Listan ääripäiden välillä järjestys pysynee kyllä aina samana eli S-Mersu lienee kaikissa olosuhteissa hiljaisempi kuin jokin Seat Ibiza, mutta harvapa valitsee niiden välillä melun perusteella...
Minulla yksi tärkeimmistä auton valintaan vaikuttavista tekijöistä on auton meluttomuus.
Mersuja olen omistanut puolen tusinaa, mutta en koskaan S-mersua.
Seuraavakin autoni löytyy tuon listan kärkipäästä, mutta ei ole mersu.
Tuskin mikään dieselmoottorikaan tasaisella nopeudella niin paljon meluaa että auton sijoitus kärsisi huomattavasti verrattuna vastaavaan bensamalliin.
Ainakin farmari-Golf tuntui dieselinä (1,9) huomattavan meluisalta, mutta bensaversiona (1,4) vain hiukan tavanomaista meluisammalta. Saattoihan rengasmerkissä olla eroa, ei kuitenkaan koossa.
1.9 TDI onkin niittä reippaasti äänekkäimpiä diesel-moottoreita, mitä markkinoilla ylipäänsä on. Tähän kun vielä yhdistetään joillekin volkkareille tyypilliset lyhyet välitykset, niin paketti on valmis.
Listan ääripäiden välillä järjestys pysynee kyllä aina samana eli S-Mersu lienee kaikissa olosuhteissa hiljaisempi kuin jokin Seat Ibiza, mutta harvapa valitsee niiden välillä melun perusteella...
Minulla yksi tärkeimmistä auton valintaan vaikuttavista tekijöistä on auton meluttomuus.
Mersuja olen omistanut puolen tusinaa, mutta en koskaan S-mersua.
Seuraavakin autoni löytyy tuon listan kärkipäästä, mutta ei ole mersu.
Siis sähköauto joka ei tuota melua?
Hyvin arvattu. Arvaatko vielä merkin ja mallin?
Auto on hybridi, BMW X6 se ei ole, vaikka ominaisuudet siinä ovatkin kohdallaan.
Kuten Opelixi tuossa mainitsikin sähkö- tai hybridiauto ei ole täysin äänetön. Kaupungissa ne ovat parhaimmillaan, mutta ratkaisevaa on miten rengasmelun pääsy auton runkoon ja sitä kautta sisätiloihin on estetty.
Kyllähän nuo tulokset ehkä jotain hyvin karkeaa osviittaa antavat, mutta järjestys saattaa muuttua suurestikin renkaan tyypin (kesä/talvi) ja rengasmerkin ja rengaskoon mukaan, sääolosuhteiden ja tieosuuden mukaan, moottorin ja varustetason mukaan (vrt Touran Highlinen paremmat tiivisteet vs Trendline) ja jopa vuodenajan mukaan.
TM:n mittaukset on aina tehty kuivalla asfaltilla.
Suuri mittaustulosten vaihtelu syö mielestäni pohjaa noiden vertailukelpoisuudelta. Esimerkkinä vaikkapa uusi Seat Ibiza 1,6: pikkuautovertailussa mitattu keskimäärin 5dB korkeammat arvot kuin aikaisemmassa koeajossa. Tuo on todella suuri ero. Kulutuspuolellakin samalla autolla on saatu noin puolen litran ero. Toinen pikaisesti löytynyt esimerkki kulutuksien vaihtelusta on Peugeot 308 1,6.
Suuri mittaustulosten vaihtelu syö mielestäni pohjaa noiden vertailukelpoisuudelta. Esimerkkinä vaikkapa uusi Seat Ibiza 1,6: pikkuautovertailussa mitattu keskimäärin 5dB korkeammat arvot kuin aikaisemmassa koeajossa. Tuo on todella suuri ero. Kulutuspuolellakin samalla autolla on saatu noin puolen litran ero. Toinen pikaisesti löytynyt esimerkki kulutuksien vaihtelusta on Peugeot 308 1,6.
Seat Ibizan mittauksissa on ollut eri rengasmerkit, se saattaa selittää osan mittauseroista ainakin melun osalta.
Nämä testit on tehty varmaankin sileällä asfaltilla, BMW:n 3-sarja ei ole hiljainen urissa, häviää esim. A4:lle ja C5:lle. Ja tämä tavallisilla renkailla, ei runflat(http://www.bmwtirenoise.com/). ViBilägaren testissä todettiin sama, jonka kuulee omin korvin. Muutenkin näillä testeillä on kovin vähän järkevää annettavaa, jos ne on tehty eri teillä eri aikoina. Ongelmat johtuvat huonoista teistä, karkeasta asfaltista. Testit pitää tehdä samalla karkealla asfaltilla. Jos meluun on kyllästynyt kannattaa käydä kokeilemassa C5:sta, paljon miellyttävämpi ajaa melun puolesta karkealla asfaltilla kuin bmw3 ja vähän parempi kuin uusi A4. C-mersu pitäis käydä koeajamassa, itselläni juuri hakusessa hiljainen vielä järkihintainen (n.40keur) auto. C5:n joudun jättämään laskuista pois muista syistä, täytyy vielä testata C-mersua. Itse olen ajanut samoilla huonoilla kehätien pätkillä mittarina ne kaikkein relevantimmat eli omat korvat. Vanha Corolla voi olla uran sivussa yhtä hiljainen kuin premium auto urassa.
Huonostitehdyn auton äänieristäminen bitumimatoilla jälkikäteen on toiveikas tie pettymykseen. Kokemusta on.
"Jos rengasmerkki on valmistettu Pohjoismaiden olosuhteita silmällä pitäen, ei voi mielestäni puhua rengasmelusta. Kysymyksessä on pikemminkin auton tuottamasta melusta. Miten ääni auton sisällä koetaan on yksilöllistä. Se minkä toiset kokevat autossa meluisaksi saattavat toiset kokea hiljaiseksi."
Penteles:
Siis sähköauto joka ei tuota melua?
Metsähaka:
Eipä se sähköautokaan ole äänetön satasen vauhdissa. Melua kun tulee muualtakin kuin moottorista.
235+255:
Ainakin farmari-Golf tuntui dieselinä (1,9) huomattavan meluisalta, mutta bensaversiona (1,4) vain hiukan tavanomaista meluisammalta. Saattoihan rengasmerkissä olla eroa, ei kuitenkaan koossa.
1.9 TDI onkin niittä reippaasti äänekkäimpiä diesel-moottoreita, mitä markkinoilla ylipäänsä on. Tähän kun vielä yhdistetään joillekin volkkareille tyypilliset lyhyet välitykset, niin paketti on valmis.
Metsähaka:
Hyvin arvattu. Arvaatko vielä merkin ja mallin?
Auto on hybridi, BMW X6 se ei ole, vaikka ominaisuudet siinä ovatkin kohdallaan.
Kuten Opelixi tuossa mainitsikin sähkö- tai hybridiauto ei ole täysin äänetön. Kaupungissa ne ovat parhaimmillaan, mutta ratkaisevaa on miten rengasmelun pääsy auton runkoon ja sitä kautta sisätiloihin on estetty.
Tube:
TM:n mittaukset on aina tehty kuivalla asfaltilla.
Renkaat todellakin vaikuttavat tuloksiin.
Joitakin TM:n mittaustuloksia linkissä:
http://spreadsheets.google.com/pub?key=tcSHm4VPKwtgIC_dQMBFbAA&output=html
Suuri mittaustulosten vaihtelu syö mielestäni pohjaa noiden vertailukelpoisuudelta. Esimerkkinä vaikkapa uusi Seat Ibiza 1,6: pikkuautovertailussa mitattu keskimäärin 5dB korkeammat arvot kuin aikaisemmassa koeajossa. Tuo on todella suuri ero. Kulutuspuolellakin samalla autolla on saatu noin puolen litran ero. Toinen pikaisesti löytynyt esimerkki kulutuksien vaihtelusta on Peugeot 308 1,6.
juuso01:
Seat Ibizan mittauksissa on ollut eri rengasmerkit, se saattaa selittää osan mittauseroista ainakin melun osalta.
Nämä testit on tehty varmaankin sileällä asfaltilla, BMW:n 3-sarja ei ole hiljainen urissa, häviää esim. A4:lle ja C5:lle. Ja tämä tavallisilla renkailla, ei runflat(http://www.bmwtirenoise.com/). ViBilägaren testissä todettiin sama, jonka kuulee omin korvin. Muutenkin näillä testeillä on kovin vähän järkevää annettavaa, jos ne on tehty eri teillä eri aikoina. Ongelmat johtuvat huonoista teistä, karkeasta asfaltista. Testit pitää tehdä samalla karkealla asfaltilla. Jos meluun on kyllästynyt kannattaa käydä kokeilemassa C5:sta, paljon miellyttävämpi ajaa melun puolesta karkealla asfaltilla kuin bmw3 ja vähän parempi kuin uusi A4. C-mersu pitäis käydä koeajamassa, itselläni juuri hakusessa hiljainen vielä järkihintainen (n.40keur) auto. C5:n joudun jättämään laskuista pois muista syistä, täytyy vielä testata C-mersua. Itse olen ajanut samoilla huonoilla kehätien pätkillä mittarina ne kaikkein relevantimmat eli omat korvat. Vanha Corolla voi olla uran sivussa yhtä hiljainen kuin premium auto urassa.
Huonostitehdyn auton äänieristäminen bitumimatoilla jälkikäteen on toiveikas tie pettymykseen. Kokemusta on.
BMW 530d Gran Turismo on edustusauto, kun vertaa etu- ja takameluja nopeuksissa 60, 80, 100 ja 120 km/h:
59/58, 63/62, 66/65, 68/67 dB (A)
Takana desibelin hiljaisempaa kuin kuljettajalla.
Samoin on myös mm. Jaguar XF ja Citroen C6:ssa.
Minä taas tykkään että on sen verran melua ettei tarvitse vaimoa kuunnella!
Päivitän tähän 100 hiljaisinta autoa jotka on mitannut 120 km/h nopeudella etutilasta.
Paremmuus tasatuloksissa määräytyy pienempien nopeuksien melun perusteella:
1.Mercedes-Benz S 400 Hybrid L
2.Mercedes-Benz S 500 Lang
3.BMW 530dA
4.BMW 730dA
5.BMW 730d (2009)
6.Mercedes-Benz S 350 L CDI BE 4Matic
7.BMW 320d Business
8.Mercedes-Benz S 400 Hybrid L
9.BMW 525dA
10.Land Rover Discovery 4 3,0 TDV6 HSE Aut.
11.Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance A
12.Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic Lang
13.Chrysler 300C V8 HEMI
14.Lexus GS 450h F Sport
15.Mercedes-Benz S 400 CDI Lang
16.Volkswagen Touareg 3,0 TDI Terrain Tech
17.Citroën C6 2,2 HDi Aut.
18.Mercedes-Benz GLK 220 CDI A
19.Audi A4 1,8 TFSI Business
20.Audi A6 Avant 2,0 TDI Multitronic
21.Audi Q5 3,0 V6 TDI Quattro S tronic
22.BMW 320i touring
23.Citroën C5 HDi 136 Confort Sedan Automaatti
24.Ford Mondeo 1,6 Ecoboost
25.Lexus LS 600h L
26.Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic
27.BMW 520d A Touring
28.BMW 535iA
29.BMW X3 xDrive20d A
30.BMW X6 35d
31.Dodge Journey 2,0 CRD XST DCT
32.Ford Mondeo 2,0 TDCi DPF ECOnetic+ Wagon
33.Audi A6 3,0 TDI Quattro S tronic
34.Peugeot 508 THP 156
35.BMW 520dA
36.Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Overland
37.Lexus IS250 A 17
38.Mercedes-Benz C 200 CDI A
39.Toyota Avensis 1,8 Valvematic
40.Volvo XC60 D5 AWD A
41.Volvo XC90
42.Audi A4 Sedan 2,0 TDI 125 kW Business
43.Audi Q5 2,0 TDI Quattro S tronic
44.BMW 320dA Efficient Dynamics Business
45.Citroën C6 2,7 HDi Exclusive
46.Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium Business Wagon
47.Land Rover Discovery 3 TDV6 SE
48.Lexus IS 220d
49.Peugeot 407 2,0 Confort
50.Renault Laguna HB 2,0 dCi Dynamique
51.Renault Laguna Sport Tourer 1,5 dCi
52.Toyota Avensis 2,0 D-4D 126 4ov Linea Sol Navi
53.Volkswagen Passat 1,4 TSI
54.Volvo S60 D3 A Summum
55.Volvo S80 2,4D Aut.
56.Volvo V70 D3 aut. Ocean Race start/stop
57.Mercedes-Benz C 180 CGI BE A Premium Business
58.Mercedes-Benz E 220 CDI Aut.
59.Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI Comfortline
60.Audi A6 3,0 TDI V6 Quatro A
61.BMW 530d Gran Turismo
62.Citroën C4 Picasso 2,0 HDi Exclusive A
63.Land Rover Freelander 2 2,2 TD4 S A
64.Mazda6 2,0 Elegance 6MT 4-ov
65.Mercedes-Benz CLS 350 CDI
66.Peugeot 508 THP 156 Allure
67.Renault Mégane Sport Tourer 1,4 T Dynamique
68.Skoda Superb 1,4 TSI
69.Toyota Avensis D-4D Linea Sol Wagon
70.Volvo S60 2,0T Summum A
71.Volvo XC90 3,2 AWD
72.Audi A3 Sportback 1,4 TFSI S tronic Business
73.Jaguar XF 2,7D V6 Premium Luxury
74.Renault Grand Scénic 1,4 TCe 130 Dynamique
75.Renault Megane Sport Tourer 1,4 TCe Dynamique
76.Saab 9-5 2,0 TiD Vector
77.Volvo XC60 2,4D AWD Momentum
78.Kia Carens 1.6 ISG EX EcoDynamics 7P
79.Audi A7 Sportback 3,0 TDI Quattro
80.Volkswagen Sharan Comfortline 2,0 TDI DSG
81.Citroën C5 Hdi 110 Business Tourer
82.Audi A4 2,0 TFSI Multitronic Le Mans
83.Toyota Avensis 2,0 Sol Technical
84.Volvo V70 2,4 (103 kW) Chromium
85.koda Octavia 1,4 TSI Elegance
86.Audi A4 Avant 1,8 T Ambiente
87.BMW 116i
88.Dodge Nitro 2,8 CRD A5 SXT 4x4
89.Ford Mondeo 2,0 Trend
90.Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 CRD QT Limited Business
91.Lexus RX 400h
92.Mazda6 Sedan 2,0 TD Elegance
93.Nissan Murano 3,5 V6 X-Tronic
94.Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI Cosmo
95.Peugeot 308 Premium 1,6 Vti 120
96.Renault Laguna Sport Tourer 2,0 16V Dynamique
97.Toyota Avensis 2,0 Valvematic Luxury Wagon Multidrive S
98.Toyota Prius 1,5 HSD 5-ov. A
99.Volvo V50 1,6
100.BMW 320d Gran Turismo Business A
Tässä alle 30 000 maksaneiden ja tällä vuosikymmenellä mitattujen autojen melu etutilassa nopeudella 120 km/h:
Lähde
Tässä yksi näkemys rengasmelusta:
"Jos rengasmerkki on valmistettu Pohjoismaiden olosuhteita silmällä pitäen, ei voi mielestäni puhua rengasmelusta. Kysymyksessä on pikemminkin auton tuottamasta melusta. Miten ääni auton sisällä koetaan on yksilöllistä. Se minkä toiset kokevat autossa meluisaksi saattavat toiset kokea hiljaiseksi."
http://hakkapedia.fi/blog/fi/rengasmelu-puntarissa-johtopaatokset/
Tässä lisää aiheesta:
https://tekniikanmaailma.fi/autot/muut/auton-melunvaimennus-mittausaanitykset