Viimeksi euro-Fordien kauppiaat ottivat jenkki-Fordit myynti juuri ennen suurlamaa. Kyllähän niitäs Escortin näköisiä Mustangeja ja Bronco-maastureita jonkin verran myytiinkin, mutta sitten tuli bankrotti.
Tietenkin nyt ollaan jo rankasti myöhässä, mutta luulisi homman olevan yhä kannattavaa. Sen verran poskettomia hintoja noista täällä pyydetään, että pitäisi siitä jäädä jotain hyvää myyjälle.
Hieno homma, voi vaikuttaa melko rajusti jo maassa olevien uusikoristen mustangien hintoihin. Nuo sivut kyllä vaikuttivat laadullisesti joltakin opiskelijan harjoitustyöltä
Hip hurraa, nyt saadaan vanhan aikaisia bensakrematorioita vihdoin tänne...
Jep, 19/31 MPG on ihan karmea kulutus, noin 12,5/8 L/100km kaupunki/maantie, sehän on vähemmän kuin nykyisen eurooppalaisen econoboxini kulutus (16,1/7,9). Ja jenkkien mittaustulokset ovat hieman realistisempia kuin EU-standardi. Tosin varmaan hankala päästä noihin arvoihin, ei niin maltillisesti taida viitsi ajaa Vaan bensankulutusta tärkeämpää on mihin hintaan Ford-kauppiaat alkaa niitä myydä. Nykyinen hintatasohan noilla jenkkimuskeleilla on ihan älytön. Mutta jos saavat hinnat alkamaan kolmosella perusmalleille niin alkaa kiinnostamaan. GT:stä olisin valmis maksamaan nelosella alkavan summan, varsinkin avomallista. Tällöin ne olisi järkevässä suhteessa muihin autoihin. Jenkeissähän hinnat lähtevät $23000 eli samasta mistä esim Prius.
Normikulutus kertoo kyllä aika tarkasti sen mikä kulutus on normin mukaisessa ajossa. En oikein näe missä kohtaa siinä valehdellaan. Se jos ei aja normin mukaan on liene jokaisen oma asia.
Aika vaikea on lähteä määrittelemään Eurooppaan kaikkien maiden ajokulttuuriin sopivaa kulutusta kuvaavaa normia, vrt kuumat Etelä-Euroopan maat vs Suomen Lappi, tai Saksa vs hitaiden nopeusrajoituksien maat jne. Suomen oloihin tämä nykynormi sattuu ainakin nopeuksien puoleen sentään suht hyvin.
EU-normin mukaista ajoa ei ole olemassakaan. Se sisältää paljon epäluonnollisia asioita varsinkin nykyautoille. Pointti on siinä, että tietenkään kaikkien ajotyyliä ja -olosuhteita simuloivaa mittausta ei voida tehdä, mutta nykyinen mittaus sisältää paljon mahdollisuuksia parantaa osuvuutta.
Älytön suoritus, kun Mustangin hintaluokka kotimaassaan otetaan huomioon. Eihän siinä ole edes erillisjousitusta!
Jos suorituskykyä katsotaan, niin tuskin Suomessakaan saa tuolla rahalla ruudikkaampaa autoa vaikka jenkkihintoihin verrattuna aika paljon on ilmaa välissä.
Mainittakoon vielä, että tämä "janoinen" jenkki on EPA-normin mukaan huomattavasti taloudellisempi kuin M3.
Suosittelen lukemaan tuon testin. Siinä on aika yllättäviäkin havaintoja.
Kävin Mikkelin Vauhti-Vaunussa tänään vaihdattaan firman autoon renkaita. Siinä odotellessa vilkaisin hallissa olevaa GT:tä. Myyjälle totesin että olisi kiva kokeilla jolloin kaveri ajoi auton ulos ja ruuvasi koekilvet kiinni. Sitten heitettiin puolen tunnin lenkki. Palvelevaa autokauppaa Oikein mukava kokemus, kivasti kulkee. Auto on nimensä mukainen GT eli nopeaan matka-ajoon sopiva sportti. Alusta oli aika mukava jopa routavaurioisilla pikkutiellä missä kävin kokeilemassa mutka-ajoa. Kuitenkin auto oli jämäkästi tiessä ja kurvitkin meni eleettömän varmasti ja tarkasti vauhdilla. Äärirajojen lähellekään en sitä uskaltanut viedä kun myyjä totesi mutkatien alussa että koeajovakuutus jäi tekemättä Maantiellä meno oli tukevaa eikä urat vie autoa, kiitos järkevän rengastuksen (235/18/55) jonka ansiosta myös melutaso pysyi miellyttävällä tasolla jopa reilussa moottoritienopeudessa. Sisältä jenkit osaavat tehdä autot mukavaksi, ajoasento penkissä oli todella hyvä eikä turhan tiukka ja kaasupoljin riittävän jäykkä jopa sirolle 45 kokoiselle sandaalille. Viimeistely ja amteriaalit nyky Ford-tasoa eli ihan siedettävä, varsinkin kun katsoo mihin hintaa sitä jenkeissä myydään. 70 tonnia Suomessa tuntuu kovalta kun jenkeissä 30t taaloina. Vaan kun autotalli.com sivustolta laitoin min teho 400hv niin ei löytynyt yhtään alle 200t autoa. Kun kokeilin 0-100 kiihtyvyys 6s (johon V6 mallikin kykenee) niin halvin siihen pystyvä oli 130 bemari hieman alle 50t. Jos rajaksi pannaan 5s niin sitten mennään jo liki 100t autoihin. Eli siinä suhteessa hinnat on linjassaan vaan ei todellakaan jenkkihintoihin. Siellä BMW 128 on saman hintainen kuin Mustang GT joka suorituskyvyltään ja mukavuudeltaan pesee 128 mennen tullen.
Oliko myyjän kanssa mitään puhetta Suomi-Mustangien varustelusta tai varusteiden hinnoista? Mennäänkö samalla linjalla kuin rapakon takana vai onko jotain ekstrana?
Facelift-Mustang on kyllä voittanut joka ainoan lukemani testin noista jenkkimuskeleista. Lienee siis oikeastikin Camaroa ja Challengeria etevämpi auto. Varsinkin nyt, kun sekä 6- että 8-sylinteriset koneet ovat kaikin puolin nykyaikaisia.
Autot tulee Kanadan kautta eli talvivarustus mukana. Koeajoauto oli vielä Sean Hylandin varustama kori- ja alustasarjoilla sekä tiukemmalla perällä. Muuten varustuksessa normi ilmastointi ja vakionopeussäädin sekä sähköpenkki, tosin mimmikipillä. Audiovarustuksessa oli Ford Sync, poppia ei tosin tullut kuunneltua kun V8 murina riitti Eli varustus riittävä. Näkyvät Suomi-varusteet eli laitettu taakse lisäheijastimia ja peruutusvalo jotka oli hieman tökerösti ruuvattu puskuriin.
Kyllä mielestäni soisi, että noilla hinnoilla löytyisi ainakin automaatti-ilmastointi ja mielellään ksenonitkin eikä parkkitutkastakaan olisi haittaa.
Oliko puhetta, miten varusteet oli hinnoiteltu? Entäpä pitävätkö nuo minun postaamani hinnat paikkansa, ne nimittäin ovat toisen käden tietoa muistaakseni Spinneri-lehden verkkosivuilta.
Noita ei ilmeisesti saa edes perusmalliin, vaan on otettava se Premium-mallinen. Se taas maksaa jenkeissäkin n. 4000 taalaa enemmän. Tietysti tuossa on jotain eurooppalaisittain harvinaisempiakin varusteita vakiona, kuten se sähköpenkki ja tuo Ford Sync-systeemi.
Tiukempi perä lienee maksuton optio. Jännä nähdä, tuo varmasti vaikuttaa päästöihin, että tajuaako verottaja moisen.
Täytyy kyllä sanoa, että tuo Mustang on aivan poskettoman makean näköinen auto.
Huh, tulipas tentattua. Arvostan kovasti jos viitsit vastata. Tuo facelift-Mustang on itseltäni vielä kokematta. Oma vette on kyllä nostanut uskoa jenkkien autonrakennustaitoon.
Joo, hinnat on suoraa alk hinnat esitteestä coupe-malleille. Sinäänsä hauska kun tuosta GT:n 0-60 4,4s ajasta haluaa vielä 0,3s pois niin joutuu pulittaan GT500 melkein tupla hinnan, aika kalliita kymmenyksiä. BOSS 302 ei hintaa annettu mutta tilauksesta saa ja 0-60 taittuu 0,1s nopeammin kuin GT500. Avomallit tekee 7-8 tonnia lisää. Varustehinnoittelusta ei ollut puhetta kun en tosissaan ollut ostamassa. Vaan eiköhän autot tule tilausten perusteella joten raksimaan vain listaa Ford.ca-sivulle mitä haluaa ja sen kanssa kauppiaan puheille.
Koeajoversion hinta oli n.80t josta autoveron osuus n.20t ja alvia 12t eli verottomaksi hinnaksi n. 47t, tekee dollareissa 66t. Eli kohtuu pieneksi ovat saaneet CO2 lukemat eli sinne 200g paikkeille kun veroprosetti n. 30%. Osittain ansio menee tosi pitkälle 6-vaihteelle. 1-5 on aika tiheään välitetty mutta 6 on maantievaihde jolla kiihtyvyys onnetonta normaali maantienopeudessa.
Mustang on tosiaan yksi niistä harvoista nykyautoista joissa on luonnetta ja asennetta, niin ulkoisesti kuin "sisäisesti". Onhan auto halvalla tehty eikä vastaa normia mihin yleensä 70t hintaluokassa törmää mutta ei se auton vika ole vaan Fordin myyntipolitiikan ja verottajan. Varmaankin kuitenkin edullinen ylläpitää ja rakennella jos viitsii itse tilailla jenkeistä netin kautta osia joita löytyy pilvin pimein.
EU-normin mukaista ajoa ei ole olemassakaan. Se sisältää paljon epäluonnollisia asioita varsinkin nykyautoille. Pointti on siinä, että tietenkään kaikkien ajotyyliä ja -olosuhteita simuloivaa mittausta ei voida tehdä, mutta nykyinen mittaus sisältää paljon mahdollisuuksia parantaa osuvuutta.
Kumma kyllä tuo kulutuslukema kuvaa aika htyvin kulutusta omassa ajossani, vaikka tuskin se aivan samanlaista on kuin normissa. Normin alittaminenkaan ei tuota vaikeuksia, jos niin haluaa tehdä. Normia voi tarkentaa, mutta aina se on kuitenkin vain normi ja pitää ymmärtää mitä sillä tarkoitetaan. Autohan on laite jonka kulutus on hyvin paljon kuljettajasta kiinni.
Pointti on kuitenkin siinäkin, että jos EU:ssa määritellään jokin keskimääräinen normi, se ei ikinä osu nappiin läheskään kaikkialla. Suurin autokanta ja vahvin autolobby on Saksassa, määritelläänkö maantieajo Saksan mukaan vai jotenkin muuten?
Mitä tuohon kulutukseen tulee, niin ainakin jenkkitesteissä on äimistelty V8-mallin pientä kulutusta. On kuulemma pienin teholuokassaan (+400 hv). Pitkä kuutonen tuskin vaikuta, sillä muistaakseni euro-normin mukaisessa testissä ei ajeta ollenkaan kutosella.
Sekä V6 että GT-mallista on kyllä penkitetty melkoisia tehoja. Esimerkiksi InsideLinen penkitys tuotti 395 hv pyöriltä.
Ymmärrän kyllä hyvin Mustangin viehätyksen rapakon takana. Siinä saa todella halvalla komean auton hienolla kasikoneella.
Nyt kun noita tompan lukuja katsoo, niin ei voi muuta sanoa kuin että myyjillä on kyllä katteet kunnossa. Ei se SHM varmaan niin paljoa vedä välistä eikä nuo euromuunnoksetkaan niin paljoa maksa. Kyllä tuo silti jonkinlaista kiinnostusta herättää, sillä voin kyllä jossain määrin ymmärtää Mustangin ostajaa noilla Suomi-hinnoillakin. Se on vaan niin pirun hieno retro-design.
En ole Mustangia ostamassa vaan ihan mielenkiinnosta kyselin. Yksi jenkki tähän talouteen saa luvan riittää. Ja Mustangiin en tuota missään nimessä vaihtaisi. Ja tällä hetkellä majapaikka on muualla kuin Suomessa.
Pointti on kuitenkin siinäkin, että jos EU:ssa määritellään jokin keskimääräinen normi, se ei ikinä osu nappiin läheskään kaikkialla. Suurin autokanta ja vahvin autolobby on Saksassa, määritelläänkö maantieajo Saksan mukaan vai jotenkin muuten?
Itse näkisin kuitenkin mielelläni normin, joka huomioisi apulaitteet, sallisi käyttää manuaalivaihteistonkin parasta välitystä, käyttäisi liikenteeseen soveltuvia kiihdytyksiä...
Kuten sanottua, ei normi kuvaa ikinä kaikkien tyyliä, mutta nykyinen normi ohjaa kehitystä väärään suuntaan olemalla liian kaukana keskimääräisestä liikenteestä. Valmistajat esittelevät kilvan toinen toistaan pienempiä kulutuslukemia, mutta samaan aikaan vertailukutusten ero normikulutuksiin vain kasvaa.
Ford suunnitelee seuraavasta Mustagista maailmanauton. Eli 2014 pitäisi olla Euroopassakin ihan virallisesti Mustangit myynnissä. Juts sopivasti kun tuleva liisari päättyy Luulisi hintojenkin putovan "järkevälle" tasolle.
Tuollaisella 2011 Mustang GT Premiumilla (man.) on nyt ajeltu reilu 6kk ja voin sanoa, että auto miellyttää joka päivä yhä enemmän. Dynottaessa omasta yksilöstä irtosi vakiona 430hp ja 550Nm eli kyllä sillä jonnekin ehtii. Jenkkimarkkinoilla rahoilleen saa tällä autolla kyllä ehdottomasti parhaan vastineen, jos suorituskyky on hakusessa.
Taitaa olla kunnon lama tuloillaan..
Viimeksi euro-Fordien kauppiaat ottivat jenkki-Fordit myynti juuri ennen suurlamaa. Kyllähän niitäs Escortin näköisiä Mustangeja ja Bronco-maastureita jonkin verran myytiinkin, mutta sitten tuli bankrotti.
Tietenkin nyt ollaan jo rankasti myöhässä, mutta luulisi homman olevan yhä kannattavaa. Sen verran poskettomia hintoja noista täällä pyydetään, että pitäisi siitä jäädä jotain hyvää myyjälle.
Hieno homma, voi vaikuttaa melko rajusti jo maassa olevien uusikoristen mustangien hintoihin. Nuo sivut kyllä vaikuttivat laadullisesti joltakin opiskelijan harjoitustyöltä
Hip hurraa, nyt saadaan vanhan aikaisia bensakrematorioita vihdoin tänne...
Ceddar:
Jep, 19/31 MPG on ihan karmea kulutus, noin 12,5/8 L/100km kaupunki/maantie, sehän on vähemmän kuin nykyisen eurooppalaisen econoboxini kulutus (16,1/7,9). Ja jenkkien mittaustulokset ovat hieman realistisempia kuin EU-standardi. Tosin varmaan hankala päästä noihin arvoihin, ei niin maltillisesti taida viitsi ajaa Vaan bensankulutusta tärkeämpää on mihin hintaan Ford-kauppiaat alkaa niitä myydä. Nykyinen hintatasohan noilla jenkkimuskeleilla on ihan älytön. Mutta jos saavat hinnat alkamaan kolmosella perusmalleille niin alkaa kiinnostamaan. GT:stä olisin valmis maksamaan nelosella alkavan summan, varsinkin avomallista. Tällöin ne olisi järkevässä suhteessa muihin autoihin. Jenkeissähän hinnat lähtevät $23000 eli samasta mistä esim Prius.
Tehokkaista autoista (ja monista muista) puhuttaessa totuus kulutukesta menee näin: vale, emävale, normikulutus.
Normikulutus kertoo kyllä aika tarkasti sen mikä kulutus on normin mukaisessa ajossa. En oikein näe missä kohtaa siinä valehdellaan. Se jos ei aja normin mukaan on liene jokaisen oma asia.
Aika vaikea on lähteä määrittelemään Eurooppaan kaikkien maiden ajokulttuuriin sopivaa kulutusta kuvaavaa normia, vrt kuumat Etelä-Euroopan maat vs Suomen Lappi, tai Saksa vs hitaiden nopeusrajoituksien maat jne. Suomen oloihin tämä nykynormi sattuu ainakin nopeuksien puoleen sentään suht hyvin.
EU-normin mukaista ajoa ei ole olemassakaan. Se sisältää paljon epäluonnollisia asioita varsinkin nykyautoille. Pointti on siinä, että tietenkään kaikkien ajotyyliä ja -olosuhteita simuloivaa mittausta ei voida tehdä, mutta nykyinen mittaus sisältää paljon mahdollisuuksia parantaa osuvuutta.
Kovia on Mustangien hinnat Suomessa edelleenkin:
Mustang V6 Coupe alkaen 58 412 euroa
Mustang GT Coupe alkaen 70 748 euroa
Shelby GT500 Coupe alkaen 136 345 euroa
Jenkeissä Mustang on aika samoissa hinnoissa Hyundai Genesis Coupen kanssa. Kymppitonnin noista hinnoista voisi siis iloisesti ottaa pois.
Tuolle kutoskoneisellekin on mitattu kyllä kovia kiihtyvyyksiä. Motortrendissä 5,1s 0-60 mph (96 km/h) ja 0-100 mph 13,1s (160 km/h). Penkissä 308 hv.
Noilla kiihtyvyysluvuilla esimerkiksi edelliskorinen BMW 645i jää niukasti toiseksi ja aika tasatahtia mennään 335i coupen kanssa.
Mustang GT meneekin jo tasatahtia M3:men kanssa suoralla ja jättiyllätyksenä radallakin:
http://www.motortrend.com/roadtests/coupes/1010_2011_2011_ford_mustang_gt_vs_2011_bmw_m3_comparison/index.html
Älytön suoritus, kun Mustangin hintaluokka kotimaassaan otetaan huomioon. Eihän siinä ole edes erillisjousitusta!
Jos suorituskykyä katsotaan, niin tuskin Suomessakaan saa tuolla rahalla ruudikkaampaa autoa vaikka jenkkihintoihin verrattuna aika paljon on ilmaa välissä.
Mainittakoon vielä, että tämä "janoinen" jenkki on EPA-normin mukaan huomattavasti taloudellisempi kuin M3.
Suosittelen lukemaan tuon testin. Siinä on aika yllättäviäkin havaintoja.
Tai sitten katsomaan videon kyseisestä testistä:
https://www.youtube.com/watch?v=uOwSPccbzl4
Kävin Mikkelin Vauhti-Vaunussa tänään vaihdattaan firman autoon renkaita. Siinä odotellessa vilkaisin hallissa olevaa GT:tä. Myyjälle totesin että olisi kiva kokeilla jolloin kaveri ajoi auton ulos ja ruuvasi koekilvet kiinni. Sitten heitettiin puolen tunnin lenkki. Palvelevaa autokauppaa Oikein mukava kokemus, kivasti kulkee. Auto on nimensä mukainen GT eli nopeaan matka-ajoon sopiva sportti. Alusta oli aika mukava jopa routavaurioisilla pikkutiellä missä kävin kokeilemassa mutka-ajoa. Kuitenkin auto oli jämäkästi tiessä ja kurvitkin meni eleettömän varmasti ja tarkasti vauhdilla. Äärirajojen lähellekään en sitä uskaltanut viedä kun myyjä totesi mutkatien alussa että koeajovakuutus jäi tekemättä Maantiellä meno oli tukevaa eikä urat vie autoa, kiitos järkevän rengastuksen (235/18/55) jonka ansiosta myös melutaso pysyi miellyttävällä tasolla jopa reilussa moottoritienopeudessa. Sisältä jenkit osaavat tehdä autot mukavaksi, ajoasento penkissä oli todella hyvä eikä turhan tiukka ja kaasupoljin riittävän jäykkä jopa sirolle 45 kokoiselle sandaalille. Viimeistely ja amteriaalit nyky Ford-tasoa eli ihan siedettävä, varsinkin kun katsoo mihin hintaa sitä jenkeissä myydään. 70 tonnia Suomessa tuntuu kovalta kun jenkeissä 30t taaloina. Vaan kun autotalli.com sivustolta laitoin min teho 400hv niin ei löytynyt yhtään alle 200t autoa. Kun kokeilin 0-100 kiihtyvyys 6s (johon V6 mallikin kykenee) niin halvin siihen pystyvä oli 130 bemari hieman alle 50t. Jos rajaksi pannaan 5s niin sitten mennään jo liki 100t autoihin. Eli siinä suhteessa hinnat on linjassaan vaan ei todellakaan jenkkihintoihin. Siellä BMW 128 on saman hintainen kuin Mustang GT joka suorituskyvyltään ja mukavuudeltaan pesee 128 mennen tullen.
Oliko myyjän kanssa mitään puhetta Suomi-Mustangien varustelusta tai varusteiden hinnoista? Mennäänkö samalla linjalla kuin rapakon takana vai onko jotain ekstrana?
Facelift-Mustang on kyllä voittanut joka ainoan lukemani testin noista jenkkimuskeleista. Lienee siis oikeastikin Camaroa ja Challengeria etevämpi auto. Varsinkin nyt, kun sekä 6- että 8-sylinteriset koneet ovat kaikin puolin nykyaikaisia.
Autot tulee Kanadan kautta eli talvivarustus mukana. Koeajoauto oli vielä Sean Hylandin varustama kori- ja alustasarjoilla sekä tiukemmalla perällä. Muuten varustuksessa normi ilmastointi ja vakionopeussäädin sekä sähköpenkki, tosin mimmikipillä. Audiovarustuksessa oli Ford Sync, poppia ei tosin tullut kuunneltua kun V8 murina riitti Eli varustus riittävä. Näkyvät Suomi-varusteet eli laitettu taakse lisäheijastimia ja peruutusvalo jotka oli hieman tökerösti ruuvattu puskuriin.
Mitenkä muuten, onko näissä euro-Mustangeissa sekventaaliset suuntavilkut? Toisin sanoen, onko moinen systeemi laillinen?
https://www.youtube.com/watch?v=tnxQ--_O0hM
Kyllä mielestäni soisi, että noilla hinnoilla löytyisi ainakin automaatti-ilmastointi ja mielellään ksenonitkin eikä parkkitutkastakaan olisi haittaa.
Oliko puhetta, miten varusteet oli hinnoiteltu? Entäpä pitävätkö nuo minun postaamani hinnat paikkansa, ne nimittäin ovat toisen käden tietoa muistaakseni Spinneri-lehden verkkosivuilta.
Noita ei ilmeisesti saa edes perusmalliin, vaan on otettava se Premium-mallinen. Se taas maksaa jenkeissäkin n. 4000 taalaa enemmän. Tietysti tuossa on jotain eurooppalaisittain harvinaisempiakin varusteita vakiona, kuten se sähköpenkki ja tuo Ford Sync-systeemi.
Tiukempi perä lienee maksuton optio. Jännä nähdä, tuo varmasti vaikuttaa päästöihin, että tajuaako verottaja moisen.
Täytyy kyllä sanoa, että tuo Mustang on aivan poskettoman makean näköinen auto.
Huh, tulipas tentattua. Arvostan kovasti jos viitsit vastata. Tuo facelift-Mustang on itseltäni vielä kokematta. Oma vette on kyllä nostanut uskoa jenkkien autonrakennustaitoon.
Joo, hinnat on suoraa alk hinnat esitteestä coupe-malleille. Sinäänsä hauska kun tuosta GT:n 0-60 4,4s ajasta haluaa vielä 0,3s pois niin joutuu pulittaan GT500 melkein tupla hinnan, aika kalliita kymmenyksiä. BOSS 302 ei hintaa annettu mutta tilauksesta saa ja 0-60 taittuu 0,1s nopeammin kuin GT500. Avomallit tekee 7-8 tonnia lisää. Varustehinnoittelusta ei ollut puhetta kun en tosissaan ollut ostamassa. Vaan eiköhän autot tule tilausten perusteella joten raksimaan vain listaa Ford.ca-sivulle mitä haluaa ja sen kanssa kauppiaan puheille.
Koeajoversion hinta oli n.80t josta autoveron osuus n.20t ja alvia 12t eli verottomaksi hinnaksi n. 47t, tekee dollareissa 66t. Eli kohtuu pieneksi ovat saaneet CO2 lukemat eli sinne 200g paikkeille kun veroprosetti n. 30%. Osittain ansio menee tosi pitkälle 6-vaihteelle. 1-5 on aika tiheään välitetty mutta 6 on maantievaihde jolla kiihtyvyys onnetonta normaali maantienopeudessa.
Mustang on tosiaan yksi niistä harvoista nykyautoista joissa on luonnetta ja asennetta, niin ulkoisesti kuin "sisäisesti". Onhan auto halvalla tehty eikä vastaa normia mihin yleensä 70t hintaluokassa törmää mutta ei se auton vika ole vaan Fordin myyntipolitiikan ja verottajan. Varmaankin kuitenkin edullinen ylläpitää ja rakennella jos viitsii itse tilailla jenkeistä netin kautta osia joita löytyy pilvin pimein.
NHB:
Kumma kyllä tuo kulutuslukema kuvaa aika htyvin kulutusta omassa ajossani, vaikka tuskin se aivan samanlaista on kuin normissa. Normin alittaminenkaan ei tuota vaikeuksia, jos niin haluaa tehdä. Normia voi tarkentaa, mutta aina se on kuitenkin vain normi ja pitää ymmärtää mitä sillä tarkoitetaan. Autohan on laite jonka kulutus on hyvin paljon kuljettajasta kiinni.
Pointti on kuitenkin siinäkin, että jos EU:ssa määritellään jokin keskimääräinen normi, se ei ikinä osu nappiin läheskään kaikkialla. Suurin autokanta ja vahvin autolobby on Saksassa, määritelläänkö maantieajo Saksan mukaan vai jotenkin muuten?
Mitä tuohon kulutukseen tulee, niin ainakin jenkkitesteissä on äimistelty V8-mallin pientä kulutusta. On kuulemma pienin teholuokassaan (+400 hv). Pitkä kuutonen tuskin vaikuta, sillä muistaakseni euro-normin mukaisessa testissä ei ajeta ollenkaan kutosella.
Sekä V6 että GT-mallista on kyllä penkitetty melkoisia tehoja. Esimerkiksi InsideLinen penkitys tuotti 395 hv pyöriltä.
Ymmärrän kyllä hyvin Mustangin viehätyksen rapakon takana. Siinä saa todella halvalla komean auton hienolla kasikoneella.
Nyt kun noita tompan lukuja katsoo, niin ei voi muuta sanoa kuin että myyjillä on kyllä katteet kunnossa. Ei se SHM varmaan niin paljoa vedä välistä eikä nuo euromuunnoksetkaan niin paljoa maksa. Kyllä tuo silti jonkinlaista kiinnostusta herättää, sillä voin kyllä jossain määrin ymmärtää Mustangin ostajaa noilla Suomi-hinnoillakin. Se on vaan niin pirun hieno retro-design.
En ole Mustangia ostamassa vaan ihan mielenkiinnosta kyselin. Yksi jenkki tähän talouteen saa luvan riittää. Ja Mustangiin en tuota missään nimessä vaihtaisi. Ja tällä hetkellä majapaikka on muualla kuin Suomessa.
AkiK:
Itse näkisin kuitenkin mielelläni normin, joka huomioisi apulaitteet, sallisi käyttää manuaalivaihteistonkin parasta välitystä, käyttäisi liikenteeseen soveltuvia kiihdytyksiä...
Kuten sanottua, ei normi kuvaa ikinä kaikkien tyyliä, mutta nykyinen normi ohjaa kehitystä väärään suuntaan olemalla liian kaukana keskimääräisestä liikenteestä. Valmistajat esittelevät kilvan toinen toistaan pienempiä kulutuslukemia, mutta samaan aikaan vertailukutusten ero normikulutuksiin vain kasvaa.
Itsehän en kovin mielelläni näkisi enää yhtään EU-normia jos niitä tehtaillaan tähän asti nähdyllä ammattitaidolla...
Ford suunnitelee seuraavasta Mustagista maailmanauton. Eli 2014 pitäisi olla Euroopassakin ihan virallisesti Mustangit myynnissä. Juts sopivasti kun tuleva liisari päättyy Luulisi hintojenkin putovan "järkevälle" tasolle.
http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/268678/new_ford_mustang_set_for_world_debut.html
Tuollaisella 2011 Mustang GT Premiumilla (man.) on nyt ajeltu reilu 6kk ja voin sanoa, että auto miellyttää joka päivä yhä enemmän. Dynottaessa omasta yksilöstä irtosi vakiona 430hp ja 550Nm eli kyllä sillä jonnekin ehtii. Jenkkimarkkinoilla rahoilleen saa tällä autolla kyllä ehdottomasti parhaan vastineen, jos suorituskyky on hakusessa.
Tuossa vielä kuva:
http://imageshack.us/photo/my-images/820/mustanggt.jpg/
Komea on. Pisti silmään tuo "5.0"-lätkä. On sen verran isolla fontilla, ettei jää huomaamatta.
Harrasteautoksi ottaisin kanssa jos saisin..
Kiitän.
Jos jotain kiinnostaa lukea, niin tuolla on sivukaupalla mielipiteitä ja juttua kyseisestä yksilöstä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3968.0