Jokin aika sitten oli turvallisuustesti auton istuimille. Peräänajokolari taisi olla se tärkein juttu jos oikein muistan. Mielenkiintoinen testi:
Parhaimpia oli kaikki Volvot, Focus ja Mondeo. Hyviä oli Audi A3, BMW 1-sarja, Opel Astra ja VW Golf.
Huonoimpia Honda Civic, Toyota Corolla ja Fiat Stilo.
(Maanantaisessa Turun Sanomissa)
No Volvolla on ihan yleisestikin parhaimmat penkit, ainakin oman kokemuksen pohjalta. Tulos sopii muutenkin Volvon turvallisuusimagoon.
Volvo sai oikein eritysikehuja, tuskin Ford ilman Volvoa olisi pärjännyt noin hyvin.
Turkulaisiin ei taida olla luottamista: Muistin lukeneeni testistä, mutta oman muistini mukaan siinä olivat japanilaisvalmistajat mukana. Selailin alkuvuoden lehtiä - ja löysin testiyhteenvedot AutoBild-lehdestä nro 1 /2005.
Tässä testin kaikki keskiluokan autot, joiden istuimet saivat arvosanan hyvä:
Ford Mondeo
Nissan Primera
Renault Laguna
Saab 93
Volvo S40
Volvo S60
Arvosanan huono saivat keskiluokassa:
Alfa 156
BMW 3-sarja
Honda Accord
Jaguar X-Type
Mercedes C-sarja
Skoda Superb
VW Bora
VW Passat
Suurissa autoissa arvosanan huono sai kaksi automallia:
Alfa 166
BMW 5-sarja
Tuomakselle:
Nuorena miehenä et ehkä tiedä, että Ford voitti jo Sierralla
penkkivertailun (TM) aikanaan- taakse jäivät mersut ja volvot. Volvoista ei silloin niin suureen ääneen puhuttukaan, kuuluivat paremminkin Zetor luokkaan. Eikä taida Volvo vieläkään maailmalla olla niitä eniten haluttuja autoja ? Turvallisuus on toki tärkeä asia, ja parhaimmillaan se on silloin kun se löytyy kuljettajan korvien välistä !
Minulla on tallessa 80-luvun lehti jossa on penkkitesti, siinä oli kymmeniä eri penkkiä. Testin oli tehnyt itse TM.
Tästä löytyy linkki jossa yhteenveto tutkimuksesta, voipi käydä itse ihmettelemässä testituloksia.
http://fuhrpark.de/lib/downloads/crashtest_autositze.pdf