Nelivetoautot

38 kommenttia
2»
  • Aloittaja.

    Kysyisinkin mielipidettänne miten hyvin Volvon ja Peugeot-Citroenin nelivetotekniikka tulee toimimaan kun siinä yhdistetään polttomoottori ja sähkömoottori, kumpikin omalla akselilla? Miten hyvin niiden yhteispeli saadaan toimimaan?

    Ilmeisesti prosessorit ja varsinkin niiden ohjelmat ovat avainasemassa.




    Prosessorit ja softa ovat avainasemassa, ihan kuten nykyisissä monilevykytkin nelivedoissakin. Sillä erolla, että sähkömoottorin säätö on todennäköisesti paljon tarkempaa ja helpompaa. Kaikki riippuu siis kuinka hyvin softa toimii. Eli eri valmistajien kesken nähtänee hyvinkin erilaisia ratkaisuja. Mitä on korostettu: etenemiskyky, urheilullisuus, ohjattavuus vai jotain muuta. Kuitenkin itse sähkö/automaatio alan ihmisenä olen vakuuttunut sähköisen moottorin ohjauksen ylivertaisudesta. Maksimimomentti (ac-oikosulkumoottori + vektorisäätö esim nosturisovellukset) on käytössä on 0rpm lähtien. Eli sähköinen moottori ei ole se rajoittava tekijä väännön säädössä ja jakautumisessa pienillä tehoilla taikka nopeuksilla.

      
  • PSA on käyttänyt autoissaan robottivaihteistoa, Peugeot 2Tronic ja Citroen BMP, koska se säästää polttoainetta toisin kuin tavanomainen automaattivaihteisto.



    Näissä vaihteen vaihtuminen erityisesti kiihdytysvaiheessa aiheuttaa vauhdin notkahtamisen.

    Tähän voisi sähkömoottori antaa oivan avun tulemalla tehokkaasti mukaan vetoon vaihtamisen ajaksi.

    Varsinkin kun kiihdytyksessä todennäköisesti sähkömoottori tulee avustamaan polttomoottoria jo muutenkin. Ohjelmoidaan vaan lisää tehoa sähkömoottorille vaihtokohtiin.

      
  • Aeronautti:


    orisäätö esim nosturisovellukset) on käytössä on 0rpm lähtien. Eli sähköinen moottori ei ole se rajoittava tekijä väännön säädössä ja jakautumisessa pienillä tehoilla taikka nopeuksilla.




    En minäkään sitä sähkömoottorin ohjausta ongelmana näe, mutta sen turbodieselin tehoon kunakin hetkenä vaikuttaa niin moni muuttuja moottorin kuormituksesta, ahtopaineeseen ja pyörimisnopeuteen, että kuinka hyvin se on ajonhallintasoftan hallittavissa voi ollakin jo vähän eri juttu.

      
  • Aeronautti:

    Aloittaja.
    Kysyisinkin mielipidettänne miten hyvin Volvon ja Peugeot-Citroenin nelivetotekniikka tulee toimimaan kun siinä yhdistetään polttomoottori ja sähkömoottori, kumpikin omalla akselilla? Miten hyvin niiden yhteispeli saadaan toimimaan?

    Ilmeisesti prosessorit ja varsinkin niiden ohjelmat ovat avainasemassa.


    Prosessorit ja softa ovat avainasemassa, ihan kuten nykyisissä monilevykytkin nelivedoissakin. Sillä erolla, että sähkömoottorin säätö on todennäköisesti paljon tarkempaa ja helpompaa. Kaikki riippuu siis kuinka hyvin softa toimii. Eli eri valmistajien kesken nähtänee hyvinkin erilaisia ratkaisuja. Mitä on korostettu: etenemiskyky, urheilullisuus, ohjattavuus vai jotain muuta. Kuitenkin itse sähkö/automaatio alan ihmisenä olen vakuuttunut sähköisen moottorin ohjauksen ylivertaisudesta. Maksimimomentti (ac-oikosulkumoottori + vektorisäätö esim nosturisovellukset) on käytössä on 0rpm lähtien. Eli sähköinen moottori ei ole se rajoittava tekijä väännön säädössä ja jakautumisessa pienillä tehoilla taikka nopeuksilla.


    Optimisminne on lähes liikuttavaa, mutta kun ei kaiketi ole vielä todisteita tekniikan toimivuudesta, niin ei kannata pidättää hengitystä jne.



    Hyvän nelivedon tunnusmerkki on jokaisen pyörän momentin tunnistus. Eli etu- eikä takapää tai siellä yksittäinen pyörä tee omin päin kiihdytystä, jarrutusta tai laiskottelua (joka johtaa hallinnan menetyksen kautta ties mihin).



    Kun esim. polttomoottorista etuvetoautoa yhdistetään sähköiseen takavetoon ilman mekaanista yhteyttä, säätöfunktiolla on todella kovat vaatimukset, varsinkin kun ohjaustiedot ovat vajavaiset. Helpommalla varmasti tekisi nelivetoisen sähköauton kuin "drive by wire" hybridin.



    Pahimmassa tapauksessa sähköinen takaveto aiheuttaa energiantuhlausta tai jopa onnettomuuden. Tuskin näiden kehityksessä on liukkaan kelin ajettavuus etusijalla, vaikka esim. Suomessa se onkin melko tärkeää.

      
  • Sähkömoottori vaikuttaa siis takapyöriin.

    Videolla näkyy 1:03 minuutin kohdalla ettei luistonesto lumella ole ihan vielä parhaimmillaan kun takapyörä pääsee noinkin paljon pyörähtämään, vai onko sallituissa rajoissa?



    https://www.youtube.com/watch?v=Ee5Q_nSTtH8&feature=player_embedded

      
  • Penteles:

    Sähkömoottori vaikuttaa siis takapyöriin.
    Videolla näkyy 1:03 minuutin kohdalla ettei luistonesto lumella ole ihan vielä parhaimmillaan kun takapyörä pääsee noinkin paljon pyörähtämään, vai onko sallituissa rajoissa?


    Veit jalat suustani. Tuollaisella protolla ehkä uskaltaisin lähteä risteyksesti paikalta liikkeelle, tai ajaa kävelyvauhtia tiukissa mutkissa, ihan kuin "promokuvissakin". Näiden perusteella en ottaisi normaaleihin siirtymiin.



    PS. Sikäli otan sanani takaisin, että näköjään näitä yritetään testata jopa lumella. Ja auttavasti toimivatkin kävelyvauhdissa. Jäällä ja maantienopeudella jää nähtäväksi...

      
  • No eipä tuo näyttänyt luistelleen edes nimeksi.

      
  • FARwd:

    No eipä tuo näyttänyt luistelleen edes nimeksi.


    Tässä on kai tarkoituksena vertailla nelivetoja "nelivetoihin", eikä esim. takavetokinnereihin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit