VW TIGUANista

18 kommenttia

Sain kesälomallani käyttööni pariksi viikoksi erään tuttavan matkalla ollessa hänen uudenkarhean citymaasturinsa: VW TIGUAN 2.0 TSI 125kw Sport&Style Tiptronic.



Mielenkiinnolla tutustuin autoon tuon parin viikon aikana, koska tiesin, että tämä Tiguaani oli voittanut kaikki osallistumansa testit. Tässä kokemuksia ja ajatuksia tuolta ajalta - ehkäpä jollekin, joka harkitsee ko. auton hankintaa. Oma näkökantani tullee selväksi kirjoituksesta. Pakko oli kirjoittaa kun en viitsinyt omistajalle itselleen tätä vuodattaa :wink:



Tilat:

Tilan tuntua autossa on sisällä riittämiin 4 henkiselle perheelle, takapenkit liikkuvat edestakaisin ja täten saa lisätilaa tavaratilaan tarvittaessa - tosin silloin takamatkustajien jalkatila jää pienemmäksi. 3 keskikokoista miestä sopii huonosti takapenkille leveyssuunnassa. Tavaratila on suht lyhyt mutta erittäin korkea - vararengas on korvattu paikkausaineilla ja pumpulla. Itse olisin tehnyt autosta vielä 5-10cm pidemmän, jotta tavaratila täyttäisi normaalin kuljetustarpeen - nyt tavaroita joutuu laittamaan turhaan moneen kerrokseen.



Ajettavuus:

Ei moitteen sijaa. Kulkee tasaisesti ja kolinattomasti myös hiekkatiellä. Moottori vetää mainiosti ja turbo antaa tarvittaessa lisäpontta. Lievä raapaisu kuuluu kun lähtee hiekkatieltä vikkelästi - liekö autom. neliveto vähän jäljessä. Ehkä rengasmelua on vähän liikaa. 6-portainen automaatti (Tiptronic) vaihtelee jouhevasti mutta ehkä turhankin tiheään. Jos manuaalivaihteisella autolla ajaisin mäkistä hiekkatietä, en vaihtaisi läheskään noin tiuhaan kuin tämä automaatti tekee. Lisännee kulutusta turhaan.



Tekniikka ja varustelu:

125 Kw moottori on välimalli - ja mielestäni turha, koska parilla tonnilla lisää saa jo 147 Kw version. Kaikki vipstaakit toimi moitteettomasti. Sähköinen käsijarru - mitenhäkän toimii -25 pakkasessa ? Perusvarustelu tässä hinnaston yläpään mallissa kuitenkin aika karu: ei ole xenonvaloja tms, ei ole sumuvaloja, peilit joutuu parkkipaikalla kääntämään käsin koria vasten, ei ole nelivedon hallintaa - automatiikka hoitaa(ei alennusvaihdetta tms). Ratin viikset samanlaiset kuin halvimmassa Skodassa. Kojelaudan alaosa ja ovien alaosa on paljon parjattua kovaa ja kiiltävää 'ämpärimuovia' - tämän hintaluokan autossa !



Kulutus ja hinta:

Kulutusta joutui vertailemaan ilmoitettuihin arvoihin ja kyllähän se ilmoitettu 9,9 litraa 95E:tä keskimäärin sadalla kilometrilla on aika järkyttävä arvo 2-litraiselle koneelle nykypäivänä ! Aika lähelle tuota arvoa keskikulutus myös menee - tosin sen alapuolelle. CO2 päästöt 234 g/km ! Ei ole totta ! Se on samaa luokkaa kuin Passat 3,2 V6 FSI 4-motionissa (238 g/km ja 10,0 l/100 km) ja pasaatissa on sentään kuutoskone ! Vrt. myös PASSAT CC 3,6 FSI V6 4-mot, 219 g/km ja 10,1 l /100 km.





Lopputulema:

Ei missään nimessä Tiguania tällä 2.0 TSI koneella (125 Kw tai 147 Kw) ja tiptronic vaihteistolla. Kulutus ja hinta on sitä luokkaa, että hirvittää.



Kysymys:

Mistä johtuu, että esim. Audi Q5 samaisella 2.0 (1984 cm3) 155 Kw -koneella ja Audin Stronic -vaihteistolla keskikuluttaa vain 8,5 l/100 km (päästöt 197 g/km) ? Onko volkkarin miehillä tullut perustavaa laatua oleva moka, koska lähestulkoon kaikki muut VW-moottorit ( 1,4-1,8 TSIt ja kaikki TDIt) ovat kulutukseltaan paljon paljon parempia tähän 2.0 TSI:iin verrattuna ? Vai onko vika Tiptronic -vaihteistossa ? Outo juttu. Kommentoikaa.













  
  • Tuossa vaan pisti silmään tuo, että parkkipaikalla joutuu käsin vääntämään peilit vasten koria. Siis oletko ihan tosissasi ? En ole vielä koskaan tarvinnut peilejä käännellä yhtikäs mihinkään minkäänlaisella parkkipaikalla, tai sitten ollaan menossa niin pieneen rakoon, ettei sinne kannata mennä laisinkaan !

      
  • Aikas monessa uudessa autossa on jo tuo ominaisuus, että joko automaattisesti tai napista painaen saa sivupeilit kääntymään koria vasten. Ei se ominaisuus ole sitä varten, että ajaisi liian ahtaaseen rakoon vaan siksi, että ahtailla parkkipaikoilla ja tienvierustoilla eivät peilit jää kävelijöiden esteeksi. Toisaalta ahdas rako saattaa syntyä myös sen jälkeen kun olet itse poistunut autostasi kun viereen parkkeeraava tulee liian lähelle - siihen et voi itse vaikuttaa.



    Toki selviää ilman kääntyviä peilejäkin. Tiguaniinkin ne saa jonkin varustepaketin mukana, mutta perusmallissa niitä ei ole.

      
  • Kojelaudan alaosa ja ovien alaosa on paljon parjattua kovaa ja kiiltävää 'ämpärimuovia' - tämän hintaluokan autossa !





    -eihän tuota pitänyt olla kuin Subaruissa... :warning:

      
  • Itse asiassa tämä VW -käyttämä (samaa muovia muuten on Skodassa ja Seatissakin) materiaali on halvemman näköistä ja oloista kuin monessa muussa autossa käytetty ja sitä on paljon enemmän. Tiguanissa tämä korostuu erityisesti kun kojelauta on korkea ja tuota muovia on runsaasti.



    ps. En lähtisi tuolle Subaru linjalle tässäkin keskustelussa. Mutta kun otit asian asille niin esim. Subaru Outback 3.0R AQ A 180 Kw kuluttaa sekin vähemmän kuin tuo Tiguan 2.0 TSI Tiptronic 125 Kw :grin:

      
  • Ei taida kovin moni muukaan bensakoneella varustettu katumaasturi mennä paljon alle kympin, ja tarjota edes jonkinlaista suorituskykyä. Dieselitkin vei tuossa TM:n testissä 7l maantiellä ja 10 kaupungissa. Tiguanissa on eri kone kuin Q5:ssä, joten siitä johtuu erot normikulutuksissa. Todellisuudessa ero saattaa taitaa olla pienempi. Lisäksi tiptronic ei enää edusta mitään taloudellista automaattia.

      
  • "Ei taida kovin moni muukaan bensakoneella varustettu katumaasturi mennä paljon alle kympin"



    Yhdelle luvataan automaatilla 7,5l/100km ja heppoja kuitenkin 158hv.

      
  • Niin kyllähän sitä kaikennäköistä luvataan. Todellisuus vaan lienee usein jotain ihan muuta. Aikaisemmin kun oli juttua Q5:lle luvatusta 8,5l/100km, niin ei tuollaisiin lukuihin oikeasti pääse juuri kukaan, vaan siellä ne kulutukset pyörii kympin nurkilla.



    RAV4:stä kun vissiin puhuit, niin siinä on sen verran uusi kone ettei taida mitään testejä vielä löytyä. Toyotan uudet valvematicit ovat kyllä osoittautuneet aika taloudellisiksi. Kaksilitrainen vapari ei vaan tuon muotoisessa ja painoisessa kotterossa tarjoa mitään suorituskyvyn juhlaa, ja kierroksia käyttämällä se kulutuskin tuppaa nousemaan. Rauhallisella tyylillä ja pitkällä pinnalla saattaa päästä lähelle luvattua kulutusta. Siinä mielessä Tiguanin 2.0TSI on vähän väärä verrokki koska suorituskyky on vähän eri tasolla. Parempi vertailukohta olisi 150hv 1.4TSI jonka normikulutus on hiukan Toyotaa korkeampi, ja voimavaratkin vertailukelpoisemmat.

      
  • Miksiköhän RAV4:sta tuodaan Suomeen vain keskimittaisella korilla varustettuna ? Aika monessa maassa on myynnissä myös hiukan pidempi malli, mikä mielestäni on paremman ja sopusuhtaisemman näköinenkin. Tilaakin on varmasti enemmän.



    ps. Ei Tiguanin 2.0 TSI 125Kw ainakaan paperilla on juurikaan nopeampi tai kiityvämpi kuin 1.4 TSI 110kW.

      
  • No onhan sitä eroa jonkin verran. 1.4TSI 110kw 0-100km/h 9,9s ja 2.0TSI 125kw 0-100km/h 8,5s. Väännössäkin eroa on 240nm vs. 280nm, jonka ainakin pitäisi tuntua jo takapuolessakin.

      
  • Sekuntin ero on vaikea saavuttaa kiihdytyksessä, mutta mitä tuo sekuntti pitkällä matkalla tai yleensä elämässä vaikuttaaa? :warning:

      
  • Minustakin nuo ovat täysin mitättömiä eroja - enkä usko, että kukaan pystyy takapuolella tunnistamaan 40nm väännön eroa kahdesta turbo-moottorista. :smile:

      
  • Audin ja Volkkarin kulutuseron selittänee aika suurelta osalta vaihteisto - Audissa on ainakin nimen perusteella suorakytkentälaatikko tuossa mallissa. Se menee todennäköisesti pienemmälllä ilmoitetulla kulutuksella kuin manuaali.



    Tuon tyyppisessä autossa diesel puoltaa kyllä paikkaansa.

      
  • ...ja samoin muille katumaastureille!

    Harmi, että samoihin suorituksiin kykenee ihan perusautolla - suorituskykyisemmin!



    https://www.youtube.com/watch?v=UhJizg7mmkY

      
  • SPEC C.:

    6-portainen automaatti (Tiptronic) vaihtelee jouhevasti mutta ehkä turhankin tiheään. Jos manuaalivaihteisella autolla ajaisin mäkistä hiekkatietä, en vaihtaisi läheskään noin tiuhaan kuin tämä automaatti tekee. Lisännee kulutusta turhaan.




    Näitä vähän perusteellisempia kommentteja lukee mielellään! Tässä pisti silmään tuo "liika" vaihtaminen. Automaatti juuri siksi vaihtaakin, että kulutus minimoituisi. Oikealla kierrosluvulla tehty kiihdytys säästää sen vaihdossa hävityn desin murto-osan. Ärsyttävää se voi olla, kun äänen korkeus vaihtelee koko ajan.

      
  • Eipä se äänen vaihtelu ainakaan itseäni häiritse, vaan ennemmin ne pienet katkokset vedossa ja vaihteiston "miettiminen".



    Esimerkiksi paljon kehuttu ZF:n uusin 8-vaihteinen teki tuota arpomista yllättävän paljon. Miinus muuten hienolle vaihteistolle. Ei oma mersukaan (7-vaiht.) todellakaan ole tuolle immuuni, mutta siinä häiritsee lisäksi kuminauhamaiset lähdöt.

      
  • simppa:

    Ei oma mersukaan (7-vaiht.) todellakaan ole tuolle immuuni, mutta siinä häiritsee lisäksi kuminauhamaiset lähdöt.




    Lähteekö sinusta kuminauhamaisesti myös laatikon S -asetuksella? Comfortillahan tuo lähtee kakkosella tasaisen liikkeeseenlähdön varmistamiseksi, jolloin on kuminauhamainen.



    En ole tuota 8-pykäläistä vielä kokeillut, mutta varsinkin vaihteistoni ohjainyksikön uudelleen päivityksen jälkeen mielestäni tuo 7-gtronic on kyllä parhaita vaihteistoja, mitä saa.

      
  • Joku oli tuosta 7-gtronicista sitä mieltä, että sitä kannattaisi koko ajan käyttää S-asennossa. Kuulemma vaihteisto kestää paremmin, kun se ei lähde liikkeelle kakkosella.



    Toiminnaltaan on kyllä loistava vaihteisto.

      
  • Kyllä siinä tuo tietty kuminauhamaisuus on, eikä se sieltä mihinkään katoa S:lläkään.



    VAihteistoa on jälkeenpäin päivitetty raudaltaankin, ja siinä on tuohon kiinnitetty huomiota. Mersullakin on asia siis tiedostettu.



    Positiivisena asiana uusimpaan verrattaessa ZF:ään on sanottava, että 7 G-tronic arpoo vähemmän.



    Hyvä vaihteisto, muttei täydellinen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit