Lyhyessä koeajossa uuden E-sarjan coupén bensaversio 7-vaihteisella automaatilla ja AMG-paketilla. Valkoisen mustalla lasikatolla varustetun auton ulkonäkö vastasi odotuksia. Paremman näköisiä autoja tulee liikenteessä harvoin vastaan.
Sisään istuttaessa tunnelma oli C-sarjaa väljempi, kuten E-sarjalaiselta olettaa voikin. Nahkainen urheiluistuin ei ollut kovinkaan voimakkaasti muotoiltu, mutta vaikutti silti mukavalta. Yllättävänä puutteena oli reisituen pituussäädön puute, jonka vuoksi istuinta ei voi suositella lyhytjalkaiselle. Istuimen ja ratin säädöt olivat kuitenkin monipuoliset ja ajoasennon sai aika mukavaksi. Ainoastaan näkyvyys ulos ei jäi hiukan heikoksi, useiden muiden nykyautojen tapaan.
Hallintalaitteiden mersumaisuuksiin en ehtinyt lyhyellä koeajolla tarkemmin perehtyä. Mittaristo ja lämmityslaitteen säädöt olivat tyylikkäät, mutta mitään erityistä laatuvaikutelmaa niistä ei huokunut. Ratin voimakas muotoilu toi mieleen VW:n tai Audin urheiluohjauspyörät, mutta käteen istuvuus oli noita parempi. Vaihdekepin liikkeitä rajoittava mutkitteleva kulissi oli jotenkin epäselvä, koska sitä ei vanhempien mersujen tapaan nähnyt itse, vaan se oli vain kaaviona kepin vieressä. Minusta tämä keksintö vain hidastaa pysäköintiä turhaan vaikeuttamalla D- ja R-asentojen nopeaa vaihtelua.
Odotukset auton voimalinjan suhteen olivat korkealla. Pintakaasulla auto liikkui kevyesti eikä moottorista kuulunut juuri mitään. Kiihdytyksissä vaihteiston reagointi vaikutti välillä turhan hitaalta ja koko meno hiukan turhan kuminauhamaiselta parhaisiin kilpailijoiden vaihteistoihin verrattuna. Tähän on tosin varmasti osansa kuljettajan kokemattomuudella tämän auton suhteen, enemmän autolla ajanut osaa varmasti käyttää kaasupoljinta niin, että vaihteisto tietää paremmin mitä tehdä.
Koko kierrosskaalan kattavan kiihdytyksen aikaansaaminen tuntui olevan vaikeaa, eikö moottorista saantu siten helposti kokonaiskuvaa. Matalilla kierroksilla eli normaalissa ajossa se ei tuntunut erityisen voimaakkaalta, mutta mitäpä muutakaan bensavaparilta voisi odottaa. Toisaalta yläkierroksilla tehoa tuntui olevan reilusti, tosin kesken koeajon alkanut rankkasade hävitti takarenkaiden pidon hyvin nopeasti, jos kaasua annosteli niin raskaalla jalalla, että laatikko käytti pieniä vaihteita kiihdytyksiin. Samalla havainnoin moottorin ääntä ja pienenä pettymyksenä oli todettava, että en oikeastaan pitänyt siitä suurilla kierroksilla. Silloin sisään kuuluva ääni oli turhan raaka ja sitä oli jopa hiukan liikaa auton luonne huomioiden. Kuutosen alakierrosmurinoita ei esiin saanut oikein mitenkään, vaikka eivät nekään tietysti tämän auton tyyliin ehkä sopisikaan. Eipä uudet suoraruisku-Bemaritkaan ole ääniltään niitä kaikkein miellyttävimpiä 6-sylinterisiä, mutta silti pitäisin niitä parempia tässä suhteessa.
Ohjaus vaikutti melko mukavalta, eikä minusta kärsinyt suuremmin mersujen tyypillisesti moitituista ominaisuuksista. Kuitenkin moottoritien urissa auto kampesi aivan liikaa pientareen suuntaan alla olleilla 18" ContiSporteilla. Suomen pitkittäisuraisille teille tarvittaisiin ehdottomasti erimerkkiset renkaat, jos ei sitten jopa pienempää rengaskokoa. Rengasmelu oli hyvin vaimennettu, joten siinä suhteessa 18" koko on käyttökelpoinen. Poikittaussaumat eivät täräyttäneet häiritsevän pahasti, mutta tässäkin suhteessa 17" vakiokoko olisi varmasti hiukan mukavampi.
Alustan ominaisuuksia ei lyhyellä koeajoreitillä voinut suuremmin testata. Normaaliasennossa jousitus oli mukavan pehmeä, hidastetöyssyissä jopa hiukan keinuva. Myöskään sport-asennossa alusta ei vaikuttanut ylettömän kovalta.
Takapenkin tilojakaan en kerennyt testaamaan koeajon jälkeen, koska vettä tuli taivaalta sen verran reilusti ettei autoa raaskinut pitää ovi auki yhtään enempää kuin oli tarpeen. 7-vuotiasta lasta takapenkille sovittaessa tilaa ei tuntunut pituussuunnassa olevan kovinkaan paljon.
Kaikenkaikkiaan mukava auto, mutta hintalappua vastaavaa vau-efektiä ei oikein tullut. Ulkonäkö on kuitenkin hieno, ehkä jopa parhaita "tavallisia" henkilöautoja markkinoilla. Itse haluaisin nauttia tämäntyyppisen moottorin ominaisuuksista manuaalilootalla, dieselin kaveriksi automaatti taas sopii paremmin.
Kieltämättä samaan hintaan ja halvemmallakin on saatavana muitakin merkkejä ja jopa paremmilla ominaisuuksilla! Ei ole enää sama tilanne kuin vielä -80 luvun alussa, jolloin Mersu oli Mersu, ja muut tulivat massana takana!
Muuten:
Motorvision-ohjelmassa juontaja kertoi että uuden E-klassin ostajan keskiverto ikä on 60v.
Vaikka oletinkin että se on korkea, en noin korkeaksi olisi uskonut.
petos:
Jos tuo pitäisi Suomessa paikkansa, niin E-mersu olisi eläkeläisten auto. Keskimääräinen eläkeikä kun on alle 60 v. Vähemmän noita vanhainkotien pihoilla näkee, paitsi keltainen banaaani katolla
...paitsi että tuo on teknisesti C-sarjaan pohjautuva. Joitain laitteita on siihen otettu E:stä ja takaluukkuun se E-kirjain, ei oikein muuta. Ei sillä sinänsä ole väliä (etenkään kun C on paljon parempi ajaa kuin E) mutta kunhan mainitsen.
Ei ole kovin tiessä istuvan näköinen muuten, se tulee itselläni siitä mieleen. Eli päällimmäinen kuva siitä on että se on sedan (ja tottakai korkea sellainen kuten tapana on) josta kattoa vähän viistetty takaa ja sitten kutsuttu coupéksi. Monessa ei nykyään ole mitään muuta etua valita coupe kuin ulkonäkö.
Putput:
Totta, silti tuo tunnelma kuskin paikalla on avarampi kuin C-sarjassa.
Putput:
Tämä menee jo kai makuasiaksikin, mutta minusta tuo taas on erittäin linjakas auto. Toki himpun matalampi jousitus vielä parantaisi näköä, mutta onhan tuo nykyiselläänkin reilut 7 cm E-sedania matalampi.
235+255:
Onko 7cm matalampi?? Ei olisi uskonut.
Vahvasti epäilen, että Suomessakin E-mallin ostajien keski-ikä on ainakin lähellä 60 vuotta.
Onhan uusien autojen ostajien keski-ikä jo muutoinkin reilusti yli 50 vuotta ja tuollaisilla pappa-Mersuilla luultavasti vielä enemmänkin.
Tuossahan täytyy muistaa se, että nuoremmista autoilijoista moni ajaa työsuhdeautoilla ja nehän eivät siten ole yksityishenkilöiden ostamia.
Eikä 60-vuotiaat keskimäärin todellakaan missään vanhainkodeissa asu. Jos vanhainkotiin mennään keskimäärin 80-vuotiaana, niin vastaavasti vanhainkotien pihassa pitäisi tällä hetkellä olla jotain 124-sarjan Mersuja.
No joo, eihän sitä työsuhdeautoa muodollisesti osta yksityishenkilö. Kuitenkin käytännössä valtaosassa tapauksissa sillä yksityishenkilöllä on vapaus valita se haluamansa työsuhdeauto. Joten työsuhdeautot voi mielestäni huoletta laskea noihin keski-ikiin mukaan. Ja työsuhdeautoja on tuon luokan menopeleistä suuri osa merkistä riippumatta.
Sopii minullekin, mutta keski-iän määrittäminen ei taida onnistua kovinkaan luotettavasti.
sjvirt:
Kyllähän se auton tosiasiallisen haltijan nimi lukee tavalla tai toisella niissä papereissa. Eli ainakin minun logiikallani pitäisi pystyä tilastoimaan
simppa:
Jaa, onko jollakin firmalla noin?
Ainakin vaimoni työsuhdeliisarissa lukee omistajana rahoitusyhtiön nimi ja haltijana vaimon työnantajan (firman) nimi.
No ainakin Volvossa mulla oli mainittu omistajaksi Volvo henkilöautorahoitus tms, haltijaksi firma xxxx ja vielä erikseen listattu käyttäjän tai millä nimellä se nyt kulkeekin, nimi, eli minun nimeni. En nyt mene vannomaan, mutta muistaakseni edellistenkin työsuhdeautojeni tiedoissa oli nimeni mainittu tavalla tai toisella.
TM:n koejaossa auto sai aika mairittelevat arviot. "Vaikea keksiä parannettavaa" vai miten se oli.
AkiK:
Niin sai, onneksi ehdin kirjoittaa oman tekstini ennen kuin luin tuota. Oishan se omakin vaikutelma voinut parantua kilometrien myötä, mutta nyt meni hiukan "ristiin" nää arviot.
AkiK:
Mercedes-Benz E 250 CDI:
- 5-portainen automaatti +4.6 ke
- Kaupunkikulutus 8,3/l
Kyllä tällä pappamersun uusimmallakin painoksella otetaan rahat pois tyhmiltä, mutta olisikohan silti pitänyt tuoda markkinoille jo 1999, että olisi vaikea keksiä parannettavaa?
EDIT: Toivottavasti nyt ei ruostu isän käsiin, mutta mitään isältä pojalle -juttuja ei kannattane aloittaa.
Syksyllä tulee kuulemma seitsemänportainen automaattivaihteisto pienempiinkin koneisiin.
mikahe :
Katsopa noiden automaattien hintoja nykyisellä verotuksella muissakin autoissa. Vaikkapa Toyota Avensis dieseliin automaatti maksaa 3860 euroa. Se on minusta aika paljon 25 tonnin hinnoista alkavassa autossa. Turhan kallishan tuo Mersuunkin on, mutta eipä noita silti paljon manuaalilla hankita.
Käy ajamassa tuolla 5-portaisella automaatilla ja kommentoi sitä sitten. Oman kokemukseni mukaan välitykset sattuvat Suomen nopeusrajoituksiin aika mainiosti ja laatikko toimii muutenkin todella sivistyneesti. Paremmin toimivia laatikoita ei ole itselleni tullut monta vastaan. Voisihan toki olla saatavilla 7-pykäläinen tuohonkin koneeseen, mutta eipä sitä sinänsä välttämättä tarvitse kun 5-pykäläinenkin pelaa noin hyvin. 7-pykäläinen tulee jatkossa neloskoneisiinkin, sehän on GLK 220 CDI:ssäkin. Ja löytyyhän se nytkin kutoskoneista, samoin nelivetokin varmaan tulee saataville niille jotka eivät saa autoaan liikkeelle ilman sitä.
Kaupunkikulutus on aika normaali nykydieselien kulutus noissa testeissä, ei erityisen matala kylläkään.
AkiK:
Lumikokkare/mäkilähtöavustimen meseen saa, muttei nelivetoa maantielle. Miten sitä TM arvioikaan männävuosina vertailutestijumbona ( "ylitekninen" ) ?
Kuten sanoin, seitsemänportainen tulee ainakin E-sarjan sedaniin syksyllä myös pienimpiin koneisiin. Itse ainakin malttaisin sinne asti, jos eemeliä olisin vailla. Todennäköisesti automaatin lisähintakin tulee Suomessa alas päästöjen takia.
Tuo mersun 5-portainen on ihan pätevä loota. En kyllä ihan markkinoiden parhaimmistoon laskisi, mutta ihan yleispätevä laatikko noin käytökseltään. Parhaiksi ajamikseni laatikoiksi katsoisin ZF:n uusimman 6-lovisen, BorgWarnerin DSG:n (volsu), Getragin DSG:n ja mersun 7-lovisen.
Jännä juttu muuten, kuinka E220 CDI:ssä kulutus nousee tuolla laatikolla 0,7l, kun taas 200 CDI menee automaattina samalla naftamäärällä kuin manuaalikin sama 0,7l nousu löytyy myös 250 CDI:stä. Lieneeköhän mersulla tekniset tiedot ihan oikein?
mikahe :
Uudemmat 4maticit ovat jatkuvatoimisia, tekniikaltaan eivät ainakaan monimutkaisempia kuin kilpailijoilla. Ehkä se ei sitten toimi, sinähän sen tiedät. Mihin sinä noin tietävänä tarvitset nelivetoa maantiellä? Sakemannit ja muuthan ei autoista tiedä mitään, siitä johtuen varmaan 4matic on voittanut monta nelivetovertailua.
Männävuosista ei varmaan kannata puhua jos puhutaan -09 esitellystä autosta. 4matic tulee sanana nelivedon ja automaatin yhdistelmästä, siksi GLK:ssakin on nelipyttyisen koneen yhteydessä 7-pykäläinen automaatti. 5-pykäläistä käytetään vain 2-vetoisissa nelisylinterisissä.
simppa:
Voi olla tiedot väärin tai sitten tuossa Eemelissä laatikko luistattaa enemmän esim. mukavuussyistä?
Minusta tuo 5-pykäläinen loota joutaakin päivitykseen, mutta osoittaa se kuitenkin sen ettei sivistynyt toiminta ole kiinni vaihteiden määrästä. Huonommillakin automaateilla olen ajanut, vaikka niissä on ollut 6 pykälää.
AkiK:
Siihen samaan mihin sinä tarvitset uudenkarheat nastarenkaat, ESC:n ynnä muut hilavitkuttimet. Harmi, etten ole törmännyt yhteenkään mesen voittamaan vertailuun. Johtunee osin siitä, että sitä ei ole (juuri) koskaan edes mukana testijoukossa. Anna artikkelivinkkejä joilla voin sivistää itseäni!
Minä olen niin huono kuljettaja, että haluan ajaa maantiellä vain parhaalla mahdollisella tekniikalla, ja rehellisesti sanoen takaveto ei kuulu siihen joukkoon. Reilussa kolmessakymmenessä vuodessa, jonka olen seurannut sen kehitystä se on mennyt sen verran eteenpäin, että työntäjää ei enää tarvita tasamaalla, jos hyvin käy.
Voitko paljastaa myös miksi mese tekee eemelistä nelivetoisia versioita? Onko tarkoituksena helpottaa
- parkista lähtöä (IMHO tämä on tämän listan ykköseni)
- metsässä ajamista
- joen ylityksiä
- hiekkaerämaan ylittämistä
- kaupunkiautoilua
- ei mitään edellä mainituista vaan ottaa vielä yhdellä turhalla lisävarustehinnalla rahat pois tyhmiltä asiakkailta?
EDIT: Niin ja 4Matic ei mesellä edelleenkään tarkoita mitään ns. nelivedon ja automaattivaihteiston yhdistelmää. Ainakin markkinointinuijat listaavat mallit 4Matic A, tai ehkäpä he ovatkin fiksuja tyhmien asiakkaiden varalta ja tekevät noin, koska jälkimmäiset eivät tajua että 4Matic saattaakin tarkoittaa myös automaattia.
Markkinointinuijien puheisiin ei kannata ikinä luottaa. Esim. Audilla Quattro saattaa tarkoittaa Haldexia tai Torsenia, volkkarilla Syncro (ainakin vanhoissa Transporttereissa) viscoa tai Torsenia ja 4motion Torsenia ja nykyään Haldexia.
mikahe :
AkiK:
Eihän se missään nimessä huono laatikko ole, eikä se vaihdemäärä laatikon hyvyydestä kerro. Automaattien kanssa kannattaa kuitenkin muistaa myös, että joidenkin koneiden kanssa saattaa sama laatikko toimia aiva eri tavalla. S80 on tästä hyvä esimerkki. Laatikko oli vanhan D5:den kanssa suorastaan huono, kun bensakoneiden kanssa se pelaa hyvin yhteen, vaikkei aivan markkinoiden parhaimpien tasolle pääse.
Siis nuo kaikki esimerkkini ovat E-sarjan sedanista. 250 CDI:ssä ja 220 CDI:ssä nostaa kulutusta selvästi, kun taas 200 CDI:ssä ei kulutus nouse Suomen mersun sivujen mukaan. Tuntuu aika hassulta, varsinkin kun 220 CDI ja 200 CDI ovat käsittääkseni hyvin pitkälti sama kone. Miksi se sama laatikko olisi laitettu luistamaan noissa isommissa koneissa?
mikahe:
Quattro voi tarkoittaa myös BorgWarnerin systeemiä (Q7), pelkkää alkeellista viskolukkoa (R8) ja Torseneitakin on kahta eri sorttia. Uudempien voimanjako on 40:60, kun vanhempi menee 50:50.
simppa:
Jep, juuri tuon erehdyksen takia Audeihinkin kannattaa suhtautua varauksella. Tämä fiba aiheutui siitä, että saksalaisissa testeissä Audi oli yleensä turvallisen tylsä, mutta testivoittajaksi nostettiin bimmeri, joka vaatii kuljettajaltaan enemmän ja tarjoten hänelle enemmän ajamisen iloa kuten sitä ratin vääntämistä auton pysyttämiseksi omalla kaistalla.
["mikahe "]
Siihen samaan mihin sinä tarvitset uudenkarheat nastarenkaat, ESC:n ynnä muut hilavitkuttimet.
Minä saatan tarvita niitä turvallisuuteni lisäämiseen. Toistaiseksi en ole kovin montaa kertaa tarvinnut, mutta yksikin riittää. Pitävien renkaiden ja ajonhallintajärjestemän turvallisuutta lisäävästä vaikutuksesta on niin paljon faktatietoa, että niistä ei kannata väitellä. Nelivedon turvallisuutta lisäävästä vaikutuksesta en ole nähnyt mitään prosentteja.
Harmi, etten ole törmännyt yhteenkään mesen voittamaan vertailuun.
Älä sitten tuomitse laitetta kun et siihen ole tutustunut.
Minä olen niin huono kuljettaja, että haluan ajaa maantiellä vain parhaalla mahdollisella tekniikalla,
Tässä kommentoitavassa autossa sitä alkaa olla jo tarjolla, kannattaisi siis harkita.
ja rehellisesti sanoen takaveto ei kuulu siihen joukkoon.
Minä en edelleenkään ymmärrä miksi pitää jankuttaa tästä vetotavasta maantieajossa, jossa sillä on taatusti kaikkein vähiten merkitystä.
Voitko paljastaa myös miksi mese tekee eemelistä nelivetoisia versioita?
Sinähän sen nelivedon tarpeen tiedät, olet sitä jo useasti perustellut. Eiköhän se syy ole ihan sama kuin Audilla, Subarulla ym. Äärimmäisen harvalle asiakkaalle tuo syy on todellinen tarve, mutta eipä sillä niin väliä olekaan.
Niin ja 4Matic ei mesellä edelleenkään tarkoita mitään ns. nelivedon ja automaattivaihteiston yhdistelmää.
En tiedä asiasta mitään muuta kuin sen, että sanana se tulee kahdesta termistä: 4-wheel drive ja automatic transmission. Jos hinnastossa on pitänyt lisätä mallin perään A, se lienee korostamassa sitä tosiasiaa että auto on automaattivaihteinen. Takaluukussa ei koskaan lue "4matic A",.
Markkinointinuijien puheisiin ei kannata ikinä luottaa.
Eikä omiin ennakkoluuloihin koskien jotain laitetta jota ei tunne.
Versioita on tietenkin erilaisia, tuskin E-coupen omistaja tarvitsee samanlaista nelivetoa kuin G-sarjan tyypillinen käyttäjä eli armeijat eri puolilla maailmaa. Ei tällaista autoa osteta sitä varten, että sillä pääsee lätsä takaperin päässä kokeilemaan nouseeko se soramontun reunalle vai ei.
simppa:
Voi olla että tiedoissa on virhe.
Voi olla myös, että 200 CDI on viritetty taloudellisempaan suuntaan, ja noissa kahdessa tehokkaammassa keskitytty enemmän muihin asioihin kuten suorituskykyyn tai vastaavaan. En tiedä. Koneina 200 CDI:llä ja 220 CDI:llä on se merkittävä ero, että tässä uudessa 220 CDI:ssä on kaksi turboa samoin kuin 250 CDI:ssäkin.
simppa:
Tuohon voin kyllä yhtyä. Tuo Mersun 5-lovinen on mielestäni paras 5-lovisista, mutta kyllä automaattiin sopii mielestäni kuusi tai seitsemän vaihdetta paremmin, joten on hyvä, että tuo tulee myös pienempiin koneisiin. E 250 CDI on kyllä tuon jälkeen varmasti hyvä kompromissi, E 220 CDI tuntui vielä minusta hiukan laiskalta.
Esim MB:n seitsemän loviseen on voitu tehdä lyhyt ykkönen ja pitkä seiska. Jos käyttää laatikon Comfort modea, tuo lähtee kakkosella liikkeelle, joten silloin tavallaan käytössä on vain kuusi vaihdetta. Jos taas haluaa nopean lähdön paikaltaan, lyhyt ykkönen tarjoaa erittäin hyvän kiihtyvyyden eikä luista.
Myös nuo muut laatikot ovat loistavia, ZF.n toimintaa olen ihaillut sekä Jagessa että Bemarissa, tosin Getrgin dsg:tä en ole varma, olenko kokeillut. Missä autoissa se on käytössä? Oletko kokeillut Bemarin 7-pykäläistä dsg:tä? Itse en ole, mutta pitäisi käydä koittamassa.
Empä minäkään keksi E 200 CDI:n ja E 220 CDI:n kulutuseroihin muuta syytä, kuin että jälkimmäisessä on kaksi turboa ja mahdolliset säätöerot, ehkä E 200 CDI on säädetty mahdollisimman taloudelliseksi.
Tuo bemarin 7-portainen laatikko on Getragin valmiste. Tosin luonnollisesti eri kuin poikkitaiskoneisissa. En ole päässyt tuota vielä testaamaan.
Getragin DSG (Powershift nimeltään) löytyy pienempikoneisista Volvoista ja vissiin Dodgeista ym. Noita versioita on erilaisia sen mukaan, paljonko laatikon pitää vääntöä kestää.
Mielestäni on täysin mielipuolista, ettei Volvo käytä tuota laatikkoa isommissa malleissaan. Vääntöä lujin noista kestää vajaa 500 nm, joten sopisi isompiinkin Volvoihin. Kaikkein hupaisinta on, että Volvolla on Getragin kanssa yhteinen tehdas ja se on kyseisen firman suurin yhteistyökumppani mitä vaihteistoihin tulee.
Itse en tiennyt, että jo 220 CDI on tuplaturbo. Kuvittelin vasta 250 CDI:n olevan varustettu kahdella ahtimella.
Ensi viikolla mahdollisesti pääsen kokeilemaan Ferrarin kaksoiskytkinlootaa. Odotukset ovat korkealla sekä auton että laatikon osalta.
Noh kerroppas sitten kokemukset tuosta Californiasta, se on hiukan eri filosofialla tehty Ferrari, aiempia malleja paljon lähempänä SL:ää ja XK:ta, vaikkakin niitä sporttisempi.
Yksi ilmeisen hyvä vaihteisto tuosta listalta jäi, eli porsaan dsg. Tuollaista pitäisi kesän aikana päästä ajamaan. Tuossa olisi minun seuraava unelma auto, 911 4S cabrio tuolla uudella laatikolla, vaikken ole kyseisellä vehkeellä koskaan ajanutkaan. Harmi vaan, että porsas pitää hintansa niin hyvin, että nuo ovat käytettynäkin julmetun hintaisia.