Tuore uutinen tältä viikolta: BMW:n konsernijohtaja Helmut Panke on julkisesti 300 johtavan ihmisen edessä tunnustanut, että BMW:n sijoitus saksalaisissa vikatilastoissa on huono ja ja vaatii parannusta: "Wir müssen und werden die Zuverlässigkeit unserer Autos verbessern" (meidän täytyy ja me tulemme parantamaan autojemme luotettavuutta). Näin siis BMW:n ylin johto julkisesti ja avoimesti BMW autojen nykylaadusta. Luulisi BMW:n konsernijohtajan tietävän ja tuntevan tosiasiat! Saksankielen taitoiset katsokoot www.automobilwoche.de 14.3.2005.
Laadun parantamiseksi BMW on aloittanut uuden firmansisäisen "Produkt- und Prozessqualität" (PPQ) -ohjelman. BMW:n johtokunnan jäsen Burkart Göscel, vastuualueena tuotekehitys, ja BMW-Motorenchef (moottoripäällikkö) Klaus Borgmann kertovat, että BMW on aloittanut uuden alihankkijoiden tuotteiden laadunvalvontaohjelman: Alihankkijoiden tuotteille tullaan tekemään säännöllisiä laatutestejä, joissa osat testataan aina särkymisrajalle asti.
Esimerkiksi tänä vuonna Bosch toimitti suuria määriä dieselpumppuja jotka viallisten pinnotteiden takia rikkoutuivat vaaditun 20 tunnin sijasta jo yhden tunnin rasitustestin jälkeen. "Me olemme jopa ylpeitä siitä, että varoitussysteemi toimi ja vain n. 1000 viallista autoa meni toimitukseen". Näin siis kertoo BMW:n moottoripäällikkö Klaus Borgmann. Nämäkin uutiset löytyy saksalaisilta autosivuilta tältä viikolta.
Vielä kertauksen vuoksi. Saksan BMW:n konsernijohtaja Helmut Planke on julkisesti tätä mieltä: "BMW-autojen laadun on pakko parantua".
Se on vaan niin sääli että ainakin Corolla on niin huono tienpäällä ettei sitä voi tosissaan harkita. Ajamisen ilo on ainakin itselle se tärkein pointti. Samoin sisätilojen laatu ei ole kaksinen.. Mutta jokainen tietenkin painottaa eri asioita.
Se on vaan niin sääli että ainakin Corolla on niin huono tienpäällä ettei sitä voi tosissaan harkita. Ajamisen ilo on ainakin itselle se tärkein pointti. Samoin sisätilojen laatu ei ole kaksinen.. Mutta jokainen tietenkin painottaa eri asioita.
Yhtä asiaa ei kyllä näillä palstoilla voi käsittää, eurooppalaisten puolustajat aivan säännönmukaisesti vertaavat esim.Corollaa tai muita japanilaisia kaksin kolminkertaisesti maksaviin autoihin, eikö olisi reilua vertailla kyseisiä autoja Lexukseen tai Infinitiin niin olisi tasaisempaa, vai eikö kantti riitä ja saattaisi se ajonautintokin löytyä?
Se on vaan niin sääli että ainakin Corolla on niin huono tienpäällä ettei sitä voi tosissaan harkita. Ajamisen ilo on ainakin itselle se tärkein pointti. Samoin sisätilojen laatu ei ole kaksinen.. Mutta jokainen tietenkin painottaa eri asioita.
Yhtä asiaa ei kyllä näillä palstoilla voi käsittää, eurooppalaisten puolustajat aivan säännönmukaisesti vertaavat esim.Corollaa tai muita japanilaisia kaksin kolminkertaisesti maksaviin autoihin, eikö olisi reilua vertailla kyseisiä autoja Lexukseen tai Infinitiin niin olisi tasaisempaa, vai eikö kantti riitä ja saattaisi se ajonautintokin löytyä?
Nyt kyllä vertasin ihan uuteen golfiin ja vuoden 2000 opel zafiraan sekä omakohtaisten kokemusten pohjalta. Hittoako sitä vertailemaan tai arvioimaan autoja mistä ei ole kokemusta?? En todellakaan väitä että japanilaiset olisivat huonoja ajettavia, mutta Corolla on ollut valitettavasti suuri pettymys. Uusi Corollan Verso vaikutti kyllä koeajettuna paremmalta, joskaan siihen ei taas saanut kunnollista automaattia..
Niin tuohon Lexuksesta pieni huomio.. Lexuksen fiilistä laskee rajusti se, että auto on sisältä kuin perustojo. Ratti, katkaisimet ja kojetaulu on ihan samat kuin perustojossa. Extraa on vain nahkapenkit ja "puuviilu". Valitettavasti ei lähelläkään samaa fiilistä kuin vaikka mesessä. Eri Lexus- ja Toyota-malleja oon käyny ihmettelemässä Toyota Amluxissa asti.. Lexuksen ajo-ominaisuudet voivat tosin olla loistavat, mutta niistä ei ole kokemusta. Muutenkin sääli että makeimmat tojomallit eivät koskaan eksy tänne eurooppaan asti.
Se on vaan niin sääli että ainakin Corolla on niin huono tienpäällä ettei sitä voi tosissaan harkita. Ajamisen ilo on ainakin itselle se tärkein pointti. Samoin sisätilojen laatu ei ole kaksinen.. Mutta jokainen tietenkin painottaa eri asioita.
Auto on tosiaan paras valita omien eikä naapurin mieltymysten mukaan. Corollasta minulla on hyvin vähän kokemusta. Sattuman kautta ajoin viime kesänä pidemmän maantielenkin vm 2001 (edellinen korimalli) farmari Corollalla. Huomattavasti enemmän joutui tekemään töitä ohjauksen kanssa verrattuna omaan Avensikseen ja vaimon Bemariin. Epämukavuutta lisäsi se, että penkin säätövarat loppuvat kesken jos on yli 180cm. Pointtini on se että en lähde yleistämään tätä uuteen Corollaan, jota en ole ajanut, koska se on ihan eri auto. Toivottavasti olet ajanut uutta (viime vuonna taisi tulla viimeisin uudistus) Corollaa ja kokemuksesi perustuvat siihen.
Yhtä asiaa ei kyllä näillä palstoilla voi käsittää, eurooppalaisten puolustajat aivan säännönmukaisesti vertaavat esim.Corollaa tai muita japanilaisia kaksin kolminkertaisesti maksaviin autoihin
Näinhän se on ja siksi en lähdekkään väittämään vm 2001 Corollaa huonoksi. En ole ajanut yhtään kilpailevaa tuotetta vm 2001, joten en voi verrata.
Kuitenkin auton osto, sen omistaminen ja halu on tunnetta, usealle nautinto. Jos haluan A6:n, uuden Passatin tai BMW 530:n, niin onko huoltovälillä merkitystä, tai vikaisuudella?
Uudessa autossa on pitkä takuu, eikä mikään nykyaikainen uusi auto ole huono, tai erittäin vikainen. Aivan kuin haluttaisiin korostaa, että huonon auton ostit, jos päätyy muunmerkkiseen kuin Aasialaiseen! .
Euroauton ostaminen/omistaminen ei tarkoita, että ajoneuvo on jatkuvasti huollossa. Jos oikein etsitään, löytyy varmasti joka merkistä huonoja esimerkkejä.
Osaltani pitää ehdottomasti edelleen paikkansa yllä kirjoittamani. Korostan nyt uudestaan, allekirjoittanut ei ole koskaan väittänyt japseja huonoiksi - fiilis sellaiseen puuttuu. Uusi Avensis farkku voisi olla....mutta keula näyttää joltain särkikalalta. Ehkä ilmeeseen pitäisi paremmin tottua..?
[SixPack muokkasi tätä viestiä 15.03.2005 klo 20:36]
Niin tuohon Lexuksesta pieni huomio.. Lexuksen fiilistä laskee rajusti se, että auto on sisältä kuin perustojo. Ratti, katkaisimet ja kojetaulu on ihan samat kuin perustojossa. Extraa on vain nahkapenkit ja "puuviilu". Valitettavasti ei lähelläkään samaa fiilistä kuin vaikka mesessä. Eri Lexus- ja Toyota-malleja oon käyny ihmettelemässä Toyota Amluxissa asti..
Nyt tulee kyllä ylitettyä päivän TMnet "kiintiö" ajallisesti, mutta pari asiaa kiinnostaisi. Voisitko yksilöidä esim. missä Euroopassa myytävässä Toyotassa ja Lexuksessa on sama ratti? Mitkä mallit muistuttavat kojelaudan osalta toisiaan? Itsellä on ihan eri kokemus, mielestäni yhteisten osien käyttö on minimissä (käytännössä olematonta) jos verrataan vaikka VW-Audi-akseliin. Lexus divisiona on nyttemmin erotettu omaksi yksikökseen ja suunnittelusta vastaavat eri henkilöt, käytössä on kuitenkin tietenkin koko konsernin tekninen osaaminen. Ensimmäinen, vain Lexukseksi kehitetty malli on uusi GS-sarja.
Helsingin Sanomat 12.3.2005 sivu E1 Samaisen laatu tutkimuksen vieressä oli mitkä autot on parhaita 1Mersu, 2bmw, 3 japnilaisten ihme toyota. Ja jäleen totesimme että mersu on paras auto toyota on vasta 3 paras
Nyt tulee kyllä ylitettyä päivän TMnet "kiintiö" ajallisesti, mutta pari asiaa kiinnostaisi. Voisitko yksilöidä esim. missä Euroopassa myytävässä Toyotassa ja Lexuksessa on sama ratti? Mitkä mallit muistuttavat kojelaudan osalta toisiaan? Itsellä on ihan eri kokemus, mielestäni yhteisten osien käyttö on minimissä (käytännössä olematonta) jos verrataan vaikka VW-Audi-akseliin. Lexus divisiona on nyttemmin erotettu omaksi yksikökseen ja suunnittelusta vastaavat eri henkilöt, käytössä on kuitenkin tietenkin koko konsernin tekninen osaaminen. Ensimmäinen, vain Lexukseksi kehitetty malli on uusi GS-sarja.
En nyt tarkemmin muista eri malleja, koska kaikki mahdolliset olivat esillä. Mutta ainakin huippumalli SC oli sisätiloiltaan pettymys. Kyseisessä mallissa oli mm. sama ratti Toyotan (corolla?) kanssa, toki puukehyksellä höystettynä. Positiivistä on jos kehityssuuntana on erottautua selvemmin Toyotasta, koska kyllä Lexuksessa premium-lisää soisi olevan..
Samoin on tilanne VAG-konsernin kanssa. Aikaisemmin mielestäni samoja osia oli enemmän eri malleissa, mutta ainakin nyt uudet A3-Golf-Octavia erottuvat varsin selkeästi toisistaan sisätilojen suhteen.
Helsingin Sanomat 12.3.2005 sivu E1 Samaisen laatu tutkimuksen vieressä oli mitkä autot on parhaita 1Mersu, 2bmw, 3 japnilaisten ihme toyota. Ja jäleen totesimme että mersu on paras auto toyota on vasta 3 paras
Minulle ei tule Helsingin Sanomia, joten olisi kiva tietää, missä suhteessa ao. autot ovat paremmuusjärjestyksessä: Vikaisuus, omistajien mielipide vai HS:n mielipide vai...
En oo periaattesta osallistunu keskusteluihin joissa on juupas-eipäs makuinen sävy mutta nyt on pakko.Laatuhan syntyy MINUN mielestäni monesta eri tekijästä. 1)Auto ei nitise ja natise 2)Sisä materiaaleista ja niiden ulkonäöstä 3)-35 pakkasta niin käyntiin ja menoksi 4)Varusteiden toimivuudesta 5)Yleensä koko huolto organisaatiosta 6)Ei korjaus kampanjoita 7)Hinta-Laatu suhde EI VOI verrata 20000e auto vastaan 50000e auto 8)Jälleen myynti arvo ja haluttavuus käytettynä
Lopuksi mun unelma auto siitä voi päätellä mun mielipiteen asiaan.
Toyotan moottori 1.8vvtl-i ja uuden alfa gt:n koriin siihen laitetaan bemarin tekemä/suunnittelema sisustus, elektroniika/sähköt toyotasta ja penkit volvosta alusta sais olla joko fordin tai bemarin. Ranskiksista enkä volkkareista kyllä ottas mitään.
Saksassa ennekin (ja uudestaan touko-syyskuun välisen ajan) käyneenä voin sanoa et ne mersut ja audit yms. on vähemmän kuluttavalla ajolla kun ns.kauppakassit! Joten ei käy perusteeks mulle se et niillä ajetaan enemmän eihän niilä ajeta kun viitos tai kuutos vaihtella lentokenttää vastaavalla alustalla n.20000km/a
Se on vaan niin sääli että ainakin Corolla on niin huono tienpäällä ettei sitä voi tosissaan harkita. Ajamisen ilo on ainakin itselle se tärkein pointti. Samoin sisätilojen laatu ei ole kaksinen.. Mutta jokainen tietenkin painottaa eri asioita.
Yhtä asiaa ei kyllä näillä palstoilla voi käsittää, eurooppalaisten puolustajat aivan säännönmukaisesti vertaavat esim.Corollaa tai muita japanilaisia kaksin kolminkertaisesti maksaviin autoihin, eikö olisi reilua vertailla kyseisiä autoja Lexukseen tai Infinitiin niin olisi tasaisempaa, vai eikö kantti riitä ja saattaisi se ajonautintokin löytyä?
jotkut myöskin vertaavat kalliita saksalaisia autoja vain kolmasosaan maksaviin japanilaisiin
Vähän ihmetyttää, että näin kiihkeästi otetaan kantaa Toyotan kestävyyteen. Nykyään autoilla on takuut 2-5 vuoteen. Eli kestävyys ei ole ongelma uuden auton ostajalle, eli normaalisti auto vaihdetaan uuteen 3-4 vuoden välein. Asia voi olla tärkeä jos vanhan kotteron vaihtaa vähemmän ajettuun kotteroon..? Jopa Lada kestää hyvin takuuaikansa. Lada oli takavuosina suomalaisten "kansanauto" numero 1. Nykyään sen paikan näyttää perineen Corolla, eli Bermudan kolmio "kaksio, kesämökki Corolla" toimii. Itselläni on kokemukset myös edellämainituista automerkeistä enkä väheksy kumpaakaan vaikka vaihdoin MB-merkkiin enkä tosiaan ole joutunut katumaan. Myönnän kuitenkin vähän vastahakoisesti että auton ostoon voi liittyä näköjään myös tunnetta ja mielitekoja.
Toyotan moottori 1.8vvtl-i ja uuden alfa gt:n koriin siihen laitetaan bemarin tekemä/suunnittelema sisustus, elektroniika/sähköt toyotasta ja penkit volvosta alusta sais olla joko fordin tai bemarin. Ranskiksista enkä volkkareista kyllä ottas mitään.
Hei volkkarista ehdottomasti DSG! Ja myös TDI:tä, 2.0TFSI:tä tai Bemun diisseliä vois harkita...
Aivan. Olisi pitänyt puhua teknisestä laadusta kun puhuin auton laadusta. Mutta olen kyllä samaa mieltä, että kokonaisuus on sitä laatua mielikuvia ja huoltopalveluja myöten.
Noh Toyota pärjää hyvin jokatapauksessa oli kyse sitten kokonaislaadusta (merkkien merkki tutkimukset ja erilaiset imagotutkimukset) tai teknisestä laadusta (autotestit ja katsastus ym. vikatilastot) ja sen imagokin on sellainen, että siltä myös odotetaan tuota laatua.
Näinhän se on. Mutta kannattaa muistaa myös noita segmenttejä, Toyota kilpailee aivan eri asiakkaista kuin BMW, MB ja Audi. Ei kukaan oikea mersumies varmasti edes harkitse Toyotaa... Saksalaiset ovat onnistuneet erinomaisesti omalla segmentillään, Toyota omallaan. Eikä esimerkiksi moni ranskalaisen auton mukavuutta ja ajo-ominaisuuksia arvostava kuitenkaan vaihtaisi Toyotaan, ainakaan niin kauan kun se saa nuo ajettavuus- ja muotoiluasiat kohdalleen. Nythän Toyoa muotoillaan Ranskassa ja ehkä se nyt yhteistyöstä PSA:n kanssa saa myös sen ajettavuuden kohdilleen. Kolmekymmentä vuotta sitä onkin jo odoteltu...
Nythän Toyoa muotoillaan Ranskassa ja ehkä se nyt yhteistyöstä PSA:n kanssa saa myös sen ajettavuuden kohdilleen. Kolmekymmentä vuotta sitä onkin jo odoteltu...
Eikös se ollut se toinen threadi jossa oli juttua brändien pilaamisesta
2mies tossa kirjoitteli dsg:stä ja fsi:stä, se DSG ehkä kunhan aika näyttää kestääkö(epäilen). Siinä fsi:ssä en nää mitään etua on saman kokosta japsia jäljessä sekä tehossa ja väännössä sekä kulutuksessa edellä.Okei kaivat nyt tiedot esiin kW ja Nm mutta en tarkoita sitä vaan kävin ajamassa V golfin 1.6 fsi ja 1.6 corolla.Golffi lähti kuin purkka tukasta sen corollan jäljiltä ja sammutin sen varmaan 8-10 kertaa 2tunnin aikana.Autojen omien tietokoneiden mukaan kulutus golffissa oli n.8,5l-9,2l/100km kaupunki ajoa corollan kulutus taas oli 7,3l-8,0l/100km samaa ajoa.Golffissa sitä paitsi taitaa olla vielä kuminen(remmi) jakopää eikös se oo aika vanhanaikaista.Tosta viimesestä en tosin oo varma en kattonu pellin alle. Sitä paitsi siinä "unelma autossa" puhuin normaalista käyttöautosta ei diesel eikä mikään 50000 maksava.
...Ei kukaan oikea mersumies varmasti edes harkitse Toyotaa... Niinpä niin! Tulkoon kukin onnelliseksi tavallaan. Itse olen ollut viimeiset 11/2 vuotta "Toyota-mies" samaan aikaan kun kaksi perheenjäsentä on ostanut Mersut itselleen: kaikki ovat olleet tahollaan tyytyväisiä, mutta (henkilökohtaisena mielipiteenäni) en ostaisi käytettyä Mersua, en edes Veholta. Olen nimittäin ajanut niitä molempia Mersujakin...
2mies tossa kirjoitteli dsg:stä ja fsi:stä, se DSG ehkä kunhan aika näyttää kestääkö(epäilen). Siinä fsi:ssä en nää mitään etua on saman kokosta japsia jäljessä sekä tehossa ja väännössä sekä kulutuksessa edellä.Okei kaivat nyt tiedot esiin kW ja Nm mutta en tarkoita sitä vaan kävin ajamassa V golfin 1.6 fsi ja 1.6 corolla.Golffi lähti kuin purkka tukasta sen corollan jäljiltä ja sammutin sen varmaan 8-10 kertaa 2tunnin aikana.Autojen omien tietokoneiden mukaan kulutus golffissa oli n.8,5l-9,2l/100km kaupunki ajoa corollan kulutus taas oli 7,3l-8,0l/100km samaa ajoa.Golffissa sitä paitsi taitaa olla vielä kuminen(remmi) jakopää eikös se oo aika vanhanaikaista.Tosta viimesestä en tosin oo varma en kattonu pellin alle. Sitä paitsi siinä "unelma autossa" puhuin normaalista käyttöautosta ei diesel eikä mikään 50000 maksava.
Itse kanssa heitin nuo kommentit ihan omasta kokemuksesta. DSG on loistava peli, ensimmäinen kunnon automaattinen vaihderobotti. Kestosta en tiedä, mutta tuskin se heti kättelyssä hajoaa. Tosin itse vaihtaisin autoa joka tapauksessa 3-5v välein.
Ja kun unelma-autoa tehtiin niin sen pohjalta noi moottoritkin heitin. 1.6 FSI:tä en ole edes ajanut, joten sitä en voi kommentoida. 1.8 VTT-i corolla on kuitenkin alla ja kone on todella mainio. Vetää kivasti ja ei omaa kierroskoneen luonnetta. Eli omat havointosi pitävät taatusti paikkaansa. Mutta olen ajanut myös esim. tuota 2.0 TFSI:tä ja se aivan mahtava mylly. Bensakoneen herkkyys ja dieselin tasainen vääntö. Ja turboa ei edes huomaa toisin kuin vaikka vanhassa 9000 Saabissa..
Samaa mieltä olen siitä, että parhaat penkin ovat Volvolla ja Afga GT on todella namun näköinen.
...Ei kukaan oikea mersumies varmasti edes harkitse Toyotaa... Niinpä niin! Tulkoon kukin onnelliseksi tavallaan. Itse olen ollut viimeiset 11/2 vuotta "Toyota-mies" samaan aikaan kun kaksi perheenjäsentä on ostanut Mersut itselleen: kaikki ovat olleet tahollaan tyytyväisiä, mutta (henkilökohtaisena mielipiteenäni) en ostaisi käytettyä Mersua, en edes Veholta. Olen nimittäin ajanut niitä molempia Mersujakin...
No eikö tähän voi vain todeta, että ei kukaan oikea toyotamies edes harkitse mersua.
Niin tuohon Lexuksesta pieni huomio.. Lexuksen fiilistä laskee rajusti se, että auto on sisältä kuin perustojo. Ratti, katkaisimet ja kojetaulu on ihan samat kuin perustojossa. Extraa on vain nahkapenkit ja "puuviilu". Valitettavasti ei lähelläkään samaa fiilistä kuin vaikka mesessä. Eri Lexus- ja Toyota-malleja oon käyny ihmettelemässä Toyota Amluxissa asti..
Nyt tulee kyllä ylitettyä päivän TMnet "kiintiö" ajallisesti, mutta pari asiaa kiinnostaisi. Voisitko yksilöidä esim. missä Euroopassa myytävässä Toyotassa ja Lexuksessa on sama ratti? Mitkä mallit muistuttavat kojelaudan osalta toisiaan? Itsellä on ihan eri kokemus, mielestäni yhteisten osien käyttö on minimissä (käytännössä olematonta) jos verrataan vaikka VW-Audi-akseliin. Lexus divisiona on nyttemmin erotettu omaksi yksikökseen ja suunnittelusta vastaavat eri henkilöt, käytössä on kuitenkin tietenkin koko konsernin tekninen osaaminen. Ensimmäinen, vain Lexukseksi kehitetty malli on uusi GS-sarja.
Minulle oli yllätys, että Lexuksen maasturin (RX400 vai mikä se onkaan) ja Corolla Verson kojelaudat muistuttavat hyvin paljon toisiaan.
Ja verratkaa vaikka sitä rattia, joka on molemmissa ihan samantyylinen. Valokuvaa lähempää kokemusta minulla ei ole Lexuksesta, joten voihan olla, että livenä kärry vaikuttaa paljon paremmalta mutta näin valokuvissa petyin tuohon Corolla-tyyliin.
[jalkkis muokkasi tätä viestiä 16.03.2005 klo 09:47]
Autojen omien tietokoneiden mukaan kulutus golffissa oli n.8,5l-9,2l/100km kaupunki ajoa corollan kulutus taas oli 7,3l-8,0l/100km samaa ajoa.
Ehkä, mutta minä luottaisin enemmän noihin vertailukelpoisissa oloissa mitattuihin yhdistettyihin kulutuksiin.
Corolla 1.6 VVT-i Hatchback, painoa 1210kg, yhdistetty kulutus 7,0 l Golf 1.6 FSI 3 ov, painoa noin 150 kg enemmän, yhdistetty kulutus 6,7l
Aiemmin jo jollain palstalla vertailtiin Toyon konetta Volvon koneeseen, ja todettiin että jos vertaillaan 2.4 VVT-i:tä ja Volvon 2.4i:tä saman kokoisessa ja painoisessa autossa, niin ei siinä Toyon koneessa todellakaan mitään ihmeellistä ole.
Enemmänkin katsoisin tässä kulutusasiassa Baijerin suuntaan. BMW pääsee bensavehkeissäkin 150 hv 2-litraisella selvästi Corollaa ja Golfia suuremmassa 1400 kg:n painoisessa 3-sarjalaisessakin 7,4 litran yhdistettyyn kulutukseen. Eli käytännön ajossa itse asiassa samaan kuin nuo kaksi edellä mainittua selkeästi pienempää ja tehottomampaa autoa.
Minulle oli yllätys, että Lexuksen maasturin (RX400 vai mikä se onkaan) ja Corolla Verson kojelaudat muistuttavat hyvin paljon toisiaan.
Kovastihan se Lexus on aina ollut perustoyon oloinen. Ehkä noissa ihan yläpään malleissa eroa on enemmän, mutta en minä kyllä esim. IS 200:aa ole koskaan olemukseltaan mitenkään premiumiksi mieltänyt. Itse olen laskenut Lexuksen hyvin pitkälle samaan kastiin kuin nyky-Jaguarin, joka on vain hiukan säädelty Ford komeammissa kuorissa. Namikatkin on Mondeosta...
AkiK:lle minä en taas luottais noihin virallisiin mittauksiin, koska todellisessa ajossa ei taideta koskaan päästä noihin ihanteellisiin mittaus oloihin. Oli sitä paitsi kyse kaupunki ajosta eikä yhdistetystä ajosta ja siellä se golffi syö paljon paljon enemmän kuin kilpailijat eikä se kone vie edes sitä autoa.
AkiK:lle minä en taas luottais noihin virallisiin mittauksiin, koska todellisessa ajossa ei taideta koskaan päästä noihin ihanteellisiin mittaus oloihin.
Omien kokemuksieni mukaan EU-keskikulutus kuvaa hyvin tarkasti ainakin omassa käytössäni todellista keskikulutusta. Aikaisemmin omistamieni Ford Fiestan ja Mazda 323:n pitkän ajan keskikulutukset olivat 0,1 litran tarkkuudella samat kuin valmistajan ilmoittama normikulutus. Nykyisen uutena hankitun 316ti:n ensimmäisen kahdeksan kuukauden keskikulutus on tällä hetkellä puolisen litraa yli ilmoitetun normikulutuksen.
Ja verratkaa vaikka sitä rattia, joka on molemmissa ihan samantyylinen. Valokuvaa lähempää kokemusta minulla ei ole Lexuksesta, joten voihan olla, että livenä kärry vaikuttaa paljon paremmalta mutta näin valokuvissa petyin tuohon Corolla-tyyliin.
Lexus RX on esitelty helmikuussa 2003 ja Corolla Verso keväällä 2004. Näin ollen Toyota Europe (Corolla Versoa myydään vain Euroopassa ja Etelä-Afrikassa) on ilmeisesti päättänyt hakea mallia konsernin sisältä. RX-mallin kojelauta on mielestäni hyvin yleellinen (samaa ovat kehuneet myös TM ja AutoBild RX 400h-koeajoissaan tänä vuonna). Olen päässyt ajamaan RX 300-mallia, koska ystäväni on siinä etuoikeutetussa asemassa että hän omistaa kyseisen auton. Herättää esim. Talman golfkentän parkkipaikalla huomion ihan eri tavalla kuin X5 tai ML. En suosittele Lexus-merkkiä niile jotka haluavat pitää matalaa profiilia, harvinaisuuden vuoksi kyselijöitä kuulemma riittää muuallakin.
Enemmänkin katsoisin tässä kulutusasiassa Baijerin suuntaan. BMW pääsee bensavehkeissäkin 150 hv 2-litraisella selvästi Corollaa ja Golfia suuremmassa 1400 kg:n painoisessa 3-sarjalaisessakin 7,4 litran yhdistettyyn kulutukseen. Eli käytännön ajossa itse asiassa samaan kuin nuo kaksi edellä mainittua selkeästi pienempää ja tehottomampaa autoa.
BMW 320 oli vertailussa eilen ilmestyneessä Teknikens Värld-lehdessä. BMW ilmoittama kulutus oli kyllä pienin mutta käytännön ajossa (testikulutus) se kulutti enemmän kuin Mercedes C180 Kompressor. Mersu myös kiihtyi paremmin (en muista kumpi on nopeampi valmistajan ilmoitusten mukaan). Myös TM luxusvertailussa vuonna 2003 BMW 745:lle oli ilmoitettu pienin kulutus, mutta todellisuudessa se ei kuluttanut vähiten. Ymmärtääkseni nykyiset EU-kulutukset ovat valmistajien ilmoittamia? Jonkinlaista viranomaisvalvontaa olisi hyvä saada aikaan. Mielipiteeni on edelleen se että jos kaksi kilpailevaa tuotetta varustetaan samantyyppisellä moottorilla (esim 2,0 litrainen rivi4) ja käsivaihteistolla niin kenelläkään ei ole sellaista ylivoimaista tekniikkaa jolla saisi aikaan kovin suurta eroa käytännön kulutuksessa.
AkiK:lle minä en taas luottais noihin virallisiin mittauksiin, koska todellisessa ajossa ei taideta koskaan päästä noihin ihanteellisiin mittaus oloihin. Oli sitä paitsi kyse kaupunki ajosta eikä yhdistetystä ajosta ja siellä se golffi syö paljon paljon enemmän kuin kilpailijat eikä se kone vie edes sitä autoa.
Pitkällä aikavälillä minun ajossani kulutus on aina kaikilla ajossa olleilla autoilla asettunut aivan hivenen alle tuon ilmoitetun yhdistetyn kulutuksen, huolimatta siitä että talvella palaa kyllä kylminä jaksoina enemmän. Eroja merkeittäin ei ole ollut, BMW meni aikanaan myös jotakuinkin ilmoitettujen lukemien mukaan. MB C180 Kompressor on vienyt 2,5 vuoden ajolla tietokoneen laskemana yhdistettyä noin 8,1 litraa. Tuota lukemaa pidän erittäin luotettavana, siinä on kuitenkin mukana myös parin vuoden takainen todella kylmä talvi ja tietokoneen lukema täsmää tankatessa lasketun kanssa. Maantietä se menee 6 litran pintaan ja jopa alle, mutta kaupungissa menee helposti kymmenkunta litraa.
Tietysti jos ajaa todella paljon vain kaupungissa, niin tottakai painavampi auto vie silloin enemmän.
Vastanimitetty VW-ryhmän (VW-henkilöautot, Skoda, Bentley, Bugatti) konsernijohtaja Wolfgang Bernhard on tuoreimmassa VW-ryhmän sisäisessä henkilöstölehdessä (Autogramm) ilmoittanut, että VW-ryhmän autojen laatu on epätyydyttävällä tasolla.
"Meidän täytyy työskennellä autojemme laadun parantamiseksi. Laatu on yleensäkin pulma eurooppalaisilla valmistajilla, siinä asiassa emme ole yksin".
VW-ryhmän 44-vuotias tuleva konsernijohtaja Wolfgang Bernhard on aikaisemmin toiminut johtotehtävissä DaimlerChrysler -yhtiössä.
Tällä viikolla tuli julkisuuteen myös BMW-ryhmän konsernijohtajan Helmut Planken huoli saksalaisten autotehtaitten ja alihankkijoiden tuotteiden kehnosta laadusta. Kaksi saksalaista konsernijohtajaa samalla viikolla on tunnustanut, että laadussa on parantamisen varaa ja että takaisinkutsukampanjat tulevat tolkuttoman kalliiksi. Japanilaisten laatumaine saa saksalaisten premium-merkkien valmistajien polvet tutisemaan.
"Meidän täytyy työskennellä autojemme laadun parantamiseksi. Laatu on yleensäkin pulma eurooppalaisilla valmistajilla, siinä asiassa emme ole yksin".
Jep, mutta jos katsoo luotettavuustaulukkoja, esim http://www.oeamtc.at/netautor/na_pro/appl/na_professional/parse.php3?mlay_id=1000600&mdoc_id=1098302&bild=2 niin voi nähdä ettei asia esim keskiluokassa ole uudemmissa autoissa ihan noin yksinkertainen. Esim vuoden 2003 Nissan Primerassa on vikaindeksinä 20 monen saksalaisen saadessa nelosen tai alle. Primera on itse asiassa vuoden 2003 autoista heikoin luotettavuudeltaan keskiluokassa, 2 x suurempi vikaindeksi kuin Alfa 156:lla!
Tuore uutinen tältä viikolta:
BMW:n konsernijohtaja Helmut Panke on julkisesti 300 johtavan ihmisen edessä tunnustanut, että BMW:n sijoitus saksalaisissa vikatilastoissa on huono ja ja vaatii parannusta: "Wir müssen und werden die Zuverlässigkeit unserer Autos verbessern" (meidän täytyy ja me tulemme parantamaan autojemme luotettavuutta).
Näin siis BMW:n ylin johto julkisesti ja avoimesti BMW autojen nykylaadusta.
Luulisi BMW:n konsernijohtajan tietävän ja tuntevan tosiasiat!
Saksankielen taitoiset katsokoot www.automobilwoche.de 14.3.2005.
Laadun parantamiseksi BMW on aloittanut uuden firmansisäisen "Produkt- und Prozessqualität" (PPQ) -ohjelman.
BMW:n johtokunnan jäsen Burkart Göscel, vastuualueena tuotekehitys, ja BMW-Motorenchef (moottoripäällikkö) Klaus Borgmann kertovat, että BMW on aloittanut uuden alihankkijoiden tuotteiden laadunvalvontaohjelman:
Alihankkijoiden tuotteille tullaan tekemään säännöllisiä laatutestejä, joissa osat testataan aina särkymisrajalle asti.
Esimerkiksi tänä vuonna Bosch toimitti suuria määriä dieselpumppuja jotka viallisten pinnotteiden takia rikkoutuivat vaaditun 20 tunnin sijasta jo yhden tunnin rasitustestin jälkeen.
"Me olemme jopa ylpeitä siitä, että varoitussysteemi toimi ja vain n. 1000 viallista autoa meni toimitukseen". Näin siis kertoo BMW:n moottoripäällikkö Klaus Borgmann.
Nämäkin uutiset löytyy saksalaisilta autosivuilta tältä viikolta.
Vielä kertauksen vuoksi. Saksan BMW:n konsernijohtaja Helmut Planke on julkisesti tätä mieltä: "BMW-autojen laadun on pakko parantua".
Se on vaan niin sääli että ainakin Corolla on niin huono tienpäällä ettei sitä voi tosissaan harkita. Ajamisen ilo on ainakin itselle se tärkein pointti. Samoin sisätilojen laatu ei ole kaksinen.. Mutta jokainen tietenkin painottaa eri asioita.
Yhtä asiaa ei kyllä näillä palstoilla voi käsittää, eurooppalaisten puolustajat aivan säännönmukaisesti vertaavat esim.Corollaa tai muita japanilaisia kaksin kolminkertaisesti maksaviin autoihin, eikö olisi reilua vertailla kyseisiä autoja Lexukseen tai Infinitiin niin olisi tasaisempaa, vai eikö kantti riitä ja saattaisi se ajonautintokin löytyä?
Yhtä asiaa ei kyllä näillä palstoilla voi käsittää, eurooppalaisten puolustajat aivan säännönmukaisesti vertaavat esim.Corollaa tai muita japanilaisia kaksin kolminkertaisesti maksaviin autoihin, eikö olisi reilua vertailla kyseisiä autoja Lexukseen tai Infinitiin niin olisi tasaisempaa, vai eikö kantti riitä ja saattaisi se ajonautintokin löytyä?
Nyt kyllä vertasin ihan uuteen golfiin ja vuoden 2000 opel zafiraan sekä omakohtaisten kokemusten pohjalta. Hittoako sitä vertailemaan tai arvioimaan autoja mistä ei ole kokemusta?? En todellakaan väitä että japanilaiset olisivat huonoja ajettavia, mutta Corolla on ollut valitettavasti suuri pettymys.
Uusi Corollan Verso vaikutti kyllä koeajettuna paremmalta, joskaan siihen ei taas saanut kunnollista automaattia..
Niin tuohon Lexuksesta pieni huomio.. Lexuksen fiilistä laskee rajusti se, että auto on sisältä kuin perustojo. Ratti, katkaisimet ja kojetaulu on ihan samat kuin perustojossa. Extraa on vain nahkapenkit ja "puuviilu". Valitettavasti ei lähelläkään samaa fiilistä kuin vaikka mesessä. Eri Lexus- ja Toyota-malleja oon käyny ihmettelemässä Toyota Amluxissa asti..
Lexuksen ajo-ominaisuudet voivat tosin olla loistavat, mutta niistä ei ole kokemusta. Muutenkin sääli että makeimmat tojomallit eivät koskaan eksy tänne eurooppaan asti.
Auto on tosiaan paras valita omien eikä naapurin mieltymysten mukaan. Corollasta minulla on hyvin vähän kokemusta. Sattuman kautta ajoin viime kesänä pidemmän maantielenkin vm 2001 (edellinen korimalli) farmari Corollalla. Huomattavasti enemmän joutui tekemään töitä ohjauksen kanssa verrattuna omaan Avensikseen ja vaimon Bemariin. Epämukavuutta lisäsi se, että penkin säätövarat loppuvat kesken jos on yli 180cm.
Pointtini on se että en lähde yleistämään tätä uuteen Corollaan, jota en ole ajanut, koska se on ihan eri auto. Toivottavasti olet ajanut uutta (viime vuonna taisi tulla viimeisin uudistus) Corollaa ja kokemuksesi perustuvat siihen.
Yhtä asiaa ei kyllä näillä palstoilla voi käsittää, eurooppalaisten puolustajat aivan säännönmukaisesti vertaavat esim.Corollaa tai muita japanilaisia kaksin kolminkertaisesti maksaviin autoihin
Näinhän se on ja siksi en lähdekkään väittämään vm 2001 Corollaa huonoksi. En ole ajanut yhtään kilpailevaa tuotetta vm 2001, joten en voi verrata.
Uudessa autossa on pitkä takuu, eikä mikään nykyaikainen uusi auto ole huono, tai erittäin vikainen. Aivan kuin haluttaisiin korostaa, että huonon auton ostit, jos päätyy muunmerkkiseen kuin Aasialaiseen! .
Euroauton ostaminen/omistaminen ei tarkoita, että ajoneuvo on jatkuvasti huollossa. Jos oikein etsitään, löytyy varmasti joka merkistä huonoja esimerkkejä.
Osaltani pitää ehdottomasti edelleen paikkansa yllä kirjoittamani. Korostan nyt uudestaan, allekirjoittanut ei ole koskaan väittänyt japseja huonoiksi - fiilis sellaiseen puuttuu. Uusi Avensis farkku voisi olla....mutta keula näyttää joltain särkikalalta. Ehkä ilmeeseen pitäisi paremmin tottua..?
Niin tuohon Lexuksesta pieni huomio.. Lexuksen fiilistä laskee rajusti se, että auto on sisältä kuin perustojo. Ratti, katkaisimet ja kojetaulu on ihan samat kuin perustojossa. Extraa on vain nahkapenkit ja "puuviilu". Valitettavasti ei lähelläkään samaa fiilistä kuin vaikka mesessä. Eri Lexus- ja Toyota-malleja oon käyny ihmettelemässä Toyota Amluxissa asti..
Nyt tulee kyllä ylitettyä päivän TMnet "kiintiö" ajallisesti, mutta pari asiaa kiinnostaisi. Voisitko yksilöidä esim. missä Euroopassa myytävässä Toyotassa ja Lexuksessa on sama ratti? Mitkä mallit muistuttavat kojelaudan osalta toisiaan? Itsellä on ihan eri kokemus, mielestäni yhteisten osien käyttö on minimissä (käytännössä olematonta) jos verrataan vaikka VW-Audi-akseliin.
Lexus divisiona on nyttemmin erotettu omaksi yksikökseen ja suunnittelusta vastaavat eri henkilöt, käytössä on kuitenkin tietenkin koko konsernin tekninen osaaminen. Ensimmäinen, vain Lexukseksi kehitetty malli on uusi GS-sarja.
Samaisen laatu tutkimuksen vieressä oli mitkä autot on parhaita 1Mersu, 2bmw, 3 japnilaisten ihme toyota.
Ja jäleen totesimme että mersu on paras auto toyota on vasta 3 paras
Nyt tulee kyllä ylitettyä päivän TMnet "kiintiö" ajallisesti, mutta pari asiaa kiinnostaisi. Voisitko yksilöidä esim. missä Euroopassa myytävässä Toyotassa ja Lexuksessa on sama ratti? Mitkä mallit muistuttavat kojelaudan osalta toisiaan? Itsellä on ihan eri kokemus, mielestäni yhteisten osien käyttö on minimissä (käytännössä olematonta) jos verrataan vaikka VW-Audi-akseliin.
Lexus divisiona on nyttemmin erotettu omaksi yksikökseen ja suunnittelusta vastaavat eri henkilöt, käytössä on kuitenkin tietenkin koko konsernin tekninen osaaminen. Ensimmäinen, vain Lexukseksi kehitetty malli on uusi GS-sarja.
En nyt tarkemmin muista eri malleja, koska kaikki mahdolliset olivat esillä. Mutta ainakin huippumalli SC oli sisätiloiltaan pettymys. Kyseisessä mallissa oli mm. sama ratti Toyotan (corolla?) kanssa, toki puukehyksellä höystettynä.
Positiivistä on jos kehityssuuntana on erottautua selvemmin Toyotasta, koska kyllä Lexuksessa premium-lisää soisi olevan..
Samoin on tilanne VAG-konsernin kanssa. Aikaisemmin mielestäni samoja osia oli enemmän eri malleissa, mutta ainakin nyt uudet A3-Golf-Octavia erottuvat varsin selkeästi toisistaan sisätilojen suhteen.
Samaisen laatu tutkimuksen vieressä oli mitkä autot on parhaita 1Mersu, 2bmw, 3 japnilaisten ihme toyota.
Ja jäleen totesimme että mersu on paras auto toyota on vasta 3 paras
Minulle ei tule Helsingin Sanomia, joten olisi kiva tietää, missä suhteessa ao. autot ovat paremmuusjärjestyksessä: Vikaisuus, omistajien mielipide vai HS:n mielipide vai...
En oo periaattesta osallistunu keskusteluihin joissa on juupas-eipäs makuinen sävy mutta nyt on pakko.Laatuhan syntyy MINUN mielestäni monesta eri tekijästä.
1)Auto ei nitise ja natise
2)Sisä materiaaleista ja niiden ulkonäöstä
3)-35 pakkasta niin käyntiin ja menoksi
4)Varusteiden toimivuudesta
5)Yleensä koko huolto organisaatiosta
6)Ei korjaus kampanjoita
7)Hinta-Laatu suhde EI VOI verrata 20000e auto vastaan 50000e auto
8)Jälleen myynti arvo ja haluttavuus käytettynä
Lopuksi mun unelma auto siitä voi päätellä mun mielipiteen asiaan.
Toyotan moottori 1.8vvtl-i ja uuden alfa gt:n koriin siihen laitetaan bemarin tekemä/suunnittelema sisustus, elektroniika/sähköt toyotasta ja penkit volvosta alusta sais olla joko fordin tai bemarin.
Ranskiksista enkä volkkareista kyllä ottas mitään.
Saksassa ennekin (ja uudestaan touko-syyskuun välisen ajan) käyneenä voin sanoa et ne mersut ja audit yms. on vähemmän kuluttavalla ajolla kun ns.kauppakassit!
Joten ei käy perusteeks mulle se et niillä ajetaan enemmän eihän niilä ajeta kun viitos tai kuutos vaihtella lentokenttää vastaavalla alustalla n.20000km/a
Yhtä asiaa ei kyllä näillä palstoilla voi käsittää, eurooppalaisten puolustajat aivan säännönmukaisesti vertaavat esim.Corollaa tai muita japanilaisia kaksin kolminkertaisesti maksaviin autoihin, eikö olisi reilua vertailla kyseisiä autoja Lexukseen tai Infinitiin niin olisi tasaisempaa, vai eikö kantti riitä ja saattaisi se ajonautintokin löytyä?
jotkut myöskin vertaavat kalliita saksalaisia autoja vain kolmasosaan maksaviin japanilaisiin
Vähän ihmetyttää, että näin kiihkeästi otetaan kantaa Toyotan kestävyyteen. Nykyään autoilla on takuut 2-5 vuoteen. Eli kestävyys ei ole ongelma uuden auton ostajalle, eli normaalisti auto vaihdetaan uuteen 3-4 vuoden välein. Asia voi olla tärkeä jos vanhan kotteron vaihtaa vähemmän ajettuun kotteroon..? Jopa Lada kestää hyvin takuuaikansa. Lada oli takavuosina suomalaisten "kansanauto" numero 1. Nykyään sen paikan näyttää perineen Corolla, eli Bermudan kolmio "kaksio, kesämökki Corolla" toimii. Itselläni on kokemukset myös edellämainituista automerkeistä enkä väheksy kumpaakaan vaikka vaihdoin MB-merkkiin enkä tosiaan ole joutunut katumaan. Myönnän kuitenkin vähän vastahakoisesti että auton ostoon voi liittyä näköjään myös tunnetta ja mielitekoja.
Ranskiksista enkä volkkareista kyllä ottas mitään.
Hei volkkarista ehdottomasti DSG! Ja myös TDI:tä, 2.0TFSI:tä tai Bemun diisseliä vois harkita...
Noh Toyota pärjää hyvin jokatapauksessa oli kyse sitten kokonaislaadusta (merkkien merkki tutkimukset ja erilaiset imagotutkimukset) tai teknisestä laadusta (autotestit ja katsastus ym. vikatilastot) ja sen imagokin on sellainen, että siltä myös odotetaan tuota laatua.
Näinhän se on. Mutta kannattaa muistaa myös noita segmenttejä, Toyota kilpailee aivan eri asiakkaista kuin BMW, MB ja Audi. Ei kukaan oikea mersumies varmasti edes harkitse Toyotaa... Saksalaiset ovat onnistuneet erinomaisesti omalla segmentillään, Toyota omallaan. Eikä esimerkiksi moni ranskalaisen auton mukavuutta ja ajo-ominaisuuksia arvostava kuitenkaan vaihtaisi Toyotaan, ainakaan niin kauan kun se saa nuo ajettavuus- ja muotoiluasiat kohdalleen. Nythän Toyoa muotoillaan Ranskassa ja ehkä se nyt yhteistyöstä PSA:n kanssa saa myös sen ajettavuuden kohdilleen. Kolmekymmentä vuotta sitä onkin jo odoteltu...
Eikös se ollut se toinen threadi jossa oli juttua brändien pilaamisesta
2mies tossa kirjoitteli dsg:stä ja fsi:stä, se DSG ehkä kunhan aika näyttää kestääkö(epäilen). Siinä fsi:ssä en nää mitään etua on saman kokosta japsia jäljessä sekä tehossa ja väännössä sekä kulutuksessa edellä.Okei kaivat nyt tiedot esiin kW ja Nm mutta en tarkoita sitä vaan kävin ajamassa V golfin 1.6 fsi ja 1.6 corolla.Golffi lähti kuin purkka tukasta sen corollan jäljiltä ja sammutin sen varmaan 8-10 kertaa 2tunnin aikana.Autojen omien tietokoneiden mukaan kulutus golffissa oli n.8,5l-9,2l/100km kaupunki ajoa corollan kulutus taas oli 7,3l-8,0l/100km samaa ajoa.Golffissa sitä paitsi taitaa olla vielä kuminen(remmi) jakopää eikös se oo aika vanhanaikaista.Tosta viimesestä en tosin oo varma en kattonu pellin alle. Sitä paitsi siinä "unelma autossa" puhuin normaalista käyttöautosta ei diesel eikä mikään 50000 maksava.
...Ei kukaan oikea mersumies varmasti edes harkitse Toyotaa...
Niinpä niin! Tulkoon kukin onnelliseksi tavallaan. Itse olen ollut viimeiset 11/2 vuotta "Toyota-mies" samaan aikaan kun kaksi perheenjäsentä on ostanut Mersut itselleen: kaikki ovat olleet tahollaan tyytyväisiä, mutta (henkilökohtaisena mielipiteenäni) en ostaisi käytettyä Mersua, en edes Veholta. Olen nimittäin ajanut niitä molempia Mersujakin...
Itse kanssa heitin nuo kommentit ihan omasta kokemuksesta. DSG on loistava peli, ensimmäinen kunnon automaattinen vaihderobotti. Kestosta en tiedä, mutta tuskin se heti kättelyssä hajoaa. Tosin itse vaihtaisin autoa joka tapauksessa 3-5v välein.
Ja kun unelma-autoa tehtiin niin sen pohjalta noi moottoritkin heitin. 1.6 FSI:tä en ole edes ajanut, joten sitä en voi kommentoida. 1.8 VTT-i corolla on kuitenkin alla ja kone on todella mainio. Vetää kivasti ja ei omaa kierroskoneen luonnetta. Eli omat havointosi pitävät taatusti paikkaansa. Mutta olen ajanut myös esim. tuota 2.0 TFSI:tä ja se aivan mahtava mylly. Bensakoneen herkkyys ja dieselin tasainen vääntö. Ja turboa ei edes huomaa toisin kuin vaikka vanhassa 9000 Saabissa..
Samaa mieltä olen siitä, että parhaat penkin ovat Volvolla ja Afga GT on todella namun näköinen.
Niinpä niin! Tulkoon kukin onnelliseksi tavallaan. Itse olen ollut viimeiset 11/2 vuotta "Toyota-mies" samaan aikaan kun kaksi perheenjäsentä on ostanut Mersut itselleen: kaikki ovat olleet tahollaan tyytyväisiä, mutta (henkilökohtaisena mielipiteenäni) en ostaisi käytettyä Mersua, en edes Veholta. Olen nimittäin ajanut niitä molempia Mersujakin...
No eikö tähän voi vain todeta, että ei kukaan oikea toyotamies edes harkitse mersua.
Niin tuohon Lexuksesta pieni huomio.. Lexuksen fiilistä laskee rajusti se, että auto on sisältä kuin perustojo. Ratti, katkaisimet ja kojetaulu on ihan samat kuin perustojossa. Extraa on vain nahkapenkit ja "puuviilu". Valitettavasti ei lähelläkään samaa fiilistä kuin vaikka mesessä. Eri Lexus- ja Toyota-malleja oon käyny ihmettelemässä Toyota Amluxissa asti..
Nyt tulee kyllä ylitettyä päivän TMnet "kiintiö" ajallisesti, mutta pari asiaa kiinnostaisi. Voisitko yksilöidä esim. missä Euroopassa myytävässä Toyotassa ja Lexuksessa on sama ratti? Mitkä mallit muistuttavat kojelaudan osalta toisiaan? Itsellä on ihan eri kokemus, mielestäni yhteisten osien käyttö on minimissä (käytännössä olematonta) jos verrataan vaikka VW-Audi-akseliin.
Lexus divisiona on nyttemmin erotettu omaksi yksikökseen ja suunnittelusta vastaavat eri henkilöt, käytössä on kuitenkin tietenkin koko konsernin tekninen osaaminen. Ensimmäinen, vain Lexukseksi kehitetty malli on uusi GS-sarja.
Minulle oli yllätys, että Lexuksen maasturin (RX400 vai mikä se onkaan) ja Corolla Verson kojelaudat muistuttavat hyvin paljon toisiaan.
http://www.toyota.fi/media/global/images/showroom/corolla_verso/gallery/noroofrail/cov_04_gal_18_800x600.jpg
http://www.lexus.fi/showroom/rx_2003/design.asp
Ja verratkaa vaikka sitä rattia, joka on molemmissa ihan samantyylinen. Valokuvaa lähempää kokemusta minulla ei ole Lexuksesta, joten voihan olla, että livenä kärry vaikuttaa paljon paremmalta mutta näin valokuvissa petyin tuohon Corolla-tyyliin.
Ehkä, mutta minä luottaisin enemmän noihin vertailukelpoisissa oloissa mitattuihin yhdistettyihin kulutuksiin.
Corolla 1.6 VVT-i Hatchback, painoa 1210kg, yhdistetty kulutus 7,0 l
Golf 1.6 FSI 3 ov, painoa noin 150 kg enemmän, yhdistetty kulutus 6,7l
Aiemmin jo jollain palstalla vertailtiin Toyon konetta Volvon koneeseen, ja todettiin että jos vertaillaan 2.4 VVT-i:tä ja Volvon 2.4i:tä saman kokoisessa ja painoisessa autossa, niin ei siinä Toyon koneessa todellakaan mitään ihmeellistä ole.
Enemmänkin katsoisin tässä kulutusasiassa Baijerin suuntaan. BMW pääsee bensavehkeissäkin 150 hv 2-litraisella selvästi Corollaa ja Golfia suuremmassa 1400 kg:n painoisessa 3-sarjalaisessakin 7,4 litran yhdistettyyn kulutukseen. Eli käytännön ajossa itse asiassa samaan kuin nuo kaksi edellä mainittua selkeästi pienempää ja tehottomampaa autoa.
Minulle oli yllätys, että Lexuksen maasturin (RX400 vai mikä se onkaan) ja Corolla Verson kojelaudat muistuttavat hyvin paljon toisiaan.
Kovastihan se Lexus on aina ollut perustoyon oloinen. Ehkä noissa ihan yläpään malleissa eroa on enemmän, mutta en minä kyllä esim. IS 200:aa ole koskaan olemukseltaan mitenkään premiumiksi mieltänyt. Itse olen laskenut Lexuksen hyvin pitkälle samaan kastiin kuin nyky-Jaguarin, joka on vain hiukan säädelty Ford komeammissa kuorissa. Namikatkin on Mondeosta...
AkiK:lle minä en taas luottais noihin virallisiin mittauksiin, koska todellisessa ajossa ei taideta koskaan päästä noihin ihanteellisiin mittaus oloihin. Oli sitä paitsi kyse kaupunki ajosta eikä yhdistetystä ajosta ja siellä se golffi syö paljon paljon enemmän kuin kilpailijat eikä se kone vie edes sitä autoa.
Omien kokemuksieni mukaan EU-keskikulutus kuvaa hyvin tarkasti ainakin omassa käytössäni todellista keskikulutusta. Aikaisemmin omistamieni Ford Fiestan ja Mazda 323:n pitkän ajan keskikulutukset olivat 0,1 litran tarkkuudella samat kuin valmistajan ilmoittama normikulutus. Nykyisen uutena hankitun 316ti:n ensimmäisen kahdeksan kuukauden keskikulutus on tällä hetkellä puolisen litraa yli ilmoitetun normikulutuksen.
Ja verratkaa vaikka sitä rattia, joka on molemmissa ihan samantyylinen. Valokuvaa lähempää kokemusta minulla ei ole Lexuksesta, joten voihan olla, että livenä kärry vaikuttaa paljon paremmalta mutta näin valokuvissa petyin tuohon Corolla-tyyliin.
Lexus RX on esitelty helmikuussa 2003 ja Corolla Verso keväällä 2004. Näin ollen Toyota Europe (Corolla Versoa myydään vain Euroopassa ja Etelä-Afrikassa) on ilmeisesti päättänyt hakea mallia konsernin sisältä. RX-mallin kojelauta on mielestäni hyvin yleellinen (samaa ovat kehuneet myös TM ja AutoBild RX 400h-koeajoissaan tänä vuonna). Olen päässyt ajamaan RX 300-mallia, koska ystäväni on siinä etuoikeutetussa asemassa että hän omistaa kyseisen auton. Herättää esim. Talman golfkentän parkkipaikalla huomion ihan eri tavalla kuin X5 tai ML. En suosittele Lexus-merkkiä niile jotka haluavat pitää matalaa profiilia, harvinaisuuden vuoksi kyselijöitä kuulemma riittää muuallakin.
Enemmänkin katsoisin tässä kulutusasiassa Baijerin suuntaan. BMW pääsee bensavehkeissäkin 150 hv 2-litraisella selvästi Corollaa ja Golfia suuremmassa 1400 kg:n painoisessa 3-sarjalaisessakin 7,4 litran yhdistettyyn kulutukseen. Eli käytännön ajossa itse asiassa samaan kuin nuo kaksi edellä mainittua selkeästi pienempää ja tehottomampaa autoa.
BMW 320 oli vertailussa eilen ilmestyneessä Teknikens Värld-lehdessä. BMW ilmoittama kulutus oli kyllä pienin mutta käytännön ajossa (testikulutus) se kulutti enemmän kuin Mercedes C180 Kompressor. Mersu myös kiihtyi paremmin (en muista kumpi on nopeampi valmistajan ilmoitusten mukaan). Myös TM luxusvertailussa vuonna 2003 BMW 745:lle oli ilmoitettu pienin kulutus, mutta todellisuudessa se ei kuluttanut vähiten. Ymmärtääkseni nykyiset EU-kulutukset ovat valmistajien ilmoittamia? Jonkinlaista viranomaisvalvontaa olisi hyvä saada aikaan.
Mielipiteeni on edelleen se että jos kaksi kilpailevaa tuotetta varustetaan samantyyppisellä moottorilla (esim 2,0 litrainen rivi4) ja käsivaihteistolla niin kenelläkään ei ole sellaista ylivoimaista tekniikkaa jolla saisi aikaan kovin suurta eroa käytännön kulutuksessa.
Pitkällä aikavälillä minun ajossani kulutus on aina kaikilla ajossa olleilla autoilla asettunut aivan hivenen alle tuon ilmoitetun yhdistetyn kulutuksen, huolimatta siitä että talvella palaa kyllä kylminä jaksoina enemmän. Eroja merkeittäin ei ole ollut, BMW meni aikanaan myös jotakuinkin ilmoitettujen lukemien mukaan. MB C180 Kompressor on vienyt 2,5 vuoden ajolla tietokoneen laskemana yhdistettyä noin 8,1 litraa. Tuota lukemaa pidän erittäin luotettavana, siinä on kuitenkin mukana myös parin vuoden takainen todella kylmä talvi ja tietokoneen lukema täsmää tankatessa lasketun kanssa. Maantietä se menee 6 litran pintaan ja jopa alle, mutta kaupungissa menee helposti kymmenkunta litraa.
Tietysti jos ajaa todella paljon vain kaupungissa, niin tottakai painavampi auto vie silloin enemmän.
Vastanimitetty VW-ryhmän (VW-henkilöautot, Skoda, Bentley, Bugatti) konsernijohtaja Wolfgang Bernhard on tuoreimmassa VW-ryhmän sisäisessä henkilöstölehdessä (Autogramm) ilmoittanut, että VW-ryhmän autojen laatu on epätyydyttävällä tasolla.
"Meidän täytyy työskennellä autojemme laadun parantamiseksi. Laatu on yleensäkin pulma eurooppalaisilla valmistajilla, siinä asiassa emme ole yksin".
VW-ryhmän 44-vuotias tuleva konsernijohtaja Wolfgang Bernhard on aikaisemmin toiminut johtotehtävissä DaimlerChrysler -yhtiössä.
Tällä viikolla tuli julkisuuteen myös BMW-ryhmän konsernijohtajan Helmut Planken huoli saksalaisten autotehtaitten ja alihankkijoiden tuotteiden kehnosta laadusta.
Kaksi saksalaista konsernijohtajaa samalla viikolla on tunnustanut, että laadussa on parantamisen varaa ja että takaisinkutsukampanjat tulevat tolkuttoman kalliiksi.
Japanilaisten laatumaine saa saksalaisten premium-merkkien valmistajien polvet tutisemaan.
"Meidän täytyy työskennellä autojemme laadun parantamiseksi. Laatu on yleensäkin pulma eurooppalaisilla valmistajilla, siinä asiassa emme ole yksin".
Jep, mutta jos katsoo luotettavuustaulukkoja, esim http://www.oeamtc.at/netautor/na_pro/appl/na_professional/parse.php3?mlay_id=1000600&mdoc_id=1098302&bild=2 niin voi nähdä ettei asia esim keskiluokassa ole uudemmissa autoissa ihan noin yksinkertainen. Esim vuoden 2003 Nissan Primerassa on vikaindeksinä 20 monen saksalaisen saadessa nelosen tai alle. Primera on itse asiassa vuoden 2003 autoista heikoin luotettavuudeltaan keskiluokassa, 2 x suurempi vikaindeksi kuin Alfa 156:lla!