Premiumista viis, näitä autoja suomalaiset oikeasti haluaa

11 kommenttia

Ulkomaiset tuontiautot kertoo hyvin mitä automerkkejä suomalaiset haluaa omistaa. Top 7 tuontiautot:

1. Mercedez Benz 2716 kpl

2. BMW 1982 kpl

3. Volvo 1331 kpl

4. Volkswagen 1044

5. Audi 1020

6. Ford 424 kpl

7. Toyota 335 kpl



Kuudentena oleva Ford on jo aika kaukana kärkiviisikosta.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1579761



Tulos on verrannollinen myöskin Tuulilasin haluttavin automerkki -tutkimukseen, jossa top 7 oli

VW, Audi, Volvo, Toyota, Mercedes Benz, Mazda, BMW.



http://www.tuulilasi.fi/isokuva.html?kuva=/mediabank/images/260751.jpg&teksti=Volkswagen%20on%20nyt%20Suomen%20haluttavin%20automerkki.



Volkswagen on siis haluttu myös tuontiautona eli Tuulilasin tutkimus on sen osalta sittenkin aika oikeassa. Sen sijaan Toyota tipahtaa monta pykälää eli sen todellinen haluttavuus ei taida sittenkään olla niin korkea mitä Tuulilasin tutkimus kertoo.

  
  • Tuontiauto-tilasto on aika huono haluttavuusmittari.

    A) Suurin osa autoista tuodaan Saksasta ja siellä saksalaisten merkkien osuus tarjonnasta suuri. Mieleisen japanilaisen ja vaikka jenkin löytyminen voi olla hankalaa. Luultavasti tänne tuotaisiin autoja muualtakin jos maantieteellinen sijainti olisi toinen.

    B ) Tuontiautojen verotus ja ostohinnat sanelevat myös mitä kannattaa sieltä tuoda. Esim. Mersun ja Bemarin haluttavuus voi johtua osittain tuonnin kannattavuudesta.

    C) Ja toisaalta jos meillä olisi autot oikeanpuoleisella ohjauspyörällä, niin japanin ja brittien tuonti olisi aivan toista luokkaa ja tuotavien automerkkien suhteet toisenlaiset



    Todellista haluttavuutta kuvaa mielestäni paremmin vaikka

    A) Merkkien Merkki ja Valitut palat-tutkimukset (tosin eivät kata läheskään kaikkia autoilijoita)

    B ) Myyntitilastot (haluttavuus uutena suhteessa maksukykyyn)

    C) Jälleenmyyntiarvon säilyminen (parhaiten arvonsa säilyttävät merkit ja mallit menevät kovemmallakin rahalla kaupaksi eli ovat siis haluttuja autoja).



    Tällä perusteella Suomessa haluttuja autoja esim. Toyota, Volkswagen, Skoda ja Honda.

      
  • A Tapio:



    Todellista haluttavuutta kuvaa mielestäni paremmin vaikka
    A) Merkkien Merkki ja Valitut palat-tutkimukset (tosin eivät kata läheskään kaikkia autoilijoita)
    B ) Myyntitilastot (haluttavuus uutena suhteessa maksukykyyn)
    C) Jälleenmyyntiarvon säilyminen (parhaiten arvonsa säilyttävät merkit ja mallit menevät kovemmallakin rahalla kaupaksi eli ovat siis haluttuja autoja).




    Tottahan haluttavuutta arvioitaessa pitää ottaa huomioon reaaliteetit eli auton hinta ja kansan ostovoima. Toisenlainen lähestymistapa olisi aivan älytön. Muutenhan kaikki haluaisivat jotain kalliita ja hienoja autoja. Minäkin haluaisin ainakin neljä erilaista autoa. Yksi voisi olla joku coupe, toinen käytännöllinen farkku, kolmas näppärä kaupunkiauto ja neljäs nelivetoinen paku tai avolava. Mutta koska niitä ei ilmaiseksi saa, on sellaisen haluttavuuden määrittely turhaa. Autosta pitää maksaa ja se on yksi ominaisuus muiden joukossa kuten vaikka ajo-ominaisuudet.



    Kallis auto ei voi olla haluttava, jos hinta ei vastaa sitä, mitä kokee saavansa vastineeksi. Ei haluttavuutta mitata sitenkään, että jätetään ajo-ominaisuudet, luotettavuus tai joku muu ominaisuus huomioimatta. Eihän siinä olisi mitään järkeä. Lada Kalina olisi haluttava auto, jos sen laatua ja ajettavuutta ei huomioida...



    http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/lada/1118_kalina/index.xml

      
  • A Tapio:

    Tuontiauto-tilasto on aika huono haluttavuusmittari.
    A) Suurin osa autoista tuodaan Saksasta ja siellä saksalaisten merkkien osuus tarjonnasta suuri. Mieleisen japanilaisen ja vaikka jenkin löytyminen voi olla hankalaa. Luultavasti tänne tuotaisiin autoja muualtakin jos maantieteellinen sijainti olisi toinen.


    Miksi japsin löytyminen hankalaa?


    B ) Tuontiautojen verotus ja ostohinnat sanelevat myös mitä kannattaa sieltä tuoda. Esim. Mersun ja Bemarin haluttavuus voi johtua osittain tuonnin kannattavuudesta.
    C) Ja toisaalta jos meillä olisi autot oikeanpuoleisella ohjauspyörällä, niin japanin ja brittien tuonti olisi aivan toista luokkaa ja tuotavien automerkkien suhteet toisenlaiset

    Miten oikeanpuolenen ohjaus olisi ratkaisevaa?


    Todellista haluttavuutta kuvaa mielestäni paremmin vaikka
    A) Merkkien Merkki ja Valitut palat-tutkimukset (tosin eivät kata läheskään kaikkia autoilijoita)
    B ) Myyntitilastot (haluttavuus uutena suhteessa maksukykyyn)
    C) Jälleenmyyntiarvon säilyminen (parhaiten arvonsa säilyttävät merkit ja mallit menevät kovemmallakin rahalla kaupaksi eli ovat siis haluttuja autoja).

    Valitut Palat on vain yksi tutkimus. Myös maksukykyyn vetoaminen ei kerro haluttavuutta. Realiteetit Suomessa sanelevat valinnat meillä. Haluttavuuden kanssa ei luullakseni mitään tekemistä

      
  • Kalliin auton arvo putoaa nopeammin kuin halvan ja kait siksi halvat (jos niitä Suomessa on?) ovat halutumpia? :xmas:

      
  • Metsähaalla oli pointtia.



    MMS:

    Miksi japsin löytyminen hankalaa?




    En tiedä onko hankalaa, mutta olen ymmärtänyt, että ainakaan lähtöhinnat Saksassa eivät ole välttämättä niin edulliset Suomen hintoihin, että maahantuonnin kulut ja verojen maksaminen siihen päälle olisi ns. kannattavaa. Sehän tietysti riippuu...



    Malliston vaihtuminen ko. vuonna voi olla yksi selittäjä seuraavan kohdalla:



    Esimerkiksi Nettiauton hintataso nykymallin Toyota Corolla Versolle (varustelua ei huomioitu) vm. 2005 on 13900€-27880€



    Mobile.de taas ilmoittaa saman auton hintahaarukaksi

    10220€-21980€ (ja tarjontaa löytyy 2-300:n auton edestä, ei luulisi olevan hankalaa siis? )



    Vertailun vuoksi MB C farkkuna vm. 2005 (liki 2000 yksilöä josta valita):

    Nettiauto.com 17900-41800€

    Mobile.de 8750-35500€



    Joku varmaan osaa arvioida verojen vaikutuksen?



    Varustelun suhteen Suomessa on aina "realiteeteistä johtuen" jouduttu köyhäilemään, mitä taas Saksassa ilmeisen harvoin.



    MMS:

    Miten oikeanpuolenen ohjaus olisi ratkaisevaa?




    Ei varmaan mitenkään, jos hommaat auton postinjakeluun... Onhan noita olemassa, mutta tuo se ratti "väärällä puolella" omat hankaluutensa. Jostakin syystä ei ole tosiaan saavuttanut suosiota täällä.

      
  • En tiedä onko hankalaa, mutta olen ymmärtänyt, että ainakaan lähtöhinnat Saksassa eivät ole välttämättä niin edulliset Suomen hintoihin, että maahantuonnin kulut ja verojen maksaminen siihen päälle olisi ns. kannattavaa. Sehän tietysti riippuu...



    Tähän törmäsin itsekin autoja katsellessani saksalaisilla sivuilla. Esimerkiksi BMW Z4:n(Hinta n. 16.000e) tuonti oli olisi ollut suht järkevää sillä perusteella, että lopulliseksi hinnaksi verojen jälkeen tulisi muutama tonni Suomen hintoja vähemmän. Lisäksi ko auton olisi saanut isommalla koneella kuin suomalaisen vertailuyksilön. Lexus IS 220D taas maksaa Saksassa noin 20000e, joka on verojen jälkeen lähes sama, ellei jopa korkeampi kuin Suomessa mitä pyydetään. En osaa sanoa tuleeko Saksan Lexuksissa enemmän varusteita, mutta silti en Lexusta lähtisi Saksasta hakemaan. Tähän varmasti päätyy moni muukin. :confused:

      
  • ["A Tapio"]



    Tuontiauto-tilasto on aika huono haluttavuusmittari.



    Miksi se on huonompi mittari kuin joku Suomen myyntitilasto?



    Suurin osa autoista tuodaan Saksasta ja siellä saksalaisten merkkien osuus tarjonnasta suuri.



    Totta, mutta miksi ne tuodaan Saksasta? Saahan auton ostaa mistä Euroopan maasta tahansa, esim. Belgiassa on parempi ja uudempi autokalusto kuin Saksassa ja Ruotsistakin auton voi tuoda. Täytyyhän siihen Saksasta hakemiseen jokin syy olla, vai olisiko se sittenkin tuo saksalaisten autojen hyvä tarjonta...?



    Saksassa on myös aivan riittävästi autoja Suomen tuontiin, oli niiden osuus markkinoista melkein mikä hyvänsä. Olen nähnyt monta Lexustakin joissa on Saksan rekisteripohjat alla, joten kyllä niitäkin tuodaan.



    Jatkossa autoja tuotaneen myös Venäjältä?



    Tuontiautojen verotus ja ostohinnat sanelevat myös mitä kannattaa sieltä tuoda. Esim. Mersun ja Bemarin haluttavuus voi johtua osittain tuonnin kannattavuudesta.



    Minusta se kannattavuus liittyy aika paljon jonkin merkin haluttavuuteen Suomessa. Rahallisesti kunnollisen tuontiauton tuominen ei juuri kannata suhteessa uuteen perusautoon, jollei juurikin halua jotain tiettyä autoa. Perusautot ei uutenakaan ole Suomessa niin kalliita, että siksi kannattaisi parinkympin käytettyä lähteä hakemaan. Niitä haetaan siksi, että kun rahaa on parikymppiä sillä mieluummin ostetaan käytetty Bemari kuin kaupasta uusi perus-Toyota.



    Ja toisaalta jos meillä olisi autot oikeanpuoleisella ohjauspyörällä, niin japanin ja brittien tuonti olisi aivan toista luokkaa ja tuotavien automerkkien suhteet toisenlaiset



    Eiköhän Bemareita ja Audeja vaan ole paljon Britanniassakin.



    Tällä perusteella Suomessa haluttuja autoja esim. Toyota, Volkswagen, Skoda ja Honda.



    Haluttu auto selviää kun raha irrotetaan kuviosta. Millä ihmiset oikeasti haluaisivat ajaa jos se ei olisi rahasta kiinni? Toyotalla? Vaiko kenties Lexuksella?



      
  • AkiK:

    Niitä haetaan siksi, että kun rahaa on parikymppiä sillä mieluummin ostetaan käytetty Bemari kuin kaupasta uusi perus-Toyota.




    Aika tavalla enemmän kai silti Suomessa myydään uusia parinkympin toyotia kuin haetaan ulkomailta saman hintaisia vanhoja bemareita.

      
  • akik

    Haluttu auto selviää kun raha irrotetaan kuviosta. Millä ihmiset oikeasti haluaisivat ajaa jos se ei olisi rahasta kiinni? Toyotalla? Vaiko kenties Lexuksella?



    tottakai itsekkin haluaisin esim. rolssin mutta kun asiaa tarkemmin ajattelee niin eipä olisi käytännöllinen omassa käytössä ja sama taitaisi päteä moneen muuhunkin autoilijaan.



      
  • Käytettynä tuotujen määrä on niin pieni ettei siitä voi päätellä "autojen haluttavuutta"? :sunglasses:

    Raha ratkaisee? :xmas:

      
  • finman:

    akik
    Haluttu auto selviää kun raha irrotetaan kuviosta. Millä ihmiset oikeasti haluaisivat ajaa jos se ei olisi rahasta kiinni? Toyotalla? Vaiko kenties Lexuksella?




    No miten se rahan irrottaminen ja haluttavuuden tutkiminen tuontiautolistan avulla sitten kertoo paremmin haluttavuudesta kuin uutena Suomessa myytyjen listan tutkiminen? Saako saksasta ilman taloudellisia reaaliteetteja haluttavia autoja?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit