Uusi Legacy wagon TM:n testissä

55 kommenttia
2»
  • Thorne2:


    Jos noista varusteista ollaan valmiita tinkimään nahkaverhoilusta ja sähkösäätöisestä etupenkistä muistilla




    Tulee mieleen lapsena kuultu sanonta siitä, jos JOS:a ei oiskaan :grin:

    Toki, toki, nuo onkin Audilla todella hintavia varusteita. Mutta ei silti sen ihmeelisempiä kuin Subarullakaan. Istuinpinnat nahkaa.



    Thorne2:

    Toki hankintahinta on 10 000e enemmän, mutta uskoisin että arvokin pysyy hyvin.




    Vaihtohyvitystä myyjät aina mallailee sen "hinnat alkaen" mallin mukaan mieluiten. Joten ei kovin hyvä vaihtoehto. Joku Eco malli pienimmällä dieselillä pitää arvonsa.



    Thorne2:

    Lisäksi Audin business-hinnastoa ei kannata verrata Subarun tai jonkun muun business-hintoihin, sillä varmaan 99,9% noista Audeista ostetaan business-hinnalla oli se sitten yksityiselle tai yritykselle.




    Niin. Tämähän riippuu pitkälti oletko tarjoamassa vaihdokkia. Jos olet, niin se on ihan yks ja sama - otatko "hyvityksen" vaiko business hinnan. Väliraha saattaa olla silti sama.



    Thorne2:

    Olisi kiinnostanut verrata tuota 3,6 litraista




    Outback 3.6R 0-100 / 7.5sek, EU yhd. 10.0l/100km. Huippunopeus 230kmh. vetopaino 2000kg jarruin, ilman jarruja 750kg, automaattinen tasonsäätö, maavara 200mm, varusteina DVD & Navi, lasikattoluukku, nahkat & sähköt jne. Ei paljon jää ruksittavaa. Hintakin on jotain 60000€.



    Thorne2:

    Harmittavaa kyllä tuo Audin ja monen muunkin autonvalmistajan, esim. Mersun tapa tarjota nelivedon ja automaatin yhdistelmää vain isoimpiin koneisiin. Tämän takia meikäläinenkin joutui tyytymään käsivaihteisiin.




    Eläpä muuta sano. Mersu toisaalta on jo pidempään vihjaillut malliston laajennuksesta nelivedon osalta. Kuten myös BMW. Mutta ne hinnat on aika kovat em merkeillä jokatapauksessa.



    Thorne2:

    Mutta hyviä kilometrejä sinulle Subarulla, varmasti todella asiallinen peli!




    Kiitos. Kuin myös sulle Audilla. En osaa ajatella Audia ja Subarua oikein kilpailijoina toisilleen. Audi kuuluu selkeästi premium sarjaan. Sen huomaa kun autolla käy ajamassa ja sisustaa tarkastelee. Subaruissa näkyy enemmän käyttöpelin henki. Hinta näkyy monessa paikkaa autoissa. Mutta joita se ei haittaa niin ajaa kyllä asiansa. Siihen uskonkin tyytyväisyysmittausten perustuvan Subarun osalta. Asiakas on saanut mitä halusi ja odotti saavansa. Ei kuvitellutkaan Subarun olevan esim. Audi. Hintaeroa kun kuitenkin on helposti reilut 20%.

      
  • BoxerDiesel,



    kiitos tiedoista.



    Suhteellistahan nuo huoltokulut toki ovat.



      
  • A4 Allroad Quattro tarjoaa kaksilitraisella koneella saman suorituskyvyn kuin tuo Subaru. Tai 0-100 km/h arvo on Audilla 6,9s. Monet Audit ovat tuolla koneella nuo suorituskykylukemat kyllä lunastaneet ja jopa ylittäneet. Luvattu huippunopeus on sama.

      
  • Mielenkiinnolla tätä keskustelua seuranneena...



    Olen ajellut edellismallin Subaru Outbackillä pari-kolme vuotta ja mitä huoltokuluihin tulee niin normaalia luokkaa. Perushuolto n. 300-500 eur riippuen onko suppeampi vai laajempi huolto kyseessä. Ajettu nyt n. 80 tkm eikä ylimääräisiä huoltokäyntejä eikä pikkuvikoja. Toisaalta jos auton ostaa niin huoltokuluja ei kannata kympin päälle seuratakaan. :smile:



    Mitä taas tulee uuteen Legacyyn/Outbackiin niin minulle se oli pettymys. Muotoilu ei ole kovin houkutteleva. Tekniikkapuolella ei mitään merkittävää uutta. Lineatronic vaihteistokin saatavilla vain 2.5 -koneeseen, missä liian vähän tehoja. Diesel -kone sama kuin aiemmin, ei mitään päivitystä.



    Jos ei mitään merkittävää tule parin seuraavan vuoden aikana Subarulta niin suuntaan katseeni esim. seuraaviin uutuuksiin:

    - Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 200hv 400nm automaatti

    - Mitsubishi Outlander Mitsun oma diesel tulossa tehot/nm:t/automaatti ???

    - Honda CRV 2.2 CTDI 150hv/350nm automaatti (ehkä ei kuitenkaan)

    :wink:

      
  • Poistettu!

      
  • Hyviä kommentteja. Hyundai Santa Fe uudella dieselillä ei käsittääkseni tule välttämättä maahantuontiohjelmaan. Vai onko jollakulla uudempaa tietoa aiheesta? Näin kertoi myyjä n. pari viikkoa sitten. Siinä on tosiaan sellainen malli joka minuakin kiinnostaisi kovasti. Sais 7 paikkaisen kohtuu hinnalla ja tilankäyttö toimii siten, että kun käyttää 5-paikkaisena ei niistä lisäpenkeistä ole haittaa. Hyvän näköinen ja mukava auto ajaa (aiempi versio siis) mutta ajettavuus ei ole tarkka eikä sellainen "ajajan auto" kuten esim tämä oma Outback mun mielestä on.



    Mitsun sisko Pösön 40000007 vai-mikä-se-oli tulee kauppoihin tuplakytkin vaihteistolla. Se on ihan kiinnostava joskin turhan kallis (mulle).



    CRV on miellyttävä mutta turhan lulla ja sen nelivetoa aina täällä mollataan.



    ix35 on ennakkotietojen mukaan pienemmän luokan (Golf) kokoinen auto joten sisätilat ei liene järin kummoiset.



    Mites tuleva Kia Sorento?

      
  • No mikä jottei Subaru Forester?

    Liian pienikö.

      
  • Toisista kommentoijista en osaa sanoa, mutta henkilökohtaisesti minulla on Foresterista hieman hampaankolossa. Kun työkaverilla on diesel Forester, jolla tulee kuljettua kimppakyydillä ja toisinaan työajossa. Siinä on hyvin muovinen tunnelma joka korostuu talvipakkasella. Foresterin ilmastointiautomatiikassa on jotain käsittämätöntä "sumeaa logiikkaa"? Moottori/vaihteisto valikoima on erittäin rajallista. Pikku muutoksilla ois erittäin haluttava auto, mutta tällaisenaan ei mun makuun.

      
  • En oikein tiedä, mikä Subarun Suomen tuontiohjelmassa mättää ? Sekä Foresterista, että Legacy/Outbackistä jätetään tuontiohjelmasta kaikkein haluttavin malli pois - 2.5 turbo.



    Liekö hinta päästöjen mukaan niin korkea, että ei mene kaupaksi ? Varmaankin.



    Subarun pitäisi pikaisesti tehdä myös esim. 2.2 Boxerdiesel (vähintään 175hv) automaatilla.



    Kävin koeajamassa Forester dieselin jokin aika sitten, ja vaikka kyseessä oli ns. hyvinvarusteltu malli niin aika karulta sekin vaikutti. Manuaaliaski oli aika kankea, eli automaatti muuttaisi senkin toiseksi autoksi.



    Onko kenelläkään tiedossa uuden Outback 2.5 GT tuontihintaa ? Tosin sitäkään ei taida saada kuin manuaaliaskilla.

      
  • Sekä Foresterista, että Legacy/Outbackistä jätetään tuontiohjelmasta kaikkein haluttavin malli pois - 2.5 turbo.



    Tähän on tullut jo muutosta:



    Vuosimallin 2010 Subaru Forester-mallisto täydentyy uudella versiolla, jossa on 230 hevosvoiman tehoinen turbomoottori.



    Huhut kertoo, että CVT vaihteisto tulee kaikkiin malleihin. Joten voisko sen myötä kuvitella että myös 2.5i tulis Foresteriin tarjolle?



    Mun mielestä 150hv diesel on erittäin riittävä ja kykenevä kone - eritoten jos siihen saataisiin hyvä momentinmuuntimella varustettu automaatti.

      
  • Se onkin hyvä uutinen tuo 2.5 XT Foresterin saapuminen myös 4v-automaattina. Sama vielä Outbackiin ! Tai siis CVT:llä kiitos!



    Boxerdiesel on koneena erinomainen sellaisenaan ja vielä kun siinä on se vanhempi 5v manuaaliaski, mutta 6v-aski (Forester ja uusi Legacy/Outback) on liian kankea ja epämääräinen, jotta jouheva ajo onnistuisi.





      
  • ja vielä kun siinä on se vanhempi 5v manuaaliaski, mutta 6v-aski (Forester ja uusi Legacy/Outback) on liian kankea ja epämääräinen




    Samaa mieltä. Uudessa kuulemma kepin välitys on hoidettu vaijerein, kun aiemmassa on tanko. Tarkkuus ja käytettävyys on aivan toista luokkaa vanhemmassa.

      
  • BoxerDiesel:

    Samaa mieltä. Uudessa kuulemma kepin välitys on hoidettu vaijerein, kun aiemmassa on tanko. Tarkkuus ja käytettävyys on aivan toista luokkaa vanhemmassa.


    Aiemminhan ainakin mun ajamissa Subaruissa on ollut paras mahdollinen "keppi-suoraan-lootan-kyljessä-tuntuma" mitä missään nykyautoissa on tullut vastaan. Nytkö sekin on sitten pilalla.... :weary:

      
  • Koeajoin tuon Outbackin dieselillä ja pidin kovasti. Vaihteisto ei ole maailman urheilullisin, mutta ei mahdotonkaan luokassaan.



    Suurimman vaikutuksen tekivät tilat ja ajettavuus, yhdistettynä hintaan. Ilmeisesti kruunun alakulo ja ruotsalainen maahantuoja vaikuttavat? Tuo kilpailee hinnallaan pikku suvien kanssa (Tiguan, CR-V, jne.), mutta on numeroa isompi ja nelivetokin jatkuva. Ajettavuudeltaan parempi kuin korkeammat kilpailijansa, vaikka maavara onkin suurempi.



    Ulkonäkö on vaatimaton niin sisältä kuin ulkoakin katsottuna, mutta kai tuohon tottuisi? Plussaa ei-maasturimaisuudesta.



    Meni vakavaan harkintaan.

      
  • BoxerDiesel:

    Sekä Foresterista, että Legacy/Outbackistä jätetään tuontiohjelmasta kaikkein haluttavin malli pois - 2.5 turbo.

    Tähän on tullut jo muutosta:

    Vuosimallin 2010 Subaru Forester-mallisto täydentyy uudella versiolla, jossa on 230 hevosvoiman tehoinen turbomoottori.




    luin jostain että legacyyn olisi tulossa 2.5 turbo 265hv

    versio myös suomeen ensi vuonna...

      
  • Poistettu!

      
  • BoxerDiesel:


    Mun mielestä 150hv diesel on erittäin riittävä ja kykenevä kone - eritoten jos siihen saataisiin hyvä momentinmuuntimella varustettu automaatti.




    Miksi pitää olla momentimuunnin? Monet kaksoiskytkivaihteistot ovat loistavia, ja moneen Subaruun tuollainen laatikko istuisi kuin nenä päähän.

      
  • Ruotsin AMSn testissä Legacy näköjään voitti Audi A5 Sportbackin vakuuttavasti (n. 180-150 pistein). Testissä olivat dieselit.

      
  • Tuota:

    Ruotsin AMSn testissä Legacy näköjään voitti Audi A5 Sportbackin vakuuttavasti (n. 180-150 pistein). Testissä olivat dieselit.




    oliko tuo lega sedan vai farkku?

    muutenkin hiukan outo vertailupari kun A4 olisi selkeämpi kilpailija vaikkakin samaan tekniikkaan (A5) perustuvia ovatkin.

      
  • simppa:

    BoxerDiesel:

    Mun mielestä 150hv diesel on erittäin riittävä ja kykenevä kone - eritoten jos siihen saataisiin hyvä momentinmuuntimella varustettu automaatti.


    Miksi pitää olla momentimuunnin? Monet kaksoiskytkivaihteistot ovat loistavia, ja moneen Subaruun tuollainen laatikko istuisi kuin nenä päähän.




    Mitä mieltä Jaakkoe, olet vaihteistojen taloudellisuudesta, jos laitettaisiin samanlaisiin autoihin mersun 7 vaihteinen, bemarissa käytetty 8 vaihteinen ja audin DCT ja vertailtaisiin kulutusta?







    Vaikea kysymys. Riippuu mielestäni koeasetelmasta ja käytetyn voimanlähteen tyypistä (luonne/otto/diesel) erityisesti sen suhteen, kuinka paljon ko. moottori hyötyy pysymisestä tietyllä kierroslukualueella ja siten ZF:n yhdestä lisäportaasta ja lievästi laajemmasta välitysjakaumasta. Ehkä onkin parempi vertailla vaihteistojen hyötysuhteita sellaisenaan eli anto/otto ja sitten jollakin kertoimella antaa etua lisävälityksestä.



    Koepenkeissä sähkömoottorilla ajettuna jonkun yhdistetyn virtuaalisyklin (keskikaupunki/esikaupunki/maantie) mukaan järjestys voisi olla



    1. ZF 8HP (mom. versio) / Audi 7port. S-Tronic

    2. MB 7G-Tronic (mom. versio)



    Perusteet: esivalinta-DCT:ssä on pienemmät kitkahäviöt hammasrattaiden välillä, koska voima siirtyy pääasiassa aina yhden hammaspyöräparin (eli kahden hammaspyörän) kautta. Planeettapyörästöissä hammaskontakteja on paljon enemmän, esim. planeettarattaita (pinioneita, eli siis niitä aurinkopyörän ja kehäpyörän välissä olevia rattaita) yhdessä setissä 3-5 ja vaihteesta riippuen pyöriviä (lukitsemattomia) planeettaratassettejä voi olla 1-4.



    S-Tronic hukkaa tehoa vain yhteen pakkaan, mutta se on varsin suuri. DCT:n mekaanisella puolella roiskevoideltukin rattaisto pyörii vapaammin kuin planeetat. Toisaalta ATF:n viskositeetti huomattavasti manuaaliöljyjä alhaisempi, joten tätä kautta tulee tasoitusta.



    ZF pyörittää vain kahta avonaista pakkaa kerrallaan (vatkaa öljyä:wink:, kitkat yksinkertaisissa vaihteissa ovat alhaiset ja öljypumppu muuttuvatilavuuksista mallia. Kokonaisvälityssuhdejakauma on laajempi kuin S-Tronicissa ja muunnin käytännössä aktivoituna ainoastaan lähdöissä ja osassa vaihtoja. Erittäin matalan viskon ensiasennusöljyt ja stop&start vakiona. Tasapeli, ehkäpä.



    Mersu ei ennenkaikkea vaihteiden osalta ole teoreettisesti yhtä taloudellinen kuin ZF, vaikka momentinmuunnin siinäkin lukkiutuu 1. vaihteesta lähtien. Monimutkaisempi vaihdekonfiguraatio hukkaa enemmän tehoa avoinaisiin kytkimiin kuin ZF tai Audin hammasrattaat.



    Kaiken kaikkiaan ZF vaikuttaisi ilmoitettujen lukujen valossa olevan todella taloudellinen ja siten ehkä jopa S-Maticia energiatehokkaampi yhdistetyssä syklissä. Ei sinänsä mikään kun ottaa huomioon, että taloudellisuus on sen suunnittelussa ollut käytännössä pääohjenuorana ja parannuskohteena vrt. aikaisempi 6 port. joka ei sekään ollut huono.



    Eihän noissa suuria eroja ole, varmaan kaikki hyviä.

      
  • Et vissiin ole Audin S-tronicia? Noissa on eroja, joita joku voisi kuvata varsin suuriksikin. Eniten erottuu Audin laatikko. Kaikki nuo ovat loistavia. On sitten oma asia mitä itse pitää parhaana.

      
  • simppa:

    Et vissiin ole Audin S-tronicia? Noissa on eroja, joita joku voisi kuvata varsin suuriksikin. Eniten erottuu Audin laatikko. Kaikki nuo ovat loistavia. On sitten oma asia mitä itse pitää parhaana.




    Olen kyllä kokeillut, mielestäni kaikki hyviä. Jaakkoe:n asiantuntemus avartaa vielä kiitettävasti laatikoiden ns. sielunelämää.

      
  • Jos tätä vielä vähän voisi jatkaa.

    Kahlasin pääosin ketjua läpi ja muutamalla oli koeajokokemusta.

    Ilmeisesti pyöränkoko vaikuttaa Legacyn ajo-ominaisuuksiin

    melkoisesti. Olen lukenut mm. seuraavanlaista:

    "Kestopäällysteellä meno on hyvä, mutta huonommissa olosuhteissa

    (esim. soratiellä )käytös muuttuu huomattavasti." (ote lähdetekstiä mukaillen)

    Miten on sitten talvella pöpperökelissä?

    Oletteko koeajaneet?

    SPEC.C.,

    mainitset: "Mitsubishi Outlander Mitsun oma diesel tulossa tehot/nm:t/automaatti..."

    Oliko ajankohdasta sinulla tietoa?

    Nythän sitä on myynnissä VW:n vanhemmalla dieselillä.

      
  • Mitenköhän Subarun Legacyssa olevat eri nelivedot vaikuttavat ajettavuuteen? Joissakin menee eteen enemmän vedosta (60/40), kun taas toiset mallit ovat takavetopainotteisia (40/60).



    Saahan Outlanderia tälläkin hetkellä myös 2.2 litraisella (PSA) dieselillä. Tuon on 2.0 TDI:tä fiksumpi valinta. Vähän ihmetyttää, miksi tuohon facelift malliin on pitänyt laittaa Lancerin keula. Sopii mielestäni yhtä huonosti kuin Coltiin.

      
  • Näköjään saakin ilman automaattia.

    Mutta onpas tämä moottori hinnakas.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit