Tienylitystesti

44 kommenttia
2»
  • Penteles:

    Apua näihin ripeisiin liikkeelle lähtöihin tuo sähkö- ja hybridiautot.
    Silloin kun lähtö tapahtuu sähkömoottorilla tai sen avustuksella, ei pelkät polttomoottoriautot yleensä pärjää jos tyhjäkäynniltä lähdetään kiihdyttämään.

    Esimerkiksi PSA:n ratkaisu että sähkömoottori vaikuttaa takapyöriin ja polttomoottori etupyöriin, näin voisi kuvitella että liikkeelle lähtö on ripeää ja varsinkin talvella.




    Missä PSA:n autossa tuollainen on kun en ole vielä nähnyt? :innocent:

      
  • Metsähaka:

    Penteles:
    Apua näihin ripeisiin liikkeelle lähtöihin tuo sähkö- ja hybridiautot.
    Silloin kun lähtö tapahtuu sähkömoottorilla tai sen avustuksella, ei pelkät polttomoottoriautot yleensä pärjää jos tyhjäkäynniltä lähdetään kiihdyttämään.

    Esimerkiksi PSA:n ratkaisu että sähkömoottori vaikuttaa takapyöriin ja polttomoottori etupyöriin, näin voisi kuvitella että liikkeelle lähtö on ripeää ja varsinkin talvella.


    Missä PSA:n autossa tuollainen on kun en ole vielä nähnyt? :innocent:




    Käy katsomassa kuun vaihteessa Pariisissa.



    http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=18&news_id=201005686&p=17



    Lue myös: https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5281,420

      
  • Joo, kyllähän voi LUVATA kaikenlaista, mutta onko jo toteutettu? :hug:

      
  • surffari:
    turbopotkua on kesytetty nykyään kivasti. sinänsä paljon mukavampi matkustaa autossa joka ei ole kuskin hermostuneisuudelle niin herkkä, ja polttoainettakin säästyy.



    Nyt mitä ilmeisemmin kaksi eri koulukuntaa puhuu ihan eri asioista.




    ilmiselvästi näin. euro4 päästöluokan moottoreissa perinteinen turbopotku ei ole käytännössä mahdollinen. nykykoneissa ei ole sylinterissä ylenmäärin polttoainetta (musta savu, diesel, polttoainetta+häkää pakoputkeen, bensa) kun turbo herää (potkaisee). hyvin äkkinäinen tapahtuma, vähän niinkuin että kops! tai pikemminkin hups...



    Turbopotkua ei kokemuksieni perusteella ole onnistuttu edelleenkään poistamaan yksiturboisissa moottoreissa.




    nykyään vääntömomentti nousee hyvin rauhallisesti. eli turbo ei potkaise. vääntökäyrä ei ehkä ole tasaisesti nouseva. liikkeelle lähdettäessä erittäin hyväkäytöksisiä koneita on mm kia/hundai 1,6 diisseli, bemu x16d (2,0 litrainen), yleensä moottorit missä on isohko tilavuus ja pienehkö turbo, eli pienitehoisia/vääntöisiä koneita iskutilavuuteen nähden. pitkälti ohjelmoinnista kiinni nykyään.



    Bensakone sen sijaan vetää mukisematta alle tyhjäkäyntikierrosten protestoimatta.




    yleisesti eivät ehkä mukise niin paljoa, muttei kyllä vedä. eri asia joku isoblokki V8. joku perus 1,6 bensakone, jos sutaset vaikkapa parinkympin nopeudessa sellaisen vaihteen että kierroksia on 400RPM niin ei kyllä kiihdy (=50km/h@1000RPM, jos noin pitkää vaihdetta löytyykään).

      
  • Metsähaka:

    Joo, kyllähän voi LUVATA kaikenlaista, mutta onko jo toteutettu? :hug:


    Oletko lukenut tämän:

    https://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettua/ajettua-peugeot-3008-hybrid4

      
  • surffari

    jos sutaset vaikkapa parinkympin nopeudessa sellaisen vaihteen että kierroksia on 400RPM niin ei kyllä kiihdy (=50km/h@1000RPM, jos noin pitkää vaihdetta löytyykään).


    Kuullostaa siltä kuin yrittäisi (puu)pokasahalla katkaista ratakiskoa. Jokainen tietää, että 20 nopeudessa bensakoneella pitää olla kakkonen tai max kolmonen sisällä. Provosoit vain. 800 - 1000 rpm on tyhjäkäyntikierroksia. Veto alkaa hieman yläpuolelta.

    Sitten voikin antaa mennä kolmosella samaa vaihdetta käyttäen nopeuteen 130 km/h ja siellä vaihto vitoselle tai kutoselle.

    Näin siis kun haluaa kohtalaisen kiiruusti lähteä vähin vaihteen vaihdoin. Itse en ole koskaan pelännyt kierrosten käyttöä. Toisille se on kauhistus. Jos taas tietä ylitetään, lähtö on paikaltaan ja ykkönen ainoa oikea vaihde. Kysymys on siitä hetkestä, kun lähtökäsky annetaan, ei siitä hetkestä, kun auto alkaa liikkua.



      
  • Böpi:

    Jokainen tietää, että 20 nopeudessa bensakoneella pitää olla kakkonen tai max kolmonen sisällä.


    Näinhän se on. Ei kuitenkaan tartte sitä ykköstä onneksi useinkaan vaihtaa ja useat risteykset menee kolmosellakin.



    Böpi:

    800 - 1000 rpm on tyhjäkäyntikierroksia. Veto alkaa hieman yläpuolelta.


    On sitä vetoa allekin tuon, mutta melko heikosti toki. 1200 rpm alkaen tulee kiihdyteltyä varmaan päivittäin.



    Böpi:

    Sitten voikin antaa mennä kolmosella samaa vaihdetta käyttäen nopeuteen 130 km/h ja siellä vaihto vitoselle tai kutoselle.


    Tästä itsekin pidän, kun kuitenkin haluan ajaa manuaalilla paljon mieluummin kuin automaatilla. Ja 150 km/h asti taitaa riittää kolmonen.

      
  • Penteles:

    Metsähaka:
    Joo, kyllähän voi LUVATA kaikenlaista, mutta onko jo toteutettu? :hug:

    Oletko lukenut tämän:
    https://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettua/ajettua-peugeot-3008-hybrid4




    Siis "lupaus"? :tongue:

      
  • 235+255:

    Böpi:
    Jokainen tietää, että 20 nopeudessa bensakoneella pitää olla kakkonen tai max kolmonen sisällä.

    Näinhän se on. Ei kuitenkaan tartte sitä ykköstä onneksi useinkaan vaihtaa ja useat risteykset menee kolmosellakin.

    Böpi:
    800 - 1000 rpm on tyhjäkäyntikierroksia. Veto alkaa hieman yläpuolelta.

    On sitä vetoa allekin tuon, mutta melko heikosti toki. 1200 rpm alkaen tulee kiihdyteltyä varmaan päivittäin.

    Böpi:
    Sitten voikin antaa mennä kolmosella samaa vaihdetta käyttäen nopeuteen 130 km/h ja siellä vaihto vitoselle tai kutoselle.

    Tästä itsekin pidän, kun kuitenkin haluan ajaa manuaalilla paljon mieluummin kuin automaatilla. Ja 150 km/h asti taitaa riittää kolmonen.




    Tiedä nuista nykyhärpäkkeistä, mutta mulla oli kerran kulkine jolla ajoi vitosella 50 ja nikottelemtta siitä kiihtyi nopeuteen 200 (suurempaa en uskaltanut kokeilla Suomessa!) :tongue:

      
  • Metsähaka:

    Penteles:
    Metsähaka:
    Joo, kyllähän voi LUVATA kaikenlaista, mutta onko jo toteutettu? :hug:

    Oletko lukenut tämän:
    https://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettua/ajettua-peugeot-3008-hybrid4


    Siis "lupaus"? :tongue:


    Ei enää pelkkä "lupaus": Ajokokemus antoi vakuuttavan kuvan uuden tekniikan toimivuudesta. :tongue:

      
  • Metsähaka:

    Penteles:
    Metsähaka:
    Joo, kyllähän voi LUVATA kaikenlaista, mutta onko jo toteutettu? :hug:

    Oletko lukenut tämän:
    https://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettua/ajettua-peugeot-3008-hybrid4


    Siis "lupaus"? :tongue:




    Tämä Peugeot on myös nelivetoinen eikä etu- ja taka-akselin välillä ole mekaanista yhteyttä.

    image



    http://www.ksml.fi/teemat/autot/muut_kulkuneuvot/peugeotilta-kähevä-sähköauto/602058

      
  • Penteles:

    Metsähaka:
    Penteles:
    Metsähaka:
    Joo, kyllähän voi LUVATA kaikenlaista, mutta onko jo toteutettu? :hug:

    Oletko lukenut tämän:
    https://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettua/ajettua-peugeot-3008-hybrid4


    Siis "lupaus"? :tongue:

    Ei enää pelkkä "lupaus": Ajokokemus antoi vakuuttavan kuvan uuden tekniikan toimivuudesta. :tongue:




    Onkohan tuo parempi kuin Lexus RX:n onneton systeemi?



      
  • Nyt on taas alla tuoreehko 9tkm ajettu Mondeo 2.0TDCi, mutta toisin kuin viimesyksynä, tällä kertaa ajellaan manuaalilla. Ja uskomatonta kyllä, tuo paikoin aika järjettömän hidas reagointi kaasuun ja sen vuoksi hankala liikkeellelähtö silloin kun yrittää ripeästi lähteä vaivaa tätäkin. Ei siis ollutkaan niin paljon automaatin syytä kuin aluksi kuvittelin. Varsinkin alle 2000 rpm turbo ei vain herää kuin pitkältä tuntuvan odottelun jälkeen.



    Täytyy vielä tutkia onko tämä edes se olettamani 103kW versio kun välillä on niin vaivaisen tuntuista meno lappu lattiassa ajettaessa. Vakkari päällä toimii kyllä hyvin.

      
  • Kävin tosiaan kokeilemassa tuon Volkkarin 170 hv:n TDI:n DSG:llä. Luistonesto päällä se kieltämättä tuntuu empivän ripeissä liikkeellelähdöissä vähän liikaa. Luistonesto pois kytkettynä se kyllä lähtee renkaat vinkaisten, kun kerää hieman ahtopainetta ennen lähtöä jarru pohjassa. En tiedä sitten onko Superbissa erilainen systeemi kuin Golf GTD:ssä. Yllättävä huomio oli se, että kun auto on päässyt liikkeelle alkukiihtyvyys tuntuu jopa 211 hv:n bensaturboa väkevämmältä. Toisaalta jossainhan sen suuremman vääntömomentin täytyykin näkyä. Taajamanopeuksien yläpuolella TSI Scirocco toki pesi GTD Golfin kiihtyvyydessä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit