Saksalaisessa AutoZeitung-lehdessä oli mielenkiintoinen vertailu; Octavia 2.0 TDI Combi vastaan MB C200 CDI T ja BMW 318d Touring. Tulos oli yllättävä, Skoda pesi "premiumit" yllättävän suurella erolla. Onko todellakin näin, että nämä kalliit "premium" luokan autot eivät pysty tarjoamaan mitään todellista vastinetta kalliille hankinta-hinnalle. Parempi tekniikka ja laatu taitaa olla pelkkä myytti ja markkinoinnin luoma mielikuva. Tärkein valintaperuste taitanee näinollen olla pelkkä oman egon kohottaminen, mutta onko se 20k euron arvoista?
Hieman samoilla linjoilla olen, esim. nykyinen Quattro V6 Tdi ei välttämättä tarjoa niin paljon verrattuna siihen mitä se maksaa. Auto on huippuhyvä ajaa ja ominaisuudet kohdallaan, mutta joskus tulee ajatelleeksi, että lähes samoja ominaisuuksia saa todella edullisemmin. Esimerkkinä on mahdollinen tila-auton tarve. Silmiini on osunut Mitsubishi Grandis, VW:n dieseltekniikalla. Ei ole liian suuri auto, mutta kuitenkin tila-auton näköinen ja 7 istumapaikka löytyy, kulutuskin on kohtuullinen seka-ajossa 6,6/100km. Minun ei tarvitse heittää ihmeellistä rahamäärää, väliraha liikku joissain tuhansissa uroissa upouuteen autoon, farkku Quattro -03, mittarissa alle 100 tkm, ja Grandis uutena -06 41.000,- jotain. Mutten luovu Quattrosta ennenkuin ensimmäiset liukkaat on koettu.
Eihän Suomessa mikään auto ole hintansa väärti, pitäisi tarkastella niitä verottomien hintojen kannalta jotta voitaisiin miettiä sitä tuotteitten ja hinnan suhdetta ja vastaavuutta.
Olisiko niissä "premium"-autoissa kuitenkin jotain semmoista mitä ei pysty numeroilla tai mittauksilla mittaamaan? Olisikohan niissä jotain sellaista mitä Skodassa ei ole?
Jaa-a. Voikohan niitä "näkymättömiä" tekijöitä pukea sanoiksi?
Niissä on jotain parempaa vain silloin, jos itse haluaa siihen uskoa. Eli premium-autoissa on jotain tavallisia autoja parempaa, vain jos ihminen itse uskoo siihen. Toinen uskoo ja toinen ei usko. Toinen ajattelee järjellä ja toinen tunteella.
Mitäs kummaa tässä muka on? Kyllä tälläkin palstalla moni valitsee tuotteen, esim. lenkkimakkaran, -tossut, farkut, telkkarin tms. tuotteen nimeen ja mielikuvaan pohjautuen vaikka halvempikin, kenties yhtä hyvä / parempikin ratkaisu olisi olemassa. Autot eivät poikkea tuosta millään tavalla.
Jos merkillä ja mielikuvilla ei olisi mitään väliä, maailma olisi todella harmaa paikka.
Mitäs kummaa tässä muka on? Kyllä tälläkin palstalla moni valitsee tuotteen, esim. lenkkimakkaran, -tossut, farkut, telkkarin tms. tuotteen nimeen ja mielikuvaan pohjautuen vaikka halvempikin, kenties yhtä hyvä / parempikin ratkaisu olisi olemassa. Autot eivät poikkea tuosta millään tavalla.
Jos merkillä ja mielikuvilla ei olisi mitään väliä, maailma olisi todella harmaa paikka.
"Customers' views of their automobiles are changing faster than ever, with cars increasingly becoming an expression of who people are rather than mere transportation." Mark Fields, Ford executive vice president and president of the Americas
Eli autovalmistajatkin ovat huomanneet, että ihmiset eivät enää valitse autoja kuljetustarpeensa mukaan, vaan "itsensä ilmaisun" välineiksi. Aiheeseen liittyen: uusi Mondeokin tulee näyttämään Aston Martinilta, jos ao. kuvaan on luottamista:
http://www.autozeitung.de/pages/auto-news/media/2/20051018-ford_mondeo.jpg
Niin. Tätä listaa on helppo jatkaa:
- Ei ole mitään väliä, minkä makuista / hintaista / maalaista ruokaa syöt, kukaan ei voi koskaan todistaa että paremman makuinen / kalliimpi / suomalainen ruoka olisi parempaa.
- Ei ole mitään väliä millaisessa asunnossa elät, jos se täyttää minimivaatimukset. Kukaan ei voi todistaa, että iso omakotitalo olisi jotenkin "laadukkaampi" asuinpaikka kuin pieni kerrostaloasunto tai että parketti olisi parempi lattia kuin muovimatto jne.
- Ei ole mitään väliä millaisiin vaatteisiin pukeudut, riittäähän verkkaritkin ja niitä saa kirpparilta vitosella.
- Ei ole mitään väliä, miltä vaimosi / miehesi näyttää, kukaan ei voi todistaa että kauniimpi / komeampi olisi jotenkin parempi.
No paljonkos olet vaimostasi maksanut? Mikä oli hyvitys vanhasta vaihdossa?
Yksi asia on ihmetyttänyt liittyen noihin "premium" autoihin; mikä siinä Audissa on niin ihmeellistä? Peli on kasattu samoista osista kuin VW, ja kun vaikkapa katsoo A4:n sisälle, huomaa heti halvan kangasverhoilun (vrt plyysi, alcantara), kojelaudan muovi kiiltää kuin Golfissa jne. Verhoilumateriaali ei eroa perus 1.4 Golfista mitenkään. Tuosta suomalainen maksaa mielellään 38 teur eli ainakin 10 teur ylimääräistä... Nostan hattua Keskon markkinointiosastolle!
On harmi, että VW on pilannut Skodan ja Seatin. Autot ovat tasapaksuja eivätkä tarjoa mitään elämystä, tekniikka on vanhaa ja ajo-ominaisuudet mitäänsanomattomat. Massatuotteita kansan perusriveille. Jos Seat olisi pitänyt Etelä-Eurooppalaiset juurensa, Seatia kehuttaisiin urheillulliseksi; ajo-ominaisuudet ja moottorit sopisivat paremmin ulkomuotoon.
On harmi, että VW on pilannut Skodan ja Seatin. Autot ovat tasapaksuja eivätkä tarjoa mitään elämystä, tekniikka on vanhaa ja ajo-ominaisuudet mitäänsanomattomat. Massatuotteita kansan perusriveille. Jos Seat olisi pitänyt Etelä-Eurooppalaiset juurensa, Seatia kehuttaisiin urheillulliseksi; ajo-ominaisuudet ja moottorit sopisivat paremmin ulkomuotoon.
Eiköhän hattua pidä nostaa ensiksi verottajalle "Premium-lisästä"...
Itse olen suht erimieltä Skodasta ja Seatista. Skoda ei koskaan ole pyrkinyt olemaan mikään luxus-kärry, vaan hyvin tehty ja hyvin ominaisuuksin varustettu perusauto. Ja harvaan muuhun "perusautoon" saa erittäin suorituskykyistä dieseliä DSG-tyyppisellä vaihteistolla. Ja muutenkin tekniikka on ihan kilpailukykyistä.
Seat on taas muotoilullissti selvästi erilainen konsernin tuotteista. Toledo, Altea ja Leon ovat aika erinäköisiä kärryjä kuin konsernin muut tuotteet. Eikä se tekniikka Seatissakaan niin vanhanaikaista ole, perusmoottorit ovat toki laiskoja ja urheilulliseen imagoon sopimattomia mutta, korostuneesti kiitos verottajan, rahalla saa menoa.
Ja mikä Golfin, Octavian ja vaikka Toledon kilpaileva auto olisi todella persoonallinen ja urheilullinen? Itselle tulee lähimpänä mieleen Alfat ja ovatko nekään enää niin...?
lainaus": harmi, että VW on pilannut Skodan ja Seatin. Autot ovat tasapaksuja eivätkä tarjoa mitään elämystä, tekniikka on vanhaa ja ajo-ominaisuudet mitäänsanomattomat. Massatuotteita kansan perusriveille. Jos Seat olisi pitänyt Etelä-Eurooppalaiset juurensa, Seatia kehuttaisiin urheillulliseksi; ajo-ominaisuudet ja moottorit sopisivat paremmin ulkomuotoon."
Joo noillahan se tuli autoilu-ura aloitettua. Ensimmäisen kerran luin, että joku kaipaa -80 luvun lopun seatteja... Joo kulkihan se, 100hv motti kevyessä autossa. Sääli vain, että alusta ja jarrut olivat 127 Fiatista. Jarrut katosivat muutaman kunnon jarrutuksen jälkeen, alatukivarret sai vaihtaa vuosittain, samaten kuin takajarrut. Takapyörän laakeritkin olivat lähinnä koomista luokkaa. Puhumattakaan järkyttävän huonosta lämmityslaitteesta tai kylmäkäynnistyvyydestä. Ainut hyväpuoli noissa oli ajettavuus, sekä erittäin nopea arvonalenema (jos siis käytettyä hankki) Oma -88 Ibiza maksoi vuonna -94 ja 90000km ajettuna 12500mk. Ei silti tule ikävä, mielestäni jopa takaveto skodassa sai paremman vastineen rahalleen...
Mikä ihmeen Skoda miesten itsetunnonkohotusviikko on meneillään? Kohta joka viestissä pohditaan Skodan arvoa suhteessa milloin mihinkin. Konservatiivinen, hajuton, mauton => järki-ihmisen turvallinen valinta. Tottahan toki Skodaankin on saatu ympätty "Premium" VAG autojen kivat tulpanjohto ym pikkuviat. Ehkä tuo antaa aihetta verrata isoveljiin Skodaa.
Jottei totuus unohtuisi. Premium autolla halutaan viestittää muille, että minun elämäntilanteessani ei tunnu missään vaikka auto on "järjettömän" kallis katsojan mielestä (elämä on). Premium on elämäntyylivalinta ja jos haluat antaa itsestäsi kuvan ajan Skodalla ja olen premium ihminen... Olenhan, niin no miettikääpä vaikka sitä.
Vioista puheen ollen kannattaa perehtyä tähän luotettavuustilastoon! http://www.reliabilityindex.co.uk/top10.html?apc=3128339010848601.
Saksan AutoBild-lehden kotisivuilla näkyy olevan dieselautojen vertailu, josa mukana on peräti 3 VAG-autoa: Audi A4, VW Jetta ja Skoda Octavia. Yksi "ulkopuolinenkin" on mukana: Volvo S 40.
Saksalaiset arvostivat autot tähän järjestykseen:
1. Skoda Octavia
2. VW Jetta
3. Volvo S 40
4. Audi A4
http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=10052
No jippii!
Selittäkääpäs Mätlokki ja Rampa2, että miten on mahdollista, että juuri tuolla listalla luotettavuuden kärjessä on Skoda ja kaikista epäluotettavimpien toptenissä loistaa Audi?! Mites se on mahdollista, kun niissä piti olla aivan sama tekniikka eri kuorissa?!
Vastaampa tähän kysymykseesi lainaamalla toisesta Skoda aiheisesta topicista, tekstin kirjoitti OctaviaCombi:
"Uskoisin että juuri meitä Skodan omistajia nimenomaan ei vaivaa auton arvostus. Vaivaaminen on enempi joillakin muilla "kompleksitasolla".
Skodan menestys vertailutesteissä kotimaassa ja ulkomailla on ottanut koville, minkä vuoksi negatiiviset tunteet nousevat monilla vahvasti pintaan."
Ei voi kun nauraa. Octaviacombi, Rampe2 ja Matlog. Ei skodan omistajia vaivaa auton arvostus... Eipä vaivaa, ei
Obelixi! Tämä on tätä, eli kun pelimerkit on vähissä, niin alkaa keskustelu siirtyä henkilöön ja henkilön vähättelyyn. Olisi aivan mielenkiintoista pysyä itse asiassa, eli autoissa.
Saksalaiset arvostivat autot tähän järjestykseen:
1. Skoda Octavia
2. VW Jetta
3. Volvo S 40
4. Audi A4
http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=10052
No tämänkin Autobildin testin voisi summata siten, että taas on asetettu autot hintajärjestykseen. Siihen riittäisi toki pelkkä vilkaisu hinnastoonkin.
No jippii!
Selittäkääpäs Mätlokki ja Rampa2, että miten on mahdollista, että juuri tuolla listalla luotettavuuden kärjessä on Skoda ja kaikista epäluotettavimpien toptenissä loistaa Audi?! Mites se on mahdollista, kun niissä piti olla aivan sama tekniikka eri kuorissa?!
Pitäisi verrata malleittain: A3 vastaa teknisesti Octaviaa, A4 ja etenkin A6 ovat Superbin kanssa serkuksia. Myyntimäärissä etenkin Keski-Euroopassa pääpaino Audilla on isommissa malleissa (A4, A6, A8 ), kun taas Skodalla pienissä (Fabia, Octavia). Painavammissa autoissa tekniset osat ja alusta joutuvat kovemmalle koetukselle kuin kevyemmissä -ilmiö korostuu, jos autot tehdään samoista osista.
Näinpä, ja nimenomaan oikeinpäin hintajärjestykseen. Täällä nettipalstalla tuntuu joillakin olevan jostain syystä tarve laittaa autot juuri päinvastaiseen hintajärjestykseen.
Näinpä, ja nimenomaan oikeinpäin hintajärjestykseen. Täällä nettipalstalla tuntuu joillakin olevan jostain syystä tarve laittaa autot juuri päinvastaiseen hintajärjestykseen.
Onko huokea hinta sinusta auton tärkein ominaisuus?
Öh, onko KORKEA hinta siis sinusta auton tärkein ominaisuus?
Saksalaiset arvostivat autot tähän järjestykseen:
1. Skoda Octavia
2. VW Jetta
3. Volvo S 40
4. Audi A4
Selittäneekö hinta pelkästään ko. järjestyksen? Ei ole riittänyt perusteeksi ainakaan aiemmissa vastaavissa. Hulluja varmaan nuo saksalaiset?
Olen käynyt Saksassa ja outoa sakkia ovat kaikki, Seppo puki ton kerran sanoiksi jotenkin nasevasti. (Ei se Taalasmaa)
Ilmeisesti kun Saksalainen insinööri testaa ja oikein kirjoittaa lehteen niin lopputuloksena on absoluuttinen totuus Suomessakin. Teillä ilmeisesti tulkitaan autolehtien testit subjektiivisen faktatiedon huipentumana. Mikä on sen mittarin nimi jolla mitataan auton ajo-ominaisuudet ja sisätilat. Tuleeko pisteet suoraan, vai antaako tuo mittari kilopaskaleita ulos? Ja autothan ei miehissä tunnetusti herätä tunteita Itse taidan olla ihan saakelin sekaisin, kun tuo lista miellyttää käänteisessä järjestyksessä kaikesta huolimatta.
Eli samat hemmot osaavat tehdä hyviä autoja, mutta eivät osaa testata niitä.
Eli on siis ok, että halvemmat pikkuautot ovat kalliita ja hienompia luotettavampia. Lisäksi vaativa asiakas, joka haluaa viimeisen päälle hyvin rakennetun auton joutuukin hyväksymään sen, ettei autotehtaan insinööri osaakaan mitoittaa osia vastaamaan suurempaa kuormitusta sisarmalliaan kovemmasta hinnasta huolimatta?
1. Skoda Octavia
2. VW Jetta
3. Volvo S 40
4. Audi A4
Selittäneekö hinta pelkästään ko. järjestyksen? Ei ole riittänyt perusteeksi ainakaan aiemmissa vastaavissa. Hulluja varmaan nuo saksalaiset?
Öh, onko KORKEA hinta siis sinusta auton tärkein ominaisuus?
Ei, mutta jos tuotteiden nyt oletetaan perusteknisesti olevan samaa tasoa (mitä ne eivät aina kuitenkaan esim. jarrujen ym osalta ole), minusta parin tonnin hintaeron voi aivan hyvin maksaa paremmasta äänieristyksestä, ergonomiasta, miellyttävämmästä sisustuksesta jne. Näitä ei moneen ns. perusautoon saa edes rahalla. Eikä parempi ulkonäkökään ole mitenkään pahitteeksi. Kyllä minä valitsen auton aika pitkälti sen mukaan, mikä minua miellyttää ja mikä on mukavin. En edes yritä perustella autonostoja järjellä, koska järjellä ja autoilla ei Suomessa ole mitään tekemistä keskenään. Teknisesti kaikki nykyautot taatusti täyttävät tehtävänsä, mutta miksi muutaman tonnin takia (kun autot kuitenkin maksavat paljon) ottaisi auton joka ei miellytä niin paljon kuin ns. premium?
Ja nämä "järjellä" valitsevat ihmiset eivät aina ole lainkaan niin järkiperäisiä valitsijoita kuin uskovat. Ihmisen järki ja tunteet linkittyvät yhteen meillä kaikilla, siitä ei pääse mihinkään. Autosta esimerkkinä vaikka metalliväri. Sillä ei tänä päivänä ole mitään tekemistä laadun tai kestävyyden kanssa, perusväri kestää aivan yhtä hyvin. Miksi sitten itseään "järki-ihmiseksi" mainostava maksaa siitä täysin turhat 500-1000 euroa? Vastaus on, koska hän haluaa hopean värisen auton...
Ei, mutta jos tuotteiden nyt oletetaan perusteknisesti olevan samaa tasoa (mitä ne eivät aina kuitenkaan esim. jarrujen ym osalta ole), minusta parin tonnin hintaeron voi aivan hyvin maksaa paremmasta äänieristyksestä, ergonomiasta, miellyttävämmästä sisustuksesta jne. Näitä ei moneen ns. perusautoon saa edes rahalla. Eikä parempi ulkonäkökään ole mitenkään pahitteeksi. Kyllä minä valitsen auton aika pitkälti sen mukaan, mikä minua miellyttää ja mikä on mukavin. En edes yritä perustella autonostoja järjellä, koska järjellä ja autoilla ei Suomessa ole mitään tekemistä keskenään. Teknisesti kaikki nykyautot taatusti täyttävät tehtävänsä, mutta miksi muutaman tonnin takia (kun autot kuitenkin maksavat paljon) ottaisi auton joka ei miellytä niin paljon kuin ns. premium?
Ja nämä "järjellä" valitsevat ihmiset eivät aina ole lainkaan niin järkiperäisiä valitsijoita kuin uskovat. Ihmisen järki ja tunteet linkittyvät yhteen meillä kaikilla, siitä ei pääse mihinkään. Autosta esimerkkinä vaikka metalliväri. Sillä ei tänä päivänä ole mitään tekemistä laadun tai kestävyyden kanssa, perusväri kestää aivan yhtä hyvin. Miksi sitten itseään "järki-ihmiseksi" mainostava maksaa siitä täysin turhat 500-1000 euroa? Vastaus on, koska hän haluaa hopean värisen auton...
AkiK puhuu asiaa; tosin, jos valitsee nk. premium-auton, saattaa onnea hiukan himmentää takaraivossa jyskyttävä ajatus: k*setettiinko minua sittenkin?? Mutta pakkoko sitä on aina ajatella kaikkea.
Kaiken lisäksi Suomen nykyinen autojen verotuskäytäntö tarkoittaa, että jos löytää omat vaatimukset täyttävän auton, mutta päättääkin ostaa vaikkapa 5000 eur kalliimman mallin, sijoittaakin "yllättäen" vain n. 2000 eur lisää itse autoon, n. 3000 eur menee veroina valtiolle. Tässä mittakaavassa ei taida tulla (alkoholin lisäksi) ao. ilmiötä vastaan missään muussa kaupanteossa.
Toivottavasti tuleva autoverouudistus tuo tähän muutoksen.