Ei minulla mitään valikoituja linkkejä ole. Aina kun avaa ison autolehden testin Mondeosta sen ajettavuutta hehkutetaan käytännössä poikkeuksetta. Sano minulle joku iso autolehti, joka ei ole vakuuttunut Mondeon ajettavuudesta?
Mielestani Fordin mallistossa on vaikuttavaa myös se, että melkein jokaisen mallin ajettavuutta kehutaan. Esimerkiksi uuden Fiestan ajettavuudesta olen lukenut vain ja ainoastaan ylistäviä arvioita. Lisäksi esimerkiksi S-Max ei radalla paljoa antanut periksi C-mersulle, ja S-Max on sentää tila-auto!
Aihe on Volvon vahvuudet, ei Fordin. Mondeo on selkeästi Volvoa parempi ajettava, turha Volvoa sillä on puolustella.
Niin on, jos painotetaan sporttisuutta. Olenko väittänyt muuta? Volvo on ilmeisen tarkoituksellisesti tehty enemmän mukavuuspainotteiseksi.
Täällä vaan ihmeteltiin, kuinka Mondeo voi olla sporttisempi ajettava kuin Volvo. Ei se mikään ihme ole, kun se pesee valtaosan muistakin "premium"-autoista. Esimerkiksi Lexus GS:llä tai A6:lla ei ole mitään jakoa.
Enhän nyt niin pöljä ole että sitä kyseenalaistaisin.
Silti sinusta sitä ei voi verrata esimerkiksi bemareihin tai mersuihin. Mielestäni Fordien ajettavuutta voi ihan hyvin verrata puimureihin ja mersuihin. On niitä isojen autolehtien testeissä testatukkin ja tultu siihen tulokseen, ettei Fordit mitenkään altavastaajia ole.
Täysin järkeenkäypä. Siinähän kehutaan Subarun käsiteltävyyttä ja Volvoa ei pidetä kovinkaan nautittavana. Kai tietokoneessasi oli äänet päällä kun tuon katsoit?
Tuo pätkähän on silkkaa ylistystä subarun dynamiikalle, painopisteelle (boxermoottori ), nelivedon toimivuudelle, ohjaukselle, korin jämäkkyydelle, ja kaikelle mahdolliselle. Testaajakin on erittäin kova rattinainen.
Ei siitä silti kannata riehaantua, kuten sanoin nuo Fifth gearin jutut ovat kovin viihteellisiä.
Silti sinusta sitä ei voi verrata esimerkiksi bemareihin tai mersuihin. Mielestäni Fordien ajettavuutta voi ihan hyvin verrata puimureihin ja mersuihin. On niitä isojen autolehtien testeissä testatukkin ja tultu siihen tulokseen, ettei Fordit mitenkään altavastaajia ole.
Ajettavuutta yksittäisenä osa-alueena voi kyllä verrata ja huomata että tasaista on.
Autoina kokonaisuutena en rupeaisi vertailemaan kovin vakavissani.
Ajettavuutta yksittäisenä osa-alueena voi kyllä verrata ja huomata että tasaista on.
Autoina kokonaisuutena en rupeaisi vertailemaan kovin vakavissani.
Sanoisin, että Fordit ja bemarit erottuvat mersuista edukseen tuon ajettavuuden osalta. Niiden kesken onkin sitten testeissä ollut kohtalaisen tasaista.
Aihe on Volvon vahvuudet, ei Fordin. Mondeo on selkeästi Volvoa parempi ajettava, turha Volvoa sillä on puolustella.
On näissä ajettavuuksissa käynyt toisin päinkin. TM talvitestissä oli sekä V70 että Mondeo ja V70 sai talviajettavuudesta paremmat arvosanat.
Nykyistä Mondeota ei ole kiinnostanut ajaa, pelkkä istuminen kuskin penkillä autoliikkeessä sai riittää. En erityisemmin pitänyt sisätilojen vaikutelmasta. Edellinen Mondeo oli edellisen autoni valinnassa loppusuoralla kolmikossa Mazda6, Vectra GTS, Mondeo ja oli ihan hyvä ajaa, mutta ei siinä mitään suuria eroja ollut Mazdaan eikä myöskään Vectra GTS:ään. Selvästikään en ole oikein Ford-ihmisiä, vaikka yhden Fordin olen itsekin aiemmin omistanut.
On näissä ajettavuuksissa käynyt toisin päinkin. TM talvitestissä oli sekä V70 että Mondeo ja V70 sai talviajettavuudesta paremmat arvosanat.
Talvitestissä Volvon hyvä suuntavakaus ja talvirenkaita vierastamaton (tunnoton?)ohjaus vaikuttaa asiaan, enkä väitä etteikö lopputulos voisi noin olla. Silti pidän aina niin auto-, kuin rengastestejäkin luotettavimpina, kun ne on omalla "perseellä" testattu.
On näissä ajettavuuksissa käynyt toisin päinkin. TM talvitestissä oli sekä V70 että Mondeo ja V70 sai talviajettavuudesta paremmat arvosanat.
Talvitestissä Volvon hyvä suuntavakaus ja talvirenkaita vierastamaton (tunnoton?)ohjaus vaikuttaa asiaan, enkä väitä etteikö lopputulos voisi noin olla. Silti pidän aina niin auto-, kuin rengastestejäkin luotettavimpina, kun ne on omalla "perseellä" testattu.
Varmaan suuntavakaus vaikutti maantieajon parempaan arvosanaan, mutta mikä sitten selittää Volvon paremman hallittavuuden? Hallittavuus liukkaalla meni V70 vs Mondeo:
Jäärata: kiitettävä vs hyvä
Lumitie: kiitettävä vs hyvä
Väistökoe: kiitettävä vs kiitettävä
Mutkainen ylämäki: kiitettävä vs hyvä
ESC:n toiminta: kiitettävä vs kiitettävä
Arvosanat V70 vs Mondeo:
Talviajo maantiellä: 10 vs 9
Hallittavuus: 10 vs 9
Olisiko Volvon ajettavuudessa jotain tehty oikeinkin vai onko Volvo maksanut parhaat mainosrahat TM:lle?
Eipä tuo vanha C-mersu ole oikein ajajan auto ainakaan ilman sport pakettia. Silloinkin sen ohjaus on hidas ja tahmea, vaikka muuten auto toimiikin hyvin. Uusi malli on tuossa parempi, mutta ei pääse lähellekkään esim 3-sarjaa. Tosin alusta on toiminut Mb:ssä minusta aina hyvin, jousitus on kaikissa Mersuissa yksi parhaista luokassaan, niin myös vanhassa C-sarjassa. Uudessa C:ssä mukautuvat iskarit tekevät tuosta entistä paremman.
Volvon ohjaus on myös mielenkiintoinen asia. Aikanaan 850:ssä ja ensimmäisessä V70:ssä oli silloin yksi parhaita ohjauksia, mitä etuvetoautoissa oli. Siitä Volvo on mennyt aina vaan huonompaan suuntaan. Halvempien Mersujen vakio-ohjaus on aina ollut huono, eikä ole siitä oikein mihinkään muuttunut, onneksi kalliimmissa malleissa on eri ohjaus, jonka saa aika moneen halvempaankin lisävarusteena. Halvempien mallien vakio-ohjaus tarjoaa ihan hyvän tunnon ja auto menee junamaisen suoraan, muutta on tahmea eikä palauta. Volvo taas palauttaa paremmin, mutta ei tarjoa tuntoa.
Olisiko Volvon ajettavuudessa jotain tehty oikeinkin vai onko Volvo maksanut parhaat mainosrahat TM:lle?
Volvon lullamainen ja tunnoton ajettavuus tekee itse asiassa hyvää äärimmäisen liukkaan kelin ominaisuuksille, ei siitä mihinkään pääse.
Kuitenkin esim Passat pystyy yhdistämään hyvän ajettavuuden hyviin talviominaisuuksiin, uskon että Superbin tilanne on sama. Se varmaan nähdään ensi testissä.
Kuitenkin esim Passat pystyy yhdistämään hyvän ajettavuuden hyviin talviominaisuuksiin, uskon että Superbin tilanne on sama. Se varmaan nähdään ensi testissä.
Eipä se Passatkaan kovin tunnokasta ohjausta tarjoa. Itseasiassa uskallan väittää, että ihan samalla tasolla Volvon kanssa. Mondeo on aivan eri maata.
Minusta taas Passat tarjoaa ihan ok tunnon, varsinkin jos se suhteutetaan ohjauksen keveyteen. Jokatapauksessa paljon Volvoja paremmat ohjaukset on sekä Superbissa ja Passatissa. Mondeon tasolle ne ei ilmeisesti pääse, tosin täytyy myöntää etten Mondeota ole edes ajanut, mulla on jotain pientä Ford allergiaa, niin ei ole ikinä tullut koeajettua tuota. Focusta olen ajanut ja siinä oli erinomainen ohjaus.
Kuitenkin suomalainen lehdistä on yleisesti pitänyt Passattia Mondeota parempana ajaa kokonaisuudessaan, vaikka ohjausta onkin aina kehuttu.
Vähän voisi kommentoida tuota edellisen korisarjan C-Mersua.
Riippuu aika paljon mallista miten sen ajettavuutta arvioi. Omani on viimeisin päivitysversio sport-paketilla. Ohjaus on jo mainittu, tosin minusta sen tahmeus on aika vahvasti liioiteltu. Tahmeudella tarkoitetaan kait sitä että ohjaus ei keskitä, muuta tahmeutta en ole havainnut. Toisaalta ohjaus on rauhallinen ja yllätyksetön. Ei niin tarkka kuin Bemarissa, mutta ei niin epämääräinenkään kuin esim. Volvossa. Suuntavakaus autossa on hyvä ja se on silti ketterä kääntymään toisin kuin vaikkapa saman ajan S60. Minusta autoa kuvaa aika hyvin se, että toimittajatkaan eivät siitä muuta juttua saa aikaiseksi kuin sen ettei sen ohjaus aivan keskitä. Aika hyvä kokonaisuus kuitenkin, aikalaisekseen.
Uusi C on vähän eri maata, minusta ainoa vakava kilpailija 3-sarjalle ajettavuudessa. Ajodynamiikkapaketilla varustettuna jo todella hyvä. Suuntavakaus on selvästi parempi kuin Bemulla, uraherkkyyttä ei juuri ole. Uudistuksen yhteydessä pienet dieselit saatiin myös markkinoiden kärjen tasolle. C220 CDI on aika mainio ainakin ajamani perusteella. 320 CDI 4matic alkaa sitten jo olla sitä ehtaa premiumia, jos joillekin ei neloskoneinen sellaiseksi kelpaa.
Nyt kun arvioi seuraavaa autoa, niin luulen valinnan joskus ensi vuonna menevän C-sarjan ja 3-sarjan välillä. Jollen sitten hurahda nelivetoon, jolloin Audi nostaa asemiaan. Jos ylipäätään hankin tuon luokan autoa. Passat CC:tä ajattelin käydä ajamassa jossain vaiheessa, komean näköinen peli.
Lisäksi esimerkiksi S-Max ei radalla paljoa antanut periksi C-mersulle, ja S-Max on sentää tila-auto!
S-max on tila-auto, mutta ei sanan perinteisessä merkityksessä. Lähtökohta on ollut ajettavuudessa, eikä siinä ole lainkaan huonosti onnistuttu. S-Max tuskin häviää radalla juuri millekään autolle samoissa teholuokissa.
Sellaisen autoilijan toteamus jolla on molemmat autot, 2006 E200 Mese ja Volle. "Ennen pidin Volvoa ihan hyvänä autona, mut nyt kun olen ajanut Mersulla, niin volle tuntuu sen jälkeen, kun traktorilla ajaisi". tämä kyseinen autoilija kävi eilen mun työpaikalla kyseisellä Mersulla ja mä sanoin e tihan hieno mersu ja se omistaja totesi et niin on ja ihan noilla sanoilla kiteytti Mersun ja vollen eron. Kyllä oli musiikkia mun korville. Mä jopa hämmästyin tuosta toteamuksesta sen verran, etten siihen oikein muuta osannu sanoa, ku "et onhan se Mersu aina Mersu".
Sellaisen autoilijan toteamus jolla on molemmat autot, 2006 E200 Mese ja Volle. "Ennen pidin Volvoa ihan hyvänä autona, mut nyt kun olen ajanut Mersulla, niin volle tuntuu sen jälkeen, kun traktorilla ajaisi". tämä kyseinen autoilija kävi eilen mun työpaikalla kyseisellä Mersulla ja mä sanoin e tihan hieno mersu ja se omistaja totesi et niin on ja ihan noilla sanoilla kiteytti Mersun ja vollen eron. Kyllä oli musiikkia mun korville. Mä jopa hämmästyin tuosta toteamuksesta sen verran, etten siihen oikein muuta osannu sanoa, ku "et onhan se Mersu aina Mersu".
Mutta onhan Volle ihan ok peli ja selvästi huokeampi kuin vaikkapa Mersu. Vollen verrokit ovat ominaisuuksien suhteen lähinnä mondeo, nissanit ja vaikkapa ranskalaiset, niiden kanssa kun pelataan niin ollaan samalla aaltopituudella. Se mikä näissä keskusteluissa on outoa on, että väkisin nämä Anderts ja autoilija yrittää tuputtaa Vollea saksalaisille vaihtoehdoksi. Siihen Vollesta pitkälti Fordina ei ole. Moneen kertaan on todettu Vollen puutteellinen ajodynamiikka, koneet ja laatikot on historiallisia ja saastuttavia, Euro-NCAPissa V70 ei selviytynyt kunnialla, mm. pylvästestissä oli pään (!) suoja puuttellinen (tähti jäi saamatta), ulkonäkö on makuasia mutta on tuo V70 perä hirmu majakoineen aika erikoisen näköinen. Plussaa antaisin pakettiautomaisesta tavaratilasta.
Niin, kyllähän Volvon pieksee moni ajonautinnossa.Kolme tämän alan mestaria ovat ehdottomasti Audi, BMW ja SAAB.Niin, mutta nythän oli kyse Volvon vahvuuksista...?
Mitä pidätte photoshopatusta Volvo V70-autosta ? Aika makeen näköinen. Volvo ilmeisesti tähyää premium-luokkaan. Miksei tuo voisi onnistua, onnistuihan se Bemariltakin, tosin tuossa oli paljon osaamista mukana. Lisäksi Bemarilla on ollut ns. kotikenttäetu. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että Volvo on tähyämässä vakaasti premium-luokkaan.
Premium-luokka tarkoittaa käytännössä sitä että V70-Volvosta tulee samanlainen elämäntapa-farmari kuin mitä A6 Avant ja 5er Touring ovat. Autot ovat makeen näköisiä, kalliita, mutta niissä ei voi kuljettaa mitään kunnolla virtaviivaisen muotoilun takia. Vetokoukku olisi ehkä pelastus, mutta kuinka moni on nähnyt vetokoukkua 5er BMW:ssä ?
Miten onnistuu esimerkiksi pitkän senkin kuljettaminen viitossarjan Touringissa taikka Audi A6 Avantissa.
Kyllähän Audi A6 Avantiin mahtuu melko paljon tavaraa.BMW 5 on joukon hännillä.Mersun E:ssäkin kohtalaisen hyvä tavaratila.
En usko, että tuosta tulee V70.V70n uusimisesta on niin vähän aikaa.Uskon, että tuo on luonnos siitä huhutusta V60 tai V50-mallista, keulailmeestä päätellen.
Alkaako käämit palaa pikku hiljaa ? Et kommentoinut tuota Tiff Nedellin ajoa ?
Tiff sanoi, ettei Mersun C-sarja ole niin sanottu ajajan auto. Pitääkö tämä paikkansa, mahdollisesti ?
-Olen nähnyt tukuittain tiff Needellin arvioita, ja aina niissä on sama juttu: vaikka ne ovat ihan hyviä, ne on aina lähinnä viihdettä. Mitään johdonmukaisuutta en ole havainnut -tällä kertaa on näköjään käsky käynyt hypettää volvoa suhteessa noihin muihin.
Noinkin ansioitunut ja taitava KILPAkuljettaja ei luulisi todellakaan sulattavan etuvetoa, joten siinä jo paljastuu tuon(kin ) jutun falskius.
Vai onko Mersun C-sarja kehittynyt roimasti, ohittaen Volvo S60:n, joka on vuodelta 2000 ?
-vai on volvo S60 ollut oikein mersun edellä..
Ainakaan tuolla ratakierroksella Mersun C-sarja ei vaikuttanut kovinkaan erityiseltä Volvoon verrattuna.
-heh, varsinainen ratakierros.
Ketä tässä pitää loppujen lopuksi uskoa ?
-jos jokin asia painaa, kuten onko mersu parempi kuin volvo, eikö kannattaisi ihan itse mennä ottamaan selvää sinne ratin taakse...
kyllähän täältä saa mielipiteen joka lähtöön
-----------------------------------------------------------
juuri siinä se onkin omastamielestä että
tiff kokeneena "kisakuskina" on ajanut
kilpaa ja tavallisia autoja niin paljon että
osaa arvostaa "hyviä" autoja oli etu/taka/nelivetoja.
ja kyseinen mielipide on hänen oma,ja sitä pitää kunnioittaa
aina kannattaa itse koeajaa ja vasta sen jälkeen ruveta huutelemaan ominaisuuksista
Niin, kyllähän Volvon pieksee moni ajonautinnossa.Kolme tämän alan mestaria ovat ehdottomasti Audi, BMW ja SAAB.Niin, mutta nythän oli kyse Volvon vahvuuksista...?
SAAB? Ootkohan sä nyt oikeasti ajanut auton autoa, jos Saabin nostat esimerkilliseksi ajonautinnon osalta?
Individualille sen verran, että pysyn kannassani. Passat ei tarjoa mitenkään poikkeuksellisen tunnokasta ohjausta. Ennemminkin keskitason toteutus.
Volkkarilla on toki myös oivallisia ajettavia. En ole Sciroccoa ajanut, mutta testien mukaan sen ajettavuuden pitäisi olla mitä mainioin
Subaruhan oli tuossa parempi. Eikä se mikään ihme ole, sillä Legacyssa painotetaan enemmän tuota sporttisuutta.
Tuliko tuo nyt muka jollekin yllätyksenä, et Subbe pesi noin selvästi vollen. Subessa oli kaikki ajettavuuteen liittyvät asiat toteutettu paljon paremmin ja onhan tuo Vikcy aika monelle autolle kyytiä antanut ja ilmaisee mielipiteensä kyllä selvästi, et mistä tykkää ja mistä ei.
Ei minulla mitään valikoituja linkkejä ole. Aina kun avaa ison autolehden testin Mondeosta sen ajettavuutta hehkutetaan käytännössä poikkeuksetta. Sano minulle joku iso autolehti, joka ei ole vakuuttunut Mondeon ajettavuudesta?
Mielestani Fordin mallistossa on vaikuttavaa myös se, että melkein jokaisen mallin ajettavuutta kehutaan. Esimerkiksi uuden Fiestan ajettavuudesta olen lukenut vain ja ainoastaan ylistäviä arvioita. Lisäksi esimerkiksi S-Max ei radalla paljoa antanut periksi C-mersulle, ja S-Max on sentää tila-auto!
Aihe on Volvon vahvuudet, ei Fordin. Mondeo on selkeästi Volvoa parempi ajettava, turha Volvoa sillä on puolustella.
Vackraste:
Niin on, jos painotetaan sporttisuutta. Olenko väittänyt muuta? Volvo on ilmeisen tarkoituksellisesti tehty enemmän mukavuuspainotteiseksi.
Täällä vaan ihmeteltiin, kuinka Mondeo voi olla sporttisempi ajettava kuin Volvo. Ei se mikään ihme ole, kun se pesee valtaosan muistakin "premium"-autoista. Esimerkiksi Lexus GS:llä tai A6:lla ei ole mitään jakoa.
Onko tämäkin videopätkä epäluotettava ?
https://www.youtube.com/watch?v=GFE1mAYEoT8
Kyllähän mondeo on todettu todella hyväksi.
Enhän nyt niin pöljä ole että sitä kyseenalaistaisin.
andertz:
Subaruhan oli tuossa parempi. Eikä se mikään ihme ole, sillä Legacyssa painotetaan enemmän tuota sporttisuutta.
petos:
Silti sinusta sitä ei voi verrata esimerkiksi bemareihin tai mersuihin. Mielestäni Fordien ajettavuutta voi ihan hyvin verrata puimureihin ja mersuihin. On niitä isojen autolehtien testeissä testatukkin ja tultu siihen tulokseen, ettei Fordit mitenkään altavastaajia ole.
andertz:
Täysin järkeenkäypä. Siinähän kehutaan Subarun käsiteltävyyttä ja Volvoa ei pidetä kovinkaan nautittavana. Kai tietokoneessasi oli äänet päällä kun tuon katsoit?
Tuo pätkähän on silkkaa ylistystä subarun dynamiikalle, painopisteelle (boxermoottori ), nelivedon toimivuudelle, ohjaukselle, korin jämäkkyydelle, ja kaikelle mahdolliselle. Testaajakin on erittäin kova rattinainen.
Ei siitä silti kannata riehaantua, kuten sanoin nuo Fifth gearin jutut ovat kovin viihteellisiä.
simppa:
Ajettavuutta yksittäisenä osa-alueena voi kyllä verrata ja huomata että tasaista on.
Autoina kokonaisuutena en rupeaisi vertailemaan kovin vakavissani.
petos:
Sanoisin, että Fordit ja bemarit erottuvat mersuista edukseen tuon ajettavuuden osalta. Niiden kesken onkin sitten testeissä ollut kohtalaisen tasaista.
Vackraste
Tietysti oli äänet päällä, en kai ole ihan hölmo ?
andertz:
Mahdollisesti voi pitää paikkansa, mutta aivan varamasti pitää paikkansa, ettei C-sarja ole ns. A-utoilijan auto
Vackraste:
On näissä ajettavuuksissa käynyt toisin päinkin. TM talvitestissä oli sekä V70 että Mondeo ja V70 sai talviajettavuudesta paremmat arvosanat.
Nykyistä Mondeota ei ole kiinnostanut ajaa, pelkkä istuminen kuskin penkillä autoliikkeessä sai riittää. En erityisemmin pitänyt sisätilojen vaikutelmasta. Edellinen Mondeo oli edellisen autoni valinnassa loppusuoralla kolmikossa Mazda6, Vectra GTS, Mondeo ja oli ihan hyvä ajaa, mutta ei siinä mitään suuria eroja ollut Mazdaan eikä myöskään Vectra GTS:ään. Selvästikään en ole oikein Ford-ihmisiä, vaikka yhden Fordin olen itsekin aiemmin omistanut.
A-utoilija:
Talvitestissä Volvon hyvä suuntavakaus ja talvirenkaita vierastamaton (tunnoton?)ohjaus vaikuttaa asiaan, enkä väitä etteikö lopputulos voisi noin olla. Silti pidän aina niin auto-, kuin rengastestejäkin luotettavimpina, kun ne on omalla "perseellä" testattu.
Vackraste:
Varmaan suuntavakaus vaikutti maantieajon parempaan arvosanaan, mutta mikä sitten selittää Volvon paremman hallittavuuden? Hallittavuus liukkaalla meni V70 vs Mondeo:
Jäärata: kiitettävä vs hyvä
Lumitie: kiitettävä vs hyvä
Väistökoe: kiitettävä vs kiitettävä
Mutkainen ylämäki: kiitettävä vs hyvä
ESC:n toiminta: kiitettävä vs kiitettävä
Arvosanat V70 vs Mondeo:
Talviajo maantiellä: 10 vs 9
Hallittavuus: 10 vs 9
Olisiko Volvon ajettavuudessa jotain tehty oikeinkin vai onko Volvo maksanut parhaat mainosrahat TM:lle?
Eipä tuo vanha C-mersu ole oikein ajajan auto ainakaan ilman sport pakettia. Silloinkin sen ohjaus on hidas ja tahmea, vaikka muuten auto toimiikin hyvin. Uusi malli on tuossa parempi, mutta ei pääse lähellekkään esim 3-sarjaa. Tosin alusta on toiminut Mb:ssä minusta aina hyvin, jousitus on kaikissa Mersuissa yksi parhaista luokassaan, niin myös vanhassa C-sarjassa. Uudessa C:ssä mukautuvat iskarit tekevät tuosta entistä paremman.
Volvon ohjaus on myös mielenkiintoinen asia. Aikanaan 850:ssä ja ensimmäisessä V70:ssä oli silloin yksi parhaita ohjauksia, mitä etuvetoautoissa oli. Siitä Volvo on mennyt aina vaan huonompaan suuntaan. Halvempien Mersujen vakio-ohjaus on aina ollut huono, eikä ole siitä oikein mihinkään muuttunut, onneksi kalliimmissa malleissa on eri ohjaus, jonka saa aika moneen halvempaankin lisävarusteena. Halvempien mallien vakio-ohjaus tarjoaa ihan hyvän tunnon ja auto menee junamaisen suoraan, muutta on tahmea eikä palauta. Volvo taas palauttaa paremmin, mutta ei tarjoa tuntoa.
A-utoilija:
Volvon lullamainen ja tunnoton ajettavuus tekee itse asiassa hyvää äärimmäisen liukkaan kelin ominaisuuksille, ei siitä mihinkään pääse.
Kuitenkin esim Passat pystyy yhdistämään hyvän ajettavuuden hyviin talviominaisuuksiin, uskon että Superbin tilanne on sama. Se varmaan nähdään ensi testissä.
individual:
Eipä se Passatkaan kovin tunnokasta ohjausta tarjoa. Itseasiassa uskallan väittää, että ihan samalla tasolla Volvon kanssa. Mondeo on aivan eri maata.
Minusta taas Passat tarjoaa ihan ok tunnon, varsinkin jos se suhteutetaan ohjauksen keveyteen. Jokatapauksessa paljon Volvoja paremmat ohjaukset on sekä Superbissa ja Passatissa. Mondeon tasolle ne ei ilmeisesti pääse, tosin täytyy myöntää etten Mondeota ole edes ajanut, mulla on jotain pientä Ford allergiaa, niin ei ole ikinä tullut koeajettua tuota. Focusta olen ajanut ja siinä oli erinomainen ohjaus.
Kuitenkin suomalainen lehdistä on yleisesti pitänyt Passattia Mondeota parempana ajaa kokonaisuudessaan, vaikka ohjausta onkin aina kehuttu.
Vähän voisi kommentoida tuota edellisen korisarjan C-Mersua.
Riippuu aika paljon mallista miten sen ajettavuutta arvioi. Omani on viimeisin päivitysversio sport-paketilla. Ohjaus on jo mainittu, tosin minusta sen tahmeus on aika vahvasti liioiteltu. Tahmeudella tarkoitetaan kait sitä että ohjaus ei keskitä, muuta tahmeutta en ole havainnut. Toisaalta ohjaus on rauhallinen ja yllätyksetön. Ei niin tarkka kuin Bemarissa, mutta ei niin epämääräinenkään kuin esim. Volvossa. Suuntavakaus autossa on hyvä ja se on silti ketterä kääntymään toisin kuin vaikkapa saman ajan S60. Minusta autoa kuvaa aika hyvin se, että toimittajatkaan eivät siitä muuta juttua saa aikaiseksi kuin sen ettei sen ohjaus aivan keskitä. Aika hyvä kokonaisuus kuitenkin, aikalaisekseen.
Uusi C on vähän eri maata, minusta ainoa vakava kilpailija 3-sarjalle ajettavuudessa. Ajodynamiikkapaketilla varustettuna jo todella hyvä. Suuntavakaus on selvästi parempi kuin Bemulla, uraherkkyyttä ei juuri ole. Uudistuksen yhteydessä pienet dieselit saatiin myös markkinoiden kärjen tasolle. C220 CDI on aika mainio ainakin ajamani perusteella. 320 CDI 4matic alkaa sitten jo olla sitä ehtaa premiumia, jos joillekin ei neloskoneinen sellaiseksi kelpaa.
Nyt kun arvioi seuraavaa autoa, niin luulen valinnan joskus ensi vuonna menevän C-sarjan ja 3-sarjan välillä. Jollen sitten hurahda nelivetoon, jolloin Audi nostaa asemiaan. Jos ylipäätään hankin tuon luokan autoa. Passat CC:tä ajattelin käydä ajamassa jossain vaiheessa, komean näköinen peli.
simppa:
S-max on tila-auto, mutta ei sanan perinteisessä merkityksessä. Lähtökohta on ollut ajettavuudessa, eikä siinä ole lainkaan huonosti onnistuttu. S-Max tuskin häviää radalla juuri millekään autolle samoissa teholuokissa.
Sellaisen autoilijan toteamus jolla on molemmat autot, 2006 E200 Mese ja Volle. "Ennen pidin Volvoa ihan hyvänä autona, mut nyt kun olen ajanut Mersulla, niin volle tuntuu sen jälkeen, kun traktorilla ajaisi". tämä kyseinen autoilija kävi eilen mun työpaikalla kyseisellä Mersulla ja mä sanoin e tihan hieno mersu ja se omistaja totesi et niin on ja ihan noilla sanoilla kiteytti Mersun ja vollen eron. Kyllä oli musiikkia mun korville. Mä jopa hämmästyin tuosta toteamuksesta sen verran, etten siihen oikein muuta osannu sanoa, ku "et onhan se Mersu aina Mersu".
lauravee:
Mutta onhan Volle ihan ok peli ja selvästi huokeampi kuin vaikkapa Mersu. Vollen verrokit ovat ominaisuuksien suhteen lähinnä mondeo, nissanit ja vaikkapa ranskalaiset, niiden kanssa kun pelataan niin ollaan samalla aaltopituudella. Se mikä näissä keskusteluissa on outoa on, että väkisin nämä Anderts ja autoilija yrittää tuputtaa Vollea saksalaisille vaihtoehdoksi. Siihen Vollesta pitkälti Fordina ei ole. Moneen kertaan on todettu Vollen puutteellinen ajodynamiikka, koneet ja laatikot on historiallisia ja saastuttavia, Euro-NCAPissa V70 ei selviytynyt kunnialla, mm. pylvästestissä oli pään (!) suoja puuttellinen (tähti jäi saamatta), ulkonäkö on makuasia mutta on tuo V70 perä hirmu majakoineen aika erikoisen näköinen. Plussaa antaisin pakettiautomaisesta tavaratilasta.
Niin, kyllähän Volvon pieksee moni ajonautinnossa.Kolme tämän alan mestaria ovat ehdottomasti Audi, BMW ja SAAB.Niin, mutta nythän oli kyse Volvon vahvuuksista...?
andertz:
Kyllähän Audi A6 Avantiin mahtuu melko paljon tavaraa.BMW 5 on joukon hännillä.Mersun E:ssäkin kohtalaisen hyvä tavaratila.
En usko, että tuosta tulee V70.V70n uusimisesta on niin vähän aikaa.Uskon, että tuo on luonnos siitä huhutusta V60 tai V50-mallista, keulailmeestä päätellen.
petos:
kilpailevan tuulilasi lehden12/2008 numerossa oli väliraportti v70 2.0d
20000km...
kuva teksti: volvoa parempaa matka-autoa saa hakea
arvostelu:
+kulutus
+ajettavuus
+laadukkuus
-sisätilat
-6vaihde liian pitkä
täällä kiistellään aivan liikaa volvon "rata"ominaisuuksista
mutta kun volvoa ei ole suuniteltu sporttiseksi autoksi vaan mukavaksi matkan tekovälineesi...
Henzkuh93:
SAAB? Ootkohan sä nyt oikeasti ajanut auton autoa, jos Saabin nostat esimerkilliseksi ajonautinnon osalta?
Individualille sen verran, että pysyn kannassani. Passat ei tarjoa mitenkään poikkeuksellisen tunnokasta ohjausta. Ennemminkin keskitason toteutus.
Volkkarilla on toki myös oivallisia ajettavia. En ole Sciroccoa ajanut, mutta testien mukaan sen ajettavuuden pitäisi olla mitä mainioin
simppa:
Tuliko tuo nyt muka jollekin yllätyksenä, et Subbe pesi noin selvästi vollen. Subessa oli kaikki ajettavuuteen liittyvät asiat toteutettu paljon paremmin ja onhan tuo Vikcy aika monelle autolle kyytiä antanut ja ilmaisee mielipiteensä kyllä selvästi, et mistä tykkää ja mistä ei.