Taitaa olla vain ylihintainen Vectra/Saab. Eihän kukaan isänmaallinen (siis Saksassa) osta jenkki-merkkiä, kun Vectran saa isolla turbolla/V6 halvemmalla.
Eikös tämä perustu C-Vectraan? Ainakin yhdennäköisyys on ilmeinen:
Tuo nyt ei ole kovin yllättävää, nuo leikkaa ja liimaa merkin vaihdot ei oikein iske Euroopassa, toisinkuin jenkeissä, joissa tuo menee veilä läpi. Tosin esim Lexus on ilmeisesti joutunut tuota vähentämään, kai se kuluttajajoukko on jenkeissäkin tullut vaativammaksi.
Kyllä se GM:kin kohta ottaa oppiinsa, ellei kaadu sitä ennen. Väittivät kopioineensa koetaulun laadukkuuden markkinajohtaja Audista, mutta kopioimisessakin nuo ovat epäonnistuneet, ei hyvältä näytä.
Turha peli tuntuu olevan, Saabin tai Opelin saa halvemmalla ja ominaisuudet samat. Laatuvaikutelma kyllä on aika hyvä, näyttää selvästi paremmalta kuin Audissa (nykyiset muovi-Audit ei ainakaan minun mielestä näytä miltään vrt. esim. BMW). Audiin ainoastaan verrattiin BLS:ää, Escan kojelauta "kopioitiin" vanhasta Audista.
Neljä tärkeää ja Cadillacille tyypillistä ominaisuutta puuttuu: takaveto, suuri koko, röyhkeä muotoilu sekä V8. No, onneksi tulee uusi CTS vuonna 2007, siitä löytyy nämä kaikki.
Kyllä ainakin autolehtien seiskan, eli ABS:n haastattelussa Caddyn joku johtaja sanoi, että BLS:ssä on pyritty Audi standardit saavuttavaan sisätilan laatutasoon.
Sinänsä olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, että myös Audi on mennyt tuossa esim uuden A6:n kanssa huonompaan suuntaan, mutta niin on myös mielestäni Bmw, esim X3 koetaulu alkaa muistuttamaan vahvasti japanilaista alkuperää, eikä uusi 5-sarjakaan tuossa hyvä ole. Mb taitaa olla ottamassa paikkaa tuossa luokkajohtajana, esim facelifattu E-sarja näyttää ainakin kuvissa erittäin hyvältä. Mutta Escaladin kanssa Caddy nimenomaan sanoikin ottaneensa mallia vanhasta A6:sta, joka on mielestäni yksi parhaiten viimeisteltyjä autoja sisältä.
"esim X3 koetaulu alkaa muistuttamaan vahvasti japanilaista alkuperää"
Mutta tuohan on vain hyvä asia. Toivottavasti saksalaiset oppivat pian japanilaiset laatustandardit ja loogisesti toimivat mutta tukevat hallintalaitteet. Itellä kyllä A4:n mittaristo pimeni ajoittain ja heppoinen ajovalokytkin oli vanhan mallisesti kojetaulussa. Kyllä tuo E-Carina on selvästi siistimmin kojetaulun osalta toteutettu kuin aiempi Audi. Eikä edes nitise kuten edellä mainitussa. Ja tuo vm.97 Carina taas näyttää muoviselle vaikka uuteen Aveen verrattuna. Parhaat laatustandardit ovat kai Lexuksessa, vaikka ei Audikaan huono ole.
BLS vaikuttaa mielestäni selvästi tyylikkäämmältä kuin Opel tai Saab. Mutta samanlaisuus on silmiin pistävää ja luultavasti arvokin säilyy kalliista hinnasta huolimatta huonommin, joten floppaaminen on mahdollista. Kannattaisiko tehdä samoin kuin Nissanilla? Primera ei muita kalliimpana käynyt kaupaksi mutta kun hinnat pudotettiin kokoluokan alhaisimpaan päähän niin myynti lähti nousuun.
Eipä tuo nyt mikään varsinainen ihme ole. Ylihintainen Saab/Opel. Muotoiluosasto tosin on saanut Saabin/Opelin näyttämään ihan autolta, se näyttää paljon "reteemmältä" ja isommalta kuin veljensä. Eurooppalaisilla, varsinkin saksalaisilla on omituinen taipumus saada autot näyttämään todellista kokoaan pienemmiltä. Mutta en minä ainakaan pelkästä ulkonäöstä viitsisi maksaa moista ylihintaa. Ja ajatelkaa ny : diesel Cadillacin nokalla... bensakutonen nyt pitkin hampain menisi läpi.
Susi veto sanon minä. Samaa sarjaa Jaguar x-typen kanssa. Ei tee hyvää hienon automerkin imagolle.
Ensin täytyy todeta, että kyllä BLS on ulkoisesti selvästi komeampi kuin Opel tai Saab. Kojetaulukin on Caddyssä laadukkaamman näköinen kuin muovisessa Saabissa. Kyllähän tällä jenkillä ajaisi huomattavasti mieluummin kuin Vectralla tai Ysikolmosella, jotka ovat tavisautoja. Muuten, nykyautoista komeat kojetaulut on ehkä lähinnä vain Jaguarilla ja Bentleyllä. Muilla on sitä karmeaa muoviskeidaa miljardeine nappuloineen. Yksi pahimmista/rumimmista on Mersu. Nappulaa on kuin monopolipelissä. Pitääkö olla pianisti että pystyy ajamaan Mersua? Rumaa, rumaa...
Mutta mutta... eihän nyt yumalauta Caddy voi olla tuollainen kääpiöauto! Missä on miehekkäät, viisimetriset raamit? Missä V8? Missä takaveto? Missä punainen nahkasisusta? Missä pröystäilevä muotoilu?
Eivätkö jenkit tajua, että heidän vahvuutensa on juuri amerikkalaisessa autossa - ei siinä, että aletaan apinoida eurokärryjä? Eurooppalainen tekee kuitenkin paremman eurooppalaisen auton kuin amerikkalainen. Ja amerikkalainen tekee paremman amerikkalaisen auton kuin eurooppalainen.
Chrysler on tästä loistava esimerkki. Craisu on unohtanut Neonin ja sitämyöden eurojen kopioinnin. Craisu on alkanut miehekkäästi luottamaan itseensä ja omaan identiteettiinsä: se on alkanut valmistaa amerikkalaisia autoja. Siihen ei vaikuta se, että tekniikassa on Mersua tai että autoja kasataan Itävallassa Arnold Schwarzeneggerin synnyinkaupungissa Grazissa, vaan idean ytimenä on, että auton FILOSOFIA on amerikkalainen: Chrysler näyttää häpeilemättä amerikkalaiselta - ja kauppa käy!!
Katsokaa PT Cruiseria. Katsokaa 300 Ceetä. Katsokaa Caliberia. Katsokaa Nitroa. Katsokaa Hornetia ( konsepti ). Heti näkee, että kyseessä on jenkkiauto eikä mikään kaunistettu Saappi. Chryslerillä menee hyvin. Caddyllä ei.
Caddyn pitäisi toteuttaa Sixteen-konseptinsa. Siinä on amerikkalaisuutta tonneittain! Upeannäköinen, 16-sylinterinen ja pitkäkeulainen, korskea monsteri kuin 50-luvulta! Tätä me tarvitsemme Caddyltä eikä mitään anteeksipyytäviä kääpiöautoja!!
Ihan tyylikäs pelihän tuo on, paitsi ei ehkä niille, joille Caddy pitää olla suuri lotja. Hyvistä palikoistahan tuo on tehty. Minun mieleen on enemmän Saab 9-3, joka on luokkansa kaunein auto.
Tuo Saab taas on ahdas sisältä. Cadyjä löytyy ihan tilaviakin jos vain tuosivat Suomeen!
Tuodaanhan noita! Tarjolla ihan virallisen maahantuojan kautta mallit CTS, STS, XLR ja SRX.
CTS on sedan, joka perustuu tosin samaan pohjalevyyn kuin Vectra, mutta akseliväli on farmari-Vectraakin pidempi. STS on iso sedan, XLR avomalli ja SRX katumaasturi.
CTS on sedan, joka perustuu tosin samaan pohjalevyyn kuin Vectra, mutta akseliväli on farmari-Vectraakin pidempi. STS on iso sedan, XLR avomalli ja SRX katumaasturi.
CTS takavetoisena ei perustu mainittuun Vectrassa käytettävään Epsilon-pohjaan vaan takavetoiseen Sigma-pohjaan. Myös muut mainitut Cadillac-mallit pohjautuvat samaan perustekniikkaan.
Minusta GM:n pitäisi satsata Opel ja Saab -merkkeihin, ja unohtaa sellaiset merkit kuin Chevrolet, Vauxhall ja Cadillac. Saabille parempi nimi olisi Saba, ja sen logokin on epäonnistunut. Toyotalla menee hyvin, kun se on keskittynyt vain kahteen merkkiin.
Minusta GM:n pitäisi satsata Opel ja Saab -merkkeihin, ja unohtaa sellaiset merkit kuin Chevrolet, Vauxhall ja Cadillac. Saabille parempi nimi olisi Saba, ja sen logokin on epäonnistunut. Toyotalla menee hyvin, kun se on keskittynyt vain kahteen merkkiin.
Toyotalla kehitys on ollut kärsivällistä ja pitkäjänteistä. Jenkeillä se on kärsimätöntä ja tempoilevaa. Pikavoitot pitäisi saada heti ja nyt. Samalla tavalla ne ovat ryssineet energiasektorinsa ja metsäteollisuutensa.
Nykyään autoteollisuuden vetovoima ja maine Amerikassa on jo niin huono, että jatkossa sinne ei saada paikallisia osaajia. Kaikki pätevät ja motivoituneet alkavat jo nyt olla kaikonneet japanilaisten ja eurooppalaisten leiviin tai muille aloille.
Minusta GM:n pitäisi satsata Opel ja Saab -merkkeihin, ja unohtaa sellaiset merkit kuin Chevrolet, Vauxhall ja Cadillac. Saabille parempi nimi olisi Saba, ja sen logokin on epäonnistunut. Toyotalla menee hyvin, kun se on keskittynyt vain kahteen merkkiin.
Mitenkäs se nyt nykyään menee, eikös Vauxhall ole yhtä kuin Opel, riippuen mihin maahan sitä viedään. Ei taida Vauxhallilla montaakaan omaa mallia olla olemassakaan, jotain urheilullisia malleja kai ?
Saamassani palautteessa ei ole kyllä mitään uutta. Muuten olen sitä mieltä, että jenkkifirma on paljon lojaalimpi ja avokätisempi partneri pohjoismaalaiselle kuin EU-lainen.
Ei kyllä tullut ainakaan mulle yllätyksenä tuo floppi. Luulisi, että GM olisi oppinut jotain ostajien aliarvioimisesta sabarussa, mutta ei.
Taitaa olla vain ylihintainen Vectra/Saab. Eihän kukaan isänmaallinen (siis Saksassa) osta jenkki-merkkiä, kun Vectran saa isolla turbolla/V6 halvemmalla.
Eikös tämä perustu C-Vectraan?
Ainakin yhdennäköisyys on ilmeinen:
Toisaalta kojelauta on 9-3:sta
Tuo nyt ei ole kovin yllättävää, nuo leikkaa ja liimaa merkin vaihdot ei oikein iske Euroopassa, toisinkuin jenkeissä, joissa tuo menee veilä läpi. Tosin esim Lexus on ilmeisesti joutunut tuota vähentämään, kai se kuluttajajoukko on jenkeissäkin tullut vaativammaksi.
Kyllä se GM:kin kohta ottaa oppiinsa, ellei kaadu sitä ennen. Väittivät kopioineensa koetaulun laadukkuuden markkinajohtaja Audista, mutta kopioimisessakin nuo ovat epäonnistuneet, ei hyvältä näytä.
Ei ollut tämä BLS-malli.
Turha peli tuntuu olevan, Saabin tai Opelin saa halvemmalla ja ominaisuudet samat. Laatuvaikutelma kyllä on aika hyvä, näyttää selvästi paremmalta kuin Audissa (nykyiset muovi-Audit ei ainakaan minun mielestä näytä miltään vrt. esim. BMW). Audiin ainoastaan verrattiin BLS:ää, Escan kojelauta "kopioitiin" vanhasta Audista.
Neljä tärkeää ja Cadillacille tyypillistä ominaisuutta puuttuu: takaveto, suuri koko, röyhkeä muotoilu sekä V8. No, onneksi tulee uusi CTS vuonna 2007, siitä löytyy nämä kaikki.
Ei ollut tämä BLS-malli.
Kyllä ainakin autolehtien seiskan, eli ABS:n haastattelussa Caddyn joku johtaja sanoi, että BLS:ssä on pyritty Audi standardit saavuttavaan sisätilan laatutasoon.
Sinänsä olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, että myös Audi on mennyt tuossa esim uuden A6:n kanssa huonompaan suuntaan, mutta niin on myös mielestäni Bmw, esim X3 koetaulu alkaa muistuttamaan vahvasti japanilaista alkuperää, eikä uusi 5-sarjakaan tuossa hyvä ole. Mb taitaa olla ottamassa paikkaa tuossa luokkajohtajana, esim facelifattu E-sarja näyttää ainakin kuvissa erittäin hyvältä. Mutta Escaladin kanssa Caddy nimenomaan sanoikin ottaneensa mallia vanhasta A6:sta, joka on mielestäni yksi parhaiten viimeisteltyjä autoja sisältä.
Täh? Saabin kojelautahan tuossa BSL:ssä on
Paitsi, että Saab on paljon paljon tyylikkäämpi
"esim X3 koetaulu alkaa muistuttamaan vahvasti japanilaista alkuperää"
Mutta tuohan on vain hyvä asia. Toivottavasti saksalaiset oppivat pian japanilaiset laatustandardit ja loogisesti toimivat mutta tukevat hallintalaitteet. Itellä kyllä A4:n mittaristo pimeni ajoittain ja heppoinen ajovalokytkin oli vanhan mallisesti kojetaulussa. Kyllä tuo E-Carina on selvästi siistimmin kojetaulun osalta toteutettu kuin aiempi Audi. Eikä edes nitise kuten edellä mainitussa. Ja tuo vm.97 Carina taas näyttää muoviselle vaikka uuteen Aveen verrattuna. Parhaat laatustandardit ovat kai Lexuksessa, vaikka ei Audikaan huono ole.
BLS vaikuttaa mielestäni selvästi tyylikkäämmältä kuin Opel tai Saab. Mutta samanlaisuus on silmiin pistävää ja luultavasti arvokin säilyy kalliista hinnasta huolimatta huonommin, joten floppaaminen on mahdollista. Kannattaisiko tehdä samoin kuin Nissanilla? Primera ei muita kalliimpana käynyt kaupaksi mutta kun hinnat pudotettiin kokoluokan alhaisimpaan päähän niin myynti lähti nousuun.
Eipä tuo nyt mikään varsinainen ihme ole. Ylihintainen Saab/Opel.
Muotoiluosasto tosin on saanut Saabin/Opelin näyttämään ihan autolta, se näyttää paljon "reteemmältä" ja isommalta kuin veljensä. Eurooppalaisilla, varsinkin saksalaisilla on omituinen taipumus saada autot näyttämään todellista kokoaan pienemmiltä. Mutta en minä ainakaan pelkästä ulkonäöstä viitsisi maksaa moista ylihintaa.
Ja ajatelkaa ny : diesel Cadillacin nokalla... bensakutonen nyt pitkin hampain menisi läpi.
Susi veto sanon minä. Samaa sarjaa Jaguar x-typen kanssa. Ei tee hyvää hienon automerkin imagolle.
Ensin täytyy todeta, että kyllä BLS on ulkoisesti selvästi komeampi kuin Opel tai Saab. Kojetaulukin on Caddyssä laadukkaamman näköinen kuin muovisessa Saabissa. Kyllähän tällä jenkillä ajaisi huomattavasti mieluummin kuin Vectralla tai Ysikolmosella, jotka ovat tavisautoja. Muuten, nykyautoista komeat kojetaulut on ehkä lähinnä vain Jaguarilla ja Bentleyllä. Muilla on sitä karmeaa muoviskeidaa miljardeine nappuloineen. Yksi pahimmista/rumimmista on Mersu. Nappulaa on kuin monopolipelissä. Pitääkö olla pianisti että pystyy ajamaan Mersua? Rumaa, rumaa...
Mutta mutta... eihän nyt yumalauta Caddy voi olla tuollainen kääpiöauto! Missä on miehekkäät, viisimetriset raamit? Missä V8? Missä takaveto? Missä punainen nahkasisusta? Missä pröystäilevä muotoilu?
Eivätkö jenkit tajua, että heidän vahvuutensa on juuri amerikkalaisessa autossa - ei siinä, että aletaan apinoida eurokärryjä? Eurooppalainen tekee kuitenkin paremman eurooppalaisen auton kuin amerikkalainen. Ja amerikkalainen tekee paremman amerikkalaisen auton kuin eurooppalainen.
Chrysler on tästä loistava esimerkki. Craisu on unohtanut Neonin ja sitämyöden eurojen kopioinnin. Craisu on alkanut miehekkäästi luottamaan itseensä ja omaan identiteettiinsä: se on alkanut valmistaa amerikkalaisia autoja. Siihen ei vaikuta se, että tekniikassa on Mersua tai että autoja kasataan Itävallassa Arnold Schwarzeneggerin synnyinkaupungissa Grazissa, vaan idean ytimenä on, että auton FILOSOFIA on amerikkalainen: Chrysler näyttää häpeilemättä amerikkalaiselta - ja kauppa käy!!
Katsokaa PT Cruiseria. Katsokaa 300 Ceetä. Katsokaa Caliberia. Katsokaa Nitroa. Katsokaa Hornetia ( konsepti ). Heti näkee, että kyseessä on jenkkiauto eikä mikään kaunistettu Saappi. Chryslerillä menee hyvin. Caddyllä ei.
Caddyn pitäisi toteuttaa Sixteen-konseptinsa. Siinä on amerikkalaisuutta tonneittain! Upeannäköinen, 16-sylinterinen ja pitkäkeulainen, korskea monsteri kuin 50-luvulta! Tätä me tarvitsemme Caddyltä eikä mitään anteeksipyytäviä kääpiöautoja!!
Ihan tyylikäs pelihän tuo on, paitsi ei ehkä niille, joille Caddy pitää olla suuri lotja. Hyvistä palikoistahan tuo on tehty. Minun mieleen on enemmän Saab 9-3, joka on luokkansa kaunein auto.
Tuo Saab taas on ahdas sisältä. Cadyjä löytyy ihan tilaviakin jos vain tuosivat Suomeen!
Tuodaanhan noita! Tarjolla ihan virallisen maahantuojan kautta mallit CTS, STS, XLR ja SRX.
CTS on sedan, joka perustuu tosin samaan pohjalevyyn kuin Vectra, mutta akseliväli on farmari-Vectraakin pidempi. STS on iso sedan, XLR avomalli ja SRX katumaasturi.
http://www.cadillaceurope.com/index.aspx?ChapterID=1300&FilterID=978
CTS takavetoisena ei perustu mainittuun Vectrassa käytettävään Epsilon-pohjaan vaan takavetoiseen Sigma-pohjaan. Myös muut mainitut Cadillac-mallit pohjautuvat samaan perustekniikkaan.
Minusta GM:n pitäisi satsata Opel ja Saab -merkkeihin, ja unohtaa sellaiset merkit kuin Chevrolet, Vauxhall ja Cadillac. Saabille parempi nimi olisi Saba, ja sen logokin on epäonnistunut. Toyotalla menee hyvin, kun se on keskittynyt vain kahteen merkkiin.
3:mas on Scion
Toyotalla kehitys on ollut kärsivällistä ja pitkäjänteistä. Jenkeillä se on kärsimätöntä ja tempoilevaa. Pikavoitot pitäisi saada heti ja nyt. Samalla tavalla ne ovat ryssineet energiasektorinsa ja metsäteollisuutensa.
Nykyään autoteollisuuden vetovoima ja maine Amerikassa on jo niin huono, että jatkossa sinne ei saada paikallisia osaajia. Kaikki pätevät ja motivoituneet alkavat jo nyt olla kaikonneet japanilaisten ja eurooppalaisten leiviin tai muille aloille.
Mitenkäs se nyt nykyään menee, eikös Vauxhall ole yhtä kuin Opel, riippuen mihin maahan sitä viedään. Ei taida Vauxhallilla montaakaan omaa mallia olla olemassakaan, jotain urheilullisia malleja kai ?
Saamassani palautteessa ei ole kyllä mitään uutta. Muuten olen sitä mieltä, että jenkkifirma on paljon lojaalimpi ja avokätisempi partneri pohjoismaalaiselle kuin EU-lainen.