Heh, kyseessä on siis parin saksalaisen autolehden yleisöäänestys kauneimmista autoista. Ei ole maailman suurin ihme että listalle on jostakin syystä päätynyt enimmäkseen tadaa saksalaisia autoja.
Autonis on Euroopan eri autoalan lehtien järjestö joka kussakin maassa äänestää suosikit eri luokissa. Ne kootaan yhteen ja tulos on tuossa. Arvasin, että Wokkipannuilijat vetää herneen nenään heti, ja sehän oli tarkoituskin. Huomatkaa vielä, en ole koskaan väittänyt Wokkipannuja huonoiksi, kunhan heitän niistä herjaa. Muotoilu nyt on kopiointia, mutta siinä ei ole mitään uutta. Naapurilla on 3:s autona joku EWO Subaru. Siinäkin lukee takalasissa isoilla kirjaimilla Rice Burner!
Autonis on Euroopan eri autoalan lehtien järjestö joka kussakin maassa äänestää suosikit eri luokissa. Ne kootaan yhteen ja tulos on tuossa.
Tutkin hieman netistä tietoja, enkä löytänyt muuta viitettä kuin että Autonis on saksalainen tutkimus ? En nyt ole senkummemmin eri kuin samaa mieltä itse asiasta, mutta mitä tekemistä tällä tutkimuksella on TMNETin keskustelupalstalla ?
Kuten melkein kaikki tietävät !!! Eurolla saa sellaisia tutkimuksia kuin haluaa, ja nimenomaan Euroopassa !
Sori Härveli, tämä lienee tilasto tai mielipidekysely. Niinkuin JPowers:n nimeen kuten jokainen täällä uskoo. Mutta tuon mukaan ei ainoakaan Idän ihme nyt sitten päässyt listoille, joten itku ja suru on varmasti suuri monessa Suomen kotitaloudessa.
Sori Härveli, tämä lienee tilasto tai mielipidekysely. Niinkuin JPowers:n nimeen kuten jokainen täällä uskoo. Mutta tuon mukaan ei ainoakaan Idän ihme nyt sitten päässyt listoille, joten itku ja suru on varmasti suuri monessa Suomen kotitaloudessa.
Maailman arvostetuin teollisen muotoilun palkinto, Industrial Design Excellence Award (IDEA) jaettiin 24 kerran viime vuonna. Arvatkaa kuka voitti autoluokan? Korostettakoon että kyseessä ei ole mikään yleisöäänestys vaan valinnan tekee joukko maailman tunnetuimpia teollisia muotoilijoita. http://autoweb.drive.com.au/cms/A_102025/newsarticle.html
Autonis on Euroopan eri autoalan lehtien järjestö joka kussakin maassa äänestää suosikit eri luokissa. Ne kootaan yhteen ja tulos on tuossa. Arvasin, että Wokkipannuilijat vetää herneen nenään heti, ja sehän oli tarkoituskin.
No ei aivan. Autonis on kahden saksalaisen lehden, (Auto-Strassenverkehr ja mot) lukijaäänestys. Tuota on kyllä aika vaikea pitää "euroopan eri autoalan lehtien järjestönä" .
Maailman arvostetuin teollisen muotoilun palkinto, Industrial Design Excellence Award (IDEA) jaettiin 24 kerran viime vuonna. Arvatkaa kuka voitti autoluokan? Korostettakoon että kyseessä ei ole mikään yleisöäänestys vaan valinnan tekee joukko maailman tunnetuimpia teollisia muotoilijoita. http://autoweb.drive.com.au/cms/A_102025/newsarticle.html
Onhan näitä "valintoja" varmaan joka tarpeeseen. Toisaalta "alan ammattilaisen" (tässä muotoilijoiden) mielipiteet voivat olla kaukana auton ostajan mielipiteestä. Tuossa listassa Cobra on mielestäni ainoa joka voi kilpailla tuosta tittelistä. Omasta mielestäni Prius ei ole mitenkään hienon näköinen auto.
No, jos on niin vaikea lukea eri tilastoja, hae huviksesi Italian, Tsekin, Slovenian, Ranskan ja Espanjan tilastot autoista. Saksa nyt julkaisee ne oikeasti kuin ovat. Niihin eivät Wokkipannut mahdu. Wokkipannut eivät komeile Euroopan listoilla, kaikista Corolla ym. Suomi-lippalakki-tuulipuku-miehistä huolimatta. Tyytyväisyystutkimuksia voi tehdä mielin määrin. Eikun jokaisen maan vastaava AKE kuka omistaa Lexuksen ja kirje heille tai soitto "kuinka tyytyväinen olet autoosi", näinhän voi tehdä joka merkin kohdalla ja tilastot se kuin komistuvat! Tähänn eivät muut sorru, idän ihmeet on pakko saada kärkeen keinoilla millä hyvänsä, koska raha-talous kaatuu muuten.
Onko kukaan koskaan miettinyt oikeasti miksi esim. Lexus on aina kärjessä kaikissa tilastoissa. Lexus ei ole yli-inhimillinen auto jos joku niin uskoo! Mistä yleensä kukaan tilastonikkari tietää omistaako kyseinen henkilö Lexuksen? Ellei hän ota kyseisen maan AKE:n rekisteritiedot ja lähetä omistajalle kyselykaavakkeen? Vai uskooko täällä kirjoittava porukka, että jokainen haastateltava jolta ostarin edessä kysytään tyytyväisyyttä omistaa juuri Lexuksen ja puhuu kaiken lisäksi totta? Höpö höpö juttuja saa lukea niin paljon kuin haluaa.
No, jos on niin vaikea lukea eri tilastoja, hae huviksesi Italian, Tsekin, Slovenian, Ranskan ja Espanjan tilastot autoista. Saksa nyt julkaisee ne oikeasti kuin ovat. Niihin eivät Wokkipannut mahdu. Wokkipannut eivät komeile Euroopan listoilla, kaikista Corolla ym. Suomi-lippalakki-tuulipuku-miehistä huolimatta. Tyytyväisyystutkimuksia voi tehdä mielin määrin. Eikun jokaisen maan vastaava AKE kuka omistaa Lexuksen ja kirje heille tai soitto "kuinka tyytyväinen olet autoosi", näinhän voi tehdä joka merkin kohdalla ja tilastot se kuin komistuvat! Tähänn eivät muut sorru, idän ihmeet on pakko saada kärkeen keinoilla millä hyvänsä, koska raha-talous kaatuu muuten.
Onko kukaan koskaan miettinyt oikeasti miksi esim. Lexus on aina kärjessä kaikissa tilastoissa. Lexus ei ole yli-inhimillinen auto jos joku niin uskoo! Mistä yleensä kukaan tilastonikkari tietää omistaako kyseinen henkilö Lexuksen? Ellei hän ota kyseisen maan AKE:n rekisteritiedot ja lähetä omistajalle kyselykaavakkeen? Vai uskooko täällä kirjoittava porukka, että jokainen haastateltava jolta ostarin edessä kysytään tyytyväisyyttä omistaa juuri Lexuksen ja puhuu kaiken lisäksi totta? Höpö höpö juttuja saa lukea niin paljon kuin haluaa.
Ota nyt ihmeessä rauhallisesti.
Eiköhän kaikkien tunnettujen tutkimusten lähtökohtana ole tasapuolisuus. Tyytyväisyyskyselyt tehdään käsittäkseni juuri niin että rekisteritietojen perusteella lähetetään kaavakkeet eri autojen omistajille. Tämä koskee myös Tuulilasi Merkkien Merkki-tutkimusta. Tuon "ostarin edessä" jutun on oltava (huono) vitsi joten sitä en lähde edes kommentoimaan. Näitä tutkimuksia ei tehdä kadulla!
Lexuksen palveluun kuuluu paljon sellaista mistä monien muiden merkkien omistajat saavat vain unelmoida. Monissa maissa Lexus tullaan hakemaan määräaikaishuoltoon omistajan luota ja samalla tuodaan uusi Lexus huollon ajaksi käyttöön. Huoltoon kuuluu auton pesu ja tankkaus. Tälläisen palvelun jälkeen ei liene kovin ihmeellistä, että monet omistajat oikeasti ovat erittäin tyytyväisiä. Vihje: Kun seuraavan kerran näet Lexuksen, niin käy kysymässä omistajan mielipidettä.
SixPack: Jos näitä "höpöhöpö" -tutkimuksia on paljon (mikä pitää paikkaansa) kerro meille mitkä ovat luotettavan tilaston tai tutkimuksen tunnusmerkit? Miten tutkittava joukko pitää määritellä? Miten tieto kerätään. Mitä tutkittavilta kysytään? Miten tieto analysoidaan? Mikä on virhemarginaali? Jne? On äärettömän monta tapaa tehdä hyvä tutkimus (ja vielä enemmän tapoja tehdä huono).
Pyydän jo etukäteen anteeksi, jos olen ymmärtänyt väärin mutta postauksestasi saa sen kuvan, että (kärjistäen tulkittuna) tutkimuksessa on oltava jotain vikaa, jos wokkipannuauto menestyy. Ja minkä takia Lexus ei voisi olla hyväksi todettu auto, joka pärjää tutkimuksissa?
Oman maan tuotteita suositaan hyvin helposti ja toisaalta maku vaihtelee ympäri maailmaa. Mutta mitä vikaa on esim. tojotassa? Se on tunnetusti tylsän ja mitäänsanomattoman oloinen auto mutta se tutkitusti toimii keskimääräistä autoa paremmin. Sinähän arvostat autossa tunnetta ja fiilistä, joita tuosta tojosta, tai japanislaislähtöisistä merkeistä yleensäkään mutta valtaosa tämän maan autoilijoista ei noita ominaisuuksia kaipaa.
EDIT: Jaahas, SixPackin kommentti herätti innokasta keskustelua.
Poistin oman SixPack-lainauksen, ettei tule turhaa toistoa.
[jalkkis muokkasi tätä viestiä 04.05.2005 klo 12:43]
Olet monessa kohdassa oikeassa, ei siinä mitään. Kriittinen kun olen, kyseenalaistan usein asioita. Otetaan Toyota Lexus esimerkiksi. Useassa tutkimuksessa se on kiistatta kärjessä. Jotta kärkeen pääsee, on kysyttävä suoraan Lexuksen omistajilta minkälainen fiilis heillä autoonsa on, kaikki ok jne., eikö? Silloin kyseinen tutkimus perustuu siihen, että valikoidaan kaikki automerkit joille kyselykaavake lähetetään, ja mikä on palautusprosentti? Luxusautoissa todennäköisesti suurempi kuin Warrekuskin. Se menee roskiin!
Toinen tapa lähestyä asiakkaita on kysyä suoraan jonkun suuren supermarketin pihalla minkä auton omistat ja oletko tyytyväinen autoosi. Kuinka moni valehtelee autonsa merkin? Onhan se kiva korottaa omaa egoa ja statusta edes vähäksi aikaa.
Jos ajatusmallia jatketaan edelleen, lähetetään kaikille Audi, BMW, Mersun omistajille ja toki Infiniti, Lexus, Jagge ja mitä nyt Jenkeissä yleensä eniten myydään automalleja ja merkkejä, tulee eteen ristiriitainen tilanne. Mikäli Eurooppalaisia yläluokan autojen omistajat eivät ole ajoneuvoihinsa tyytyväisiä, niin miksi he ajavat niillä? Miksi sitten valittaa? Ostaisivat kaikki Lexuksen tai Infinitin heti. Näin ei kuitenkaan tapahdu, myös muita merkkejä myydään, eikä Jenkeissä yleensä ole rahasta kiinni, joten miten nämä tutkimukset pitäisi oikein tulkita. Miksi?Ehkä Brändi-tuotemerkki kuten Nokia, Gucchi, Prada, ym. ajavat myös muiden asioiden edelle koska brändi on brändi. Aivan kuten MB, BMW, Audi jne.
[SixPack muokkasi tätä viestiä 06.05.2005 klo 13:10]
Mikäli Eurooppalaisia yläluokan autojen omistajat eivät ole ajoneuvoihinsa tyytyväisiä, niin miksi he ajavat niillä? Miksi sitten valittaa? Ostaisivat kaikki Lexuksen tai Infinitin heti. Näin ei kuitenkaan tapahdu, myös muita merkkejä myydään, eikä Jenkeissä yleensä ole rahasta kiinni, joten miten nämä tutkimukset pitäisi oikein tulkita.
Ehkä heräämistä on tapahtunut, kuten toisaalla liittämässäni hesarin linkissä ohimennen todetaan.
Jos arvioin oman tyytyväisyyteni autooni arvosanalla 8 ja naapuri 9, ei tarkoita se sitä, että minun pitäisi marssia autokauppaan ostamaan samanlainen kuin naapurilla varsinkaan jos luulen naapurin ajavan huonommalla (= väärässä maassa valmistettu) kuin omani.
Tuosta Brändijutusta tuli vain mieleen että eikös viimeisimmässä brändi-tutkimuksessa autovalmistajista juuri Toyota ollut kärkipäässä. Eli Toyotakuskit ajaa siis ilmeisesti brändituotteella.
Tuo Sixpack:n kommentti että Sivan pihalla automerkkiä kysyttäessä moni saattaa valehdella. Enpä osaa sanoa, osoittaa minusta vain kuskin huonoa itsetuntoa. Itse en ole koskaan hävennyt sitä että olin Toyota-kuski tai nyt Hondamies. Olen aina mielestäni ajanut hyvällä autolla niillä kriteereillä, jotka ovat minulle tärkeitä. Enkä taatusti valehdellut.
Saatanpa tulevaisuudessa olla taas Toytakuski...ken tietää. Ja taatusti häpeilemättä
[quote title="07.05.2005 klo 22:21 HäRVeli kirjoitti"
Tuo Sixpack:n kommentti että Sivan pihalla automerkkiä kysyttäessä moni saattaa valehdella. Enpä osaa sanoa, osoittaa minusta vain kuskin huonoa itsetuntoa. Itse en ole koskaan hävennyt sitä että olin Toyota-kuski tai nyt Hondamies. Olen aina mielestäni ajanut hyvällä autolla niillä kriteereillä, jotka ovat minulle tärkeitä. Enkä taatusti valehdellut.
Mikään auto ei Suomessa ole eri luxustuote, sinänsä on jo luksusta omistaa auto ja ajaa sillä Suomessa, maksaa verot, käyttömaksut, polttoaineet jne. Euroopassa ja USA:ssa joissa tuotteille ei ole määrätty niin korkeaa rankaisuveroa kuten kautta aikojen Suomessa on peritty, voi auto sijoittautua johonkin Brändiluokkaan. Tällä voi tosiaan Siwan pihalla kävellä nokka pystyssa jos omistaa maksetun harmaan Corollan ja textaamalla rek.non AF auton rek.no 16400:aan saapi sitten tietää mikä rahoitusyhtö auton omistaa tai muu firma. Tai kyseinen tuulipukuun sonnustaunut lippalakkimies, kun valkokaulus ei omista mitään siitä hetkestä lähtien kun firmassa tehdään pieni Kiina-saneeraus!!
No mikä se lista oli? Eniten rikki menneet vai mielikuvien vangit?
Taitaa olla luokkiensa eniten myydyt autot, eli tusinakamaa, jota tulee vastaan joka nurkalla.
www.automotorundsport.de/d/82162
... Ja tältä Good Bets-listalta euroautoja (ne kun on Bad Bets-listalla)
http://www.consumerreports.org/main/detailv2.jsp?CONTENT%3C%3Ecnt_id=575863&FOLDER%3C%3Efolder_id=156209
'Tuota A-S! Klikkaa kuvaa ja sen alla on kirjoitus saksankielellä aiheesta, niin eiköhän asia selviää sinullekin?
Heh, kyseessä on siis parin saksalaisen autolehden yleisöäänestys kauneimmista autoista. Ei ole maailman suurin ihme että listalle on jostakin syystä päätynyt enimmäkseen tadaa saksalaisia autoja.
Autonis on Euroopan eri autoalan lehtien järjestö joka kussakin maassa äänestää suosikit eri luokissa. Ne kootaan yhteen ja tulos on tuossa. Arvasin, että Wokkipannuilijat vetää herneen nenään heti, ja sehän oli tarkoituskin.
Huomatkaa vielä, en ole koskaan väittänyt Wokkipannuja huonoiksi, kunhan heitän niistä herjaa. Muotoilu nyt on kopiointia, mutta siinä ei ole mitään uutta. Naapurilla on 3:s autona joku EWO Subaru. Siinäkin lukee takalasissa isoilla kirjaimilla Rice Burner!
Tutkin hieman netistä tietoja, enkä löytänyt muuta viitettä kuin että Autonis on saksalainen tutkimus ? En nyt ole senkummemmin eri kuin samaa mieltä itse asiasta, mutta mitä tekemistä tällä tutkimuksella on TMNETin keskustelupalstalla ?
Kuten melkein kaikki tietävät !!! Eurolla saa sellaisia tutkimuksia kuin haluaa, ja nimenomaan Euroopassa !
Jospa tämä on nyt sitten niitä Sixpac:n mukaan luotettavia tutkimuksia...hoh hoijaa
Ja asiaan...
Sori Härveli, tämä lienee tilasto tai mielipidekysely. Niinkuin JPowers:n nimeen kuten jokainen täällä uskoo. Mutta tuon mukaan ei ainoakaan Idän ihme nyt sitten päässyt listoille, joten itku ja suru on varmasti suuri monessa Suomen kotitaloudessa.
HEH..eipä nyt ihmeemmin itketä. En yleensä valitse autoani tällaisten suosituimmuus-listojen mukaan.
Hondamies kun kulkee omia polkujaan
Maailman arvostetuin teollisen muotoilun palkinto, Industrial Design Excellence Award (IDEA) jaettiin 24 kerran viime vuonna. Arvatkaa kuka voitti autoluokan? Korostettakoon että kyseessä ei ole mikään yleisöäänestys vaan valinnan tekee joukko maailman tunnetuimpia teollisia muotoilijoita.
http://autoweb.drive.com.au/cms/A_102025/newsarticle.html
Kolmen kärki:
http://netscape.businessweek.com/magazine/content/04_27/b3890619.htm
No ei aivan. Autonis on kahden saksalaisen lehden, (Auto-Strassenverkehr ja mot) lukijaäänestys. Tuota on kyllä aika vaikea pitää "euroopan eri autoalan lehtien järjestönä" .
http://autoweb.drive.com.au/cms/A_102025/newsarticle.html
Kolmen kärki:
http://netscape.businessweek.com/magazine/content/04_27/b3890619.htm
Onhan näitä "valintoja" varmaan joka tarpeeseen. Toisaalta "alan ammattilaisen" (tässä muotoilijoiden) mielipiteet voivat olla kaukana auton ostajan mielipiteestä. Tuossa listassa Cobra on mielestäni ainoa joka voi kilpailla tuosta tittelistä. Omasta mielestäni Prius ei ole mitenkään hienon näköinen auto.
No, jos on niin vaikea lukea eri tilastoja, hae huviksesi Italian, Tsekin, Slovenian, Ranskan ja Espanjan tilastot autoista. Saksa nyt julkaisee ne oikeasti kuin ovat. Niihin eivät Wokkipannut mahdu. Wokkipannut eivät komeile Euroopan listoilla, kaikista Corolla ym. Suomi-lippalakki-tuulipuku-miehistä huolimatta. Tyytyväisyystutkimuksia voi tehdä mielin määrin. Eikun jokaisen maan vastaava AKE kuka omistaa Lexuksen ja kirje heille tai soitto "kuinka tyytyväinen olet autoosi", näinhän voi tehdä joka merkin kohdalla ja tilastot se kuin komistuvat! Tähänn eivät muut sorru, idän ihmeet on pakko saada kärkeen keinoilla millä hyvänsä, koska raha-talous kaatuu muuten.
Onko kukaan koskaan miettinyt oikeasti miksi esim. Lexus on aina kärjessä kaikissa tilastoissa. Lexus ei ole yli-inhimillinen auto jos joku niin uskoo! Mistä yleensä kukaan tilastonikkari tietää omistaako kyseinen henkilö Lexuksen? Ellei hän ota kyseisen maan AKE:n rekisteritiedot ja lähetä omistajalle kyselykaavakkeen? Vai uskooko täällä kirjoittava porukka, että jokainen haastateltava jolta ostarin edessä kysytään tyytyväisyyttä omistaa juuri Lexuksen ja puhuu kaiken lisäksi totta? Höpö höpö juttuja saa lukea niin paljon kuin haluaa.
SixPack:lle .
Mistä nyt on kysymys ? Minkä takia sinä kaivelet netistä kaikenlaisia tilastoja ja koetat niiden varjolla mollata Eurooppalaisia autoja ?
Siis minua nyt kiinnostaa tuo motiivipuoli, että mikä saa ihmisen suhtautumaan noin negatiivisesti ja puolueellisesti ?
Onko takana joku pettymys autokaupoissa ?
Onko kukaan koskaan miettinyt oikeasti miksi esim. Lexus on aina kärjessä kaikissa tilastoissa. Lexus ei ole yli-inhimillinen auto jos joku niin uskoo! Mistä yleensä kukaan tilastonikkari tietää omistaako kyseinen henkilö Lexuksen? Ellei hän ota kyseisen maan AKE:n rekisteritiedot ja lähetä omistajalle kyselykaavakkeen? Vai uskooko täällä kirjoittava porukka, että jokainen haastateltava jolta ostarin edessä kysytään tyytyväisyyttä omistaa juuri Lexuksen ja puhuu kaiken lisäksi totta? Höpö höpö juttuja saa lukea niin paljon kuin haluaa.
Ota nyt ihmeessä rauhallisesti.
Eiköhän kaikkien tunnettujen tutkimusten lähtökohtana ole tasapuolisuus.
Tyytyväisyyskyselyt tehdään käsittäkseni juuri niin että rekisteritietojen perusteella lähetetään kaavakkeet eri autojen omistajille. Tämä koskee myös Tuulilasi Merkkien Merkki-tutkimusta.
Tuon "ostarin edessä" jutun on oltava (huono) vitsi joten sitä en lähde edes kommentoimaan. Näitä tutkimuksia ei tehdä kadulla!
Lexuksen palveluun kuuluu paljon sellaista mistä monien muiden merkkien omistajat saavat vain unelmoida. Monissa maissa Lexus tullaan hakemaan määräaikaishuoltoon omistajan luota ja samalla tuodaan uusi Lexus huollon ajaksi käyttöön. Huoltoon kuuluu auton pesu ja tankkaus. Tälläisen palvelun jälkeen ei liene kovin ihmeellistä, että monet omistajat oikeasti ovat erittäin tyytyväisiä.
Vihje: Kun seuraavan kerran näet Lexuksen, niin käy kysymässä omistajan mielipidettä.
SixPack: Jos näitä "höpöhöpö" -tutkimuksia on paljon (mikä pitää paikkaansa) kerro meille mitkä ovat luotettavan tilaston tai tutkimuksen tunnusmerkit? Miten tutkittava joukko pitää määritellä? Miten tieto kerätään. Mitä tutkittavilta kysytään? Miten tieto analysoidaan? Mikä on virhemarginaali? Jne? On äärettömän monta tapaa tehdä hyvä tutkimus (ja vielä enemmän tapoja tehdä huono).
Pyydän jo etukäteen anteeksi, jos olen ymmärtänyt väärin mutta postauksestasi saa sen kuvan, että (kärjistäen tulkittuna) tutkimuksessa on oltava jotain vikaa, jos wokkipannuauto menestyy. Ja minkä takia Lexus ei voisi olla hyväksi todettu auto, joka pärjää tutkimuksissa?
Oman maan tuotteita suositaan hyvin helposti ja toisaalta maku vaihtelee ympäri maailmaa. Mutta mitä vikaa on esim. tojotassa? Se on tunnetusti tylsän ja mitäänsanomattoman oloinen auto mutta se tutkitusti toimii keskimääräistä autoa paremmin. Sinähän arvostat autossa tunnetta ja fiilistä, joita tuosta tojosta, tai japanislaislähtöisistä merkeistä yleensäkään mutta valtaosa tämän maan autoilijoista ei noita ominaisuuksia kaipaa.
EDIT: Jaahas, SixPackin kommentti herätti innokasta keskustelua.
Poistin oman SixPack-lainauksen, ettei tule turhaa toistoa.
Olet monessa kohdassa oikeassa, ei siinä mitään. Kriittinen kun olen, kyseenalaistan usein asioita. Otetaan Toyota Lexus esimerkiksi. Useassa tutkimuksessa se on kiistatta kärjessä. Jotta kärkeen pääsee, on kysyttävä suoraan Lexuksen omistajilta minkälainen fiilis heillä autoonsa on, kaikki ok jne., eikö? Silloin kyseinen tutkimus perustuu siihen, että valikoidaan kaikki automerkit joille kyselykaavake lähetetään, ja mikä on palautusprosentti? Luxusautoissa todennäköisesti suurempi kuin Warrekuskin. Se menee roskiin!
Toinen tapa lähestyä asiakkaita on kysyä suoraan jonkun suuren supermarketin pihalla minkä auton omistat ja oletko tyytyväinen autoosi. Kuinka moni valehtelee autonsa merkin? Onhan se kiva korottaa omaa egoa ja statusta edes vähäksi aikaa.
Jos ajatusmallia jatketaan edelleen, lähetetään kaikille Audi, BMW, Mersun omistajille ja toki Infiniti, Lexus, Jagge ja mitä nyt Jenkeissä yleensä eniten myydään automalleja ja merkkejä, tulee eteen ristiriitainen tilanne. Mikäli Eurooppalaisia yläluokan autojen omistajat eivät ole ajoneuvoihinsa tyytyväisiä, niin miksi he ajavat niillä? Miksi sitten valittaa? Ostaisivat kaikki Lexuksen tai Infinitin heti. Näin ei kuitenkaan tapahdu, myös muita merkkejä myydään, eikä Jenkeissä yleensä ole rahasta kiinni, joten miten nämä tutkimukset pitäisi oikein tulkita. Miksi?Ehkä Brändi-tuotemerkki kuten Nokia, Gucchi, Prada, ym. ajavat myös muiden asioiden edelle koska brändi on brändi. Aivan kuten MB, BMW, Audi jne.
Ehkä heräämistä on tapahtunut, kuten toisaalla liittämässäni hesarin linkissä ohimennen todetaan.
Jos arvioin oman tyytyväisyyteni autooni arvosanalla 8 ja naapuri 9, ei tarkoita se sitä, että minun pitäisi marssia autokauppaan ostamaan samanlainen kuin naapurilla varsinkaan jos luulen naapurin ajavan huonommalla (= väärässä maassa valmistettu) kuin omani.
Tuosta Brändijutusta tuli vain mieleen että eikös viimeisimmässä brändi-tutkimuksessa autovalmistajista juuri Toyota ollut kärkipäässä. Eli Toyotakuskit ajaa siis ilmeisesti brändituotteella.
Tuo Sixpack:n kommentti että Sivan pihalla automerkkiä kysyttäessä moni saattaa valehdella. Enpä osaa sanoa, osoittaa minusta vain kuskin huonoa itsetuntoa. Itse en ole koskaan hävennyt sitä että olin Toyota-kuski tai nyt Hondamies. Olen aina mielestäni ajanut hyvällä autolla niillä kriteereillä, jotka ovat minulle tärkeitä. Enkä taatusti valehdellut.
Saatanpa tulevaisuudessa olla taas Toytakuski...ken tietää. Ja taatusti häpeilemättä
[quote title="07.05.2005 klo 22:21 HäRVeli kirjoitti"
Tuo Sixpack:n kommentti että Sivan pihalla automerkkiä kysyttäessä moni saattaa valehdella. Enpä osaa sanoa, osoittaa minusta vain kuskin huonoa itsetuntoa. Itse en ole koskaan hävennyt sitä että olin Toyota-kuski tai nyt Hondamies. Olen aina mielestäni ajanut hyvällä autolla niillä kriteereillä, jotka ovat minulle tärkeitä. Enkä taatusti valehdellut.
Mikään auto ei Suomessa ole eri luxustuote, sinänsä on jo luksusta omistaa auto ja ajaa sillä Suomessa, maksaa verot, käyttömaksut, polttoaineet jne. Euroopassa ja USA:ssa joissa tuotteille ei ole määrätty niin korkeaa rankaisuveroa kuten kautta aikojen Suomessa on peritty, voi auto sijoittautua johonkin Brändiluokkaan. Tällä voi tosiaan Siwan pihalla kävellä nokka pystyssa jos omistaa maksetun harmaan Corollan ja textaamalla rek.non AF auton rek.no 16400:aan saapi sitten tietää mikä rahoitusyhtö auton omistaa tai muu firma.
Tai kyseinen tuulipukuun sonnustaunut lippalakkimies, kun valkokaulus ei omista mitään siitä hetkestä lähtien kun firmassa tehdään pieni Kiina-saneeraus!!