Tuore artikkeli:
http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article628677.ece
- sieltä poimittua:
"Kataisen ympäristöystävällisen autoverolain mukaan sähköautoissa on oltava akut mukana, koska ne ovat sen toiminnalle välttämättömiä. Mitään muutosta lakiin ei ole näköpiirissä"
Uuniperuna-Masan mukaan meillä on maailman paras autoverolaki.
Nyt se sama laki estää sähköautojen myynnin.
Onneksi autotehtaat tekevät päätöksensä muille markkinoille ja jos Renault-Nissan katsoo vuokra-akkujen olevan se oikea järjestelmä, niin Suomi mukautuu siihen päätökseen. Verta ja kyyneliä se sopeutuminen voi vaatia, mutta onhan meillä kokemusta siitä, kun lainsäätäjälle tulee turpaan EU-tuomioistuimessa autoveroasioissa.
Minusta olisi hauska tietää, mistä nämä täysin pa olevat valtiot ottavat rahat kaikkiin tukiaisiin. Tuntuu ettei nykyään mikään toimi ilman valtion tukea, etenkin jos siihen liittyy jokin ympäristönäkökulma. Eiköhän ne sähköautot tule ihan silloin kun niiden pitääkin, eli siinä vaiheessa kun teknologia on riittävällä tasolla.
AkiK:
Teknoligian kehittymistä voidaan nopeuttaa sitä tukemalla ja sen haluttavuutta lisäämällä.
Valtioilla joilla on suurin intressi tukea sähköautojen teknologian kehittämistä ja käyttöönottoa on omaa autoteollisuutta. Samalla tulee tuettua päästötavoitteita.
Penteles:
Joissakin asioissa näin on, mutta sähköautoteknologian kehittymisen esteet ei ole pelkällä rahalla välttämättä voitettavissa. Akkuteknologiassa pitää tapahtua mullistavia asiota ennen kuin se on sähköauton vaatimalla tasolla eikä pelkkä rahan kaataminen, varsinkaan rahan kaataminen loppukäyttäjä pussiin tuotekehittäjien sijaan, ole mikään tae siitä, että em. mullistavia keksintöjä ylipäätään koskaan tapahtuu. Yhteiskunnan rahan kaatamissa taas tuotekehitykseen on se ikävä puoli, että mikään ei nykyisessä markkinataloudessa estä ko. tuen saanutta myymästä sillä rahalla kehittelemäänsä tuotetta ja siihen liittyvää IPR:ää ensimmäiselle Saudi-sheikille, joka tulee miljoonien kanssa sitä ostamaan. Tai sitten käy niin kuin European Batteriesille, että pistetään tehdas kiinni kun tavara ei käykään kaupaksi. Kummassakaan tapauksessa julkinen tuki ei tuota sitä hyötyä maksajalle, eli suomalaiselle veronmaksajalla, minkä vuoksi alunperin tukea maksettiin.
Monesti tässä yhteydessä jos joku uskaltaa suhtautua pikkasenkaan kriittisesti sähköautojen akkukehitykseen otetaan vasta-argumentiksi se, kuinka paljon kännyköiden valmiusajat on vuosikymmenien saatossa pidentyneet ja kuinka ennen tiiliskiven kokoisen akun sijaan nykyään kännykässä on postimerkin kokoinen akku. Tässä analogiassa on vaan se perustavaa laatua oleva ajatusvirhe, että kännykkäakun keston paranemiseen on akkuteknologian kehittymistäkin suurempi syy kännykän virrankulutuksen merkittävä pieneneminen miniatyrisoinnin ja integraatioasteen kasvun kautta. Kun sähköautopuolella ei kumpaakaan voi mitenkään tapahtua ihan luonnollisista syistä niin sähköautoakkujen kehityskin tulee näyttämään huomattavasti vaatimattomammalta kuin kännykkäakkujen takavuosien kehitys.
Kyllä. Mutta ei ole yleisesti kovin tehokasta kehittää teknologiaa tukemalla kuluttajia sen ostamisessa. Erityisen huonosti tellaisessa teknologiassa, jonka kehitykseen on jo panostettu erittäin paljon rahaa.
Sähköautojen kohdalla tilanne on vähän monimutkainen.
1. Kaikki muu teknologia on ihan kunnossa, mutta akkuteknologia on kaukana hyvästä niin teknisesti kuin taloudellisesti.
2. Akkuteknologian todellinen kehitys on ollut hidasta, vaikka siihen on jo panostettu erittäin paljon rahaa. Kaupalliset ja tieteelliset toimijat tietävät, että merkittävistä parannuksista saa hyvin ison läjän rahaa.
3. Sähköautojen tuottamat ympäristösäästöt ovat kyseenalaisia, selkeämpi (mutta vähemmän ääneensanottu) tavoite on öljyriippuvuudesta eroonpääsy.
4. Luonnollinen tie sähköautoihin vie ladattavien hybridien kautta.
Sähköautojen tukeminen on kauppa- ja teollisuuspolitiikkaa, ei mitään puhtaisiin faktoihin ja tarkastelun kestäviin arvioihin perustuvaa toimintaa.
Jos oikeasti haluttaisiin liikenteen päästöjä tai öljyriippuvuutta alentaa, se onnistuisi helpoimmin siirtymällä säästeliäimpään tarpeen täyttävään teknologiaan ja verottamalla öljytuotteita kaikissa käyttökohteissa.
Sähköautot tulevat varmasti aikanaan. Meillä ei kuitenkaan ole mitään hyvää syytä yrittää kiirehtiä sitä. Sähköautoille annettu tuki on vastikkeeton tulonsiirto auto- ja akkuteollisuudelle. Sille rahalle meillä lienee parempaakin käyttöä.
Hiilipäästö:
Joo, tuetaan siihen asti ruotsinlaivoja, närpiöläisiä kasvihuoneita, asuntojen peruskorjauksia, maanviljelyä, kesannointia, joukkoliikennettä, yksityisiä lääkäripalveluita, huviveneilyä, jääkiekkojoukkueita, jne. Lista on lähes loputon.
Suomessa ei ole merkittävää autoteollisuutta, joten autojen ostamista ei ole pruukattu pitää niin tärkeänä. Jos meillä olisi autoteollisuutta, niin varmasti tukiaisia jaettaisiin sinnekin, eikä kukaan ihmettelisi.
Edit: Maksoinpa tässä juuri Tekniikan Maailman tilausmaksun ja laskussa killitti arvonlisäveroprosenttina pyöreät 0 %:a.
Onhan se tietysti hienoa, että veronmaksajat tukevat ruotsalaisen Bonnierin eli miljardöörisuvun bisneksiä täällä Härmässäkin.
Tekniikan Maailma (alv 0 %) on toki paljon tärkeämpi asia meille kaikille kuin vaikkapa ruoka (alv 13 %) tai lääkkeet (alv 9 %). Sähköautoilu se vasta turmiollista onkin (alv 23 % ja autovero 12,2 %).
http://www.vm.fi/vm/fi/10_verotus/04_arvonlisaverotus/03_arvonlisaverokannat/Arvonlisaverokannat_Suomessa.pdf
sjvirt:
En voi ymmärtää miksi kotiin tilattujen lehtien ALV on 0%, kun samasta lehdestä saa maksaa 23% kaupan hyllystä ostettuna. ALV:n veropohjaa pitäisi laajentaa ja ottaa verotuksen piiriin nämä vapaamatkustajat. Vääristää kilpailuakin.
slowgear ja Hiilipäästö. Todella hyviä kirjoituksia, täysin samaa mieltä.
Tärkeimmät panostukset sähköautojen teknologian kehittämisessä on energian latauksessa, talteenotossa ja tallennetun energian hyödyntämisessä mahdollisimman tehokkaasti. Tietysti myös akkujen hinta pitäisi olla nykyisiä akkuja edullisempi/auto.
Parasta olisi jos keksittäisi joku nykyisiä akkuja tehokkaampi superakku.
Myös nykyisiin akkuihin voidaan kehittää uutta "aputeknologiaa", kuten esimerkiksi >>nopeampi akkujen lataus<<
Jos pysytään Li-Ion-akuissa, ensimmäiseksi pulaa tulee sen katodin grafiittijauheesta.
Joka tapauksessa kehitys menee järjestyksessä niin että ensin yleistyy mikrohybridit, sitten hybridit, pistokehybridit ja viimein sähköautot.
Penteles:
Näin se mennee.
Pistokehybrideiden pitäisi tulla myyntiin jo vuoden päästä ja siitä se akuilla ajettava matka pitenee aikanaan.
Suomen kaltaisessa maassa tuskin tulemme vuosikymmeniin näkemään pelkällä sähkövoimalla kulkevien autojen enemmistöä. Kaupunkiautot, kaikenmaailman Smartit, Kat ja Aygot sähköistynevät ensimmäisenä. Vähänkin isommissa autoissa on mukana polttomoottori, joka vedetään käyntiin maantielle siirryttäessä.