Valinnan vaikeus

32 kommenttia
«1

Uuden auton hankinta ollut mielessä jo pidempään. Vähän yli vuosi sitten jo alkoi tämä kuume. Aluksi oli tarkoitus hankkia Golf GT 125 kw diesel, mutta uuden mallin tulon takia ajattelin ettei nyt ehkä sittenkään. Sitten tuli Volvo C30 D5a, mutta jokin siitä puuttui. Kaikkia vaihtoehtoja on pyöritelty ja nyt olisi jäännyt vaihtoehdoiksi sitten Audi A3 quatro 125kw 5 ovisena, Bmw 120D/da (ehkä 118d) ja Octavia RS/Scout dieselmyllyllä. 1 sarjan coupe piti olla se juttu, mutta tilat esim suksille rupesi mietityttämään. Talous on 2 hengen ja kilometrejä tulee noin 30t k/vuosi. Hyvin on erinlaiset vaihtoehdot, myönnän. Järkivalinta näistä olisi Ocu Scot ja fiilispohjalta A3/120. Minkä näistä vaihtoehdoista valitsisit? Hinta saa olla max 45t€ varusteineen.

Tietenkin voishan sitä vielä vanhallakin jatkaa. :wink:

  
  • Itselläni vähän samantyylinen tilanne edessä paitsi luultavasti bensa puolella. Bemua en lähtisi järkisyillä ostmaan, mutta tunnepohjalta kylläkin. Audin neliveto on kyllä suuri plussa kuten itse merkkikin mielestäni. Itse fanitan c30 mallia, ja ehkä itse ottaisin sen. Skoda on tosiaan sitten se järkivalinta, itse en tykkää moottorista.

      
  • Kolkista on tulossa uusi malli tämän vuoden puolella joten se menee nopeasti "vanhaksi". Seat Altea Freetrack voisi olla myös mielenkiintoinen, ainakin jos jaksaa sitä VAG-konsernin perisyntiä, rengasmelua.

      
  • Jos olet laittamassa 45k autoon joka kuitenkin on pieni/pienehkö, eikös silloin puhuta tunnepuolen valinnasta? Siispä ääni Audille.



    Minulla on ollut sekä Audi(A4) että BMW(3'n) ja molemmista on enimmäkseen vain hyvää sanottavaa. Metsään tuskin menet kummankaan merkin kanssa. Volvo olisi varmaan kelpo valinta, mutta siitä ei ole kokemuksia koeajoja enempää.





    Itse olen paininut 'järkivalintojen' kanssa joka kerta kun autoa hommaa, mutta on se vain kiva ottaa auto jossa on tunnetta :hug: (tuo halaus siis autolle, ei keskustelun aloittajalle :smile: )

      
  • minullakin olisi tarkoitus hankkia uusi auto, mutta kriteerinä on myös sen soveltuvuus perävaunun vetoon. Onko kellään tämän palstan käyttäjistä kokemusta DSG-vaihteiston soveltuvuudesta / kestävyydestä perävaunun vedossa? :sunglasses:

      
  • Ajattelin vielä käydä testaamassa Alfa 159 ja "järkiautoista" Ford Focus/Mondeon. Jos olisi tarjolla markkinoilla diesel+automaatti+neliveto, niin se olisi siinä. Citymaastureista ko. vaihtoehtoja on tarjolla, mutta jotenkin ne ei nappaa. Toiveunissa olisi Audi/Bmw nelivetoisena tomaattinelivedolla. :wink:

      
  • Toiveunissa olisi Audi/Bmw nelivetoisena tomaattinelivedolla.



    No sittenhän valintasi on jo aika helppoa, eikö vain? :sleepy:

      
  • Aika isoa kokohajontaa, jos Mondeo ja 100 bemu ovat vaihtoehtoja?



    Jos koeajoaikaa riittää, yksi hyvä malli voisi vielä olla Saab 9-3 TTid (180hv/400Nm), jonka saa myös tomaatilla. :warning: Viidennen sukupolven Haldex tosin tulee vasta joskus kesällä?



    Ajan nykyisin saballa ja vrt A4/3'n on samantyyppinen auto. Tosin kaikki ovat huomattavasti esim Mondeota pienempiä, ja siitäkään ei ole koeajokokemuksia itsellä.

      
  • Alfalla on tarjolla, automaatti- ja nelivetoyhdistelmä 210 hv diesel-motin kanssa.

      
  • ööh, ainakaan Alfan sivujen mukaan neliveto/diesel/automaatti ei ole mahdollinen? JTD (210hv) mallin saa vain joko nelivetona tai automaattina.

      
  • No katohan perkele ei olekaan. Missäköhän lienee syy? 3.2 koneen kanssa löytyy nelivetoautomaatti, mutta miksei tuon dieselin kanssa? Tuo Aisinin tomaattilaatikko ainakin kestää vääntöä sen verran, ettei ongelmia pitäisi tulla, sillä Volvoa saa samalla laatikolla V8-koneella (S80 V8 440 nm) ja tarjoaahan Alfakin sitä muuten tuohon koneeseen.

      
  • Ihan samaa olen miettinyt mm. japanilaisten diesel automaattien puutteesta. Avensikseen ei taida vieläkään saada automaattia ja jotenkin 'luotettavuuskortti' ei tunnu uskottavalta. Onhan esim lexuksen V8 myllyissäkin automaatit. Tehoa, vääntöä ja automassaa kaikkea enemmän kuin Avessa. Ilmeisesti Honda on saamassa automaatit dieseleihinsä.



    Luultavasti (ainakin aiemmin) dieseltomaattien tarve on ollut sen verran pieni, että Japanilaiset, Alfa yms ei-niin-perinteiset dieselmyllyjen toimittajat pitävät markkinoita vielä marginaalisina? Toisaalta tämäkin olisi kumma kun katsoo Euroopassa myytävien disukoiden myyntiä.



    Jenkkimarkkinat ovat toinen juttu, mutta sinnehän ei taideta esim Alfaa edes viedä?

      
  • Alfaahan saa automaattidieselinä paitsi nelivetoisena, joten tilanne ei todellakaan ole sama kuin japseilla.



    Alfa ei ole vai perinteinen diesel-myllyjen toimittaja? Aika erikoisesti sanottu, kun maailman ensimmäinen Common Rail-diesel löytyi Alfan keulalta (156) ja emomerkki Fiatista löytyi ensimmäisen diesel-suorasuihkutuskone (Croma). Lisäksi noita Fiatin/Alfan myllyjähän käyttää liuta muitakin valmistajia. Uusi 1.9 tuplaturbonakutin Saabissa on sekin Alfan kone.



    Jenkithän pitävät dieseliä vieläkin lähinnä traktorin taikka kuormurin moottorina, joten eipä jenkkimarkkinoilla voi tuota diesel-automaatin puuttumista perustella.

      
  • Muotoilen Alfa ja diesel asian uudelleen. Alfan tavoite vuonna 2010 on tuplata automyyntinsä 300.000 autoon samaan aikaan kun yksin euroopassa myydään miljoonia diesel autoja (v.2003 6.3 miljoonaa). Uudempien numeroiden puutteessa vuonna JO vuonna 2003, Volkswagen möi 1.4 miljoonaa diesel autoa. Alfa on pikkutekijä. Tätä minä tarkoitin.



    Alfan meriittejä teknologian toimittajana en ole kiistämässä, mutta jos otetaan vertaukseksi esim aika marginaalisen merkin kuten Saab diesel koneet, on VAGin diesel myllyjä paljon enemmän muilla OEM'llä.



    Myöskään dieselien markkinaosuuksissa (jossa VAG rulettaa)ei alfaa edes näy.

      
  • No kyllähän Fiateista, Saabeista, Cadillaceista Alfoista, Lancioista, Suzukeista ja Opeleista nyt jonkinlainen markkinaosuus saadaan aikaan. Kaikissa käyetään Fiiun/Alfan dieseleitä.



    Mutta itse Alfahan ei koskaan ole ollut mikään massamerkki, se on kyllä totta. Mutta prosentuaalisesti Alfan diesel-myynti on kai kohtuullisen suurta? Tosin 2.4 JTDm nelivetoisena ei taida olla niitä kaikkein myyvimpiä malleja. Nythän automaatin saa 150 hv (delta ei jostain kumman syystä tuo tätä maahan) ja 210 hv dieseleihin.



    Itse odotan vesi kielellä tuota 1.9l konetta Alfan keulalle. 159:ssä tehoa on 190hv, kun Saabissa joutuu tyytymään 10hv pienempään tehoon. Evo kehui tuon todella hyväksi koneeksi ajettuaan sillä varustettua Alfaa.

      
  • Jenkithän pitävät dieseliä vieläkin lähinnä traktorin taikka kuormurin moottorina, joten eipä jenkkimarkkinoilla voi tuota diesel-automaatin puuttumista perustella.




    Tässä asiassa tilanne on muuttumassa kovaa vauhtia. Ongelmana on päästörajoitukset (hiukkaspäästöt ) sekä huonolaatuinen diesel. Näissä on takana paljon politiikkaa ja vaikka mitä korruptiota. Niin sanotusti IsoVeli ei halua sinne dieseleitä. Tulevaisuudessa lienee kuitenkin jossainmäärin pakko taipua aiheeseen.



    Off topiccia oli, joo. Pahoittelut siitä.

      
  • Merkkeinä kaksi vaihtoehtoa jäljellä: BMW(tunne)ja Skoda(järki). BMW 1-/3-sarjan dieselmallit ja Skodasta Scout/RS. Laaja on vielä skaala, mutta merkkien osalta on kaventunut vaihtoehdot.

      
  • ota hyvä mies se tunnepuolen valinta, jos tuonkin hintaisen auton ostat? :sunglasses:



    olisi varmasti kamalaa huomata kalliin auton hankittuaan että se toinen olisi ollut kuitenkin hauskempi ja kivempi omistaa? viimeiset roposet ei taida olla tuossa hintaluokassa kyseessä kuitenkaan :smile: ?



    :innocent:

      
  • Octavia RS:ään tai scoutiin saat kaikki mahdolliset lisävarusteet ja 45T€ ei tule edes täyteen. Itse ajoin aikaisemmin BMW:llä ja on se kyllä hyvä auto, mutta nyt RS:llä ja olen kyllä ollut erittäin positiivisesti yllättynyt. En olisi 5v. sitten uskonut ostavani Skodaa.

      
  • No ainakaan ykkös-bemua on ottaisi mistään hinnasta, ruma ja ahdas käppänä. Mutta kolmosen voisi ottaakin, tosin taitaa tuo Skoda viedä tiloiltaan ja varusteiltaan selvän voiton jos hinta-laatu-suhdetta katsotaan. Automaattia et taida olla ostamassa, kun kerran nuo vaihtoehdot on skodalta, joihin ei tomaattia saa.

      
  • Samaa mieltä Petoksen kanssa. Jos laittaa noin paljon rahaa kiinni autoon, sijoitus ei enää periaatteessa ole järkevä, vaan ns tunnetta mukana. Miksi silloin tyytyä autoon joka ei juuri sinulle tuo sitä "fiilistä"?



    Tietty poitti muuttuu hieman jos verrokki Skodaan aikoo sijoittaa vähemmän rahaa kuin BMW'hen. Faktahan on että hinta-laadussa Skoda pesee bemarin 100-0, mutta itsekin päätyisin noista kahdesta BMW'hen (3'een, en pidä 1 sarjalaisen ulkonäöst&#228:wink:, sen verran tunnetta on itsellä mukana autokaupoissa. :grin:

      
  • Bugracer:

    Faktahan on että hinta-laadussa Skoda pesee bemarin 100-0,





    -itse en näkisi tuota noin. Minusta BMW:n karisma ja imago on aivan eri sfääreissä kuin skodan, joka on monien kuten minun mielestä täysi nolla noissa asioissa.



    Yleinen laatutaso on taatusti myös bemussa parempi kuin volkkarituotteissa.



    Ylipäätään 3-sarjan bemarit ovat hyvin arvostettuja vehkeitä, joten mielestäni tuolle bemun korkeammalle hinnalle saa vastinetta ( tietysti ihmisestä riippuen ).



    en itse miettisi hetkeäkään että kumpi näistä:smile:



      
  • "Yleinen laatutaso on taatusti myös bemussa parempi kuin volkkarituotteissa."



    Mihin perustat tuon väitteen ?

      
  • Julle1978:

    mutta nyt RS:llä ja olen kyllä ollut erittäin positiivisesti yllättynyt. En olisi 5v. sitten uskonut ostavani Skodaa.




    RS on todella hyvä ajettava auto. Alusta toimii paremmin kuin useimmissa sporttisissa etuvetoisissa, varsinkin vanhemmissa malleissa.



    Itsellä RS:ssä häiritsi rengasmelu ja liian suureksi/pömiseväksi jätetyt pakoäänet. Tämä tietysti hyvin subjektiivista kommenttia. Mutta jos nuo em seikat ei häiritse niin rahalle saanee RS:ssä parhaan vastineen. Kone on todella loistava!

      
  • Hups! Tuossa edellä kun konetta kehuin niin tarkoitin bensaversiota. Aloittaja puhui dieseleistä. Tuosta RS mallin dieselistä en pitänyt. Se paljon puhuttu alavääntö ja huomattavan kuuluva koneen ääni. Ehdottomasti bensakoneella jos kerta. Se 170hv:n pumppusuutin ei ole enää tätä päivää, varsinkaan kun on päässyt kokeilemaan esim BMW:n uusimpia diesel koneita.



    Ja vielä aloittajalle, käyhän kokeilemassa Saabin 9-3 1.9TTiD malli kunhan koeajoautot tulee ajettavaksi. Kaksoisahtimella manuaaliversiossa 180hv/400Nm ja yhdistetty jotain 5.8l/100km.

    Linear Sedan versiona alkaen 36750€. Eli helposti varusteltuna alle 45k€. Koneesta ei tosin mitään kokemuksia.

      
  • Ammattilainen:


    Mihin perustat tuon väitteen ?







    -vaikutelmaan jonka silmäni välittävät minulle kun tutkailen noita autoja, sisältä ja ulkoa.



    en ole muutenkaan tippaakaan vakuuttunut volkkarin tai skodan laadusta.

      
  • Miten sitten Audin laatu vaikuttaa mielestäsi ihan hyväksyttävältä?

      
  • simppa:

    Miten sitten Audin laatu vaikuttaa mielestäsi ihan hyväksyttävältä?






    ei siinäkään käsittääkseni ole hurraamista, mutta katson asiaa niin että audissa on ''muuta hyvää'' joka tavallaan antaa anteeksi jos on vikoja.



    mielestäni perusauton isolla peellä ( vw, skoda, opel jne. ) ei ole mitään järjen häivääkään olla epäluotettava, koska perusauton on käsittääkseni tärkeää olla luotettava ja kestää.



    on perusautoja jotka ovat idioottivarmoja ja nykyään noiden saksan(pajalla)seisojien tasoisia muiltakin ominaisuuksiltaan.



    Bemulla en ole kuullut olevan pahempia laatuvaikeuksia, mitä nyt aiemmin niitä turboja meni. tai liekö tuo korjaantunut?

      
  • Mä kyllä näen esimerkiksi Phaetonin tai Touaregin jonain ihan muuna kuin perusautona.

      
  • ne onkin kaikkea muuta kun perusautoja. mutta taitavat olla vain aika marginaalimalleja koko myytävästä mallistosta -eiköhän golffi ja passatti ole ne mihin volkkari ''profiloituu'' ?

      
  • Sokota varmaan "järkivalinta" jos ei vierasta itäautoja kuten minä! :xmas:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit