Tarkistatko useinkin jakohihnan kunnon? Miten tuo käytännössä tapahtuu?
Visuaalisestihan sen pystyy aika hyvin tarkistamaan, kun vähän kääntelee. Itse epäilen vahvasti, että 200tkm ja vuosista riippumaton vaihtoväli jää voimaan. On todella paljon luvattu, varsinkin tänne jääkarhujen maahan.
Tarkistatko useinkin jakohihnan kunnon? Miten tuo käytännössä tapahtuu?
Riippuu tapauksesta. Tuota volkkarin hihnaa katsoisin ehkä 1-2 kertaa elinkaarensa loppupuolella. Täysien kilometrien kohdalla vaihdetun hihnan tarkastaisin mielelläni. Visuaalinen tarkastus toimii hyvin hihnoille.
Ei taida transporterin jakohihnat kestää luvattuja. On jo mennyt moottoreita sököksi kun hihnat särkyy jo alle sadantuhannen kilometrin jälkeen. Siis tämän uuden mallin jossa 2 litran diesel. Tehdashan lupaa vaihtoväliksi yli 200 000 km. Takseille tullut jo moottoririkkoja hihnan särkymisen vuoksi.
Taitaa tulla hihnan sisäpuolella olevat väsymisen merkit aika heikosti havaittua, jos hihnaa ei irroita.
Vaihdetun hihnan tarkastamisesta ei paljon iloa ole.
Itse ainakin mielelläni katson vaihdettuja osia. Jos vanha osa on hyvässä kunnossa, niin uudella osalla uskaltaa ajaa helposti saman verran. Jos taasen vanha osa on todella huonossa kunnossa, niin silloin voi harkita tihentävänsä väliä.
Juuri tuli postissa mainos, jossa tarjottin autoni edullisempia huolto- ja varaosia. Edellisessä autossani aikanaan kävi samoin. Noin 5 v ikäisenä osien laatu putoaa, joten esim. 100 tkm välein vaihdettavan osan laatu ei ole välttämättä sama.
Ajovaloumpio meni autostani hiljattain vaihtoon ja tilalle ei tullut alkuperäistä, vaan eri merkkinen ja valokuvioltaan selvästi huonompi.
Tähän testiryhmään liittyen kiinnostava käyttötesti oli uusimmassa lehdessä, siitä kiitos TM:lle! Mukavaa, että katumaastureitakin testataan, kun niitä aika paljon myydäänkin.
Suuria yllätyksiä ei Asx tarjonnut, dieselin luonteen puutteethan oli jo entuudestaan tiedossa. Ksenonvalojen teho oli positiivinen juttu. Niitä ei ilmeisesti muissa yhteyksissä oltu testattu. Harmi vain, että ne saa vain kalliimman pään malleihin ja että huomiovalot ovat typerästi alhaalla. Perusmalliin ksenoneja ei saa edes tilaamalla. Tämä on ihmeellista mallipolitiikkaa turvallisuutta korostavana aikana.
Katumaasturin erityisominaisuuksia (kohtuullinen maavara + neliveto) ei testissä ilmeisesti juurikaan hyödynnetty, koska niistä ei lyhyttä yleisluontoista mainintaa lukuunottamatta juttua ollut. Viime talvi kyllä tarjosi otolliset olosuhteet ominaisuuksien hyödyntämiseen. Ehkä kaikki sujui elettömän huomaamattomasti, joten kommenttejakaan ei tullut.
Kustannukset oli odotetusti hiukan yläkanttiin. Neliveto vaatii polttoainetta myös dieselissä huolimatta otsikossa mainitussa testissä taloudelliseksi todetussa moottorissa, eikä Mitsun huoltokustannuksilta varmaan kukaan erityistä edullisuutta odotakaan. Pitkä takuu ehkä tasaa hiukan eroja tavanomaisessa käytössä ainakin eurooppalaisiin verrattuna. Rengaskuluja saa ehkä hiukan alas, jos ajaa 16" pyörillä.
Oman koeajon (bensamalli) ja näiden testien perusteella auto vaikuttaa kiinnostavalta, mutta muutamat seikat pudottavat sen valitettavasti vakavasti harkittavien listalta. Jos hyvät valot saisi halvempaan malliin ja jos tavaratila olisi hiukan isompi (vaikka 10-15 cm perästä venyetty ja taakse näkyvyydeltään hiukan parempi kori), eikä hinta nousisi oleellisesti nykyisestä, olisi kasassa etuvetoisena ja siten oletettavasti kohtuullisen taloudellisena todella kiinnostava vaihtoehto. Nykyisen mallin olemassaolo tuntuu vaikeasti ymmärrettävältä, kun suhteellisen kalliina sen ominaisuudet ovat aika rajalliset.
Noin vuosi sitten kirjoittelin outlanderin automaattilaatikosta ja autosta ylipäätään ja nyt vuoden ja 38000 km ajon jälkeen jotain lisää tuon asx kestotestin "innoittamana".Kyllähän se mitsun oma dieseli siellä asx,n pellin alla tuntuu kenties vanhanaikaiselta turbo potkuineen mutta onhan sitä jossain kehuttu urheilulliseksikin ja ei se nyt niin huono ole etteikö sillä ajamaan pystyisi.No outlanderin 2.2 diesel on hyvä,pieniruokainen,hyvin vääntävä ja suht pehmeä käyntinen joku voisi laskea miinukseksi hihnajakopään, itse en, korjaamoalan ihmisenä tiedän nimittäin että ketjujakopäähänkin saa helposti menemään + 2000e remppaan alle 200000km ajoilla,saati sitten niistä hammaspyörä käyttöisistä puhumattakaan.Vaihteistosta sitten,ainakin toistaiseksi toiminut oikein hyvin,ja jos jotain voi erityisesti kiitellä, niin sitä että sietää kiihdytystä myös pelkällä kaasulla(väännöllä aika hyvin eli ei heti vaihda alaspäin.Ajettavuus hyvä,toki etujouset saisivat olla pehmeämmätkin jolloin taas etuvakaajaa pitäisi jäykistää, samalla kun takaiskarien sisäänjoustoa hiukan kiristettäisiin olisi alusta Suomen olosuhteiden tasolla.Niin ja nelivedosta ei asx testaajat tosiaan mitään kehuttavaa löytäneet, en minäkään, mutta sen huomaa jos sen kääntää pois päältä, no totuuden nimissä systeemi toimii varsin hyvin ja jouduinko kerran käyttämään lock asentoa kun keväällä auringon pehmittämä parkkialue alkoi pettää.Pakkasilla havaisin sen että lämmityslaite oli muistettu laittaa autoon mukaan (toisin kuin monissa muissa dieseleissä no olin toki laittanut viima suojat keulalle mutta eberi sai olla vielä laatikossa.Sisätilat ja tavaratilat varsin toimivat ellei nyt niitä penkinlämmityskatkaisimia sitten koe sellaiseksi,valot hyvät samoin kun rockfordin kosketusnäytöllä oleva poppikone.Lyhykäisyydessään, jos havittelee asx 4x4 versiota, kannattaa ihan oikeasti harkita outlanderia,vaikka sitten vähän käytettyä sellaista, se on sitten taas oma lukunsa jos on ostamassa mukamaasturia(4x2).
Herbert:
Visuaalisestihan sen pystyy aika hyvin tarkistamaan, kun vähän kääntelee. Itse epäilen vahvasti, että 200tkm ja vuosista riippumaton vaihtoväli jää voimaan. On todella paljon luvattu, varsinkin tänne jääkarhujen maahan.
Herbert:
Riippuu tapauksesta. Tuota volkkarin hihnaa katsoisin ehkä 1-2 kertaa elinkaarensa loppupuolella. Täysien kilometrien kohdalla vaihdetun hihnan tarkastaisin mielelläni. Visuaalinen tarkastus toimii hyvin hihnoille.
Taitaa tulla hihnan sisäpuolella olevat väsymisen merkit aika heikosti havaittua, jos hihnaa ei irroita.
Vaihdetun hihnan tarkastamisesta ei paljon iloa ole.
Ei taida transporterin jakohihnat kestää luvattuja. On jo mennyt moottoreita sököksi kun hihnat särkyy jo alle sadantuhannen kilometrin jälkeen. Siis tämän uuden mallin jossa 2 litran diesel. Tehdashan lupaa vaihtoväliksi yli 200 000 km. Takseille tullut jo moottoririkkoja hihnan särkymisen vuoksi.
Herbert:
Jos tarkoitat sisäpuolella hammaspuolta, niin kyllähän sen nyt näkee irrottamattakin.
Herbert:
Itse ainakin mielelläni katson vaihdettuja osia. Jos vanha osa on hyvässä kunnossa, niin uudella osalla uskaltaa ajaa helposti saman verran. Jos taasen vanha osa on todella huonossa kunnossa, niin silloin voi harkita tihentävänsä väliä.
Juuri tuli postissa mainos, jossa tarjottin autoni edullisempia huolto- ja varaosia. Edellisessä autossani aikanaan kävi samoin. Noin 5 v ikäisenä osien laatu putoaa, joten esim. 100 tkm välein vaihdettavan osan laatu ei ole välttämättä sama.
Ajovaloumpio meni autostani hiljattain vaihtoon ja tilalle ei tullut alkuperäistä, vaan eri merkkinen ja valokuvioltaan selvästi huonompi.
Tähän testiryhmään liittyen kiinnostava käyttötesti oli uusimmassa lehdessä, siitä kiitos TM:lle! Mukavaa, että katumaastureitakin testataan, kun niitä aika paljon myydäänkin.
Suuria yllätyksiä ei Asx tarjonnut, dieselin luonteen puutteethan oli jo entuudestaan tiedossa. Ksenonvalojen teho oli positiivinen juttu. Niitä ei ilmeisesti muissa yhteyksissä oltu testattu. Harmi vain, että ne saa vain kalliimman pään malleihin ja että huomiovalot ovat typerästi alhaalla. Perusmalliin ksenoneja ei saa edes tilaamalla. Tämä on ihmeellista mallipolitiikkaa turvallisuutta korostavana aikana.
Katumaasturin erityisominaisuuksia (kohtuullinen maavara + neliveto) ei testissä ilmeisesti juurikaan hyödynnetty, koska niistä ei lyhyttä yleisluontoista mainintaa lukuunottamatta juttua ollut. Viime talvi kyllä tarjosi otolliset olosuhteet ominaisuuksien hyödyntämiseen. Ehkä kaikki sujui elettömän huomaamattomasti, joten kommenttejakaan ei tullut.
Kustannukset oli odotetusti hiukan yläkanttiin. Neliveto vaatii polttoainetta myös dieselissä huolimatta otsikossa mainitussa testissä taloudelliseksi todetussa moottorissa, eikä Mitsun huoltokustannuksilta varmaan kukaan erityistä edullisuutta odotakaan. Pitkä takuu ehkä tasaa hiukan eroja tavanomaisessa käytössä ainakin eurooppalaisiin verrattuna. Rengaskuluja saa ehkä hiukan alas, jos ajaa 16" pyörillä.
Oman koeajon (bensamalli) ja näiden testien perusteella auto vaikuttaa kiinnostavalta, mutta muutamat seikat pudottavat sen valitettavasti vakavasti harkittavien listalta. Jos hyvät valot saisi halvempaan malliin ja jos tavaratila olisi hiukan isompi (vaikka 10-15 cm perästä venyetty ja taakse näkyvyydeltään hiukan parempi kori), eikä hinta nousisi oleellisesti nykyisestä, olisi kasassa etuvetoisena ja siten oletettavasti kohtuullisen taloudellisena todella kiinnostava vaihtoehto. Nykyisen mallin olemassaolo tuntuu vaikeasti ymmärrettävältä, kun suhteellisen kalliina sen ominaisuudet ovat aika rajalliset.
Noin vuosi sitten kirjoittelin outlanderin automaattilaatikosta ja autosta ylipäätään ja nyt vuoden ja 38000 km ajon jälkeen jotain lisää tuon asx kestotestin "innoittamana".Kyllähän se mitsun oma dieseli siellä asx,n pellin alla tuntuu kenties vanhanaikaiselta turbo potkuineen mutta onhan sitä jossain kehuttu urheilulliseksikin ja ei se nyt niin huono ole etteikö sillä ajamaan pystyisi.No outlanderin 2.2 diesel on hyvä,pieniruokainen,hyvin vääntävä ja suht pehmeä käyntinen joku voisi laskea miinukseksi hihnajakopään, itse en, korjaamoalan ihmisenä tiedän nimittäin että ketjujakopäähänkin saa helposti menemään + 2000e remppaan alle 200000km ajoilla,saati sitten niistä hammaspyörä käyttöisistä puhumattakaan.Vaihteistosta sitten,ainakin toistaiseksi toiminut oikein hyvin,ja jos jotain voi erityisesti kiitellä, niin sitä että sietää kiihdytystä myös pelkällä kaasulla(väännöllä aika hyvin eli ei heti vaihda alaspäin.Ajettavuus hyvä,toki etujouset saisivat olla pehmeämmätkin jolloin taas etuvakaajaa pitäisi jäykistää, samalla kun takaiskarien sisäänjoustoa hiukan kiristettäisiin olisi alusta Suomen olosuhteiden tasolla.Niin ja nelivedosta ei asx testaajat tosiaan mitään kehuttavaa löytäneet, en minäkään, mutta sen huomaa jos sen kääntää pois päältä, no totuuden nimissä systeemi toimii varsin hyvin ja jouduinko kerran käyttämään lock asentoa kun keväällä auringon pehmittämä parkkialue alkoi pettää.Pakkasilla havaisin sen että lämmityslaite oli muistettu laittaa autoon mukaan (toisin kuin monissa muissa dieseleissä no olin toki laittanut viima suojat keulalle mutta eberi sai olla vielä laatikossa.Sisätilat ja tavaratilat varsin toimivat ellei nyt niitä penkinlämmityskatkaisimia sitten koe sellaiseksi,valot hyvät samoin kun rockfordin kosketusnäytöllä oleva poppikone.Lyhykäisyydessään, jos havittelee asx 4x4 versiota, kannattaa ihan oikeasti harkita outlanderia,vaikka sitten vähän käytettyä sellaista, se on sitten taas oma lukunsa jos on ostamassa mukamaasturia(4x2).