Parhaat autot tässä

18 kommenttia

Kuluttajatutkimusyritys JD Power auttaa asiakasta valitsemaan auton nettisivuillaan. Ensin valitaan auton tyyppi, itse valitsin kompakti-luokasta ja sitten annoin painotukseni koskien esim. mukavuutta, luotettavuutta ja teknistä korkealuokkaisuutta. Tässä listassa vastauksena 32 auton keskimmäinen paremmuusjärjestys. Aika mielenkiintoinen. Esimerkiksi Kia Rio päihittää VW Golfin, vaikka eräs brittilehti sanoi Riosta suoraan, että se on 'paska'. Käypä testailemassa itse osoitteessa www.jdpower.com


1. Toyota Prius
2. Mazda 3
3. Scion xB
4. Toyota Corolla
5. Chrysler PT Cruiser
6. Hyundai Elantra
7. Pontiac Vibe
8. Toyota Matrix
9. Scion xA
10. Mitsubishi Lancer/LancerSportback
11. Honda Civic Coupe
12. Honda Civic Sedan
13. Pontiac Sunfire 2-dr
14. Pontiac Sunfire 4-dr
15. Subaru Outback Sport
16. Nissan Sentra
17. Chevrolet Cavalier Coupe
18. Chevrolet Cavalier Sedan
19. Volkswagen Beetle
20. Hyundai Accent Coupe
21. Hyundai Accent Sedan
22. Ford Focus 2-door
23. Ford Focus 4-door
24. Dodge Neon
25. Subaru Impreza
26. Kia Rio
27. Volkswagen Golf
28. MINI Cooper
29. Saturn ION
30. Kia Spectra
31. Chevrolet Aveo
32. Suzuki Aerio/AerioSX







  
  • Taitaa noita listoja löytyä maailmalta "jokaisen makuun", olen niihin jo hiukan kyllästynyt. Onhan AutoBild-konsernikin julkaissut oman laaturaporttinsa "Qualitätsreport 2004" :

    http://www.presseportal.de/story.htx?nr=618440&firmaid=53065

    Suomessa on vähän erilaiset ilmasto- ja liikenneolot kuin maailmalla, joten ne eivät suoraan kerro autojen toimivuudesta meidän oloissamme.

      
  • Mistä hatusta tuokin luettelo on vedetty?
    Täysin omituisia malleja. Taitaa JDPowersilla olla tekemisen puutetta.
    Audi, BMW ja MB puuttuivat, joten aika turha kysellä yhtään mitään.

      
  • MUN SUOSIKIT VW GOLF JA KIA RIO. kyllä jos valitsisin noista joskus aikanaan

      
  • Luotettavia nuo varmaan voivat olla osittain, mutta kärjessä olevat autot eivät ole mielestäni mitään erityisen mukavia autoja. Minun mielestäni pitäisi olla tasaisen hyvä kaikissa noissa ominaisuuksissa että pääsisi kärkeen.

      
  • Ranskalaisia autoja ei Jenkkilään viedä lainkaan.
    Sik varmaan listalla ei nävy Pösöjä, Citikoita eik Renui.

      
  • Tavallaan ihan mielenkiintoista mutta täytyy muistaa että esim USA:n Toyota Corolla on eri auto kuin Euroopan Toyota Corolla. En jaksa käydä USA:n Suzukin sivuilla tarkistamassa mutta eikö tuo "Suzuki Aerio" ole täällä Daewoo Nubira vai oliko se sittenkin Suzuki Liana? Daewoon malleja myydän joka tapauksessa USA:ssa Suzukeina.

      
  • Nuo "parhaat autot" listat eivät kyllä kerro yhtään mitään. Esim saksalaistenkaan tekemissä jutuissa ei koskaan oteta huomioon
    - kyseisen mallin kokonaismääriä markkinoilla
    - ajokilometreja per vuosi (rankataan vuosimallin perusteella, vaikka varmasti mersulla ajetaan Saksassakin keskimäärin huomattavasti enemmän kuin Toyotoilla, joita käytetään lähinnä kauppakasseina)
    - käyttötarkoitusta (mitkä merkit ammattiautoina?)
    - ajotapoja (Bemuilla, Mersuilla ja Audeilla kun ajellaan vähän muita enemmän kovaa autobaanalla...)
    Autojen yksipuolinen arvottaminen joidenkin pikkuvikojen perusteella on muutenkin vähän outoa, kyllä ne niin erilaisia eri luokissa ovat. Ja mitkä ovat ne todelliset erot, kuinka suuria ne sitten loppujen lopuksi ovat? Itse en nimittäin ole huomannut yhtään mitään olennaista eroa, varsinkaan en japanilaisten hyväksi.

    Samoista osista ne on kaikki kasattu, alihankkijoita on todella vähän maailmanlaajuisestikin.

      
  • Lainaus:
    29.12.2004 klo 19:43 AkiK kirjoitti
    Nuo "parhaat autot" listat eivät kyllä kerro yhtään mitään. Esim saksalaistenkaan tekemissä jutuissa ei koskaan oteta huomioon
    - kyseisen mallin kokonaismääriä markkinoilla
    - ajokilometreja per vuosi (rankataan vuosimallin perusteella, vaikka varmasti mersulla ajetaan Saksassakin keskimäärin huomattavasti enemmän kuin Toyotoilla, joita käytetään lähinnä kauppakasseina)
    - käyttötarkoitusta (mitkä merkit ammattiautoina?)
    - ajotapoja (Bemuilla, Mersuilla ja Audeilla kun ajellaan vähän muita enemmän kovaa autobaanalla...)
    Autojen yksipuolinen arvottaminen joidenkin pikkuvikojen perusteella on muutenkin vähän outoa, kyllä ne niin erilaisia eri luokissa ovat. Ja mitkä ovat ne todelliset erot, kuinka suuria ne sitten loppujen lopuksi ovat? Itse en nimittäin ole huomannut yhtään mitään olennaista eroa, varsinkaan en japanilaisten hyväksi.

    Samoista osista ne on kaikki kasattu, alihankkijoita on todella vähän maailmanlaajuisestikin.

    Osittain olen samaa mieltä ao. listojen merkityksellisyydestä. Kuten aiemmin viestitin, Suomen olosuhteet poikkeavat mm. keski-eurooppalaisista.
    Huomauttaisin kuitenkin AutoBildin listasta:
    - mukaan on otettu vain Saksassa eniten myydyt merkit
    - mm. vikaisuutta on selvitetty suhteessa merkin kokonaismääriin.
    - kaupunkiajo on autolle huomattavasti kuluttavampaa kuin maantieajo
    - ammattikäytössä olevat autot eivät ole tutkimuksessa mukana
    - mm. Mersu ja BMW ovat Saksassa suosittuja eläkeläisten keskuudessa - ajotavat sen mukaisia

      
  • Mitä autot kestävät

    Datsun 1600 SSS vm. 69 300.000km moottori kunnossa ei öljynkul.

    BMW 2002 vm. 71 145.000 km laakerivika / koneremontti öljynkul.
    0,5-0,8l / 1000km uudesta asti!!

    Nissan Primera vm. 93 100,000km n. 20 pientä takuuvikaa + laturi
    Bosch ei takuuseen. yhtä paljon vikoja kuin kahdessatoissa aikaisemmassa japanissa valmistetussa.

    Nissan Primera vm. 99 90.000km vetoakselin ulommaiset suojakumit murtuneet ps. eurooppalainen muovi ei kestä pakkasta yhtä hyvin kuin japanilainen kumi. ei muita vikoja ilmeisesti eurooppalainen alihankintaketju saatu kuriin!!

    Ihmetystä listassa herätti Opel 6 Volvo 7 ????

      
  • Lainaus:
    MatLog kirjoitti

    - mm. vikaisuutta on selvitetty suhteessa merkin kokonaismääriin.

    Mutta ei millään tavalla suhteessa ajomääriin, käyttötarkoitukseen, käyttötapaan jne.

    Lainaus:
    kaupunkiajo on autolle huomattavasti kuluttavampaa kuin maantieajo

    Totta, mutta Saksassa maantieajo on täysin erilaista kuin meillä. Autobaanalla ajetaan aivan eri nopeuksilla kuin meidän maanteillämme, vauhdit vaihtelevat jatkuvasti, kiihdytetään kovaa ja jarrutetaan kovaa. Kone käy ihan eri kierrosluvuilla kun täällä. Varsinaista maantieajoa ajetaan itse asiassa hyvin vähän, tavan maantietkin kulkevat usein kylien läpi. Maaston muodot ovat myös meikäläisiä paljon vaihtelevampia

    Lainaus:
    ammattikäytössä olevat autot eivät ole tutkimuksessa mukana


    Osittainen harha, koska Saksassa ei ole paljon työsuhdeautoja. Paljonkin työssään ajavat tekevät sen omalla autollaan.

    Lainaus:
    mm. Mersu ja BMW ovat Saksassa suosittuja eläkeläisten keskuudessa - ajotavat sen mukaisia


    Hivenen eri mieltä. Mersun ostaja on sielläkin useimmiten paljon ajava henkilö aivan kuten Suomessakin. Isompi saksalainen auto on myös perheen ykkösauto jolla ajetaan paljon. Kakkosautoksi ostetaan vaikka japsi, jolla rouva käy sitten kaupassa – ajotavat sen mukaisia, jos pieni vitsi sallitaan ;)

    Tietysti voi miettiä, miten kuluttavia ne pappojen ajotavat itse asiassa ovatkaan…ainakin kytkin on kovilla ;)

    Bemari on yleinen auto nuorilla ja aktiivisilla ihmisillä (ostajakunnan keski-ikä Saksassa noin 40 v), niitä myös viritellään ja laitellaan – ajotavat sen mukaisia ;)

    - - -

    Mikä on ero esimerkiksi 1 ja 10 sijoilla olevilla autoilla jos ajetaan vaikka 4 v ja 120 000 km. Onko se
    a) yksi vika enemmän
    b) kaksi
    c) kolme
    d) peräti enemmän

    Oman kokemuksen mukaan ero on käytännössä todella pieni.

    ----

    Mitä se laatu sitten on, pelkkää kapeasti määriteltyä perusluotettavuutta (vasara on todella luotettava väline verrattuna Hiltiin…)? Vai onko se myös:
    - ajo-ominaisuuksia?
    - mukavuutta?
    - ergonomiaa?
    - äänettömyyttä, myös vanhempana?
    - jämäkkyyttä, myös vanhempana?
    - muotoilua, ulkonäköä, sisustusta, kauneutta?
    - ajattomuutta (laatuauto on tuoreen näköinen vielä viisivuotiaanakin, mitenkäs on joka toinen vuosi uusittavien japsimallien laita?)?
    - teknisiä innovaatioita?
    - naapurien kateutta :wink: ?

    - - -

    Minkä ostaisitte 200 000 km ajettuna: Nissanin? Toyotan? Volkkarin? Volvon? Mersun? Missä on ominaisuudet tallella, mikä kitisee ja nitisee? Mikä on vielä ryhdissään???


    [AkiK muokkasi tätä viestiä 30.12.2004 klo 14:41]
      
  • Niistä 200t ostaisin tietysti mersun!Ei näy paljoakaan toyotia millä on ajettu 400t kilometriä.
    Olen muuten täysin erieltä ns. parhaiten autojen listasta, koska missä kaikki saksalaiset ovat?
    Misä ovat s-sarjan,e-sarjan,ml,g,cl,clk-sarjan mersut entä 5,6,7 sarjan bmw:t Tai Audi A6-8?
    En luota yhtään kyllä tohon koko listaan!
    :tongue:
    Onko mahdollista että kauiiki saksalaiset olisi jätetty pois koko listasta?,koska siinä on pelkkiä japseja!

    Siinä ei ole parhaita autoja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue:

    [mersu mies muokkasi tätä viestiä 30.12.2004 klo 21:44]
      
  • Rupeaako näiden itsetunnon jatkopätkien "kubbelwagenien" omistajien usko horjua pelien laatumielikuvaan vai mistä tämä itku ja hammastenkiristys???

      
  • Tunteiden kuohuahan nuo tutkimukset aina aiheuttavat - tietyllä tavalla turhaan.

    En viitsi ruveta väittelemään enää eri automerkkien omistajien ajotavoista Saksassa - tai mikä auto on paras 200 000 km ajettuna. Muistaakseni vuosia sitten oli jossain autolehdessä artikkeli paljon ajetuista autoista : 700 000 km - yli miljoona km. Mukana oli Mersujen ja Volvojen ohella myös japanilaisia - ja yllättävän hyväkuntoisia vielä. Voidaan väittää, että siitä ajasta ovat japsit muuttuneet - mutta niin ovat bemarit ja mersutkin.

    Saksassa yli 200 tkm ajetut autot ovat "romurautaa" -oli merkki mikä tahansa. Siksi siellä harrastetaan ahkerasti matkamittareiden ruuvaamista - että saisi autosta edes pari tuhatta euroa vaihdossa.
    Saksan autotehtaat -premium -merkitkin - ovat sopeutumassa uuteen tilanteeseen: kun käyttöä verotetaan päästönormien mukaan, ja normit uusiutuvat muutaman vuoden välein, kaikki haluavat päästä eroon uusimmat normit täyttämättömistä autoista. Niinpä autoja ei kannata suunnitellakaan enää yli 10 vuotta kestäviksi.

    Joistakin edellä olleista mielipiteistä voi lukea, että saksalaiset ovat hyviä tekemään autoja, mutta tutkimuksen teko ei oikein heiltä luonnistu. Onneksi Suomessa on Mersu- ja BMW-omistajia, jotka
    tietävät Totuuden Autoista. No, kunhan kotimainen Merkkien Merkki tutkimus taas alkaa, siellä saa omaansa taas kehua. Ja jos joku Toyota tai muu japsi pääsee samoille sijoille, niin niillähän vaimoväki ajelee vain kirkkoreissuja pyhäisin.



    [MatLog muokkasi tätä viestiä 31.12.2004 klo 17:17]
      
  • Akik ja mesemies

    Tiedän taksikäytössä ajetun 700000 isokoneisella Camry:llä ilman suurempia huolia, vesipumppua vaihdettu tai muuta pientä kuten muissakin paljon ajetuissa eikä moottoria ole tarvinut purkaa. Eikä ole 200000 kohdalla nitissyt tai natissut.
    Vertailkaa saman kategorian autoja...aina tuntuu että mersua verrataan Corollaluokkaan jossa yleensä 1.6 litraiset koneet. Verratkaa pikkumeseä ja corollaa niin ollaan samalla lähtöviivalla...eikä corolla taatusti häviä ainakaan koneen kestävyydessä.
    Tottakai isojen mersujen matalaviritteiset suurivääntöiset koneet kestää, mutta silloin pitää ottaa vertailuun esim camry 2.4, Nissan Maxima tai vastaava isommalla koneella ja kas...ei se mese enää niin ihmellinen ole.
    Paskaahan voi aina jauhaa mutta asiat asioina :open_mouth:

      
  • Jaa muuten...

    Tässä vähän aikaa sitten oli Tampereen seudulla autoliikkeessä käytetty härveli (Honda HR-V 1.6 v-tec) myytävänä, auto nelivuotias ja mittarissa 235000. Mekoinen kilometrimäärä lyhyessä ajassa tämän tyyppiselle autolle. Soitin ja kyselin autosta, kuulemma hienossa kunnossa ja normaalihuollot tehty.

    Että kyllä ne tämäntyyppiset Jaappaninpojan vehkeetkin tuntuu kestävän Suomen menoa :sunglasses:

      
  • Tänä aamuna tuli katottua autotalli.comi:sta että siellä löytyy vm 2001 mb 481000 2.0l disel.Oli siellä paljon yli 300000km ajettuja pieni mootorisia mersuja. :innocent:
    Ei niitä toyotia ole niin paljoa.Ei löydy yli 30v toyotia mistään :tongue: :tongue:
    mersuja löytyy muutamia

    [mersu mies muokkasi tätä viestiä 02.01.2005 klo 12:03]
      
  • Lainaus:
    02.01.2005 klo 12:02 mersu mies kirjoitti
    Tänä aamuna tuli katottua autotalli.comi:sta että siellä löytyy vm 2001 mb 481000 2.0l disel.Oli siellä paljon yli 300000km ajettuja pieni mootorisia mersuja. :innocent:
    Ei niitä toyotia ole niin paljoa.Ei löydy yli 30v toyotia mistään :tongue: :tongue:
    mersuja löytyy muutamia

    Johtopäätökset:
    1) Jos haluaa ostaa yli 30 v auton, Mersu on hyvä vaihtoehto. Silloiset mersut olivat rautaa.
    2) Isojen autojen kohdalla näyttää pätevän sama kuin pikkuautojenkin: mitä enemmän niitä uutena myydään, sitä enemmän niitä myöhemmin löytyy käytettyinä - paljon ajettuinakin. Isot japanilaiset eivät Suomessa ole olleet myyntimenestyksiä - viime vuosina niitä ei ole edes saanut (maastureita ja pakettiautoja lukuunottamatta) dieseleinä, mikä on paljon ajavalle (mm. taksiautoilijalle) monesti kynnyskysymys.

      
  • Jaa ei löydy 30-vuotiasta toyotaa...eipä tietenkään liikkeistä ne kun ovat yhä tyytyväisillä omistajillaan liikenteessä. Täällä kotinurkillanikin pyörii ainakin 3 pikku Corollaa (KE20) ja vuosimallit ovat siinä 72-74. Hyvin kulkevat ja edelleen ryhdissään eikä minään teinivehkeinä vaan aikuisten käytössä.

    Muistelen muuten edelleen vanhan KE-20:n vaihteistoa ja kytkintä...siitä herkkyydestä ja täsmällisyydestä olisi vielä tänäkin päivänä monella autolla malliksi ottamista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit