Ensi viikolla uusien autojen hinnat ilmoitetaan uudella tavalla.
Autovero määräytyy päästöjen mukaan. Samoin myös lisävarusteiden hinta määräytyy päästöjen mukaan.
Autoveron laskeminen ei varmaan ole aivan yksinkertaista silloin kun ostetaan autoon paljon lisävarusteita. Lisävarusteethan yleensä nostavat auton painoa ja tällöin päästöt kasvavat. Tämä taas nostaa alkuperäistä autoveroa niin auton kuin lisävarusteidenkin osalta.
Tästäkö sitten johtuu että sanotaan ettei myyjät välttämättä osaa sanoa ostajalle lopullista autoveron määrää autoa ostettaessa.
Eikös moottori+vaihteisto määrittele sen CO2 arvon, lisävarusteiden mahdollista CO2 lisäystä ei liene tähänkään asti laskettu viralliseen CO2 arvoon mukaan.
Jännä tosiaan nähdä miten esim. metalli väri tulee samaan eri hinnan riippuen moottorista ja vaihteistosta...
Automyyjä laskee ensin hyvityshinnan vanhasta vaikkapa 15000,- ja alkaa sitten vähentämään lisävarusteiden taulukkohintoja hyvityshinnasta. Jos asiakas ostaa lisävarusteita esim 3000,- niin hyvityshinta putoaa vastaavasti 12000,-. Kauppakirjaan myyjä kirjoittaa lisävarusteiden kohdalle hinnaksi 0,-, joten autovero on vakio varustelusta riippumatta kun vain vaihtoauton arvo kattaa lisävarusteiden arvon.
Eikös tuossa mallissa pitäisi sitten myös vaihtoauton hinta olla veroton ennen kuin vähennyslaskua voidaan tehdä ?
turbo-kiisseli:
En tiedä tähänastisesta, mutta nyt se lisävarusteiden CO2-lisä pitäisi ottaa huomioon. Eli periaateessa kaikilla varusteyhdistelmillä on erilainen CO2-arvo. Toki monet varusteet ei taida paljoa vaikuttaa tuohon.
maavara:
Silti ne varusteet lisäävät auton painoa ja sitä kautta päästöjä jolloin myös autovero nousee. Ei kai tässä voi huijata mitenkään?
Autokohtaiset päästöt voivat muuttua varusteiden lisäpainon tai lisäilmanvastuksen myötä. Vero menee Päästöjen mukaan, joten auton vero% voi kasvaa päästöjen kasvaessa tai vähentyä päästöjen vähentyessä (matalavierintävastuksiset renkaat voivat alentaa veroja). Lisävarusteiden hinnat vaikuttavat autoveron määrään vain, jos kauppakirjaan merkitty kokonaiskauppahinta ylittää auton ohjehinnan, joten vaihtokaupassa minimoidaan maksettavan veron määrä alentamalla varusteiden arvon verran vaihtoauton hyvityshintaa.
turbo-kiisseli:
Eikös esim. MB sedanissa ja farmarissa ole sama moottori ja vaihteisto, mutta CO2 arvot 159/164. Paino nostaa kulutusta ja sitä kautta päästöjä.
Polttoaine/CO2/Kulutus/Iskutilavuus/Teho/Vaihteet/Hlöluku/Vetotapa/Korimalli/Kok.massa
Mercedes-Benz C 180 Kompressor BE/Bensiini/159/6.7/1597/115/Man. 6/5/Takaveto/Sedan/1965kg
Mercedes-Benz C 180 Kompressor BE T/Bensiini/164/6.9/1597/115/Man. 6/5/ Takaveto/Farmari/2060kg
Tätä en kyllä matemaattisesti tajua:
Onko vaihtoauton ja lisävarusteiden hinta autoveroton vai autoverollinen ?
Uuden auton hinta on joka tapauksessa käsittääkseni aina autoveroton.
Prosentti laskuopin mukaan verottomia ja verollisia hintoja ei voi keskenään vähennellä ja lisäillä miten sattuu.
turbo-kiisseli:
Uudessa Honda Insight hybridissäkin näkyy varustetason kasvu CO2-arvossa (101/105) vaikka kokonaismassa on sama??:
Polttoaine/ArvioituCO2g/km/Kulutus/Iskutilavuus/Teho/Vaihteet/Hlöluku/Vetotapa/Korimalli/Kok.massa/Kokonaishinta
Honda Insight 5D 1,3 Comfort Business:
Bensiini/101/4.4/1339/65/Por. 0/5/Etuveto/Viistoperä/1650/24754.52
Honda Insight 5D 1,3 Elegance Business:
Bensiini/105/4.6/1339/65/Por. 0/5/Etuveto/Viistoperä/1650/26411.39
Edit: Olisiko lisä elektroniikka joka kuormittaa akkuja/laturia ja nostaa näin polttoaineen kulutusta?
Onneksi ELVi poistui, "tuontiautot" halpeni?