Teknikens Värld testasi Audi Q5 vs Volvo XC60 vs 3 muuta katumaasturia

14 kommenttia

Tuolla toisessa viestiketjussa jo mainittiin, että Volvo XC60 voitti Teknikens Världin vertailutestin jossa mukana oli Mercedes GLK sekä BMW X3.



Nyt uusimmassa Teknikens Världin numerossa Volvo XC60 kohtasi Audi Q5:n, Honda CR-V:n, Subaru Foresterin ja Land Rover Freelanderin. Tulokset:

1. Audi Q5, 71 p

2. Volvo XC60, 70 p

3. Honda CR-V, 69 p

4. Subaru Forester, 67 p

5. Land Rover Freelander, 66 p



Tasaista on Audin, Volvon ja Hondan kesken. Muutamia poimintoja arvosanoista.

Ajettavuus: Audi ja Volvo 8, Honda 7, Land Rover 6, Subaru 5. Onko Subaru tosiaan noinkin huono?

Turvallisuus: Audi ja Volvo 8, Land Rover 7, Honda 6, Subaru 3. Syynä Subarun surkeaan arvosanaan oli ainakin ESP:n epämääräinen toiminta.

Mukavuus: Audi, Volvo ja Land Rover 8, Honda ja Subaru 6



Kaikki oli dieseleitä ja Subaru loisti sitten moottori/voimansiirrossa, jossa tosin kaikki sai 8 tai 7. Kustannusosioissa Subaru tasoitti peliä ja oli niissä selvästi paras, Honda sitten, Audi ja Volvo samat pisteet ja Land Rover on kallein omistaa.



Näin laittoi Teknikens värld katumaastureita järjestykseen ja Audi Q5 on lehden mukaan tuon luokan valtias niukasti ennen Volvo XC60.

  
  • Aika tiukkaa. Tuon perusteella voisi kysyä että tarjoavatko Audi, Volvo ja Lantikka jotain sellaista mistä kannattaisi maksaa 20000(?) euroa ylimääräistä? Varmastikin jotain laadun tuntua tms. mutta muuten. Tiguan olisi ollut kiva nähdä myös vertailussa. Miten suorituskyky/kulutukset ja oliko juttua sisämelusta?

      
  • juuso01:




    Olihan Audin, Volvon ja Land Roverin mukavuus pari arvosanaa parempi kuin Hondan ja Subarun eli meluttomuus, jousitusmukavuus ja penkit on noissa selvästi paremmat. Kuten myöskin laatuvaikutelma on selvästi parempi. Varsinkin Subarun laatuvaikutelmaa moitittiin heikoksi.



    Volvo oli paras suorituskyvyssä 9.3 sek 0-100 km/h, Subaru 9,6 sek, Honda 10,7 sek, Audi 10,9 sek, Land Rover 11,0 sek. Audi jäi aika kauas luvatusta kiihtyvyydestä 9,5 sek. Volvo kulutti eniten ja Subaru vähiten. Volvolta oli D5 malli 185 hv, Audilta 2,0 l 170 hv, Hondalta 2,2 l 140 hv, Subarulta 2,0 l 147 hv ja Land Roverilta 2,2 l 152 hv.



    Audista todettiin Volvoon nähden, että se on suunnilleen yhtä hyvä Volvoon nähden kaikissa Volvon vahvuuksissa, mutta vie voiton paremman moottorin/voimansiirron ansiosta. Volvon suurena vahvuutena mainittiin, että se on eräs maailman turvallisimmista autoista fiksujen elektronisten järjestelmiensä ansiosta.

      
  • Hoh hoh.. taas Vollesta, voisiko Ford-pohjainen tuote oikeasti haastaa premiumia? Samoja keskustelun avauksia on jo mieletöm määrä..on tää rasittavaa :neutral:

      
  • Andrea:

    Hoh hoh.. taas Vollesta, voisiko Ford-pohjainen tuote oikeasti haastaa premiumia? Samoja keskustelun avauksia on jo mieletöm määrä..on tää rasittavaa :neutral:




    Ja noin kirjoittaa tällä palstalla järjestelmällistä kampanjaa Vollea vastaan jo vuosia käynyt nimimerkki Andrea. Tuossa lisää "skeidaa" saksalaisesta julkaisusta nimeltään Auto Motor und Sport, jonka arvion mukaan Volvo XC60 on 5 tähden auto. Yllättävää, miten paljon saksalaisen lehden arviot eroaa samaa nimeä käyttävästä ruotsalaisesta "huumoriautolehdestä". Saksan AMS:lla ei selvästi ole mitään tarvetta käydä kampanjaa vain saksalaisten autojen puolesta ruotsalaisia autoja järjestelmällisesti mollaten, kuten on ruotsalaisella julkaisulla ja nimimerkki Andrealla.



    http://www.auto-motor-und-sport.de/einzeltests/volvo-xc60-der-kompakte-schwede-im-test-871965.html

      
  • Enpä ihmettele, että tälläkin keskustelupalstalla ihmetellään näiden keskustelujen surkeaa tasoa.

      
  • Enpä ihmettele, että tälläkin keskustelupalstalla ihmetellään näiden keskustelujen surkeaa tasoa.


    joo, ei tarvii taas kuin ihmetellä tätä menoa

    Vaikka osoitin aukottomasti nimimerkillä "andertz" että Ford Mondeo päihittää ajettavuudessa "premium"-merkit Audin ja Mersun.


    TODELLA aukottomasti....jonkun toimittajan sana on joillekin laki....

      
  • Voi voi. Mistä tänne saatais kunnon moderaattori? Pikku sensuuri paikallaan ja vähä bannia parille nimimerkille?



    Asiaan. Noiden nähtyjen testien perusteella XC60 vaikuttaa aika onnistuneelta paketilta, vai? Ehdottomasti täytyy tutustua autoon tarkemmin kunhan sopiva tilaisuus tulee. Se, että ajettvuudessa on "noustu" tuohon luokan kärkikastiin (ainakin näissä testeiss&#228:wink: on todella positiivinen asia. Oisko viimeinkin konserniosaamista otettu jo toiseenkin suuntaan (Ford -> Volvo).



    Vuosi sitten kun Freelander ja CRV olivat vastakkain TM:ssä, otti Freelander voiton. Enkä sitäkään hirveästi ihmettele. Liekö CRV:tä parannettu jälkeenpäin vai painottuuko pisteytys eritavalla.



    Positiivista, että Subarun mainostama pienikulutuksisin Cittari lunasti lupauksen ollen testin pienikulutuksisin ja suorituskyky silti "lupausten" mukainen.




    Audista todettiin Volvoon nähden, että se on suunnilleen yhtä hyvä Volvoon nähden kaikissa Volvon vahvuuksissa, mutta vie voiton paremman moottorin/voimansiirron ansiosta.




    Kuten täälläkin on todettu, on Volvon dieselit jo vähän elähtäneitä. Mutta siihenhän on tulossa parannusta ilmeisen pian (keskustelu täällä foorumilla).



    En kyllä ihmettele jos Subarun laatua moitittiin (tarkoittanee kuitenkin jälleen MATERIAALEJA? ) jos vertaa Q5 ja Foresterin sisustaa onhnan niissä kyllä aika suuri ero. Kuten on hinnassakin, että ei siinä mitään.



    Koitetaan pysyä aiheessa ja jos ei siihen ole lisättävää niin ei mieluusti kirjoiteta suoraan toista nimimerkkiä kohtaa scheisseä, okei?!

      
  • A-utoilija:

    Tuolla toisessa viestiketjussa jo mainittiin, että Volvo XC60 voitti Teknikens Världin vertailutestin jossa mukana oli Mercedes GLK sekä BMW X3.

    Nyt uusimmassa Teknikens Världin numerossa Volvo XC60 kohtasi Audi Q5:n, Honda CR-V:n, Subaru Foresterin ja Land Rover Freelanderin. Tulokset:
    1. Audi Q5, 71 p
    2. Volvo XC60, 70 p
    3. Honda CR-V, 69 p
    4. Subaru Forester, 67 p
    5. Land Rover Freelander, 66 p

    Tasaista on Audin, Volvon ja Hondan kesken. Muutamia poimintoja arvosanoista.
    Ajettavuus: Audi ja Volvo 8, Honda 7, Land Rover 6, Subaru 5. Onko Subaru tosiaan noinkin huono?
    Turvallisuus: Audi ja Volvo 8, Land Rover 7, Honda 6, Subaru 3. Syynä Subarun surkeaan arvosanaan oli ainakin ESP:n epämääräinen toiminta.
    Mukavuus: Audi, Volvo ja Land Rover 8, Honda ja Subaru 6

    Kaikki oli dieseleitä ja Subaru loisti sitten moottori/voimansiirrossa, jossa tosin kaikki sai 8 tai 7. Kustannusosioissa Subaru tasoitti peliä ja oli niissä selvästi paras, Honda sitten, Audi ja Volvo samat pisteet ja Land Rover on kallein omistaa.

    Näin laittoi Teknikens värld katumaastureita järjestykseen ja Audi Q5 on lehden mukaan tuon luokan valtias niukasti ennen Volvo XC60.




    nyt pitää jarruttaa,

    muistaakseni tekniikan maailman katumaasturivertailussa freelander sai kaikesta ajamiseen liittyvästä täyden kympin! suoritus, mihinkä mikään muu ei ole pystynyt. Ajettavuutta ylistettiin vuolaasti tuolloin.



    ja nyt ruotsin testissä 6 pistettä? cr-vkin, jota en ole pitänyt minään ajettavuuden mittapuuna, on saanut paremmat arvosanat??



    voisiko joku vähän tulkata tarkemmin mitä freelanderin ajettavuudesta sanottiin?



      
  • muistaakseni tekniikan maailman katumaasturivertailussa freelander sai kaikesta ajamiseen liittyvästä täyden kympin! suoritus, mihinkä mikään muu ei ole pystynyt. Ajettavuutta ylistettiin vuolaasti tuolloin.




    Oikein "oppikirjaesimerkki" siitä mitä tapahtuu kun eri asioita painotetaan pisteytyksessä. Ajettavuus on yks kaikkein vaikeimmin määriteltävistä asioista. Ja vielä kun kyseessä on cittarit, niin riippuu varmaan paljon myös minkä verran annetaan maasto-ominaisuuksista pisteitä. Juuri tuolla alueella Freelander oli parhaimmillaan, kuten vois esim Foresterinkin olevan. Mutta tais olla tässä testissä kyse ihan muusta ajosta? En ole testiä lukenut.

      
  • Aeronautti:

    muistaakseni tekniikan maailman katumaasturivertailussa freelander sai kaikesta ajamiseen liittyvästä täyden kympin! suoritus, mihinkä mikään muu ei ole pystynyt. Ajettavuutta ylistettiin vuolaasti tuolloin.


    Oikein "oppikirjaesimerkki" siitä mitä tapahtuu kun eri asioita painotetaan pisteytyksessä. Ajettavuus on yks kaikkein vaikeimmin määriteltävistä asioista. Ja vielä kun kyseessä on cittarit, niin riippuu varmaan paljon myös minkä verran annetaan maasto-ominaisuuksista pisteitä. Juuri tuolla alueella Freelander oli parhaimmillaan, kuten vois esim Foresterinkin olevan. Mutta tais olla tässä testissä kyse ihan muusta ajosta? En ole testiä lukenut.




    Lainaus tekniikan maailman 1/08 katumaasturivertailun lopputuloksien autokohtaisista yhteenvedoista:



    LAND ROVER osoittaa uudella Freelanderillaan,

    että katumaasturin vuoksi ei tarvitse

    tehdä liikaa ajettavuuskompromisseja,

    vaan se voi toimia loistavasti niin kaupungissa,

    maantiellä, ääritilanteissa kuin

    maastossa.



    Maantieajosta 10% painotuksella arvosana 10

    Kaupunkiajosta 10% painotuksella arvosana 10

    Maastoajosta 5% painotuksella arvosana 10

    Ääritilanteista 10% painotuksella arvosana 9



    eli ei saanut Kaikista kymppiä kuten virheellisesti kirjoitin, mutta eipä tuohonkaan tulokseen ole muut yltäneet.



    Nuo arvot suomen lehdestä saaneena kummaksun ruotsin tulosta?

      
  • Aeronautti:

    muistaakseni tekniikan maailman katumaasturivertailussa freelander sai kaikesta ajamiseen liittyvästä täyden kympin! suoritus, mihinkä mikään muu ei ole pystynyt. Ajettavuutta ylistettiin vuolaasti tuolloin.


    Oikein "oppikirjaesimerkki" siitä mitä tapahtuu kun eri asioita painotetaan pisteytyksessä. Ajettavuus on yks kaikkein vaikeimmin määriteltävistä asioista. Ja vielä kun kyseessä on cittarit, niin riippuu varmaan paljon myös minkä verran annetaan maasto-ominaisuuksista pisteitä. Juuri tuolla alueella Freelander oli parhaimmillaan, kuten vois esim Foresterinkin olevan. Mutta tais olla tässä testissä kyse ihan muusta ajosta? En ole testiä lukenut.




    Testi suoritettiin jossain Mälaren-järven saarella märällä hiekkakentällä, jota sade oli kastellut muutaman päivän. Eli suuri osa testistä oli maastoajoa tuolla hiekkakentällä ja osa maantieajoa eli kyllä tuossa testattiin maastoajoa ja suurin osa kuvistakin on mäkisiltä ja huonoilta hiekkateiltä. Kaikki verrokit oli myöskin nelivetoisia. Eri asia sitten on, että kuka tuollaisia autoja loppujen lopuksi vie noinkaan surkeisiin olosuhteisiin eli eiköhän noita osteta enemmänkin maanteillä ajeluun.



    Huonoa tuossa testissä on se, että on vain yksi arvosana ajettavuudesta ja arvosanan muodostumista ei ole mitenkään eritelty.

      
  • eli autobild tasoa tuo testi. Ajettavuudesta ei puhuta jutussa mitään ja pisteet ovat lopussa mitä ei erikoisimpia.... tuon testin perusteella ei ainakaan autoa kannata valita..

      
  • control:

    eli autobild tasoa tuo testi. Ajettavuudesta ei puhuta jutussa mitään ja pisteet ovat lopussa mitä ei erikoisimpia.... tuon testin perusteella ei ainakaan autoa kannata valita..




    Tekstiä on kyllä monin verroin enemmän mitä AutoBildin testeissä ja ajettavuutta ja muita ominaisuuksia ruoditaan tekstissä, mutta arvosanat on TV:n tyyliin ajettavuuden osalta vain 1 arvosana. Toisaalta sitten tyhjänpäiväisiäkin arvosanoja annetaan jostain miljö:stä. Nämä autolehtien arvosanataulukot on aina hieman kyseenalaisia. Ajettavuuden arvosanojen osalta yksi parhaista on Tuulilasi, jossa ajettavuus on jaettu moneen eri arvosanaan.

      
  • A-utoilija:

    control:
    eli autobild tasoa tuo testi. Ajettavuudesta ei puhuta jutussa mitään ja pisteet ovat lopussa mitä ei erikoisimpia.... tuon testin perusteella ei ainakaan autoa kannata valita..


    Tekstiä on kyllä monin verroin enemmän mitä AutoBildin testeissä ja ajettavuutta ja muita ominaisuuksia ruoditaan tekstissä, mutta arvosanat on TV:n tyyliin ajettavuuden osalta vain 1 arvosana. Toisaalta sitten tyhjänpäiväisiäkin arvosanoja annetaan jostain miljö:stä. Nämä autolehtien arvosanataulukot on aina hieman kyseenalaisia. Ajettavuuden arvosanojen osalta yksi parhaista on Tuulilasi, jossa ajettavuus on jaettu moneen eri arvosanaan.




    totta, tuulilasissa on usein hyviä, kattavia juttuja. Mielestäni tekniikan maailma on mennyt tässä viime aikoina huonompaan suuntaan. Ajettavuudesta(joka mielestäni on se auton tärkein ominaisuus) voisi kertoa useasti paljon laajemmin, tarkemmin ja paremmin. Tosin tuulilasikin oli ennen parempi. Autobild nyt vaan on semmonen toisarvoinen paska monelta osin. Mutta koska suomenkielisiä autolehtiä on niin vähän, niin onhan se autobildkin sitten tilattava ihan vaan vaikka kuvien takia...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit