Tesla vaiko BMW i8

4 kommenttia

Kumpikohan noista kahdesti on parempi vai onko niin että ne kilpailevat eri segmenteissä ? Tesla kait kilpailee suurten premiumautojen luokassa, ja BMW superautoluokassa.



Toinen kysymys on se että tuleeko BMW i8 myymään paljon vai onko se ainoastaan rajoitettu pullistelumalli ? Eli aikooko BMW panostaa tähän sähköautoon, laajemminkin voisi kysyä että panostavatko isot valmistajat sähköautoihin. Ainakaan Toyota ei panosta sähköön.



Molemmat autot ovat tyylikkäitä omalla tavallaan, mutta mielestäni Tesla on erityisen tyylikäs verrattuna tavanomaisiin premium-autoihin. Linjat ovat puhtaat ja etenkin takaosa on hieno.



Tästä päästään siihen että automuotoilu näköjään on vaikea laji, kun suurin osa autoista on rumia. Muotoilumielessä en oikein kehtaisi muilla autoilla ajaa kuin Teslalla taikka vaihtoehtoisesti BMW M4 - mallilla. Ehkäpä tuolla BMW i8:lla kehtaisi myös ajaa vaikka muotoilu on melko futuristista.







  
  • Kotimainen prototyyppi ERA ei noiden rinnalla juuri häpeä.



    Nordschleife vaati aikaa 8:23.56 huippunopeuden ollessa 256 km/h. Hetkellinen 3200 Nm vääntömomentti heittää tämänkin auton nollasta sataan kuudessa sekunnissa.



    http://www.raceabout.fi/era/

      
  • Tuosta ERAsta on tosi pitkä matka valmiiseen markkinoilla hyvin menestyvään sähköautoon. On täysin peruteetonta rinnastaa se Teslaan tai i8:iin.

      
  • BMW myy hyvin ainakin aluksi, se on selvää. Muodoista en pidä ja i3:sen kohdalla sisusta ja muukin muotoilu on normibemaristille outo. Sillä olen ajanut, ihan pirteä kaupunkiauto mutta hiukan heppoisen tuntuinen. Kuljettajan oven kun sulkee niin sivulasit pomppaa ulospäin jne. i8 pitää testata paikkoin, nyt on tullut vain katseltua autoa Munchenin kentällä useasti. Muotokielessä on jotain joka ei nappaa, kivoja yksityiskohtia mutta kokonaisuus ei ole tasapainoinen. i3:n vaihteenvalitsin oli ilmeisesti virhe ja i8:n kohdalla palattiin vanhaan eli sisusta on taattua bemaria eikä pelota ostajia.

    Valmistajat ovat kovalla tohinalla menossa sähköön sillä onhan sähkömoottori ylivoimainen polttomoottoriin verrattuna. Kun latausverkosto saadaan kuntoon, sähköauto on erittäin kilpailukykyinen polttomoottoreille. Varmasti valmistajat pohtivat mistä saada huoltoeuroja kun sähkömoottori ei tarvitse huoltoa. Koko ansaintamalli muuttuu.

    Toyotan vetoa polttokennoihin en ihan ymmärrä sillä vedyn jakeluverkoston rakentaminen on kallista ja prosessissa on huono hyötysuhde vaikkakin tuuli- ja aurinkosähkön hyödyntäminen energian varastointiin vedyn kautta on järkevää.

    Itse laittaisin panokseni puhtaille sähköautoille. Mutta pelkästään EU:n autonvalmistajille ja maille tehdyt pakottavat päästörajat pakottavat sähköön. Sanktiot päästörajojen ylityksistä ovat niin kovia että jokaisen pitää tuottaa kohta päästöttömiä autoja pystyäkseen tuottamaan kohtuuhinnalla urheilullisia mallejaan.

      
  • Näköjään BMW:llä voi ajaa sähköllä vain 37 kilometriä, voisi kuvitella että toimintamatka tällaisessä autossa olisi sähköllä pidempi. Ilmeisesti futuristisella muotoilulla on haluttu aikaansaada jokin tekniikan edelläkävijän imago, vaikka kyseessä on ihan normaali pistokehybridi.



    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288728209139.html



    Kuka muuten uskoo siihen, että i8:n polttoaineenkulutus on vain 2,2 litraa satasella ja että päästöt ovat vain 49 grammaa. Vaikuttaa melkoiselta filunkipeliltä, ottaen huomioon että sähköllä voi ajaa vain 37 kilometriä ilman uutta latausta.



    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288669589890.html



    Joka tapauksessa sähköauton tai vähäpäästöisen auton ostaminen on nyt järkevää ainakin Suomessa, sillä jos autovero poistuu taikka alenee, niin välttyy suurilta arvonalennuksilta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit