Ruotsalaisen autotoimittajan närkästymisen kyllä ymmärtää, muttei hän ihan kaikki pointteja ole tainnut ymmärtää vai eikö vain halua ymmärtää.
Valtavan pitkiä, isoja sedaneita...
Olen muutaman Volkkarin, mersun ja bemarin takapenkillä Kiinassa istunut. Ihan se on samoja malleja kuin euroopassakin, mutta takakontissa on tyyppimerkinnän lisäksi kirjan L.
Tarkoittaa sitä, että takapenkillä on noin 30cm tilaa polvien edessä ennen etupenkin selkänojaa.
Olen ihmetellyt, miksi tätä ei ole laajemmin käytetty euroopassakin. Valmistuskulut tuskin paljon kasvavat jos pohjaa ja kattoa vähän jatkaa. Loppuisi se ainainen juputus ahtaista takatiloista. Skoda Superbissa kukaan ei niistä valita, ei se kuitenkaan mikään valtavan pitkä ole, eikä edes iso sedan.
Jospa vähän parempaa provoa koittaisit ensi kerralla. Jos kiinalaisomistukseen tuolla väsyneellä viestilläsi viittaat, niin ainakaan maantiedon tunneilla et ole viihtynyt. Korea ei ole edes Kiinan naapurimaa.
Päätin lainata viestisi, jottet tapasi mukaan poista sitä ja kiistä sitä. Koskas muuten taas nimimerkki vaihtuu? Muista kuitenkin tehdä kokonaan uusi, on vähän noloa kun se edellinen paljastuu viestihistoriastasi. Ja koltiainen vielä koitti kiistää kaiken. Minkäs auton muuten tällä viikolla omistat?
Niin? Nuo kommentitko muuttavat Volvon korealaiseksi? Vai viitaatko, että Ssangyong on auto kiinalaisten mieleen? No ei ole. Sitä ei useana vuonna edes myyty Kiinassa, kun kysyntä oli niin huono.
On se ihme, kun sinunkin viesteistäsi reippaasti yli 90% liittyy tavalla tai toisella Volvoon, vaikket koskaan sellaista voisi omistaakaan. Lähentelee jo pakkomielteisyyttä.
Mikäs on muuten viikon auto? Entä nimimerkki?
Trollia ei saisi ruokkia, mutta nyt en vaan malttanut.
Lukutaito suomalainen hyve mainosti hesari aikonaan ja onneksi ovat lopettaneet sen, koska tuossa on malli esimerkki siitä kun ei ymmärrä lukemaansa ja toinen sellainen on 4päivää takaperin viesti.
Mites simppa kommnetoi tätä Volvo Carsin hallituksen puheenjohtajan, kiinalaisen Geelyn pääomistajan Li Shufun tahtoa tehdä Volvosta Kiinalaisempi ulkonäön ja sisutuksen suhteen? Äijällä on melkoinen vaikutusvalta asiaan.
Kun selvität ensin, miten korealainen SsangYong liittyy Volvoon.
Mitenkä sen päivän auton laita? Entäpä nimimerkin?
Rumahan tuo SsangYong on kuin mikä. Experience päätti olla vitsikäs ja tuo kuvalinkki oli ensimmäisiä hänen juttujaan, jolle jopa nauroin. Mutta eihän tuolla kammotuksella mitään tekemistä Volvon kanssa ole.
Kannattaa ostaa uusin Tuulilasi, jos Volvon tulevaisuudennäkymät kiinnostaa asiallisella tasolla. Siinä mm. todetaan, että Li Shufu on tarinoiden mukaan oppinut nopeasti myöntämään saattavansa olla joskus väärässä. Hän on myös sanonut: "Geely jatkaa tuotteidensa laatutason nostamista, ja siinä voimme oppia Volvolta paljon. Tietojen ja teknologian jakaminen ei saa vaarantaa brändiemme ominaislaatua ja itsenäistä tuotekehitystä."
Göteborgiin on ilmoitettu perustettavan Volvon ja Geelyn yhteinen kehityskeskus, joka työllistää 200 ihmistä ja tavoitteena ovat yhteiset alustat ja komponentit kummankin valmistajan tuleville malleille.
Volvo on jo nykyään kiinalaisten silmissä liian kiinalainen ja siellä halutaan suosia eurooppalaisiksi koettuja premium-merkkejä. Suosituimmat Volvot Kiinassa ovat S60 ja XC60 eli kaukana "valtavan pitkistä ja isoista sedan-malleista". Jos Volvoa halutaan myydä paljon Kiinassa, niin ei se ainakaan kiinalaisuutta korostamalla onnistu, vaan pikemminkin aivan päinvastaisella strategialla. Volvon tuotestrategiasta vastaavan johtajan haastattelusta Tuulilasi kommentoikin, että vahvoja pohjoismaisia juuria ja ominaispiirteitä aiottaisiin korostaa jatkossa entisestään.
Rumahan tuo SsangYong on kuin mikä. Experience päätti olla vitsikäs ja tuo kuvalinkki oli ensimmäisiä hänen juttujaan, jolle jopa nauroin.
Tunnustusta A-utoilijalle, huumoripuoli on kunnossa Itseäkin huvitti tämä herra Shufun heitto, tuli vaan mieleen, että tällaiseenko suuntaan sitten herra Shufu Volvoa haluaisi kehittää? Taitais olla parasta kun olisi vaan hissukseen!
"Kiinalainen Geely on sitä mieltä, että Volvon muotoilu on räätälöitävä kiinalaiseen makuun.
Volvo Carsin hallituksen puheenjohtajan, kiinalaisen Geelyn pääomistajan Li Shufun lausunnot Volvon "liian skandinaavisesta" designista ovat suututtaneet Ruotsin autopiirit.
Li sanoi Geneven autonäyttelyn yhteydessä antamassaan tv-haastattelussa, että Volvon autot pitää räätälöidä vastaamaan paremmin kiinalaisten kuluttajien toiveita: "Volvossa on heikkouksia, siinä on aivan liian selvä skandinaavinen leima."
Lin mukaan erityisesti Volvon sisustus pitää sopeuttaa Kiinan markkinoiden toiveisiin."
Volvo on jo nykyään kiinalaisten silmissä liian kiinalainen ja siellä halutaan suosia eurooppalaisiksi koettuja premium-merkkejä. Suosituimmat Volvot Kiinassa ovat S60 ja XC60 eli kaukana "valtavan pitkistä ja isoista sedan-malleista". Jos Volvoa halutaan myydä paljon Kiinassa, niin ei se ainakaan kiinalaisuutta korostamalla onnistu, vaan pikemminkin aivan päinvastaisella strategialla. Volvon tuotestrategiasta vastaavan johtajan haastattelusta Tuulilasi kommentoikin, että vahvoja pohjoismaisia juuria ja ominaispiirteitä aiottaisiin korostaa jatkossa entisestään.
Minulla on hiukan toisenlainen näkemys tästä.
Volvo voi olla kiinalaisten mielestä "liian kiinalainen" eikä tarpeeksi "eksoottinen eurooppalainen", mutta toinen merkittävä asia on sknadinaavisen minimalistisen muotoilun/sisustuksen arvostus näissä "tyylitajullisesti kehittyvissä markkinoissa", kuten Kiina ja Venäjä.
Näillä aluelilla Less is never more. Halutaan ylempalttisuutta, kromia ja loistoa.
Kevyt, hillitty, vaalea kääntyvät mandariiniksi muotoon halpa, mitäänsanomaton, Ikea.
Eikö tuo vähän tue sitä ajatusta, että etsitään uutta muotokieltä? En tiedä sitten onko tuo negatiivinen vai positiivinen. Jonku kohtalaisen tuntemattoman suunnittelijan palkkaaminen on mielestäni vain ainoastaan uutinen.
Olen monen auton takapenkillä istunut Kiinassa. Kaikkia yhdistää yksi seikka, ei pelkästään suurissa edustusautoissa. Nimittäin takapenkillä on polvien edessä 30cm tilaa ennen etuselkänojaa. Tämä tuo monien autojen mallimerkintään L-kirjaimen. Sieltä löytyy siis BMW 530 L tai Volvo S80 L jne.
Ihmettelen vain miksei Suberp tyylistä autonvenytystä harrasteta euroopassa enemmän, loppuisi se ainainen juputus pienistä takatiloista. Eihän siihen muuta tarvita kuin vähän pidempi pohja ja kattopelti, vähän jäykkyyttä lisää.
Voi olla suuri osa tuossakin kritiikissä autojen pienuutta. Ehkä ne Bentleyn takatilat ui sitten Volvoihin uusissa malleissa.
Olette te pitkiä veijareita. Itse en tuollaista kiinalaista langia ottaisi millään, jos vaihtoehtona on normimalli. Minkähänlaiseksi ajettavaksi auto muuttuu (vaikka nuo 530 ja S80) kun niihin lisätään 30 cm? On "hauskaa" parkkeerata lähikaupan parkkipaikalla.
Tuo menee kait siihen kiinalaiseen suuruuden esittelyyn, ollaan herrana penkillä. Ihan turhaa. Normikokoinen kaveri jaloiltaan kyllä mahtuu ym malleihin taakse istumaan. Yleisemmin kai loppuu pääntila, ei jalkatila.
Lisää saasteita ja polttoaineen kulutusta
Ketteryyden heikkeminen käännyttäyssä
Entistäkin suurempi tilantarve pysäköitäessä
Lisääntynyt massa
Hitaampi sisätilojen lämpeneminen
Ja minkä vuoksi nuo kaikki heikennykset pitiäisi ottaa? Siksikö, että saadaan takapenkille tilaa, josta on hyötyä jollekin keskipituudelta 2 metriä lähentelevälle perheelle? Tai niin no, pääntilahan tuossa käytössä kuitenkin loppuisi.
Aika erikoinen ruumiirakenne saa olla, jos A6/E-klasse/5er tarvitsisi taakse 30 senttiä lisää jalkatilaa, mutta noiden sedanin pääntila kuitenkin riittää.
Tulkinnanvaraista tuo ns. myöhästyminen. XC90 lanseerataan markkinoille 2014, kuten on luvattukin, mutta valmistus alkaa 2015 alusta. Volvo kiistää koko myöhästymisen ja ovat mielestään koko ajan puhuneet vain mallin lanseeraamisesta markkinoille eivätkä tuotannon alkamisesta, mutta Svenska Dagbladetin lähteet väittää tuotannon myöhästyvän 6 kk.
Joka tapauksessa So What? Puoli vuotta sinne tai tänne. Taitaa tuo Ruotsin lehdistökin kirjoitella kärpäsestä härkäsiä, kun jostain on revittävä uutisia. Ja kuten arvata saattaa, niin Ruotsin automotorsport taas asialla suurimmin otsikoin. Tuo julkaisuhan ei muuta osaakaan kuin dissata Volvoa ja ylikehua Sakemannien autoteollisuuden tuotteita.
Svenska Dagbladetin juttu:
"Det är produktionsstart i början av 2015, men vi lanserar den sent 2014, säger presschef Per-Åke Fröberg på plats i Genève.
Vi börjar producera den under vecka 5 2015.
Det betyder alltså att bilen som inleder Volvos nya modellprogram börjar produceras i månadsskiften janari/februari 2015 - om två år. En av SvD:s källor hävdar att produktionen är senarelagd ungefär sex månader.
Per-Åke Fröberg säger som svar på direkt fråga att det inte rör sig om en försening.
Vi har aldrig pratat om produktionsstart, vi har sagt när vi lanserar bilen, säger han."
Auto on erittäin tasapainoinen, neliveto toimii loogisesti ja auto on maantieajossa erittäin hiljainen. Lisäksi ollut lähes viaton, ikää 4v ja mittarissa 129tkm.
Miinuspuoliin kuuluu karkea dieselin ääni. Ei se mikään rakettikaan ole (2.4D), mutta luistavasta tomaatista huolimata vääntää ihan ok.
Viime viikolla pääsin suorittaMaan parivertailua Volvö XC 60 vs Mazda CX-7, ensin volvolla paikasta a paikkaan b, noin 300km ja masukalla sit takaisin. Volvolla olen ajanut paljon ennenkin, mut mazda oli uus tuttavuus. Molemmat oli bensaturboja ja manuaalivaihteisia.
Aamulla pakkasta reilu parikymmentä ja volvo hangesra tulille ja matkaan. Aut ilmastointi puhaltaa myrskyn lailla jääkylmää ilmaa naamalle, ei auta kun laittaa toosa man asentoon. Samalla käsu hamuaa pieniä penkinlämmittimen nappuloita katkaisimien sekamelskasta. Liikkeelle pääsee nelivedon turvin hienosti ja jo kaupunkinopeuksissa huomaa et auto on hiljainen ja alusta suht pehmeä suodattaen tien epätasaisuudet. Moottorin läpmmettyä, tosin se pitää arvioida, kun ei lämpömittaria ole, liikennevaloista rivakka kiihdytys ei jää paikalleen ruopimaan ja kiihtyy ihan kivasti, mut ei ehkä ihan 250hv uskois. Auto ei vetele kiihdytyksissä, mutta ohjaus on jotenkin kuolleen oloinen, eikä tuntoa tien tapahtumiin ole. Seuraavaksi on vuorossa moottoritien ramppi, jossa on mukava koittaa kaarreominaisuuksia. Ramppi on oikealle kääntyvä, lopussa kirraava kaarre, jonka pystyy hyvällä autolla ajamaan reulia satasta. Volvolla kiihdytys ramppiin, paino alkaa tuntua ja ohjauksen epämääräisyys häiritsee, vaikka auto simäänsä tasapainoisesti menee. Vauhti rampissa noin 85km/h, eli reilusti jäätiin parhaista. Moottoritiellä auto on myös hiljainen ja alusta suht mukava, vakkarin napit on hienosti ohjauspyörässä, mistä niitä on helppo käyttää. Urat, eikä tien kallistukset ei pahemmin tunnu ohjauksessa, mut sen tunnottomuus häiritsee edelleen. Ei synny sellaista jämäkkyyden tunnetta, mikä yleensä saksalaisissa autoissa on.
Varustelu oli volvossa hyvää tasoa, vaalea nahkaverhoilu, kaistavahti, kuolleenkulman varoitin ym. Penkit on mukavat istua ja niissä on monipuoliset säädöt. Sisätilojen viimeistely ja muotoilu ihan ok, mutta ei tule mitään vau! Tunnetta kuitenkaan. Ajotietokone juttelee suomea, mutta muuten en mittariston ilmeestä pidä ja moottorin lämpömittari puuttuu. Jossain vaiheessa alkoi penkki tuntua tulikuumalta, eikös se lämmitin mee itsekseen pois päältä, kuten mersussa, eikös tämä ole pohjolan oloihin tehty? 300km maantiematka meni ihan leppoisasti ja mukavasti, eikä selkä tullu kipeäksi. Perillä autosta pois noustessa tunne et ihan kiva, kunhan tuohan ohjaukseen tottuisi.
Ja sitten Mazdan puikkoihin. 2.3l bensaturbo ja 260 hv,odotan innolla et miten matukka liikahtaa. Ulkoa auto on ihan tyylikkään ja urheilullisen näköinen. Sisällä odottaa sähkösäätöinen musta nahkaistuin. Ajoasennon saa hyväksi ja mittaristo on volvoa tyylikkäämpi, mut volvo on jotenkin jämäkemmän oloinen. Mazdalla ejoissa liikennevaloissa moottori sammuu liikkeelle lähdössä, oho tälle pitää antaa kierroksia. Jousitus on paljon napakempi kun volvossa ja mazda kullostaa jo kaupunkinopeuksissa meluisammalta. Marukan ohjaus tuntuu jämäkältä ja keskittää hyvin. Sitten päätään moottoritielle, nyt ramppi on paljon loivempi, eli mazdan kaarreomonaisuuksia ei vielä pääse koittamaan. Lähden kiihdyttämään autoa ramppiin ja voi ihme, kun turbo tulee reilun 2000rpm paikkeilla mukaan, niin alakierrosten uneliaisuus vaihtuu melkeimpä apinan raivoon, kyllä tosiaan sysää. Mazdan moottori tuntuu turbolta, niinkun pitääkin. Kiihtyvyys tuntuu paljon volvoa paremmalta. Moottoritiellä mazda kulkee jämäkästi ja ohjaus keskittää hyvin, joisitus on jäykkä, eikä auto kallistele. Mazda tarjoaa jopa urheilullista meininkiä, rivakan moottorin ja jämäkkyytensä ansiosta. Mazdan suurin heikkous on melu. Rengasäänet kuuluvat jo alhaisissa nopeuksissa ja myös moottori antaa kuulua itsestään voimakkaassa kiihdytyksessä. Volvo on melun suhteen selvästi hienostuneenpi. Myös mazdan ergonomiassa on pieniä puutteita, muutama katkaisin on sijoitettu melko mielenkiintoisesti. Lisäksi mazdan kytkin on melko jäykkä ja lisäksi moottori sammuu liikkeelelähdössä herkästi. Tämä yhdessä mootturin urbopotkun kanssa tekee kaupunkiajosta kulmikasta. Mutta mazdan potku ja urheilullinem jämäkkyys antaa nuo puutteet anteeksi, sillä auto tarjoaa todellista ajamisen iloa. Maantiematka meni mazdallakin ihan mukavasti vakkari päällä ja pitihän se tuttu testiramppi käydä koittamassa. Mielikuva oli tosin syntynyt miten se mazdalla menee. Auto ei kallistele juuri yhtään ja tarkalla ohjauksella on helppo piirtää millintarkkaa linjaa. Vauhti 95km/h, eli selvästi volvoa kovempi. Suurin ero volvoon ohjaus ja alustan jämäkkyys.
Yhteenvetona ajamisesta ja suorituskyvystä nauttiva valitsee Mazdan ja mukavuudesta ja meluttomuudesta pitävä Volvon.
Ei kovin hyvä merkki, että johtaja haukkuu oman puljun tuotteita. Käy niinkuin Nokialle, kun Elop meni höpisemään mitä sylki suuhun tuo . . .
Jos he fokusoituvat pelkästään Kiinaan, voipi olla, että se oli Volvon loru siinä länsimarkkinoilla vähäksi aikaa.
Ruotsalaisen autotoimittajan närkästymisen kyllä ymmärtää, muttei hän ihan kaikki pointteja ole tainnut ymmärtää vai eikö vain halua ymmärtää.
Valtavan pitkiä, isoja sedaneita...
Olen muutaman Volkkarin, mersun ja bemarin takapenkillä Kiinassa istunut. Ihan se on samoja malleja kuin euroopassakin, mutta takakontissa on tyyppimerkinnän lisäksi kirjan L.
Tarkoittaa sitä, että takapenkillä on noin 30cm tilaa polvien edessä ennen etupenkin selkänojaa.
Olen ihmetellyt, miksi tätä ei ole laajemmin käytetty euroopassakin. Valmistuskulut tuskin paljon kasvavat jos pohjaa ja kattoa vähän jatkaa. Loppuisi se ainainen juputus ahtaista takatiloista. Skoda Superbissa kukaan ei niistä valita, ei se kuitenkaan mikään valtavan pitkä ole, eikä edes iso sedan.
Eka Superb perustui kiinan passattiin ja kai euroopassa on ajateltu, että seuraavan kokoluokan auto ajaa saman asian.
Taas toisaalta kuinka moni edes tarvitsee jumalatonta jalka/polvitilan määrää?
Vai sellasia uutisia Volvolta. Eiköhän kiinalaiset ole oikeutettu tekee mitä vaan, omistajina.
Experience:
Jospa vähän parempaa provoa koittaisit ensi kerralla. Jos kiinalaisomistukseen tuolla väsyneellä viestilläsi viittaat, niin ainakaan maantiedon tunneilla et ole viihtynyt. Korea ei ole edes Kiinan naapurimaa.
Päätin lainata viestisi, jottet tapasi mukaan poista sitä ja kiistä sitä. Koskas muuten taas nimimerkki vaihtuu? Muista kuitenkin tehdä kokonaan uusi, on vähän noloa kun se edellinen paljastuu viestihistoriastasi. Ja koltiainen vielä koitti kiistää kaiken. Minkäs auton muuten tällä viikolla omistat?
Experience:
Niin? Nuo kommentitko muuttavat Volvon korealaiseksi? Vai viitaatko, että Ssangyong on auto kiinalaisten mieleen? No ei ole. Sitä ei useana vuonna edes myyty Kiinassa, kun kysyntä oli niin huono.
On se ihme, kun sinunkin viesteistäsi reippaasti yli 90% liittyy tavalla tai toisella Volvoon, vaikket koskaan sellaista voisi omistaakaan. Lähentelee jo pakkomielteisyyttä.
Mikäs on muuten viikon auto? Entä nimimerkki?
Trollia ei saisi ruokkia, mutta nyt en vaan malttanut.
Experience:
Lukutaito suomalainen hyve mainosti hesari aikonaan ja onneksi ovat lopettaneet sen, koska tuossa on malli esimerkki siitä kun ei ymmärrä lukemaansa ja toinen sellainen on 4päivää takaperin viesti.
Experience:
Kun selvität ensin, miten korealainen SsangYong liittyy Volvoon.
Mitenkä sen päivän auton laita? Entäpä nimimerkin?
Rumahan tuo SsangYong on kuin mikä. Experience päätti olla vitsikäs ja tuo kuvalinkki oli ensimmäisiä hänen juttujaan, jolle jopa nauroin. Mutta eihän tuolla kammotuksella mitään tekemistä Volvon kanssa ole.
Kannattaa ostaa uusin Tuulilasi, jos Volvon tulevaisuudennäkymät kiinnostaa asiallisella tasolla. Siinä mm. todetaan, että Li Shufu on tarinoiden mukaan oppinut nopeasti myöntämään saattavansa olla joskus väärässä. Hän on myös sanonut: "Geely jatkaa tuotteidensa laatutason nostamista, ja siinä voimme oppia Volvolta paljon. Tietojen ja teknologian jakaminen ei saa vaarantaa brändiemme ominaislaatua ja itsenäistä tuotekehitystä."
Göteborgiin on ilmoitettu perustettavan Volvon ja Geelyn yhteinen kehityskeskus, joka työllistää 200 ihmistä ja tavoitteena ovat yhteiset alustat ja komponentit kummankin valmistajan tuleville malleille.
Volvo on jo nykyään kiinalaisten silmissä liian kiinalainen ja siellä halutaan suosia eurooppalaisiksi koettuja premium-merkkejä. Suosituimmat Volvot Kiinassa ovat S60 ja XC60 eli kaukana "valtavan pitkistä ja isoista sedan-malleista". Jos Volvoa halutaan myydä paljon Kiinassa, niin ei se ainakaan kiinalaisuutta korostamalla onnistu, vaan pikemminkin aivan päinvastaisella strategialla. Volvon tuotestrategiasta vastaavan johtajan haastattelusta Tuulilasi kommentoikin, että vahvoja pohjoismaisia juuria ja ominaispiirteitä aiottaisiin korostaa jatkossa entisestään.
A-utoilija:
Tunnustusta A-utoilijalle, huumoripuoli on kunnossa Itseäkin huvitti tämä herra Shufun heitto, tuli vaan mieleen, että tällaiseenko suuntaan sitten herra Shufu Volvoa haluaisi kehittää? Taitais olla parasta kun olisi vaan hissukseen!
En minä päättele mitään, vaan Tuulilasi kirjoittaa Kiinasta näin: "Maan suosituimmat Volvot ovat nyt S60 ja XC60".
Huomasitko Experience, että laittamasi Kiinan myyntilistan lopussa on huomautus: "Note: This ranking does not include imports."
Experience:
Ilmeisesti osaat googlata vain joitakin asioita.
Vastaus on:Changan-Volvo in Chongqing, China
http://www.volvocars.com/intl/top/corporate/pages/this-is-volvo-car-corporation.aspx
Volvo mallisto on kirvoittanut myös omistajalta mielenkiintoisia kommentteja:
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/volvon+kiinalaisomistaja+suututti+ruotsin+katastrofi/201303375611
"Kiinalainen Geely on sitä mieltä, että Volvon muotoilu on räätälöitävä kiinalaiseen makuun.
Volvo Carsin hallituksen puheenjohtajan, kiinalaisen Geelyn pääomistajan Li Shufun lausunnot Volvon "liian skandinaavisesta" designista ovat suututtaneet Ruotsin autopiirit.
Li sanoi Geneven autonäyttelyn yhteydessä antamassaan tv-haastattelussa, että Volvon autot pitää räätälöidä vastaamaan paremmin kiinalaisten kuluttajien toiveita: "Volvossa on heikkouksia, siinä on aivan liian selvä skandinaavinen leima."
Lin mukaan erityisesti Volvon sisustus pitää sopeuttaa Kiinan markkinoiden toiveisiin."
A-utoilija:
Minulla on hiukan toisenlainen näkemys tästä.
Volvo voi olla kiinalaisten mielestä "liian kiinalainen" eikä tarpeeksi "eksoottinen eurooppalainen", mutta toinen merkittävä asia on sknadinaavisen minimalistisen muotoilun/sisustuksen arvostus näissä "tyylitajullisesti kehittyvissä markkinoissa", kuten Kiina ja Venäjä.
Näillä aluelilla Less is never more. Halutaan ylempalttisuutta, kromia ja loistoa.
Kevyt, hillitty, vaalea kääntyvät mandariiniksi muotoon halpa, mitäänsanomaton, Ikea.
Onko sulla Experience antaa vanhempiesi osoitetta ?
Haluaisin nähdä ne henkilöt, jotka on saaneet tuollaisen vahingonlaukauksen aikaiseksi (eli Experiencen).
Eli periytyykö kusipäisyys vai onko kusipäisyys olosuhteiden syy.
Derrick:
Repesin
Mitetin tuossa oliko se Volvon pomon juttu vain pieni marrkinointi temppu, kun melkein heti sai tuli tälläinen uutinen perään.
Tiedossa kun oli jo viime syksystä hänen tulonsa volvolle.
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/volvon+tuuletus+jatkuu+uusi+suunnittelija+bentleylta/201303376131
Odottelin josko Experience laittaisi tästä viestin, mutta eihän se käy kun on "positiivinen" Volvosta....
Eikö tuo vähän tue sitä ajatusta, että etsitään uutta muotokieltä? En tiedä sitten onko tuo negatiivinen vai positiivinen. Jonku kohtalaisen tuntemattoman suunnittelijan palkkaaminen on mielestäni vain ainoastaan uutinen.
Olen monen auton takapenkillä istunut Kiinassa. Kaikkia yhdistää yksi seikka, ei pelkästään suurissa edustusautoissa. Nimittäin takapenkillä on polvien edessä 30cm tilaa ennen etuselkänojaa. Tämä tuo monien autojen mallimerkintään L-kirjaimen. Sieltä löytyy siis BMW 530 L tai Volvo S80 L jne.
Ihmettelen vain miksei Suberp tyylistä autonvenytystä harrasteta euroopassa enemmän, loppuisi se ainainen juputus pienistä takatiloista. Eihän siihen muuta tarvita kuin vähän pidempi pohja ja kattopelti, vähän jäykkyyttä lisää.
Voi olla suuri osa tuossakin kritiikissä autojen pienuutta. Ehkä ne Bentleyn takatilat ui sitten Volvoihin uusissa malleissa.
Olette te pitkiä veijareita. Itse en tuollaista kiinalaista langia ottaisi millään, jos vaihtoehtona on normimalli. Minkähänlaiseksi ajettavaksi auto muuttuu (vaikka nuo 530 ja S80) kun niihin lisätään 30 cm? On "hauskaa" parkkeerata lähikaupan parkkipaikalla.
Tuo menee kait siihen kiinalaiseen suuruuden esittelyyn, ollaan herrana penkillä. Ihan turhaa. Normikokoinen kaveri jaloiltaan kyllä mahtuu ym malleihin taakse istumaan. Yleisemmin kai loppuu pääntila, ei jalkatila.
Lisää saasteita ja polttoaineen kulutusta Ketteryyden heikkeminen käännyttäyssä Entistäkin suurempi tilantarve pysäköitäessä Lisääntynyt massa Hitaampi sisätilojen lämpeneminen
Ja minkä vuoksi nuo kaikki heikennykset pitiäisi ottaa? Siksikö, että saadaan takapenkille tilaa, josta on hyötyä jollekin keskipituudelta 2 metriä lähentelevälle perheelle? Tai niin no, pääntilahan tuossa käytössä kuitenkin loppuisi.
Päätilapa hyvinkin. Itse huolisin edellä mainituista vain BMW:n, koska Volvossa ja Skodassa joudun istumaan takana pää katossa.
Jalkatilaa on kaikissa minulle aivan riittävästi. Eri ihmiset tarvitsevat tilaa eri suuntaan.
Aika erikoinen ruumiirakenne saa olla, jos A6/E-klasse/5er tarvitsisi taakse 30 senttiä lisää jalkatilaa, mutta noiden sedanin pääntila kuitenkin riittää.
Tulkinnanvaraista tuo ns. myöhästyminen. XC90 lanseerataan markkinoille 2014, kuten on luvattukin, mutta valmistus alkaa 2015 alusta. Volvo kiistää koko myöhästymisen ja ovat mielestään koko ajan puhuneet vain mallin lanseeraamisesta markkinoille eivätkä tuotannon alkamisesta, mutta Svenska Dagbladetin lähteet väittää tuotannon myöhästyvän 6 kk.
Joka tapauksessa So What? Puoli vuotta sinne tai tänne. Taitaa tuo Ruotsin lehdistökin kirjoitella kärpäsestä härkäsiä, kun jostain on revittävä uutisia. Ja kuten arvata saattaa, niin Ruotsin automotorsport taas asialla suurimmin otsikoin. Tuo julkaisuhan ei muuta osaakaan kuin dissata Volvoa ja ylikehua Sakemannien autoteollisuuden tuotteita.
Svenska Dagbladetin juttu:
"Det är produktionsstart i början av 2015, men vi lanserar den sent 2014, säger presschef Per-Åke Fröberg på plats i Genève.
Vi börjar producera den under vecka 5 2015.
Det betyder alltså att bilen som inleder Volvos nya modellprogram börjar produceras i månadsskiften janari/februari 2015 - om två år. En av SvD:s källor hävdar att produktionen är senarelagd ungefär sex månader.
Per-Åke Fröberg säger som svar på direkt fråga att det inte rör sig om en försening.
Vi har aldrig pratat om produktionsstart, vi har sagt när vi lanserar bilen, säger han."
http://www.svd.se/naringsliv/motor/volvos-framtidshopp-drojer-till-2015_7965574.svd
Volvolta löytyisi yksi malli, mikä tällä hetkellä voisi kiinnostaa ja se on Volvo XC60. Onkos kellään kokemusta kyseisestä mallista?
Löytyy.
Auto on erittäin tasapainoinen, neliveto toimii loogisesti ja auto on maantieajossa erittäin hiljainen. Lisäksi ollut lähes viaton, ikää 4v ja mittarissa 129tkm.
Miinuspuoliin kuuluu karkea dieselin ääni. Ei se mikään rakettikaan ole (2.4D), mutta luistavasta tomaatista huolimata vääntää ihan ok.
Suosittelen jos tuon kokoluokan SUV kiinnostaa.
Kiitän. Harkinnassa on.
Viime viikolla pääsin suorittaMaan parivertailua Volvö XC 60 vs Mazda CX-7, ensin volvolla paikasta a paikkaan b, noin 300km ja masukalla sit takaisin. Volvolla olen ajanut paljon ennenkin, mut mazda oli uus tuttavuus. Molemmat oli bensaturboja ja manuaalivaihteisia.
Aamulla pakkasta reilu parikymmentä ja volvo hangesra tulille ja matkaan. Aut ilmastointi puhaltaa myrskyn lailla jääkylmää ilmaa naamalle, ei auta kun laittaa toosa man asentoon. Samalla käsu hamuaa pieniä penkinlämmittimen nappuloita katkaisimien sekamelskasta. Liikkeelle pääsee nelivedon turvin hienosti ja jo kaupunkinopeuksissa huomaa et auto on hiljainen ja alusta suht pehmeä suodattaen tien epätasaisuudet. Moottorin läpmmettyä, tosin se pitää arvioida, kun ei lämpömittaria ole, liikennevaloista rivakka kiihdytys ei jää paikalleen ruopimaan ja kiihtyy ihan kivasti, mut ei ehkä ihan 250hv uskois. Auto ei vetele kiihdytyksissä, mutta ohjaus on jotenkin kuolleen oloinen, eikä tuntoa tien tapahtumiin ole. Seuraavaksi on vuorossa moottoritien ramppi, jossa on mukava koittaa kaarreominaisuuksia. Ramppi on oikealle kääntyvä, lopussa kirraava kaarre, jonka pystyy hyvällä autolla ajamaan reulia satasta. Volvolla kiihdytys ramppiin, paino alkaa tuntua ja ohjauksen epämääräisyys häiritsee, vaikka auto simäänsä tasapainoisesti menee. Vauhti rampissa noin 85km/h, eli reilusti jäätiin parhaista. Moottoritiellä auto on myös hiljainen ja alusta suht mukava, vakkarin napit on hienosti ohjauspyörässä, mistä niitä on helppo käyttää. Urat, eikä tien kallistukset ei pahemmin tunnu ohjauksessa, mut sen tunnottomuus häiritsee edelleen. Ei synny sellaista jämäkkyyden tunnetta, mikä yleensä saksalaisissa autoissa on.
Varustelu oli volvossa hyvää tasoa, vaalea nahkaverhoilu, kaistavahti, kuolleenkulman varoitin ym. Penkit on mukavat istua ja niissä on monipuoliset säädöt. Sisätilojen viimeistely ja muotoilu ihan ok, mutta ei tule mitään vau! Tunnetta kuitenkaan. Ajotietokone juttelee suomea, mutta muuten en mittariston ilmeestä pidä ja moottorin lämpömittari puuttuu. Jossain vaiheessa alkoi penkki tuntua tulikuumalta, eikös se lämmitin mee itsekseen pois päältä, kuten mersussa, eikös tämä ole pohjolan oloihin tehty? 300km maantiematka meni ihan leppoisasti ja mukavasti, eikä selkä tullu kipeäksi. Perillä autosta pois noustessa tunne et ihan kiva, kunhan tuohan ohjaukseen tottuisi.
Ja sitten Mazdan puikkoihin. 2.3l bensaturbo ja 260 hv,odotan innolla et miten matukka liikahtaa. Ulkoa auto on ihan tyylikkään ja urheilullisen näköinen. Sisällä odottaa sähkösäätöinen musta nahkaistuin. Ajoasennon saa hyväksi ja mittaristo on volvoa tyylikkäämpi, mut volvo on jotenkin jämäkemmän oloinen. Mazdalla ejoissa liikennevaloissa moottori sammuu liikkeelle lähdössä, oho tälle pitää antaa kierroksia. Jousitus on paljon napakempi kun volvossa ja mazda kullostaa jo kaupunkinopeuksissa meluisammalta. Marukan ohjaus tuntuu jämäkältä ja keskittää hyvin. Sitten päätään moottoritielle, nyt ramppi on paljon loivempi, eli mazdan kaarreomonaisuuksia ei vielä pääse koittamaan. Lähden kiihdyttämään autoa ramppiin ja voi ihme, kun turbo tulee reilun 2000rpm paikkeilla mukaan, niin alakierrosten uneliaisuus vaihtuu melkeimpä apinan raivoon, kyllä tosiaan sysää. Mazdan moottori tuntuu turbolta, niinkun pitääkin. Kiihtyvyys tuntuu paljon volvoa paremmalta. Moottoritiellä mazda kulkee jämäkästi ja ohjaus keskittää hyvin, joisitus on jäykkä, eikä auto kallistele. Mazda tarjoaa jopa urheilullista meininkiä, rivakan moottorin ja jämäkkyytensä ansiosta. Mazdan suurin heikkous on melu. Rengasäänet kuuluvat jo alhaisissa nopeuksissa ja myös moottori antaa kuulua itsestään voimakkaassa kiihdytyksessä. Volvo on melun suhteen selvästi hienostuneenpi. Myös mazdan ergonomiassa on pieniä puutteita, muutama katkaisin on sijoitettu melko mielenkiintoisesti. Lisäksi mazdan kytkin on melko jäykkä ja lisäksi moottori sammuu liikkeelelähdössä herkästi. Tämä yhdessä mootturin urbopotkun kanssa tekee kaupunkiajosta kulmikasta. Mutta mazdan potku ja urheilullinem jämäkkyys antaa nuo puutteet anteeksi, sillä auto tarjoaa todellista ajamisen iloa. Maantiematka meni mazdallakin ihan mukavasti vakkari päällä ja pitihän se tuttu testiramppi käydä koittamassa. Mielikuva oli tosin syntynyt miten se mazdalla menee. Auto ei kallistele juuri yhtään ja tarkalla ohjauksella on helppo piirtää millintarkkaa linjaa. Vauhti 95km/h, eli selvästi volvoa kovempi. Suurin ero volvoon ohjaus ja alustan jämäkkyys.
Yhteenvetona ajamisesta ja suorituskyvystä nauttiva valitsee Mazdan ja mukavuudesta ja meluttomuudesta pitävä Volvon.
Molempien plussat ja miinukset
Volvo hyvää:
Meluttomuus
Istuimet
Mukavuus
Suomenkielinen ajotietokone
Huonoa
Ohjaus
Painavan tuntuinen
Ei tarjoa ajamisen iloa kuten Mazda
Mazda hyvää
Ajamisen ilo
Suorituskyky
Ohjaus
Hienot mittarit
Kaarreominaisuudet
Ei
Huonoa
Melu
Moottori sammuu herkästi
Moottorin luonne kaupunkiajossa
Ei niin mukava kun volvo
Eipä ole Autozeitung mainittuja eroja ajettavuudessa löytänyt.
http://www.autozeitung.de/vergleichstest/mazda-cx-7-gegen-volvo-xc60-im-vergleich/gesamtbewertung
Lauravee eipä taida Volvolla olla nelivetoista manuaalilaatikolla olevaa bensaturboa XC60:sessä.