VOLVO DRIVEe ei täytä Euro5 -päästömääräyksiä - TUOTANTO KESKEYTYY !

21 kommenttia

Teknikens Världistä... VOLVOn DRIVe-mallit menevät pannaan. Syynä on se, että ne eivät täytä Euro 5 -päästönormeja, jotka tulee voimaan vuoden lopussa. Dieselmoottoriset DRIVe-mallit eivät kykene uusiin päästövaatimuksiin ja malleja on kehitettävä ennen kuin myynti voi jatkua. Tuotannon keskeyttämistä pidetään merkittävänä iskuna Volvolle.



http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100819-volvo-drive-stopp/index.xml

  
  • eikös tuohon riitä,että vaihtavat uudemman version samasta moottorista jota psa,ford,mini ja mazda jo käyttävät?





    tiesitkös että tuo v70 drive on ensimmäinen suuri 5 tähden ekoauto,se varmaan harmittaa....

    http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/ecotest/?x2619255=Select&ajoneuvoluokkaIn=6

      
  • Heinzman:

    finman:
    eikös tuohon riitä,että vaihtavat uudemman version samasta moottorista jota psa,ford,mini ja mazda jo käyttävät?


    Tuossa artikkelissa mainitaan, että tuotannon keskeytys koskisi V70 DRIVe ja S80 DRIVe -malleja. Ilmeisesti kyseessä siis 1.6-litran koneversio? Ehkä finman voisi kertoa miten tuo moottori on erilainen esim. PSA:lla, Fordilla ?




    Jos PSA koneet läpäisevät Euro 5 normit, samat ominaisuudet lienee mahdollista kopioida Volvonkin käyttämään koneeseen. Softahan voi nykyisellään olla erilainen. Eihän tuossa artikkelissa kerrottu, missä kohtaa normien täyttyminen ei onnistu. Artikkelin mukaan suurin pudotus Euro 4 normeihin on hiukkaspuolella, 5mg/km eli -80% vs Euro4. Eikös nykyiset suodattimella varustetut tuota 0 grammaa, ei mitattavissa?



      
  • VAI ETTÄ TUOTANTO OIKEIN KESKEYTYY??!?!?!?!? KATOS KUN JÄI CAPS LOCKKI PÄÄLLE.

      
  • Heinzman:

    finman:
    eikös tuohon riitä,että vaihtavat uudemman version samasta moottorista jota psa,ford,mini ja mazda jo käyttävät?


    Tuossa artikkelissa mainitaan, että tuotannon keskeytys koskisi V70 DRIVe ja S80 DRIVe -malleja. Ilmeisesti kyseessä siis 1.6-litran koneversio? Ehkä finman voisi kertoa miten tuo moottori on erilainen esim. PSA:lla, Fordilla ?




    ilmeisesti lukutaito on unohtunut ,mutta kuten sanoin edellä tuo volvon kone on vanhempaa versiota ja kun sinä niin ihannoit bmw:n tuotteita niin käy mini myyjältä kysymässä millaisia muutoksia koneeseen on tehty/tulossa kun siinä on sama kone.

    teho kasvaa 80kw:sta 85kw:ttiin vääntö pysyy samana.

    tuosta linkistä päätellen tuotanto hiukan aikaa pysähdyksissä.



    http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=688754



    jälleen sinun kirjoituksista saa sen kuvan että tuo volvo olisi ainoa jonka tuotanto loppuu kun ei täytä euro5 normia?



    varmaan pitäisi avata uusi keskutelu bmw v10 tuotanto loppuu kun ei täytä euro5 normia....



    kuinkas sulle heinzman on voinut käydä sellainen moka ettet huomannut viimevuoden lopulla poistunutta mallia volvolta kun se poistui tuotannosta kun ei olisi enää täyttänyt päästönormeja...

      
  • Minissä ei ole enää psa dieseleitä. Faceliftin myötä nuo korvattiin bemarin omalla uudella 1,6l koneella, joka on erittäin läheistä sukua firman kaksilitraisen kanssa. PSA yhteistyöllä ei siis ole tuon Minin uuden koneen kanssa mitään tekemistä.

      
  • olet simppa oikessa ,mutta eikös nuo minin uudet dieselit vasta lanseerata ensikuun puolivälissä suomessa?

      
  • EKOAKE palvelusta:

    Volvo V50 1,6D DRIVe Kinetic man

    CO2 g/km 118

    CO-päästöt g/km 0.159

    HC-päästöt g/km

    NOX-päästöt g/km 0.184

    HC+NOX-päästöt g/km 0.206

    Hiukkaspäästöt g/km 0.0011



    Volvo V50 1,6D DRIVe start/stop man

    CO2 g/km 104

    CO-päästöt g/km 0.174

    HC-päästöt g/km

    NOX-päästöt g/km 0.164

    HC+NOX-päästöt g/km 0.181

    Hiukkaspäästöt g/km 0



    Volvo S80 1,6D DRIVe Kinetic

    CO2 g/km 119

    CO-päästöt g/km 0.303

    HC-päästöt g/km

    NOX-päästöt g/km 0.202

    HC+NOX-päästöt g/km 0.219

    Hiukkaspäästöt g/km 0.003



    Volvo V70 1,6D DRIVe

    CO2 g/km 119

    CO-päästöt g/km 0.291

    HC-päästöt g/km

    NOX-päästöt g/km 0.211

    HC+NOX-päästöt g/km 0.23

    Hiukkaspäästöt g/km 0.002

      
  • Heinzman:

    Teknikens Världistä... VOLVOn DRIVe-mallit menevät pannaan. Syynä on se, että ne eivät täytä Euro 5 -päästönormeja, jotka tulee voimaan vuoden lopussa. Dieselmoottoriset DRIVe-mallit eivät kykene uusiin päästövaatimuksiin ja malleja on kehitettävä ennen kuin myynti voi jatkua. Tuotannon keskeyttämistä pidetään merkittävänä iskuna Volvolle.

    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100819-volvo-drive-stopp/index.xml






    https://www.youtube.com/watch?v=aIrhVo1WA78





    :lol:

      
  • Heinzman:


    Eli pomppaa typen oksideista. Niin kuin mainitsin tähän päästöhässäkkään pitäisi sisällyttää myös muutakin kuin pelkästään CO2, josta koko ajan vaahdotaan.




    verotus ohjaa koko keskustelua co2 kautta

      
  • Voisi myös kysyä, että pitäisikö autoista yleisesti olla saatavilla muutkin päästöarvot kuin pelkästään CO2.




    Nuohan on ne Euro1-5 normit. Esimerkiksi dieselautoissa Euro3:ssa ei tarvita hiukkassuodatinta. Euro1 puolestaan tarkoittaa että autossa ylipäätään on katalysaattori.



    TM:n talviautotestissä on verrattu miten saman normin täyttävien autojen todelliset päästöt ovat.



    Ja onko CO2 saanut liian suuren painoarvon vihreydestä ja päästöistä puhuttaessa ?




    Käytännössä CO2 tarkoittaa polttoaineenkulutusta, mutta koska esim. diesel ja bensa tuottavat litraa kohden hieman eri määrän tekee se niistä vertailukelpoiset. Suomessa CO2 ohjaa verotusta, mutta taidamme olla poikkeus.

      
  • Heinzman:

    Eli pomppaa typen oksideista. Niin kuin mainitsin tähän päästöhässäkkään pitäisi sisällyttää myös muutakin kuin pelkästään CO2, josta koko ajan vaahdotaan.




    Päästöhässäkkä on kieltämättä hyvä termi kuvaamaan asian yksinkertaisuutta...



    Muut kuin CO2-päästöt ovat moottorissa sivutuotteita. Ne eivät ole välttämättömiä mekaanisen energian tuottamisen kannalta, ja niiden määrä on vähäinen pakokaasuissa. Kyse on prosessin epäpuhtauksista.



    Tästä syystä nämä päästöt voidaan siivota pois puhdistusteknologiaa käyttämällä ilman mitään periaatteellisia ongelmia. Kyse on vain siitä, minkälaista teknologiaa on järkevästi käytettävissä.



    Lisäksi HC-, CO-, NOx- ja hiukkaspäästöt ovat paikallispäästöjä. Niiden vaikutusalue rajoittuu auton ympäristöön suhteellisen pienelle alueelle. Tästä syystä niiden haitallisuus riippuu erittäin merkittävästi auton käyttöpaikasta.



    CO2-päästöt taas ovat väistämätön seuraus liike-energian tuottamisesta hiilipitoisella polttoaineella, joten ne ovat suora mitta auton energiatehokkuudelle. Lisäksi päästöt ovat globaaleja. On aivan sama, päästetäänkö CO2 ilmakehään Suomessa vai Antarktiksella.



    Jos tilannetta katsotaan Suomen perspektiivistä, niin meillä ei ole mitään sellaista päästöongelmaa, jonka vuoksi muihin kuin CO2-päästöihin kannattaisi kiinnittää erityisen paljon huomiota. On hyvä, että Euro 5 ja Euro 6 tulevat suitsimaan NOx- ja hiukkaspäästöjä, mutta ei sillä varsinaista merkitystä hengitysilmalle meidän oloissamme ole.



    Toisenlaisessa ilmastossa ja suuremmissa kaupungeissa tilanne on toinen, ja isomman maailman perspektiivistä muiden päästöjen suitsiminen on hyvinkin tarpeellista. Tosin taitaa muuallakin olla monesti se sama tilanne, että yksi vähän vanhempi raskas diesel riittää sotkemaan ilmaa saman kuin muutama tuhat modernia henkilöautoa...



    Joten tuskinpa muihin päästöihin henkilöautojen osalta on tarpeen kiinnittää jo nyt kiinni naulattuja normeja enempää huomiota. Ehkä ainoa asia on se, että hiukkassuodattimetonta dieseliä ei pitäisi ostaa, vaikak sellaisia vielä kaupasta saakin. Muutoin kaikki uudet autot ovat standardisäädöillään hyviä.



    Sillä tavalla tietenkin CO2 liittyy asiaan, että varsinkin dieseleissä muiden päästöjen puhdistaminen vie jonkin verran energiaa, jolloin CO2-lukemat kasvavat, kun muita päästöjä pienennetään.



    Eiköhän Volvonkin kohdalla kyse ole tästä; kun moottori on tuunattu viimeisen päälle pihiksi, NOx-päästöt kasvavat. Helppo ratkaisu olisi vähän virittää moottorin parametreja, mutta sitten taas CO2-päästölukema kasvaisi, mikä ei olisi taas oikein kiva markkinoinnillisesti. Onhan Volvolla esimerkiksi 2.4D, joka menee Euro 5 -normiin.



    Tulevaisuudessa peli menee mielenkiintoiseksi, koska Euro 6 -normi tulee lisäämään dieseleiden puhdistusteknologian hintaa.

      
  • hintaero on aika merkittävä tuon drive ja d3 välillä n.6000e joka taas on pieni jos vertaa norjalaiseen eroon n.11000e

    suomen autoverossahan on otettu mallia norjalaisesta co2 verotuksesta....





    jos tarkastelette uutta raskasta kalustoa niin kuormaautoissa näkee euro5 merkkejä mutta linjureissa ei vaan niissä eev kyltti joka on tiukempi kuin euro5....

      
  • finman:

    jos tarkastelette uutta raskasta kalustoa niin kuormaautoissa näkee euro5 merkkejä mutta linjureissa ei vaan niissä eev kyltti joka on tiukempi kuin euro5....




    Raskaan liikenteen päästönormien vertailu henkilöautoihin on vähintäänkin haastavaa. Ne kun on määritelty tuotetun työn pohjalta (g/kWh) eikä kilometrien pohjalta. Euro V:n NOx+HC -rajat näyttävät dieseleille seuraavalta:



    Henkilöauto: 0,230 g/km (NOx max 0,180 g/km)

    Raskas liikenne: 2,0 + 0,46 g/kWh



    Periaatteessa tavallinen linja-auto käyttää ehkä noin 1,8 kWh/km, joten sillä kertoimella voi verrata päästöjä linja-auton ja henkilöauton välillä. Laskutoimitus tuottaa karkeasti sellaisen tuloksen, että linja-auto saa päästää noin 20 auton verran NOx + HC -päästöjä.



    Hiukkaspäästöissä ero on pienempi, alle 10 henkilöauton verran. NOx tässä kuitenkin on se todellinen ongelma, josta eroon pääseminen on työlästä.



    EEV on vähän tiukempi kuin Euro V, mutta erot ovat muualla kuin NOx:ssa tai hiukkasissa (savu, CO, HC). Euro VI tulee sitten olemaan vielä tiukempi.



    Raskaan liikenteen päästörajat ovat siis aivan samalla tavalla tiukentuneet kuin kevyemmässä liikenteessä.



    Yksi mielenkiintoinen kysymys on kuitenkin se, miten esimerkiksi Euro VI:n täyttävät dieselit kestävä aikaa. Tuleeko niistä ikää myöten saastuttavampia kuin uutena? Ainakin EU-direktiivissä panostetaan myös päästöjen reaaliaikaiseen mittaamiseen juuri tästä syystä. Erityisesti urea saattaa kovin helposti loppua tankista...



    Kaikkiaan kehitys on erittäin hyvää, ja kyllähän kaupunkien hegitysilma on siistiytynyt viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana huimasti teknologian kehittyessä. Osoittaa hyvin sen, että kyllä asioille voidaan tehdä paljonkin, jos tahota vain riittää.

      
  • Hiilipäästö:


    Erityisesti urea saattaa kovin helposti loppua tankista...




    se mitä olen lukenut niin ureaa ei kannata päästää loppumaan koska moottorin tehot laskevat heti, on ohjelmoitu siten.

    kaikihan (esim scania) ei edes tarvitse vielä käyttää ureaa läpäistääkseen päästövaatimukset.

      
  • finman:

    se mitä olen lukenut niin ureaa ei kannata päästää loppumaan koska moottorin tehot laskevat heti, on ohjelmoitu siten.
    kaikihan (esim scania) ei edes tarvitse vielä käyttää ureaa läpäistääkseen päästövaatimukset.




    Direktiivi taitaa sanoa sen, että NOxien noususta pitää varoittaa. En ole lukenut niin tarkasti, että vaatisiko se tehojen pudottamisenkin. Joku pakkohan siihen on oltava, koska muuten kukaan ei viitsi ureaa tankata.



    Mersu taisi onnistua pääsemään EEV:hen jopa ilman hiukkassuodatusta. Tämä on ehdottomasti hyvä kehitys, mutta Euro VI voi tehdä tiukkaa ilman ureaa ja hiukkassuodatusta.

      
  • Minusta hiukkassuodatus pitäisi säätää pakolliseksi! :warning:

      
  • Mikä noissa ureavehkeissä on huonompaa kuin perinteisissä EGR-koneissa? On tullut juteltua lapsuudenkaverin kanssa, jolla on useamman auton kuljetusputiikki. Hän ainakin vannoin AdBluen nimeen. Ilmoitetusta teholukemasta huolimatta hän sanoi, että käytännössä SCR-vehkeet vetävät merkistä riippumatta pontevammin kuin saman mallisarjan EGR-koneet joille on ilmoitettu sama teholukema. Lisäksi kuulemma käytännön kulutus on AdBlue-autoissa pienempi kuin vastaavalla autolla EGR-koneella.



    Ja tosiaan, raskaassa kalustossa tehot leikkautuvat saman tien roimasti jos sitä ureaa ei ole tankissa. Eiköhän direktiivikin vaadi tuon.



    Eikä siitä säiliön täyttelystäkään ole kuulemma harmia. En nyt muista tarkkaan mitä sanoi täyttöväliksi, mutta pirun pitkä se oli.

      
  • hiilipäästö -nimimerkille



    "Periaatteessa tavallinen linja-auto käyttää ehkä noin 1,8 kWh/km, joten sillä kertoimella voi verrata päästöjä linja-auton ja henkilöauton välillä."



    kaupunkilinjurit käyttävät noin 45 l/100km, eli noin 4,5kWh (litra dieseliä noin 10kWh energiasisällöltään) polttoainetta, mutta tuo normi on tuotettua tehoa kohti, eli hyötysuhdetta kehiin. jos hyötysuhde olisi 40%, niin päästään tuohon 1,8 kWh/km. mutta mutta... nämä päästöt ovat siis moottorin nimellisteholla mitattuja. raskaalle liikenteelle ei ole "ajosyklejä" olemassa, joten sinänsä oikeasti ei voi verrata.

      
  • Metsähaka:

    Minusta hiukkassuodatus pitäisi säätää pakolliseksi! :warning:




    Miksi? Nyt voimassa olevassa Euro 5:ssa on hiukkasraja säädetty niin tiukaksi, ettei diesel käytännössä alita niitä ilman suodatinta. Siksi suodatin on jo "pakollinen". Ja jos alittaa ilman suodatinta, on suodatin silloin tarpeeton.



    Ei näihin rajoihin tule liittää mitään tekniikkaa, vaan lopputulos.



      
  • kas ketsuppimies poisti eilisen viestinsä ja postasi tänään saman uudestaan...

    viestin sisältö on sama kuin aloitusviesti...

    hiukan lapsellista touhua!

      
  • Se tulee ensimmäisenä Googlessa, kun hakee "ekoake" sanalla.



    http://www.ake.fi/ekoake

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit