Näköjään tilasto on niinkuin sitä halutaan lukea, jos aavistelen mitä Mikko tuossa edellä yrittää vakuutella, mutta:
Listaus ei kuitenkaan välttämättä kerro koko totuutta eri automerkkien kestävyydestä, muistuttaa aiheeseen aiemminkin perehtynyt A-Katsastuksen esimies Andreas Åsvik tiedotteessa. Hänen mukaansa eri merkkejä ei voi suoraviivaisesti vertailla, koska osa niistä on kuluttanut Suomen teitä jo vuosikymmeniä, toiset taas vasta muutamia vuosia.
- Merkkien välillä on myös eroja käyttötarkoituksessa, tekninen johtaja Hannu Pellikka huomauttaa tiedotteessa.
Aivan. Toiset autot ovat taksina liikenteessä, toiset kauppakassina kaupunkiajossa jne.
Iltalehden tilastosta voi myös päätellä, että pisimpään laulaa Mersu sillä ainoastaan siitä löytyy autoja viimeiseltä portaalta. Toisella sijalla Volvo ja Toyota.
Mersulta pitää toki odottaakin pidempää kestoa, sillä se maksaa noita seuraavia enemmän keskimäärin. No tuskin nuo miljoonakilsaa ajetut Volvotkaan on 400-sarjaa ja Toyotatkaan ei ehkä Starletteja.
Parhaan kuvan saa kun yhdistää laatu-, asiakastyytyväisyys ja katsastustilastot - jos näissä kaikissa menestyy niin tuote tuskin on huono.
On tuo paljon monimutkaisempi asia, mitä tuo iltalehden tilasto antaa ymmärtää.
Siihen kannattaako auto paalata vai pitää liikenteessä, vaikuttaa paljon mm. auton hintaluokka, varaosien hinnoittelu, jne.
10 vuotta vanha mersu voi kuiteknin mukavuudeltaan olla paljon parempi kuin uusi edullinen auto.
Taas 10 vuotta vanha edullinen auto, jonka jälleenmyyntiarvo on tippunut mitättömäksi, johtuen siitä, että niitä on paljon tarjolla. Voi olla sama vaihtaa se uudempaan, vaikkei se taloudellisesti useimmiten olisikaan vältämättä niin järkevää kuin korjaaminen. Useimmilla ihmisillä kuitenkin on se logiikka, että jos korjauskustannukset on melkein toimivan tavaran oletetun arvon tasoa, ajatellaan ettei kannata korjata.
Ainakin vanhoissa mersuissa varaosat oli varsin edullisia ja perustekniikka hyvää ja kestävää. Ne ovat mukavia autoja, jonka takia varmasti haluttujakin. Uutena niitä on myyty vähemmän kuin halpoja autoja, jonka vuoksi niitä on käytettynäkin vähemmän. Jälleenmyyntiarvo nousee -> ei kannata paalta, vaan korjata.
Hyvä Audi. Hieman köyhemmät eurooppalaisen autoilun ystävät bongaavat listalta hyvin menestyneen Buick LaCrosse:n, joka on hyvin paljon Opel Insignia.
Consumer Reports uses the results of its reliability surveys to forecast how reliable the following year's models will be 2015s, in this case.
The publication's predicted reliability by brand for 2015 models:
Rank (Rank last year), brand, worst model, best model
1. (1) Lexus, IS 250, CT 200h
2. (2) Toyota, Avalon, Prius C
3. (5) Mazda, Mazda3 (2.5L), Mazda6*
4. (8) Honda, Odyssey, Civic Coupe
5. (4) Audi, S5*, Allroad*
6. (12) Buick, LaCrosse (V-6), Verano
7. (10) Subaru, BRZ*, Forester (non-turbo)*
8. (1) Scion, FR-S*, xB
9. (14) Porsche, 911*, Cayman*
10. (16) Kia, Optima Hybrid*, Cadenza
11. (3) Acura, RLX*, ILX
12. (7) Volvo, XC70, S60 (5- & 6-cyl.)
13. (21) Hyundai, Santa Fe Sport (turbo), Azera
14. (15) BMW, 320i & 328i (RWD), 4 Series*
15. (27) Lincoln, MKT Ecoboost,*, MKZ (V-6)*
16. (22) Nissan, Pathfinder, Maxima
17. (20) Volkswagen, CC, Passat 1.8T*
18. (25) Cadillac, ATS (turbo)*, ATS (V6)*
19. (9) GMC, Sierra 1500 (V8 4WD), Terrain (4-cyl.)
20. (6) Infiniti, Q50*, QX80*
21. (17) Chevrolet, Cruze 1.4T, Equinox (4-cyl.)
22. (18) Chrysler, 300, Town & Country
23. (26) Ford, Fiesta, Fusion (1.5L Ecoboost)
24. (13) Mercedes-Benz, CLA 250*, GLK (diesel)
25. (24) Dodge, Dart 1.4T*, Dart (2.0L)*
26. (19) Ram, 2500 & 3500 (turbodiesel),1500 (V-8 4WD)
27. (23) Jeep, Cherokee (4-cyl.)*, Patriot
28. (NA) Fiat, 500L, 500
*Based on one model year; redesigned or introduced for 2014
Consumer Reports' five most and least reliable cars and SUVs
Most reliable cars
Scion xB
Lexus CT 200h
Lexus ES 300h Hybrid
Most reliable SUVs
Mitsubishi Outlander Sport
Toyota Highlander (V6)
Lexus RX
Least reliable cars
Fiat 500L
Ford Fiesta
Mercedes-Benz CLA 250
Least reliable SUVs
Jeep Cherokee (4-cyl.)
Nissan Pathfinder
Jeep Grand Cherokee (diesel)
Lexus on premium merkki.
Paitsi että premiumhan siellä on listalla ensimmäisenä kaikista merkeistä.
ritsa:
Lisätty sana "eurooppalainen" otsikkoon.
http://www.iltalehti.fi/autot/2014102818787530_au.shtml
Näköjään tilasto on niinkuin sitä halutaan lukea, jos aavistelen mitä Mikko tuossa edellä yrittää vakuutella, mutta:
Listaus ei kuitenkaan välttämättä kerro koko totuutta eri automerkkien kestävyydestä, muistuttaa aiheeseen aiemminkin perehtynyt A-Katsastuksen esimies Andreas Åsvik tiedotteessa. Hänen mukaansa eri merkkejä ei voi suoraviivaisesti vertailla, koska osa niistä on kuluttanut Suomen teitä jo vuosikymmeniä, toiset taas vasta muutamia vuosia.
- Merkkien välillä on myös eroja käyttötarkoituksessa, tekninen johtaja Hannu Pellikka huomauttaa tiedotteessa.
Aivan. Toiset autot ovat taksina liikenteessä, toiset kauppakassina kaupunkiajossa jne.
Mielenkiintoisia tilastoja kumpikin.
Iltalehden tilastosta voi myös päätellä, että pisimpään laulaa Mersu sillä ainoastaan siitä löytyy autoja viimeiseltä portaalta. Toisella sijalla Volvo ja Toyota.
Mersulta pitää toki odottaakin pidempää kestoa, sillä se maksaa noita seuraavia enemmän keskimäärin. No tuskin nuo miljoonakilsaa ajetut Volvotkaan on 400-sarjaa ja Toyotatkaan ei ehkä Starletteja.
Parhaan kuvan saa kun yhdistää laatu-, asiakastyytyväisyys ja katsastustilastot - jos näissä kaikissa menestyy niin tuote tuskin on huono.
On tuo paljon monimutkaisempi asia, mitä tuo iltalehden tilasto antaa ymmärtää.
Siihen kannattaako auto paalata vai pitää liikenteessä, vaikuttaa paljon mm. auton hintaluokka, varaosien hinnoittelu, jne.
10 vuotta vanha mersu voi kuiteknin mukavuudeltaan olla paljon parempi kuin uusi edullinen auto.
Taas 10 vuotta vanha edullinen auto, jonka jälleenmyyntiarvo on tippunut mitättömäksi, johtuen siitä, että niitä on paljon tarjolla. Voi olla sama vaihtaa se uudempaan, vaikkei se taloudellisesti useimmiten olisikaan vältämättä niin järkevää kuin korjaaminen. Useimmilla ihmisillä kuitenkin on se logiikka, että jos korjauskustannukset on melkein toimivan tavaran oletetun arvon tasoa, ajatellaan ettei kannata korjata.
Ainakin vanhoissa mersuissa varaosat oli varsin edullisia ja perustekniikka hyvää ja kestävää. Ne ovat mukavia autoja, jonka takia varmasti haluttujakin. Uutena niitä on myyty vähemmän kuin halpoja autoja, jonka vuoksi niitä on käytettynäkin vähemmän. Jälleenmyyntiarvo nousee -> ei kannata paalta, vaan korjata.