Eipä kerkeä tarpeeksi usein koneelle...täällähän on näköjään urputusta jatkettu puolesta ja vastaan.
Niin tuohon Indyn provosoivaan sävyyn. Sehän syntyy kun kirjoitat tyyliin joka kielii tietystä tarkoitushakuisuudesta...etsimällä etsitään virheitä jotka eivät ole virheitä vaan makuasioita. Asiat voidaan toteuttaa eri tavalla olematta silti väärällä tavalla tehtyjä.
Kehuit LS:n takatiloja hyviksi...kuitenkin seuraavaksi kuin positiivisen maun pois pyyhkimiseksi suusta kävit istahtamassa pidennetyn ässän takapenkillä...ja taas saatiin paremmuus merkattua johtotähdelle ja pisteet kotiin.
Nuo kojelaudan yläosan värit ym. ovat todellakin vain makuasioita eikä niillä panna autoja paremmuusjärjestykseen. Ajajan kannalta se hiirenharmaa yläosa on paras tuulilasin heijastumia vastaan...väriä voi kyllä autoon laittaa muuallekin.
Tosiasia sen sijaan on se että mese ei ole enää laadultaan siinä ylimysasemassa missä ehkä vuosia ja vuosikymmeniä sitten. Lexuksen ei tarvi rakentaa imagoaan yhtä kauan tullakseen tasaväkisesti viivalle...se on siellä nyt jo. Tämän ovat ymmärtäneet jo lukemattomat omistajat eri puolella maailmaa jotka hakevat autolta tiettyä laatutasoa ja luxusta ilman vuosikymmeniä kasvatettua statusarvoa joka MB:n osalta on viime vuosina kovalla kädellä karissut mm. erinäisten laatuongelmien takia. Tämä on vaan niin vaikea monen johtotähden johdattaman paimenen tunnustaa...taivaalle on syttynyt muitakin tähtiä joiden loiste palaa aina vain kirkkaammin.
Muuten...vaivaisin Indyä sen verran että jospa kerkeisit käydä koeajolla uudella Honda Legend:llä. Itse olen vasta kerennyt tutkailemaan sitä pikaisesti sisältä ilman koeajoa...saataisiin taas täysin puolueeton ja objektiivinen näkemys yhdestä maailmalla hyvin menestyneestä japanilaisesta. Tästä autosta ei ole vissiin topicilla vielä peistä taitettu...tai onkohan se liian halpa peli tälle sakille...80Kecua muistaakseni.
Anders-Simo: "Mersu voitti. Siinä todellakin on tyylikkäämpi kello. Voin sen tunnustaa koska olen puolueeton ja tinkimättömän objektiivinen autoentusiasti.
Mersussa oli ihan nätti viisarikloku, Lexuksessa taasen digikello sinisellä näytöllä. Mersun esitys oli arvokkaamman näköinen. Toisaalta Lexuksen teknologiapainotteiseen, moderniin tyyliin sopii paremmin digitaalinäyttöinen, neutraali kello"
Kummaskohan on ensimmäisenä ana-digi-kello, jossa on laskin mukana, voitto on varma.
Anders-Simo: "On muuten hassua, että näistä huippuautoista kiistellään täällä veri suussa, vaikkei useimmilla meistä ole varaa ostaa kumpaakaan - ellei sitten myy kotiaan ja vaihda pienempään asuntoon"
Näinhän se taitaa olla, mutta ennen kuin kadehditaan näitä menestyneitä ihmisiä, jotka voivat valikoida näistä autoista, kannattaa muistaa vanha viisaus: jokaisen menehtyneen miehen takaa löytyy hämmästynyt anoppi.
Anders-Simo: "Jos ja kun voitan lotosta 1,5 miljoonaa niin en osta LS:ää enkä Ässää."
Liian hulpeita minulekkin, vaikkei vaatimattomuus olekaan välttämättä kaunistanut
Hauskin kommentti löytyy Tuulilasin keskustelupalstalta kirjoittajalta JPalom (en ole sinne rekisteröitynyt, enkä aiokaan sitä tehdä). JPalom kritisoi Lexusta sillä perusteella että kaikissa esillä olleissa malleissa oli ohjauspyörä oudossa vinkkelissä. Tuolle kirjoittajalle on ilmeisesti varuste nimeltään sähkösäätöinen ohjauspyörä täysin tuntematon. Sehän vetää ohjauspyörän mahdollisimman sisään ja ylös kun virrat kytkee pois. Henkilöllä joka ei tätä ymmärrä ei voi olla kovin laajaa kokemusta kalliimman luokan autoista, merkistä riippumatta.
102 sivuisen englanninkielisen Lexus LS 460 Press Packin voi laadata tuosta, se sisältää tarkan esittelyn useimmista toiminnoista.
[quote title="08.12.2006 klo 22:00 HäRVeli kirjoitti"]
Tosiasia sen sijaan on se että mese ei ole enää laadultaan siinä ylimysasemassa missä ehkä vuosia ja vuosikymmeniä sitten.
Olisihan se kummallista jos se edelleen siellä olisi, eihän sellaista tuotetta ole nykymaailmassa olemassakaan joka olisi ylivertainen. Ja oletkos miettinyt, miten paljon Mersuja nykyään myydään? Aika lailla eri tavalla kuin joskus 20 vuotta sitten. Laatuongelma- ym. puheet ovat tottakin, mutta myös kiihtyneet ihan samaa tahtia sen kanssa, että MERSU ei enää olekaan isompien joukkojen ulottumattomissa ja naapureillekin on sellaisia ilmestynyt. Nythän sellaisen voi ostaa periaatteessa kuka vaan. Mutta vaikka niissä sama merkki onkin keulalla, niin tuskin CL tai S ihan sama peli on kuin normaaliperheauton hintainen C. Vai vertaatko yhtä sujuvasti Honda Civiciä ja Legendiä toisiinsa, onhan niissäkin sama H keulalla?
Lexuksen ei tarvi rakentaa imagoaan yhtä kauan tullakseen tasaväkisesti viivalle...se on siellä nyt jo. Tämän ovat ymmärtäneet jo lukemattomat omistajat eri puolella maailmaa jotka hakevat autolta tiettyä laatutasoa ja luxusta
On hyvin vaikea sanoa, mikä tuo imago todellisuudessa olisi vastaavassa tilanteessa, Lexuksia on meillä niin vähän. Nyt niissä on tietty erikoisuuden leima, mutta jos niitä myytäisiin toista tuhatta kuten Mersuja, niin miten kauan fanit niitä jaksaisivat mullistavina ja erikoisina ja ainutlaatuisina hehkuttaa? Tuskinpa kauan. Varsinkin kun autot eivät kohta muutenkaan erotu toisistaan kuin kuvitelmissa. Tosin Toyota-miehillä tuntuu olevan erityistä tarvetta hehkuttaa autojensa ainutkertaisuutta, vaikka niitä on kohta 20% autokannasta. Ehkä Lexusmiehillä on sama vika?
Tämä on vaan niin vaikea monen johtotähden johdattaman paimenen tunnustaa...taivaalle on syttynyt muitakin tähtiä joiden loiste palaa aina vain kirkkaammin.
Hoh hoijaa. Kyllä se on vaikea ajatella, että kun muut ovat saaneet (vihdoin, voisi näin kait sanoa monen kymmenen vuoden jälkeen) Mersun etumatkan ainakin lähes kokonaan kiinni, niin ei se välttämättä johdu Mersun huonoudesta tai tee sen ostajia hölmöiksi kun eivät tajua ostaa LEXUSTA. Hyviä autoja on paljon, ja Mersu ja Lexus ovat vain yksiä niistä. Vähän kuin noita paljon puhuttuja kelloja - toinen tykkää Rolexista ja toinen Breitlingista. Tosin Rolex on kalliimpi.
saataisiin taas täysin puolueeton ja objektiivinen näkemys yhdestä maailmalla hyvin menestyneestä japanilaisesta.
En tiedä Indystä, mutta tuo Legend on minun makuuni aivan liian tavallisen näköinen tuon hintaiseksi autoksi. Varusteita ja muita on mukavasti ja ominaisuudet varmaan kohdallaan, mutta sitähän ne ovat jo Accordin hintaisissakin autoissa. Miksi ostaa muutaman, yleensä tarpeettoman, ekstraominaisuuden takia autoa joka näyttää lähes samalta kuin halvemmatkin? Kyllä se melkeinpä status on ainoa asia, joka nykyään paranee tuosta 50-60 tuhannesta ylöspäin lähdettäessä. Ja sitä tuossa Legendissä ei vaan ole, vaikka Hondista tykkäänkin.
Mutta eikö näissä puhuta jo sen tason autoista, että nimenomaan omat mieltymykset ratkaisevat.
Outoa on kuitenkin huonoksi sanoa S-sarjan Mersua, saatikka sitten Lexusta. Tai nostaa ylivertaiseksi jokin merkki.
Minä ostaisin tuolta hintaluokasta todennäköisesti Mersun. Mutta hullulta tuntuisi moittia Lexusta, Audia tai Bemariakaan. Eli tunne asiat ratkaisevat...jos voisin ko. hintaluokan kulkineen hankkia. Onneksi olkoon niille kenellä on!
Niin tuohon Indyn provosoivaan sävyyn. Sehän syntyy kun kirjoitat tyyliin joka kielii tietystä tarkoitushakuisuudesta...etsimällä etsitään virheitä jotka eivät ole virheitä vaan makuasioita. Asiat voidaan toteuttaa eri tavalla olematta silti väärällä tavalla tehtyjä.
Kehuit LS:n takatiloja hyviksi...kuitenkin seuraavaksi kuin positiivisen maun pois pyyhkimiseksi suusta kävit istahtamassa pidennetyn ässän takapenkillä...ja taas saatiin paremmuus merkattua johtotähdelle ja pisteet kotiin.
Nuo kojelaudan yläosan värit ym. ovat todellakin vain makuasioita eikä niillä panna autoja paremmuusjärjestykseen. Ajajan kannalta se hiirenharmaa yläosa on paras tuulilasin heijastumia vastaan...väriä voi kyllä autoon laittaa muuallekin.
Tosiasia sen sijaan on se että mese ei ole enää laadultaan siinä ylimysasemassa missä ehkä vuosia ja vuosikymmeniä sitten. Lexuksen ei tarvi rakentaa imagoaan yhtä kauan tullakseen tasaväkisesti viivalle...se on siellä nyt jo. Tämän ovat ymmärtäneet jo lukemattomat omistajat eri puolella maailmaa jotka hakevat autolta tiettyä laatutasoa ja luxusta ilman vuosikymmeniä kasvatettua statusarvoa joka MB:n osalta on viime vuosina kovalla kädellä karissut mm. erinäisten laatuongelmien takia. Tämä on vaan niin vaikea monen johtotähden johdattaman paimenen tunnustaa...taivaalle on syttynyt muitakin tähtiä joiden loiste palaa aina vain kirkkaammin.
Muuten...vaivaisin Indyä sen verran että jospa kerkeisit käydä koeajolla uudella Honda Legend:llä. Itse olen vasta kerennyt tutkailemaan sitä pikaisesti sisältä ilman koeajoa...saataisiin taas täysin puolueeton ja objektiivinen näkemys yhdestä maailmalla hyvin menestyneestä japanilaisesta. Tästä autosta ei ole vissiin topicilla vielä peistä taitettu...tai onkohan se liian halpa peli tälle sakille...80Kecua muistaakseni.
On se ihme juttu, että tällä palstalla saa meuhkata ihan mistä vaan muusta autosta provosoivasti ja haukkua sitä rumaksi, yms, mutta jos Lexusesta sanoo jotain halaistua sanaa vaikkapa makuasioista, jostain testeissä esiin tulleesta heikkoudesta tai omista kokemuksista, niin heti kirjoitus on tarkoitushakuisuutta! Edelleen kukaan ei ole puuttunut, kun haukuin 7-sarjaa rumaksi ja halvan näköiseksi sisältä. Tuo kyllä tosiaan minusta kertoo, että Lexus ei ole arvostuksen suhteen vielä läheskään sillä tasolla kuin nuo muut merkit, se ei vaan kestä näköjään minkäänlaista kritiikkiä!
Kaikki noista autoista on älyttömän hienoja, mutta täydellisiä autoja niistä ei ole yksikään. Lexuksessa on joitain muita parempia ominaisuuksia, Mb:ssä joitain muita jne. Makuasiat ratkaisee paljon ja jonkin verran on eroja laadussa, missä Lexus on hyvä ja esim ajettavuudessa ja vaihtoehtojen määrässä, missä taas muut ovat aavistuksen etevämpiä. Olen aina allekirjoittanut Lexuksen hyvän laadun ja pidän laatua Mb:tä parempana nykypäivänä. Firmassa on ollut kuitenkin kuusi eri yksilöä S-sarjaa, eikä niissä ole missään ollut mitään vakaavaa vikaa, jotain pientä kuitenkin muistaakseni kaikissa. Autot haetaan toimistolta huoltoon tuoden vara-auto paikalle, joten onko sillä kauheasti väliä, osuuko mahdollisesti kolmelle tai viidelle vuodelle yksi tai kaksi vikaa enemmän? Lexuksessa on kuitenkin siinäkin vikoja, ihmisen tekemä se on sekin, tiedämpä yksilön, johon on jouduttu vaihtamaan koko moottori ennen 150 tkm:ää.
Minun mielestäni Lexuksen tyyli ei ole yhtä hienon näköistä kuin joissain muissa tuon luokan autoissa. Minä arvostan edustusautosa arvokkaita materiaaleja, runsasta puun ja nahan käyttöä sekä klassista tyylikkyyttä ja tiettyä arvokkuutta. Lexus taas on ottanut erilaisen lähestymistavan olleen teknisemmän näköinen, runsaammin muovipintoja (jonka sävystä en nyt vaan satu henkilökohtaisesti pitämään, vaikka kuinka minua täällä haukutaan, siitä vaan tulee mieleen Etola tai Sunny), enemmän kirkkaita yksityiskohtia, vähemmän jalopuuta ja osittain samaa kytkimien designia kuin ihan eri luokan halvemmissa Toyotoissa. Tämä on ollut tietoinen valinta. Ei kaikki vaan tykkää samanlaisista asioista, ei kaikilla ole esim kotona samanlaista sohvaa. Kumman tyylin luulette purevan paremmin tuon autoluokan ostajiin? Sitähän minäkin ja se näkyy.
Tähän aiheeseen pitäisi palata 10 vuoden jälkeen, silloin ehkä Lexuksellakin on tuossa luokassa jotain sanottavaa. Nyt se on vaan marginaalimerkki, mikä tarjoaa joillekkin fanaatikoille jotain meuhkattavaa, mutta jota erittäin harva tuon luokan auton ostaja edes tosissaan harkitsee.
Honda on ihan mielenkiintoinen uutuus, mutta sitä vaivaa osaksi samat asiat, kuin Lexustakin. Lisäksi eipä tuo ole Euroopassa juuri menestystä niittänyt, esim AMS:n laajassa testissä se oli viimeinen (noh sekin oli täysin varmasti objektiivinen ja puolueellinen kuten kaikki testit, joissa japaneesialainen ei pärjää). Olen kerran ajanut 90-luvun alun Legendiä ja eipä kyllä odotuksetkaan ole kauhean korkealla, anteeksi nyt vaan, vaikka malli onkin täysin uusi. Noh, niitä nyt sitten myös myydään ihan valtavasti Suomessa, koska tuo on niin mahtava auto?
Odottelen nyt innolla sitä Land Cruiseria, auto kun kuitenkin maksaa lähes 80.000 eur, millainenkohan japsi fanaatikko minun sisältäni oikein herää? Sitten olen täällä kaikkien muiden kanssa haukkumassa, kuinka hölmöjä ne Mersuun hurahtaneet ovat, kun maailmasta ei kerran löydy mitään yhtä ihanaa..
[individual muokkasi tätä viestiä 12.12.2006 klo 10:06]
voi vi##u mitä juttuja... hommahan menee ihan hiustenhalkomiseksi! joku haukkuu ässää ja toinen väittää lexusta halvannäköiseksi....
kysynkin kaikilta arvostelijoilta että eikö teille muka kelpaisi kumpainenkin kärry jos olisitte niin varakkaita että voisitte ajella tämän hintaluokan autoilla..?
ps. ja jos olet niin varakas ja ajelet tämän hintaisilla autoilla (kenties jollain toisella vastaavalla jne.) ,mitä ihmettä teet täällä kitisemässä näistä asioista?!? jos olet niin varakas, luulisi sinun nauravan vaan kun jengi kinastelee makuasioista täällä verissäpäin. sinulla olisi varmaan muutakin tekemistä kuin väitellä täällä kateellisten roskasakin kanssa
Eihän tämä nyt vielä mitään verissäpäin mättöä ole...sellainen olisi kyllä ihan meininkiä...kuha myö indyn ja muitten kaa haastellaa
Toisaalta jos oltaisiin Indyn kanssa samalla työmaalla...kahvitunnin keskustelut voisi äityä ihan mielenkiintoiseksi...kun on tota jäärää karjalaisvertakin suonissa
Mistäs täällä muuten juteltais kun makuasioista ja niiden eroista, muuten näivettyisi koko palsta.
En usko että Härvelinkään kanssa saataisiin ainakaan nykyisessä hommassani kovin mielenkiintoisia kahvipöytäkeskusteluja aikaan työpaikalla, ehkä illalla baarissa. Työpaikallani kun en ota hirveästi merkkiin kuin merkkiin kantaa, ajetaan sillä mikä on järkevintä ja jollain lailla ihmisten halujen mukaista, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Meillä on aika hyvä kirjo eri merkkisiä autoja, niin eurooppalaisia kuin japanilaisiakin. Jenkkiä ei nyt satu olemaan, muutama niitäkin on ollut.
Se on sitten eri asia, mitä olen mieltä omissa autovalinnoissani ja mielipiteissäni, se on onneksi ihan vaan minun asiani. Onni on tavallaan, että myös työtehtävieni kautta pääsee ajamaan runsaasti erilaisia autoja eri luokista, auttaa myös omassa autovalinnassa ja kuuluu osaksi tavallaan harrastusta.
Niin, makuasioitahan nämä ovat. Kyllä nykyään merkki kuin merkki täyttää perustarpeet liikkumiseen. Ehkä toiset valitsee pääasiassa auton enemmän fiilikseen perustuen, toiset taas asettaa hinnan ja oman käyttötarpeen etusijalle. Näillä palstoilla usein esitetään että mitä saa rahalle vastinetta, ehkä niinkin, mutta kyllä minä ainakin asetan omalla kohdallani tärkeimmäksi sen mitä mielihyvää ja fiiliksiä oma kärry antaa. Ne on niitä arvoja mitä on vaikeampi rahassa määrittää.
pahoitelen että edellisen viestini sävy oli nipottava ja kitisevä se ei ollut tarkoitus, lähinnä olen vain huvittunut kun ketju muuttui uuden lexuksen tarkastelusta japsi-henkisten ja mersu fanaattikkojen taistelukentäksi. mutta eihän siinä mitään
Terve! Pakko kommentoida, kun eräät väittävät Lexusta S-Mersuja suorituskykyisemmäksi. Ässän keulalta löytyvät maailman tehokkaimpiin kuuluvat moottorit ja ne antavat autolle sen mukaisen suorituskyvyn (mm. 0-100km{h alle 5s.). Lexus on kaunis auto, mutta ei mielestäni niin arvokkaan näköinen, kuin S. Ja turha vetää merkkien alempien luokkien luotettavuutta keskusteluun mukaan, koska kyseiset mallit valmistetaan laadukkaammista materiaaleista ja jonkinmoisella pieteetillä.
Juu, siinä tulee samalla Breitlingin kello..
Eipä kerkeä tarpeeksi usein koneelle...täällähän on näköjään urputusta jatkettu puolesta ja vastaan.
Niin tuohon Indyn provosoivaan sävyyn. Sehän syntyy kun kirjoitat tyyliin joka kielii tietystä tarkoitushakuisuudesta...etsimällä etsitään virheitä jotka eivät ole virheitä vaan makuasioita. Asiat voidaan toteuttaa eri tavalla olematta silti väärällä tavalla tehtyjä.
Kehuit LS:n takatiloja hyviksi...kuitenkin seuraavaksi kuin positiivisen maun pois pyyhkimiseksi suusta kävit istahtamassa pidennetyn ässän takapenkillä...ja taas saatiin paremmuus merkattua johtotähdelle ja pisteet kotiin.
Nuo kojelaudan yläosan värit ym. ovat todellakin vain makuasioita eikä niillä panna autoja paremmuusjärjestykseen. Ajajan kannalta se hiirenharmaa yläosa on paras tuulilasin heijastumia vastaan...väriä voi kyllä autoon laittaa muuallekin.
Tosiasia sen sijaan on se että mese ei ole enää laadultaan siinä ylimysasemassa missä ehkä vuosia ja vuosikymmeniä sitten. Lexuksen ei tarvi rakentaa imagoaan yhtä kauan tullakseen tasaväkisesti viivalle...se on siellä nyt jo. Tämän ovat ymmärtäneet jo lukemattomat omistajat eri puolella maailmaa jotka hakevat autolta tiettyä laatutasoa ja luxusta ilman vuosikymmeniä kasvatettua statusarvoa joka MB:n osalta on viime vuosina kovalla kädellä karissut mm. erinäisten laatuongelmien takia. Tämä on vaan niin vaikea monen johtotähden johdattaman paimenen tunnustaa...taivaalle on syttynyt muitakin tähtiä joiden loiste palaa aina vain kirkkaammin.
Muuten...vaivaisin Indyä sen verran että jospa kerkeisit käydä koeajolla uudella Honda Legend:llä. Itse olen vasta kerennyt tutkailemaan sitä pikaisesti sisältä ilman koeajoa...saataisiin taas täysin puolueeton ja objektiivinen näkemys yhdestä maailmalla hyvin menestyneestä japanilaisesta. Tästä autosta ei ole vissiin topicilla vielä peistä taitettu...tai onkohan se liian halpa peli tälle sakille...80Kecua muistaakseni.
Anders-Simo: "Mersu voitti. Siinä todellakin on tyylikkäämpi kello. Voin sen tunnustaa koska olen puolueeton ja tinkimättömän objektiivinen autoentusiasti.
Mersussa oli ihan nätti viisarikloku, Lexuksessa taasen digikello sinisellä näytöllä. Mersun esitys oli arvokkaamman näköinen. Toisaalta Lexuksen teknologiapainotteiseen, moderniin tyyliin sopii paremmin digitaalinäyttöinen, neutraali kello"
Kummaskohan on ensimmäisenä ana-digi-kello, jossa on laskin mukana, voitto on varma.
Anders-Simo: "On muuten hassua, että näistä huippuautoista kiistellään täällä veri suussa, vaikkei useimmilla meistä ole varaa ostaa kumpaakaan - ellei sitten myy kotiaan ja vaihda pienempään asuntoon"
Näinhän se taitaa olla, mutta ennen kuin kadehditaan näitä menestyneitä ihmisiä, jotka voivat valikoida näistä autoista, kannattaa muistaa vanha viisaus: jokaisen menehtyneen miehen takaa löytyy hämmästynyt anoppi.
Anders-Simo: "Jos ja kun voitan lotosta 1,5 miljoonaa niin en osta LS:ää enkä Ässää."
Liian hulpeita minulekkin, vaikkei vaatimattomuus olekaan välttämättä kaunistanut
Hauskin kommentti löytyy Tuulilasin keskustelupalstalta kirjoittajalta JPalom (en ole sinne rekisteröitynyt, enkä aiokaan sitä tehdä). JPalom kritisoi Lexusta sillä perusteella että kaikissa esillä olleissa malleissa oli ohjauspyörä oudossa vinkkelissä. Tuolle kirjoittajalle on ilmeisesti varuste nimeltään sähkösäätöinen ohjauspyörä täysin tuntematon. Sehän vetää ohjauspyörän mahdollisimman sisään ja ylös kun virrat kytkee pois. Henkilöllä joka ei tätä ymmärrä ei voi olla kovin laajaa kokemusta kalliimman luokan autoista, merkistä riippumatta.
102 sivuisen englanninkielisen Lexus LS 460 Press Packin voi laadata tuosta, se sisältää tarkan esittelyn useimmista toiminnoista.
http://taavi.frontier86.ee/lexus_uk_tcm316-495097.pdf
[quote title="08.12.2006 klo 22:00 HäRVeli kirjoitti"]
Tosiasia sen sijaan on se että mese ei ole enää laadultaan siinä ylimysasemassa missä ehkä vuosia ja vuosikymmeniä sitten.
Olisihan se kummallista jos se edelleen siellä olisi, eihän sellaista tuotetta ole nykymaailmassa olemassakaan joka olisi ylivertainen. Ja oletkos miettinyt, miten paljon Mersuja nykyään myydään? Aika lailla eri tavalla kuin joskus 20 vuotta sitten. Laatuongelma- ym. puheet ovat tottakin, mutta myös kiihtyneet ihan samaa tahtia sen kanssa, että MERSU ei enää olekaan isompien joukkojen ulottumattomissa ja naapureillekin on sellaisia ilmestynyt. Nythän sellaisen voi ostaa periaatteessa kuka vaan. Mutta vaikka niissä sama merkki onkin keulalla, niin tuskin CL tai S ihan sama peli on kuin normaaliperheauton hintainen C. Vai vertaatko yhtä sujuvasti Honda Civiciä ja Legendiä toisiinsa, onhan niissäkin sama H keulalla?
Lexuksen ei tarvi rakentaa imagoaan yhtä kauan tullakseen tasaväkisesti viivalle...se on siellä nyt jo. Tämän ovat ymmärtäneet jo lukemattomat omistajat eri puolella maailmaa jotka hakevat autolta tiettyä laatutasoa ja luxusta
On hyvin vaikea sanoa, mikä tuo imago todellisuudessa olisi vastaavassa tilanteessa, Lexuksia on meillä niin vähän. Nyt niissä on tietty erikoisuuden leima, mutta jos niitä myytäisiin toista tuhatta kuten Mersuja, niin miten kauan fanit niitä jaksaisivat mullistavina ja erikoisina ja ainutlaatuisina hehkuttaa? Tuskinpa kauan. Varsinkin kun autot eivät kohta muutenkaan erotu toisistaan kuin kuvitelmissa. Tosin Toyota-miehillä tuntuu olevan erityistä tarvetta hehkuttaa autojensa ainutkertaisuutta, vaikka niitä on kohta 20% autokannasta. Ehkä Lexusmiehillä on sama vika?
Tämä on vaan niin vaikea monen johtotähden johdattaman paimenen tunnustaa...taivaalle on syttynyt muitakin tähtiä joiden loiste palaa aina vain kirkkaammin.
Hoh hoijaa. Kyllä se on vaikea ajatella, että kun muut ovat saaneet (vihdoin, voisi näin kait sanoa monen kymmenen vuoden jälkeen) Mersun etumatkan ainakin lähes kokonaan kiinni, niin ei se välttämättä johdu Mersun huonoudesta tai tee sen ostajia hölmöiksi kun eivät tajua ostaa LEXUSTA. Hyviä autoja on paljon, ja Mersu ja Lexus ovat vain yksiä niistä. Vähän kuin noita paljon puhuttuja kelloja - toinen tykkää Rolexista ja toinen Breitlingista. Tosin Rolex on kalliimpi.
saataisiin taas täysin puolueeton ja objektiivinen näkemys yhdestä maailmalla hyvin menestyneestä japanilaisesta.
En tiedä Indystä, mutta tuo Legend on minun makuuni aivan liian tavallisen näköinen tuon hintaiseksi autoksi. Varusteita ja muita on mukavasti ja ominaisuudet varmaan kohdallaan, mutta sitähän ne ovat jo Accordin hintaisissakin autoissa. Miksi ostaa muutaman, yleensä tarpeettoman, ekstraominaisuuden takia autoa joka näyttää lähes samalta kuin halvemmatkin? Kyllä se melkeinpä status on ainoa asia, joka nykyään paranee tuosta 50-60 tuhannesta ylöspäin lähdettäessä. Ja sitä tuossa Legendissä ei vaan ole, vaikka Hondista tykkäänkin.
Mutta eikö näissä puhuta jo sen tason autoista, että nimenomaan omat mieltymykset ratkaisevat.
Outoa on kuitenkin huonoksi sanoa S-sarjan Mersua, saatikka sitten Lexusta. Tai nostaa ylivertaiseksi jokin merkki.
Minä ostaisin tuolta hintaluokasta todennäköisesti Mersun. Mutta hullulta tuntuisi moittia Lexusta, Audia tai Bemariakaan. Eli tunne asiat ratkaisevat...jos voisin ko. hintaluokan kulkineen hankkia. Onneksi olkoon niille kenellä on!
Kehuit LS:n takatiloja hyviksi...kuitenkin seuraavaksi kuin positiivisen maun pois pyyhkimiseksi suusta kävit istahtamassa pidennetyn ässän takapenkillä...ja taas saatiin paremmuus merkattua johtotähdelle ja pisteet kotiin.
Nuo kojelaudan yläosan värit ym. ovat todellakin vain makuasioita eikä niillä panna autoja paremmuusjärjestykseen. Ajajan kannalta se hiirenharmaa yläosa on paras tuulilasin heijastumia vastaan...väriä voi kyllä autoon laittaa muuallekin.
Tosiasia sen sijaan on se että mese ei ole enää laadultaan siinä ylimysasemassa missä ehkä vuosia ja vuosikymmeniä sitten. Lexuksen ei tarvi rakentaa imagoaan yhtä kauan tullakseen tasaväkisesti viivalle...se on siellä nyt jo. Tämän ovat ymmärtäneet jo lukemattomat omistajat eri puolella maailmaa jotka hakevat autolta tiettyä laatutasoa ja luxusta ilman vuosikymmeniä kasvatettua statusarvoa joka MB:n osalta on viime vuosina kovalla kädellä karissut mm. erinäisten laatuongelmien takia. Tämä on vaan niin vaikea monen johtotähden johdattaman paimenen tunnustaa...taivaalle on syttynyt muitakin tähtiä joiden loiste palaa aina vain kirkkaammin.
Muuten...vaivaisin Indyä sen verran että jospa kerkeisit käydä koeajolla uudella Honda Legend:llä. Itse olen vasta kerennyt tutkailemaan sitä pikaisesti sisältä ilman koeajoa...saataisiin taas täysin puolueeton ja objektiivinen näkemys yhdestä maailmalla hyvin menestyneestä japanilaisesta. Tästä autosta ei ole vissiin topicilla vielä peistä taitettu...tai onkohan se liian halpa peli tälle sakille...80Kecua muistaakseni.
On se ihme juttu, että tällä palstalla saa meuhkata ihan mistä vaan muusta autosta provosoivasti ja haukkua sitä rumaksi, yms, mutta jos Lexusesta sanoo jotain halaistua sanaa vaikkapa makuasioista, jostain testeissä esiin tulleesta heikkoudesta tai omista kokemuksista, niin heti kirjoitus on tarkoitushakuisuutta! Edelleen kukaan ei ole puuttunut, kun haukuin 7-sarjaa rumaksi ja halvan näköiseksi sisältä. Tuo kyllä tosiaan minusta kertoo, että Lexus ei ole arvostuksen suhteen vielä läheskään sillä tasolla kuin nuo muut merkit, se ei vaan kestä näköjään minkäänlaista kritiikkiä!
Kaikki noista autoista on älyttömän hienoja, mutta täydellisiä autoja niistä ei ole yksikään. Lexuksessa on joitain muita parempia ominaisuuksia, Mb:ssä joitain muita jne. Makuasiat ratkaisee paljon ja jonkin verran on eroja laadussa, missä Lexus on hyvä ja esim ajettavuudessa ja vaihtoehtojen määrässä, missä taas muut ovat aavistuksen etevämpiä. Olen aina allekirjoittanut Lexuksen hyvän laadun ja pidän laatua Mb:tä parempana nykypäivänä. Firmassa on ollut kuitenkin kuusi eri yksilöä S-sarjaa, eikä niissä ole missään ollut mitään vakaavaa vikaa, jotain pientä kuitenkin muistaakseni kaikissa. Autot haetaan toimistolta huoltoon tuoden vara-auto paikalle, joten onko sillä kauheasti väliä, osuuko mahdollisesti kolmelle tai viidelle vuodelle yksi tai kaksi vikaa enemmän? Lexuksessa on kuitenkin siinäkin vikoja, ihmisen tekemä se on sekin, tiedämpä yksilön, johon on jouduttu vaihtamaan koko moottori ennen 150 tkm:ää.
Minun mielestäni Lexuksen tyyli ei ole yhtä hienon näköistä kuin joissain muissa tuon luokan autoissa. Minä arvostan edustusautosa arvokkaita materiaaleja, runsasta puun ja nahan käyttöä sekä klassista tyylikkyyttä ja tiettyä arvokkuutta. Lexus taas on ottanut erilaisen lähestymistavan olleen teknisemmän näköinen, runsaammin muovipintoja (jonka sävystä en nyt vaan satu henkilökohtaisesti pitämään, vaikka kuinka minua täällä haukutaan, siitä vaan tulee mieleen Etola tai Sunny), enemmän kirkkaita yksityiskohtia, vähemmän jalopuuta ja osittain samaa kytkimien designia kuin ihan eri luokan halvemmissa Toyotoissa. Tämä on ollut tietoinen valinta. Ei kaikki vaan tykkää samanlaisista asioista, ei kaikilla ole esim kotona samanlaista sohvaa. Kumman tyylin luulette purevan paremmin tuon autoluokan ostajiin? Sitähän minäkin ja se näkyy.
Tähän aiheeseen pitäisi palata 10 vuoden jälkeen, silloin ehkä Lexuksellakin on tuossa luokassa jotain sanottavaa. Nyt se on vaan marginaalimerkki, mikä tarjoaa joillekkin fanaatikoille jotain meuhkattavaa, mutta jota erittäin harva tuon luokan auton ostaja edes tosissaan harkitsee.
Honda on ihan mielenkiintoinen uutuus, mutta sitä vaivaa osaksi samat asiat, kuin Lexustakin. Lisäksi eipä tuo ole Euroopassa juuri menestystä niittänyt, esim AMS:n laajassa testissä se oli viimeinen (noh sekin oli täysin varmasti objektiivinen ja puolueellinen kuten kaikki testit, joissa japaneesialainen ei pärjää). Olen kerran ajanut 90-luvun alun Legendiä ja eipä kyllä odotuksetkaan ole kauhean korkealla, anteeksi nyt vaan, vaikka malli onkin täysin uusi. Noh, niitä nyt sitten myös myydään ihan valtavasti Suomessa, koska tuo on niin mahtava auto?
Odottelen nyt innolla sitä Land Cruiseria, auto kun kuitenkin maksaa lähes 80.000 eur, millainenkohan japsi fanaatikko minun sisältäni oikein herää? Sitten olen täällä kaikkien muiden kanssa haukkumassa, kuinka hölmöjä ne Mersuun hurahtaneet ovat, kun maailmasta ei kerran löydy mitään yhtä ihanaa..
voi vi##u mitä juttuja... hommahan menee ihan hiustenhalkomiseksi! joku haukkuu ässää ja toinen väittää lexusta halvannäköiseksi....
kysynkin kaikilta arvostelijoilta että eikö teille muka kelpaisi kumpainenkin kärry jos olisitte niin varakkaita että voisitte ajella tämän hintaluokan autoilla..?
ps. ja jos olet niin varakas ja ajelet tämän hintaisilla autoilla (kenties jollain toisella vastaavalla jne.) ,mitä ihmettä teet täällä kitisemässä näistä asioista?!? jos olet niin varakas, luulisi sinun nauravan vaan kun jengi kinastelee makuasioista täällä verissäpäin. sinulla olisi varmaan muutakin tekemistä kuin väitellä täällä kateellisten roskasakin kanssa
Lapset on lapsia, pojat on poikia ja tytöt tekee toisia?
Eihän tämä nyt vielä mitään verissäpäin mättöä ole...sellainen olisi kyllä ihan meininkiä...kuha myö indyn ja muitten kaa haastellaa
Toisaalta jos oltaisiin Indyn kanssa samalla työmaalla...kahvitunnin keskustelut voisi äityä ihan mielenkiintoiseksi...kun on tota jäärää karjalaisvertakin suonissa
Mistäs täällä muuten juteltais kun makuasioista ja niiden eroista, muuten näivettyisi koko palsta.
En usko että Härvelinkään kanssa saataisiin ainakaan nykyisessä hommassani kovin mielenkiintoisia kahvipöytäkeskusteluja aikaan työpaikalla, ehkä illalla baarissa. Työpaikallani kun en ota hirveästi merkkiin kuin merkkiin kantaa, ajetaan sillä mikä on järkevintä ja jollain lailla ihmisten halujen mukaista, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Meillä on aika hyvä kirjo eri merkkisiä autoja, niin eurooppalaisia kuin japanilaisiakin. Jenkkiä ei nyt satu olemaan, muutama niitäkin on ollut.
Se on sitten eri asia, mitä olen mieltä omissa autovalinnoissani ja mielipiteissäni, se on onneksi ihan vaan minun asiani. Onni on tavallaan, että myös työtehtävieni kautta pääsee ajamaan runsaasti erilaisia autoja eri luokista, auttaa myös omassa autovalinnassa ja kuuluu osaksi tavallaan harrastusta.
Niin, makuasioitahan nämä ovat. Kyllä nykyään merkki kuin merkki täyttää perustarpeet liikkumiseen. Ehkä toiset valitsee pääasiassa auton enemmän fiilikseen perustuen, toiset taas asettaa hinnan ja oman käyttötarpeen etusijalle. Näillä palstoilla usein esitetään että mitä saa rahalle vastinetta, ehkä niinkin, mutta kyllä minä ainakin asetan omalla kohdallani tärkeimmäksi sen mitä mielihyvää ja fiiliksiä oma kärry antaa. Ne on niitä arvoja mitä on vaikeampi rahassa määrittää.
pahoitelen että edellisen viestini sävy oli nipottava ja kitisevä se ei ollut tarkoitus, lähinnä olen vain huvittunut kun ketju muuttui uuden lexuksen tarkastelusta japsi-henkisten ja mersu fanaattikkojen taistelukentäksi. mutta eihän siinä mitään
Terve! Pakko kommentoida, kun eräät väittävät Lexusta S-Mersuja suorituskykyisemmäksi. Ässän keulalta löytyvät maailman tehokkaimpiin kuuluvat moottorit ja ne antavat autolle sen mukaisen suorituskyvyn (mm. 0-100km{h alle 5s.). Lexus on kaunis auto, mutta ei mielestäni niin arvokkaan näköinen, kuin S. Ja turha vetää merkkien alempien luokkien luotettavuutta keskusteluun mukaan, koska kyseiset mallit valmistetaan laadukkaammista materiaaleista ja jonkinmoisella pieteetillä.
Alemmat luokat paremmista materiaaleista?
On Lexuksessa ainakin se hyvä puoli ettei tule vastaan joka kadunkulmassa kuten Mersuja?