Ruotsalaiset ovat asemoineet Volvo V70:n viiteryhmäänsä, johon kuuluvat Citroen C5, Opel Vectra, Ford Mondeo, sekä Saab 9-5. Nämä siis ovat V70:n kilpailijoita ja verrokkeja:
Ruotsalaiset sivistyskansana ovatkin älynneet, että Volvo on normaali käyttöauto eikä mikään ihme statusvempele, kuten jotkut hassut suomalaiset metsäläiset kuvittelevat...
Ei kai pikkuautoja, dieseleitä ja kuorma-autoja valmistava tehdas voikaan olla mikään premium-firma - varsinkaan, kun autot ovat rumia, keskinkertaisia ajaa, eivät kestä ja syttyvät vielä tuleenkin...
Ruotsalaisten suhtautuminen autojen luokitteluun on todellakin avoimempaa ja järkiperäisempää kuin Suomessa. Meillä autot luokitellaan mielikuvien mukaan, ruotsalaiset tekevät luokittelun paperitietojen perusteella. Miten luulisitte esimerkiksi käyvän vertailussa Mazda6 GT farmari vs Audi A4 Avant 1.8T? Eihän tuollaista vertailua voi meillä tehdä, mutta Ruotsissa lopputulos oli tasaväkinen.
[Herbert muokkasi tätä viestiä 04.01.2005 klo 07:17]
Suomessa verottajan toimenpiteet autoja kohtaan tekevät toisista autoista enemmän preemiumia kuin ehkä olisi tarvetta. Toisaalta kyllä Volvolla ja Saabilla on oma statusasemansa ruotsalaistenkin arvomaailmassa, joten eivät ne sielläkään ole ole pelkkiä "normaaleja käyttöautoja".
Mitä ihmettä tuo kirjoituksesi tarkoitti??? Ketkä suomalaiset ovat Volvon suhteen metsäläisiä? Ketkä saksalaiset, ruotsalaiset tai amerikkalaiset eivät? Miten se ilmenee? Eivätkö suomalaiset osta autoaan tutustumatta siihen etukäteen? Mitkä premium-valmistajat eivät tee pikkuautoja tai dieseleitä? Miten kuorma-autot liittyvät Volvoon? Minkä merkkiset autot eivät laatuvirheiden vuoksi ole syttyneet vuosien varrella tuleen? Mihin verrattuna Volvo V70 ei kestä? jne
Ruotsalaisten suhtautuminen autojen luokitteluun on todellakin avoimempaa ja järkiperäisempää kuin Suomessa. Meillä autot luokitellaan mielikuvien mukaan, ruotsalaiset tekevät luokittelun paperitietojen perusteella.
No joo, mielipiteitä saa olla mutta jokaista noista ajaneena on pakko todeta että Citroen C5, Opel Vectra ja Ford Mondeo kuuluvat eri sarjaan (alempaan) kuin Volvo tai Saab, johan sen hinnastakin tietää. "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa" sopii tähän paremmin kuin nenä päähän, eihän kukaan maksaisi Volvosta "ylihintaa" jos ei kokisi saavansa rahalle vastinetta, joka muuta väittää puhuu p***aa.
Siinähän se onkin! Se, mitä kukin kokee ostaessaan jotain.
Todennäköisesti monet ostavat suomalaisen tuotteen, koska sitä pidetään parempana kuin aasialaista. Mihin käsitys perustuu, onkin toinen juttu. Ehkä 70- ja 80-luvuilla tapahtuneeseen aivopesuun "osta kotimaista..."
Volvoakin pidetään turvallisena, mutta onko se turvallisempi kuin muut paperilla kilpailukykyiset vaihtoehdot?
No joo, mielipiteitä saa olla mutta jokaista noista ajaneena on pakko todeta että Citroen C5, Opel Vectra ja Ford Mondeo kuuluvat eri sarjaan (alempaan) kuin Volvo tai Saab, johan sen hinnastakin tietää.
Riippuu täysin mitä ominaisuutta vertaa ja mitä pitää tärkeimpänä, olen itsekin näillä ajanut. Jos vertaat täysin neutraalisti ilman ennakkoasennetta, ja jos laitetaan vastaavat koneet vielä: - ajettavuutta -Mondeo on paras - mukavuutta- Citroen on paras (farmarissa sen kaasunestejouset muuten pesevät nämä muut kuorman kanssa ajettaessa mennen tullen) - taloudellisuutta: Vectra ja Mondeo, sitikka ei jää kauas - suorituskykyä - Saab + ehkä Vectra turbokoneella - varustelua - Citroen perusvarusteltuna paras, Volvoon saat tietysti kaiken maailman paketteja, mutta niitähän saa kaikkiin muihinkin. - turvallisuus - käytännössä vaikea sanoa, voit katsoa testiraporteista etteivät Volvo ja Saab ole sen parempia kuin nuo muutkaan - tilat - aika tasavertaiset, ei ole ruotsalaisissa yhtään sen enempää kuin muissakaan. Volvo on tosin ulkomittoihinsa nähden sisältä yllättävän pieni. - laatuvaikutelmassa ja jämäkkyydessä laittaisin Volvon tai Saabin ykköseksi - statusta???? päätä itse
Saksassa V70:llä ei statusta ainakaan ole yhtään enemmän kuin esim Mondeolla olisi.
Volvoakin pidetään turvallisena, mutta onko se turvallisempi kuin muut paperilla kilpailukykyiset vaihtoehdot?
Nykymalleista voisi sanoa, että s40 ja xc90 ovat todennäköisesti kilpailijoidensa tasolla, ne ovat myös saaneet mm. 5 tähteä euro-NCAPin testeissä. Muut mallit (s60, v70 ja s80) perustuvat viime vuosikymmenen suunnitteluun, eivätkä todennäköisesti ole nykykilpailijoidensa tasolla. Esim. s60 saavutti suht pienellä marginaalilla 4 tähteä. Sivutörmäystulos oli hyvä, mutta keulatörmäys jää selvästi nykyautoista jälkeen. S80 saavutti yhden pisteen enemmän, silti jäi reilusti matkaa 5 tähteen. En epäile etteikö joskus lanseerattavat täysin uudet mallit jo pärjääkin, mutta tämä sarja alkaa olla jo aika pitkällä elinkaartansa.
Toisaalta mielenkiintoista on, että ruotsiautoissa SAAB on onnistunut selvästi paremmin tällä alueella. Vaikka 9-5 on saman aikakauden suunnittelua, sai se 4-5 pistettä enemmän ja 5 tähteä. Uusi 9-3:n kohdalla 5 tähteä on selviö, vähempi olisi katastrofi uudelle SAABin mallille. Toisaalta jos tuijottaa todellisiin onnettomuustilastoihin, esim ruotsin Folksamin julkaisemiin, on SAABin tulokset selvästi muita parempia. Selvä ykkössija 9-5:lle turvallisimpana autona. Samaan luokitukseen ei muut automallit yltäneeet: [url]http://www.folksam.se/forskning/trafik/sakra_bilar/2003/bilListaStorlek.htm
Ruotsalaiset sivistyskansana ovatkin älynneet, että Volvo on normaali käyttöauto eikä mikään ihme statusvempele, kuten jotkut hassut suomalaiset metsäläiset kuvittelevat...
Ei kai pikkuautoja, dieseleitä ja kuorma-autoja valmistava tehdas voikaan olla mikään premium-firma - varsinkaan, kun autot ovat rumia, keskinkertaisia ajaa, eivät kestä ja syttyvät vielä tuleenkin...
Ruotsalaisten suhtautuminen autojen luokitteluun on todellakin avoimempaa ja järkiperäisempää kuin Suomessa. Meillä autot luokitellaan mielikuvien mukaan, ruotsalaiset tekevät luokittelun paperitietojen perusteella. Miten luulisitte esimerkiksi käyvän vertailussa Mazda6 GT farmari vs Audi A4 Avant 1.8T? Eihän tuollaista vertailua voi meillä tehdä, mutta Ruotsissa lopputulos oli tasaväkinen.
Suomessa verottajan toimenpiteet autoja kohtaan tekevät toisista autoista enemmän preemiumia kuin ehkä olisi tarvetta. Toisaalta kyllä Volvolla ja Saabilla on oma statusasemansa ruotsalaistenkin arvomaailmassa, joten eivät ne sielläkään ole ole pelkkiä "normaaleja käyttöautoja".
Vectra ja Mondeo pärjäsivät yllättävän huonosti, yllättävän hyvin pärjäsi Citroen. Saabin ja Volvon pärjääminen ei ollut yllätys.
Mitä ihmettä tuo kirjoituksesi tarkoitti??? Ketkä suomalaiset ovat Volvon suhteen metsäläisiä? Ketkä saksalaiset, ruotsalaiset tai amerikkalaiset eivät? Miten se ilmenee? Eivätkö suomalaiset osta autoaan tutustumatta siihen etukäteen? Mitkä premium-valmistajat eivät tee pikkuautoja tai dieseleitä? Miten kuorma-autot liittyvät Volvoon? Minkä merkkiset autot eivät laatuvirheiden vuoksi ole syttyneet vuosien varrella tuleen? Mihin verrattuna Volvo V70 ei kestä? jne
No joo, mielipiteitä saa olla mutta jokaista noista ajaneena on pakko todeta että Citroen C5, Opel Vectra ja Ford Mondeo kuuluvat eri sarjaan (alempaan) kuin Volvo tai Saab, johan sen hinnastakin tietää.
"Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa" sopii tähän paremmin kuin nenä päähän, eihän kukaan maksaisi Volvosta "ylihintaa" jos ei kokisi saavansa rahalle vastinetta, joka muuta väittää puhuu p***aa.
Siinähän se onkin! Se, mitä kukin kokee ostaessaan jotain.
Todennäköisesti monet ostavat suomalaisen tuotteen, koska sitä pidetään parempana kuin aasialaista. Mihin käsitys perustuu, onkin toinen juttu. Ehkä 70- ja 80-luvuilla tapahtuneeseen aivopesuun "osta kotimaista..."
Volvoakin pidetään turvallisena, mutta onko se turvallisempi kuin muut paperilla kilpailukykyiset vaihtoehdot?
No joo, mielipiteitä saa olla mutta jokaista noista ajaneena on pakko todeta että Citroen C5, Opel Vectra ja Ford Mondeo kuuluvat eri sarjaan (alempaan) kuin Volvo tai Saab, johan sen hinnastakin tietää.
Riippuu täysin mitä ominaisuutta vertaa ja mitä pitää tärkeimpänä, olen itsekin näillä ajanut. Jos vertaat täysin neutraalisti ilman ennakkoasennetta, ja jos laitetaan vastaavat koneet vielä:
- ajettavuutta -Mondeo on paras
- mukavuutta- Citroen on paras (farmarissa sen kaasunestejouset muuten pesevät nämä muut kuorman kanssa ajettaessa mennen tullen)
- taloudellisuutta: Vectra ja Mondeo, sitikka ei jää kauas
- suorituskykyä - Saab + ehkä Vectra turbokoneella
- varustelua - Citroen perusvarusteltuna paras, Volvoon saat tietysti kaiken maailman paketteja, mutta niitähän saa kaikkiin muihinkin.
- turvallisuus - käytännössä vaikea sanoa, voit katsoa testiraporteista etteivät Volvo ja Saab ole sen parempia kuin nuo muutkaan
- tilat - aika tasavertaiset, ei ole ruotsalaisissa yhtään sen enempää kuin muissakaan. Volvo on tosin ulkomittoihinsa nähden sisältä yllättävän pieni.
- laatuvaikutelmassa ja jämäkkyydessä laittaisin Volvon tai Saabin ykköseksi
- statusta???? päätä itse
Saksassa V70:llä ei statusta ainakaan ole yhtään enemmän kuin esim Mondeolla olisi.
Nykymalleista voisi sanoa, että s40 ja xc90 ovat todennäköisesti kilpailijoidensa tasolla, ne ovat myös saaneet mm. 5 tähteä euro-NCAPin testeissä. Muut mallit (s60, v70 ja s80) perustuvat viime vuosikymmenen suunnitteluun, eivätkä todennäköisesti ole nykykilpailijoidensa tasolla. Esim. s60 saavutti suht pienellä marginaalilla 4 tähteä. Sivutörmäystulos oli hyvä, mutta keulatörmäys jää selvästi nykyautoista jälkeen. S80 saavutti yhden pisteen enemmän, silti jäi reilusti matkaa 5 tähteen. En epäile etteikö joskus lanseerattavat täysin uudet mallit jo pärjääkin, mutta tämä sarja alkaa olla jo aika pitkällä elinkaartansa.
Toisaalta mielenkiintoista on, että ruotsiautoissa SAAB on onnistunut selvästi paremmin tällä alueella. Vaikka 9-5 on saman aikakauden suunnittelua, sai se 4-5 pistettä enemmän ja 5 tähteä. Uusi 9-3:n kohdalla 5 tähteä on selviö, vähempi olisi katastrofi uudelle SAABin mallille. Toisaalta jos tuijottaa todellisiin onnettomuustilastoihin, esim ruotsin Folksamin julkaisemiin, on SAABin tulokset selvästi muita parempia. Selvä ykkössija 9-5:lle turvallisimpana autona. Samaan luokitukseen ei muut automallit yltäneeet: [url]http://www.folksam.se/forskning/trafik/sakra_bilar/2003/bilListaStorlek.htm