Toyota, Hyundai, Daimler ja Honda ovat päättäneet tuoda vetyautot (FCEV) markkinoille.
Toyota lupaa ensimmäisen auton vuonna 2015.
Ainakin Toyota on kehitellyt vetyautoa jo 20 vuotta.
Mikä mahtaa ratkaista kehityksen seuraavan kolmen vuoden aikana niin että auto on valmis myyntiin?
Kuka rakentaa tankkausasemat ja millä aikataululla?
>> Kuvia vetyautoista <<
>> Laitesijoittelu <<
No eikös honda ole tuonut sen jo rajatuille markkinoille aikoja sitten ? Lähinnä ongelma on kai tuo jakelu ?
Ammattilainen:
Kyllä kai noilla kaikilla mainituilla valmistajilla on ollut ainakin lähes tuotantomalli testeissä jo usean vuoden ajan. Honda on ainakin toimittanut FCX-vetymalliaan eri puolille maailmaa näytille.
<< Tässä yksi lista vetyautoista <<
Mitä sitten mahtaa tarkoittaa noiden neljän autovalmistajan voimien yhdistäminen, yhteisesiintymistä ei muuta???
Pitikin avata tästä otsake uutisen nähtyäni, mutta laiskuus iski. Vetyauto vaikuttaa mielenkiintoiselta ratkaisulta, mutta mua mietityttää nuo päästöt. Siis elinkaari kehdosta hautaan. Sähköautojen yhteydessä näkee liian usein juttua, missä ylistetään alhaisia päästöjä, mutta ei sivuta lainkaan niiden valmistuksesta johtuvia päästöjä. Akuistakin pitäisi päästä eroon. Onko näiden autojen ympäristöystävällisyys vain suuri illuusio?
Sitä ei toki voi kiistää, että fossiilisista polttoaineista luopumisessa vedyllä voi tulevaisuudessa olla suurikin rooli.
Akkujen sisältämät arvometallit kyllä löytävät kerääjänsä. Jopa autojen sisältämä rauta kiertää hyvällä prosentilla, vaikka rauta on halpa.
Jos vetyautot kiinnostaa, kannattaa lukea Fuel Cell Electric Vehicles (FuelCellToday Eng.)
Siellä on Suomikin mainittu, Rovaniemen Arctic Driving Centre.
Honda lupaa tuoda seuraavan sukupolven vetyautonsa Eurooppaan testeihin vuonna 2015.
>> Lähde <<
Nyt Honda ja GM lupaavat yhdessä kehittää kaupallisesti järkevän polttokennotekniikan ja vedyn varastointijärjestelmän vuoteen 2020 mennessä.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288615259252.html
Saapa nähdä kumpi, sähkö- vai vetyauto vie voiton 2030-luvulla.
Vetyauto on sähköauto, ainakin kun puhutaan polttokennotekniikasta. Sähköllä se auto liikkuu ja sähkö tehdään polttokennossa vedystä.
Vety taas mitä ilmeisemmin tehdään sähköllä.
Pelkkä polttokenno ei kuitenkaan riitä autoon vaan siinä pitää olla myös akut tai jokin muu tapa tasata kuormahuippuja ja varastoida jarrutusenergiaa.
kello68:
Tarkoitan sähköautolla että se "tankataan" sähköllä ja vetyauto vedyllä.
Molemmat siis tankataan ulkopuolisella energialla.
Molemmissa varsinainen voimansiirto hoidetaan yhdellä tai useammalla sähkömoottorilla.
Penteles:
Toyota on lähtenyt siitä ajatuksesta, että kukaan ei tee noita tankkausasemia ja muita, jollei joku tee riittävässä mittakaavassa järkevän hintaisia autoja. Suurempi ongelma on ekologinen energia, esim. aurinkovoima jolla vetyä voitaisiin kannattavasti ja saastettomasti tuottaa.
Tilannehan oli muuten aikanaan ihan sama, kun bensiiniauto syntyi. Se oli täysin kannattamaton laite ja polttoaineen tuotantoa tai jakelua ei ollut käytännössä olemassakaan, mutta silti yleistyi vauhdilla koska se täytti ihmisten tarpeita.
Tähän liittyy toinen Toyotan havainto, eli se, että "perinteisestä" sähköautosta ei ole ratkaisemaan autoilun ongelmia järkevällä ja kannattavalla tavalla.
Ensimmäinen Suomeen rekisteröity polttokennoauto Hyundai ix35 Fuel Cell.
http://www.iltalehti.fi/autot/2014012017951188_au.shtml
Daimler heitti pyyhkeen kehään. Nykyisellä akkujen hintojen tippumisvauhdilla loputkin vähät vetyautoja kehitävät valmistajat seuraavat Mersua hyvin nopeasti.
https://www.motor1.com/news/141273/mercedes-focus-on-hybrids/