Lexuksen uusi lippulaiva on nyt hinnoiteltu.Hinta on 132400 eli 11400e enemmän kuin edeltäjä LS 430. Onhan autokin kehittynyt melkoisesti.Turvatekniikka on tämän hetken huippua.Taitaa olla teknisesti kehittynein auto mitä on saatavissa.
Pistää varmasti kilpailijat ahtaalle. Mersun S-sarjakin taitaa jäädä toiseksi. Ja jos tämä ei riitä jollekin, niin kesällä tulee neliveto-hybridi LS 600h, jota saa myös pitkänä versiona.
Hintaluokka on edullinen, koska naitä saa kaksin kappalein yhden mersun hinnalla. Tosi luxus-autoihin ei tällä ylletä, sen hinta jo yksiselitteisesti kertoo. Kyllä huippu-autot lähtee noin 300000 eurosta ylöspäin. Lexus on köyhän "Ferrari" En rehellisesti sanoen ollenkaan himoitse tai paremminkin halua tätä Lexusta, vaikka todella raha ei ole esteenä.
Huomenna käyn Helsinki Motor Show'ssa katsomassa, miltä uusi LS näyttää livenä. Onhan se komea auto, klassisen luxus-auton näköinen. Selvästi luokkansa kaunein auto Maserati Quattroporten kanssa. Tosin olisin odottanut vähän rohkeampaa muotoilua kun pienemmästä GS:stäkin saatiin niin huiman komea.
LS todellakin on edullinen luokassaan kun ottaa huomioon pyörryttävän pitkän vakiovarustelistan sekä uusimmat tekniset innovaatiot, joihin muut eivät tällä hetkellä pysty. Eipä taida Mersulla olla mitään jakoa tämän huippu-Lexuksen kanssa; jo edellinen LS osoittautui pätevämmäksi kuin edellinen S-Mersu. Ainakin brittiläinen Autocar tuli tähän tulokseen, joskin he itsekin säikähtivät lopputulosta ja käänsivät vertailun kuitenkin Mersun ( Euroopan ) eduksi sillä tekosyyllä, että siihen saa diesel-moottorin, joka sitten muka kokonaisuutena voittaa LS:n... mitä hel***tiä luxus-autossa tekee traktoreista tuttu diesel-moottori muutenkaan?? Sehän on kuin yhdistäisi frakin ja kumisaappaat! Mersuhan ei imagonkaan puolesta kykene kilpailemaan Lexuksen kanssa, sillä Mersu valmistaa kääpiöautoja, kuorma-autoja ja pakettiautoja. Lisäksi Mersuista assosioituu eräs pussihousuissa kulkeva etninen vähemmistö...
Eipä taida tuon LS:n yläpuolella olla enää kuin loistoauto Rolls-Royce. Itse en kuitenkaan ostaisi LS:ää jos olisi varaakin: auto on liian ruhtinaallinen, iso, röyhkeä ja liioitteleva - tyytyisin mielihyvin vaikka IS:ään. Siinäkin on autoa tarpeeksi, toki kyseessä on makuasia, itse pidän pienistä autoista ja autonäyttelyssä kiinnostaakin ennenmuuta uusi Mini. Vielä pitää vuosi odottaa, että Miniin saadaan Clubman-versio eli enemmän tilaa takapenkille ja konttiin.
Miten niin? Eikös hinta ole asetettu kutakuinkin kilpailijoiden tasolle:
MB S 450 A 124 500 EUR
BMW 740iA 121 350 EUR
Audi A8 4.2 quattro A 137 840 EUR
Eiköhän tilanne ole kuitenkin se, että Lexus ei ole saavuttanut sitä status-arvoa kuin mersu. Kun se puuttuu, niin puuttuu kaikki. Kyllä näissä hintaluokissa odotetaan myös arvostusta, eli statusta. Lexuksella on vuosien työ saavuttaa se, jos koskaan siihen pystyykään. Ihmisillä on kuitenkin perinteisiä arvostuksen kohteita, ja niitä ei hevin muuteta. Esimerkiksi mikähän Suomessa on pressan edustus-auto, ei taida olla Lexus-Tojo. Myös ihmetyttää AS:n viittaus mersun ostajakuntaan, varmasti nämä tietävät mitä ostavat, ja kun heillä on varaa, niin katsovat vähän eri näkökulmasta.
Ymmärtääkseni tässä puhuttiin Lexuksen huippumallista, eli mersulla huiput löytyvät lähinnä 300000 euron hintaluokasta jopa S-sarjassa.
Ensiksikin; Lexus on upea auto. Tuolla tasolla kaikki merkit on mielestäni sellaisia että voidaan puhua jo makuasioista mikä mielyttää.
Olen innokas mobilisti harrastaja, ja tällä pohjalla Lexus jää köykäiseksi mersun rinnalla. Oma harrasteautonikin kuuluu tähtikeulaisiin. Varmaan tuntuu vanhanaikaiselta, mutta kyllä uuteen mersuun siirryttäessä huomaa että tietyt piirteet on pysynyt. Monet ei varmaan tällaisesta pidä, mutta minä arvostan perinteitä autoissakin. Tällasiin perinteisiin Lexus saa vielä valmistaa muutaman auton.
Toinen asia mihin kiinnitin Lexuksessa huomiota on sisätilojen viihtyvyys. Puhun nyt edellisestä mallista....Miten sanoisi; hienolta näyttää mutta jotain sieltä puuttuu, sanotaan sitä sitten vaikka tyyliksi.
Tuli käytyä perjantaina tarkastamassa Motorshown anti. Ehdottomasti suurimman vaikutuksen teki juuri Lexus LS 460. Auton sisätilojen viimeistely oli suorastaan käsittämättömän upeaa ja viimeistään oven sulkeminen pisti hiljaiseksi. Auto oli juuri sellainen kuin osasin odottaa, ehkä parempikin. Takaistuimen mukavuus ja tilat olivat kyllä paremmin kuin kohdallaan. Tässä kohtaa Lexus päihittää selvästi esimerkiksi Mersun S-luokan, jonka vastaava lyhyt malli on takaistuimen osalta selvästi ahtaampi. Lisäksi Lexuksen hinta on varusteluun nähden jopa kohtuullinen. Jos valitsisin autoa edustusluokasta, olisi uusi LS ehdottomasti valintani.
Tuoretta Lexusta oli mahdollisuus verrata näyttelyssä pariin tärkeimpään kilpailijaan. BMW:n osastolla 750i:n materiaalivalintoja ja tiloja pääsi tutkimaan esteittä, mikä oli aikamoinen yllätys (tosin vielä suuremmin yllätti vapaa pääsy Lexuksen sisälle). Sen sijaan Mercedeksen ylimielisellä osastolla S-sarjalainen ja uusi CL olivat visusti lukittu, ihme ettei aidattu. Kyllä Bemarin ja Lexuksen osastoista jäi selvästi parempi kuva.
Lexuksen haluttavuus ja merkin imago on selvässä noususuhdanteessa, jonka näkee myös maamme kasvaneesta Lexus- kannasta. Yhä useampi tavallinen kadunkulkija tuntuu yhdistävän Lexus nimen ylellisyyteen ja laatuun. Eiköhän kohta parin vuosikymmenen panostus laatuun ja imagoon ala tuottaa tulosta. Varsinkin, kun samalla Mercedes-Benz paikkailee nolona melkoisen kolauksen kokenutta laatuauto-imagoaan.
Kävinpä minäkin Motor Showssa. LS 460 oli majesteetillinen ilmestys; lähellä seissyt S-Mersu näytti kyllä sen jälkeen kuin taksilta, joka vain odottaa tolpalla tuulipukuisia känniläisiä Kontulan ostarilla.
Ymmärrän kyllä, että perinteet kiehtovat. Mutta en silti ottaisi huonompaa autoa vain perinteiden tähden. Mersu on hukannut tyylinsä, viimeiset komeat Mersut taidettiin tehdä 70-luvun alussa - poikkeuksena hieno edellisen S-sarjan coupe.
Uusi Ässä on epäonnistunut muotoilultaan: Maybach, jossa on naurettavat jättilokarit. Kojetaulu on epäonnistunut: siinä on television kokoinen möykky ja tyyli on muutenkin mersumaisen sekavaa, kuin katselisi jättimäistä kaukosäädintä. Ei tosin Lexuskaan edusta huippua sisustan tyylissä, siinä lajissa Jaguar on etevin. Tai oli: uusi XK edustaa Jaguarin uutta tyylisuuntausta ja se on vaatimaton kuin Volkkari. Mikä häpeä perinteikkäälle automerkille!
LS on paremmin varusteltu kuin Ässä, se on suorituskykyisempi, se on kauniimpi, se on laadukkaampi, se on kestävämpi - ja luultavasti myös parempi ajaa, hiljaisempi ja mukavampi. Mersulla on lisäksi ollut viime vuosina pahoja laatuongelmia.
Jos minulla olisi 200 000 käyttää nelioviseen sedaniin, Mersua en edes voisi harkita. Sen sijaan Maserati Quattroporte LS:n ohella saisi huomioni. Tosin en taitaisi uskaltaa ostaa italialaista autoa, niistähän öljyt vuotavat pihalle ja sähkölaiteviat ovat arkipäivää. Mahtaa olla komea lasku kun Maseratista kone leikkaa kiinni takuun jälkeen..
Itselleni tuon hintaluokan autot on utopiaa, mutta onneksi suvussa löytyy vihreämmällekkin oksalle päässeitä. Uudesta MB s-sarjasta voi olla montaakin mieltä, mutta sellaisen sain käyttööni kahdeksi päiväksi, ja eipä kyllä epäonnistuminen tullut mieleeni. Jos tuo rahamäärä olisi autoon sijoittaa, minullekkaan ei merkki olisi epäselvä.
En osaa uutta isoa Lexusta verrata tietenkään ässään, kun ei ole kokemusta, mutta edellisen sukupolven Lexuksen onneton kopiointi vanhasta ässästä on osoitus että japanilaiset tietävät mistä ottaa esikuvia.
Muotoilua on hankala arvioida. Itse pidän uudesta ässästä senkin puoleen. CL-mallista nyt puhumattakaan. Muotoilun onnistuminen nähdään vasta kun aikaa on kulunut. On helpompi tehdä tähdenlentoja kuin kestävää muotoilua. Tässä suhteessa ei tarvinne sanoa kummat sen taidon osaa paremmin, japanilaiset vai eurooppalaiset.
Ettei synny väärää kuvaa, oma ihanne autoni olisi sekoitus eurooppalaisia autoja, ja tämä sopan valmistuksesta vastaisivat japanilaiset. Voisi olettaa että kestävyys olisi kunnossa ja tyylitajukaan ei matkalla katoaisi.
eiköhän se ole lähinnä makuasia mistä kukakin tykkää, mersu vai lexus. molemmat varmasti mahtavia pelejä
Kävimpä itsekkin Motorshowssa ja istuin S8:ssa, LS:ssä, S:ssä ja 7:ssa. Osa muistaakin että olimme hankkimassa firmaan uutta edustusautoa viime syksynä ja tuli aika montaa autoa ihan itse koeajettuakin. Olen ajanut edellistä LS:ää ja kävin kokeilemassa uutta GS:ää ja tämän pohjalta ei tullut mieleenkään, että olisimme jääneet odottamaan uutta LS:ää, niin paljon se oli yhdessä vanhan mallin kanssa jäljessä uusimpia kilpailijoitaan kaikessa muussa, paitsi myyjäliikkeen palvelussa sekä todennäköisesti kestävyydessä.
Nyt sitten uutta Ls:ää tarkastellessa tuli muutamia asioita mieleen:
- Ulkonäkö on niin mitäänsanomaton kuin tuon luokan autossa voi vaan olla. Tietysti mielipide-asia, mutta lähinnä tuosta tuli mieleen uusi Corolla ja jollain lailla Phaeton. Uusi IS ja GS ovat molemmat mielestäni erittäin kauniita autoja ja olisi todella odottanut huippumallinkin olevan, mutta venytetty Corolla tuosta tulee väkisinkin mieleen.
- Takana istuessa auto yllätti positiivisesti, siinä on tosiaan enemmän tilaa kuin esim S-sarjan lyhyessä versiossa. Myös istuma-asennosta sai erinomaisen. Tuon jälkeen istuimme S-sarjan Langissa, joka oli tietysti kaikessa parempi, mutta sitä on epäreilua verrata lyhyeeseen LS:ään. Tuo pitkä S-sarja oli vieläpä höystetty designo herkuilla, täytyy sanoa että en usko Lexuksen pääsevän tuohon viimeistelyn tasoon ihan vähään aikaan puhumattakaan siitä, että saat valita sävyt vapaasti.
- Edessä Lexus taas kerran tuotti pettymyksen, ainoa vaihtoehto kauniin beigen nahan kanssa on 80-luvun Sunnystä tuttu hiirenharmaa muovinen koelauta. Ymmärtäisin tämän, jos sävylle olisi vaihtoehtoja niinkuin oikeissa premium merkeissä, mutta Lexusessa ei ole. Muuten viimeistely oli parempaa kuin aiemmissa ajamissani Lexuksissa, mutta hyvien kilpailijoiden tasalle ei vielä päästä. Pisteenä i:n päälle Lexuksesta löytyi taas tuo 80-luvun halvan näköinen digikello (verratkaapa sitä ihan minkä tahansa kalliimman auton kelloon, missään ei ole noin kauheaa tekelettä noin näkyvällä paikka) sekä takapenkinkaukosäädin, joka on halvemman näköinen kuin kotoani löytyvän 100 eron digiboksin vastaava (esim MB:ssä pieniimpäänkin yksityiskohtaan on todella panostettu, sen huomaa vasta käytössä, kaukosaadinkin on kuin korurasiassa samettisine viimeistelyineen). Tosin täytyy myöntää, että 7-sarjan kauheita sisätiloja viihtyisämpi tuo Lexus kuitenkin oli.
- Niin kauan, kun Lexus aliarvio asiakkaitaan siinä, ettei tuonkaan luokan auton edes väriyhdistelmiä pysty itse kunnolla päättämään, puhumattakkaan esim eri jalopuuvaihtoehdoista, Lexus ei minusta täytä edes Premium auton ominaisuuksia, loistoautoista puhumattakkaan. Olen itsekkin ekonomi, joten tavallaan ymmärrän tehtaan linjan, näin auto on huomattavasti halvempi valmistaa, mutta vaativia asiakkaita näin ei saada tuotteen pariin.
- Tämä menee mutu-linajalle, mutta en millään usko, että Lexus on vieläkään läheskään samalla tasolla parhaimpien kilpailijoiden kanssa ajo-ominaisuuksien suhteen. Mikään muukaan malli ei ole, niin miten tämä tekisi poikkeuksen? Tämä on myös tullut molempien lehtien, TM:n ja TL:n ensi testeissä esiin, muuten hyvä auto, mutta jos ajaa itse, kannattaa vikuilla jonnekkin muualle.
Tästä voi jokainen päätellä, että firman valinta osui S-sarjaan ja melkein vuoden kokemuksella ei kaduta pätkääkään. Olen itse tuolla autolla ajellut muutamia parin viikon pätkiä ja mitä enemmän sillä ajaa, sen enemmän autoa osaa arvostaa. Tuo yksilö on juurikin dieselillä, ensimmäinen yhtiön historiassa, ja se on ollut suurin positiivinen yllätys, ei ole ihme että The Car lehti valitsi sen parhaaksi edustusautoksi esim kolme kertaa kalliimman Bentleynkin ohi. Auto on halvin S-sarjalainen hankintahinnaltaan, kulkee sen 250 km/h, vääntää 540 nm, ohituskiihtyvyys huikea, parhaimmillaan kulkee maantiellä noin 6,5 litran kulutuksella ja mikä tärkeintä, toimintasäde on yli 1100 km, tuota tosiaan arvostaa matka-ajossa. Lisäksi auto on aavemaisen hiljainen, joten diesel on mielestäni loistava valinta tuohon. Eipä kävisi edes mielessä vaihtaa tuota LS:ään, niin paljosta joutuisi luopumaan! A8 olisi ainut, jota edes voisi mielestäni harkita. Hyvä kuitenkin, että myös tuossa luokassa vaihtoehtojen määrä lisääntyy.
Ei voi kuin hämmästellä Individualin näkemystä tuoreesta Lexuksesta. Väkisinkin paistaa läpi jonkinlainen kateus japanilaista eleganssia kohtaan. Uutta LS 460:tä on törkeää verrata 80-luvun Sunnyyn. Omissa silmissäni Lexuksen materiaalivalinnat ja viimeistely ovat vähintäänkin kilpailijoiden tasalla. Myös ammattilaiset ovat kautta aikojen kiitelleet Lexuksien erittäin korkeaa viimeistelytasoa. Esimerkiksi nahkaverhoilun laatu on Lexuksen malleissa kaukana Mersun edellä. Mersuhan kuulemma ostaa nahankin nykyään Puolasta (kustannussyistä, kuinkas muutenkaan).
En kuulu saksalaisten autojen vihaajiin, enkä myöskään japanilaisten kiihkomielisiin kannattajiin, mutten häpeä tunnustaa tosiasioita autojen paremmuudesta. Opiskelen autotekniikkaa ja pyrin suhtautumaan mahdollisimman puolueettomasti eri merkkeihin ja malleihin. Olen aina arvostanut Mercedes-Benzin valmistamia autoja, mutta samaan hengenvetoon voin todeta arvostukseni laskeneen ko. merkkiä kohtaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Mielestäni on valitettavaa, että autonvalmistaja, joka aikoinaan valmisti maailman parhaita autoja, ei enää erotu ylivoimaisella laadullaan ja ominaisuuksillaan vaan ainostaan muita korkeammalla hinnalla.
Japanilaiset valmistajat ovat monessa asiassa olleet eurooppalaisia jäljessä, mutta erot ovat kaventuneet viimeaikoina marginaalisiksi. Autojen paremmuusjärjestykseen asettaminen alkaa olla yhä vaikeampaa ja varsinkin edustusluokassa suorastaan typerää. Tosin laadulliseen järjestykseen autot voisi asettaa paljon helpommin. Taitaisi kärjessä olla Lexus. Eipä ole ihme,että meillä koulussa opiskellaan juuri Lexuksen emomerkin Toyotan tuotantojärjestelmän periaatteita..
En verrannut LS:ää autona 80-luvun Sunnyyn, mutta sen kojelaudassa käytetty materiaali ja sävy ovat saman tyylistä, samoin kuin vanha digikello. Eihän tuossakaan olisi ongelmaa, jos sen saisi vaihdettua enemmän miellyttäväksi niinkuin muissa merkeissä, mutta kun ei saa. Esim M-sarjan Mb:ssä on myös yhtenä vaihtoehtona tuo kauhea harmaa, mutta tarjolla on myös muita. Lexuksen nahkaverhoilua en ole ikinä kritisoinut, päinvastoin aiemmissa kirjoituksissani kehunut. Tosin jos sitä taas vertaa Mb:n lisävarustenahkaan (designo), jota oli messuautossa, hakkaa tuo taas sen.
Minulla ei ole mitään Lexusta vastaan, päinvastoin jos auto olisi kaikilta ominaisuuksiltaan kilpailijoiden tasolla ja siihen saisi haluamani varusteet, ostaisin itsellenikin IS:n tai GS:n, pidän pienempien mallien ulkonäöstä ja niiden harvinaisuudesta. Tosin sen verran myönnän, että minusta ei ole vielä olemassa varsinaisesti japanilaista eleganssia, minuun ei vain iske reilusti käytetty halvan näköinen muovi, muovilta näyttävä jalopuu, jota on todella vähän, viimeistelemättömät yksityiskohdat ja Lexuksen harrastama "Tokio by night" tunnelma kirkkaine valoineen, joita ei edes saa kokonaan pois päältä. Laatuvaikutelmassa Lexus vaan ei mielestäni vieläkään pärjää, vaikka se siinä onkin paljon petrannut.
Itselläni ei ole Mb:tä eikä auto varsinaisesti tullut minun käyttööni, joten mielestäni pystyin olemaan valinnassa mukana ilman suuria ennakkoasenteita. Pidän esim yleisesti Bemareista, mutta 7-sarja on luokassaan erittäin epäonnistunut jääden esim jopa Lexukselle sisätilan laatuvaikutelmaltaan.
''
minuun ei vain iske reilusti käytetty halvan näköinen muovi, muovilta näyttävä jalopuu, jota on todella vähän, viimeistelemättömät yksityiskohdat ja Lexuksen harrastama "Tokio by night" tunnelma kirkkaine valoineen, joita ei edes saa kokonaan pois päältä. Laatuvaikutelmassa Lexus vaan ei mielestäni vieläkään pärjää, vaikka se siinä onkin paljon petrannut. ''
Vi#¤& mitä pas"#¤!!!! kateellisten panettelua, taitaa pappoja ottaa päähän vaan, kun entinen autojen kuningas jää vuosi vuodelta enemmän parempien taakse
eihän sielä lexuksessa ole mitään halvan näköistä tai ''viimeistelemätöntä yksityikohtaa'', tollanen on ihan höpö juttuja
On se vaan metkaa nähdä tämä suomalainen perisynti taas voimissaan. Näyttää varsinkin nuoremman polven kuskit käydä tosi kuumina tämän japsiauton puolesta. Tietenkin sen voi ymmärtää, jos iskällä tai äiskällä on ollut japsiauto, niin tietenkin se on jälkikasvunkin mielestä paras. Voihan sitä ajatella, että jos Lexus saavuttaisi todella paikkansa "statusmerkkien" joukossa, niin nostaisihan se jossainmäärin perustojojenkin arvostusta. Merkillepantavaa näissä keskusteluissa on, että ns. alemman segmentin autoilla ajavat ovat kiihkeimpiä Mersun arvostelijoita. Sanoisin että jos ei pysty Mersua uutena ostamaan, niin ei pysty kovin realistisin perustein arvostelemaankaan.
höh, naurettavaa. mihin sä ton perustat??? pystyyhän kuka vaan autoista jotain tietävä arvostelemaan autoa kuin autoa, myös kuningas mersua, lompakkoon katsomatta. kokeilemalla esim. tuttujen autoja, käymällä koeajamassa liikkeessä, ottamalla asioista selvää lehdistä, omistajilta jne. jne. mitä se siihen kattoo onko varaa ostaa uusi mersu???? toi oli jo paras kuulemani köyhien kyykytys provosointi. vai jäikö multa jotain huomaamatta tai tajuamatta tossa jutussa?
Kävin minäkin Motor Showssa. Ja voin sanoa, että en ole ikinä istunut niin hienossa ja laadukkaassa autossa kuin tuo Lexus LS 460. Itselleni tosin realistisempi vaihtoehto löytyy IS-mallista, joka sekin tuli nyt nähtyä livenä. Erittäin vakuuttavia autoja. Ei Mersunkaan tarjonnassa valittamista ole, mutta kyllä minun mielestä Lexus on vähintäänkin yhtä laadukas. Eikä siinä kellossakaan moittimista ollut Materiaalit ja design olivat ensiluokkaisia. Olkoot se Mersu yhä kuningas - ainakin hintansa vuoksi, mutta monissa ominaisuuksissa Lexus on edellä. Sen sijaan Audi A8 on vanhanaikainen ja Bemarin seiska suorastaan halpis näiden kahden rinnalla. VW Phaetom näyttää kyllä hyvälle, mutta siinä on ehdottomasti väärä merkki keulalla. Kansanauto on aina kansanauto.
p.s. Mersun premium imagoa ei kyllä kohota uutinen, jonka mukaan niitä aletaan tehdä Lada-tehtaassa. Ja myös etuvetoiset mallit eivät ole imagon mukaisia.
Nimimerkki "petos" ihmetteli,että jäikö jotain huomaamatta viestissäni. Ensimmäinen lause kertoo kaiken, jos viitsii sitä oikein tulkita. A.Tapio vannoutuneena Tojo- Nissan-miehenä varmaan on selvillä että myös Tojoja valmistetaan myös muualla, kuin emämaassa. Tämä on nykyään trendi autotehtailla kustannussyistä.
hmm.. juu luin ekan lauseen. mitenköhän mun sitä pitäisi tulkita? huomaan että sua ''ketuttaa suomalaisten kateus, ja kaikki tuo roskasakki joka hyppii silmille kaikenmaailman 'riisikuppien' kanssa''.
odotan silti edelleen asiallista selvitystä miksi kuvittelet että pitäisi ''olla varaa ostaa uusi mersu- että on varaa arvostella mersuja''!!!??!?
vai oliko tuossa vieläkin jokin nerokas pointti jota en käsitä
?
vilauta vähän nerokkuuttasi ja väännä tyhmälle rautalangasta mitä oikein tarkoitit ??
Selvitän asiaa omalta kohdaltani, joskus vuosia sitten ajelin "perusautoilla", nähdessäni ja päästessäni kokeilemaan nk. parempia merkkejä ajattelin ensin sitä mitä ne maksoivat verrattuna omaani. Voin rehellisesti sanoa, että pidin niitä liian kalliina ja ajattelin että eivät oikeastaan tarjoa mitään mullistavaa eroa omaani paitsi hirveä hinta. Tutkiskelin omaa asennettani, ja totesin eroja oli kuitenkin. Olin todellisuudessa kuitenkin kade niistä sen pystyin itselleni myöntämään. Eli arvosteluni ei perustunut realismiin vaan pääosin tunnetasolla tapahtuneeseen asenteeseen. Nyt kun pystyn hankkimaan näitä, niin voi arvostella näitä ihan eri näkökulmasta. Siksi olen sitä mieltä, että arvosteluun vaikuttaa voimakkaasti se onko se omien mahdollisuuksien rajoissa.
painotan että ei minulla ole mitään mersuja vastaan, ovat ihan hyvännäköisiä ja kyllä mullekkin joku isokoneinen hyvä malli kelpaisi.
Mutta koska olen sen ikäinen että minulla ei ole mitään vääristyneitä käsityksiä mistään 70-80 luvulta, tyyliin että ''mersu on joku kiistaton autojen kunkku ja tiennäyttäjä'', se on minulla todellakin vain merkki muitten joukossa, toki siellä kärjessä.
se miksi en innostu mersusta itselläni, on se että niistä kuulee koko ajan enemmän ja enemmän kaikkea huonoa, esim. uskomattomia ruostumis tapauksia, kaiken maailman sähkövikoja, ihan kaikenlaisia vikoja. no vikoja on kaikissa merkeissä, mutta myös ajettavuutta ja ohjaus/ajotuntumaa moititaan, jonka olen myös itse todennut. lisäksi mersulla on vahva ''pappaauton'' leima, tosin poislukien sporttisemman näköiset mallit, ja muutenkin ei se ole kovin persoonallinen merkki, niitähän on joka pikkuporvarilla pakollisena status-ilmaisimena, joten kun kaikki ynnätään ja otetaan huomioon hinta jolle ei saa todellista vastinetta, en voi kunnioittaa.
tämän takia en sanoisi että olen kateellinen mersuista, enemmänkin ärsyyntynyt mersumiesten asenteista ja niiden huonompien (heidän mielestään) merkkien mollaamisesta.
Noh noh, pojat, rauhoittukaahan, autoistahan tässä vain keskustellaan, vaikkakin erinoimaisista autoista, sillä sellaisia toki ovat kaikki tuossa luokassa. Kyse on pikemminkin makuasioista. Ja odotellaan nyt edes, että maailman autolehdistö tekee vertailuja LS 460 vastaan muut - ollaan sitten vähän viisaampia kun ei meistä kukaan kuitenkaan ole uutta isoa Lexusta ajanut ja perin harva Ässämersuakaan.
Se on varmaan totta, että Lexuksen varusteluvaihtoehdot ovat vähäiset Mersuun verrattuna, ainahan voisi toivoa vielä pari vaihtoehtoa lisää - itselleni kelpaisi esimerkiksi räikeän punainen tai pinkki nahkasisusta autoon kuin autoon, mutta harvaan niitä taitaa saada.
Toisaalta Ässän kojelaudan muodot ovat sen verran rumat, ettei siinä paljon toisenvärinen lakattu jalopuu auta. LS on selvästi parempi tässä, mutta sekin jää vielä siitä tasosta, jota voisi näiltä autoilta odottaa.
En osaa sanoa, kummassa sitten on hienompi kello, Ässässä vai LS:ssä, täytyypä katsella netissä kuvia. Melko yhdentekevä aihe kuitenkin. Enemmän arvostan sitä, että auto toimii kuin sveitsiläinen kello, hienostuneesti, moitteetta ja rikkoutumatta. Tässä mielessä uskon perustellusti, että Lexus vetää merkittävästi pidemmän korren.
Lupaan iloksenne kertoa lopputuloksen, kun Autocar-lehti on ajanut Ässän isoa Lexusta vastaan, olenhan sentään kestotilaaja. Ja nyt netistä Lexuksen rumaa kelloa katsomaan!
LEXUS:
- Selvästi luokkansa kaunein
- klassisen luxus-auton näköinen
- uusimmat tekniset innovaatiot, joihin muut eivät tällä hetkellä pysty
- majesteetillinen ilmestys
- paremmin varusteltu
- suorituskykyisempi
- kauniimpi
- laadukkaampi
- kestävämpi
- luultavasti myös parempi ajaa
- hiljaisempi
ÄSSÄ
- Ei mitään jakoa huippu-Lexuksen kanssa
- Mersu on hukannut tyylinsä
- epäonnistunut muotoilultaan
- naurettavat jättilokarit
- Kojetaulu on epäonnistunut
- pahoja laatuongelmia
- ei imagonkaan puolesta kykene kilpailemaan Lexuksen kanssa,
- pussihousujen ykkösvalinta
Tuossa edellä asiantuntijan lausunnot kertovat kiistatta. että Lexus on parempi kuin Ässä,joten kiistely on syytä lopettaa.
Lexuksen ainoa puute lienee, että se vähän liian hyvä.
Petos: "eiköhän se ole lähinnä makuasia mistä kukakin tykkää, mersu vai lexus. molemmat varmasti mahtavia pelejä"
Enemmämmän et voi olla väärässä, vain toinen on mahtava peli, kuten tuosta asiantuntijan objektiivisesta listasta näkyy.
Ughh...Indy on jälleen kerran puhunut ja samoin MMS
En voi kuin ihmetellä indyn järkähtämätöntä halua ensin arvostella autoa kuin jumalan suusta ja ettei se kelpaa kunnolla edes ns. premium-kastiin jne.
Sitten kun muunlaisia kommentteja tulee ja niitähän tulee sillä indyn mielipide on onneksi VAIN yhden autoilevan kansalaisen näkemys jota omilla aivoillaan ajattelevat ei paljon kumarra...vetäydyt välittömästi puolustuskannalle "enhän mä nyt tuolleen sitä tarkoittanut" -tyyliin.
Toinen käsittämätön näkemys taas tämä että Japanilaisen auton laatua ja tyyliä arvostavat ovat jotain alempaa kastia...kun ei ole muka parempaakaan varaa maistaa.
Tiedättekös kun on autoilijoita jotka ei yksinkertaisesti ARVOSTA johtotähteä niin paljon että sellaista alleen haluaisivat vaan etsivät jotain ihan muuta. Ei se arvostus ole rahasta kiinni tai sen puutteesta.
Indy, en usko että vakuutteluistasi huolimatta koskaan tulet Lexus.sta hankkimaan...tai ylipäätään japanilaista autoa...egosi ei ehkä riitä siihen. Tämän profiilin olen jo kirjoitustesi perusteella sinusta saanut. Eikä siinä mitään kunhan muistat ettei sinun valintasi ja mieltymyksesi ole ainut ja oikea, vaan ja ainoastaan erään autonkäyttäjän oma.
Surullisinta vaan on se että näitä kirjoituksia lukevat myös ne jotka ei jostain syystä kykene tekemään autovalintaansa oman arvostuksen ja mielipiteen pohjalta vaan sokeasti luottavat näkemäänsä kirjoitettuun yksittäisen ihmisen mielipiteeseen.
Koneinssin kirjoitus oli ihan asiallista tekstiä ja osoitti vahvaa omaa näkemystä autoista yleensä ja etenkin niitä vanhoja ajattelutapoja vastaan jotka jo vähitellen joutaisi romukoppaan.
No niin...katsotaan taas kuinkas se kalikka kajahti kun vähän sanan säilällä sivalsin
[quote title="07.12.2006 klo 17:02 koneinssi kirjoitti"]
Esimerkiksi nahkaverhoilun laatu on Lexuksen malleissa kaukana Mersun edellä. Mersuhan kuulemma ostaa nahankin nykyään Puolasta (kustannussyistä, kuinkas muutenkaan).
Yleensä nahat ostetaan sieltä, missä on paljon karjankasvatusta ja siten myös nahantuotantoa. Kun tiedät mistä MB nahkansa ostaa, niin mistähän Lexus nuo hankkii? Käsittääkseni kun Japania ei pidetä minään karjankasvatusmaana... oma puhdas veikkaukseni on että nahka voisi olla brasilialaista tai vastaavaa, mutta mitä väliä sillä edes on? Tuskin MB mitään halpisnahkoja kuitenkaan hankkii, eiköhän nuo ole laatukriteereillä valittuja tuotteita kuitenkin. "Kustannussyistä" ne auton valmistajat muuten noita autoja valmistavat, ei niiden tekemiseen juuri muita syitä ole.
En kuulu saksalaisten autojen vihaajiin, enkä myöskään japanilaisten kiihkomielisiin kannattajiin, mutten häpeä tunnustaa tosiasioita autojen paremmuudesta.
Minusta "autojen paremmuudessa" ei oikein voida puhua tosiasiasioista, vaan makuasioista.
Mielestäni on valitettavaa, että autonvalmistaja, joka aikoinaan valmisti maailman parhaita autoja, ei enää erotu ylivoimaisella laadullaan ja ominaisuuksillaan vaan ainostaan muita korkeammalla hinnalla.
Olisi enemmänkin käsittämätöntä, jos nykyisen kaltaisessa kilpailutilanteessa joku pystyisi valmistamaan edelleen täysin ylivertaisia autoja. Silloinhan muut valmistajat olisivat idiootteja eivätkä oppisi mitään. Enemmän tässä on kyse imagosta, perinteistä ja designista, teknisissä ominaisuuksissa ei todellisuudessa ole mitään mullistavia eroja.
Sinä opiskelet asioita ja sinulla on niistä selvästi mielipide. Se on hyvä. Individual taitaa kuitenkin erottua isojen Mersujen ja Bemarien renkaanpotkijoista ja wannabe-lexuskuskeista siinä, että hän on käsittääkseni meistä todellisuudessa ainoita joka voi omakohtaisesti tietää näistä autoista jotain. Vai kuinka moni on itse ajanut näillä, onko esim. sinulla mahdollisuutta hankkia näistä jokin kuten Individualilla firmansa kautta on? Se on vähän eri juttu katsella niitä muuten vaan kuin olla niitä oikeasti ostamassa.
Mersu oli joskus maailman paras autoyhtiö, nyt se kenties on Toyota. Se ei kuitenkaan tarkoita, että MB olisi huono auto. (No, suomalainen mustavalkoinen keskustelu ei toki tunne muita vaihtoehtoja kuin paras ja aivan surkea). Se, että koulussa opiskellaan Toyon valmistussysteemejä, ei sekään kerro mitään tulevaisuudesta tai välttämättä edes nykytilanteesta, eihän niitä nykysysteemejä täysin julki anneta. Käsittääkseni aiemmin opiskeltiin amerikkalaisten systeemejä, ja katsohan missä ne nyt ovat... Niin se vaan menee tässä maailmassa, aikansa kutakin. Toyota toki varmasti pärjää hyvin myös jatkossa, mutta mitään täysin ylivertaisia tuotteita en nykymaailmassa usko olevan millään globaalin kilpailun alalla.
MMS nimitti minut vannoutuneeksi Toyota-Nissan mieheksi. No Toyota on alla ollut nyt pari vuotta (itse asiassa kaksikin). Edelliset autot oli Audi ja Mazda. Nissaneita on aikanaan yksi ollut. Itseasiassa kohtuullisen hyviä olleet nuo kaikki em. autot. Toyotat vähävikaisimpia.
Aki K:lta hyvä kommentti. Pitkälti kyse on makuasioista joista voi kiistellä. Lexuksen laadussa sen sijaan tuskin on kiisteltävää. Sen sijaan halvempien Mersujen laatu puhuttaa tuolla taksipiireissä - aika moni on Mersun vaihtanut vikojen vuoksi Tojoon tai Volvoon. Silti kuulee, että vaikka Tojo on lujin tolpalla, niin Mersu on ajajalle mukavin - tosin ei matkustajille se tilavin.
Omasta mielestäni autoja saa arvioida monesta eri näkökulmasta, vaikka juuri kyseisellä autolla ei ajaisikaan! Autoasentajilla ja -insinööreillä on omat näkemykset, samoin ammattiautoilijoilla ja merkkifanaatikoilla, ekonomeilla tai duunareilla omat. Minun näkemykset ovat autoja harrastavan ylemmän korkeakouluasteen suorittaneen humanistin näkemyksiä, joten teknisessä mielessä luotan enempi tuonne insinööri- ja asennuspuolelle - ei, sillä ettenkö ehkä jotain itsekin autojen päälle ymmärtäisi kuin noita tuttujen autoja saa rassata - joskus omiakin
En voi kuin ihmetellä indyn järkähtämätöntä halua ensin arvostella autoa kuin jumalan suusta ja ettei se kelpaa kunnolla edes ns. premium-kastiin jne.
Sitten kun muunlaisia kommentteja tulee ja niitähän tulee sillä indyn mielipide on onneksi VAIN yhden autoilevan kansalaisen näkemys jota omilla aivoillaan ajattelevat ei paljon kumarra...vetäydyt välittömästi puolustuskannalle "enhän mä nyt tuolleen sitä tarkoittanut" -tyyliin.
Indy, en usko että vakuutteluistasi huolimatta koskaan tulet Lexus.sta hankkimaan...tai ylipäätään japanilaista autoa...egosi ei ehkä riitä siihen. Tämän profiilin olen jo kirjoitustesi perusteella sinusta saanut. Eikä siinä mitään kunhan muistat ettei sinun valintasi ja mieltymyksesi ole ainut ja oikea, vaan ja ainoastaan erään autonkäyttäjän oma.
Surullisinta vaan on se että näitä kirjoituksia lukevat myös ne jotka ei jostain syystä kykene tekemään autovalintaansa oman arvostuksen ja mielipiteen pohjalta vaan sokeasti luottavat näkemäänsä kirjoitettuun yksittäisen ihmisen mielipiteeseen.
Myönnän, että kirjoitan välillä provosoivasti, mutta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Edelleen väitän kuitenkin, etten verrannut koko autoa Sunnyyn, ainoastaan sen kojelaudan värin ja matskun. Mielestäni haukun kuitenkin autoja tasapuolisesti silloin kun siihen nään aihetta, esim kirjoitukseni 7-sarjasta. Kukaan ei vaan puuttunut tuohon, vaikka mollasin sen maanrakoon ja huomattavasti Lexusta heikommaksi esitykseksi. Miksi ihmeessä?
Oma veikkaukseni on, että japsifanien pitää yrittää kaikin keinoin yrittää omaa kantaansa nostaakseen oman arvon tuntua. Toinen yleisempi syy Lexuksen joillain ihmisillä ylettömäksi menevään palvontaan ilman omia kokemuksia on se, että markkinajohtajaa vastaan täytyy aina hyökätä ylisuurin asein, sama se on muillakin aloilla. Markkinajohtajuuteen on vaan yleensä olemassa hyvä syy, vrt. esim Corolla.
Edelleen edustan vain yhden ihmisen mielipidettä, mutta kuten AkiK sanoi, taidan silti olla ainut täällä kirjoittavista, joka on edes ajanut suurimmalla osalla noista autoista. Esimerkiksi Lexusta täällä suureen ääneen hehkuttavat eivät ole edes koskaan ajaneet kyseisellä autolla, miten silloin voi väittää edes omana mielipiteenään sen olevan muita parempi ajaa? Tämä käsitys kun ei saa edes lehdistöstä tukea. Sitä paitsi, mistä ihmeestä me täällä turistaisi, jos ei olisi mielipiteitä, minun mielipiteeni nyt vaan on se, ettei Lexus ole vieläkään kaikissa asioissa parhaiden kilpailijoiden tasalla. Jos olisi, miksi niitä myydään niin marginaalisen vähän? Olen yrittänyt myös tuoda vain mielipiteenäni esiin joitakin niistä syistä, miksi me emme päätyneet Lexukseen, vaikka täällä julistetaan sen olevan parasta ja hienointa maailmassa, tässä on selvä mielipide-ero, mutta mikä tekee mielipiteeni vähemmän tärkeäksi, kun Lexusta kehuvat?
Onko näille yksittäisille ihmisille, mitkä eivät pysty tekemään itse päätöstä, parempi lukea sitten faanaattisen fanin kirjoitusta, joka ei ole ikinä autoon edes tutustunut, ajamisesta puhumattakkaan?
Olen jo muissa keskusteluissa sanonut, että haluan seuraavaan autooni diesel, neliveto, tomaatti yhdistelmän. Sisälle haluan beigeä nahkaa ja vaaleahkoa jalopuuta, kojelauta joko musta tai verhouksen värinen. Juuri mitään näistä ei saa yhdistelmänä japanilaiseen autoon, miksei? Tässä yksi syy, miksen ole vielä japsia hankkinut, egon kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Nykyisestäkin autostani löytyy nuo kaikki dieseliä ja nelivetoa lukuunottamatta, miksi tyytyä sitten vähempään? Olen sitäpaitsi tuota japsien ihanuutta saanut maistaa useammankin yksilön verran, mutta silti en ole vielä japsi fanaatikko, onkohan minussa joku vialla? Silti olen niitä autoasioista vastaavana hankkinut kymmenkunta.
Noh kaikkien japsifanaatikkojen mieliksi, minulle tulee joksikin aikaa uusi Toyotan Land Cruiser käyttöön vuoden alusta alkaen, rupeankohan sen jälkeen itsekkin vaahtoamaan täällä fanaattisesti Lexuksen puolesta. Aika näyttää...
Toisaalta Ässän kojelaudan muodot ovat sen verran rumat, ettei siinä paljon toisenvärinen lakattu jalopuu auta. LS on selvästi parempi tässä, mutta sekin jää vielä siitä tasosta, jota voisi näiltä autoilta odottaa.
En osaa sanoa, kummassa sitten on hienompi kello, Ässässä vai LS:ssä, täytyypä katsella netissä kuvia. Melko yhdentekevä aihe kuitenkin. Enemmän arvostan sitä, että auto toimii kuin sveitsiläinen kello, hienostuneesti, moitteetta ja rikkoutumatta. Tässä mielessä uskon perustellusti, että Lexus vetää merkittävästi pidemmän korren.
Lupaan iloksenne kertoa lopputuloksen, kun Autocar-lehti on ajanut Ässän isoa Lexusta vastaan, olenhan sentään kestotilaaja. Ja nyt netistä Lexuksen rumaa kelloa katsomaan!
Noh ainakin Bemariin, Audiin, Mersuun ja muistaakseni myös Jaguaariin saa tuon punaisen nahkasisusta, pinkistä en tiedä. Itsellä on jopa ollut yksi noista edellämainituista punaisella nahalla. Mielestäni punainen nahka on sporttisessa autossa tyylikäs yhdistettynä joko todella tummaan jalopuuhun tai hiilikuituun, edustusautoon en ehkä ottaisi.
Esimerkiksi S-sarjaan saa noin kymmentä eri vaihtoehtoista listaa ja ne ovat kyllä suurin osa eri puulajeja eikä vain erilailla lakattuja. Tässä taas menee mielipiteet ristiin, minusta S-sarjan kojelauta on erittäin tyylikäs. Kumman mielipide nyt on sitten oikea?
Kun AS tykkäät muotoiluun liittyvistä asioista, etsippä käsiisi näiden eri merkkien esim kellot, kaukosäätimet, vilkkuviikset ja ilmastoidun penkin käyttökytkimet, näet mistä puhun! Tai katso kuinka paljon jalopuuta tai aitoa nahkaa eri merkeissä on käytetty eri kohteissa, noissa on yllättävän paljon eroja. Jos kyseessä olisi 30.000 euron auto, ei noilla niinkään olisi väliä, mutta tuossa luokassa yksityiskohtienkin tulee olla kriittistä tarkastelua kestävät, siitä tulee kokonaiskuva. Esim arvostamassasi Maseratissa, jokaisessa kello on kuin koru!
Muistakkin sitten tosiaan kertoa, kun Autocarin lopputulos on selvä, oli se sitten kumpaan suuntaan tahansa!
- pussihousujen ykkösvalinta
toi oli ihan paras pitäähän joka ''taistolla'' nyt mese olla
tää ketju on mennyt jo ihan naurettavaksi, isot (?) miehet kiistelee lapsellisesti makuasioista ja mersu-miehet pönkittää rakoilevaa egoaan nuijimalla japsiautoja suvereenisti coolimman (minun mielipide) lexuksen kautta ( ! ) en taida jaksaa vuodattaa enempää tästä aiheesta, umpiluupäitten kanssa. mutta seuraan mielenkiinnolla...
Mersu voitti. Siinä todellakin on tyylikkäämpi kello. Voin sen tunnustaa koska olen puolueeton ja tinkimättömän objektiivinen autoentusiasti.
Mersussa oli ihan nätti viisarikloku, Lexuksessa taasen digikello sinisellä näytöllä. Mersun esitys oli arvokkaamman näköinen. Toisaalta Lexuksen teknologiapainotteiseen, moderniin tyyliin sopii paremmin digitaalinäyttöinen, neutraali kello.
Mutta molemmissa autoissa on ruma ratti. Mersussa rumuuden tekevät muodot, Lexuksessa tumma väritys. On kuin Lexuksen kojelaudan yläosan tumma väritys olisi eriparia alaosan vaalean värityksen kanssa. Tosin tumma yläosa ei heijastu tuulilasiin. Olisihan Lexus tietenkin voinut kehitellä heijastamattoman erikoislasin ja laittaa koko kabiinin vaaleaksi - ainakin yhdessä vaihtoehdossa.
On muuten hassua, että näistä huippuautoista kiistellään täällä veri suussa, vaikkei useimmilla meistä ole varaa ostaa kumpaakaan - ellei sitten myy kotiaan ja vaihda pienempään asuntoon...
Jos ja kun voitan lotosta 1,5 miljoonaa niin en osta LS:ää enkä Ässää. Ostan Bentley Continental GT:n. Siinä on tyylikkäin ohjaamokin....