Nyt niitä sähköautoja alkaa tulla... miten verotus Suomessa?

22 kommenttia

Tässä linkki Tuulilasin artikkeliin:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/renault-fluence-ze-hinnoiteltiin-euroopassa



Renault-Nissanilla oleva akkujen vaihtojärjestelmä on tähän mennessä käyttökelpoisin ratkaisu sähköautoissa, siis ennen kuin akkujen varauskyky kasvaa aikaa myöten riittävksi riittäväksi (yhdellä latauksella n. 500 km:n ajomatka).



  
  • Sähköautot tulevat jäämään marginaaliseksi autoluokaksi täällä pitkien talvien ja etäisyyksien maassa. Verotuksellahan voidaan hintaa halventaa, mutta epäilen täysin akuilla toimivan auton käytettävyyttä taajamien ulkopuolella. Odotellaan ihan oikeita käyttökokemuksia. Hybridit,kuten prius ja insight tuntuvat toimivan hyvin.

      
  • Läheskään kaikilla autoilla ei ajeta milloinkaan taajaman ulkopuolella.



    Esim. meidän kakkosautolla ei ole kertaakaan käyty mökillä eikä kaiketi edes oikealla maantiellä. Kaupunkimoottoriteitä on toki ajeltu, mutta niissäkin ajomatkat ovat todella lyhyitä. Kun asiaa nyt oikein miettii, niin tuskin on esim. kaukovaloja jouduttu käyttämään kertaakaan.



    Uskon, että kaltaisiamme autoilijoita on satoja tuhansia. Naapuristossakin näyttää kakkosautot jäävän pihalle seisomaan, kun lähtevät mökeille ym. ykkösautoillaan.



    Toki näillä hinnoilla sähköautot ovat vielä varsin kaukana sopivan hintaisista kakkosautoista, mutta kaikki aikanaan.

      
  • Toki niillekin "kaupunkiautoille" voi tulla joskus tarvis poiketa tien päälle, ja nykyisellään joku kuppainen reilun satkun toimintasäde on kyllä aivan hanurista. Ja jos tuota thinkiä ajatellaan, niin sen hinta on viisinkertainen kokoisiinsa verrattuna, eli aika kaukana ollaan. Ja siihen kun vielä ottaa huomioon Suomen valtion "myönteisyyden" näissä asioissa (siis puheissa ollaan, teoissa ei...) niin saamme venttailla. Pitkään. :frowning:

      
  • Ammattilainen:

    Toki niillekin "kaupunkiautoille" voi tulla joskus tarvis poiketa tien päälle, ja nykyisellään joku kuppainen reilun satkun toimintasäde on kyllä aivan hanurista. Ja jos tuota thinkiä ajatellaan, niin sen hinta on viisinkertainen kokoisiinsa verrattuna, eli aika kaukana ollaan. Ja siihen kun vielä ottaa huomioon Suomen valtion "myönteisyyden" näissä asioissa (siis puheissa ollaan, teoissa ei...) niin saamme venttailla. Pitkään. :frowning:




    Kai Thinkin voi ihan perustellusti unohtaa näissä vertailuissa. Se ei ole muutenkaan missään suhteessa kilpailukykyinen tuote näissä vertailuissa. Leafin hinta voisi olla tuossa verailussa 1,5 kertainen. Jos tuo nyt sitten kertoo jotain matkasta, niin ei kai enää niin kovin kaukana olla.

      
  • Turha sitä Thinkiä näihin keskusteluihin on vetää. Se on vaihtoehto korkeintaan mopoautolle ja siltikin hinnoiteltu täysin kuutamolle. Sääli, kun on suomalainenkin.



    Mitsubishi i-Miev on varmaan ensimmäinen Suomessakin markkinoille tuleva sähköauto, jota voi pitää vaihtoehtona "oikeille" autoille. Saapa nähdä, tammikuussa ollaan viisaampia.

      
  • Katainen tunnetusti ei ole autoilun ylin ystävä, eli tämäkään idea ei saane minkäänlaista verollista etua.

      
  • NHB:

    Ammattilainen:
    Toki niillekin "kaupunkiautoille" voi tulla joskus tarvis poiketa tien päälle, ja nykyisellään joku kuppainen reilun satkun toimintasäde on kyllä aivan hanurista. Ja jos tuota thinkiä ajatellaan, niin sen hinta on viisinkertainen kokoisiinsa verrattuna, eli aika kaukana ollaan. Ja siihen kun vielä ottaa huomioon Suomen valtion "myönteisyyden" näissä asioissa (siis puheissa ollaan, teoissa ei...) niin saamme venttailla. Pitkään. :frowning:


    Kai Thinkin voi ihan perustellusti unohtaa näissä vertailuissa. Se ei ole muutenkaan missään suhteessa kilpailukykyinen tuote näissä vertailuissa. Leafin hinta voisi olla tuossa verailussa 1,5 kertainen. Jos tuo nyt sitten kertoo jotain matkasta, niin ei kai enää niin kovin kaukana olla.




    Leafin hintaa Suomessa ei tiedä vielä kukaan, eikä se taatusti tule olemaan yhtä kilpailukykyinen kuin joissain muissa maissa. Eli aika kaukana mitä suurimmalla todennäköisyydellä ollaan vieläkin....

      
  • ddr5:

    Katainen tunnetusti ei ole autoilun ylin ystävä, eli tämäkään idea ei saane minkäänlaista verollista etua.




    Katainenko tässä se ongelma on?



    Autoveroa on kannettu 52 vuotta. Voitko rehellisesti osoittaa siltä ajanjaksolta yhdenkin valtiovarainministerin, jota meidän autoilijoiden tulisi erityisesti kiittää myönteisistä veroratkaisuista?

      
  • Leafin hinta monissa Euroopan maissa on jo tiedossa. Niiden perusteella suomihinnan arvioiminen ei ole mitenkään erityisen vaativaa. Eikä tässä mitään todennäköisyyksiä tarvitse laskea. Veroprosentt on ihan yleistä tietoa.

      
  • Sähköauton autoveroprosentti on 12,2 %:a ov-hinnasta laskettuna.



    Niinpä ov-hinnaltaan 40.000 euroa maksavassa autossa on autoveroa 4.880 euroa. Siitä seuraa edelleen se, että autoverottomissa maissa n. 35 tonnia maksava sähköauto maksaa Suomessa n. 40 tonnia. Ei siinä sen korkeampaa matematiikkaa tarvita.



    Tarkkaa hinta-arviota annettaessa täytyy huomioon ottaa myös alv:n verokannat eli Suomessa 23 %, Ruotsissa 25 % ja Saksassa 19 %:a.

      
  • https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/nissan-leafin-ennakkomyynti-keskeytettiin



    Leafin ennakkomyynti on ollut vahvaa. Kun vertaa noita lukuja Thinkin myyntiin, niin ero on valtava. Uudenkaupungin tehdasta ajatellen Leaf on huono uutinen.

      
  • No jos leafin hinta olisi vähän päälle 40 tonnia, korean samankokoisia automaattikippoja saa silti vielä 2 sillä rahalla, eli en ainakaan itse ostaisi....

      
  • Ammattilainen:

    No jos leafin hinta olisi vähän päälle 40 tonnia, korean samankokoisia automaattikippoja saa silti vielä 2 sillä rahalla, eli en ainakaan itse ostaisi....




    Toisaalta Priustakin myydään ihan mukavasti, vaikka maksaakin pitkälti yli 30 tonnia ja vaikka niitä korean automaattikippoja saa 2 rahalla..

      
  • Prius myy hyvin, sitä ei käy kieltäminen. Mutta 32 tonnia maksaa prius halvimmillaan, ja siihen pitäisi vielä pistää kymppi päälle....jossain se ympäristöystävällisyyden raja tulee ihmisilläkin vastaan. Minun kukkaronnyörini eivät ainakaan niin levällään viherpiipertämiselle ole... :grin:

      
  • sjvirt:



    Toisaalta Priustakin myydään ihan mukavasti, vaikka maksaakin pitkälti yli 30 tonnia ja vaikka niitä korean automaattikippoja saa 2 rahalla..




    Nykyinen Prius nyt kuitenkin täyttää useimpien autolleen asettamat vaatimukset eikä maksa aivan tolkuttomia kokoonsa ym nähden, Leafin ominaisuudet riittävät paljon pienemmälle osalle autoilijoista ja hinta on suhteessa todella kova.



    Eiköhän Leafin tilauslista täyty aika nopeasti muutamista viherpesua harrastavista yrityksistä ja yksilöistä, jotka haluavat saada ensimmäisten joukossa sähköauton oman markkinointinsa tueksi. Myöhemmin nähdään sitten mihin itse tuotteesta on tai ei ole.

      
  • sjvirt:



    Katainenko tässä se ongelma on?

    Autoveroa on kannettu 52 vuotta. Voitko rehellisesti osoittaa siltä ajanjaksolta yhdenkin valtiovarainministerin, jota meidän autoilijoiden tulisi erityisesti kiittää myönteisistä veroratkaisuista?




    Ei nyt mikään Kataisen puolustuspuhe, mutta eikö nykyinen hallitus ole tasan ensimmäinen joka on aika merkittävästi järkevöittänyt tuota veroa?



    Veron poistamisessa pitää aina etsiä korvaava tulonlähde - käyttömaksut vai joku muu?



    Kukaan ei ikinä halua maksaa mitään mutta saada pitää kaikki, siinähän se on verotuksen ongelma. Nykymallilla paljon valinnanvaraa jää kuluttajalle, autoa valitessaan voi myös pitkälle päättää maksettavan veron määrästä.

      
  • AkiK:

    sjvirt:


    Toisaalta Priustakin myydään ihan mukavasti, vaikka maksaakin pitkälti yli 30 tonnia ja vaikka niitä korean automaattikippoja saa 2 rahalla..


    Nykyinen Prius nyt kuitenkin täyttää useimpien autolleen asettamat vaatimukset eikä maksa aivan tolkuttomia kokoonsa ym nähden, Leafin ominaisuudet riittävät paljon pienemmälle osalle autoilijoista ja hinta on suhteessa todella kova.




    Noinhan se menee. Ei Priuskaan mikään menestys ainakaan Suomessa ollut, kun I-koppaista ei otettu tänne lainkaan myyntiin. Olisi maksanut 50 tonnia.



    II-koppainenkin alkoi vetämään vasta 1.1.2008 tapahtuneen verouudistuksen jälkeen, vaikka toki olikin tarjolla jo ensiesittelystään lähtien. Verojen alentaminen laski hinnan 40 tonnista reiluun 30 tonniin.



    Nykyistä III-koppaa onkin sitten myyty jo ihan mukavasti ensiesittelystään lähtien.



    Leafista en mene takuuseen, kun ei moista keksintöä ole livenä nähnyt. Jotenkin vaan kuvittelin sen olevan Korollan kokoinen eli ei mitenkään merkittävästi Priusta pienempi.

      
  • Leafin ominaisuudet fyysisen koon suhteen vastannevat kokolailla hyvin Insightia ja hieman isompaa Priusta, mutta ehkä ne muut "ominaisuudet" ovat juuri sitten ne, että siitä ei ole ns. pitkän matkan autoksi....suht kookas kaupunkiauto ei vaan vakuuta.

      
  • AkiK:



    Ei nyt mikään Kataisen puolustuspuhe, mutta eikö nykyinen hallitus ole tasan ensimmäinen joka on aika merkittävästi järkevöittänyt tuota veroa?

    Veron poistamisessa pitää aina etsiä korvaava tulonlähde - käyttömaksut vai joku muu?

    Kukaan ei ikinä halua maksaa mitään mutta saada pitää kaikki, siinähän se on verotuksen ongelma. Nykymallilla paljon valinnanvaraa jää kuluttajalle, autoa valitessaan voi myös pitkälle päättää maksettavan veron määrästä.




    2003 tapahtui aika merkittävä muutos verotuksessa. Sen jälkeenhän käytettyjen tuonti otti kunnolla tuulta purjeisiinsa.

      
  • NHB:


    2003 tapahtui aika merkittävä muutos verotuksessa. Sen jälkeenhän käytettyjen tuonti otti kunnolla tuulta purjeisiinsa.




    Muutoksesta ei vain voi kiittää silloista hallitusta, vaan EY tuomioistuinta ja korkeinta hallinto-oikeutta.

      
  • NHB:

    2003 tapahtui aika merkittävä muutos verotuksessa. Sen jälkeenhän käytettyjen tuonti otti kunnolla tuulta purjeisiinsa.




    Niin tapahtui, mutta ei suinkaan kotimaisten poliitikkojen hyväntahtoisuuden vuoksi.



    Päinvastoin, kotimaiset poliitikot kielsivät viimeiseen asti, että suomalaisessa verotuksessa olisi jotain vikaa vikaa vikaa. EY-tuomioistuin sitten iski nyrkkiä pöytään ja vapautti käytettyjen tuonnin.

      
  • Sähköutojen yleistyminen riippuu paljon enemmän siitä, kuinka ne menestyvät markkinoilla, joilla oikeasti myydään paljon autoja. Akkuja pitäisi kehittää viellä paljon isommiksi energiavarstoiksi ja ennenkaikkea turvallisemmiksi. Useat akkupalot hidastavat suosiota.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit