Minulle vakiona (täyden kuorman) 16 sentin ja off-road .paketin tarjoaman 1-2 lisäsentin vapaus ei kuulosta läheskään riittävältä. Tietysti sieltä, minne viisas ei näillä pelimerkeillä aja, saattaa vähemmän viisas peruuttaa menestyksekkäästi älykkäällä (lisävaruste)tekniikalla, mutta perille ei kumminkaan päästä
EDIT: Toisaalta aniharva jos yksikään sarjatuotantomalli massatuotannossa on maavaraltaan kelpoa kamaa.
EDIT2: Tosin joissakin tilanteissa vajavainen maavara ei ole este: maasturiparkki
Maatalouskoneita, käsittääkseni nimenomaan Land Rover on erikoistunut tähän agrikulttuuriseen puoleen. Ostaja ei tietääkseni hakenut ensiluokkaista hienostuneisuutta kaiken muun kustannuksella, vaan kriteerithän tulivat ensimmäisessä viestissä ja japseja ei haluttu.
Silti, katsoisin ihan suosiolla muitakin vaihtoehtoja kuin vain Land Rovereita. Etenkin luotettavuus, aloittaja voinee itse kertoa, paljonko se merkitsee. Land Rovereissa se on järkyttävän huonolla tolalla. Disco 3:n kohdalla silti jo paranemaan päin.
Simpalle D3:n ja Tojotan 150 sarjalaisen vertailua:
Hehee, löysit siis tojotan mainosvideon. Mainososastolla ei näköjään ole edes ollut pokkaa verrata uusimpaan Discoon, vaan vanhaan malliin... Uudessa on ehostettu Terrain response. Sinänssähän tojo on tuon apinoinut lantikalta.
Jos objektiivisesti katsot esim. Joustoja, jättökulmia ym., niin lantikka on oikeastaan kaikilta spekseiltään parempi lukuunottamatta painoa. Mutta eihän tuo sinulta onnistu. Sitä rautajousista neekerimallia ei saa kuin 2.7d:n yhteyteen.
Maantieajosta lienee turha mainita mitään, sen verran massiivinen ero on Pajeroon ja tojoon.
Defender on se lantikan maatalouskone, ja pirun epämukava onkin.
Joustot eivät liene Toyotassa yhtään huonommat. Sanoisin päinvastoin. Kulmat ehkä saattavat ollakkin, vaikka totuus on että erot ovat mitättömiä. Mutta ongelma on siinä, että toyota tuolla KDSS jousituksella maksaa alkaen 106 000 . Joten siinä mielessä, menisin itsekkin johonkin muuhun kuin Toyota liikkeeseen, jos katsotaan mitä vastinetta rahalle saa.
Toyotalle itseasiassa kävi "Land Roverit" tämän uuden 150:en kanssa. Tietokone ja vaihteisto-ongelmia on ilmennyt paljon.
Land Rover on muuten jännästi korjannut juuri niitä ongelmia mitä olen aina sinulle kritisoinut. Disco 4:een, D3:n rumat sisämuovit hävitettiin ja nyt voi sanoa, että sisuta ei kyllä häepä yhtään. Ja nyt seuraavaan Rangeen ollaan etsimässä kevyempiä materiaaleja, jotta auton järjetöntä painoa saadaan normalisoitua. Maastureista Land Roverit edelleen uppoaa syvimmälle suohon? Suuri massa toki on hyvä juttu aloittajan kannalta, kun tarkoitus on vetää painavaa kärryä. Muuten se kyllä huonontaa ajettavuutta ja kaikkea muuta. Laatuongelmat ovat vielä se, mihin LR:n täytyy todella kiinittää huomiota, mutta olen käsittänyt että tässäkin mennään parempaan.
Oletko muuten kokeillut kaikkia kolmea kun maantieajossa on muka niin suuri ero, 2010 Pajeroa, LC 150:stä ja D4:ää? LC150 on tyystin uusi auto vaikka vanhaa muistuttaakin. 2010 Pajero taas on jousitukselta, moottorilta, ohjaukselta, vaihteistolta ja äänieristykseltä päivitetty vaikka ulkonäöllisesti onkin aivan samannäköinen.
Terrain responsen kaltaisia järjestelmiä on aika monella muullakin, myös esim. 2011 Jeep GC saa vastaavan, siis tämä Mersun ML:n pohjautuva. Land Roverilla se ehkä oli ensin, mutta mitä sitten? On monia asioita mitä LR on myös kopioinut muualta ja se on ihan tyypillistä automaailmassa, että tietyt ratkaisut leviää, eikä sellaisia voi omia. Omasta mielestä tuo TC:lle eri ohjelmien asettaminen on ihan fiksu juttu. Ensin audissa nähdyt led valot löytyy nykyään monesta muustakin jne. Alun perin amerikkalaisen Jeepin kehittämä maasturirakenne, on kopioitu euroopassa ja japanissa kaikkien maasturien perusrakenteeksi aikanaan ja siitä sitten lähdetty luomaan omaa.
Niin tässähän ei haettu maastoautoa, vaan peliä jolla voi vetää kolmen tonnin kärryä, takatilat + tavaratila on iso ja dieselautomaattikin löytyy. Japanilaisia ei haluttu koska niiden dieseleissä ei ole tarpeeksi voimaa.
Hehee, löysit siis tojotan mainosvideon. Mainososastolla ei näköjään ole edes ollut pokkaa verrata uusimpaan Discoon, vaan vanhaan malliin... Uudessa on ehostettu Terrain response. Sinänssähän tojo on tuon apinoinut lantikalta.
Niin ja varmaan jatkanut kehitystä paljon pidemmällesiitä mihin euroopan insinööreiltä on resurssit loppuneet..
Laittakaapa muuten lisää näitä vaikuttavia "mainosvideoita", LC :n oli jo aika vaikuttava varsinkin kohta jossa Lantikka selvitti Kivisen ja hiekkaisen mäen ylös. Onko vaikka Mersulla vastaavia tai muilla?
Aihe on kutkuttava koska parikymppisenä junnuna 20 vuotta sitten sain parhaimman Offroad kokemukseni armeijassa. Kyllä uskomattomimmat rinteet kivikkoineen ja kannokkoineen vedettiin maastoajoleireillä läpi SISU A45 (70-luvun Proto Sisu) ja uudemmalla MASI maastosisulla.
Vaikka ne onkin kuorma-autoja, niin niissä voi kojelaudasta paineilmalla ohjata taka-, keski- ja etusillan lukkoja niinkun lystää jyrkimmissä mäissä etuikkunasta ei näe kuin taivaalle.
Kiva katsoa muiden maasturivalmistajien videoita vaikka esim. kahlaamisesta tai toisten ajoneuvojen hinaamisesta pois pahasta paikasta ja pitäydytään nyt vaan tehdasvarusteisissa autoissa. Ne kotona tehdyt Offroad härvelit on sitten ihan erikseen..
PS: Nyt menee metsään ja pahasti.. Joku voisi avata oman Offroad ketjun kenties tänne.
Disco 3:kin sisusta kestää vertailun noihin oikeisiin maastureihin ihan täysin, itseasiassa se on aika monessa paikassa rankattu niitä laadukkaammaksi. Ongelma onkin siinä, että discolla pyritään kilpailemaan myös saksalaisia premium-katumaastureita vastaan, joissa eittämättä oli hienommat ja laadukkaammat sisustat. Aika monissa koeajoissa discon sisustaa on verrattu nimenomaan noihin. Se on lantikankin porukoilla huomattu. Pajeroa tai tojoa sen sijaan ei voi oikein nähdä vaihtoehtona saksalaisille niiden työkalumaisuuden jamaantieajettavuuden takia.Samat löpinät löydät muualtakin, ettei pelkästään minua tarvitse uskoa.
Paino on ollut ja on edelleenkin discon pahin ongelma, vaikka muistaakseni hieman onnistuttiin karsimaankin.
Maastovälitys:
Tuon on nimenomaan tojon itsensä tuottama mainosvideo. Vähän lähdekritiikkiä, jookos? Löytyy myös versio, jossa tojo peittoaa pajeronkin joka osa-alueella. Aikamoista roskaa, sanon mä.
Infiniti FX50, luxusmaastureiden luxusmaasturi. Persaukisille tarjolla myös tiisselillä. Ja ellei tämä elegantti järkäle riitä, tarjolla on myös giganttinen
Disco 3:kin sisusta kestää vertailun noihin oikeisiin maastureihin ihan täysin, itseasiassa se on aika monessa paikassa rankattu niitä laadukkaammaksi. Ongelma onkin siinä, että discolla pyritään kilpailemaan myös saksalaisia premium-katumaastureita vastaan, joissa eittämättä oli hienommat ja laadukkaammat sisustat. Aika monissa koeajoissa discon sisustaa on verrattu nimenomaan noihin. Se on lantikankin porukoilla huomattu. Pajeroa tai tojoa sen sijaan ei voi oikein nähdä vaihtoehtona saksalaisille niiden työkalumaisuuden jamaantieajettavuuden takia.Samat löpinät löydät muualtakin, ettei pelkästään minua tarvitse uskoa.
Kammottava laatikko se on ainakin ulkoa.
Paino on ollut ja on edelleenkin discon pahin ongelma, vaikka muistaakseni hieman onnistuttiin karsimaankin.
Maastovälitys:
Tuon on nimenomaan tojon itsensä tuottama mainosvideo. Vähän lähdekritiikkiä, jookos? Löytyy myös versio, jossa tojo peittoaa pajeronkin joka osa-alueella. Aikamoista roskaa, sanon mä.
Joo ihan paskojahan ne on Toyot mm. Afrikassa oikeassa maastokäytössä. Siellä ne kaikki vaan kiitää parhaimmilla moottoriteillä.
Totta siinä oli se truismi, että maastossa pääsee varmasti eteenpäin vain 100%:n lukoilla. LC:llä nuo näyttivät olevan päällä keskellä ja todennäköisesti myös takana, LR3:ssa ei, ja siihen jäi.
Noilla sähköhimmeleillä voi tietysti leikkiä mielin määrin, jos eteneminen ja perille pääsy ei ole pääasia, vaan esim. tällaisten hupivideoiden kuvaaminen.
EDIT: Varsinkin Tojon rock-crawl -osuudessa näkyy, miten etu- ja takarenkaat ovat kuin yhtä puuta. Onko jopa kolme 100% lukkoa käytössä? Not so /w LR (onko kenties joku valikkoasetus jäänyt väärään asentoon? )
EDIT2: @Tuota: Doh, valitettavasti tämän mediaspektaakkelin asiapitoisuus jäi ihan niin lillukanvarsitasolle kuten kuulutuksenkin perusteella saattoi odottaa, sillä sitä ei mainittu lainkaan. Hyvä puoli sentään oli, ettei tarvinnut kärsiä Puimakoneen viuhtomisesta kojelaudan esittelyssä.
Nooh, oli miten oli, jos kestävyys ja paino unohdetaan, niin lantikka on lukemieni koeajojen perusteella täysin ylivoimainen tuote verrattuna tuohon tojoon ja oikeastaan Pajeroonkin.
Mitä muuten siinä Puskurissa sanottiin? Ei näy Areenasta täällä. Syön hatullisen paskaa jos tojo oli maantiellä yhtä hyvä edes noiden mielestä. Samaten lantikan kone on yksi parhaista kutosdieseleistä markkinoilla. Toyotan ja Pajeron koneista nelisylinterisistä ei ikävä kyllä voi sanoa samaa, vaikka kuinka tekisi mieli.
Lisäksi tuo Discon ilmajousitus on nimenomaan maasturissa ylivoimainen verrattuna perinteiseen systeemiin. Maantiellä mukava, ja autoa voi ajaa matalla maavaralla -> parantaa myös ajettavuutta. Maastossa taas saa melkoisen maavaran.
mikahe:
lantikassa ei ole vakiona lukkoa kuin keskellä, mikä on mielestäni täyttä idiotismia. Taakse saa tehdaslisävarusteena. Edessä on järjestelmä, joka pelaa jarrujen kautta.
Maastovälitys:
lantikan kahluusyvyyden näkee suoraan auton kyljestä. Se vetää ilmaa niistä sivussa olevista aukoista.
Vakiona kahluusyvyydeksi luvataan 700 mm. Tehtaalta saa snorkkelin lisävarusteeksi, mikäli sellaisen kokee tarpeelliseksi.
Niin mikse Disco jäi sinne mäkeen eikä tullu perässä ylös, sitä mä ihmettelin??
Laittakaa tänne sitte linkki sellaseen videoon, jossa Disco menee ylös ja LC jää vastaavasti kiinni rinteeseen?
LC:hen saa Tuulilasin mukaan (http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/toyota-land-cruiser-uudistui )myös hydraulisesti ohjattavan alustan, hydrauliikka kykenee paljon nopeampiin jousituksen muutoksiin kuin pneumatiikka, koska neste ei puristu kokoon niinkuin kaasut. Voisi kuvitella että jos tietokone ohjaa samaan aikaan voimaa eripyörille jarrun ja lukkojen avulla sekä estää millisekunneissa pyörää hyppimästä mennessään kiven yli kriittisessä paikassa, pito on aika maksimaalinen. Lisäksi hydruliikalla saadaan maantieajoonkin rataominaisuuksi eli vaappuminen jää pois.
Millä ilveellä tuon vaalean sisustan saa pysymään käytännössä aina puhtaana???
Ex pomolla oli uusi S60 Volvo vaalealla nahkasisustalla ja se oli kauhean näköinen alle vuodessa vaikka tämä veijari ajoikin yleensä vain puku päällä.
Tätä autoa käytettiin usein vielä puhdistettavana eräällä alan yrittäjällä.
Siis oikeasti jos sinulla on maastokelpoinen auto ja vedät sillä venetrailereita, likaisia perävaunuja, talleilla hevostraileria yms. Ei millään pysty estämään lian kantautumista autoon sisälle. Kuvittele että rakennat himassa jotain ja yhtäkkiä vartin vaille kaksi (vaikka saunakaljat on loppu tms..ja se muijakin on jossain reissussa...) tai La iltapäivänä olet sahaamassa moottorisahalla omalla metsäpalstalla ja sinulla on paskaiset, teräketjuöljyiset kuteet päällä ja sitten hyppäät äkkiä tuonne vaaleaan unelmaan sisään? Kauanko auto pysyy Vaaleana?
Aina ei ole aikaa mennä suihkuun ja vaatteiden vaihtoon ennen ajoonlähtöä.
Meillä näkyy oikeasti paljon käytön jälkiä ihan riittävästi tummissakin sisustoissa.
Land Rover ei ilmeisesti harrasta yhtä typerää mainontaa kuin tojo, kuten ei mitsukaan. Uskotko oikeasti ihan kaiken mitä sinulle syötetään? Lähdekritiikki lienee vieras sana. Se on mainos.
Tojo ei ainakaan sivustollaan mainitse, että alustaa pystyisi yhtä vapaasti nostamaan ja laskemaan kuin Discossa. Itseasiassa taitaa tuosta jousituksesta huolimatta olla tojo vakiomaavaralla. Sitäpaitsi halvin tojo maksaa KDSS jousituksella reippaasti yli 100 000. Discossa on ilmajousitus melkein joka mallissa. Ainoastaan 2.7d S-mallissa tuota ei ole, joka on täysin marginaali karvalakkimalli. Lähes jokainen Disco Suomessa on ilmajousituksella varustettu.
Luuletko, että vaalea on ainoa sisustusväri jolla tuon saa. Ei se laatuvaikutelma ole väristä kiinni.
Mulla oli Volvo vaaleilla nahoilla. Ihan hyvin toimi. Ainoastaan vaaleaa rattia sai hinkata silloin tällöin. Toki ymmärrän, että maastokäytössä homma on vähän eri.
Road & Track muuten mittasi uudelle discolle skidpadilla 0,78g arvon. Tuo aika vaikuttava moiselle norsulle. Kuulemma vastaava luku kuin BMW X3:lla ja X5:llä.
Mitenkä siinä Puskurissa kävi? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Mitenkä siinä Puskurissa kävi? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Ihan ymmärrettävästi Disco parempi ajaa tehokkaamman koneensa ansiosta, ja kyllä itsekin jos rahasta ei olis kiinni niin silti ehkä Discon (koneen takia)ottaisin. Toyossa kuulemma väljemmät tilat? LC sopisi kuitenkin työkalumaisuutensa puolesta ja luotettavuutensa takia meille paremmin. Meillä oikeasti vehkeet saa "Sikaa" eli sääli on sairautta tyyliin kun vedetään milloin mitäkin ja missäkin..
aika ylimalkaisella ja höttöisellä tavalla kokeilivat autoja, eivät edes rämpineet missään niillä kummallakaan, eli kumpikaan ei joutunut kunnolla koetukselle ohjelmassa. Vissiin liian kalliita kolhittaviksi?
No nyt näkyi pienen kikkailun jälkeen areenastakin. En millään yhtyä väitteeseesi, että discon ajettavuus olisi ollut parempi vain koneen takia. Kyllä siinä ajettavuutta selvästi tojoa paremmaksi kehuttiin monella tavalla ja useasti.
En millään yhtyä väitteeseesi, että discon ajettavuus olisi ollut parempi vain koneen takia. Kyllä siinä ajettavuutta selvästi tojoa paremmaksi kehuttiin monella tavalla ja useasti.
Hmm. Tänäisen Puskurin romunetsintäreissu (eikusiis tavanomaista vähemmän viitseliäs, järkevän kayttöauton metsästys) tehtiin - rumpujen pärinää - Jes, korruptio-LR:lla! Kyllä nyt Tojoa harmittaa entistä enemmän...
EDIT: Ehkä tuottajan lupaama pa-budjetti tuli juoduksi kuvauksissa heti alkuunsa
Aloitin tämän keskustelun, joska en juuri osallistu näiden "mielipiteiden" lukemiseen normaalisti. Halusin saada kommenteja ammatilaisilta ja henkilöiltä, jotka voisivat päästä toteuttumaan unelmiaa. (viittaus Metsähaka). Kaverini ajaan esim neveksellä Astonilla, kehui saaneensa sen halvalla, 320.000.
Vilpittömästi kiitos kaikille keskustellun osallistujille, erityisesti Simpalle ja Maastovalitykselle.
Mielipiteiden johdosta kävin myös ajamassa usita koeajoja, jonka johdosta koin jo jonkinlaista häpeää käydä pummimassa autoja koeajoon. Lopputulos oli: ostin itselleni( firmari kautta) GL 320 CDI ja vaimolle R lang Mesen. Kiitos kaikelle näkemyksistä ja taistelua !!
Aika lähellä Lantikkaa laadun tunnultaan, mutta tilaa huomattavasti enemmän. Tosin varusteltuna karkaa hintaluokasta?
Heh. Vaikka kuinka volsua fanittaisi niin tuo on jo irvokas väite:
http://www.seriouswheels.com/pics-2010/klm/2010-Land-Rover-Discovery-4-Interior-1920x1440.jpg
http://www.vanworx.co.uk/img/volkswagen-t5-transporter-facelift-interior.jpg
Vieläkö keksisit jotain yhtä hauskaa. Disco 3:sta sisusta on uusittu täysin, kuten lähes koko muukin auto.
Suosittelen tutustumaan uuteen lantikkaan vaikkapa autoliikkessä ennen täysin päättömien väitteiden esittämistä. Lisää hassuja väitteitä?
Thorne2:
Minulle vakiona (täyden kuorman) 16 sentin ja off-road .paketin tarjoaman 1-2 lisäsentin vapaus ei kuulosta läheskään riittävältä. Tietysti sieltä, minne viisas ei näillä pelimerkeillä aja, saattaa vähemmän viisas peruuttaa menestyksekkäästi älykkäällä (lisävaruste)tekniikalla, mutta perille ei kumminkaan päästä
EDIT: Toisaalta aniharva jos yksikään sarjatuotantomalli massatuotannossa on maavaraltaan kelpoa kamaa.
EDIT2: Tosin joissakin tilanteissa vajavainen maavara ei ole este: maasturiparkki
Maatalouskoneita, käsittääkseni nimenomaan Land Rover on erikoistunut tähän agrikulttuuriseen puoleen. Ostaja ei tietääkseni hakenut ensiluokkaista hienostuneisuutta kaiken muun kustannuksella, vaan kriteerithän tulivat ensimmäisessä viestissä ja japseja ei haluttu.
Silti, katsoisin ihan suosiolla muitakin vaihtoehtoja kuin vain Land Rovereita. Etenkin luotettavuus, aloittaja voinee itse kertoa, paljonko se merkitsee. Land Rovereissa se on järkyttävän huonolla tolalla. Disco 3:n kohdalla silti jo paranemaan päin.
Simpalle D3:n ja Tojotan 150 sarjalaisen vertailua:
https://www.youtube.com/watch?v=szIm_J9VrrE
No vertailu ei ehkä ole täysin reilu, mutta voi siitä jotain päätellä kuitenkin.
Tehosta: Toyotaanahan saa tehdaslisävarusteena performance kitin, jolloin teho on 200hv ja 500Nm.
Hehee, löysit siis tojotan mainosvideon. Mainososastolla ei näköjään ole edes ollut pokkaa verrata uusimpaan Discoon, vaan vanhaan malliin... Uudessa on ehostettu Terrain response. Sinänssähän tojo on tuon apinoinut lantikalta.
Jos objektiivisesti katsot esim. Joustoja, jättökulmia ym., niin lantikka on oikeastaan kaikilta spekseiltään parempi lukuunottamatta painoa. Mutta eihän tuo sinulta onnistu. Sitä rautajousista neekerimallia ei saa kuin 2.7d:n yhteyteen.
Maantieajosta lienee turha mainita mitään, sen verran massiivinen ero on Pajeroon ja tojoon.
Defender on se lantikan maatalouskone, ja pirun epämukava onkin.
Mainosvideo juu, mutta oli siinä jotain tottakin.
Joustot eivät liene Toyotassa yhtään huonommat. Sanoisin päinvastoin. Kulmat ehkä saattavat ollakkin, vaikka totuus on että erot ovat mitättömiä. Mutta ongelma on siinä, että toyota tuolla KDSS jousituksella maksaa alkaen 106 000 . Joten siinä mielessä, menisin itsekkin johonkin muuhun kuin Toyota liikkeeseen, jos katsotaan mitä vastinetta rahalle saa.
Toyotalle itseasiassa kävi "Land Roverit" tämän uuden 150:en kanssa. Tietokone ja vaihteisto-ongelmia on ilmennyt paljon.
Land Rover on muuten jännästi korjannut juuri niitä ongelmia mitä olen aina sinulle kritisoinut. Disco 4:een, D3:n rumat sisämuovit hävitettiin ja nyt voi sanoa, että sisuta ei kyllä häepä yhtään. Ja nyt seuraavaan Rangeen ollaan etsimässä kevyempiä materiaaleja, jotta auton järjetöntä painoa saadaan normalisoitua. Maastureista Land Roverit edelleen uppoaa syvimmälle suohon? Suuri massa toki on hyvä juttu aloittajan kannalta, kun tarkoitus on vetää painavaa kärryä. Muuten se kyllä huonontaa ajettavuutta ja kaikkea muuta. Laatuongelmat ovat vielä se, mihin LR:n täytyy todella kiinittää huomiota, mutta olen käsittänyt että tässäkin mennään parempaan.
Oletko muuten kokeillut kaikkia kolmea kun maantieajossa on muka niin suuri ero, 2010 Pajeroa, LC 150:stä ja D4:ää? LC150 on tyystin uusi auto vaikka vanhaa muistuttaakin. 2010 Pajero taas on jousitukselta, moottorilta, ohjaukselta, vaihteistolta ja äänieristykseltä päivitetty vaikka ulkonäöllisesti onkin aivan samannäköinen.
Terrain responsen kaltaisia järjestelmiä on aika monella muullakin, myös esim. 2011 Jeep GC saa vastaavan, siis tämä Mersun ML:n pohjautuva. Land Roverilla se ehkä oli ensin, mutta mitä sitten? On monia asioita mitä LR on myös kopioinut muualta ja se on ihan tyypillistä automaailmassa, että tietyt ratkaisut leviää, eikä sellaisia voi omia. Omasta mielestä tuo TC:lle eri ohjelmien asettaminen on ihan fiksu juttu. Ensin audissa nähdyt led valot löytyy nykyään monesta muustakin jne. Alun perin amerikkalaisen Jeepin kehittämä maasturirakenne, on kopioitu euroopassa ja japanissa kaikkien maasturien perusrakenteeksi aikanaan ja siitä sitten lähdetty luomaan omaa.
Niin tässähän ei haettu maastoautoa, vaan peliä jolla voi vetää kolmen tonnin kärryä, takatilat + tavaratila on iso ja dieselautomaattikin löytyy. Japanilaisia ei haluttu koska niiden dieseleissä ei ole tarpeeksi voimaa.
Niin ja varmaan jatkanut kehitystä paljon pidemmällesiitä mihin euroopan insinööreiltä on resurssit loppuneet..
Laittakaapa muuten lisää näitä vaikuttavia "mainosvideoita", LC :n oli jo aika vaikuttava varsinkin kohta jossa Lantikka selvitti Kivisen ja hiekkaisen mäen ylös. Onko vaikka Mersulla vastaavia tai muilla?
Startissa ainakin kehuivatten Mersun G-sarjaa.
En usko että Subaru Foresterkaan olisi huono valinta.
On kyllä vähän semmonen tunne ettei ainaskaat Subaru sovi aloittajalle.
Aihe on kutkuttava koska parikymppisenä junnuna 20 vuotta sitten sain parhaimman Offroad kokemukseni armeijassa. Kyllä uskomattomimmat rinteet kivikkoineen ja kannokkoineen vedettiin maastoajoleireillä läpi SISU A45 (70-luvun Proto Sisu) ja uudemmalla MASI maastosisulla.
Vaikka ne onkin kuorma-autoja, niin niissä voi kojelaudasta paineilmalla ohjata taka-, keski- ja etusillan lukkoja niinkun lystää jyrkimmissä mäissä etuikkunasta ei näe kuin taivaalle.
Kiva katsoa muiden maasturivalmistajien videoita vaikka esim. kahlaamisesta tai toisten ajoneuvojen hinaamisesta pois pahasta paikasta ja pitäydytään nyt vaan tehdasvarusteisissa autoissa. Ne kotona tehdyt Offroad härvelit on sitten ihan erikseen..
PS: Nyt menee metsään ja pahasti.. Joku voisi avata oman Offroad ketjun kenties tänne.
Tänään televisiossa:
"Puskuri
TV2 Klo: 19.50 Pvm: 12.04.2010
Mitä tehdä liikenteeseen yrittävälle rattijuopolle? Kaksintaistelussa järeät maasturit Toyota Land Cruiser ja Land Rover Discovery 4."
Matille:
Disco 3:kin sisusta kestää vertailun noihin oikeisiin maastureihin ihan täysin, itseasiassa se on aika monessa paikassa rankattu niitä laadukkaammaksi. Ongelma onkin siinä, että discolla pyritään kilpailemaan myös saksalaisia premium-katumaastureita vastaan, joissa eittämättä oli hienommat ja laadukkaammat sisustat. Aika monissa koeajoissa discon sisustaa on verrattu nimenomaan noihin. Se on lantikankin porukoilla huomattu. Pajeroa tai tojoa sen sijaan ei voi oikein nähdä vaihtoehtona saksalaisille niiden työkalumaisuuden jamaantieajettavuuden takia.Samat löpinät löydät muualtakin, ettei pelkästään minua tarvitse uskoa.
Paino on ollut ja on edelleenkin discon pahin ongelma, vaikka muistaakseni hieman onnistuttiin karsimaankin.
Maastovälitys:
Tuon on nimenomaan tojon itsensä tuottama mainosvideo. Vähän lähdekritiikkiä, jookos? Löytyy myös versio, jossa tojo peittoaa pajeronkin joka osa-alueella. Aikamoista roskaa, sanon mä.
Noh noh, pojat, riita poikki!
Eiköhän se oikea vastaus ole tässä:
http://www.infinitiusa.com/fx/
Infiniti FX50, luxusmaastureiden luxusmaasturi. Persaukisille tarjolla myös tiisselillä. Ja ellei tämä elegantti järkäle riitä, tarjolla on myös giganttinen
http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/infinitin-uusi-jattimalli-new-yorkissa
Infiniti QX56, katumaasturi, jolla voi vahingossa ajaa Range Roverin yli sitä huomaamatta.
simppa:
Joo ihan paskojahan ne on Toyot mm. Afrikassa oikeassa maastokäytössä. Siellä ne kaikki vaan kiitää parhaimmilla moottoriteillä.
Laita uus Land Cruiser ja lykkää konepellin alle toyota motorsportin lastu 150kW, 500nm,takuut ja kaikki säilyy. On hieno auto mihin vaan käyttöön
Matti-:
Totta siinä oli se truismi, että maastossa pääsee varmasti eteenpäin vain 100%:n lukoilla. LC:llä nuo näyttivät olevan päällä keskellä ja todennäköisesti myös takana, LR3:ssa ei, ja siihen jäi.
Noilla sähköhimmeleillä voi tietysti leikkiä mielin määrin, jos eteneminen ja perille pääsy ei ole pääasia, vaan esim. tällaisten hupivideoiden kuvaaminen.
EDIT: Varsinkin Tojon rock-crawl -osuudessa näkyy, miten etu- ja takarenkaat ovat kuin yhtä puuta. Onko jopa kolme 100% lukkoa käytössä? Not so /w LR (onko kenties joku valikkoasetus jäänyt väärään asentoon? )
EDIT2: @Tuota: Doh, valitettavasti tämän mediaspektaakkelin asiapitoisuus jäi ihan niin lillukanvarsitasolle kuten kuulutuksenkin perusteella saattoi odottaa, sillä sitä ei mainittu lainkaan. Hyvä puoli sentään oli, ettei tarvinnut kärsiä Puimakoneen viuhtomisesta kojelaudan esittelyssä.
Nooh, oli miten oli, jos kestävyys ja paino unohdetaan, niin lantikka on lukemieni koeajojen perusteella täysin ylivoimainen tuote verrattuna tuohon tojoon ja oikeastaan Pajeroonkin.
Mitä muuten siinä Puskurissa sanottiin? Ei näy Areenasta täällä. Syön hatullisen paskaa jos tojo oli maantiellä yhtä hyvä edes noiden mielestä. Samaten lantikan kone on yksi parhaista kutosdieseleistä markkinoilla. Toyotan ja Pajeron koneista nelisylinterisistä ei ikävä kyllä voi sanoa samaa, vaikka kuinka tekisi mieli.
Lisäksi tuo Discon ilmajousitus on nimenomaan maasturissa ylivoimainen verrattuna perinteiseen systeemiin. Maantiellä mukava, ja autoa voi ajaa matalla maavaralla -> parantaa myös ajettavuutta. Maastossa taas saa melkoisen maavaran.
mikahe:
lantikassa ei ole vakiona lukkoa kuin keskellä, mikä on mielestäni täyttä idiotismia. Taakse saa tehdaslisävarusteena. Edessä on järjestelmä, joka pelaa jarrujen kautta.
Maastovälitys:
lantikan kahluusyvyyden näkee suoraan auton kyljestä. Se vetää ilmaa niistä sivussa olevista aukoista.
Vakiona kahluusyvyydeksi luvataan 700 mm. Tehtaalta saa snorkkelin lisävarusteeksi, mikäli sellaisen kokee tarpeelliseksi.
Niin mikse Disco jäi sinne mäkeen eikä tullu perässä ylös, sitä mä ihmettelin??
Laittakaa tänne sitte linkki sellaseen videoon, jossa Disco menee ylös ja LC jää vastaavasti kiinni rinteeseen?
LC:hen saa Tuulilasin mukaan (http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/toyota-land-cruiser-uudistui )myös hydraulisesti ohjattavan alustan, hydrauliikka kykenee paljon nopeampiin jousituksen muutoksiin kuin pneumatiikka, koska neste ei puristu kokoon niinkuin kaasut. Voisi kuvitella että jos tietokone ohjaa samaan aikaan voimaa eripyörille jarrun ja lukkojen avulla sekä estää millisekunneissa pyörää hyppimästä mennessään kiven yli kriittisessä paikassa, pito on aika maksimaalinen. Lisäksi hydruliikalla saadaan maantieajoonkin rataominaisuuksi eli vaappuminen jää pois.
http://www.seriouswheels.com/pics-2010/klm/2010-Land-Rover-Discovery-4-Inte rior-1920x1440.jpg
Millä ilveellä tuon vaalean sisustan saa pysymään käytännössä aina puhtaana???
Ex pomolla oli uusi S60 Volvo vaalealla nahkasisustalla ja se oli kauhean näköinen alle vuodessa vaikka tämä veijari ajoikin yleensä vain puku päällä.
Tätä autoa käytettiin usein vielä puhdistettavana eräällä alan yrittäjällä.
Siis oikeasti jos sinulla on maastokelpoinen auto ja vedät sillä venetrailereita, likaisia perävaunuja, talleilla hevostraileria yms. Ei millään pysty estämään lian kantautumista autoon sisälle. Kuvittele että rakennat himassa jotain ja yhtäkkiä vartin vaille kaksi (vaikka saunakaljat on loppu tms..ja se muijakin on jossain reissussa...) tai La iltapäivänä olet sahaamassa moottorisahalla omalla metsäpalstalla ja sinulla on paskaiset, teräketjuöljyiset kuteet päällä ja sitten hyppäät äkkiä tuonne vaaleaan unelmaan sisään? Kauanko auto pysyy Vaaleana?
Aina ei ole aikaa mennä suihkuun ja vaatteiden vaihtoon ennen ajoonlähtöä.
Meillä näkyy oikeasti paljon käytön jälkiä ihan riittävästi tummissakin sisustoissa.
Land Rover ei ilmeisesti harrasta yhtä typerää mainontaa kuin tojo, kuten ei mitsukaan. Uskotko oikeasti ihan kaiken mitä sinulle syötetään? Lähdekritiikki lienee vieras sana. Se on mainos.
Tojo ei ainakaan sivustollaan mainitse, että alustaa pystyisi yhtä vapaasti nostamaan ja laskemaan kuin Discossa. Itseasiassa taitaa tuosta jousituksesta huolimatta olla tojo vakiomaavaralla. Sitäpaitsi halvin tojo maksaa KDSS jousituksella reippaasti yli 100 000. Discossa on ilmajousitus melkein joka mallissa. Ainoastaan 2.7d S-mallissa tuota ei ole, joka on täysin marginaali karvalakkimalli. Lähes jokainen Disco Suomessa on ilmajousituksella varustettu.
Luuletko, että vaalea on ainoa sisustusväri jolla tuon saa. Ei se laatuvaikutelma ole väristä kiinni.
Mulla oli Volvo vaaleilla nahoilla. Ihan hyvin toimi. Ainoastaan vaaleaa rattia sai hinkata silloin tällöin. Toki ymmärrän, että maastokäytössä homma on vähän eri.
Road & Track muuten mittasi uudelle discolle skidpadilla 0,78g arvon. Tuo aika vaikuttava moiselle norsulle. Kuulemma vastaava luku kuin BMW X3:lla ja X5:llä.
Mitenkä siinä Puskurissa kävi? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Ihan ymmärrettävästi Disco parempi ajaa tehokkaamman koneensa ansiosta, ja kyllä itsekin jos rahasta ei olis kiinni niin silti ehkä Discon (koneen takia)ottaisin. Toyossa kuulemma väljemmät tilat? LC sopisi kuitenkin työkalumaisuutensa puolesta ja luotettavuutensa takia meille paremmin. Meillä oikeasti vehkeet saa "Sikaa" eli sääli on sairautta tyyliin kun vedetään milloin mitäkin ja missäkin..
Tässä ko. ohjelman linkki:
http://ohjelma.yle.fi/ohjelmat/607740
aika ylimalkaisella ja höttöisellä tavalla kokeilivat autoja, eivät edes rämpineet missään niillä kummallakaan, eli kumpikaan ei joutunut kunnolla koetukselle ohjelmassa. Vissiin liian kalliita kolhittaviksi?
No nyt näkyi pienen kikkailun jälkeen areenastakin. En millään yhtyä väitteeseesi, että discon ajettavuus olisi ollut parempi vain koneen takia. Kyllä siinä ajettavuutta selvästi tojoa paremmaksi kehuttiin monella tavalla ja useasti.
75 kiloeurolla sais varmaan jo tällaisen, siinä varmaan voisi yöpyäkin
http://img2.blogs.yahoo.co.jp/ybi/1/5e/c7/hma_219/folder/991985/img_991985_13967078_1?1250363370
Otsikkoon palatakseni järkevintä olisi käyttää 5k kulkineeseen ja 70k johonkin järkevään!
simppa:
Hmm. Tänäisen Puskurin romunetsintäreissu (eikusiis tavanomaista vähemmän viitseliäs, järkevän kayttöauton metsästys) tehtiin - rumpujen pärinää - Jes, korruptio-LR:lla! Kyllä nyt Tojoa harmittaa entistä enemmän...
EDIT: Ehkä tuottajan lupaama pa-budjetti tuli juoduksi kuvauksissa heti alkuunsa
Aloitin tämän keskustelun, joska en juuri osallistu näiden "mielipiteiden" lukemiseen normaalisti. Halusin saada kommenteja ammatilaisilta ja henkilöiltä, jotka voisivat päästä toteuttumaan unelmiaa. (viittaus Metsähaka). Kaverini ajaan esim neveksellä Astonilla, kehui saaneensa sen halvalla, 320.000.
Vilpittömästi kiitos kaikille keskustellun osallistujille, erityisesti Simpalle ja Maastovalitykselle.
Mielipiteiden johdosta kävin myös ajamassa usita koeajoja, jonka johdosta koin jo jonkinlaista häpeää käydä pummimassa autoja koeajoon. Lopputulos oli: ostin itselleni( firmari kautta) GL 320 CDI ja vaimolle R lang Mesen. Kiitos kaikelle näkemyksistä ja taistelua !!
JK