Honda on alkanut systemaattisesti räpeltämään suunnittelussaan. CRV:hen ei voi asentaa täysimittaista suksiboxia, jos haluaa takaluukun auki. Ja nyt uusi accord Farmari: kontin tilavuus pieneni n. 200 litraa, ja nyt pienempi kuin V50! Eli perheelliset ja harrastavat ihmiset Honda näemmä sivuuttaa kohderyhmästään.
Eikös tuo tavaratilan mitta oteta siitä kun tavaratina suoja on vedetty päälle? Olisiko kontti todella niin pieni että V50 olisi suurempi, jotenkin vaikea kuvitella. Edellinen Accord ei ollut mikään tilaihme, mutta jos päämuutos on kaltevalla takalinjalla, niin luulisi tilaa silti olevan aika hyvin?
Nyt kyllä pitää nähdä tuo takakontti livenä !
Heikolta vaikuttaa tilan mittojen ja kuvien osalta. Kontti on aika samanlainen kuin Pösön 407 SW:ssä. Takapenkkien avaamisellakaan ei näytä tulevan täysleveää tilaa, tila jää kapeaksi.
Katolle tuskin mahtuu täyspitkää suksiboksia, jos perän muotoilusta jotain voisi päätellä.
Mutta luonnossa katsomallahan se selviää.
talma:
Tästä taisi olla uudessa TM:ssä juttua. Asiaa on hondalla tutkittu, ja mielipidekyselyt osoittavat kuulemma, että tuon muotoista autoa kuin edellinen farkku, ei ihmiset halua. Eli se tila ei potentiaalisten ostajien listalla ole se tärkein seikka.
Mielestäni edellinen farkku-accord oli huomattavasti rumempi auto kuin sedan. Jotenkin "roikkui" koko perä autossa ikäänkuin valmiiksi takaiskarit lopppuuajetut. Uusi on parempi.
Tietenkin tilassa on hävitty mutta ei kai mikään autotehdas "tahallaan" tee autoa, jolla tavoitellaan pienempää myyntiä. Eli voi mennä siis tämä uudempi farkku kaupaksi niille, joille vanha Accord ei kelvannut ollenkaan.
Itse asiassa jos lapsiperhe katsoo farkkua tänä päivänä kannattaa tarkistaa myös alempi keskiluokka. Niissä on jotenkin enemmän "käyttötarpeisiin" tehdyt tilat. Tämä ylempi luokka on enemmän myyntitykki-osastolle. Sen kertoo juuri mainittu tavaratila mm.
Jäipä itselläni ainakin Honda hopeasijalle autokauppaa tehdessä juurikin tuon käsittämättömän ruman farmarin (Accord) takia. Sedanissa olisi kaikki muuten ollut OK, mutta aukko tavaratilan ja matkustamon välissä oli surkuhupaisan pieni, samoin kuin lastausaukkokin. Ei farmariauto tietysti koskaan ole mikään ilo silmälle, mutta Accordin tapauksessa parannus on mielestäni huima.
jjj1:
Eikö ole aika kummallinen yhtälö? Tilaa tarvitsevat löytävät paremman vaihtoehdon pienemmästä kokoluokasta. Yksin pitkiä matkoja ajelevat myyntitykit haluavat sitten isomman, mutta ahtaamman auton.
Ei siinä mitään, joku Focus tai Golf farkkuna ovat varmasti erittäin järkeviä vaihtoehtoja lapsiperheille ison tavaratilansa myötä. En vain ymmärrä, miksi siitä myyntitykin autosta pitää tehdä ahtaampi, vaikka joku käyttäjäryhmä ei tilaa tarvitsisikaan. Mainosten auton monipuolisuutta kuvaavilla sivuilla kuitenkin kuvissa esiintyy tilaa vieviä tavaroita kuten laitesukelluskamoja ja turvallisuutta esittelevillä sivuilla lapsiperheen idylliä. Yhdellä sivulla on toki myös se pikkutakkiin pukeutunut myyntitykki salkkunsa kanssa kertomassa auton dynaamisuudesta.
Mutta sellaistahan se markkoinointi on, aina pitää huonoistakin asioista löytää hyvät puolet ja haudata huonot hyvien alle.
Osaisikohan joku jo kertoa, miksi eräissä farkuissa (Audi A4, BMW 300, Accord, Saab 9-3, Volvo V50...) on järjestään pieni tavaratila, vaikka autot muuten pyrkivät edustamaan luokkansa huippua ominaisuuksissa?
Jos autonostaja haluaa riittävän tavaratilan järkihintaan, niin Skoda Octavia joko HB-mallina tai farmarina tarjoaa riittävät tavaratilat, eli 560-580 litraa. Ja kun uusi Superb tulee syksyllä myyntiin uudella kätevällä kaksiosaisella Twindoor-takaluukulla varustettuna, niin tavaratilaa on 570 litraa ja takajalkatilat luokassaan lyömättömät. Honda CRV ja Accord myös ovat ihan ok autoja, mutta bensamoottorit ovat jo eritoten väännön suhteen jäämässä luokan kärjestä. VAG-konsernin bensakoneet, erityisesti 1.4 TSI ja 1.8 TSI ovat moderneinta mitä markkinoilta löytyy.Kaupunkimaasturit, kuten myös Honda CRV, ovat käytössä kalliiita, erityisesti renkaat ovat arvokkaita. Mutta vapaassa maassa saa ostaa sellaisen auton kuin haluaa.Volvo V50 on taas tavaratilaltaan onnettoman pieni.
Noissa autoissa muotoilu on viennyt tilajoa takaa. Audissa lienee kokoisekseen myös pitkä nokka ( mitta tuulilasista puskuriin ) itse koppi jossa ihmiset tapaava istua ei varmana ole yhtään suurempi kuin uudessa golfissakaan. Lisäksi avantin takatilan tiloja syö viisto perä ( sitä muotoilua taas). Monessa keksuteluissahan ollaan päädytty siihen että ko. auton evät hae ostajoa suurilla takatiloillaan, vaan ehkäpä muotoilulla. Mutta se kuinka hyvin ne sitten on muotoiltu on jokaisen makuasia. Jotkut ovat onnistuneet ja jotkut eivät. Ja eihän tuo avantin takatila 490 L (penkit ylhäällä mikään kovin pieni ole, vai onko ?
alfred100: "Noissa autoissa muotoilu on viennyt tilajoa takaa."
Ei sen enempää kuin muissakaan suht viistoperäisissä farkuissa. Ja litrat mitataan noin ikkunoiden alareunan tasoon, joten takalasin viistous ei lukemaan vaikuta.
Toisaalta jos muotoilu on niin ensiluokkaista, kai siihen tilakin olisi pitänyt osata tehdä?
"Monessa keksuteluissahan ollaan päädytty siihen että ko. auton evät hae ostajoa suurilla takatiloillaan, vaan ehkäpä muotoilulla."
Ei varmasti hae tiloillaan, kun eivät siinä kisassa pärjää.
"Ja eihän tuo avantin takatila 490 L (penkit ylhäällä ) mikään kovin pieni ole, vai onko ?"
Audi taitaa uusimmassa mallissan olla onnistunut jo aika hyvin, jos lukema pitää paikkaansa. Edellinen ei ollut ihan yhtä hyvä. Tuo on kuitenkin osoitus siitä, mikä on mahdollista, mikä pyrkimystä ja mikä selittelyä.