hyviä ranskalaisia ei saa kuin mäkkäriltä ranskalainen "laatu" on autoissa ihan skeidaa. muotoilu on ihan p... ja sieltä s....
Sinä oletkin varmasti ajanut miljoonia kilometrejä ranskalaisilla kun tiedät noin hyvin. Meillä on niistä perhepiirissä kokemusta vasta noin viidensadan tuhannen kilometrin verran, joten voin puhua vasta hyvin vähäisestä kokemuksesta sinun kattavaan tietämykseesi verrattuna.
Kannattaa kuitenkin varoa koeajamasta itse uusia ranskalaisia ja luottaa tuohon hevosmiesten tietotoimistoon, niistä saattaa löytyä ominaisuuksia jotka saattaisivat horjuttaa vakaata maailmankatsomustasi
Onneksi olen jo aikaa sitten päässyt ennakkoluuloista, auton valinta on paljon helpompaa kun voin vertailla niiden oikeita, itselleni tärkeitä ominaisuuksia. Ajo-ominaisuudet, turvallisuus, mukavuus ja ulkonäkö ovat siinä kärjessä. Olen kylläkin suuri saksalaisten autojen ystävä, jos puhutaan oikeista premium-autoista. Luotettavuudessa eivät ehkä aina Toyon luokkaa, mutta muuten niissä on vaan "sitä jotain", niistä olen valmis maksamaan premiumin hinnan.
Pidän myös ylipäänsä saksalaisten ajo-ominaisuuksista, en vain oikein ymmärrä miksi minun kannattaisi maksaa pelkästä kansanauton merkistä useita tuhansia euroja. Tämän hetken VW:ssä ei ole minun mittarissani mitään sellaisia todellisia ominaisuuksia, joiden takia siitä kannattaisi maksaa noin paljon enemmän kuin ranskalaisista tai esim. Vectrasta tai Mondeosta. Ei ajettavuudessa, ei luotettavuudessa, ei turvallisuudessa, ei ulkonäössä, ei huolloissa, ei varusteissa, ei varsinkaan palveluissa eikä tekniikassakaan. Ja statusta VW:llä ei minun silmissäni ole yhtään sen enempää kuin noilla muillakaan.
Dieselkoneissakin PSA tekee ajo-ominaisuuksiltaan paremmat moottorit kuin VAG. Eikä tarvitse vaihdella vesipumppuja joka vuosi
Passat on silti varmasti hyvä auto, oma valintani ei vain osuisi siihen noilla uusilla hinnoilla.
No huhhuh... Voisi melkein suositella lunta pipon sisään.
AkiK ja Auto Kuski taitaa tykätä ranskiksista hiukan liikaa, melkein alkaa tulla yli tuon hehkutuksen jälkeen. Mutta pakkohan meidän muiden on kai sitten olla heidän kanssaan samaa mieltä ranskiksista - laadusta, turvallisuudesta, mausta jnejne.
Mutta oneksi Suomen teille mahtuu monen maalaisia autoja ;-)
PS. Itse en kyllä suostu ajamaan ranskiksella kuin pakosta, vaikka taloudessamme sellainenkin on. Ajan mielummin saksalaisella.
Auton omistajat ja haltijat jakaantuvat mielestäni neljään pääryhmään:
1) Ne, jotka eivät ole ajaneet kuin yhtä autoa, joka on maailman paras. 2) Ne, jotka eivät ole ajaneet kuin yhtä autoa, joka on maailman huonoin. 3) Ne, jotka ovat ajaneet kahta tai usempaa autoa, mutta oma on maailman paras. 4) Ne, jotka ovat ajaneet kahta tai usempaa autoa, mutta oma on maailman huonoin.
Luokitukseen vaikuttaa luonne, koulutustausta jne. Lisäksi on joitakin jakomielitautisia, jotka kuuluvat pariin luokkan samanaikaisesti.
Oletkohan Aki nähnyt ja tutustunut uuden Passatin hinnastoon(varustelutasoon)??
No jos huvittaa tutustua spekuloinnin sijaan, niin katso www.volkswagen.de niin sieltä löytyy. Eipä ole varustelu Trendlinessa sen kummempi kuin nykyisessäkään. Ja kun katsoo lisävarustehintoja Saksassa niin ei tarvitse "pettyä" niidenkään suhteen, taattua VW-linjaa. Esim 2-alue automaatti-ilmastointi 395 euroa, tekee siis Suomessa pyöreästi vähintään 600.
Trendlinessa ei ole mm: - sähköikkunoita takana - automaattista ilmastointia - vakionopeussäädintä - sumuvaloja - aluvanteita - kunnon säätöjä pelkääjän puolen penkissä
PS. Itse en kyllä suostu ajamaan ranskiksella kuin pakosta, vaikka taloudessamme sellainenkin on. Ajan mielummin saksalaisella.
Onneksi olkoon asenteestasi.
Talossa on muuten myös MB C, joka on kyllä minusta erinomainen ja siinä on paljon hyviä ominaisuuksia kuten esimerkiksi kompressorimoottori joka on omaa luokkaansa. Todella jämäkkä peli kaiken kaikkiaan, siinä suhteessa todellinen laatuauto. Silti pidän ison ranskalaisen ajo- ja matkustusmukavuutta parempana. Vaivatonta menoa niin maantiellä kuin kaupungissakin. Mersu ei myöskään ole äänettömämpi, varustelu on MB:ssä kuitenkin nykyään aika hyvä. MB:ssä on toki tiettyä premiumia ja laatua (ja hintaa) eri tavalla. Siitä olen valmis myös maksamaan samassa suhteessa. Passatista en juurikaan löydä tuota lisäarvoa, jonka takia siitä kannattaisi maksaa enemmän kuin Vectrasta, Mondeosta, C5:stä tai 407:stä. Kaikki nuo ovat toki hyviä autoja.
Joo en kyllä itsekkään kehuisi noita ranskattaria kovin isoon ääneen laatu autoiksi....katsoo tuolla tien päällä pösöjen takavalojakin niin näkee ettei ranskalaiset ainakaan sähkötöistä ymmärrä mitään.. enkä kyllä kehuisi myöskään hdi moottoreita jos verrataan vw:n tdi ja pwd koneisiin ja koneiden laatuun.. ja mitä rallin mm-sarjaan tulee niin ei tuo pösön vaihdelaatikko minua ainakaan saanut viime vuonna vakuuttuneeksi laadusta...
No huhhuh... Voisi melkein suositella lunta pipon sisään.
AkiK ja Auto Kuski taitaa tykätä ranskiksista hiukan liikaa, melkein alkaa tulla yli tuon hehkutuksen jälkeen. Mutta pakkohan meidän muiden on kai sitten olla heidän kanssaan samaa mieltä ranskiksista - laadusta, turvallisuudesta, mausta jnejne.
Mutta oneksi Suomen teille mahtuu monen maalaisia autoja ;-)
PS. Itse en kyllä suostu ajamaan ranskiksella kuin pakosta, vaikka taloudessamme sellainenkin on. Ajan mielummin saksalaisella.
Ei tässä ole kysymys mistään tykkäämisestä tai hehkutuksesta, sattuu vain olemaan kokemusta yli kymmenestä ranskalaisesta autosta vuosien varrelta, ei varmasti ole sattumaan että ne ovat järjestään olleet hyviä ja palvelleet minua ja perhettäni hyvin.
Meillä on aina ollut kaksi autoa perheessä joista toinen on ollut ranskalainen ja toinen saksalainen tai ruotsalainen joten vertailupohjaa kyllä löytyy, tämä ei ranskalainen on aina ollut premium luokasta. Turha on kait verrata BMW:tä ja Citroenia ? mutta Citroenia ja VW:tä voi hyvinkin verrata
Linkkejä olen laittanut väitteideni tueksi, toisin kuin nämä 'ranskalaiset grilliltä' hemmot jotka ovat asenteensa perineet jo äidinmaidossa, ja se on todella sääli, eivät nimittäin tiedä mistä puhuvat. Varmaan tojota on hyvä jos ei mitään muuta edes suostu kokeilemaan
katsoo tuolla tien päällä pösöjen takavalojakin niin näkee ettei ranskalaiset ainakaan sähkötöistä ymmärrä mitään.. enkä kyllä kehuisi myöskään hdi moottoreita jos verrataan vw:n tdi ja pwd koneisiin ja koneiden laatuun..
Esittämäsi aineisto on luotettavuudeltaan ja kattavuudeltaan suorastaan mykistävä
Peugeot 407:sta ei ole kokemusta, mutta uusimassa Teknikens Världissa oli yleisönosastokirjoitus autosta. Kyseisen Peugeot-mallin mukana toimitetaan kirjoittajan mukaan muovilevy joka täytyy ohjekirjan mukaan "ruuvata" auton keulassa olevan ison aukon suojaksi aina kun autolla ajetaan lumisateessa. Eihän tuossa muuten mitään mutta samaisen ohjekirjan mukaan levy täytyy ottaa heti pois kun lumisade lakkaa, jotta moottori ei ylikuumene! Pitkät maantiematkat Suomen vaihtelevissa olosuhteissa eivät ainakaan ole tylsiä kun vähän väliä saa tehdä asennushommia. Teknikens Världin kommentti asiaan oli suurinpiirtein seuraava: "vain ranskalaiset voivat tehdä tällaista". Tänään (Helsingissä lumisade) kävellessäni töihin näin 407 SW:n pysäköitynä ja päätin vilkaista. Siinä keulallahan se levy sojotti! Ei antanut mitään kovin hyvää "Premium-vaikutelmaa".
Peugeot 407:sta ei ole kokemusta, mutta uusimassa Teknikens Världissa oli yleisönosastokirjoitus autosta. Kyseisen Peugeot-mallin mukana toimitetaan kirjoittajan mukaan muovilevy joka täytyy ohjekirjan mukaan "ruuvata" auton keulassa olevan ison aukon suojaksi aina kun autolla ajetaan lumisateessa. Eihän tuossa muuten mitään mutta samaisen ohjekirjan mukaan levy täytyy ottaa heti pois kun lumisade lakkaa, jotta moottori ei ylikuumene!
Aivan täyttä potaskaa koko juttu. Ranskalaiset ovat aina käyttäneet, varsinkin dieseleissä, noita keulan peittoja kylmemmällä kelillä. Koneiden lämpötila pysyy paremmin optimaalisena. Näkee niitä myös Mersuissa, siinä se on toteutettu kangasratkaisulla. Moni kone käy käytännössä talvella kevyessä maantieajossa liian kylmänä, koska autojen jäähdytys on mitoitettu enemmänkin helteen varalle.
407:ssä asia ei niinkään liity tuohon lämpöön, vaan siihen että levyllä suojataan tuuletinta, joka muuten voisi kovassa pyryssä vaurioitua avonaisen ritilikön takana (samalla kyllä saadaan tuo lämpöasiakin ratkaistua). Eikä tarvitse lainkaan huolehtia, kyllä se levy voi olla siinä paikallaan ihan koko talven ilman huolta ylikuumenemisista. Toinen puoli ritiliköstähän jää täysin auki, kyllä se riittää mainiosti jäähdytykseen vielä reilusti plussanpuolen lukemissakin.
Ohjekirjoissahan lukee asioita myös tuotevastuun takia idioottien varalta: jos joku ajaisi sillä +30 asteen helteellä levy paikallaan ja saisi sen ylikuumenemaan, niin ainakin voitaisiin sanoa että oli varoitettu. Tässäkin asiassa lienee järjen käyttö sallittu, kuten myös tuon taannoisen onnettoman talvitestin tekijöille voisi sanoa BMW:n "ehdottomasta" run-flat rengasvaatimuksestakin.
Ja mitä ruuvaamiseen tulee, niin kyllä se levy painetaan siihen omalle paikalleen ilman mitään ruuveja.
faijalla on ollu pösö, sukulaisilla on ollu relluja ja naapurilla on ollu sitikka ja ne on ollu paskoja. en omista toyotaa. ajan saksalaisella premium autolla ja äitee ei omista ajokorttia, joten mielipiteet ei ole tullut äidinmaidosta
Tällöin et varmasti puhu ainakaan Volkswagen Passatista, vaikka se onkin tämän palstan aiheena.
Jos aletaan sitten puhua oikeista premium-autoista, niin silloin voimme jättää ranskalaiset ja useimmat saksalaisetkin väliin jo ihan hintaluokankin puolesta ja keskustella isoista Mersuista, Bemareista ja Audeista vastaan Lexus jne. On naurettavaa verrata 30.000 euron Peugeotia tuplasti kalliimpaan Mersuun. Volkkarilta tuohon premiumjoukkoon voi kelpuuttaa Phaetonin ja Touaregin.
Aivan täyttä potaskaa koko juttu. Ranskalaiset ovat aina käyttäneet, varsinkin dieseleissä, noita keulan peittoja kylmemmällä kelillä. Koneiden lämpötila pysyy paremmin optimaalisena. Näkee niitä myös Mersuissa, siinä se on toteutettu kangasratkaisulla. Moni kone käy käytännössä talvella kevyessä maantieajossa liian kylmänä, koska autojen jäähdytys on mitoitettu enemmänkin helteen varalle.
407:ssä asia ei niinkään liity tuohon lämpöön, vaan siihen että levyllä suojataan tuuletinta, joka muuten voisi kovassa pyryssä vaurioitua avonaisen ritilikön takana (samalla kyllä saadaan tuo lämpöasiakin ratkaistua). Eikä tarvitse lainkaan huolehtia, kyllä se levy voi olla siinä paikallaan ihan koko talven ilman huolta ylikuumenemisista. Toinen puoli ritiliköstähän jää täysin auki, kyllä se riittää mainiosti jäähdytykseen vielä reilusti plussanpuolen lukemissakin.
Ranskalaisautoissa peitelevyjen käyttöön on ainakin kolme syytä: 1) Jäähdyttimen puhallin sijaitsee jäähdyttimen etupuolella, lumi saattaa aiheuttaa ongelmia, jopa vaurioita. Esimerkiksi jos aura-auto on jättänyt aurausvallin tien ja pihan väliin, sen ylitys saattaa olla riskialtista. 2) Moottorin etupuolelta kulkeva huohotinputki on ollut jäätymisaltis - siihen asiaan lienee tosin tehdas tehnyt parannuksia, mutta varma on aina varmaa.. 3) Moottorin lämpötila nousee nopeammin peiton kanssa.
Ranskalaismerkkien suurimmat markkinat ovat Keski-Euroopassa ja sieltä etelään, ja sen kyllä huomaa tuotekehityksessä. Hiukan kyllä ihmettelen, miksi jäähdytin on jätetty niin avoimesti esille - esimerkiksi lentävät pikkukivet saattavat aiheuttaa vuotoja kennoon etelämpänäkin.
Ranskalaismerkkien suurimmat markkinat ovat Keski-Euroopassa ja sieltä etelään, ja sen kyllä huomaa tuotekehityksessä.
Eiköhän ne muidenkin markkinat ole siellä Keski-Euroopassa. Etelä-Ruotsissakin on kovin harvoin varsinaista talvikeliä. Oletko havainnut jonkin muun maalaisten autojen tuotekehityksessä merkkejä pohjoisten minimarkkinoiden olojen huomioonottamisesta? Jos nyt unohdetaan Saab ja Volvo?
Ranskalaismerkkien suurimmat markkinat ovat Keski-Euroopassa ja sieltä etelään, ja sen kyllä huomaa tuotekehityksessä.
Eiköhän ne muidenkin markkinat ole siellä Keski-Euroopassa. Etelä-Ruotsissakin on kovin harvoin varsinaista talvikeliä. Oletko havainnut jonkin muun maalaisten autojen tuotekehityksessä merkkejä pohjoisten minimarkkinoiden olojen huomioonottamisesta? Jos nyt unohdetaan Saab ja Volvo?
Tietyt autotehtaat testaavat autojaan myös pohjoisissa olosuhteissa. Niitä näkyy Suomen ja Ruotsin Lapissakin - muitakin kuin "ruotsalaismerkkejä". Tosin muutama automerkki on ottanut tavakseen "piipahtaa" Lapissa pari-kolme kuukautta ennen uuden mallin ilmestymistä kauppoihin (jolloin muutosten teko tuotantoon ei enää onnistu) ja kutsua lehdistö todistamaan, miten autoille tehdään "arktista testiä", mutta käy siellä ihan oikeitakin tuotekehittelijöitä. Myös esimerkiksi Kanadaan - ja muille kylmempien alueiden markkinoille - myytävät automallit joudutaan kylmätestaamaan.
Vähän aiheen sivusta, onko joku laskeskellut, että kannattaako uutta passattia hakea saksasta? Meinaan, että jos siellä eivät hinnat nousseet niin kannattaisiko hakea sieltä, vaikka aivan uusi, tai sitte loppuvuodesta sellainen 6 kk vanha!
Jo on meiniki. Kun kyse on siitä, että halukkaat voivat jo käydä töllistelemässä uutta Passatia ja kenties jopa koeajamassa sitä, niin keskustelu muuttuu (kuten monesti aikaisemminkin) hirveäksi merkki- ja valmistusmaasodaksi.
Jos joku haluaa ostaa saksalaisen, ranskalaisen, japanilaisen tai vaikkapa venäläisen auton, niin ostakoon. Sama pätee myös hinnassa ja varustetasossa. Jos on varaa maksaa, niin maksakoon.
Minunkin puolestani jokainen voi ostaa minkä auton haluaa. Mutta kun keskustelupalstasta on kysymys, niin perustelkaa nyt ihmeessä minulle, mikä todellinen ominaisuus VW Passatissa on sellainen, että siitä kannattaa varusteineen maksaa selkeästi enemmän kuin esim. Mondeosta, Vectrasta, Accordista, 407:stä tai C5:stä?
Minunkin puolestani jokainen voi ostaa minkä auton haluaa. Mutta kun keskustelupalstasta on kysymys, niin perustelkaa nyt ihmeessä minulle, mikä todellinen ominaisuus VW Passatissa on sellainen, että siitä kannattaa varusteineen maksaa selkeästi enemmän kuin esim. Mondeosta, Vectrasta, Accordista, 407:stä tai C5:stä?
Uuden Passatin ominaisuuksista lienee kokemusta vain autotoimittajilla, mutta voisihan sitä järkeillä: uusi malli on yleensä tilavampi, parempi ajaa, turvallisempi jne. kuin edellinen malli, ja nyky-Passatkin pärjäsi jo hyvin vertailussa muihin autoihin. Hinta onkin sitten kinkkinen juttu: mihin verrataan? Verrataanko Saksan hintoihin (siellä Passatin hinta ei noussut), samankokoisten hintoihin (mennään jo BMW5- Audi A6 ja MB E-luokkaan) vai verrataanko mainitsemiisi keskiluokan autoihin. 407 tosin teki poikkeuksen yleiseen trendiin: se on ahtaampi kuin edeltäjänsä.
Ei uudesta Passatista kannata maksaa ylihintaa. Kuten tämän keskustelun kuluessa on useaan kertaan todettu, niin Passatia tulee verrata esim. seuraaviin: C5, 407, Mondeo, Vectra, Avensis, 6. Surullista Passatin kannalta tämä suomalainen hinnoittelu. Ei ole kansanauton edun mukaista, että hinnat alkaen- hintaa nostetaan 10 %.
Maukkain kommentti aikaisemmin esitetyistä on tähän mennessä se, että Passatia ei olisi pitänyt alunperinkään tuoda myyntiin 1.6 litran koneella. 85 kW ja 1500 kg ei kuulosta hyvältä yhdistelmältä. Jos kerran tehdään iso ja painava auto, niin olisi korrektia varustaa se isommalla ja tehokkaammalla moottorilla.
En aja "rapealla ranskalaisella" enkä myöskään "Hitlerin kostolla." Toivotan onnea ja menestystä Passatille (keskon sille) valitsemallaan tiellä...
Minunkin puolestani jokainen voi ostaa minkä auton haluaa. Mutta kun keskustelupalstasta on kysymys, niin perustelkaa nyt ihmeessä minulle, mikä todellinen ominaisuus VW Passatissa on sellainen, että siitä kannattaa varusteineen maksaa selkeästi enemmän kuin esim. Mondeosta, Vectrasta, Accordista, 407:stä tai C5:stä?
Minunkin puolestani jokainen voi ostaa minkä auton haluaa. Mutta kun keskustelupalstasta on kysymys, niin perustelkaa nyt ihmeessä minulle, mikä todellinen ominaisuus VW Passatissa on sellainen, että siitä kannattaa varusteineen maksaa selkeästi enemmän kuin esim. Mondeosta, Vectrasta, Accordista, 407:stä tai C5:stä?
Koko. Ainakin takatila ovat suuremmat kuin noissa autoissa. Etenkin 407 on ihan surkean kokoinen.
Peugeotin päämuotoilija totesi jossain haastattelussa, että 407:n keulan ilmeen ovat päättäneet muotoilijat, eivät insinöörit. Insinöörit olisivat halunneet erilaisen keulan mutta toisin kävi.
Eli kyseessä on "tietoinen" moka.
Samainen muotoilupomo haukkui oman merkin tavara-auton keulan (Peugeot Expert) maailman rumimmaksi. Muotoilusta on kuulemma vastanneet insinöörit alusta loppuun...
Kylläpäs olet hauska, varsinainen pelle.
Luetettavuudesta puheenollen, lue ADAC tilasto.
http://www.oeamtc.at/netautor/na_pro/appl/na_professional/parse.php3?mlay_id=1000600&mdoc_id=1098302&bild=2
Turvallisuudesta puheenollen, lue EuroNcap tulokset.
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=205
Muotoilusta saa ja pitääkin olla erimieltä, muuten kaikki ajaisivat tojotalla
top3 joka luokassa japani-saksa ei ranskalaisia. eikä se pösö juuri voi "testimenestyksellä " juhlia.
Lisätään listaan vielä Citroenin rallin maailmanmestaruus, eipä sielläkään japani-saksalaisia ole näkynyt
Pitäishän sun "AUTO Kuski" tietää että ralliautoilla ei ole mitään tekemistä sarjavalmisteisten autojen kanssa!!
Minustakin tuo lähettämäsi lista näytti aika huonolta RANSKALAISITTAIN!!
"Lisätään listaan vielä Citroenin rallin maailmanmestaruus, eipä sielläkään japani-saksalaisia ole näkynyt"
...Toyota vetäytyi rallista merkkimerstarina ja eipä Mitsun tai Subarunkaan menestystä voi moittia - josko myös ranskikset ovat pärjänneet rallissa.
Mutta kuten sanottua - siviiliautot erikseen!
Minustakin tuo lähettämäsi lista näytti aika huonolta RANSKALAISITTAIN!!
Niinkö ? C5 on samoissa pisteissä Passatin kanssa
Vai niin, kummasti ne innovaatiot rallista siviiliautoihin vaan tulevat
Sinä oletkin varmasti ajanut miljoonia kilometrejä ranskalaisilla kun tiedät noin hyvin. Meillä on niistä perhepiirissä kokemusta vasta noin viidensadan tuhannen kilometrin verran, joten voin puhua vasta hyvin vähäisestä kokemuksesta sinun kattavaan tietämykseesi verrattuna.
Kannattaa kuitenkin varoa koeajamasta itse uusia ranskalaisia ja luottaa tuohon hevosmiesten tietotoimistoon, niistä saattaa löytyä ominaisuuksia jotka saattaisivat horjuttaa vakaata maailmankatsomustasi
Onneksi olen jo aikaa sitten päässyt ennakkoluuloista, auton valinta on paljon helpompaa kun voin vertailla niiden oikeita, itselleni tärkeitä ominaisuuksia. Ajo-ominaisuudet, turvallisuus, mukavuus ja ulkonäkö ovat siinä kärjessä. Olen kylläkin suuri saksalaisten autojen ystävä, jos puhutaan oikeista premium-autoista. Luotettavuudessa eivät ehkä aina Toyon luokkaa, mutta muuten niissä on vaan "sitä jotain", niistä olen valmis maksamaan premiumin hinnan.
Pidän myös ylipäänsä saksalaisten ajo-ominaisuuksista, en vain oikein ymmärrä miksi minun kannattaisi maksaa pelkästä kansanauton merkistä useita tuhansia euroja. Tämän hetken VW:ssä ei ole minun mittarissani mitään sellaisia todellisia ominaisuuksia, joiden takia siitä kannattaisi maksaa noin paljon enemmän kuin ranskalaisista tai esim. Vectrasta tai Mondeosta. Ei ajettavuudessa, ei luotettavuudessa, ei turvallisuudessa, ei ulkonäössä, ei huolloissa, ei varusteissa, ei varsinkaan palveluissa eikä tekniikassakaan. Ja statusta VW:llä ei minun silmissäni ole yhtään sen enempää kuin noilla muillakaan.
Dieselkoneissakin PSA tekee ajo-ominaisuuksiltaan paremmat moottorit kuin VAG. Eikä tarvitse vaihdella vesipumppuja joka vuosi
Passat on silti varmasti hyvä auto, oma valintani ei vain osuisi siihen noilla uusilla hinnoilla.
No huhhuh... Voisi melkein suositella lunta pipon sisään.
AkiK ja Auto Kuski taitaa tykätä ranskiksista hiukan liikaa, melkein alkaa tulla yli tuon hehkutuksen jälkeen. Mutta pakkohan meidän muiden on kai sitten olla heidän kanssaan samaa mieltä ranskiksista - laadusta, turvallisuudesta, mausta jnejne.
Mutta oneksi Suomen teille mahtuu monen maalaisia autoja ;-)
PS. Itse en kyllä suostu ajamaan ranskiksella kuin pakosta, vaikka taloudessamme sellainenkin on. Ajan mielummin saksalaisella.
Auton omistajat ja haltijat jakaantuvat mielestäni neljään pääryhmään:
1) Ne, jotka eivät ole ajaneet kuin yhtä autoa, joka on maailman paras.
2) Ne, jotka eivät ole ajaneet kuin yhtä autoa, joka on maailman huonoin.
3) Ne, jotka ovat ajaneet kahta tai usempaa autoa, mutta oma on maailman paras.
4) Ne, jotka ovat ajaneet kahta tai usempaa autoa, mutta oma on maailman huonoin.
Luokitukseen vaikuttaa luonne, koulutustausta jne. Lisäksi on joitakin jakomielitautisia, jotka kuuluvat pariin luokkan samanaikaisesti.
No jos huvittaa tutustua spekuloinnin sijaan, niin katso www.volkswagen.de niin sieltä löytyy. Eipä ole varustelu Trendlinessa sen kummempi kuin nykyisessäkään. Ja kun katsoo lisävarustehintoja Saksassa niin ei tarvitse "pettyä" niidenkään suhteen, taattua VW-linjaa. Esim 2-alue automaatti-ilmastointi 395 euroa, tekee siis Suomessa pyöreästi vähintään 600.
Trendlinessa ei ole mm:
- sähköikkunoita takana
- automaattista ilmastointia
- vakionopeussäädintä
- sumuvaloja
- aluvanteita
- kunnon säätöjä pelkääjän puolen penkissä
PS. Itse en kyllä suostu ajamaan ranskiksella kuin pakosta, vaikka taloudessamme sellainenkin on. Ajan mielummin saksalaisella.
Onneksi olkoon asenteestasi.
Talossa on muuten myös MB C, joka on kyllä minusta erinomainen ja siinä on paljon hyviä ominaisuuksia kuten esimerkiksi kompressorimoottori joka on omaa luokkaansa. Todella jämäkkä peli kaiken kaikkiaan, siinä suhteessa todellinen laatuauto. Silti pidän ison ranskalaisen ajo- ja matkustusmukavuutta parempana. Vaivatonta menoa niin maantiellä kuin kaupungissakin. Mersu ei myöskään ole äänettömämpi, varustelu on MB:ssä kuitenkin nykyään aika hyvä. MB:ssä on toki tiettyä premiumia ja laatua (ja hintaa) eri tavalla. Siitä olen valmis myös maksamaan samassa suhteessa. Passatista en juurikaan löydä tuota lisäarvoa, jonka takia siitä kannattaisi maksaa enemmän kuin Vectrasta, Mondeosta, C5:stä tai 407:stä. Kaikki nuo ovat toki hyviä autoja.
Joo en kyllä itsekkään kehuisi noita ranskattaria kovin isoon ääneen laatu autoiksi....katsoo tuolla tien päällä pösöjen takavalojakin niin näkee ettei ranskalaiset ainakaan sähkötöistä ymmärrä mitään..
enkä kyllä kehuisi myöskään hdi moottoreita jos verrataan vw:n tdi ja pwd koneisiin ja koneiden laatuun..
ja mitä rallin mm-sarjaan tulee niin ei tuo pösön vaihdelaatikko minua ainakaan saanut viime vuonna vakuuttuneeksi laadusta...
AkiK ja Auto Kuski taitaa tykätä ranskiksista hiukan liikaa, melkein alkaa tulla yli tuon hehkutuksen jälkeen. Mutta pakkohan meidän muiden on kai sitten olla heidän kanssaan samaa mieltä ranskiksista - laadusta, turvallisuudesta, mausta jnejne.
Mutta oneksi Suomen teille mahtuu monen maalaisia autoja ;-)
PS. Itse en kyllä suostu ajamaan ranskiksella kuin pakosta, vaikka taloudessamme sellainenkin on. Ajan mielummin saksalaisella.
Ei tässä ole kysymys mistään tykkäämisestä tai hehkutuksesta, sattuu vain olemaan kokemusta yli kymmenestä ranskalaisesta autosta vuosien varrelta, ei varmasti ole sattumaan että ne ovat järjestään olleet hyviä ja palvelleet minua ja perhettäni hyvin.
Meillä on aina ollut kaksi autoa perheessä joista toinen on ollut ranskalainen ja toinen saksalainen tai ruotsalainen joten vertailupohjaa kyllä löytyy, tämä ei ranskalainen on aina ollut premium luokasta. Turha on kait verrata BMW:tä ja Citroenia ? mutta Citroenia ja VW:tä voi hyvinkin verrata
Linkkejä olen laittanut väitteideni tueksi, toisin kuin nämä 'ranskalaiset grilliltä' hemmot jotka ovat asenteensa perineet jo äidinmaidossa, ja se on todella sääli, eivät nimittäin tiedä mistä puhuvat. Varmaan tojota on hyvä jos ei mitään muuta edes suostu kokeilemaan
enkä kyllä kehuisi myöskään hdi moottoreita jos verrataan vw:n tdi ja pwd koneisiin ja koneiden laatuun..
Esittämäsi aineisto on luotettavuudeltaan ja kattavuudeltaan suorastaan mykistävä
Peugeot 407:sta ei ole kokemusta, mutta uusimassa Teknikens Världissa oli yleisönosastokirjoitus autosta. Kyseisen Peugeot-mallin mukana toimitetaan kirjoittajan mukaan muovilevy joka täytyy ohjekirjan mukaan "ruuvata" auton keulassa olevan ison aukon suojaksi aina kun autolla ajetaan lumisateessa. Eihän tuossa muuten mitään mutta samaisen ohjekirjan mukaan levy täytyy ottaa heti pois kun lumisade lakkaa, jotta moottori ei ylikuumene! Pitkät maantiematkat Suomen vaihtelevissa olosuhteissa eivät ainakaan ole tylsiä kun vähän väliä saa tehdä asennushommia. Teknikens Världin kommentti asiaan oli suurinpiirtein seuraava: "vain ranskalaiset voivat tehdä tällaista".
Tänään (Helsingissä lumisade) kävellessäni töihin näin 407 SW:n pysäköitynä ja päätin vilkaista. Siinä keulallahan se levy sojotti! Ei antanut mitään kovin hyvää "Premium-vaikutelmaa".
Aivan täyttä potaskaa koko juttu. Ranskalaiset ovat aina käyttäneet, varsinkin dieseleissä, noita keulan peittoja kylmemmällä kelillä. Koneiden lämpötila pysyy paremmin optimaalisena. Näkee niitä myös Mersuissa, siinä se on toteutettu kangasratkaisulla. Moni kone käy käytännössä talvella kevyessä maantieajossa liian kylmänä, koska autojen jäähdytys on mitoitettu enemmänkin helteen varalle.
407:ssä asia ei niinkään liity tuohon lämpöön, vaan siihen että levyllä suojataan tuuletinta, joka muuten voisi kovassa pyryssä vaurioitua avonaisen ritilikön takana (samalla kyllä saadaan tuo lämpöasiakin ratkaistua). Eikä tarvitse lainkaan huolehtia, kyllä se levy voi olla siinä paikallaan ihan koko talven ilman huolta ylikuumenemisista. Toinen puoli ritiliköstähän jää täysin auki, kyllä se riittää mainiosti jäähdytykseen vielä reilusti plussanpuolen lukemissakin.
Ohjekirjoissahan lukee asioita myös tuotevastuun takia idioottien varalta: jos joku ajaisi sillä +30 asteen helteellä levy paikallaan ja saisi sen ylikuumenemaan, niin ainakin voitaisiin sanoa että oli varoitettu. Tässäkin asiassa lienee järjen käyttö sallittu, kuten myös tuon taannoisen onnettoman talvitestin tekijöille voisi sanoa BMW:n "ehdottomasta" run-flat rengasvaatimuksestakin.
Ja mitä ruuvaamiseen tulee, niin kyllä se levy painetaan siihen omalle paikalleen ilman mitään ruuveja.
faijalla on ollu pösö, sukulaisilla on ollu relluja ja naapurilla on ollu sitikka ja ne on ollu paskoja. en omista toyotaa. ajan saksalaisella premium autolla ja äitee ei omista ajokorttia, joten mielipiteet ei ole tullut äidinmaidosta
Tällöin et varmasti puhu ainakaan Volkswagen Passatista, vaikka se onkin tämän palstan aiheena.
Jos aletaan sitten puhua oikeista premium-autoista, niin silloin voimme jättää ranskalaiset ja useimmat saksalaisetkin väliin jo ihan hintaluokankin puolesta ja keskustella isoista Mersuista, Bemareista ja Audeista vastaan Lexus jne. On naurettavaa verrata 30.000 euron Peugeotia tuplasti kalliimpaan Mersuun. Volkkarilta tuohon premiumjoukkoon voi kelpuuttaa Phaetonin ja Touaregin.
407:ssä asia ei niinkään liity tuohon lämpöön, vaan siihen että levyllä suojataan tuuletinta, joka muuten voisi kovassa pyryssä vaurioitua avonaisen ritilikön takana (samalla kyllä saadaan tuo lämpöasiakin ratkaistua). Eikä tarvitse lainkaan huolehtia, kyllä se levy voi olla siinä paikallaan ihan koko talven ilman huolta ylikuumenemisista. Toinen puoli ritiliköstähän jää täysin auki, kyllä se riittää mainiosti jäähdytykseen vielä reilusti plussanpuolen lukemissakin.
Ranskalaisautoissa peitelevyjen käyttöön on ainakin kolme syytä:
1) Jäähdyttimen puhallin sijaitsee jäähdyttimen etupuolella, lumi saattaa aiheuttaa ongelmia, jopa vaurioita. Esimerkiksi jos aura-auto on jättänyt aurausvallin tien ja pihan väliin, sen ylitys saattaa olla riskialtista.
2) Moottorin etupuolelta kulkeva huohotinputki on ollut jäätymisaltis - siihen asiaan lienee tosin tehdas tehnyt parannuksia, mutta varma on aina varmaa..
3) Moottorin lämpötila nousee nopeammin peiton kanssa.
Ranskalaismerkkien suurimmat markkinat ovat Keski-Euroopassa ja sieltä etelään, ja sen kyllä huomaa tuotekehityksessä. Hiukan kyllä ihmettelen, miksi jäähdytin on jätetty niin avoimesti esille - esimerkiksi lentävät pikkukivet saattavat aiheuttaa vuotoja kennoon etelämpänäkin.
Ranskalaismerkkien suurimmat markkinat ovat Keski-Euroopassa ja sieltä etelään, ja sen kyllä huomaa tuotekehityksessä.
Eiköhän ne muidenkin markkinat ole siellä Keski-Euroopassa. Etelä-Ruotsissakin on kovin harvoin varsinaista talvikeliä. Oletko havainnut jonkin muun maalaisten autojen tuotekehityksessä merkkejä pohjoisten minimarkkinoiden olojen huomioonottamisesta? Jos nyt unohdetaan Saab ja Volvo?
Ranskalaismerkkien suurimmat markkinat ovat Keski-Euroopassa ja sieltä etelään, ja sen kyllä huomaa tuotekehityksessä.
Eiköhän ne muidenkin markkinat ole siellä Keski-Euroopassa. Etelä-Ruotsissakin on kovin harvoin varsinaista talvikeliä. Oletko havainnut jonkin muun maalaisten autojen tuotekehityksessä merkkejä pohjoisten minimarkkinoiden olojen huomioonottamisesta? Jos nyt unohdetaan Saab ja Volvo?
Tietyt autotehtaat testaavat autojaan myös pohjoisissa olosuhteissa. Niitä näkyy Suomen ja Ruotsin Lapissakin - muitakin kuin "ruotsalaismerkkejä". Tosin muutama automerkki on ottanut tavakseen "piipahtaa" Lapissa pari-kolme kuukautta ennen uuden mallin ilmestymistä kauppoihin (jolloin muutosten teko tuotantoon ei enää onnistu) ja kutsua lehdistö todistamaan, miten autoille tehdään "arktista testiä", mutta käy siellä ihan oikeitakin tuotekehittelijöitä. Myös esimerkiksi Kanadaan - ja muille kylmempien alueiden markkinoille - myytävät automallit joudutaan kylmätestaamaan.
Vähän aiheen sivusta, onko joku laskeskellut, että kannattaako uutta passattia hakea saksasta? Meinaan, että jos siellä eivät hinnat nousseet niin kannattaisiko hakea sieltä, vaikka aivan uusi, tai sitte loppuvuodesta sellainen 6 kk vanha!
Jo on meiniki. Kun kyse on siitä, että halukkaat voivat jo käydä töllistelemässä uutta Passatia ja kenties jopa koeajamassa sitä, niin keskustelu muuttuu (kuten monesti aikaisemminkin) hirveäksi merkki- ja valmistusmaasodaksi.
Jos joku haluaa ostaa saksalaisen, ranskalaisen, japanilaisen tai vaikkapa venäläisen auton, niin ostakoon. Sama pätee myös hinnassa ja varustetasossa. Jos on varaa maksaa, niin maksakoon.
Minunkin puolestani jokainen voi ostaa minkä auton haluaa. Mutta kun keskustelupalstasta on kysymys, niin perustelkaa nyt ihmeessä minulle, mikä todellinen ominaisuus VW Passatissa on sellainen, että siitä kannattaa varusteineen maksaa selkeästi enemmän kuin esim. Mondeosta, Vectrasta, Accordista, 407:stä tai C5:stä?
Uuden Passatin ominaisuuksista lienee kokemusta vain autotoimittajilla, mutta voisihan sitä järkeillä: uusi malli on yleensä tilavampi, parempi ajaa, turvallisempi jne. kuin edellinen malli, ja nyky-Passatkin pärjäsi jo hyvin vertailussa muihin autoihin.
Hinta onkin sitten kinkkinen juttu: mihin verrataan? Verrataanko Saksan hintoihin (siellä Passatin hinta ei noussut), samankokoisten hintoihin (mennään jo BMW5- Audi A6 ja MB E-luokkaan) vai verrataanko mainitsemiisi keskiluokan autoihin. 407 tosin teki poikkeuksen yleiseen trendiin: se on ahtaampi kuin edeltäjänsä.
Ei uudesta Passatista kannata maksaa ylihintaa. Kuten tämän keskustelun kuluessa on useaan kertaan todettu, niin Passatia tulee verrata esim. seuraaviin: C5, 407, Mondeo, Vectra, Avensis, 6. Surullista Passatin kannalta tämä suomalainen hinnoittelu. Ei ole kansanauton edun mukaista, että hinnat alkaen- hintaa nostetaan 10 %.
Maukkain kommentti aikaisemmin esitetyistä on tähän mennessä se, että Passatia ei olisi pitänyt alunperinkään tuoda myyntiin 1.6 litran koneella. 85 kW ja 1500 kg ei kuulosta hyvältä yhdistelmältä. Jos kerran tehdään iso ja painava auto, niin olisi korrektia varustaa se isommalla ja tehokkaammalla moottorilla.
En aja "rapealla ranskalaisella" enkä myöskään "Hitlerin kostolla." Toivotan onnea ja menestystä Passatille (keskon sille) valitsemallaan tiellä...
Omalla kohdalla nelivetoisuus ratkaisi valinnan.
Koko.
Ainakin takatila ovat suuremmat kuin noissa autoissa. Etenkin 407 on ihan surkean kokoinen.
Peugeotin päämuotoilija totesi jossain haastattelussa, että 407:n keulan ilmeen ovat päättäneet muotoilijat, eivät insinöörit. Insinöörit olisivat halunneet erilaisen keulan mutta toisin kävi.
Eli kyseessä on "tietoinen" moka.
Samainen muotoilupomo haukkui oman merkin tavara-auton keulan (Peugeot Expert) maailman rumimmaksi. Muotoilusta on kuulemma vastanneet insinöörit alusta loppuun...