Uuden TM:n mukaan kasvojenkohotuksen lisäksi luvassa on myös tehokkaampaa/vähäruokaisempaa dieseliä ja x-driveä 2-litraiseen dieseliin, Audin perässä. Onkos noista pellinalustoimista lisätietoa jossain, kuvia (mielestäni muuttumattomasta) ulkokuoresta piisaa yllinkyllin, mutta missä on tällaista vastaavat BMW-sivustot:
http://www.audiworld.com/ ?
Täältä Saksan sivuilta löytyy kaikki faktat. Myös Suomessa hinnat ovat jo saatavilla. Syyskuun alussa BMW-hintoihin on tulossa pientä korotusta, joten jos kiinnostaa niin nyt kannattaa toimia.
http://www.bmw.de/de/de/newvehicles/3series/sedan/2008/introduction.html
No, viikko sitten saamani hinnastot uudesta faceliftistä tulevat voimaaan 2.9.2008, eli enpä tiedä mihin hintaan uutta pitäisi tingata ennen sitä.
Itse itselleni vastaten, ja miksei muillekin jos joku tietoa tarvitsee:
"missä on tällaista vastaavat BMW-sivustot:
http://www.audiworld.com/ ?"
http://www.bimmerfile.com/
kiloWatti:
No nyt tulevana viikonloppuna olisi sitten uudet 3-sarjan Bemarit ensiesittelyssä. Hinnat alkaen 32.900e. Ei ole mikään paha hinta tämän luokan premium-autolle. Vertaa vaikka Audi A4:een, alkaen 36.600e tai Mercedes C: 37.950e.
http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/3series/sedan/2008/introduction.html
aika mopohan tuo 316 bemari on, siinä selitys edulliseen hintaan....mutta kyllähän silläkin pärjää hyvin jos ei niistä tehoista oikein välitä....varmaan saavat uutta asiakaskuntaa tuolla 316 mallilla
oikea verrokki A4:seen olisi 318 tai 320
alfred100:
Joo koneen puolesta toki Audi ja MB tarjoaa enemmän, vaikkakin kalliimpaan hintaan.
Tosin markkinapelleilyähän tämä on. Bemarin 1.6 kone maksaa tehtaalle todennäköisesti ihan saman kuin vaikkapa 2.0 -kone. Ei nuossa ole eroa kuin muutama mm sylinterin halkaisijassa ja iskunpituudessa
minkä takia ei löydy teknisiä tietoja 316 mallista netissä??
onhan tuo 32900e hieno lähtö hinta vaan jo pelkästään taittuvat taka penkit maksavat 660e....
luulen että suurin osa myydään confort paketilla n.2600e minkä omasta mielestä pitäisi olla vakiona mutta silloin ei saisi hienoa lähtö hintaa.
ja kun lukee varuste luetteloita näissä ns.prenium autoissa niin on pitännyt keksiä kaiken näköistä että vakio luettelosta saataisiin edes jonkun näköinen.
esim. 3sarjan sedan bmw
-5 istuin paikkaa
-vakio istuimet man. säätö
-pakoputken pää näkyvillä
ym ym ym
ja lisäksi varusteet mitkä jo laki vaatii ei silti onhan niitäkin jotka ei kai tiedä että 3 lisä jarruvalo on pakollinen.....
finman:
Jos siinä onkin 2-litrainen kone?
Andrea:
Audissa ja mersussa on vähän eri luokan kone kuin tuossa 316i:ssä.
Uusi kaksoiskytkin vaihteisto on nyt myös 3-sarjaan saataville, kuluttaa vähemmän ja kiihtyy nopeammin kuin manuaali.
simppa:
Jep, on hyvä muistaa että Bemun kone on paaaljon taloudellisempi ja edistyksellisempi.
Jos vertaa jopa sellaisiin autoihin kuin Jaguar XKR, on moottori teknologian taso ihan eri luokkaa...
AutoBildin koeajossa 330d manuaalilla. Testimatka ei sisältänyt kaupunkiajoa, vaan maan- ja moottoritietä saksassa keskikulutuksella 8,3l/ 100km. Tehtaan ilmoitus keskikulutukseksi 5,7l ja maantieajo 4,8l! Ero ilmoitetussa ja todellisessa on TAAS liian iso!
Putput:
--------------------------------------------------------
kerro miten tuo 316 mallin koneen edistyksellyys tulee esiin jos sitä verrataan esim audin lähtömallin koneeseen??
omasta mielestä audi on käyttö ominaisuuksiltaan valovuoden edellä kun on turbo moottori....
osaat varmaan myös selventää miksei bmw suomi/saksa internet sivustot kerro mitään tuosta 1,6 moottorista 3-sarjassa vain 1-sarjan tiedot löytyvät ja jos niitä hiukankin vertaa voi helposti tulla aivan eri johtopäätökseen kuin sinä....
silti bmw:n ovat hienoja ja ovat edellä kävijä moottoriteknologiassa monessa kohtaa mutta nyt tuo vertailu on aivan naurettavaa.
eikä mene montaa vuotta kun suurin osa bmw:n 6-syl moottoreista on korvattu 4-syl turboilla siihen on jo selkeästi vihjattu bmw suunnalta...
ja minkä takia piti ottaa tuo jaguar tähän keskusteluun mukaan?????????????????????????????????????
Olisi jo aika ymmärtää, etteivät annetut kulutuslukemat ole tehtaan ilmoittamia. Toiseksi Saksalainen moottoritie nopeus on jotain aivan muuta mihin meillä on totuttu. Esimerkkinä muutama vuosi sitten AMS:n testissä ollut Polon 1,4, jonka keskikulutus maantieajossa oli yli 11 litraa.
Iltasanomat pääsi muuten330 D:llä annettuihin EU- kulutus lukemiin.
http://www.iltasanomat.fi/autot/1585295
Ihan sama kuka ne lukemat ilmoittaa, jos ne eivät pidä paikkaansa. Totta kai Saksassa voi päästellä lujempaa kuin täällä Suomessa, mutta se tarkoittaa vain sitä, että Saksalaista asiakasta huiputetaan vielä enemmän! AB:n jutussa tosin olisi saanut olla jotain kilometrimäärien suhteesta moottori-/ maantie.
Olen muuten lukenut ja nähnyt televisiosta, että tuo EU-kulutussykli on melkoisen jälkeenjäänyt tapa tutkia kulutusta. Jenkkien vastaava testi on kuulemma huomattavasti edistyksekkäämpi ja korreloi paremmin todellisen kulutuksen kanssa.
Lehdessä ainakin joku VTT:n asiantuntija oli tuota mieltä, ja kaipaisi muutosta tuohon EU-sykliin pikaisesti, varsinkin nyt kun verotuskin alkaa muuttua ympäri Eurooppaa tuohon kulutustestiin perustuvaksi. Hänen mukaansa testin uudenaikaistaminen ei olisi minkään sortin haaste, mikäli tahtoa vain löytyisi. Sanoi myös, että autot on helppo rakentaa "vähän kuluttaviksi" vain tuohon testiin, ja että jotkut valmistajat ovat tuon paremmin huomanneet/käyttävät hyväksi kuin toiset.
PutPutin hourailut voinee jättää vaille kommenttia. Ei se kauaa jaksa, kun siihen ei kiinnitetä huomiota. (vert. lastenkasvatus)
jokaka:
Loistavaa logiikkaa.
Ensin ei tiedetä, mihin ilmoitetut kulutuslukemat perustuvat, sitten ne pitäisi muuttaa niin, että ne kuvaisivat Saksan nopeusrajoituksista vapaan moottoritien kulutusta. Kermana koko kakussa on, ettei Ilta-sanoman mittaus nyt vaan kelpaa, koska siinä päästiin EU- kulutuksen mukaisiin lukuihin.
juster:
Ilta-sanomien mittaus kelpaa kyllä, mutta ei siitäkään käy ilmi millaisella mopottelulla se on saavutettu. Käsite keskikulutus on sellainen, että sen kuuluisi sisältää kovempaakin menoa. Minkä verran, onkin jo uuden väittelyn aihe.
juster:
Iltasanomien kulutusluvut lienee otettu keskikulutusmittarista. Mitä minulla nyt on muutaman bemarin keskikulutusmittarista kokemusta, niin uskallan väittää, että se luku on täyttä utopiaa. Esimerkiksi Minissä mittari näytti toistuvasti 2l pienempiä kulutuksia kuin oikeasti. Lisäksi hetkellisen kulutuksen mittarin saaminen yli 10l lukemaan oli todellisen työn takana.
Yhtä tökeröihin kulutusmittareihin en ole muun merkkisissä autoissa törmännyt, vaikka eivät ne muissakaan merkeissä pidä paikkaansa. Bemarin mittarit ovat vaan ollet tuon kulutusoptimismin suhteen aivan omaa luokkaansa.
finman:
Jos mielestäsi turbon iskeminen tai kuutiotuumien kasvattaminen on edistyksellisyyttä niin turha kai sinulle on asiasta puhua kun et näin monimutkaisia asioita ymmärrä.
Kamalaa jos ei netistä saa kuolattua autoja, harmi ettet muilla tavoin pysty autoihin tutustumaan...
Ei ole missään tapauksessa 6-syl koneet korvattu 4-syl turboilla, tuo oli jo naurettava mutu-selityst ilman mitään järkeviä perusteita. Luuletko tosiaan että joku oikeasti HALUAA ajaa nelisylinterisellä koneella jos on mahdollisuus 6-sylinteriseenkin?
Jaguariin vertaaminen oli hyvä tapa saada Simpan idioottimaisia heittoja vähän rajoitettua. Nähdäänpähän samalla hänen vaihtelevat kriteerit ja selitystensä perusteet.
Minua muuten kiinnostaa paljon enemmän kuin Audin 'urheiluautoissakin' (ja Skodassa) käytetyt turbokoneet Bemun kunnon 6-syl vehkeet joita jaksaa jopa kuunnella, kuuntelee siis mielellään eikä tahdo saada tarpeeksi siitä äänestä!
335i:n ja 135i; koneet on 'vähän' eri luokkaa kuin mikään Audiin saatava kone (edes 'urheiluautoon'), samoin kuin on 6-syl koneet paremmat kuin Audin 6-syl ja etenkin parempia kuin arkinen ahdettu 4-syl vaikka niitä halvalla myydäänkin (eikä ihme että halvalla kun 4-syl turbokoneita myydään vähän kaikessa, Cliosta Fiateihn, ei kai niistä paljon voi pyytääkään).
Ja taloudellista lähtötason konetta valitessa Bemulla nyt vaan sattuu olemaan pienempitehoisia tarjolla, tuskin se ketään haitta joka ei sellaista halua. Silti nuo lähtötasonkin koneet on paljon edistyksellisempiä, siksi niiden käynti on niin hienostunut ja kulutuslukemat niin pienet. Tuolle eräälle valikoiden arvostelevalle Ford-konserni-fanaatikolle sanoisin että tuo lähtötasonkin kone on kutakuinkin kaikkia kyseisen konsernin koneita edistyksellisempi tekniikaltaan joten en niin kovasti selittelisi...
Puhumattakaan siitä millaisia Bemun muut koneet ovat. Jos kerran 316i ei kiinnosta niin miksi siitä puhe? Ai niin, luulette että löysitte KERRANKIN jotain arvosteltavaa. Taitaa ärsyttää pahastikin kun ei oikein tartu käteen mitään mitä voisi arvostella vaikka kuinka haluatte päästä haukkumaan vihaamaanne merkkiä?
simppa:
No asia on varmaan näin koska Simppa varmasti sen tietää, että Ilta-sanomat ovat tehneet mittauksen ajotietokoneen lukemien mukaan, eikä esimerkiksi perinteisesti tankkaamalla ja matkamittarin mukaan.
Mitä taas tulee tökeröihin kulutusmittareihin, tarkoitat varmaan ajotietokonetta? niin sen kulutuslukemat ovat täysin kalibroitavissa. Laite on itsessään erittäin tarkka, koska sen toiminta perustuu polttoaineen suihkutuksen suuttimen toiminta-aikaan.
Putput:
Olen täysin samaa mieltä! autossa pitää olla fiilistä, ja suuri osa sitä on moottorin äänet eri ajotilanteissa.
Bemun 6-sylinteriset koneet ovat loistavia, ja yhdistettynä vielä takavetoon.
Otin viime viikolla koeajot tuttavan saksasta tuomalla 535- farkulla. Oli kyllä mahtava auto ja moottori
Kyllä se nyt vaan on niin että Bemarikin alkaa käyttämään nelisylentirisiä ahdettuja koneita
http://www.worldcarfans.com/9080912.001/bmw-to-enter-small-petrol-turbo-engine-fray
Tuossa ei kyllä suoraan sanota korvaavatko ne kuusisylinteriset, mutta ainakin suorituskyky on parempi kuin nykyisissä kuusisylinterisissä niin miksipä ei? Itsellä oli joskus 328, jossa oli tehtaan sporttiputkisto ja äänet olivat kyllä hienot!
Nyt "PutPut" alkaakin varmaan hehkuttamaan ahdettuja nelikkoja, kun bemarissa kerta on sellainen...
Thorne2:
Tuo ei ole varmistettu asia, ja vaikka onkin erittäin todennäköistä että ahdettuja nelikkoja tulee niin nimenomaan se on lähes varmaa etteivät ne tule kuutoskoneiden tilalle.
Millä tavalla suorituskyky on parempi kuin nykyisissä kuusisylinterisissä?
Siksipä ei, koska nelisylinteriset ovat rumankuuloisia ja luonteettomia, ja ahtamalla ei IKINÄ päästä samoihin ominaisuuksiin kuin vapaastihengittävässä varsinkaan jos tehoja puristetaan ulos paljon.
Väitätkö tosiaan että meinaavat tehdä ahdettun nelikkoonkin magnesiumista ja alumiinista? TUSKIN!! Ainoastaan kulutuslukemat saattavat parantua hieman käyttämällä ahdettua nelikkoa, mutta painossa ja varsinkaan ominaisuuksissa ei tule mitään etua. Siksi, ja koska 6-koneet ovat niin tärkeä osa BMW:n perinnettä ja luonnetta, eivät neloskoneet tule korvaamaan kuutoskoneita vaan tulevat konetarjonnan alapäähän.
Simppa: hieno ja asiantuneva anti taas tähän keskusteluun.
Putput:
------------------------------------------------------------
etpä pystynyt itse edes vastaamaan kysymykseen vaikka aloitit itse mollaamaan audia ja mersua.
mistä sinä tiedät mitään minusta tai minun kokemuksista autojen kanssa.
sen voin kertoa että kävin kysymässä paikalliselta bmw myyjältä olisiko 316 mallia koeajettavaksi ja ei löytynyt.
ja olen ajanut tuota audia joten on vaihtoehto oli katsoa mitä ihmeellistä tuo bmw 316 tarjoaa netistä.
oli tuossa taannoin eräs toinen keskustelu mihin pystynyt vastaamaan ei sillä ole mitään väliä vastaatko vai et siihen.
olet varmaan huomannut että en ole haukkunut bmw:n koneita vain hiukan kyseenalaistanut asioita.
olet varmaan huomannut että autoteollisuus puhuu paljon "pienentämisestä" mootoreiden osalta ja olisiko se huono idea laittaa esim.minin turbokone 3 sarjaan???
finman:
Putput:
------------------------------------------------------------
herra putput tulit tässä kohtaa keskusteluun mukaan
ja kuten varmaan huomaat et itse vastannut kuin 316 osalta.
kuten tuli esiin hiukan aiemmin että on väärin verrata 316mallia
audiin tai mersuun vaan oikea kohde olisi 318/320.
en tiedä kuinka paljon maajantuoja on laskenut myyvänsä 316 mallia vai onko tuotu pelkäksi hinnat alkaen malliksi.
kyllä rivi kuutonen on parempi käynnin tasaisuuden kannalta kuin v6 se on lähes ideaali siinä suhteessa.
ja voi olla että bmw joutuu viemään jenkkilään myös 4syl koneita jos kysyntä kasvaa niille siellä mikä näyttäisi tällä hetkellä näi tapahtuvan.
eipä löydy paljoa audista mutta enempi silti kuin 316 mallista
http://www.audi.fi/VV-Auto/Audi3_News.nsf/0/94BBAF22D9791EB7C22574BA0030E79E?OpenDocument&db=Audi3.nsf&back=000