http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/lexus-merkkien-merkki-vuonna-2011
Lexus jälleen ylivoimainen.
Kärki:
Lexus 908
Porsche 876
Toyota 831
BMW 805
Subaru 801
Ja pohjalla:
Renault 737
Peugeot 733
Chrysler 727
Fiat 696
Chevrolet 694
Ja kohta joku kääntää tuonkin, että ranskalaiset ovat ylivoimaisia
Lexuksen tai Porschen tai BMW:n tai muun kalliin laatuauton ostajalle tietäisi kasvojen menetystä, jos hän tunnustaisi olevansa tyytymätön autoonsa. Toyotan ostajat taas - he taitavat olla automerkkiinsä urautuneita taviksia, jotka ovat kaikkeen tyytyväisiä. Lienevätkö he muuta automerkkiä kokeilleetkaan. Ruoste kuuluu asiaan - on Toyotan omistajan iskulause.
Jälkimmäisen ryhmän (Peugeot, Fiat etc.) autolijat taas ovat individualisteja, jotka uskaltavat olla tyyytymättömiä valintoihinsa ja kokeilla välillä jotain uutta ja erilaista.
Pakko puuttua tuohon Tojotan ruostumiseen, tässä tutkimuksessa oli kyse uudehkoista, max 6 vuotiaista autoista ja ainakin jo E120 korimallin Corollassa ruostesuojaus on ensiluokkaista. Vanhat Tojot erikseen ja tietenkin muunmerkkiset japsit kuten surullisen kuuluisa Mazda murenee käsiin.
SO2001:
Hoh hoijaa...
Toyota Carina E:ssä on sinkkikori vm.92 - ja nykyisin alkaa jo hiukan ruostuneita näkyä liikenteessä mutta jos markkinoita seuraa, niin kyllä tuon ikäsillä on keskimäärin sellaiset 400-500tkm jo ajeltukin. Ei siis paha ruosteelle. Myös 100-sarjan Corolla vm.92- on varsin hyvin kestänyt ruostetta. Huonoin malli "viime vuosilta" oli vm.87-92 välillä, joka sekään ei kantavista rakenteista hurjan huono ollut. Tämän edeltäjä oli parempi, koska ne suojattiin maahantuojan toimesta Suomessa.
70-luvulla pikku-Corolla oli paksua peltiä, mutta ns. iso-Corolla lienee kaikista huonoin malli kun öljykriisin jälkeen pelti oli ohutta japskeissa. Mutta jos oikeasti ruostuvaa Toyotaa haetaan, niin mennään 70-luvulle tai esim. 80-luvun alun Camryyn.
Toisaalta 70-luvun ranskikset ja 80-luvun sakut oli kyllä ihan yhtä rapeita keskimäärin. Myös japskien välillä tosin on suuria eroja. 80-luvulla Mazda oli hyvä, kun taas Subaru, Nissan ja Honda heikkoja. Uudemmista vain Mazdalla ja Nissanilla on ollut ongelmia korin kanssa. Mazda lienee ainut tässä asiassa taantunut japanilainen merkki - johtuikohan sekin samassa asiassa taantuneesta Fordista?