiauton, panet pari tonnia lisää ja ostat Honda Jazz 1.4 CVT AT (~20000 ecua).
Kävin muutama viikko sitten pyörimässä kyseisellä autolla kaupunkiliikentessä sekä isommalla tiellä. Täytyy sanoa että kaupunkiajo tällä portaattomalla automaatilla ei voisi enää hauskempaa olla. Ruuhkaliikenteessä ehdoton. Lähti liikennevaloista yleensä aina kevyesti naapuria liukkaammin vaikka koneena on "vain" 1.4.
Käy ihmeessä kokeilemassa...suosittelen.
http://www.channel4.com/4car/gallery/spyshots-2005/P/peugeot-207/207-1_page_8.html
Tuolla on Pösöstä spy-kuvia ja yksi piirros uudesta mallista.
Itse ottaisin pösön.
Polo on noista ehdokkaista uusin, vuodelta 2002. Muut taitavat olla suht tasaikäisiä, jostain vuodelta 1997-1998.
Ja oma näkemys:
- Jos kriteerinä on pelkästään kaupunkiajo, ota Yaris, muillakin tosin pärjää ihan hyvin.
- Jos maantielläkin pitää viihtyä, sitten Polo tai Clio, Yaris mielestäni heikoin pidemmässä ajossa.
- Jos tilat merkkaa, ota Polo. Käsittääkseni Yaris on noista pienin.
- Jos talous merkkaa, niin Yaris saattaa olla kokonaistaloudellisin (huollot, vakuutus, bensa, arvonalennus) ja veikkaisin että kallein on Clio. Yaris ja Polo pitävät parhaiten arvonsa?
EDIT: Itse kun ostin pikkuautoa keväällä 2003, päädyin Poloon vaikka se olikin kallein. Nuo mainitsemasi muut kävin myös läpi mutta missään niistä ei ollut sopivan oloista kuskin paikkaa, joten ne jäivät listalta pois.
Yaris on lisäksi monien tilastojen mukaan - mikäli ne sinulle jotain merkitsevät - se luotettavin.
Parisen vuotta sitten olin vastaavan valinnan edessä armaan puolisoni autoa valitessani. Omilla kriteereilläni kärkeen nousivat VW Polo, Toyota Yaris ja Ford Fiesta. Pyrin arvioimaan pirssit seuraavien kriteerien mukaan (kullakin oma painoarvonsa ja tutkitut arvonsa): Mukavuusvarusteet, Takuu, Tekniikka, Viattomuus, Turvallisuus, Taloudellisuus, Markkinaosuus, Sisätilat, Ajettavuus ja ajomukavuus, Meluisuus, Valot, näkeminen ja ääritilanteet, Ruostumisherkkyys (Vi Bilägare).
Kaikkien näiden (sisältäen lukuisan määrän mm. TM:n, AutoBildin, Auto Motor & Sportin jne. koeajotuloksia jne jne...) päädyin VW Poloon.
Olemme armaan akkaseni kanssa olleet valintaamme tyytyväisiä. Pientä hiomista on myös ollut: takaikkunan pyyhin on korjattu takuuseen, samoin takaluukun vetimen maalaus.
Kokonaisuudessaan pirssi on toiminut erinomaisesti. Ajomatkaa on tullut kahdessa vuodessa n. 20 000 km, joten tulevat vuodet lisäävät ymmärrystämme valinnastamme.