Mitä saa vapaa autoetu 940eur/kk

21 kommenttia

Täällä on varmaan ajan tasalla olevia automiehiä, joten laitan gallup kyselyä.



Jos vapaa autoetu on max 940 eur/kk, niin mikä auto kannattaa ottaa.



Rajoitteena on, että pitää olla diesel ja normaali 4-5 ovinen perheauto. Lisäksi käyttökustannukset voivat olla rajoitteena, eli jos huoltoväli on 10-15000km, niin ei tule kyseeseen.



Ajan vuodessa n. 70000km. Viisi henkinen perhe. Tavarat ja lapset pitää mahtua autoon(+suksiboksiin) esim. hiihtolomareissuilla. Neliveto ja/tai automaattiloota eduksi.



Laittakaa ehdotuksia farmarista tai city-maasturista. Mikä on omasta mielestänne parasta, mitä tällä hetkellä rahalla saa?



Aikaisemmat leasing autot ovat olleet: VW Passat Variant 3 kpl, Ford Kuga 1 kpl.

  
  • Olisko V70 ihan liian arkinen? Tuolla summalla saisi D4 Aut. Business 181hv (905e) ja jäisi rahaa jollekin pienelle lisävarusteelle. Tuskin tämä kovin paljon Passatista eroaa, mutta vaihtelu virkistää.

    Lisätietoja: http://nitroservice.fi/customers/volvo/hinnasto/hinnasto_VolvoBusiness_V70.pdf



    BMW 520d varmasti olisi ihan järkevä, mutta menee vähän budjetin yli.



    Itse en lähtisi aasialaisten merkkien perään. Varmasti löytyy sieltäkin ihan laadukkaita.



    Henkilökohtaisesti deletoin vielä välittömästi kaikki patonkimaan autot.

      
  • 518d Touring TwinPower Turbo A Business Automatic on 925 € eli mahtuu sekin vielä budjettiin.



    Aika laaja kysymys vaan esitetty. Ketjun avaajan kannattaisi ennemmin listata ne mallit joita on harkinnut ja kysellä onko niistä kokemusta. Nyt vastuu on siirretty muille katsella hinnastoja. Monilla firmoillahan on lisäksi päästörajat eli nekin pitää kysyjän selvittää ensin.

      
  • green:

    Maahantuojat ja jälleenmyyjät kyllä lyö mielellään tarjoukset omista malleistaan kun pyytää tarjouksen, ne voi poiketa paljonkin taulukkohinnoista.




    Mahtaako kuitenkaan vaikuttaa verotusarvoihin? Kustannukset firmoille on ihan toinen juttu.

      
  • Moro



    Kiitos vastauksista tähän mennessä.



    Etsin uusia ideoita, joten siksi en kysellyt kokemuksia mistään tietystä automerkistä tai -mallista.



    BMW 320, Audi A4 ja Volvo V60 ovat poissa pelistä sen vuoksi, että ne ovat liian pieniä.



    Meidän autosäännössä ei ollut mainintaa päästörajoista.



    Ehdotetut Volvo V70 ja BMW 518 ovat OK. Käyn koeajamassa niitä pikimmiten. Edellisellä kierroksella 3v sitten ne eivät mahtuneet silloiseen autoetuun.



    Olen avoin eri merkeille. Honda ja Mazda ovat myös vaihtoehtoja. Ranskalaiset eivät käy eikä Ford. Sain erittäin huonoja kokemuksia Kugasta, joten ei enää Fordia kiitos.



      
  • VW Passat Alltrack

      
  • green:

    Nämä on autokauppiaalle tärkeitä kauppoja, kyllä siltä ainakin ennen on aina löytynyt lopulta pientä ekstraa. Yritysten hallinnassa 473 466 henkilöautoa.

    Laskennassa käytettävä uushankintahinta lasketaan ilmoitetusta suositushinnasta vähentämällä siitä 3400 euroa ja lisäämällä lisävarusteiden arvo 850 euron ylittävältä osalta (Verohallinnon päätös luontoisetujen laskentaperusteista 18§ ja 20§




    Ja pointtisi oli mikä?

      
  • green:

    Mitä saa vapaa autoetu 940eur/kk
    Pointti on se että pitää pyytää autokauppiaita tarjoukset mitä tuolla rahalla saa ja tuoda sitten lista tänne arvioitavaksi mikä kannattaa valita.




    Taisit itse kirjottaa, miten verotusarvo määräytyy. Ei vaikuta, vaikka saat alennusta, verotusarvo lasketaan virallisesta suositushinnasta.

    Lisäksi suuressa osassa firmoja, autoedun piirissä olevat autot liisataan, ei osteta. Leasing-firma hoitaa sen tinkimisen, ei asiakas. Tiedän kyllä tähän poikkeuksia jossa tiettyä mallia on "myyty" leasing-firmalle. Ei taida vaan onnistua isompien työnantajien kanssa. Liisarit on erittäin tarkkoja siitä, että kaikki "kaupanpäälliset" kirjataan ylös ja verotusarvot lasketaan oikein. Kaverit on yrittänyt vaikka mitä, muttei mene läpi.

      
  • green:

    Ihan sama mitä kaverit on tehnyt, minulla on kymmenien vuosien oma kokemus.




    Voitko vähän tarkentaa miten liittyy tähän verotusarvoon, en yhtään epäile ettetkö ole saanut autoihin hyviä diilejä.

      
  • Subaru Outback, josta tulee pian uusi malli. Tilava neliveto, jossa vakiona hyvä varustus. BMWn jne. ongelma on se, että vaikka menee listahinnalla rajan alle ei lisävarusteita oikein voi ottaa.



    EDIT: Ja jos mahdollista odottaisin Passatin seuraavaa sukupolvea, joka tullee markkinoille syksyllä.

      
  • green:

    minulla on kymmenien vuosien oma kokemus.


    Niin minullakin.



      
  • Ja asiaan:



    Mitenkäs Timberman Skoda Superb Combi, business-mallina?



    Liisarivuokra sattaa olla edullinen, kun liisariyritykset laskee melko hyvän jäännösarvon. Eli "sitä kautta saattaa mutkan kautta" vaikuttaa käyttökustannuksiin - näin ainakin meillä lasketaan.

      
  • Ainoa juttu, missä autoedussa saa vähän takkiin on lomapalkka, autoetua ei oteta huomioon lomapalkkaa laskettassa. Menetys lienee vähäinen, ehkä samaa suuruusluokkaa kuin alkoon menee kesäloman aikana (esim. noin 3pv palkka, jos autoedun arvo on 1/4 kk palkasta).

    Käytännöt eri firmojen välillä vaihtelee muutenkin aika lailla, joissakin se on osa palkkaa, joissakin sen saa palkan päälle, ei vaikuta rahapalkkaan, otti tai ei jne.

      
  • Autotalli.comiin kun laitoin tuon vapaan edun rajoiksi 900-1000€ niin noiden vakiovastausten ohella mielenkiintoa herätti Jaguar XF sekä Mitsubishi Outlander PHEV. Lisäksi kiinnostaisi Rangen evakkoreki mutta taitaa olla liian pieni tarpeeseen. Freelanderkin nousi listalle ja sitä voin suositella kolmen vuoden kokemuksella.

      
  • Moro



    Kiitos ehdotuksista.



    Passat Alltrack on vaihtoehtojen joukossa. Sitä saa nelivedon ja automaatin sopimaan rajoihin. Katsotaan koska se on saatavana. Uusi Passat tulee loppuvuodesta markkinoille. Uusi Alltrack tulee luultavasti vasta ensi vuonna loppuvuodesta(?).



    Scoda Suberb on todella tilava ja hintalaatusuhde varmasti markkinoiden parhaasta päästä, mutta se ei tuntunut munaskuissa viimeksi niin hyvältä että se olisi aiheuttanut minkäänlaista kihelmöintiä.



    Tomppa Kruisailijalla oli uusia vaihtoehtoja, joihin en ole aikaisemmin tutustunut.

      
  • Edellinen on totta. Omat ajot saa olla 18.000km. Mitään ajopäiväkirjaa ei vaadita, joten loppu on sitten työajoa. Naapuri yritti kerran vähentää kodin ja työpaikan välisiä matkoja työsuhdeautolla enemmän kuin 18.000km vuodessa, mätky tuli postissa, piti kieli keskellä suuta soittaa verotoimistoon ja selvitellä asiaa. Ei tullut lopulta mätkyjä. Ahneus meinasi iskeä tässäkin.

    Toinen juttu on tietysti, että millaisille kilometreille työnantaja on auton halukas hankkimaan. Leasing-maksut riippuvat aikalailla vuotuisista ajokilometreistä. Tässäkin tulee tietysti vastaan se fakta, että jos työajoa on paljon, sitten kilometrejä tulee paljon, ilman ongelmaa.

      
  • Jorma L:

    Edellinen on totta. Omat ajot saa olla 18.000km. Mitään ajopäiväkirjaa ei vaadita, joten loppu on sitten työajoa




    Ajopäiväkirjaa ei vaadita, mutta 18 000 km:n yli menevää ei automaattisesti tulkita työajoksi. Ylikilometreistä voi jäädä kiinni ainakin kahdella tavalla:



    1. Se tavllinen tapa: kodin ja työpaikan välinen etäisyys menee yli.



    2. Auton kilometrit tulevat toista kautta verottajan tietoon. Tämä toinen tie voi olla esimerkiksi muuten yrityksessä tehtävän verotarkastuksen yhteydessä vastaan tulevat liisarimaksut. Jos näyttää ilmeiseltä, että henkilön työtehtävät eivät sisällä merkittävää määrää työajota, ja autolla on ajettu paljon enemmän kuin 20 000 km/vuosi, siitä voi tulla selvittämistä.



    Kummassakin tavassa selittämässä on auton käyttäjä. Jos on esittää ajopäiväkirja, niin sitten asia on harvinaisen selvä. Jos taas sitä ajopäiväkirjaa tai muita verottajan uskomia selityksiä ei löydy, sitten pääsee maksamaan lisää. Jos siis autoon tulee vain suunnilleen oikea määrä yksityisajoa ja paljon enemmän työajoa, ajopäiväkirjan pitäminen voi olla hyvinkin fiksua.



    Toistaiseksi verottaja on ottanut asiaan aika leppoisan asenteen, eikä ylikilometrejä ole aktiivisesti jahdattu. Tilanne voi kuitenkin muuttua, ja verottajakin tietää vallan mainiosti, että työsuhdeautoilun edullisuus auton käyttäjälle perustuu useimmiten siihen, että sääntöjä rikotaan (ajetaan selvästi yli 18 000 km/vuosi yksityistä ajoa).



    Työsuhdeautoilu on tietysti kannattavaa silloinkin, kun auton saa palkan päälle (ts. oikeastaan saa auton kokoisen palkankorotuksen). Tämä on kuitenkin harvinaistumassa oleva käytäntö, ja yleensä tällainen tulee vastaan silloin, kun henkilö ajaa paljon työssään. Silloin työnantajalla on motivaatio laittaa työntekijä ajamaan työsuhdeautolla. (Työsuhdeauton antaminen palkan päälle voi olla paljonkin vastaavaa palkankorotusta kalliimpaa, koska liisausfirmojen raha on kallista.)



    Jos esimerkiksi alkuperäisen kysyjän 70 000 km/vuosi syntyy pääosin työajosta (esim. paljon liikkuva myyntiedustaja), työnantajaalle alkaa tulla halvemmaksi maksaa työsuhdeautoa kuin kilometrikorvauksia. Työntekijälle tietenkin tässä tilanteessa olisi edullisinta ajaa omalla autolla ja ottaa verottomat km-korvaukset.



    Nykyisillä verotusarvosäännöillä on edullisinta ottaa hankintahinnaltaan edullisehko ja arvoaan huonosti säilyttävä auto, joka kuluttaa paljon polttoainetta ja vaatii paljon huoltoa. Silloin työntekijä saa eniten vastinetta rahoilleen...

      
  • green:

    Useammassa tapauksessa työsuhdeauto on sellaisilla henkilöillä joilla ei tule metriäkään työajoa.
    Kaikki ajot on työmatka ja omia ajoja. Jos autoa ei tarvita työn takia on yritysten työsudenautot konttoriportaalla jotka ei tarvitse autoa varsinaisen työn takia




    Jos paljon työajoa ajavalla myyntiedustajalla on oma auto työkäytössä, niin se on kyllä firman puolelta kovin ystävällistä ja työntekijän etua ajattelevaa toimintaa.

      
  • Koukeroita on monenlaisia. Yksi tuttavani on mainitunlaisessa myyntiedustajan työssä ja hänellä oli aiemmin oma auto työkäytössä. Työnantaja halusi antaa hänelle firman auton ja koska oli ilmeistä, että taloudellisesti tästä tulisi työntekijälle takkiin, firma lupasi työsuhdeauton, josta piti maksaa vain puolet auton verotusedusta. En osaa sanoa, maksoiko firma osan vai mistä on kysymys mutta kyse on isosta firmasta, olen täysin varma että laillisesti asia on hoidettu.



    Omalla työpaikallani on käytäntö, joka kannustaa valitsemaan auton, jonka arvo säilyy ja on edullinen myös leasing-firmalle. Nimittäin autoetu on palkan osa. Palkkaan lisätään verotusarvo ja vähennetään leasing-maksu. Monissa malleissa kyse on lähes samasta summasta, mutta on autoja joiden jälleenmyyntiarvo on huono ja summa nostaa leasing-maksua. Ääritapauksissa kyse voi olla satasien erosta nettopalkassa/kk.

      
  • @Timberman: mitä tapahtuu 940 € rajan alittavalle rahasummalle, eli haetko mahdollisimman paljon autoa koko rahalla, vai saatko jotain etua valitsemalla halvemman?



    @Hiilipä;ästö: kiitos hyvistä näkökulmista. Minulle tuo kirjanpitovaatimus tai lisämaksu 20 tkm ylittävän ajomäärän vuoksi on lisäargumentti oman auton puolesta.

      
  • Joo. Keskustelu on lähtenyt vähän alkuperäisen aiheen ulkopuolelle.



    Max. 940 eur/kk on se summa (=vapaan autoedun verotusarvo) joka laitetaan rahapalkan päälle => kokonaispalkka, josta maksetaan vero.



    Jos valitsen auton, jonka verotusarvo on alle 940 eur/kk, en saa siitä mitään etua.



    Kun ahneus iskee, niin tulee tietenkin valittua auto+varusteet niin, että tuo 940 eur/kk tulee mahdollisimman täyteen, vaikka vähempikin riittäisi...



      
  • Itselläni on suunnilleen samat rajat työsuhdeauton valinnassa. Ajelen C-Mersulla jonka tilat riittävät, kun lapset ovat jo maailmalla. Mutta jos vielä tarvitsisin perheautoa niin todennäköisesti päätysin Skoda Superb -farkkuun. Tuolla hinnalla saa nelivetoautomaatin 125 kW dieselillä ja Elegance-varustelutasolla. Ja tilaa riittää. Ja työnantaja tykkää, kun Skodan leasing-hinnat ovat yleensä keskimääräistä pienemmät.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit