Teknikens Värld testasi onko Ruotsin ostetuimmalle autolle Volvo V70:lle vakavasti otettavaa vaihtoehtoa Citroen C5 ja Mazda6 farmareista. Testissä olivat 2-litraiset dieselit, paitsi C5 oli 2,2 litraisena selvästi muita tehokkaampi. Testin lopputulos:
1. V70 76 p
2. C5 73 p
3. Mazda6 72 p
Ajo-ominaisuuksissa Mazda6 sai 9 p ja sen urheilullista ajettavuutta kiiteltiin, V70 sai 8 p ja C5 sai 7 p. Hirvitestin kaikki selvittivät samalla 71 km/h nopeudella, mutta V70 pidettiin hirvitestin voittajana.
Moottori/vaihteistosta C5 sai joukon tehokkaimpana 8 p, V70 sai 7 p ja Mazda6 sai 6 p.
Tilat meni tasan kun kaikki sai 8 p.
Mukavuudesta V70 sai 9 p, C5 sai 8 p ja Mazda6 sai vain 5 p. V70 oli parhaat istuimet ja se oli hiljaisin ja mukavin kun huomioidaan kaikenlaiset tiet. C5 oli lähes yhtä hiljainen kuin V70 ja mukavin tasaisella tiellä, mutta pienet epätasaisuudet V70 selvittää paremmin ja sai siten paremman arvosanan. Penkit on myös C5:ssä korkealuokkaiset. Mazda6 on selvästi joukon meluisin ja jousitusmukavuus on huonoin ja penkit ei kuulu ihan parhaaseen luokkaan.
Ostohinnasta Mazda6 sai 8 p, C5 sai 7 p ja V70 sai 6 p.
Omistuskustannuksista Mazda6 sai 8 p, V70 sai 7 p ja C5 sai 6 p. Oletettu arvonlasku 3 vuoden omistustajalla oli C5:lle aika huima ja huoltokustannukset oli selvästi kalleimmat.
Yhteenvetona Mazda6:lle annettiin kuitenkin arvosana "Bästa köp", koska se oli selvästi muita halvempi ja halvin omistuskustannuksiltaan. Sivuhuomautuksena oli kuitenkin "Bästä köp, men inte bästä bil". Pitkän ajomatkan autoiksi sopivat parhaiten V70 ja C5 niiden mukavuuden ja hiljaisuuden takia ja Mazda6 sopii parhaiten urheilulliseen ajamiseen, mistä kertovat myöskin kova jousitus ja muita selvästi suurempi melu. Testin voi ostaa luettavaksi tuolta tai uusimman irtonumeron lehtipisteistä:
http://www.teknikensvarld.se/documents/citroen/c5-tourer-mazda-6-v70/index.xml
Että näin testattiin autoja Ruotsin-maalla. Suomessahan ei moisia hieman eri hintaisten autojen testejä valitettavasti juuri harrasteta.
A-utoilija:
Jep. 5% piste-ero premium-luokkassa kilpailevan voittajan ja tavisluokan häviäjän välillä.
Herbert:
Kustannusosiossa Mazda6 peittosi V70 pistein 16 vs 13. Mukavuudessa V70 taas peittosi Mazda6:n peräti pistein 9 vs 5! Eli sehän on mitä kukin arvostaa, kustannuksia vaiko mukavuutta ja edullisuutta vaiko ns. premiumluokan laatuvaikutelmaa. Ja onhan Mazda6 tosi tyylikäs auto ulkoapäin, yksi parhaiten muotoiltuja nykyautoja myös farmarina, mutta pahin puute taitaa olla juuri tuo heikko mukavuus.
A-utoilija:
Aivan. Ja juuri siitä syystä luokkarajojen yli pitäisi vertailuja tehdä Suomessakin. Muilta kuin noilta mainitulta osin taisi pisteet mennä jotakuinkin tasan, joten ihan perusteltua eri hintaisia autoja olisi laittaa samalle viivalle.
kylläpä tota mazdaa nyt lyödään joka käänteessä, koska ''ei ole mukava''.
jonkun mielestä varmaan se on hyvä ajettava juuri siksi kun on napakka, täysin erilainen kuin Volvo.
Jälleen autolehti saa siis päättää mikä ominaisuus on hyvästä ja mistä rangaistaan- ja omistaja saa sitten lukea lehdestä että autosi on surkea
petos:
Mukavuus-arvosanassa on mukana TV:n testissä myöskin melu. Auton hiljaisuus on kyllä yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, ainakin minulle. Saman suuntaisen tuloksen sai myöskin TM omassa porrasperäisten testissään eli kolmen numeron eron sisämelussa C5:n ja Mazda6:n välillä, kun C5 sai sisämelusta täyden 10 ja Mazda6 sai arvosanan 7.
A-utoilija:
juu, totta. varmaan meluisuudessa on merkittävä ero volvon hyväksi.
Ja kyllähän varmaan harvemmassa on ne jotka pitävät napakkaa halutavampana kuin mukavan pehmeää alustaa, joten on ymmärrettävää että kovasta alustasta rangaistaa.
Mikä kieltää tekemästä mukavaa mutta samalla kohtalaisen napakkaa alustaa? Jaguar XF:ssä oli todella mainio yhdistelmä mukavuutta ja sporttisuutta. Onnistunein jousitus tuossa luokassa mielestäni.
Jos Volvoon haluaa välttämätä napakan alustan niin se on valittavissa lisävarustelistalta kohtuuhintaisena lisävarusteena. Tosin sitten Volvonkin rengasäänet alkavat kantautumaan hieman enemmän sisälle ja mukavuus kärsii. Näin tapahtui ainakin edellisen korimallin V 70 Volvoissa joita olen omistanut yhden normaalialustalla ja yhden sport alustalla joten kokemusta on. Näin ikää kun tulee lisää niin ainakin minä pidän enemmän tuosta normaalialustasta.
Herbert:
Luokkarajojen yli vertailut on saman kokoisten autojen kesken ihan mielenkiintoista luettavaa. Noista voi sitten kaivella ominaisuuksien erot helposti unohtamalla kustannusten pisteet, joista halvemmat autot saa aina reilusti tasoitusta.
Kummallista, ettei Suomessa testailla autoja kuin hyvin tarkasti oletettujen luokkarajojen sisällä. Kummallista on myös miksei suomalaisissa autolehdissä ole ollut moniin vuosiin ainuttakaan vertailua isommista premium-luokan autoista, ainoastaan noita Audi A4, BMW 3-, MB C- kokoluokan autoja testaillaan täällä. Onkohan autolehtien resurssit niin rajalliset, ettei ole varaa testata kuin kaikkein suosituimpia autoja eli Ford Mondeo - tai Ford Focus -luokan autot on testeissä lähes kyllästymiseen asti.
Ilmeisesti irtonumeroita ei osteta tarpeeksi ja testit tulee liian kalliiksi, jos testissä olisi isot Volvot, Bemarit, Audit, Mersut jne. eli autolehdet pelaa varman päälle testeissään ja ilmeisesti lehdet myöskin olettaa ettei isompien premiumien ostajat kuitenkaan lue vertailutestejä. Kerran yhdessä TM:n tai Tuulilasin testissähän perusteltiin Mersun E-sarjan pois jättämistä sillä, ettei Mersun ostajat kuitenkaan lue testejä ja käytä niitä valintaperusteena, joten Mersua on turha testiin edes ottaa.
Mersua ei mielestäni tarvitse Suomessa edes testata, koska po. automerkillä on niin vahvat perinteet ja auto ostetaan merkin perusteella. Mersuissa ei ole myöskään vikoja Suomessa, koska ei ole olemassa virallisia AKE:n takaisinkutsuja Mersusta.
Toihan oli provo eikös vaan?
Viittaan vain tähän keskusteluun joku aika sitten:
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t3503
Jos esim auton ovia vaihdatetaan Mersun piikkiin lähes uusina ruostumisten takia, niin onko siitä edes tehty takaisinkutsua, vaan sitä mukaa kun alkaa esiintyä, voi käydä hoitamassa homman. Tyyppivikoja löytyy pienellä kaivelulla muutenkin, mihis kategoriaan ne sitten lasketaan, kun kyseessä on "niin hyvä auto kuitenkin"? Shhhhhh....
Tuolla Andertzin logiikalla ei myöskään "japskeja" tarvitsi testailla, eikä myöskään "ranskalaisia":
Ensimmäisiä siksi, että ovat tunnetusti viattomia ja sieltä tulevia malleja jengi ostaa joka tapauksessa Suomenmaassa, meni testissä miten hyvänsä. Jälkimmäisiä siksi, että mitä sitä nyt sellaista vikakasoja edes testaamaan, kun eivät ole "preemmmiummluokkaa" eivätkä tule olemaankaan...
Kummallakin valmistajamaalla on kyllä pitkät perinteet, Niin ja sekä japskeja, että ranskiksiakin ostetaan vuorenvarmasti myös merkin perusteella, hmmmm...
(tosikoille: vastine sisältää sarkasmia ja huumoria...)
Autoilia:
Nykyään ei taida perinteistä sporttialustaa saada, vaan tarjolla on se Four C-aktiivinen alusta.
Simppa, olet oikeassa, ei näkynyt enää V70 listoilla sport alustaa vaan nykyään joutuu ostamaan tuon hieman kalliimman alustan, mutta sitten voikin säätää alustaa ajon aikaan miten haluaa.