Pisti silmään tämä Petoksen kommentti kehityskeskustelussa joten otan sen tänne erikseen:
Petos: "Bemari on muuten tehnyt selvää jälkeä kolmossarjalla touring car-sarjassa, ja Formuloissa tekee kovaa nousua. "
Täälläkin on hehkutettu 3-sarjan tasapainoista painojakaumaa ja takaveto ylitse muiden sekä mainioita sportisia ajo-ominaisuuksia. Mietitytti aikaisemminkin että silloinhan 3-sarjan pitäisi olla ylivoimainen vakioautosarjoissa ja tuo Petoksen kommentti pani etsimään tietoa. Vilkaisin FIA:n sivuja (http://www.fiawtcc.com/) WTCC-sarjasta ja tänä vuonna ajettu kaksi kilpailu ja neljä lähtöä. Mukana näyttäisi olevan BMW:n lisäksi Seat Leon ja Chevy Lasetti. Voitto mennyt kaikissa lähdöissä Seatille ja kaiken lisäksi TDI-mallille. Onko säännöissä annettu tasoitusta dieselkoneille vai mistä etuvetoisen TDI:n voitonkulku johtuu?
Englannin BTCC sarjassa ajettu 3 lähtöä jossa kaksi voittoa Vauxhallille ja yksi BMW:lle joten mitähän Petos tarkoitit tuolla "selvää jälkeä" kommentille? Kenties yhtä näyttävimmistä ulosajoista kisassa?
Lajissa on tosiaan yritetty panostaa siihen, että kisat olisivat mahdollisemman tasaväkisiä. Tähän on pyritty lisäpainojen avulla, joita lisätään ja vähennetään menestymisen mukaan. Samoin joistain teknisistä ratkaisuista autoa rankaistaan lisäpainoin, tällaisia lisäpainoja aiheuttavia teknisiä ominaisuuksia on mm. juuri takaveto tai vaikkapa sekventiaalivaihteisto.
Diesel moottorit tulivat mukaan viime kauden lopussa ja ovat olleet selvästi bensamoottorisia nopeampia. Bensamoottoreilla on säännöissä rajoituksia maksimi kierrosnopeuden suhteen, venttiilikoneiston teknisten ratkaisujen suhteen jne. Näyttääkin siltä jollei näitä bensamoottoreiden rajoituksia muuteta tai vastaavasti dieseleiden suorituskykyä säännöillä rajoiteta, poistuvat bensamoottoriset autot kilpailukyvyttömyytensä takia tästä lajista.
http://www.fiawtcc.com/
Kai Bemarilla nyt jokin diesel-kone löytyy, josta olisi vastusta VAG-dieselille?
Jorma L:
Luultavasti. Silti lisäpainoja määrätään takavetoisuuden takia, kuten juster tuossa yllä kirjoitti.
joten mitähän Petos tarkoitit tuolla "selvää jälkeä"
-viittasin aiempiin kausiin, kun BMW ja Andy Priaux ovat vieneet mestaruuden muistaakseni kolme kertaa putkeen.
Selvää jälkeä siis. Tämän kauden tilannetta en edes tiennyt.
Mutta ole hyvä vaan, saitpahan jotain tyydytystä ilmeisesti.
PS: Silkkaa menestystä tärkeämpää on kuitenkin mielestäni se miten osaaminen näkyy siviilimallistossa.
Vackraste:
joo niin lisätään, mutta vuonna 2002 tehtiin toisinpäin kun etuvetoinen oli liian ylivoimainen... nykyään käytetään myös ns. rolling starttia jotta takavedon parenmpi liikkellelähtö saadan tasaisemmaksi.
Etuveto on yliveto?