http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/218718/subaru_forester.html
AutoExpress ottaa maistiaisia uudesta Foresterista. Ei kuulosta oikein hyvältä (***--) . Pelkäävät, että tämä uusi suuntaus ajaa entiset lojaalit ostajat pois merkistä, koska suuntaus on enemmän mainstream. Mitäs ollaan mieltä?
Minut kyllä yllätti, että edelleen tulee tarjolle automaatiksi se vanha 4-lovinen nytkyttäjä?! Ihmetyttää kovasti. Jos merkki haluaa korostaa toimivaa tekniikkaansa ja edistyksellisyyttä niin kyllä tuo laatikko joutais pois markkinoilta pikkuhiljaa, vai mitä?
Aeronautti:
Juu ei määrällä väliä. Mutta kun on sitä edellistä 4-lovista testannut niin se on todella muinaisjäänne. Vaihtaa yhtä nätisti kun meidän mummo. Oikein kuunnon "Näääännnnn--nääääännnnn" meininkiä, kuin jollain kuminauha skootterilla.
Toki en tiedä onko uutukaisessa sama laatikko.
Tuota... en ymmärrä?! Ei toki ole ainoa asia jota en ymnmärrä.
Mutta koettakaahan kestää, jos heitetään kritiikkiä.
Kertoisit jonkin mielipiteen tuosta uudesta Foresterista. Älä tartu tuohon laatikkoon. Saahan sitä manuaalinakin. Ostaisitko? Tai ostatko? Dieselinä?
Dieselinä voisin itse harkitakin. Dieselin mukana kun tullenee myöskin uudenaikainen automaattilaatikko. Jossa siis momentinmuutimen luisto/lukitut vaihtee yhdistelmä on saatu toimimaan lähes yhtä sulavasti kuin variaattorit tai DSG:t. Esimerkkinä käynee vaikkapa 2000-luvun BMW malleista löytyvät automaatit.
Näin tein. Ihan vastikään, joten todellisuudessa uutta ei toivottavasti ala mieli tekemään seuraavaan kolmeen vuoteen...
Aeronautti:
Saab 9-3 TTiD automaatti farkku. Mihinkäs sitä koira karvoistaan pääsee.
Saa antaa arvioita valinnasta. Odotan mielenkiinnolla..
Aeronautti:
enpä osaa saabia arvioida, yksi ikivanha saappi mulla oli aikanaan, enkä ole muuta kun ''koe-istunut'' uudempia.
Saabien ohjaamo tuntuu jakavan mielipiteet, jotkut moittii niitä epäviihtyisiksi jne.
onhan ne vähän erikoisia, kai johtuen noista lentokonekuvioista, mutta makuasia.
Eikös saabin ergonomiaa ole aina kehuttu, ja laatu ei ole mitään ämpärimuovi-leikkiauto- osastoa todellakaan?
Aeronautti:
Ei ne laatikot aivan yhtä sulavasti vaihda kuin DSG. Itselläni on autossani tuollainen ZF:n kuusilovinen laatikko, joka on käsittääkseni sama kuin bemareissa. Hyvä perinteiseksi laatikoksi se toki on, mutta näen esimerkiksi mersun seitsemänvaihteiset parempina. Lexuksen kahdeksanloviseen voisi tutustua paremminkin.
Kaksoiskytkinvaihteiston ominaisuuksita kertonee sekin, että mersukin on sellaisen esitellyt SL63 AMG:n yhteydessä. Siis eivät nähneet edes mainiota seitsenlovista perinteistä laatikkoa tarpeeksi hyväksi tuohon autoon.
Nyt seurannee hirveä vuodatus PutPutilta siitä, että bemarin laatikoita parempia ei ole eikä tule...
Mielestäni Subaru kyllä tarvitsisi hieman uudenaikaisemman automaattilaatikon. Aika monia ostajia varmaan kaikkoaa pois, kun kunnollista automaattia ei saa. Semminkin, kun diesel-konekin tuli. Itse näkisin Legacyn vieläkin oivallisempana vaihtoehtona jos diesel-koneeseen saataisiin uudenaikainen automaatti.
Harmi, että uusi Subaru Forester on ainakin tuon Autoexpressin testin mukaan huonompi ajaa kuin vanha.
Ja tuossa koeajossa kiinnitettiin huomiota ihaan samaan asiaan mistä itsekin olen toitottanut, ja saanut eräältä nimimerkiltä aika paljon paskaa niskaan:
the 2.0-litre powerplant which deli-vers 148bhp and 195Nm of torque still feels and sounds very strained. The four-cylinder engine was already struggling to propel the Imprezas 1,410kg kerbweight, so dropping it in the nose of the 1,465kg Forester does it even fewer favours.
--
But tackle a back road or steep incline, and it has neither the low-down grunt nor the top-end power to make the Forester entertaining. The engine is the weak link in the cars already underwhelming chain the new 2.0 boxer diesel version cant come soon enough.
Siis siihen, että tuo kaksilitrainen on tehoihinsa nähden yllättävän laiskan tuntuinen normiliikenteessä. Kyllä 150hv pitäisi esimerkiksi Imprezaa liikuttaa ihan eri tavalla.
Aeronautti:
Kone ainakin lienee mitä mainioin, eikä autossakaan ole valittamista. Tuleeko muuten tuohon kyseiseen diesel-Saabiin nelivetoa tarjolle?
Itse olisin varmaan odottanut Alfaa kyseisellä koneella, mutta nämä ovat näitä fiilispuolen juttuja. Mainio auto se Saabkin varmasti on.
simppa:
tuntuinen? eli ihan mutu-juttuja, kello kertoo että ihan suht vastaavaa kulkua tarjoaa, ja moneen kilpailijaan verrattuna vielä hienojen äänien kanssa...
Jos ei ymmärrä näitä asioita, että subaru-boxerin hieman huonomman alaväännön kääntöpuolena on sitten muuta hyvää kuten käynti, äänet, tasapaino, alhainen painopiste yms, ei varmaan kannata suu vaahdossa yrittää loata koko konetta.
on uskomatonta noilta joiltain autolehdiltäkin etteivät näe kuin nuo huonot puolet.
Mutta jos tuokin asia häiritsee, (hieman huonompi alavääntö noissa pikkukoneissa )suosittelen että mennä vaikka takomaan jotain nyrkkeilysäkkiä tai hakkaamaan lähimmän subarun pesismailalla, tai kaikista helpointa: EI OLE MIKÄÄN PAKKO OSTAA SITÄ, jos ei osaa, viitsi tai muuten vaan arvostaa sen ominaisuuksia.
Muuten kaksilitraisen Focuksen kiihtyvyys 0-100 on tietääkseni 9.2 sekunttia. Vastaavan Imprezan jolla on vielä tuossa asiassa rasitteena neliveto, arvo on kaiketi hyvin samoissa.
joten en ymmärrä tuota laiskuus-hömppää.
onko se tosiaan ainoa asia koneessa mikä pitää olla hyvä, että kun painetaan isolla vaihteella kaasua kierrosten ollessa alhaalla, että silloin tapahtuu...
ps.
vähän harmittaa kun taas tämä asia piti kaivaa esille.
en minä muuta näillä perusteluilla kantaani tähän asiaan, eikä varmasti simppakaan.
muut joutuvat vaan lukemaan tätä skeidaa joka muistuttaa jotain vanhan avioparin riitelyä...
Juu, kyllä se varmasti liikkuu, kun viitsii joka valoissa polkea sitä kaasua naama punaisena. Siksi kirjoitinkin, että normiliikenteessä. Ja se pärinä on sellainen asia, että siitä tykkää tai sitten ei tykkää. Itse toitotat sitä vain jonkilaisena totuutena, että se kuulostaa niin maan mainiolta. Mielestäni Subaru voisi uusia nuo alapään moottorinsa lukuunottamatta dieseliä. Niistä on osittain aika jättänyt.
Mistä muuten näkisi mitattuja arvoja noille Subarun pikkukoneille. Tehtaan kertomahan ei todellakaan aina pidä paikkaansa. Vanhempi BMW 520dA on tästä hyvä esimerkki; useamman testin mukaan se 0-100km/h vie yli 10s, eikä todellakaan sitä luvattua 8,7s aikaa.
Ja diesel-Subaru voisi edelleenkin olla meikäläiselle vaihtoehto. Varsinkin jos joskus tulee kuusisylinterinen nakuttaja Subarulta.
simppa:
niin, toki juuri subarua voi epäillä tästäkin...kertoo kenties asenteestasi jotain.
en toki sano etteikö mitatut tulokset voisi olla vaikka mitä sitten.
Pitää etsiä joku tekniikan maailma, jos olisivat kerenneet mittaamaan sen, ennekuin on mennyt taju kankaalle karmittomaan ikkunaan pään lyömisen takia...
No kyllä minä olen noita mitattuja arvoja tykännyt muiltakin merkeiltä katsoa. Esimerkiksi vakio XKR menee suunnilleen siihen, mitä luvataankin,
Samoin S80 2.5T A menee alle 8,5s nollasta sataan uudenkarheana useamman mittauksen mukaan. Tosin penkityksissä tuo 2.5T näyttäisi olevan kuristettu vain paperilla. Oikeasti tehoa on selvästi yli 200hv.
S80 3.2 ei sitten mittauksissa olekaan pärjännyt odotusten mukaan. Hassua on, että se saattaa jopa jäädä oikeassa elämässä 2.5T:lle.
S80 D5 on jopa alittanut luvatun aja 0-100km/h mittauksissa. AMS:n testissä se oli nopeampi kuin 525d.
Japaninkipoista Mazda 6 MPS on jopa luvattua nopeampi, ja tehoa piilee konepellin alla selvästi luvattua enemmän.
Samoin EVO mitsut ovat käsittääksenit päässet noihin luvattuihin arvoihin.
Nuo esimerkkinä. Ei siis ole kyseessä ristiretki Subarua vastaan. Itse en vain tahdo uskoa kaikkea, mitä luvataan.
simppa:
-no voin sanoa ihan hyvällä omallatunnolla että valtaosa subarun koneiden ääniä kommentoivista pitää niistä.
toiset vielä kuin hullu puurosta.
onko sattumaa että nettikin on pullollaan videopätkiä eri subaruiden moottorin kehräämisestä? Ja kyllä melkein kaikissa medioissakin ja autoihmisten keskuudessa ihaillaan noita ääniä.
Kyllä nuo on minusta konekoosta huolimatta todella mielyttäviä kuunneltavia joka tilanteessa, tyhjäkäynnillä, täyskiihdytyksessä, moottorijarrutuksessa, yläkierroksilla...
jopa tuota dieseliä on kehuttu estoitta mielyttävän kuuloiseksi.
petos:
simppa:
tuo on minusta aika yleistä monissa kaksilitraisissa tai pienemmissä peruskoneisissa autoissa, varsinkin jos ovat vielä isoja autoja.
siksi ärsyynnynkin jos subaru siitä otetaan silmätikuksi.
petos:
Ei se silmätikku ole. Sitäpaitsi Impreza on pieni perheauto, joten 2 litraisen pitäisi liikuttaa sitä niinkuin muitakin pikkuperheautoja. Mondeo on huikeasti isompi kuin Impreza, ja selvästi isompi kuin Legacy.
Äkkiseltään en keksi mitään autoa, jossa ~110 hv tuntuisi yhtä laiskalta kuin Imprezassa. Samoin 150 hv saa ajon tuntumaan jopa sporttiselta joissain pikkuperheautoissa. En keksi 2-litraisenkaan osalta laiskemman tuntuista Golf-kokoluokasta kuin Impreza.
Sitäpaitsi kyllä yleensä 2-litrainen tuntuu aivan tarpeeksi pirteältä isoissakin perheautoissa. Mondeossa alavääntö vain on ihan onnetonta verrattuna vaikkapa Passatiin.
simppa:
Eli takaisin lähtöruutuun tässä asiassa? eikös me juuri vertailtu että kulkee ihan hyvin vaikka focukseen verrattuna, joka on kaiketi suht samankokoinen kärry.
Vai päätitkö itse että vaikka suorituskyky on sama, subaru on ''jotenkin kuitenkin'' laiskempi...
Sellainenkin pointti vielä että talvella tai soratiellä tai jopa vain sadekelillä focus jää sutimaan kun ''onneton'' impreza kiihdyttää jo kaukana.
Mielestäni ihan hyvä ominaisuus esimerkiksi päätielle liittyessä liukkaalla kelillä.
petos:
Käytännön ajossa Focus kulkee selvästi sukkelamman oloisesti, joskaan ei senkään kone mikään insinööritaidon mestarinäyte ole. Focuksessa se toimii vielä säntillisesti, mutta Mondeossa se on todella laiskan oloinen.
Tosin kokemukseni 2-litraisesta Focuksesta on aika rajoittunut, mutta muita kaksilitraisia perhekippoja olen kyllä ajanut (mm. Golf, 147, 156, C4, 308 1.6 turbo jne.), ja ne tuntuvat poikkeuksetta kulkevan kevyemmin kuin Impreza. Varsinkin Alfat ja pökötti lähtevät kuin ohjus verratuna Subaruun. Tosin tuo pökötin turboahdin tekee vertailusta hieman epäreilun, vaikka tehoja onkin tismalleen sama määrä kuin subbessa.
Vertailupohjaa siis riittää vaikka Focuksen jättäisikin pois.
Kannattaa myös muistaa, ettei se 0-100 km/h arvo todellakaan kerro kaikkea auton oikeasta suorituskyvystä.
kuten veikkasin jo aiemmin, ei tässä asiassa fiksummaksi tulla.
Parempi keskustella jostain muusta
Jep.
Sanotaan nyt kuitenkin, että tällä hetkellä perheautoista mielenkiintoisimmat lienevät:
1. uusi Citroen C5. Varsinkin 2.2 HDI:
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/217101/citroen_c5.html
Harvoi näkee Autoexpressiltä noin positiivista arviota.
2. Legacy ja Mondeo
Toi C5 näyttää kyllä hyvältä! todella huima harppaus vanhaan verrattuna.
Legacyhan saisi jo uudistua kokonaan, mallihan tuli 2004.
Jostain kuulinkin että 2009-2010 tulisi kokonaan uusi korimalli.
Ja uusimpia mondeoita kun näkyy jo liikenteessä, sanoisin että ovat huikean paljon paremman näköisiä kuin edeltävä malli.
En ole saanut aikaiseksi mennä kokeilemaan kuitenkaan.
Ei toki yhtä sulavasti. DSG:t on omassa luokassaan (kuten myös variaattorit), mutta onneksi kaksoiskytkin tekniikka yleistyy myös muille valmistajille pikkuhiljaa.
Samaa vamlistusperää olevaa laatikkoa voidaan käyttää hyvin eri tavoilla. Esimerkkinä vois ottaa V70 D5 A (Aisin AW 6-pykäläinen) ja tämä oma uutukainen 9-3 TTiD A (myös Aisin AW 6-pykälää ). Toiminnassa on eroa yllättävän paljon. Eli hyvin pitkälti toimintaan vaikuttaa myös moottorin ominaisuudet ja vaihteiston toiminnan sovittaminen moottorin vääntöalueeseen sopivaksi.
Boxerista vielä. Mulle on aina ollut myös hieman mysteeri tuo Subarun kone. Äänistä ois varmaan helppo pitää. Mutta myös pitää osata ajaa oikealla tavalla. Kun on 10 vuotta ajanut erilaisilla turboilla niin ei oikeasti osaa ajaa tuollaisella laakeavääntöisellä kierroskoneella. Eli kierrättää täytyis enemmän. Kun on tottunut turbon vääntöön, on niin hemmetin vaikeaa arvostaa konetta, jossa vääntöä on 50% vähemmän, ollenkin että suorituskyky on ihan samaa luokkaa jos vaihteita osaa käyttää oikein. Tässä HYVÄ automaatti ajaa asiansa, mutta jos reilun kaasunpolkaisun seurauksena on hetkellinen hidastuminen tai nykäisy niin silloin automaatti ei osaa asiaansa. Oli siinä vaihteita sitten 3 tai 8 eteenpäin.
Nykyään perinteisiin automaatteihin on tullut lukitut vaihteet yleensä alkaen kakkoselta. Tällä saadaan aikaa jouhevaa menoa, kun ensin vaihde on luistavana ja hetkenpäästä lukitaan. Saadaan vaihteiden väliin "välivaihde" jolla menoa tasoitetaan.
Ergonomia on hyvää luokkaa. Valitettavasti uudessa 9-3:ssa on menty hieman "ämpäri" suuntaan materiaaleissa verrattuna esimerkiksi 9-5 malliin. Mutta tykkää kuka tykkää. Mulle tuo sopii erinomaisen hyvin. Selkeäkäyttöistä ilman mitään erityistä kikkailua.
Kone on erinomainen ja toiminta laatikon kanssa jouhevaa. Nelivedosta en osaa sanoa, eikä ainakaan autoa ostaessa myyjä asiasta osannut kertoa enempää.
Alfaan kyseinen kone tuleekin 10hv tehokkaampana. Taitaa olla ihan ohjelmointijuttu? Hyvin sanottu tuo "fiilispuolen juttu". Tuli hyvä mieli kun et suoraan sanonut, että "tyhmä kun et Alfaa ottanut"! Tietyllä tapaa sekä Alfa, että myös Saabkin ovat oman tiensä kulkijoita enemmän tai vähemmän (Saab nykyään vähemmän). Niistä pidetään tai vihataan, mutta yleensä jokaisella on niistä jokin mielikuva tai mielipide.
Meni jo ohi aiheen, mutta mitäs siitä.
Ja tuli muuten kokeiltua uutta Mondeota viime viikonloppuna. Loistava auto. Jos tuon kokoluokan autoa hakee, niin erittäin kova vaihtoehto. Ja diesel-automaatti toimii hienosti. Ajettavuus oli hyvä, mitä nyt onnistui märällä ja loskalla kokeilemaan.
Omasta mielestäni Forester on nyt PALJON sulavamman näköinen kuin entinen, joka oli kyllä omaan silmään yksi rumimmista kakkuloista mitä maa päällään kantaa.
Uskoisin, että eiköhän se Foresteriin tulene ensi vuonna se dieselautomaatti, kun kerran Legacyynkin tulee. Ja tuskin on enää nelilovinen....
Samaa mieltä. Entisen Foresterin miellyttäviä puolia tulee mieleen henkilöautomainen (jossain määrin) ajettavuus. Aikaa on kyllä kulunut koeajosta, mutta pikainen testaus 2.5T, 80tkm ajetulla tuli tehtyä reilu puoli vuotta sitten. Aikamoista menoa. Oikeastaan hieman pelotava peli, huomioon ottaen auton koko ja korkeus. Eikös se mene mainosten mukaan alle 6sek sataseen?!
Lyhyt kontti korkealla lastauskorkeudella tekee tuosta nykyisestä semmosen kömpelön vaikutelman. Liekö mitat sitten juuri muuttuu uutukaisessa.
Aeronautti:
Eikös niitä Volkkarin ensimmäisiä DSG:itä moitittu juuri töksähtelevistä ja hitaistakin vaihdoista? Toki niitä on ollut aikaa parannella vuosikaudet.
Tuntuu omituiselta jos taas CVT-tyyppinen vaihteisto tekisi minkäänlaisia nykäyksiä ellei sitä käytetä älyvapaalla tavalla "simuloiden" kiinteitä pykäliä.
Aeronautti:
mikahe :
Itse kävin kokeilemassa sitä uutta seitsemänportaista DSG:tä. Toimi todella mainiosti.
Noita CVT-vaihteistoja on hyviä ja huonoja. Huonot (mitsu, Nissan) eivät pärjää edes perinteiselle laatikolle, kun taas hyvät (Audin Multitronic) ovat oivallisia laatikkoja.
Täysin samaa mieltä. Jopa niin paljon eroa, että luulisi kyseessä olevan täysin eri laatikko. 2.5T vaihtaa sulavasti ja kickdown onnistuu nätisti. D5:ssä tulee nyökkimistä ja tuntuu aina miettivän kohtuu pitkään mitä seuraavaksi laittais sisään.
Aeronautti:
-5,9 sekunttia ja 220km/h on ilmoitetut arvot tietääkseni.
aika hullu kiihtyvyys tosiaan voi monen ennakkoon huomattavasti nopeamman auton kuljettajan leuka tippua kun tuollainen virtahevon näköinen maasturi kiitää horisonttiin
Aika iso ero mäen kipuamisessa Hondan cittariin verrattuna.
https://www.youtube.com/watch?v=Ki9ad5UCmwo&feature=dir
Vertaako joku Honda CRV:n kanssa? Säälittävää, sillä kyse on täysin eri luokan autoista! Kuten olen aiemmin sanonut; ainoa puute Foresterilla on ollut dieselkoneisen puute! Tämäkin puute todennäköisesti loppuu lähikuukausina!