Audi kehittelemässä suurta

24 kommenttia

Noniin. Audilla on suunnitteilla kaksi kovan luokan autoa.



Ensimmäinen on, n 1000 kg painava Audi TT.



http://www.autoexpress.co.uk/audi/tt/61515/audi-plans-ultra-lightweight-tt



...



http://fourtitude.com/news/audi-rumors-renders-spy-photos/new-tt-intel-suggests-ultra-lightweight-design-could-reinvent-quattro-concept/



...



http://fourtitude.com/features/Miscellaneous_Features_16/audi-tt-evo-plus-next-generation-of-ultra-chassis-design/



Sinänsä ikävää, että kyseinen TT-malli korvaisi/perustuisi Audin legendaan - Audi Sport Quattroon. Mutta eteenpäin on mentävä.



Toinen tuleva Audi on - Audi R10 TDI, joka perustuu Audi R18 e-tron quattroon.



http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/audi-r10-diesel-hypercar-plotted



...



http://www.autoexpress.co.uk/audi/r8/61513/audi-plots-diesel-hybrid-supercar



  
  • R10 TDI? :lol:



    1 ja ainoa syy ostaa Diesel? Koska se on paljon ajavalle - vielä jonkin aikaa - halvempi kuin bensa ja siinä se. Audilla on jossain kohtaa joku suunittelija jolla on käsistä karannut dieselfetissi.

    _________________________
    http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
      
  • DaViega:

    R10 TDI? :lol:

    1 ja ainoa syy ostaa Diesel? Koska se on paljon ajavalle - vielä jonkin aikaa - halvempi kuin bensa ja siinä se. Audilla on jossain kohtaa joku suunittelija jolla on käsistä karannut dieselfetissi.




    Niih, olishan pertolli ollut paljon parempi. Mutta Audihan haluaa kunnioittaa LE MANS-voittoaan täl asialla. Ohan viimevuotiset Audi-kilpuritkin ollut LE MANS-sarjassa disukoita.

      
  • TT:hen ilmeisesti tulee perinteisesti moottori täysin etuakselin etupuolelle poikittain, että turvallinen puskeminen ja renkaiden loppuun kuluminen toisen ratakierroksen jälkeen olisi taattu radalla.

      
  • ElmanCCOO:



    TT:hen ilmeisesti tulee perinteisesti moottori täysin etuakselin etupuolelle poikittain, että turvallinen puskeminen ja renkaiden loppuun kuluminen toisen ratakierroksen jälkeen olisi taattu radalla.




    Onneks tulevat TT-mallit tulee käyttää MQB-alustaa. Eihän uudessa Audi A3:ses ole aliohjautumista tän ansiosta ollenkaan. Se siitä puskemisesta.

      
  • Moottori vielä pitkittäin niin tässähän alkaa olemaan hieno auto. Mutta hinta asettuu Porsche GT3 tasolle, kuka ostaisi Audin jossa on kuitenkin jouduttu tekemään kompromisseja, kun vaihtoehtona on Porsche?

      
  • ElmanCCOO:

    Moottori vielä pitkittäin niin tässähän alkaa olemaan hieno auto. Mutta hinta asettuu Porsche GT3 tasolle, kuka ostaisi Audin jossa on kuitenkin jouduttu tekemään kompromisseja, kun vaihtoehtona on Porsche?




    Kyllä Audille löytyy ihan omat ostajakuntansa, samoin Porschelle. Materiaalikustannukset maksavat aina, varsinki kevyet materiaalit, mitä tässä tulevassa TT-mallissa käytetään.

      
  • quattroholic:

    ElmanCCOO:
    TT:hen ilmeisesti tulee perinteisesti moottori täysin etuakselin etupuolelle poikittain, että turvallinen puskeminen ja renkaiden loppuun kuluminen toisen ratakierroksen jälkeen olisi taattu radalla.

    Onneks tulevat TT-mallit tulee käyttää MQB-alustaa. Eihän uudessa Audi A3:ses ole aliohjautumista tän ansiosta ollenkaan. Se siitä puskemisesta.


    Autoilijana minulla kaikkien autojen pito hyvillä renkailla riittää kesällä, mutta silti tuohon ylläolevaan on toinenkin näkökulma.



    Kesäkuivalla radalla hyvin toimiva alusta pystyy pitämään kaarrekäytöksen näppituntumalta suunnilleen tasapainossa vaikkei painonjakauma vaa'alla sitä aivan olekaan. Kelloa vastaan ajettaessa tehokkaan auton vetopyörien paikka vaikuttaa siihen, milloin kaarteesta ulos tullessa voi avata kaasun, mutta minua se ei taviskuskina kiinnosta kovin paljon.



    Ajan sijasta minua kiinnostaa enemmän aina helppo ja tasapainoinen käytös klassisella ajolinjalla ilman tasapainon manipulointia kaasulla.



    Ja tähän saakka on minun vertailussani mukana useitakin kivoja etuvetoisia, jotka ovat minulle "riittävän" tasapainoisia, koska en aja kelloa vastaan, enkä äärirajoilla.



    Ja sitten tulee talvi, ja ulospäin kallistetussa liikenneympyrässä mennään hitaasti, jotain 30 - 40 km/h lähes nollakitkassa. Nyt ei alusta enää toimikaan kuin kesällä. Kun G-voima lähenee nollaa, luiskahtavat tuntemani maantienopeuksilla talvellakin mukavan taspainoiset etuvetoiset raskaaseen nokkaluisuun.



    Tämän lyhyen alustuksen jälkeen kysymys: käyttääkö Audi uuden TT:n erikoiskevyitä rakenteita pelkästään kiihtyvyyden parantamiseen (hohhoijaa, yhtä pieneltä se moottoripyörän taustapeilissä näyttää kuin Kyläkauppiaan Lamborghinikin) vai etuvetoisen vetämiseen kerrankin oikeasti kunnolla tasapainoon ihan joka tilanteessa?



    Älä ota tätä trollina, olen seurannut keskustelua, mutta en halunnut aiemmin siihen puuttua, kun mulla ei tällä tasolla ole muuta kuin kysyttävää...

      
  • 740 GLE:



    Tämän lyhyen alustuksen jälkeen kysymys: käyttääkö Audi uuden TT:n erikoiskevyitä rakenteita pelkästään kiihtyvyyden parantamiseen (hohhoijaa, yhtä pieneltä se moottoripyörän taustapeilissä näyttää kuin Kyläkauppiaan Lamborghinikin) vai etuvetoisen vetämiseen kerrankin oikeasti kunnolla tasapainoon ihan joka tilanteessa?

    Älä ota tätä trollina, olen seurannut keskustelua, mutta en halunnut aiemmin siihen puuttua, kun mulla ei tällä tasolla ole muuta kuin kysyttävää...




    En tietenkään ota trollina. Kunnioitan mielipidettäsi.



    Luin täs taannoin ulkomaalaiselta sivustolta, jossa ranskalaisessa testissä testattiin uutta Audi A3 1.8 TFSI Quattroa. Siellä kerrottiin, että uudella A3 Quattrolla on taipumusta yliohjautua kiihdytyksissä tai tultaessa kaarteisiin nopeasti. Tämä kiitos kuuluu MQB:n paremmalle alustalle/jousitukselle. Uus A3:nenhan on tehnyt myös painonpudosta, joka myös vaikuttaa asiaan.



    http://www.leblogauto.com/2012/06/essai-audi-a3-2012-3emegeneration.html



    Niitä syitä on varmasti monia, minkä takia tämä uus TT tehdään, mm juuri kiihtyvyyksiä ajatellen, ja rataominaisuuksia ajatellen. Ja varmasti tulee eri malleja tästä kevyrakenteisesta TT:stä, ja TT-RS malli on yksi niistä, voi alkaa sitten miettii kuinka suuri tehopainosuhde löytyy.

      
  • Positiivista on tämä painonpudotus trendi ja siinä audi on hyvinkin aktiivinen. Onhan tosin muillakin viritelmiä: 7-sarjaan hiilikuitua ja samoin tuleviin ämmiin.

      
  • Tulevasta M3 odotetaan tosiaan E46 M3 painosta, joten positiiviseen suuntaan sielläkin. Hieno auto tästä TT:stä on tulossa ja taatusti keräily harvinaisuus, vaikka moottoria ei suoraan saataisikaan.

      
  • Kyllä Audi osaa tehdä hienonnäköisiä autoja, mutta miksi ihmeessä heidän uusin myyntivalttinsa näyttää tältä?



    http://www.audi.fi/fi/brand/fi/models/a3.html



      
  • Enpä olisi millään Audi A3:ksi tunnistanut, kun vanhat näyttävät tältä!

    http://www.autowiki.fi/index.php/Audi_A3 :lol:

      
  • A5 jo näyttää siltä miltä ajettavan auton tuleekin. Todella hieno sisältä, ulkoa ja ratin takaa.

      
  • jarsaman ja Böpi varmaankin tietää, että on tullut jo uus A3:nen.

    Täältä voi katella, onko niitä muutoksia tapahtunut vai ei. Ja voitte keskustella siitä Audi A3 aihees.



    http://www.netcarshow.com/audi/2013-a3/06.htm



    ...



    http://www.netcarshow.com/audi/2011-a3/



    Takaisin aiheeseen. Lisää infoo aiheeseen liittyvistä Audeista. Täytyy sanoa, mikäli tuo kevysarjalainen TT-malli tulee, on siinä vaa ihanteellinen tehopainosuhde(esim TT-RS +380 HV), samaa tasoa, ja jopa parempi mitä monissa urheilu ja superautoissa on.



    http://fourtitude.com/news/audi-rumors-renders-spy-photos/more-background-on-durheimer-tt-gt-story-plus-street-legal-r18-tdi-e-tron-plus-1l-audi/





      
  • http://fourtitude.com/emAlbum/albums/Marques%20%28Audi%20Brand%20Group%29/Audi%20%28Modern%20Era%29/TT/from%202013%20%28MQB%29/Coupe/Concept%20Cars,%20Design%20Studies%20and%20Prototypes/TT%20evo%20plus%20Prototype//audi-tt-evo-plus-prototype-8j-mqb-ultra-61.jpg



    Jaa katselin noita kuvia ja moottorihan on täysin etuakselin etupuolelle tulossa, ei kerro hyvää ajettavuuden kannalta. Vag;illa tuo mallien monistus vaatii aika rajuja kompromisseja.



    Tässä on esimerkillisesti moottorin sijainti suhteessa etuakseliin. http://images.paultan.org/images/E46_M3_14.jpg

      
  • En ole vielä nähnyt vertailua, jossa kompaktiluokan ainoa takavetoinen leiska olisi osoittanut jotain etua ajettavuudessa MQB:hen verrattuna. Sport Auton vertailussa A-klasse kiersi rataa kyseistä takavetoista nopeammin.



    MQB:n myötä moottoria on siirrettu 40 milliä taaksepäin. Ottomoottorien kallistussuunta on käännetty taakse ja pakosarja on myös siirretty taakse. Moottorit ovat myös keventyneet enimmillään 30 prosenttia. Yhdessä nämä muutokset ovat muuttaneet tilannetta tuntuvasti.



    Kovin kaukana näyttäisi olevan tuossa paultan.org:n kuvassa moottori vetävästä akselista.

      
  • ElmanCCOO:



    Jaa katselin noita kuvia ja moottorihan on täysin etuakselin etupuolelle tulossa, ei kerro hyvää ajettavuuden kannalta. Vag;illa tuo mallien monistus vaatii aika rajuja kompromisseja.




    Eiköhän Audi on ollut tietoinen asiasta, että moottori etuakselin etupuolelle sijotettuna huonontaa ajettavuutta. Sen takia Audi/VW hakeekin erilaisia kompromisseja asian suhteen, kuten esim parantamalla alustaa/jousitusta, painonpudotusta, yms. Ja tässä on hyvä esimerkki uudesta Audi A3:sta, kuten NHB toteaakin. Joka on ollut ajettavuudeltaan hyvä monissa testeissä.

      
  • ""En ole vielä nähnyt vertailua, jossa kompaktiluokan ainoa takavetoinen leiska olisi osoittanut jotain etua ajettavuudessa MQB:hen verrattuna. Sport Auton vertailussa A-klasse kiersi rataa kyseistä takavetoista nopeammin. ""



    Sportauton testissä RS3 söi eturattaa loppuun parin kierroksen jälkeen, joten odotellaan tulevia MQB tehomalleja.



    Mulla olisi jo ratkaisu Rs3 ongelmaan, kääntäkää moottori suoraan.

      
  • Löysin pienen artikkelin tulevasta kevyestä TT-mallista, joka on vain luonnos, mutta tältä se näyttäisi ehkä tulevaisuudessa, mutta kuva vain edestä päin.



    http://s5.postimage.org/ibewfzxdj/a1vsgtr.jpg



    Ja oli vieressä mielenkiintoinen artikkeli. Jossa oli Audi A1 Quattro vs Nissan GT-R Track Pack - märällä radalla. Artikkelin voi lukea ylhäältä olevasta linkistä, ja kuvaa saa klikattua suuremmaks.





      
  • Tässä videopätkänä https://www.youtube.com/watch?v=G0pB_jnLDtw

    Vaikuttaa, ettei kuljetta oikein hanskaa hommaa Gt-ärrällä. Annostelee kaasua holtittomasti ja pienen luiston alkaessa nopea kaasunlöysäys paniikin omaisen ohjausliikkeen jälkeen. Epäilyttävän neutraalisti Audi kulkee radalla.

      
  • ElmanCCOO:

    Tässä videopätkänä https://www.youtube.com/watch?v=G0pB_jnLDtw
    Vaikuttaa, ettei kuljetta oikein hanskaa hommaa Gt-ärrällä. Annostelee kaasua holtittomasti ja pienen luiston alkaessa nopea kaasunlöysäys paniikin omaisen ohjausliikkeen jälkeen. Epäilyttävän neutraalisti Audi kulkee radalla.




    Kerropa, montako kertaa olet kyseisen kaltaisella autolla ajanut märällä radalla? Vaikka onkin neliveto, renkaat vaikuttavat huikean paljon. Ja nelivetoisenakaan GT-R ei ole mikään liukkaan kelin auto. Jos en nyt väärin muista, sai se Autocar lehdessä miinuksen maininnalla "Inconsistent wet-weather handling"



    Itselläni kokemus Z06:den ratista märällä radalla plus täysin sopimattomat renkaat. Perä luisteli koko ajan. Kovin kummoista perhekippoa ei sateella tarvitse ollakseen tuota nopeampi. Z06:lla toki handicappina vielä takavetoisuus + vieläkin leveämmät renkaat Nissaniin verrattuna.

      
  • V6 ja neliveto hybrid, lienee jakavan Porsche 918 kanssa osia, vain hierarkia syistä V8 vaihdettu V6.

      
  • ElmanCCOO:



    V6 ja neliveto hybrid, lienee jakavan Porsche 918 kanssa osia, vain hierarkia syistä V8 vaihdettu V6.




    Ihan ajo-ominaisuuksien, keveyden, ja kilpahistorian kannalta R20:seen tulee V6 TDI. V12 TDI olisi ollut liian raskas, samoin V8 TDI. Audi sanoo, että tuleva R20:nen on jopa parempi kuin Mclaren P1, riippuu tietenki miten senkin asian määritellään. Joten ei kyseessä ole mitään hierarkia-asiat, jos Audi haluaa päihittää hyperautoja, kuten Porsche 918 Spyder mukaan lukien. Johan Audi on käyttänyt eri konemalleja LE-MANS-sarjassa monia kertoja.

    Koska tämä R20:nen tulee pohjautuu R18 e-Tron quattroon, nii se on pääasiassa takavetoinen, tietyssä nopeuksissa kaksi sähkömoottoria etupyörissä tuo mukanaan nelivedon.



    Voi alkaa miettii jo numeroita ja tuloksia eri osa-alueilla.

    Miten hyvin Audi R18-mallitkin ovat menestyneet Lemareis. R18 kilpa-autokin painaa 900 kiloa, tehot pyörivät samoissa lukemissa. R20 tulee painamaan samalla tekniikalla ja komposiiteilla/materiaaleilla 900-1200 kiloa.



    Varmasti tule olemaan yksi ratojen kuninkaista - TOP10:ssä, tuotantoautojen mittelössä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit