BMW 5-sarjalla väistövaikeuksia

83 kommenttia
13»
  • Teknikens Värld on nyt kokeillut useita BMW:n 5-sarjan autoja - eri moottori- ja korivariantteja, run flateilla ja ilman jne. Kaikilla on ongelmia "hirvitestissä".Mm. BMW:n 3-sarjaisella niitä ongelmia ei ole.

    http://www.teknikensvarld.se/documents/bmw/5serie_sladdar/index.xml

      
  • 5-SARJAN BEMUHAN MENEE YMPÄRI HIRVENVÄISTÖSSÄ !!!

    Onpas aikamoisen kehno esitys Baijerin pojilta! Kun katsoo noita Teknikens Världin videoita, niin ei käy yhtään kateeksi BMW 5-sarjan autoilla ajavia.

    Autohan on TODELLA SURKEA keilojen väistössä !!!

    Farkku 5-sarjanen menee vaakatasossa ympäri, kun lastataan täyteen ja ajetaan ilman luistonestoa keilakujan väistöihin.

    Mikään muu auto ei anna AJAMISEN ILOA näin PALJON !!!!


    :innocent: :innocent: :innocent:

      
  • On se kumma auto tuo Bemari, sillä voi todistetusti ajaa radalla kovempaa kuin yhdelläkään muulla samanluokkaisella vehkeellä, mutta keiloja sillä ei (Ruotsissa) näköjään pysty pujottelemaan. Tuntuu jotenkin erikoiselta tämä yhtälö. :grin:

    En ole Bemarin omistajia enkä aio 5-sarjalaista hankkia, mutta mielenkiintoista olisi toki nyt nähdä vähän laajempaa vertailuaineistoa muista autoista, eli miten suuri se ero nyt sitten oikeasti on. Minusta noissa uusissakaan kuvissa ei ole mitään poikkeuksellista, siinä auto luistaa sivuttain kun se menettää pitonsa tiehen. Näin on kaikilla autoilla, kysymys kuuluu vain missä nopeudessa ja millä kuormalla se tapahtuu. Todennäköisesti ero tuossa rajanopeudessa ja -kuormassa on kuitenkin aika pieni.

    Omia autojani olen lähes kaikkia kokeillut kantata sekä myös tehdä väistön jarruttaen ja jarrutellut maksimiteholla erilaisilla pinnoilla, eikä niissä samantapaisella rengastuksella ole isoa eroa keskenään ollut. Jyrkässä käännössä pito loppuu kaikista tietenkin, joissain heilahdus on voimakkaampi kuin toisissa, osa on kyntänyt suoraan kohti metsähallitusta. Mutta turvalliseksi niitä kaikkia on voinut sanoa, kunhan tietää niiden metkut. C-mersu on tässä mielestäni tähän mennessä paras minulla olleista autoista, täysin yllätyksetön kaikelta käytökseltään. Esim. aikanaan kovasti kehutut Audi 80, VW Passat ja Ford Focus tarjosivat kanttauksessa perää eteen selvästi helpommin kuin tämä nykyinen takavetoinen MB.

      
  • No on kyllä mielenkiintoisia tuloksia, jos verrataan esimerkiksi uusimman Tuulilasin vertailuun ko kokoluokan autoista. 530ia:n ääritilannekäyttäytyminen arvosteltiin toiseksi parhaaksi nelivetoisen A6:n jälkeen, kun taas Lexus ja varsinkin Cadillac suoriutuivat huomattavasti heikommin. Samoin Tekniikan maailman laajassa vertailussa Bemarin ääritilannekäyttäytyminen oli yksi parhaista. Tuosta jos vetää kärjistäen johtopäätöksen, tullaan tulokseen, että Bmw voi lähteä käsistä, mutta sitten noiden muiden täytyy olla hengenvaarallisia. Näin ei todellakaan ole, vaan jopa Caddy käyttäytyi koeajossani ihan tarpeeksi loogisesti ja uskaltaisin silläkin ajella täysin turvallisin mielin kelissä kuin kelissä kaikilla normaaleilla nopeuksilla. Kaikki saa lähtemään käsistä kuin oikein yrittää ja ilmeisesti Teknis Värld on tätä oikein tosissaan yrittänyt.

      
  • Lainaus:
    07.11.2005 klo 11:42 AkiK kirjoitti
    On se kumma auto tuo Bemari, sillä voi todistetusti ajaa radalla kovempaa kuin yhdelläkään muulla samanluokkaisella vehkeellä, mutta keiloja sillä ei (Ruotsissa) näköjään pysty pujottelemaan. Tuntuu jotenkin erikoiselta tämä yhtälö. :grin:


    AkiK:lle ei ilmeisesti mene perille, että väistöongelmat BMW:llä syntyvät auton ollessa KUORMATTUNA. Siis KUORMATTUNA.
    Rata-ajoa ei yleensä ajeta puoliso, lapset ja anoppi kyydissä sekä tavaratila täynnä matkalaukkuja.

    Tuulilasi-lehden vertailussakin todettiin BMW:stä (KUORMATTUNA), että "nopeampi tempova ohjaaminen saa kuormattuna aikaan varsin laajoja peräluistoja, ja keilakuja käy kapeaksi." Tämä siis ajonvakautus päälle kytkettynä. Eli Teknikens Världin hirvitestin tulos ei ole yllätys - siinähän ohjausta "tempaistaan" rajusti.

    Lexuksessa (edelleen: KUORMATTUNA) ajonvakautus toimii terävästi estäen vaivoin pyörähtämisen, joten mikään nautinto senkään väistökäyttäytyminen ei ole.

    Audi on väistössä (KUORMATTUNA) parempi kuin muut vertailuautot, ja Cadillacin tulosta tuskin kukaan ihmettelee.

      
  • Lainaus:
    07.11.2005 klo 13:28 MatLog kirjoitti

    AkiK:lle ei ilmeisesti mene perille, että väistöongelmat BMW:llä syntyvät auton ollessa KUORMATTUNA. Siis KUORMATTUNA.
    Rata-ajoa ei yleensä ajeta puoliso, lapset ja anoppi kyydissä sekä tavaratila täynnä matkalaukkuja.


    Jag talar också svenska, Matlog. Osaan siis lukea tuon svedujen testinkin ja huomasin toki tuon kuorma-asian. Silti minua ihmetyttää tuo kohu joka asiasta on noussut, vaikka en tosiaan mikään Bemarimies olekaan. Edelleen on selvittämättä se, miten suuri tuo ero todellisuudessa muihin vastaaviin autoihin on, sitähän minä tuossa peräänkuulutin. Jos tuon tietäisi, niin 5-sarjan omistajat voisivat 500 kg tavaraa kyydissä ajellessaan ottaa sen huomioon :grin:

    Ruotsalaiset eivät toki myöskään ole muistaneet mainita, että ilman kuormaa BMW on luokkansa parhaimmistoa ja parempi kuin useammat muut autot yleensäkin. Sen sijaan on muistettu pitää kohua yllä siitä, että "BMW ei selviä edes tavallisista mutkista".

    Minun puolisoni, lapseni ja anoppini eivät muuten paina tavaroineenkaan 530kg (se muistaakseeni taisi olla se maksimikuorma jolla tuossa Ruotsin episodissa seikkailtiin), tuollaista kuormaa olen henkilöautolla ajanut vain silloin kun siirtelin rakennustarvikkeita ja silloin jo järkikin sanoi että ei kannata taitella mutkiin ihan miten vain :innocent:

      
  • Lainaus:
    07.11.2005 klo 13:40 AkiK kirjoitti

    Jag talar också svenska, Matlog. Osaan siis lukea tuon svedujen testinkin ja huomasin toki tuon kuorma-asian. Silti minua ihmetyttää tuo kohu joka asiasta on noussut, vaikka en tosiaan mikään Bemarimies olekaan. Edelleen on selvittämättä se, miten suuri tuo ero todellisuudessa muihin vastaaviin autoihin on, sitähän minä tuossa peräänkuulutin. Jos tuon tietäisi, niin 5-sarjan omistajat voisivat 500 kg tavaraa kyydissä ajellessaan ottaa sen huomioon :grin:

    Ruotsalaiset eivät toki myöskään ole muistaneet mainita, että ilman kuormaa BMW on luokkansa parhaimmistoa ja parempi kuin useammat muut autot yleensäkin. Sen sijaan on muistettu pitää kohua yllä siitä, että "BMW ei selviä edes tavallisista mutkista".

    Minun puolisoni, lapseni ja anoppini eivät muuten paina tavaroineenkaan 530kg (se muistaakseeni taisi olla se maksimikuorma jolla tuossa Ruotsin episodissa seikkailtiin), tuollaista kuormaa olen henkilöautolla ajanut vain silloin kun siirtelin rakennustarvikkeita ja silloin jo järkikin sanoi että ei kannata taitella mutkiin ihan miten vain :innocent:


    Olen ollut huomaavinani saman, mistä AkiK kertoo: BMW 5-sarjan hinta- ja kokoluokan autot tulevat yleensä vastaan yhden tai kahden hengen miehityksellä, vain taksikyltti katolla liikkuvat ovat suuremmin lastattuja. Eli ao. luokan autoja ei osteta niiden kuljetuskyvyn takia, vaan "muusta syystä". Niinpä ollos huoleti, 5-sarjan omistajat: hirviväistöongelmat eivät koske teitä.

      
  • On jo fysiikan lakien mukaista, että pienempi ja kevyempi auto selvittää väistökokeen paremmin kuin isompi auto. Pienemmässä autossa massa on lähempänä paínopistettä. Jolloin massan vipuvarsi on pienempi, ja auto muuttaa pienemmällä voimavaikutuksella suuntaansa. Suiksi on aivan turha verrata 3-sarjaa ja 5-sarjaa keskenään tässä kokeessa.

    Oikeampaa olisi verrata samankokoisia autoja keskenään. BMW selvitti radan kohutestissä 68,5 km/h nopeudella ja saksalaiset ajoi samalla autolla 4 km/h nopeammin. Teknikens värld on mitannut myös pari vastaavan kokoista ruotsalaista autoa ja nopeudet olivat Volvo v70 67 km/h ja Saab 9-5 64 km/h.


      
  • Lainaus:
    07.11.2005 klo 14:36 juster kirjoitti
    Oikeampaa olisi verrata samankokoisia autoja keskenään. BMW selvitti radan kohutestissä 68,5 km/h nopeudella ja saksalaiset ajoi samalla autolla 4 km/h nopeammin. Teknikens värld on mitannut myös pari vastaavan kokoista ruotsalaista autoa ja nopeudet olivat Volvo v70 67 km/h ja Saab 9-5 64 km/h.


    Minun ymmärtääkseni 5-sarjalainen EI SELVITTÄNYT rataa 68,5 km/h tuntinopeudessa. Volvo ja Saab taas selvittivät. Siinä on vissi ero.

      
  • Minun ymmärrykseni mukaan selvitti BMW testin 68,5 km/h nopeudella. Jos englanti taittuu paremmin asian voi lukea tuolta.

    http://www.bmw.se/523i/pages/BMW_523i_manage_moose_test.pdf

    Tämähän on testi, jossa jokainen auto pyörähtää tai törmää esteeseen rajanopeuden löydyttyä. Eli jokaikisestä autosta saa rajanopeuden ylittämisen jälkeen "hassuja kuvia".



    [juster muokkasi tätä viestiä 07.11.2005 klo 15:23]
      
  • Lainaus:
    07.11.2005 klo 15:21 juster kirjoitti
    Minun ymmärrykseni mukaan selvitti BMW testin 68,5 km/h nopeudella. Jos englanti taittuu paremmin asian voi lukea tuolta.

    http://www.bmw.se/523i/pages/BMW_523i_manage_moose_test.pdf

    Tämähän on testi, jossa jokainen auto pyörähtää tai törmää esteeseen rajanopeuden löydyttyä. Eli jokaikisestä autosta saa rajanopeuden ylittämisen jälkeen "hassuja kuvia".

    Näinhän se BMW yrittää kaunistella omassa tiedotteessaan. Totuus kuitenkin on, että BMW 5-sarja ei läpäissyt kuormattuna hirvitestiä ao. nopeudella. Koko artikkeli löytyy Teknikens Världin kotisivuilta pdf-tiedostona.

      
  • Lainaus:
    07.11.2005 klo 15:38 MatLog kirjoitti

    Näinhän se BMW yrittää kaunistella omassa tiedotteessaan. Totuus kuitenkin on, että BMW 5-sarja ei läpäissyt kuormattuna hirvitestiä ao. nopeudella. Koko artikkeli löytyy Teknikens Världin kotisivuilta pdf-tiedostona.


    Minusta tässä on tämän hehkuttelun sijaan kuitenkin olennaista se, millä nopeudella se sen tuolla kuormalla selvittäisi? Sitä ruotsalaiset eivät haluakaan testata, koska todennäköisesti paljastuisi että kysymys on varsin mitättömästä erosta, josta nyt on nostettu iso meteli.

    Mitä tulee tuohon kuormaan ja sen olennaisuuteen tämän luokan autoissa, niin olen samaa mieltä kanssasi. Olen joskus aiemminkin hieman ironisesti kommentoinut omaa asuinaluettani, jossa voi todeta että perheenisät tarvitsevat ison auton, jotta salkku ja puvuntakki mahtuvat kyytiin. Lapset ja vaimo joutavatkin sitten ajelemaan Pololla, he eivät tilaa ja ominaisuuksia kaipaa :wink:

    Kuorman kanssa ajamisesta voisi myös todeta, ettei useimpia farmariautojakaan ole takajousitukseltaan edes tehty kuormalle. Sen näkee tien päällä, kun perät riipuksissa ajellaan mökeille. Sitikka on ainoita farmareita, jonka jousitus säätyy aina optimaaliseksi kuormasta riippumatta. Kalliimmista löytyy sitten jossain tapauksissa ilmajousituksia ym. Köyhän miehen versio on sitten tehty normaalista jousituksesta jäykistämällä sitä, eli jonkinlainen "heavy duty" versio, joka on kovuutensa takia taasen p:stä ilman kuormaa ajettaessa.

      
  • Lainaus:
    07.11.2005 klo 11:14 Tapio Taula kirjoitti

    .... Mikään muu auto ei anna AJAMISEN ILOA näin PALJON !!!!


    :innocent: :innocent: :innocent:


    Mitäpä tuohon enää lisäämään
    :grin: :grin: :grin: :grin:

      
  • Lainaus:
    07.11.2005 klo 14:36 juster kirjoitti
    Oikeampaa olisi verrata samankokoisia autoja keskenään. BMW selvitti radan kohutestissä 68,5 km/h nopeudella ja saksalaiset ajoi samalla autolla 4 km/h nopeammin. Teknikens värld on mitannut myös pari vastaavan kokoista ruotsalaista autoa ja nopeudet olivat Volvo v70 67 km/h ja Saab 9-5 64 km/h.


    Teknikens Världin tilaajana voin valoittaa asiaa hiukan enemmän. Kaikkea ei ole kerrottu lehden internetsivuilla.

    BMW:n käyttäytymistä nimenomaan verrattiin kolmeen kilpailijaan. Tulokset olivat seuraavat: Mercedes E350 73 km/h, Lexus GS300 71 km/h, Cadillac STS 3,6 69 km/h BMW 523i ja 530i 68,5 km/h.
    Lähde: TV 22/2005

    En tiedä mistä olet nuo löytänyt nuo ruotsalaisten lukemat, mutta numerossa 21/2005 oli vertailu VW Passat Variant vastaan Volvo V70 ja molemmille mitattiin 70 km/h. Saabin vanhoja testejä en jaksa kaivaa esiin, mutta on selvää ettei tuo 64 km/h pidä paikkaansa.

    Tuo nopeuslukema ei sinäänsä ole ollut BMW:n tapauksessa se pääasia, vaan kyse on ollut enemmänkin auton perän levottomista liikkeistä.

    Jotenkin tämän testituloksen kyseenalaistaminen kuulostaa oudolta kun ajattelee että hirvitesti on TV:lle rutiinia ja sisältyy lehden jokaiseen vertailuun.

    Ihan toinen asia on sitten se että onko asian saama julkisuus ollut BMW:tä kohtaan oikeudenmukaista. Minusta asiaa on turhaan paisuteltu ja hyödynnetty lehden markkinoinnissa.

    [olmi muokkasi tätä viestiä 07.11.2005 klo 19:07]
      
  • Eli tämä lukema pitää paikkaansa 68,5 km/h? minä jo ihmettelinkin enkö enää osaa ruotsia. BMW on ollut aikaisemminkin peräluisto herkkyydestä ruotsalaisten hampaissa. Jo 70- luvulla e21 eli silloista sarjaa arvosteltiin samasta asiasta.

    Tässä kyseissä tapauksessa on kyse missä vaiheessa ajonvakautusjärjestelmä säädetty puuttumaan ajamiseen. Filosofinen ero esimerkiksi MB:n ja BMW:n järjestelmissä on se että MB puuttuu luistoihin jo ennen kuin kuljettaja havaitsee mitään tapahtuvan. Uusimalla BMW:n järjestelmällä on mahdollista jopa hieman ajaa luistossa ajonhallinnan ollessa kytkettynä. Uskon niin kauan kuin BMW aikoo pitää ajajan auton maineestaan kiinni, kokonaan hallintaa ei jätetä elektronisten
    apulaitteiden varaan.

    Koska kyseessä on testi, jossa kuljettajan osuus on suuri ja erot pieniä on tietysti helppo vetää haluamansa johtopäätöksen. Tämän jo huomaa siitä, että saksassa tehdyssä kokeessa auto meni ilmeettömästi 72,7 km/h nopeudella testin läpi. Siksi olikin mielenkiintoista, ettei tässä uusimmassa testissä ollut enää ilmoitettu läpi ajonopeuksia. Koska taas olisi osoitettu että testin pystyy ajamaan suuremmalla nopeudella…

    Saabin ja Volvon läpi ajonopeudet sain täältä. http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=25978
    Ja sieltä keskustelupalstan viestiketjusta. Toisen käden tietoa, mutta uskon näiden pitävän paikkaansa, koska kukaan ei asettanut viestiketjussa tietoja kyseenalaiseksi.

      
  • BMW tosiaan selvitti hirvitestin nopeudella 68,5 km/h.

    Selasin nopeasti läpi kymmenkunta viimeisintä TV:tä ja huonoin tulos joka sattui silmään oli Renault Moduksen 67 km/h. Ok, maasturipuolelta löytyi vielä heikompia suorituksia mutta niitä on turha tässä yhteydessä ottaa esiin.

    Saksassa ja Ruotsissa ajettujen nopeuksien vertailu ei tunnu mielekkäältä. Asvaltin kitkallakin on väistämättä merkitystä ja Teknikens Världin tavoitteena on ensisijaisesti simuloida tositilannetta käyttämällä äkkinäistä ohjausliikettä eikä tavoitella parasta nopeutta. Ajatusmaailma poikkeaa täten esim jenkkilehdistä jotka hakevat nimenomaan suurinta nopeutta "slalom-coursella" ja antavat pisteet sen mukaan. Epäselväksi jää myös se mihin Mercedes olisi yltänyt siellä BMW:n testiradalla.

      
  • Suora lainaus lainaus tekstistä - ruotsia taitavat: mitähän mahtaa tarkoittaa suomeksi?

    "I ett så kallat älgtest fick en fullastad BMW väja för ett hinder. När bilen körs i 68 kilometer i timmen släpper bakvagnen väggreppet och testföraren får svår sladd. För en vanlig förare skulle det vara mycket svårt att hantera bilen i ett sådant läge.

    Något motsvarande problem finns inte hos konkurrenterna Volvo och Mercedes.
    "Det är graverande för det bilmärket. BMW är en körglad bil på många sätt. Men när konkurrenterna klarar situationen med betydligt mer vikt visar det att det har med bilen att göra", säger Teknikens Världs chefredaktör Daniel Frodin.

      
  • Lainaus:
    07.11.2005 klo 13:28 MatLog kirjoitti

    AkiK:lle ei ilmeisesti mene perille, että väistöongelmat BMW:llä syntyvät auton ollessa KUORMATTUNA. Siis KUORMATTUNA.
    Rata-ajoa ei yleensä ajeta puoliso, lapset ja anoppi kyydissä sekä tavaratila täynnä matkalaukkuja.

    Tuulilasi-lehden vertailussakin todettiin BMW:stä (KUORMATTUNA), että "nopeampi tempova ohjaaminen saa kuormattuna aikaan varsin laajoja peräluistoja, ja keilakuja käy kapeaksi." Tämä siis ajonvakautus päälle kytkettynä. Eli Teknikens Världin hirvitestin tulos ei ole yllätys - siinähän ohjausta "tempaistaan" rajusti.

    Lexuksessa (edelleen: KUORMATTUNA) ajonvakautus toimii terävästi estäen vaivoin pyörähtämisen, joten mikään nautinto senkään väistökäyttäytyminen ei ole.

    Audi on väistössä (KUORMATTUNA) parempi kuin muut vertailuautot, ja Cadillacin tulosta tuskin kukaan ihmettelee.


    Niin, se mitä jätit kertomatta on, että juurikin Tuulilasin testissä sanotaan tuon jälkeen Bemarin kohdalla näin: "Bmw suoriutuu väistökokeesta toiseksi parhaiten niin kuormalla kuin tyhjänäkin." ja "Ajolinja levenee väkisin (tempovan ohjauksen jälkeen kuormattuna), mutta auto ei pyörähdä, vaikka ohjauksen kanssa ei olisikaan kovin tarkkana." Tämä ja kaksi kertaa TM:n väistötestissä kehuttu käytös kuulostaa kuin eri autolta tuohon ruotsalaiseen testiin verrattuna. Jos sen käytöksessä olisi oikeasti vikaa, miksi se ei tule missään muussa testissä esiin ja miksi Teknis Världin toimittajat eivät voineet osoittaa BMW:n edustajille mahdollista ongelmallisuutta..? Ennenkuin näihin tulee vastaus, pidän tuon lehden tempausta pelkkänä mainoskikkana, tosin onnistuneena sellaisena. Tai toinen vaihtoehto on se, ettei lehtien ääritilannetestit kerro yhtään mitään, koska niissä on noin paljon hajontaa. Mutta kuten sanottu, luottaisimpa normaalissa liikenteessä vaikkapa Tuulilasin haukkumaan Caddyynkin, aika harvalla suomalaisella kun on autossaan edes ESP:tä. Toiseksi pidän paljon parempana Bemarin ajonhallintajärjestelmää, joka sallii enemmän luistoa, kuin vaikkapa Mb:n ylihuolehtivaa versiota tai Lexuksen ylihuolehtivaa ja kulmikasta versiota aiheesta.

      
  • Kerrottakoon nyt selvyyden vuoksi, että Teknikens Världin jo vuosikausia tekemä nk. "hirvitesti" on normitettu, jotta se olisi jokaiselle testin suorittaneelle automallille sama. Testi ajetaan sekä kuormatta ja kuormalla (tähän on tarkat määritelmät) ja itse testi etenee siten, että auton nopeus nostetaan suoralla mahdollisimman tarkasti 70 km/h vauhtiin. Toteutunut nopeus puretaan myöhemmin testidatasta, jotta nähdään oliko nopeus väistön alkaessa riittävän tarkasti 70 km/h; vain pienet (alle 2 km/h) poikkeamat sallitaan. Nämä tarkat nopeudet Teknikens Värld julkistaa tilastoissaan, jotta jokainen voi havainnoida nopeuden tarkkuusvaatimusten täyttymisen.

    Väistössä käytettävä keilakuja esteineen on tarkasti määritelty, ja sama kaikille autoille. Väistö aloitetaan aina terävällä "paniikkiohjausliikkeellä", joka jäljittelee todellisessa tilanteessa tapahtuvaa yllätysväistöä. Auto sitten joko LÄPÄISEE hirvitestin tai EI LÄPÄISE hirvitestiä.

    Täydellä kuormalla BMW:n 5-sarja EI LÄPÄISSYT hirvitestiä. Tämä on fakta.

    Mielipiteitä voi esittää siitä, onko "hirvitesti" merkittävä auton ajokäyttäytymisen testi vai ei, mutta siitä, miten testi etenee, ei tarvita mielipiteitä. Faktat nimittäin tiedetään, niistä on netissä runsaasti tietoa. Mm. kun vierittää oheisen linkin pdf-tiedostoa vähän alaspäin, siellä oikeassa reunassa on oikein kuvan kanssa näytetty koetilanne: http://www.teknikensvarld.se/documents/bmw/5serie_sladdar/TV0523_bmw_sladd.pdf

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 08.11.2005 klo 10:02]
      
  • PANNAAN BMW 500 PANNAAN !

    Nyt kun olemme kaikki sitä mieltä, että täydellä lastilla kuormattuna tuo automallisarja on kelvoton väistämään esteitä ja vaarallinen niin kuskille, matkustajille kuin myös muille tien käyttäjille pannaan julistettakoon BMW 500 !

    Autoille on asetetttava painoraja 150kg suurin kuorma ja ajo sallittu vain alueilla, missä ei ole peuroja, hirviä, susia tai jäniksiä. Sorsa ja fasaanipitoisilla alueilla ajo on sallittua, jos käytetään run-flat renkaita ja ajetaan vaan valoisaan aikaan hätävilkut päällä !

    Lisäksi määrättäköön erityinen BMW 500 vero esim. 6000€ vuodessa, jonka tuoton kertymällä hoidetaan loukkaantuneet tielläliikkujat terveiksi; niin henkisestä kuin fyysilllisestä kärsimyksestä vammautuneet.


    :smile:

      
  • Näin tehdään.

    Ja vanhemmat autot, jotka ovat myyty ennen tätä pakollista päätöstä, pakkolunastetaan valtiolle ja tilalle annetaan hyvitykseksi suomalaisen autokannan keskimääräinen edustaja, eli tutuksi ja turvalliseksi todettu noin 12 vuotta vanha Toyota Corolla. Sitten nuo kaikki pakkolunastetut uudet 500-sarjalaiset lahjoitetaan kehitysapuna Afrikkaan. Tämä on kansanterveydellisesti järkevä päätös siksikin, että samalla päätös helpottaa myös suomalaista perinnesairautta, eli naapurikateutta.

      
  • Lainaus:
    08.11.2005 klo 12:42 Turbo Urpo kirjoitti
    PANNAAN BMW 500 PANNAAN !

    Nyt kun olemme kaikki sitä mieltä, että täydellä lastilla kuormattuna tuo automallisarja on kelvoton väistämään esteitä ja vaarallinen niin kuskille, matkustajille kuin myös muille tien käyttäjille pannaan julistettakoon BMW 500 !


    Hyvä hyvä. Tasapuolisuuden vallitessa julistettakoon pannaan myös kaikki tätä 5-sarjaa jossain ominaisuudessa turvattomammat autot. Alkaisi olla tiellä tilaa...ei taitaisi jäädä jäljelle kovinkaan montaa autoa ja päästäisiin vihdoin eroon tuosta saastuttavasta, hengenvaarallisesta ja rumasta jo teini-ikään ehtineestä kalustosta.

      
  • Kaikki huolestuneet uusikorisen BMW:n omistajat voivat rauhoittua. Tarjoudun lunastamaan hengenvaaralliset ajoneuvonne markkinahinta-50%.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit