Nyt se uusimman mallin Ford on sitten koeajettu. Autossa alla Nokian nastalliset Hakkapeliitta 5, 205-16. Polttonestettä kului 7,8 L/100km kun keskinopeus oli 47 km/h.
Autoa on paljon helpompi kehua kuin haukkua. Sanotaan nyt ensiksi vaikka ne koeajot joihin tätä vertaan; BMW 730d, Volvo V70, Alfa159, AudiQ7, Audi A6, Range Rover Sport,BMW525, MB E280.
Ensimmäiseksi tuli mieleen jotain Mersumaista jykevyyttä ja toisaalta vetoa ja tehoa oli käytössä samaan malliin kuin Bemarin 7:ssa, vaikka paperilla siltä ei tunnu.
PLUSSAPUOLTA
+ hienosti yhteen toimiva moottori ja 6-pykäläinen automaatti
+ sopivan urheilulliseksi jätetty vetoluistonesto; ruopii jopa 90 km/h
+ hyvä kiihtyvyys jopa moottoritienopeuksilla
+ vaihteisto sallii myös moottorijarrutuksen
+ tunnokas, tarkka ja hvyin palauttava ohjaus
+ sporttinen alusta myös hiekkateille
+ suuret etuovet
+ hienostuneet ilmanohjaimet kojelaudassa
+ sivistyneesti toimiva automaatti-ilmastointi
+ tasaisesti ja tehokkaasti ottavat jarrut
KEHITETTÄVÄÄ
- Humina ja kumina joka tulee matkustamon takaosasta
- Vilkun ääntä ei kuule yli 90 km/h nopeuksilla
- Hieman huojakka auton pituusakselin suuntaan (ehkä syy talvigummien) motarinopeuksissa
- Ovien ulkokahvojen vapautuksesta tuleva "peltinen" saundi (säästetty äänieristeissä
- Vaihdenäyttö on liian pienellä ja matkamittariin lähes kiinni sijoitettu
-businessmallin "lelumainen" Nintendo-Playstation näyttö kierros- ja nopeusmittarin välissä (tähän saa näkyviin radiokanavia;kuten ne näkyy jo radiossakin...)
- istuimen etu ja takaosaa ei voi säätää erikseen; hieman kovahko penkki, jossa ristiselän tuen säätö tulee liian ylös
- kaiken maailman pakolliset piipparit; ovet auki tai pakki päällä tai ...
- keskinkertainen laatuvaikutelma; kuskin oven kumilista oli irti ja kojelauta kitisi
Tässä on oiva auto sille, jota ei haittaa lievä meluisuus tai ajelee kitkoilla.
Jos omalla rahalla nyt ostaisin uutta diesel autoa, niin mieluummin tämä kuin Bemari, Audi tai Volvo!
Tapio Taula:
Asiaa Tapio Taula, kiitos. Lyhyesti ja rehellisesti. Täytynee käydä tutustumassa ko malliin kunhan tulee tilaisuus. Edellisistä Mondeoista ei ole jäänyt mitään erityisen positiivista mieleen, mutta jos siihen on saatu hieman Focuksesta lainattua ajettavuutta ja käsiteltävyyttä tälläkertaa.
Nuo plussat ja miinukset sopii kohtalailla aika moneen tämän päivän uutukaiseen. Se kai lienee ajan henki. Mihin keskitytään ja mihin ei. Erityisesti tuo kehumasi voimalinja kiinnostaa käydä kokemassa. Turbodiesel-automaatti kun on itsellä suunnitelmissä. Lainarahalla tosin , joten voi ostaa mitä haluaa...
Aika kovaan seuraan kyllä laitoit Mondeon vertailtavaksi. Jos siellä pärjää niin senhän täytyy olla äärimmäisen hyvä auto?!
Tapio Taula:
Jos tilavaa ja ajettavuudeltaan hyvää autoa hakee, niin voin kuvitella, että Mondeo on vahvoilla. Mondeo on jo kasvanut luokastaan ulos ja on suoranainen mammutti vertaa sitä mihin tahansa ylemmän keskiluokan perheautoon. Isompihan se on myös mitä Volvo V70 farmarina ja samaa kokoluokkaa kuin S80 sedanina. Minusta se on jo vähän turhankin suuri luokassaan ja tavoitteena tuntuu olevan saada koolla kilpailuetua muihin verrattuna.
Itsekin olen Mondeota käynyt katsastamassa liikkeessä ja tässä jotain omia havaintojani. Kojelaudan kiiltomuovinen ulkoasu on kuin jostain halvasta kotisterosarjasta, puujäljitelmä taas on aika järkyttävä, businessmallin ei ihan niin kiiltävä muovi on joten kuten siedettävä. Jotain nuorekkuutta kai Mondeon kojelaudalla tavoitellaan, mutta minun makuuni tuo ei oikein purrut. Rattia myös ihmettelin, että miksi se on niin kapeakehäinen ja samaa ihmettelyä olen lukenut joistain koeajoistakin. Ulkopuolella on vähän turhan paljon kaiken maailman kromilistaa keulassa ja kiiltävää takavaloa, joilla tavoitellaan liioiteltuakin nuorekkuutta. Yksinkertainen ja hillitty arvokkuus ja edustavuus taas puuttuu Mondeosta kokonaan.
Ajettavuushan se on varmaan Mondeon vahvin puoli, luokan ylivoimaisesti parhaiden tilojen ohella. Edelliset mallit on valitettavasti olleet aika ruosteherkkiä ja muutakin teknistä ongelmaa on ollut vähän liikaa. Kun miettii, että esim. 2,5T moottorilla Mondeon saisi noin 10 t halvemmalla kuin oman Volvo S80:n samalla moottorilla, niin voihan sitä miettiä kannattaako tuo erotus maksaa. Volvo S80:n yksinkertainen arvokkuus ja hillityn edustava muotoilu Mondeosta puuttuu kokonaan ja äänieristys ei ole samaa tasoa, eikä mukavuus ja penkit ja kunnon stereoitakaan Mondeoon ei saa ja isoimpaan bensakoneeseen ei saa automaattia. Omalla kohdalla vastaus on, että kyllä, mieluummin maksan 10 t lisää ja otan Volvon, mutta tämä on vain minun mielipiteeni ja moni voi keksiä tuolle rahalle muutakin käyttöä. Uskon myös, että tuo erotus pienenee huomattavasti autoa vaihdettaessa, koska Volvo pitää arvonsa paljon paremmin.
Aeronautti:
''Täytynee käydä tutustumassa ko malliin kunhan tulee tilaisuus. Edellisistä Mondeoista ei ole jäänyt mitään erityisen positiivista mieleen, mutta jos siihen on saatu hieman Focuksesta lainattua ajettavuutta ja käsiteltävyyttä tälläkertaa. ''
sama täällä: täytyy kyllä joku päivä käväistä( ihan uteliaisuudesta ) kokeilemassa ja tutkimassa tuota uutta ''maailman parasta autoa'', nyt kun bemarikin on syrjäytetty tuolta pallilta
Ilman muuta Mondeo ennen Bemaria jos nuista pitäisi valita!
Omat koeajokokemukseni ovat aika samanlaisia kuin TT:n. Automaatti-diesel toimii hienosti, tosin ainakin paperilla kulutus näyttää nousevan aika reilusti ja uusissa hinnoissa automaatin hinta on luokassaan aika suolainen. Manuaalinahan saa lähes samoilla tehoilla ja tismalleen samoilla väännöillä 1.8 TDCI:n todella reilusti halvemmalla, tosin siinä ei ole 6-pykäläistä laatikkoa jos se jollekin jotain merkkaa.
Perusajettavuus ei minusta ole aivan niin tunnokas kuin se oli edellisessä Mondeossa, siinä ajotuntuma oli aivan loistava. Hyvä on tämä uusikin, eikä sen ajettavuutta ole V70:n tapaan pilattu jenkkimallisella tunnottomalla ohjauksella tai hivenen epämääräisen tuntuman tarjoavalla jousituksella.
Sisustusten suhteen Titanium Business osanahkaisine penkkeineen oli luokassaan kokonaisuutena tyylikäs, Trendin kojelauta oli turhan kiiltävä ja Ghiasta en tykännyt. Laatuvaikutelma on verrannollinen saman luokkaisiin autoihin, Volvokaan ei tässä suhteessa minusta loista kuin vähän sisustusten osalta. Ei Fordi pärjää Audille tai E-mersulle, mutta ei toki tarvitsekaan.
Penkkiä pidin hyvänä, toisessa koeistumassani autossa oli lisävarusteinen 8-suuntaan sähköllä säätyvä istuin, joka oli erinomainen. Sen hankkimista kannattaa tosissaan harkita jos on Mondeota ostamassa.
Ksenon-valot vaikuttivat oikein asiallisilta, toisin kuin Passatissa.
Meluisutta vertasin lähinnä Passat & co sarjaan, ja siinä Mondeo ei ainakaan ole meluisampi kuin kilpailijat. Asettunee aika samoihin Avensiksen kanssa eli hyvälle tasolle.
Kokoisekseen auto oli yllättävänkin "käteen sopiva", tosin itse en näin isoa autoa tarvitse. Mutta jos vertaa suht saman kokoisiin Audeihin, Bemareihin ja Volvoihin, niin on tässä käytetty suuret ulkomitat huomattavasti paremmin hyödyksi myös sisätiloissa. Ei ihan äkkiä tule mieleen autoa, jossa olisi vastaavat takapenkkitilat.
Laatu...siinä se kestää missä V70 tai Passattikin. Jonkun moittima edellisen sarjankin Mondeo oli loppuaikoinaan itse asiassa aika luotettava auto.
AkiK:
Niin. Siitä kestostahan ei vielä tiedä mitään. Nuo edellisen sarjan alkupään ruostepeikot kummittelee vielä taustalla, ei voi mitään.
Minähän sitä ainakin moitin. Moitteet tuli tosin lähinnä vain yhden koeajokin perusteella. Nykyistä kulkinetta hakiessa tuli myös Mondeo farkku testattua. Kyseisessä pelissä oli jotain hämminkiä ilmeisesti kytkimessä, joten myös vaihdot tuntui todella tökeröiltä. Myyjälle ilmoitin asiasta ja hän oli kanssani eri mieltä, joten vedin johtopäätöksen että kuuluu asiaan.
Lisää kokemuksia työelämästä, töissä oli kumppanifirmalla käytössä 3 kpl ´06 Mondeo 1.8 farkkuja (vuokra-autoja). Vaihtoivat puolen vuoden jälkeen kaksi niistä Opeleihin (Astra farkut) vikojen ja ongelmien vuoksi. Oli kylmäkäynnistys, ilmastointi ja vastaavaa "pikkuvikaa" joihin käyttäjillä lopulta meni hermot.
Ymmärtänette, että ei ole minulle jäänyt kovin positiivista kuvaa kyseisestä mallista.
Kumma juttu, kun petos muistaa aina tiettyjen merkkien kohdalla mainita laadun syynä siihen, miksei arvostusta kyseiselle merkille heru. Hauskiten tämä näkyy kyseisen kaverin Audi arvostuksessa, mutta kun volkkarista puhutaan, niin aina muistaa mainita "huonon" laadun. Luulisi että volsun ja Audin laatu on aika tasoissa. Samoin kestävyyttä arvostavalle luulisi E-meisselin olevan jotain muuta kuin hyvä auto.
Aeronautti:
Se edellisen sukupolven Mondeohan tarjosi luokkansa kärkeä olevaa ajettavuutta, eikä uuden pitäisi olla huonompi.
Fordin laatu on muuten tällä hetkellä parantumassa suorastaan kohisten, jos katsoo uusimpia tutkimuksia.
Kyllä se Ford kestää siinä missä mersut, Audit, volsut, Volvot ym.
Nuo neljä kirjainta.. Myönnettäköön että uusi Mondeo näyttää ihan eri autolta kuin aiemmat mondeot.. Joo, hyvältä näyttää! Mutta itse en luota kyllä kovinkaan paljon tuohon.. Työmaalla ajelen jonkin verran Mondeota, tosin vanhempaa mallia ja pakko sanoa että ihan JÄRJETÖN ROMU mikä ei ehjää päivää ole nähnyt. Itse kyllä pidän kaikki ylempänä mainitut Bemarit, Volvot, Audit, Volkkarit ym merkit edellä Fjoordia niin ajettavuuksissa ja ennenkaikkea kestävyyksissä..
Aika tietysti näyttää mikä peli tuo uusi Mondeo on.. Ylitsepääsemättömiin kehuihin en uskalla pelkästään parantuneen ulkonäön perusteella ruveta!
Koska tämä(kin) ketju kulminoituu tiettyyn merkkiin, laitetaan nyt aiheesta puolueeton Ruotsalainen tulkinta. Mondeo oli muuten parempi Euro-Ncap testissä.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=261&a=714199
Ajettavuus on mielestäni erittäin tarkka, ja ohjaus mukavasti "kommunikoi" kuljettajan kanssa, varsinkin mutkaisemmalla pikkutiellä. Tässä Ford on todella hyvä. Siis alustan ja ohjauksen virityksessä.
Ajomukavuus ja melupuoli aiheutti negatiivisiä mielikuvia sekä juuri kytkin/vaihteisto ongelmat, jotka lienee olleet vain kyseisesssä yksilössä kun vastaavia kommentteja en ole muualta lukenut.
Erittäin hyvä, tilava ja monipuolinen perheauto varmaan. Ei käy pahemmin moittiminen sitä. Oma mielikuva vain on toisessa laidassa kuitenkin
simppa:
<
blockquote>
-mitäs kummaa siinä on? minulle ei vaan satu olemaan yhdentekevää temppuileeko autoni, vai riittääkö normaalit huollot.
Saati että vien UUDEHKON autoni pajalle että siihen vaihdetaan uudet ovet, koska vanhat lahosivat käsiin.
Hauskiten tämä näkyy kyseisen kaverin Audi arvostuksessa, mutta kun volkkarista puhutaan, niin aina muistaa mainita "huonon" laadun.
-no onko tuossa volkkarin laadussa (sen kaikessa merkityksessä )saati imagossa jotain haluttavaa sitten?!
perusautojen (tylsääkin tylsempi ja harmaa ) perusauto, ja vielä hyvin heikkolaatuinen.
Audi quattrolla on sentään äijä peli. Ja etuvetonakin kaikelta osin aivan eri sfääreissä kun tavan volkkari.
kuka oikeasti ajaa (vapaasti valitessaan )ennemmin passatilla kun A6/8:lla? tai jollain puppeli-GTIgolfilla ennemmin kuin TT:llä tai S3/4:lla?
mielestäni vaikka vikoja olisi audissakin, on ne ihan eri luokan pelejä, vaikka saman puljun tuotteita ovatkin.
Juuri näin!
Kyllä maar voisin päästellä Phaeton W12:sta siinä missä A8:llakin. Eivät ole ollenkaan eri sfäärissä. Mutta sinä toki valitsisit Subarun ennemmin kuin tuon volsun "tylsän perusauton"?
Miten muuten Audi on äijäauto? Tuota en ihan käsittänyt, vaikka ne kelpo pelejä ovatkin. 300C on mielestäni jollain tavalla äijäauto, jos sellaista etsii.
no joo, ''äijäauto'' oli väärä ilmaisu. Tarkoitin vain että minusta audi autona on ''kova sana''. varsinkin quattrona.
juster:
Ei tuo nyt niin kovin ihmeellinen asia ole, kun Ford on keskittänyt koko turvallisuuskehityksen Volvolle Ruotsiin omienkin malliensa osalta.
Fordin tila-autot oli Mondeotakin parempia. Ja Mondeo oli parempi kuin VW Tiguan, joka taas oli yhtä hyvä kuin Volvo.
Ei sentään ollut hitsausvirheitä niin kuin eräässä neljän tähden/renkaan autossa.
petos:
<
blockquote>simppa:
Jaa että ns premiumautossa viatkin ovat premiumia eikä ne niin harmita kuin ns tavisautossa
Jan79:
"Mutta itse en luota kyllä kovinkaan paljon tuohon."
Tuo oli kyllä avarakatseisesti ja ennakkoluulottamasti sanottu.
Jan79:
"Työmaalla ajelen jonkin verran Mondeota, tosin vanhempaa mallia ja pakko sanoa että ihan JÄRJETÖN ROMU mikä ei ehjää päivää ole nähnyt."
Kerro nyt vielä miten siten sillä ajelit jonkin verran, jos ei kertaakaan ollut ehjä, huomaatko itse kuinka JÄRJETTÖMÄLTÄ LAUSEELTA tuo kuulostaa tai ainakin epäuskottavalta.
Petos:
"mitäs kummaa siinä on? minulle ei vaan satu olemaan yhdentekevää temppuileeko autoni, vai riittääkö normaalit huollot."
Tässä olen samaa mieltä, sen vuoksi olenkin nyt ajellut muutamalla Fordilla peräkkäin (Focus 1.6 '02 ja Mondeo 2.5V6 '05). Sen lisäksi Fordissa saa aika paljon autoa sijoitettuun rahaan.
Olen ihmetellyt sitä, mistä olette nuo pajalla seisovat autonne löytäneet, itselläni on ollut BMW,Pösöjä, Honda, CMersu, Fordeja ja kyllä aika vähäisiä murheet olleet, muutamassa on tehty vain perushuollot, mutta japanilainen ei ollut yllättäen mukana tässä joukossa yksi pieni pikahuollossa käynti tälläkin. Tähän mennessä ei ole ilmennyt mitään sellaista seikkaa luotettavuuden suhteen, että epäröisin valita seuraavaksikin autoksi Fordia tai muutakaan eurooppalaista autoa.
Petos:
"Saati että vien UUDEHKON autoni pajalle että siihen vaihdetaan uudet ovet, koska vanhat lahosivat käsiin."
Täskään en minkään tykkäisi, onneksi ei ole tarvinnut vaihtaa, kuten ei Focukseenkaan. Tuo ruoste on ikävä asia muissakin autoissa, kuten vaikka eräässä uudehkossa japanilaisessa nelivetoautossa TM:n artikkelin mukaan "...alusta oli yllättävän ruosteinen auton ikään ja kilometreihin nähden", eli harvassa merkissä nykyään tuo ruosteenesto on hallinnassa.
Peri Arvo:
Subarussa ja Mazda 6:ssa ja muissakin japseissa ruostuminen on suurin ongelma.
Peri Arvon kanssa samoilla linjoilla. Jos kaikki autot olisivat vikaisia, niin ei kait kukaan niitä ostaisi? Paljon parjatut italialaisetkin kulkevat ihan mainiosti, tästä on tuttavapiirissä lukuisia esimerkkejä enkä ole Alfan omistajilta mistään katastrofeista kuullut. Talvitestejäkin ovat voittaneet vaikka hevosmiesten tietotoimiston mukaan niissä ei edelleenkään ole lämmityslaitteita... Minulla ei ole yksikään auto jättänyt tielle sitten 80-luvun alun, enkä varsinkaan ole havainnut että uusissa autoissa viat ja/tai huollot olisivat jotenkin merkittävästi lisääntyneet. Jos kirjaa asioita ylös ja katselee niitä jälkikäteen, niin aika hyvin huomaa miten aika on monen auton kohdalta kullannut muistot.
Ruostesuojaus ei Fordissa mitenkään merkittävästi ole huonompi tai parempi kuin monissa muissakaan merkeissä. Tarkoittaa, että ruostesuojaus on tarpeen, jos aikoo ajella sillä pidempään. Paras ruostesuojaus on ruotsalaisissa, japsifanien kauhistukseksi myös monissa ranskalaisissa ja VAG:n tuotteissa sekä uusissa Opeleissa. Suuri osa autoista ja automerkeistä on niitä, joiden osalta ei meidän oloissamme kannata alkaa liikoja kehumaan.
Alfan 159 on lämmin kuin sauna talvisin. Väitän, että pesee bemarit/volvot/Audit mennen tullen tuolla saralla. Mukava ominaisuus. Ainoat italialaisuudet talviominaisuuksissa oli ainakin firmamme sataviisysissä pakkasella huutava ohjaustehostin (sinänsä vaaraton, mutta auton ulkopuolelle kuulostaa aika ikävältä ) ja puutteellinen huurteenpoisto.
AkiK:
Petos:
"En ole oikein ikinä ymmärtänyt tuota toitotusta että ''juu, kaikissa autoissa on saman verran vikoja'' tai ''tällaisiahan nää autot on'', kun oikeasti on autoja jotka eivät kärsi viosta juuri nimeksikään. "
Ei kai kukaan ole sanonut että vikoja olisi saman verran, omalla kohdallani en ole vaan huomannut erimerkkistä autoista, että ne olisivat jotenkin kovin epäluotettavia, saati sitten aina pajalla, tälläistä olen kuullut myös tuttavilta. Näitä aina pajalla olevia autoja löytyy eniten internetistä, etenkin lankomiesten sekä työpaikkojen autot joita "joutúu" silloin tällöin ajamaan.
Taitaa yhtä paljon harmittaa sitä, jolla oikeasti on auto, joka ei nimeksikään kärsi viosta, silloin kun siihen sittenkin tulee se vika. Sellainen saatta olla esimerkiksi se taksi-Avensis, jota vietiin lavetilla korjattavaksi viime kesänä, kun kävelin Toyota Itäkeskuksen kohdalla kotiin.
petos:
simppa:
Puutteellinen huurteenpoisto vaivasi ainakin minulla ollutta Bemaria. Ilmanpuhallus on siinä suunniteltu kuskin pitämiseksi virkeämpänä, eli siten että yläsuuttimista tulee raitista viilempää ilmaa ja lämpimämpi ilma tulee alasuuttimista. Ihan hyvä ominaisuus, paitsi että sivulasit ja etenkin takalasit huurtuivat aika helposti.
159 jos olisi kontiltaan vähän tilavampi, niin voisin sellaisen hankkia. Ei se kaikilta osiltaan ihan MB:n tai 3-Bemarin tasoa ole, mutta hintakin on eri. Ja onhan siinä paljon sellaistakin, jota ei saksalaisista löydy.
petos:
AkiK:
AkiK:
A-utoilija:
<
blockquote>
-jopas sattui. mullakin on ollut sekä galanttia että nuo pari carismaa. galant olikin mainio ja erittäin lämmin talvella, parempaa en olisi voinut toivoa.
Pientä valittamista siinä oli meluisuudessa ja ajettavuus ei ollut ihan sakemannien tasolla.
-minusta carisma oli mainio vaihtoehto luokassaan corolla, golf jne. ja oli niin pieneksi autoksi vakaa ja hyvä maantielläkin.
minun carismoissa ei ollut muuten tuolloin mitään valittamista ruosteherkkyydessä!
galantit sensijaan olivat hyvin herkkiä suorastaan räjähdysmäiseen mätänemiseen, jos ei olisi huolehtinut.