VV-Auto on julkistanut uuden Golf GTI:n hinnat Suomessa ja lähtöhinta on 37780 euroa.
Kaikkissa muissa EU-maissa uusi Golf GTI on hinnoiteltu paljon lähemmäksi muuta Golf-perhettä autoverotasosta riippumatta.
Esim. Ruosissa Golf GTI:n ja muun Golf-perheen välinen hintaero on noin 1000 euroa (Suomessa yli 6000 euroa) ja Hollannissa, jossa on kireämpi autoverotus kuin meillä, uuden Golf GTI:n lähtöhinta on vain 31995 euroa.
On minun mielestäni jo liian tyyris hinta lähes tavallisesta Golfista, jossa on vain normaalia tehokkaampi moottori.
Olin yllättynyt kun tuon mielestäni korkean - hinnan näin. Järkeviä perusteita hinnalle ei mielestäni ole... no ei ole monen muunkaan merkin kohdalla hinnat kohdallaan täällä Suomessa. Olisiko taustalla pienoinen GTI Golfin luokittelu selkeästi eri ryhmään?
Tein pikku katsauksen mitä tuolla ~40t eurolla saisi, ei mikään hyvä/järkevä vertailu ja joku tärkeä merkki varmaan puuttuukin, mutta kuitenkin:
VW Golf GTI ~38000 147kW/280Nm
Subaru Impreza WRX ~41000 165kW/300Nm
Volvo S40 T5 ~38000 162kW/320Nm
Audi A3 2.0 Turbo ~41000 147kW/280Nm
BMW 325ti Compact ~41000 141kW/245Nm
Ford Mondeo 3.0i V6 ~40000 150kW/263Nm
Opel Astra 2.0i Turbo ~34350 125kW/250Nm
Opel Vectra 3.2i GTS ~40000 155kW/300Nm
Eikö Wolkswagen nyt yleensä ole täysin järjetön hinnoitelultaan GTI:stä !! nyt puhumattakaan!!
Eikö kaiken takana ole KESKO joka on ahneudessaan rajaton!!!
Voi Luoja Ristus! Tuokaa nyt jo se Mustang tänne Sovjet Finlandiaankin! Varmaan sitä myydään kuin sukkahousuja jos Kolffikin maksaa jo liki 40 erkkiä! Musse on USA:ssa saatavana jo 16 000 eurolla, joten täällä se voisi maksaa noin tuplat eli 32 tonnia. Ja kyseessä on sentään AIVAN toisen luokan auto kuin joku ruma kauppakassi, johon on ladattu pari ylimääräistä kaakkia!!
Suomessa oli ensin Viinaralli, nyt käytettyjen autojen tuonti Saksasta.
Mitä Saksalainen tekee, kun dollari on halpa? Lue -> $ = n. 33% !
Hakevat laivakaupalla uusia autoja USA:sta, ei vain jenkkiautoja, vaan uusia Bemareita, Mersuja, Audeja jne. Automotorundsport-lehdessä on lueteltu mitä malleja kannattaa tuoda takaisin USA:sta rahteineen, Saksan veroineen ja satamamaksuineen, rekisteröimisineen ja voittaa/säästää suuret rahat! Meillä Valtionvarainministeri ja Eduskunta on säätänyt eri lait EU:n ulkopuolelta tuotaviin ajoneuvoihin. No, Saksassa ja myös Ruotsissa tämä toimii. Eräs Cadillac-dealeri oli myynyt nyt syksyn aikana 2500 uutta autoa pelkästään Pohjois-Saksassa, tuotuna Rotterdamin kautta. Lista on taas pitkä ja Suomalaiselle kurjaa luettavaa millä hinnalla muu Eurooppa saa hankittua autonsa kurssierolla.
Saattaisi olla täälläkin parempi, että maahantuonnin hoitaisi Volkswagen konsernin tytäryhtiö kuten Ruotsissa.
Siellä saa Passattiinkin 3 vuoden ilmaiset huollot kaupan päälle!
Kaikkissa muissa EU-maissa uusi Golf GTI on hinnoiteltu paljon lähemmäksi muuta Golf-perhettä autoverotasosta riippumatta.
Esim. Ruosissa Golf GTI:n ja muun Golf-perheen välinen hintaero on noin 1000 euroa (Suomessa yli 6000 euroa) ja Hollannissa, jossa on kireämpi autoverotus kuin meillä, uuden Golf GTI:n lähtöhinta on vain 31995 euroa.
Joo kallis on.. Mutta voisiko uuden GTI:n käydä hakemassa itse suoraan esim. saksasta ja säästää tuon suomalaisen maahantuojan lisäämän extran? Vai onko uuden auton maahantuonnissa jotain kommervenkkejä käytettyyn verrattuna?
Lisäys: Kävin tullin sivuilla katsastamassa tuota uuden auton tuontia.
"Toisesta EU-maasta tuotavasta uudesta ajoneuvosta on suoritettava autoveron ja autoverosta kannettavan arvonlisäveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisävero Suomeen.
Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan arvonlisäverolainsäädännössä moottorikäyttöistä maakuljetusvälinettä, jonka moottorin iskutilavuus on yli 48 cm³ tai teho yli 7,2 kW; ja se on myyty enintään 6 kk kuluttua sen ensimmäisestä käyttöönotosta tai sillä on ajettu enintään 6 000 km. Kuljetusväline on uusi kun jompikumpi edellytys on voimassa.
Uuden kuljetusvälineen arvonlisävero on 22 % ajoneuvon hankintahinnasta. "
Eli jos oikein ymmärrän, pitää uudesta autosta maksaa ensin ALV 22% sitten autovero ja siitä vielä ALV 22%. Ei helvetti koska kansa nousee vastustamaan tätä suomalaista autojen riistoverotusta!!
Samaa mieltä. Aivan naurettavan kallis. Eikä autossa ole edes ilmastointia vakiona. Rakentelin volkkarin sivuilla GTI:n mieleisekseni (siis mieleisekseni, ei tarkoita kaikkia mahdollisia varusteita). Hintaa kertyi vaatimattomat 45000!!!
No, sama homma Saksan volkkarin sivuilla, suurin piirtein samoilla varusteilla (maakohtaiset erot), hintaa noin 26000!! Muutaman vuoden sisällä odotettavissa melkoisia hinnan tiputuksia niihin Suomesta ostettuihin autoihin, kun Saksasta ja muualta Euroopasta tuodaan puoli-ilmaiseksi paremmin varusteltuja GTI Volkkareita.
"misar kirjoitti"
Eikö Wolkswagen nyt yleensä ole täysin järjetön hinnoitelultaan GTI:stä !! nyt puhumattakaan!!
Eikö kaiken takana ole KESKO joka on ahneudessaan rajaton!!!
Siis tarkoitat varmaan Stockmann?
Maahantuoja (ja siis hinnan määrittelijä) on Kesko. Stockmann auto on vain yksi jälleenmyyjistä.