Onko hyviä ideoita miten taloyhtiöissä sähköautojen akkujen lataussähkö veloitetaan käyttäjiltä?
Taloyhtiössä on yleensä lämmitystolppia parkkipaikoilla ja sen lisäksi on autotalleja. Miten näissä sähkön käytön laskutus toteutettaisiin?
Nykyinen lämmitystolppien kuukausimaksuperusteinen tasalaskutus ei ehkä ole oikeudenmukainen kaikkia käyttäjiä kohtaan, koska erot kulutuksessa käyttäjää kohti tulee olemaan huomattava. Lisäksi kuukausimaksua on nykyisestä tasosta korotettava huomattavasti. Pitäisikö jokaiseen pistokkeeseen laittaa kWh mittari ja periä kuukausittain ennakko ja kerran vuodessa tasauslasku?
Kerrostaloyhtiöissä joissa on autohalli parkkiruutuineen, ei yleensä ole valmiina sähköpistokkeita. Miten näissä lataus hoidetaan? Kätevin olisi jos jokaiseen parkkiruutuun saisi sähköpistokkeen mittarilla varustettuna, mutta se ei aina ole kovin helppo toteuttaa (eikä kovin halpa), kun ei joka parkkiruudulle ole pilaria johon pistokkeen kiinnittää. Pitäisi olla tarvittaessa katosta alas vedettävä pistoke. Näissäkin tapauksissa pitäisi olla pistokekohtainen kWh mittari
Toinen vaihtoehto olisi yhteinen latauspiste, mutta miten siihen autot kytkettäisiin yhtä aikaa?
On todennäköistä että näitä asioita pohtii jo yhdessä Fortum ja Ensto, ovathan he jo kehittäneet uuden latauspylväänkin.
http://auto.fi.msn.com/page.php?page_id=2&news_id=200903975
Olisi mukava kuulla myös Teidän käyttäjien mielipiteitä.
Meidän taloyhtiössä lämpötolpat menee asuntojen mittareiden kautta. Ei ehkä kuitenkaan kovin yleinen ratkaisu, mutta tämmöisenään hyvin valmis sähköautoille.
Useimmissa taloyhtiöissä on lämmityspistokkeissa kellokoneistot eli virtaa saa kerrallaan parin tunnin annoksen. Tosi kätevää nousta vääntämään lisäaikaa pariin kertaan yön aikana. Ehkäpä se hieman helppottaa kyttäävien naapureiden tuskaa.
Itse asun keskikaupungilla ja auto yöpyy asukaspysäköintiluvan turvin milloin missäkin kadun varressa. Näin ollen sähköauto ei oikein tule omalta kohdaltani kyseeseen, ei ainakaan ennen kuin pystytetään erityisiä lataustolppia.
Sähköautojen kanssa energian tuotanto ja akkuteknologia ovat isoja kysymyksiä. Sen jälkeen kun vastaus noihin kysymyksiin löytyy, niin latauspistokkeet ovat järjestettävissä tarpeen vaatiessa ilman isompaa päänvaivaa.
sjvirt:
Ainakin osasta noista saa melko helposti myös jatkuvaa virtaa jos omistaa teippiä. Ei sillä että olisin koskaan kokeillut...
Useimmissa taloyhtiöissä on lämmityspistokkeissa kellokoneistot eli virtaa saa kerrallaan parin tunnin annoksen.
Ei ole kummoinen homma laittaa sähköpääkeskuksesta lisää aikaa kelloille. Joka talosta löytyy sähkökeskus, jossa myös huoneistojen sähkömittarit sijaitsevat, yleensä ainakin
jokuny:
Nykyaikana ne kellokoneistot pruukaa olla niissä lämmitystolppien päässä olevissa lukollisissa kaapeissa. Jokainen saa valita oman lämmitysaikansa oman maun mukkaan.
Toki niitä sellaisiakin taloja on, jossa kaikki saavat virtaa klo 06:00 - 08:00 ja jos ei oma aikataulu sovi siihen, niin omapa on ongelma..
hyvä aihe tämä, kohta lienee yhtiökokous meilläkin.
onkohan jotain langatonta järjestelmää jolla saisi homman toimimaan siten, että voisi sisältä laittaa systeemin päälle/pois ja kWh-mittarin pyörimään? kohtapuoliin alkaa plug-in hybrideitä varmaan ilmaantumaan. tämä kellokytkinsysteemi ei oikein muutenkaan sovi mulle, kun en elä kovin säännöllistä elämää. säästyisi paljon sähköä jos voisi napsauttaa oikeaan aikaan lohkon päälle, lämpötilan ja lähtöajan mukaan.
jonkun servolet voltin/ooppeli amperan akun (16kWh tms, muttei mene tyhjäksi) latailee hyvin yksivaihevalosähkölläkin yön aikana. samoin tulevan priuksen. ja sähkökaupunkiautot.
jos oikein "oikean sähköauton" 60-100 kWh akustoa latailee, niin sitten varmaan sähköyhtiö järjestää "älykästä" tolppapaikkaa jo mielellään, jahka saavat kehitettyä. sillä saa sähköverkon kuormitusta säädettyä vähäkulutuksisiin tai kovatuulisiin aikoihin.