Satamaa miehittävät, ostajaa vailla olevat autot ovat nyt valmistajansa päänsärky. Tavallisesti maahantuotu auto siirtyy maahantuojan omistukseen ja vastuulle vasta, kun se lähtee satama-alueen varastosta eteenpäin.
Tuskinpa autotehtaat lähtevät niitä takaisin kuljettamaan, koska sama tilanne taitaa olla muuallakin.
Mitä mieltä olette siitä mitä Suomen satamissa seisoville yli 100 000:lle uudelle autolle tapahtuu?
Uskoisin että myydään pois
Kyllä ne johonkin myydään, mutta mihin?
Jos päästää liian halvalla autoja markkinoille, ne romuttavat tehtaiden kannattavuutta uusien autojen valmistuksessa. Jos jätetään myymättä, sekin maksaa rutkasti.
Ja uusiahan niistä kaikki eivät enää ole, satamassa seisoneita ylivuotisia malleja?
Pelkäämpä että osa autoista on satamassa vielä ensi vuoden puolellakin. Millä hinnalla sellaiset vuoden 2008 autot sitten pitää myydä? Ilmeisesti vastaavan ikäisen käytetyn hinnalla?
Vaikuttaa varmasti muiden käytettyjen autojen hintoja laskevasti.
Nämä antanevat jotain osviittaa sopivasta hinnasta:
http://www.scc.fi/vlist.asp?uautot=1&vmileage_max=10
eikös ruotsissa ole laki joka kieltää autoa myymästä uutena jos on kulunut yli vuosi valmistuksesta???
simppa:
http://www.outletcarcenter.fi/autot.asp?uusi=1
finman:
Nuo ovat uusia malleja. Sportscarcenterin autot ovat pääosin ylivuotisia, kuten nuo tojotkin.
Nyt saa edullisesti laatuautoja ja 5 vuoden täydellä takuulla.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=158126&page=1
Matti-:
oliko se viime vuonna kun stokka myi citroen c2 hulluilla päivillä ja taisi sen mallin koko vuosimyynti tulla sieltä
Tekniikka&Talous-lehdessä oli joskus artikkeli jossa mainittiin romutuksen olevan yksi vaihtoehto sataman autoille.
Romutus? Mihin tuo perustuu? Autot saadaan varmasti kaupaksi, kunhan hinta on oikea. Näin äkkiseltään tuo romutus kuulostaa totaalisen järjettömältä idealta.
simppa:
Ei kait siinä järjen kanssa mitään tekemistä olekaan.
http://www.talouselama.fi/uutiset/article191793.ece?v=n
Vackraste:
Luulisi, että myyvät autot sitten vaikka pilkkahintaan pois. Romutus ei palvele kenenkään etuja.
finman:
En tiedä, mutta jos luet tekstin niin nyt kai kyse on siitä että laki muuttuu. Tosin ainakin Outlander on muutenkin myynyt euroopassa jotensakin hyvin.
Itsekkin todella ihmettelen mistä romutus on tuohon vedetty ? Haetaanko sillä sitten sitä, että voidaan myydä osat varaosina ja sitä kautta yrittää saada jonkinlainen hinta? Tosin ei siinä siltikkään ole kenenkään kannalta mitään järkeä, tulee paljon työtunteja turhasta, kun ensin kootaan ja sitten puretaan ja niin edespäin. Tosin toimitaanhan tietyissä maissa muutenkin näin veronkiertosyistä. Etsisivät vain toiset ostajat, jos niitä löytyy tai odottelisivat parempia aikoja vaikka silloin hinta ehkä laskisikin aika tuntuvasti.
Kyllä noillekin autoille ostajia varmasti löytyy, kunhan hinnoittelu on sopiva. Myytiin niitä sitten kuinka halvalla tahansa, on se kuitenkin romutusta parempi vaihtoehto. Ja jos eivät polkuhintaan halua myydä, niin Toyota saisi varman pr-voiton vaikkapa lahjoittamalla autot jollekin järjestölle pelkillä rahtauskustannuksilla. Sekin olisi helvetisti fiksumpi vaihtoehto kuin romutus.
simppa:
Totta! Yksi vaihtoehto järjestää "maailman laajuiset arpajaiset" ja siten kerätä "rahat pois" osallistujilta, siis voittoina nuo autot?
simppa:
Jos myyt varastosta autoja pilkkahintaan, et saa uusia linjalta valmistuvia kaupaksi. Ja ongelmana nyt taitaa olla se, että tuotanto pitäisi saada pyörimään tavalla tai toisella?
Onko verkkokauppa avain satamassa makaavien autojen myyntiin?
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=158379
Kai se on kannattavamppaa myydä varastoa tyhjäksi pilkkahintaan, kuin rakentaa uutta ja myydä pilkkahintaan?
Paljon riippuu siitä, mitä merkkejä siellä lojuu! Kannattaa katsoa, millä merkeillä on kovia tarjouksia!
Tuota:
Ei välttämättä, voihan kyseiset autot myydä varaosiksi käytössä oleviin autoihin.
Taitaa vaan olla niin että 80-90% satamassa olevista autoista on valmistettu venäjällä myytäväksi ja ne eivät täytä kaikilta osin eurooppalaisen lain vaatimuksia.
Jos näitä autoja myytäisiin Suomeen (tai muualle Eurooppaan), täytyisi niihin tehdä tarvittavat muutokset.
Onko niissä niin paljon eroa ? En usko että Venäläisille täällä tehdään kovin omia malleja, vaan ne täysin Venäjälle myytävät mallit todennäköisesti myös tehdään siellä.
Toki on sellaisia malleja mitä vastaavien eurooppalaisten tuontiohjelmiin ei kuulu ja niissä voi olla mainitsemasi ongelma. Mutta uskoisin että hyvin suuri osa niistä on samoja mitä tännekkin myydään.
Matti-:
Toyota Motor Europen varapääjohtajan Thierry Dombreval ei ainakaan näe autoille Venäjän lisäksi vaihtoehtoista suuntaa:
"Autot on valmistettu Venäjän määräysten ja sikäläisten tilaajien toivomusten mukaan. Autojen muuttamien muille markkinoille sopiviksi olisi liian kallista. Viimeinen, epämiellyttävä vaihtoehto, on autojen romuttaminen".
"Meidän tehtävämme on pitää autot mahdollisimman hyvässä kunnossa, kunnes ne saadaan kuljetettua Venäjälle", Dombreval korosti.
Lidl harkitsee aloittavansa autojen myynnin Suomessa.
Näin Lidlin toimitusjohtaja Antti Tiitola Turun Sanomissa:
Lidl ilmoitti viime viikolla aloittavansa autojen myynnin internetin välityksellä Saksassa. Saksassa valtio maksaa 2 500 euron romutuspalkkion vanhasta autosta, mikä on lisännyt pienten ja vähäpäästöisten autojen kysyntää.
Tiitolan mukaan autokaupan aloittamista ei ole suljettu pois Suomessakaan.
- Katsomme avoimin mielin, mitä mahdollisuuksia siitä löytyisi. Konkreettisia päätöksiä asiasta ei ole.
Penteles:
No nyt voi ostaa auton verkkokaupasta:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/03/20506