Uusimman pikkuautovertailun melutulokset hieman outoja

7 kommenttia

Hieman ihmetyttää uusimman TM:n pikkuautovertailun melutulokset. Citroënin melu 60km/h oli 69/70 mutta TM 20/08 vertailussa Toyota Aygon melu samassa nopeudessa oli 66/68. Lisäksi itse Aygon koeajossa (TM 21/05) melua oli 65/67.



Toiseksi Ford Ka:n melu oli tässä uusimmassa vertailussa samassa nopeudessa 66/68 mutta koeajossa (TM 10/09) melua oli 70/71!



Kuinka voi olla näin isoja heittoja mittaustuloksissa etenkin kun C1/107/Aygon uudistuksissa valmistajan mukaan piti olla hieman äänieristystä parannettu. Siitä olen varma että C1 ei ole meluisampi kuin Ka. Olen taittanut matkaa C1:llä useita tuhansia kilometrejä ja kun sitten koeajoin Ka:n oli melua selvästi enemmän.



Voiko TM:n mittauksiin vielä luottaa? Eikö mittaukset pitäisi olla edes jotenkin standardisoitu?

  
  • Kuinkas standardoitu oli oma melunmittauksesi? Melun määrään vaikutta niin moni asia, tien pinnasta autossa oleviin renkaisiin, että täysin standardoitua mittausta on vaikea järjestää. Itse hämmästyin suorastaan kuinka suuri ero omassa autossa oli melutasossa eri pinnoilla kun kesällä paikallistietä ajaessani vanhan nastojen kuluttaman asvaltin jälkeen alkoi uusi ja sileä asvalttipinta. Aivan kuin yhtäkkiä autosta olisi otettu moottori pois kokonaan ja vaihdettu samalla nastarenkaat kesäpyöriin, sillä niin suuri ero syntyi pelkästään tienpinnan vaihtuessa.

      
  • Desibelilukema antaa vain karkean arvion siitä, miten meluisaksi kukin auton kokee. Totuus selviää vasta kun autolla käy itse ajamassa.





    Eri testien välille syntyy eroa monista asioista. Esimerkiksi renkaat, jouset ja moottori voivat vaihdella. Näistä syntyy helposti muutama desibeli eroa mittauksiin.

      
  • NHB:

    Eri testien välille syntyy eroa monista asioista. Esimerkiksi ...jouset... Näistä syntyy helposti muutama desibeli eroa mittauksiin.


    Mielenkiintoinen huomio(?) sinänsä. En usko, että jousista sinänsä lähtee paljoa ääntä vaan siitä mikä on niiden ala- ja yläpuolella. Ja varmaankin jousituksella (+ iskunvaimennuksella) on annettavaa molempien puolien meluntuottoon, mutta onko näissä tekijöissä (jousitus+iskarit) oikeasti paljon variaatiota kun mitataan tiettyä sarjatuotantoautoa? Rengasprofiililla ja mahdollisesti korin äänieristyksellä on, mutta aiheutuuko "ongelma" juuri jousista (tai iskareista) testituloksiin aiheuttaen kriittistä vaihtelua/satunnaisuutta - enpä usko.



      
  • slowgear:

    Itse hämmästyin suorastaan kuinka suuri ero omassa autossa oli melutasossa eri pinnoilla kun kesällä paikallistietä ajaessani vanhan nastojen kuluttaman asvaltin jälkeen alkoi uusi ja sileä asvalttipinta. Aivan kuin yhtäkkiä autosta olisi otettu moottori pois kokonaan ja vaihdettu samalla nastarenkaat kesäpyöriin, sillä niin suuri ero syntyi pelkästään tienpinnan vaihtuessa.


    Itse olen joskus mittaillut tienpinnan vaikutusta ajamalla Oulussa moottoritiellä aivan uutta pintaa ja vanhaa todella karkeaksi kulunutta pintaan peräkkäin dB-mittarin kanssa ja E39 Bemarilla 17" renkain eroa tuli silti pahimmillaankin vain 2-3 dB vaikka korvin kuunneltuna ero vaikuttikin valtavalta.



    Useinhan on jo ihan huomattava ero korvalla siinä ajaako kulumisurissa vai niiden vieressä. Mittarin mukaan tuossa on hädintuskin 1dB ero.



      
  • DKPowers:

    Toiseksi Ford Ka:n melu oli tässä uusimmassa vertailussa samassa nopeudessa 66/68 mutta koeajossa (TM 10/09) melua oli 70/71!




    Ei nuo vielä mitään. Tuulilasissa 6/09 parivertailussa Twingo-Ka, lukemat ovat paljon rumempia:


    nopeus Ford etu/taka Renault etu/taka
    50 km/h 74/76 74/75
    80 km/h 77/80 77/79
    100km/h 79/82 79/80
    120km/h 81/83 81/82


    Lukemat selittynevät sillä, että mittaukset on tehty ilmeisesti talvella nastarenkain. Kokonaispisteissä Ford oli karvan verran edellä, mutta ei ero olisi paljon pienempi voinut enää olla.

      
  • 235+255:


    Itse olen joskus mittaillut tienpinnan vaikutusta ajamalla Oulussa moottoritiellä aivan uutta pintaa ja vanhaa todella karkeaksi kulunutta pintaan peräkkäin dB-mittarin kanssa ja E39 Bemarilla 17" renkain eroa tuli silti pahimmillaankin vain 2-3 dB vaikka korvin kuunneltuna ero vaikuttikin valtavalta.

    Useinhan on jo ihan huomattava ero korvalla siinä ajaako kulumisurissa vai niiden vieressä. Mittarin mukaan tuossa on hädintuskin 1dB ero.




    Aistinvaraisessa arvioinnissa varmaan yhtä merkittäväksi nousee äänensävyerot kuin äänenvoimakkuuserot. Kyllä se on omin korvin käytävä kokeilemassa minkä auton melu kuulostaa omaan korvaan hyvältä ja minkä karsealta eikä tuijottaa pelkkiä dB-lukemia. Ja tietysti sekin paljon vaikuttaa että mihin on tottunut, itse en kiinnitä käytännössä mitään huomiota auton melutasoon kun olen tottunut äänekkäisiin autoihin.



      
  • mikahe :


    Mielenkiintoinen huomio(?) sinänsä. En usko, että jousista sinänsä lähtee paljoa ääntä vaan siitä mikä on niiden ala- ja yläpuolella. Ja varmaankin jousituksella (+ iskunvaimennuksella) on annettavaa molempien puolien meluntuottoon, mutta onko näissä tekijöissä (jousitus+iskarit) oikeasti paljon variaatiota kun mitataan tiettyä sarjatuotantoautoa? Rengasprofiililla ja mahdollisesti korin äänieristyksellä on, mutta aiheutuuko "ongelma" juuri jousista (tai iskareista) testituloksiin aiheuttaen kriittistä vaihtelua/satunnaisuutta - enpä usko.


    Luonnollistikaan kyse ei ole siitä, että jouset ääntäisivät. Tietenkin kyse on jouset (ja iskunvaimentimen) välittämistä alustan äänistä. 3 desibelin ei tietenkään johdu pelkästään jousista jos ei mennä äärimmäisyyksillä saivarteluun. Kuitenkin monesti jäykemmät jouset menevät käsi kädessä jäykempien iskarien ja matalampien/leveämpien renkaiden kanssa. Näiden yhteisvaikutus on monesti jo merkittävä. Variaatioita löytyy kyllä. Esimerkiksi Golfiin oli muutama vuosi sitten tuotannossa muistaakseni 20-30 erilaista jousisarjaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit