Kaivetaan Forester-ketju naftaliinista. Hesari koeajoi, ja tuntuivat tykkäävän. Jopa 2-litran perusversiosta. Joko täällä on porukka käynyt kunnolla kokeilemassa autoa?
Vielä kysymys, sattuuko joku tietämään mikä on matalin lastauskorkeus uudessa Foressa? Entäs edellisessä?
Taitaa olla Subaru myyjille melkoista kärsimystä odotella tulevaa diesel versiota Foresterista, ja myöskin tehokkaampia bensaversioita. Monilta osiltaan aika ylivoimainen hintaluokassaan, ainoastaan nopeuteen perustuvassa suorituskyvyssä jää jälkeen pahoin.
Tuli katseltua Youtubesta muutamia koeajo/testi videoita, ja aika vakuuttunut täytyy autosta olla. Ois luultavasti melko pätevä etenijä, varsikin automaatilla varustettuna.
Petokselle heti alkuun varoitus. Tämä ei ole hyökkäys Subarua vastaan.
HS: "Omistajan ohjekirjasta löytyy kohta, jossa varoitetaan ajamasta liian vaativissa olosuhteissa. Nelivedostaan huolimatta auto ei ole tarkoitettu maastoon normaalin tieverkoston ulkopuolelle, kirja sanoo."
Onkohan tuo kovinkin yleistä katumaasturien kohdalla? Tuli vain mieleeni, kun Simppa mainitsi Freelanderille sallittavan puolen metrin kahluusyvyyden. En minä katumaasturia normaalien teiden ulkopuoliseen käyttöön hankkisikaan, vaikka mainoskuvissa niitä näkyy ajettavan jos jonkinlaisessa maastossa. Volvolla oli joskus jopa joku iskulausekin tukemassa mielikuviin vetoavaa harhaa "rajattomat mahdollisuudet..?"
Se riippuu varmaan mitä maastoajolla tarkoitetaan. Netistä löytyvistä Subarun esittelyvideoista (esim Jeep Trail) näkee, että melko karussa maastossa forester etenee. Maastossa, jossa jo jokunen kilpailija jää välille. Tarkoitettaisko tuossa "Maastoajolla" ajoa paikassa, jossa ei ole tietä? Metsäautotiet yms vielä menee, mutta umpi ryteikköön ei kannata yrittää.
Ja jos tuo teksti puuttuis, niin joku Jenkkihän kokeilis kiivetä vuorenseinää - tippuis alas ja haastais Subarun oikeuteen. Kaikki on huomioitava ..
Joko täällä on porukka käynyt kunnolla kokeilemassa autoa?
Kävin toukokuun lopulla koeajamassa manuaalivaihteista 4R-mallia ja ihastuin!
Tosin jos päädyn ostamaan Foresterin ostan automaatin.
Nykyisessä autossani on 4-vaihteinen automaatti, eikä se ole ollut ongelma.
Yllätyin auton helposta ajettavuudesta, kevyt käännellä, taakse näkee hyvin, isot sivupeilit.
Auto on hiljainen (ainahan se voisi olla hiljaisempikin) karkeallakin tiepinnalla, hakkaa monet keskiluokan ja ylemmän keskiluokan sedanit.
Radion äänentoisto on surkea.
Itselläni ei ole tarvetta mennä sillä maastoon, mutta mökkitielläni on jyrkkiä mäkiä ja talvella ne ovat lumisateen jälkeen menemättömissä tavallisella henkilöautolla, tosin Citikan C5:lla vielä pääsee 20cm:n pakkaslumessa kun nostaa maavaran pykälää ylemmäksi.
Tulihan tuota katseltua liikkeessä tässä yhtenä päivänä.
Olin todella yllättynyt koska liikkeessä kävi todellinen kuhina, ja sen kolmesta merkistä juuri subarun malliston ympärillä, varsinkin Foresterin. Aiemmin samassa liikkeessä on yleensä ollut täysin autiota.
Onhan tuon Foresterin ulkonäkö ja laadun tuntu mennyt huimasti eteenpäin, kuten uudessa Imprezassakin, ja aikanaan nykyisessä Legacyssa.
150 hv boxerina on aivan kelpo peruskone, ja alennusvaihteisto tuplaa tarvittaessa väännön.
Kyllä tällä vielä kurnuutetaan yhtä jos toista kilpailijaa, kun tulee tuolla palkitulla 2.5 koneella saati kunhan kyhäävät tehodieselin
Herbertille:
HS: "Omistajan ohjekirjasta löytyy kohta, jossa varoitetaan ajamasta liian vaativissa olosuhteissa. Nelivedostaan huolimatta auto ei ole tarkoitettu maastoon normaalin tieverkoston ulkopuolelle, kirja sanoo."
Onkohan tuo kovinkin yleistä katumaasturien kohdalla?
-enpähän tiedä. minusta tuossa ei kuitenkaan ole mitään ihmeellistä. onhan selvä että jo auton rikkoutumisen vaaran takia tehdas ei halua että autolla ajetaan mihinkään metsään, vaikka etenemiskyky ja maanvara siellä sallisi möyrytäkkin.
Jos joku toinen merkki ei tuollaista varoita jossain manuaalissaan, niin mitä sitten, eikai sillä nyt ole mitään tekemistä näiden autojen kyvyistä selvitä hankalissa oloissa.
DSG vaihtaa yleensä sujuvasti, mutta ei aina. Esimerkiksi moottorijarrutuksissa ja alaspäin vaihtaessaan ajamani DSG:t ovat ajoittain nykineet.
Riippuu myös vähän siitä mitä tarkoittaa hyvällä vaihdolla ja toiminnalla - automaatit luistattavat tarvittaessa mikä tekee niistä pehmeästi liikkuvia. Erilainen fiilis kuin DSG:llä joka vetää kiinteällä välityksellä. Hyvä automaatti pystyy sinänsä hyvin sujuvaan vaihtamiseen. DSG:n etuna on nopeat vaihdot (sporttisuudesta pitäville) ja alhainen kulutus.
"Vaihdoiltaan" sujuvin ajamani automaatti on Audin multitronic, joka ei variaatiohihnalaatikkona (hihna taitaa Audilla kyllä olla enemmän ketju) taatusti nyi. Kulutuskin on maltillinen.
DSG vaihtaa yleensä sujuvasti, mutta ei aina. Esimerkiksi moottorijarrutuksissa ja alaspäin vaihtaessaan ajamani DSG:t ovat ajoittain nykineet.
Kuten lehdissä on kirjoiteltukin, DSG ja vastaavat nimikkeet tarkoittaa, että samoihin kuoriin on rakennettu kaksi vaihteistoa. Toisessa on tyypillisesti parilliset ja toisessa parittomat vaihteet, peruutusvaihdekin on tietenkin siellä jossain. Koska on kaksi vaihteistoa, on koko ajan noin hammasrattaiden näkökulmasta katsoen kaksi vaihdetta "päällä". Kaksoiskytkimen asento sitten ratkaisee, kumpi "vetää", kumpi on lepotilassa. Kaksoiskytkimen tilan vaihto tapahtuu salamannopeasti, joten mitään viivenykäystä ei voi tulla.
Mutta jos "sähköaivo" on valinnut esimerkiksi suuremman vaihteen "seuraavaksi", ja joko kuljettajan toiminnon tai vaikkapa mäen takia tarvittaisiinkin äkkiä pienempää, joutuu vaihteiston "toinen puoli" tekemään aivan normaalin vaihteensiirron, ja näissä tilanteissa viivettä ja sen seurauksena nykäyksiä ilmenee.
DSG vaihtaa yleensä sujuvasti, mutta ei aina. Esimerkiksi moottorijarrutuksissa ja alaspäin vaihtaessaan ajamani DSG:t ovat ajoittain nykineet.
Kuten lehdissä on kirjoiteltukin, DSG ja vastaavat nimikkeet tarkoittaa, että samoihin kuoriin on rakennettu kaksi vaihteistoa. Toisessa on tyypillisesti parilliset ja toisessa parittomat vaihteet, peruutusvaihdekin on tietenkin siellä jossain. Koska on kaksi vaihteistoa, on koko ajan noin hammasrattaiden näkökulmasta katsoen kaksi vaihdetta "päällä". Kaksoiskytkimen asento sitten ratkaisee, kumpi "vetää", kumpi on lepotilassa. Kaksoiskytkimen tilan vaihto tapahtuu salamannopeasti, joten mitään viivenykäystä ei voi tulla.
Mutta jos "sähköaivo" on valinnut esimerkiksi suuremman vaihteen "seuraavaksi", ja joko kuljettajan toiminnon tai vaikkapa mäen takia tarvittaisiinkin äkkiä pienempää, joutuu vaihteiston "toinen puoli" tekemään aivan normaalin vaihteensiirron, ja näissä tilanteissa viivettä ja sen seurauksena nykäyksiä ilmenee.
Kiinnostava testi tulossa, Tiguan vastaan Japani, mukana Subbe Forester.
tuo testi oli saksan Allrad:issa, kun kaupassa vilkasin. järjestys oli:
Tiguan
X-Trail
Forester
CR-v
En siitä sen enempää ymmärtänyt, kun ei tuo saksa pahemmin taitu.
Vertailutestit voinee jättää omaan arvoonsa. Tuskinpa kukaan Subarun hankkinut on perustellut valintaansa jollakin testillä. Subaru on Subaru ja se siitä. Siinä on oma juttunsa, mitä ei ole muilla.
Subaruun sopii paljon paremmin tämä 'Honda-mies' teema, mitä Honda, jostain syystä käyttää. Subarut ovat enemmän omanlaisiaan ja yksilöllisiä valintoja kuin esim. joku Honda, jolla nyt sattuu olemaan pari 'puolivetoista' mallia sarjassaan.
Aikanaankin hehkutettiin volvon R-nelivetomallia helvetin eteväksi, jossa neliveto jakaa voimaa salamannopeasti, ja tietokone säätää maanvaraa, iskareita yms. ties monta sataa kertaa sekunnissa YM. HEVONPASKAA sillä tuokin oli yksi surkeimmista kuvatuksista joita on yritetty tuputtaa ja mainostaa etevinä ja sporttisina vehkeinä.
Katsokaa vaan jotain CR-V:n rämpimistä maastossa verrattuna Foresteriin etenemiskykyyn ja laskekaa hondan nelikkojen osuus ja merkitys mallistossa vs. Subaru, niin eiköhän ole selvää kumman heiniä nuo nelikot on.
En sitten tiedä miten hyvä tuo Legendin neliveto on oikeasti, koska olen ajanut Legendillä vain lyhyen koeajon asvaltti-ympäristössä.
Voihan se silti olla pirun hyvä, en minä sitä sano.
Siitä vain ei ole ollut paljoa puhetta, saati kokemuksia keskustelijoilla.
Hyvä kysymys. Hyvin toimiva yksinkertainen ratkaisu on ainakin minusta paljon parempi kuin sama monimutkaisena. Ja yleensä yksinkertaisuuden tuoma varmuus on paljon merkittävämpi asia kuin monimutkaisella rakenteella mahdollisesti saavutettu viimeinen silaus ominaisuuksiin. Kikkailemalla harvoin saavutetaan hyvää lopputulosta (=kokonaisuus, ei pelkästään uutta autoa koeajavan toimittajan kokemus ominaisuuksista jossain radan väistökokeessa).
niinpä. Jos mainoshehkutuksissa ylistetään järjestelmän osaavan jakaa voimaa vaikka missä suhteessa ja vaikka miten milloinkin, ei sillä ole mitään väliä jos kerran ''ei kehittynyt'' systeemi toimii paremmin.
Oliko tässä uudessa sporttivertailussa oleva SAAB muuten nelikko, ja jos oli, oliko se sillä uudella ''ihmehaldeksilla''? en muista kun nopeasti vain vilkaisin..
Niin, eräshän aiemmin vaahtosi että tuon systeeminhän piti osata suunnilleen vaikka hakea kuu taivaalta kuljettajalle, ja pyyhkiä rataa subarulla ja kumppaneilla, mutta eipä tuosta ole pahemmin kohistu. Eikös siinä vielä moitittu juuri tuota voimanvälitystä/käytöstä...eli se siitä kehittyneisyydestä -ei mitään jakoa STI:n (kään) kanssa.
Saab 9-3 ei kovin sporttinen auto ole. Sinulle tuntuisi Petos olevan uutta, että auto on muutakin kuin sen nelivetojärjestelmä. Hyvä nelivetojärjestelmä ei nosta alustaltaan RATA-AJOON huonoa autoa huipulle. Itseasiassa Legend on mielestäni autona aika floppi, mutta sen nelivetojärjestelmä on aivan markkinoiden huippua. Sillä ei ole mitään tekemistä CR-V:n onnettoman viskolukon(?) kanssa.
R Volvojen neliveto ei poikennut mitenkään tuonaikasten muitten Volvojen nelivedoista. Se on siis toisen sukupolven Haldex, joka on nyt jo melkoisen vanhentunut järjestelmä. Kyllähän kaikki valmistajat mainoksissa hehkuttavat vaikka mitä ominaisuuksia ilman totuuspohjaa. (Mini on tila-auto, Legacy urheiluauto jne.)
Hauskinta tässä on, että nyt sinulle näyttäisi sitten TM:n testit kelpaavan, kun saat niistä tukea omille ajatuksillesi.
Minua ihmetytti tuossa TM:n testissä Jaguarin XF:n huono sijoitus. EVO kehui sen maasta taivaaseen ajettavuudeltaan:
EVO:ssahan nimenomaan painotetaan tuota ratapörräilyä ym. sporttisia seikkoja.
Teknikens Världin testissä, jossa testattiin nimenomaan nelivedon ominaisuuksia, Saab jakoi muuten voimaa nopeammin kuin 911 Turbo tai 3-sarjan neliveto. (olisikohan ollut 325xi) Tuossa Teknikens Världin testissä keskityttiin nimenomaan nelivetoon, joten näkisin sen TM:n sporttiautotestiä relevantimpana, kun puhutaan nelivetojärjestelmän ominaisuuksista.
Itseasiassa Legend on mielestäni autona aika floppi, mutta sen nelivetojärjestelmä on aivan markkinoiden huippua. Sillä ei ole mitään tekemistä CR-V:n onnettoman viskolukon(?) kanssa.
-Sanoin jo että legendin neliveto voi olla mainio, mutta sinä et tunnu käsittävän näitä mittasuhteita, eli sitä että kaikki subarut on kunnon nelivetoja, hondat etuvetoja tai kehnoja nelivetoja, höystettynä yhdellä marginaalimallilla jossa hyvä neliveto.
meneekö liian vaikeaksi? onko merkit siis jotenkin yhtä hyviä nelivetoisten tarjoajina?
R Volvojen neliveto ei poikennut mitenkään tuonaikasten muitten Volvojen nelivedoista. Se on siis toisen sukupolven Haldex, joka on nyt jo melkoisen vanhentunut järjestelmä. Kyllähän kaikki valmistajat mainoksissa hehkuttavat vaikka mitä ominaisuuksia ilman totuuspohjaa. (Mini on tila-auto, Legacy urheiluauto jne.)
-Missäs legacya on urheiluautoksi mainostettu?
Hauskinta tässä on, että nyt sinulle näyttäisi sitten TM:n testit kelpaavan, kun saat niistä tukea omille ajatuksillesi.
-ei se minulle mitenkään ''kelpaa'', täyttä hevonpaskaa koko juttu.
Ajattelinkin että tälle palstan jengille se kelpaisi.
En vain jaksanut valittaa siitä, koska ei huvita vängätä herbertin kanssa siitä onko TM paska vai ei.
Mainitsin sen siksi kun en tuota ihmehaldeksia ole muualta bongannut.
Kaivetaan Forester-ketju naftaliinista. Hesari koeajoi, ja tuntuivat tykkäävän. Jopa 2-litran perusversiosta. Joko täällä on porukka käynyt kunnolla kokeilemassa autoa?
http://tinyurl.com/42quvf
Vielä kysymys, sattuuko joku tietämään mikä on matalin lastauskorkeus uudessa Foressa? Entäs edellisessä?
Taitaa olla Subaru myyjille melkoista kärsimystä odotella tulevaa diesel versiota Foresterista, ja myöskin tehokkaampia bensaversioita. Monilta osiltaan aika ylivoimainen hintaluokassaan, ainoastaan nopeuteen perustuvassa suorituskyvyssä jää jälkeen pahoin.
Tuli katseltua Youtubesta muutamia koeajo/testi videoita, ja aika vakuuttunut täytyy autosta olla. Ois luultavasti melko pätevä etenijä, varsikin automaatilla varustettuna.
Seurataan tilannetta..
Petokselle heti alkuun varoitus. Tämä ei ole hyökkäys Subarua vastaan.
HS: "Omistajan ohjekirjasta löytyy kohta, jossa varoitetaan ajamasta liian vaativissa olosuhteissa. Nelivedostaan huolimatta auto ei ole tarkoitettu maastoon normaalin tieverkoston ulkopuolelle, kirja sanoo."
Onkohan tuo kovinkin yleistä katumaasturien kohdalla? Tuli vain mieleeni, kun Simppa mainitsi Freelanderille sallittavan puolen metrin kahluusyvyyden. En minä katumaasturia normaalien teiden ulkopuoliseen käyttöön hankkisikaan, vaikka mainoskuvissa niitä näkyy ajettavan jos jonkinlaisessa maastossa. Volvolla oli joskus jopa joku iskulausekin tukemassa mielikuviin vetoavaa harhaa "rajattomat mahdollisuudet..?"
Se riippuu varmaan mitä maastoajolla tarkoitetaan. Netistä löytyvistä Subarun esittelyvideoista (esim Jeep Trail) näkee, että melko karussa maastossa forester etenee. Maastossa, jossa jo jokunen kilpailija jää välille. Tarkoitettaisko tuossa "Maastoajolla" ajoa paikassa, jossa ei ole tietä? Metsäautotiet yms vielä menee, mutta umpi ryteikköön ei kannata yrittää.
Ja jos tuo teksti puuttuis, niin joku Jenkkihän kokeilis kiivetä vuorenseinää - tippuis alas ja haastais Subarun oikeuteen. Kaikki on huomioitava ..
Aeronautti:
Kävin toukokuun lopulla koeajamassa manuaalivaihteista 4R-mallia ja ihastuin!
Tosin jos päädyn ostamaan Foresterin ostan automaatin.
Nykyisessä autossani on 4-vaihteinen automaatti, eikä se ole ollut ongelma.
Yllätyin auton helposta ajettavuudesta, kevyt käännellä, taakse näkee hyvin, isot sivupeilit.
Auto on hiljainen (ainahan se voisi olla hiljaisempikin) karkeallakin tiepinnalla, hakkaa monet keskiluokan ja ylemmän keskiluokan sedanit.
Radion äänentoisto on surkea.
Itselläni ei ole tarvetta mennä sillä maastoon, mutta mökkitielläni on jyrkkiä mäkiä ja talvella ne ovat lumisateen jälkeen menemättömissä tavallisella henkilöautolla, tosin Citikan C5:lla vielä pääsee 20cm:n pakkaslumessa kun nostaa maavaran pykälää ylemmäksi.
Tulihan tuota katseltua liikkeessä tässä yhtenä päivänä.
Olin todella yllättynyt koska liikkeessä kävi todellinen kuhina, ja sen kolmesta merkistä juuri subarun malliston ympärillä, varsinkin Foresterin. Aiemmin samassa liikkeessä on yleensä ollut täysin autiota.
Onhan tuon Foresterin ulkonäkö ja laadun tuntu mennyt huimasti eteenpäin, kuten uudessa Imprezassakin, ja aikanaan nykyisessä Legacyssa.
150 hv boxerina on aivan kelpo peruskone, ja alennusvaihteisto tuplaa tarvittaessa väännön.
Kyllä tällä vielä kurnuutetaan yhtä jos toista kilpailijaa, kun tulee tuolla palkitulla 2.5 koneella saati kunhan kyhäävät tehodieselin
Herbertille:
HS: "Omistajan ohjekirjasta löytyy kohta, jossa varoitetaan ajamasta liian vaativissa olosuhteissa. Nelivedostaan huolimatta auto ei ole tarkoitettu maastoon normaalin tieverkoston ulkopuolelle, kirja sanoo."
Onkohan tuo kovinkin yleistä katumaasturien kohdalla?
-enpähän tiedä. minusta tuossa ei kuitenkaan ole mitään ihmeellistä. onhan selvä että jo auton rikkoutumisen vaaran takia tehdas ei halua että autolla ajetaan mihinkään metsään, vaikka etenemiskyky ja maanvara siellä sallisi möyrytäkkin.
Jos joku toinen merkki ei tuollaista varoita jossain manuaalissaan, niin mitä sitten, eikai sillä nyt ole mitään tekemistä näiden autojen kyvyistä selvitä hankalissa oloissa.
servoletti voitti ridgen....
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/grouptests/223578/new_forester_vs_captiva.html
Terävää hommaa vertailla 2-litraista turbodieseliä ja kahden litran bensavaparia...
DSG vaihtaa yleensä sujuvasti, mutta ei aina. Esimerkiksi moottorijarrutuksissa ja alaspäin vaihtaessaan ajamani DSG:t ovat ajoittain nykineet.
Riippuu myös vähän siitä mitä tarkoittaa hyvällä vaihdolla ja toiminnalla - automaatit luistattavat tarvittaessa mikä tekee niistä pehmeästi liikkuvia. Erilainen fiilis kuin DSG:llä joka vetää kiinteällä välityksellä. Hyvä automaatti pystyy sinänsä hyvin sujuvaan vaihtamiseen. DSG:n etuna on nopeat vaihdot (sporttisuudesta pitäville) ja alhainen kulutus.
"Vaihdoiltaan" sujuvin ajamani automaatti on Audin multitronic, joka ei variaatiohihnalaatikkona (hihna taitaa Audilla kyllä olla enemmän ketju) taatusti nyi. Kulutuskin on maltillinen.
Kiinnostava testi tulossa, Tiguan vastaan Japani, mukana Subbe Forester.
http://www.autobild.de/artikel/test-vw-tiguan_subaru-forester_honda-cr-v_nissan-x-trail_719846.html
andertz:
tuo testi oli saksan Allrad:issa, kun kaupassa vilkasin. järjestys oli:
Tiguan
X-Trail
Forester
CR-v
En siitä sen enempää ymmärtänyt, kun ei tuo saksa pahemmin taitu.
Onko kellään tietoa miksi viimeisimmässä TM:n autohinnastosta puuttuvat Forresterin mallit IS ja 4R?
Eikö nämä mallit ole enää Suomessa saatavilla
Penteles:
No jos vertaa vaikka Huulilasiin niin puuttuuhan sieltä vaikka mitä. Lieneekö kumpikaan oikeassa/ajan tasalla...
AkiK:
Kuten lehdissä on kirjoiteltukin, DSG ja vastaavat nimikkeet tarkoittaa, että samoihin kuoriin on rakennettu kaksi vaihteistoa. Toisessa on tyypillisesti parilliset ja toisessa parittomat vaihteet, peruutusvaihdekin on tietenkin siellä jossain. Koska on kaksi vaihteistoa, on koko ajan noin hammasrattaiden näkökulmasta katsoen kaksi vaihdetta "päällä". Kaksoiskytkimen asento sitten ratkaisee, kumpi "vetää", kumpi on lepotilassa. Kaksoiskytkimen tilan vaihto tapahtuu salamannopeasti, joten mitään viivenykäystä ei voi tulla.
Mutta jos "sähköaivo" on valinnut esimerkiksi suuremman vaihteen "seuraavaksi", ja joko kuljettajan toiminnon tai vaikkapa mäen takia tarvittaisiinkin äkkiä pienempää, joutuu vaihteiston "toinen puoli" tekemään aivan normaalin vaihteensiirron, ja näissä tilanteissa viivettä ja sen seurauksena nykäyksiä ilmenee.
MatLog:
erittäin hyvä selvennys
petos:
Vertailutestit voinee jättää omaan arvoonsa. Tuskinpa kukaan Subarun hankkinut on perustellut valintaansa jollakin testillä. Subaru on Subaru ja se siitä. Siinä on oma juttunsa, mitä ei ole muilla.
Subaruun sopii paljon paremmin tämä 'Honda-mies' teema, mitä Honda, jostain syystä käyttää. Subarut ovat enemmän omanlaisiaan ja yksilöllisiä valintoja kuin esim. joku Honda, jolla nyt sattuu olemaan pari 'puolivetoista' mallia sarjassaan.
Miten Honda Legend on puolivetoinen? Väitän, että se on nelivedoltaan kehittyneempi kuin valtaosa Subaruista.
Väitä sinä vaan
simppa:
Enpä taida nyt alentua moiseen väittelyyn... suattaaha tuo olla suattaapi että ei...
Ja takaisin Subaruun. Käykääs lukaisemassa:
http://www.motortrend.com/roadtests/suvs/112_0806_compact_crossover_comparison/index.html
Kehittynyt.
Miksi pitää olla paperilla ''kehittynyt''?
Aikanaankin hehkutettiin volvon R-nelivetomallia helvetin eteväksi, jossa neliveto jakaa voimaa salamannopeasti, ja tietokone säätää maanvaraa, iskareita yms. ties monta sataa kertaa sekunnissa YM. HEVONPASKAA sillä tuokin oli yksi surkeimmista kuvatuksista joita on yritetty tuputtaa ja mainostaa etevinä ja sporttisina vehkeinä.
Katsokaa vaan jotain CR-V:n rämpimistä maastossa verrattuna Foresteriin etenemiskykyyn ja laskekaa hondan nelikkojen osuus ja merkitys mallistossa vs. Subaru, niin eiköhän ole selvää kumman heiniä nuo nelikot on.
En sitten tiedä miten hyvä tuo Legendin neliveto on oikeasti, koska olen ajanut Legendillä vain lyhyen koeajon asvaltti-ympäristössä.
Voihan se silti olla pirun hyvä, en minä sitä sano.
Siitä vain ei ole ollut paljoa puhetta, saati kokemuksia keskustelijoilla.
petos:
Hyvä kysymys. Hyvin toimiva yksinkertainen ratkaisu on ainakin minusta paljon parempi kuin sama monimutkaisena. Ja yleensä yksinkertaisuuden tuoma varmuus on paljon merkittävämpi asia kuin monimutkaisella rakenteella mahdollisesti saavutettu viimeinen silaus ominaisuuksiin. Kikkailemalla harvoin saavutetaan hyvää lopputulosta (=kokonaisuus, ei pelkästään uutta autoa koeajavan toimittajan kokemus ominaisuuksista jossain radan väistökokeessa).
niinpä. Jos mainoshehkutuksissa ylistetään järjestelmän osaavan jakaa voimaa vaikka missä suhteessa ja vaikka miten milloinkin, ei sillä ole mitään väliä jos kerran ''ei kehittynyt'' systeemi toimii paremmin.
Oliko tässä uudessa sporttivertailussa oleva SAAB muuten nelikko, ja jos oli, oliko se sillä uudella ''ihmehaldeksilla''? en muista kun nopeasti vain vilkaisin..
Olihan se. Ei mitään menestystä. Passatin kanssa samalla linjalla.
Niin, eräshän aiemmin vaahtosi että tuon systeeminhän piti osata suunnilleen vaikka hakea kuu taivaalta kuljettajalle, ja pyyhkiä rataa subarulla ja kumppaneilla, mutta eipä tuosta ole pahemmin kohistu. Eikös siinä vielä moitittu juuri tuota voimanvälitystä/käytöstä...eli se siitä kehittyneisyydestä -ei mitään jakoa STI:n (kään) kanssa.
Saab 9-3 ei kovin sporttinen auto ole. Sinulle tuntuisi Petos olevan uutta, että auto on muutakin kuin sen nelivetojärjestelmä. Hyvä nelivetojärjestelmä ei nosta alustaltaan RATA-AJOON huonoa autoa huipulle. Itseasiassa Legend on mielestäni autona aika floppi, mutta sen nelivetojärjestelmä on aivan markkinoiden huippua. Sillä ei ole mitään tekemistä CR-V:n onnettoman viskolukon(?) kanssa.
R Volvojen neliveto ei poikennut mitenkään tuonaikasten muitten Volvojen nelivedoista. Se on siis toisen sukupolven Haldex, joka on nyt jo melkoisen vanhentunut järjestelmä. Kyllähän kaikki valmistajat mainoksissa hehkuttavat vaikka mitä ominaisuuksia ilman totuuspohjaa. (Mini on tila-auto, Legacy urheiluauto jne.)
Hauskinta tässä on, että nyt sinulle näyttäisi sitten TM:n testit kelpaavan, kun saat niistä tukea omille ajatuksillesi.
Minua ihmetytti tuossa TM:n testissä Jaguarin XF:n huono sijoitus. EVO kehui sen maasta taivaaseen ajettavuudeltaan:
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/214413/jaguar_xf_sv8.html
EVO:ssahan nimenomaan painotetaan tuota ratapörräilyä ym. sporttisia seikkoja.
Teknikens Världin testissä, jossa testattiin nimenomaan nelivedon ominaisuuksia, Saab jakoi muuten voimaa nopeammin kuin 911 Turbo tai 3-sarjan neliveto. (olisikohan ollut 325xi) Tuossa Teknikens Världin testissä keskityttiin nimenomaan nelivetoon, joten näkisin sen TM:n sporttiautotestiä relevantimpana, kun puhutaan nelivetojärjestelmän ominaisuuksista.
simppa:
EVO mm. kehui tuota Saabin nelivetosysteemiä mainioksi vaikka muuten lyttäsi koko auton.
simppa:
vai niin. Ehkä se sitten on mainio, ja TM ei sitä onnistunut havaitsemaan. Evoa olen kyllä pitänyt laadukkaana lehtenä.
petos:
Eipä tuosta mitään vänkäämistä olisi syntynyt. Toiseen ketjuun laitoin kommentin aiheesta.
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5161#m70371