Volvo teki historiaa Saksassa

41 kommenttia
2»
  • Experience:

    Aika turha keskustelu kun ei tiedetä faktoista. Oman huomion mukaan Volvoja ei juurikaan näy liikenteessä Saksassa, ehkä yksi promille faneja. Saksalaisia sitten on 99% kaduilla.




    Sama tilastollinen ongelma näissä kaikissa tämän kaltaisissa tutkimuksissa on. Käytössä olevien autojen määrissä on huimia eroja, tilastollisesti noilla ei kummoista arvoa ole. Mutta toki jotain voi päätellä, on siellä häntäpäässäkin autoja joita ei myydä paljoa. Ja kärjessä autoja joita myydään paljon.

      
  • Tässä puhutaan kuluttajatutkimuksesta, joka mittaa tyytyväisyyttä kunkin vastaajan omaan valintaan. Se ei anna vertailevaa tietoa siitä, kuinka tyytyväisiä samat vastaajat olisivat johonkin muuhun valintaan. Tai kuinka hyvin heidän valintansa tai jokin muu valinta toimisi jossain toisessa käyttötilanteessa.



    Vastaukset on myös annettu kunkin vastaajan omista lähtökohdista ja heidän omilla painotuksillaan. Vastaajat painottivat itse valitsemallaan tavalla lähimmän huoltopisteen katuosoitetta, mukitelineiden määrää, vikojen määrää, tavaratilaa ja monta muuta heitä kiinnostavaa ominaisuutta, joita emme tiedä. Tämä ei tarkoita vastaajien manipuloivan kyselyä, vaan että he vastaavat itse asettamiinsa kysymyksiin, joita emme tarkalleen tiedä vaikka vastaukset tiedämmekin.



    Kotimaiset autot saavat eri maissa etua sekä kuluttajatutkimuksissa että lehtien testeissä. Sitä voi pitää vaikkapa vedätyksenäkin, jos arvelee käyttäjien toiveet ja vaatimukset eri maissa täysin samanlaisiksi. Tuolla lähtöoletuksella kaikkien kyselyyn vastaajien käyttötilanne ja sitä approksimoiva lehtien mittauskäytäntö talven, verotuskäytännön, pysäköintitilan, nopeusrajoitukset ja hiihtoreissujen pakkaustyylin ja "muutaman" muunkin parametrin osalta yhdenmukaistuu ja jäljelle jää vain yksikäsitteinen paremmuus, joka pätee universaalisti kaikille käyttäjille. Edes hieman raolleen silmänsä avaava huomaa eri maiden käyttötilanteissa eroja, joiden vuoksi sopivuus "kotimaiseen" tyypilliseen käyttötilanteeseen vaihtelee.



    Nyt kun on muutama väärä oletus eliminoitu, kiinnostaisi tietää, mitä Volvo tekee nyt paremmin, kun Volvon lippua komeimmin heiluttava XC60 on käytännössä sama (muuallakin suosittu ) auto kuin ennekin? Ja johtuuko sijoituksen muutos parantuneesta tyytyväisyydestä Volvoon vai pettymyksestä muihin merkkeihin?

      
  • Derrick:

    kun ollaan kansallistuntoisessa Saksassa, niin siellähän kaikki tulokset heittävät häränpyllyä


    Meillä olisi jo Euroopan Yhdysvallat, ellei koko Eurooppa olisi kansallismielistä.



    Derrick:

    natsien jälkeläisethän vetävät tunnetusti kotiinpäin
    ...
    aloitus on suunnattu tiettyjä autonatseja vastaan joita valitettavasti on olemassa.
    ...
    Autonatseilta nimittäin puuttuu laaja-alainen ihmiselämän ymmärtämys


    Godwinin laki täyttyy Derrickin avatessa suunsa.



    Erityisen loukkaavan tästä tekee esiintyminen saksankielisellä nimimerkillä esittäessään rinnastuksia, jotka ovat saksalaisille edelleen vähintään huonosti tilitetty henkinen kipukohta, ellei suorastaan tabu.



    Pidän TM:n liberaalista moderointitavasta, mutta nyt harkitsen "ilmoita asiaton viesti" -nappulaa :frowning:

      
  • Derrick:

    Tuulilasin huurtuminen kai johtuu siitä, että lämmityslaite ei puhalla lämpöä tarpeeksi ja erityisesti riittävän nopeasti auton käynnistämisestä, ainakin Volvossa ja Subarussa tämä ominaisuus on kohdallaan.


    Kai? Koska vihaat saksalaisia, niin autoja kuin ihmisiäkin. Arvelet, ettei valtakunnan johtaja 75 vuotta sitten Unter den Lindenillä kesäisessä paraatissa kansaa käsi pystyssä tervehtiessään tarvinnut lämmityslaitetta. Tällä perusteella arvelet, että ei kai saman kansan suunnittelemissa autoissa lämmityslaitetta ole nykyisinkään.



    Tiedät itsekin, ettei tuossa ole järkeä, mutta ymmärrä nyt sekin, että ongelmasi ei ole sinua ympäröivässä maailmassa.



    W212 ensimmäisten vuosimallien huurteenpoistossa todella oli selvä virhe. Yli tuhannen watin sähkövastukset ilmakanavissa ja jäähdyttimen ja moottoritilan ilmavirran sulkevan kaihtimen turvin Mersun diesel lämpenee esim. Volvon dieseliä nopeammin. Ceetä edeltäneeseen V70 verraten minusta CDI Mersu lämpenee suunnilleen bensaVolvon tavoin, vaikka polttoainetta kuluukin neljä litraa vähemmän sadalle.



    W212 huurtumisongelma on todellinen, mutta ei liity auton tehokkaaseen lämpenemiseen, vaan tuulilasin ilmankierron rajoittamisesta auton jo lämmettyä nopeasti.



    Virhehän sekin on ja häiritsee varmasti ilmastointiautomatiikasta maksanutta, kun joutuu säätämään käsin. Uskalsin silti ostaa neljännen vuosikerran, jossa vanhoihin malleihin asennettavissa oleva päivitys on vakiona. En tiedä vielä, mitä talvella tapahtuu, mutta ainakin viimeöinen mökkimatka läpi sumun ja sateen tuli automaatilla ilman vähäisintäkään oiretta huurtumisesta. Ellei ongelma ole korjautunut talviolosuhteissa, kuulette siitä kyllä ennen pääsiäistä.



    Paljon todellisempi ongelma on valoissa. ILS valoissa on kaikki muut ominaisuudet, paitsi kaukovalon kantama Suomen talveen ja etenkin syksyyn.



    Mistä otan ohjauksen lisävaloreleelle, kun H7 kaukovaloa ei ole? Volvon riittämättömät valot ovat Mersun riittämättömiin valoihin nähden ylivoimaiset, koska ainoan puuttuvan osan, oikeat kaukovalot, voi helposti lisätä itsekin.



      
  • 740 GLE:

    Derrick:
    kun ollaan kansallistuntoisessa Saksassa, niin siellähän kaikki tulokset heittävät häränpyllyä

    Meillä olisi jo Euroopan Yhdysvallat, ellei koko Eurooppa olisi kansallismielistä.

    Derrick:
    natsien jälkeläisethän vetävät tunnetusti kotiinpäin
    ...
    aloitus on suunnattu tiettyjä autonatseja vastaan joita valitettavasti on olemassa.
    ...
    Autonatseilta nimittäin puuttuu laaja-alainen ihmiselämän ymmärtämys

    Godwinin laki täyttyy Derrickin avatessa suunsa.

    Erityisen loukkaavan tästä tekee esiintyminen saksankielisellä nimimerkillä esittäessään rinnastuksia, jotka ovat saksalaisille edelleen vähintään huonosti tilitetty henkinen kipukohta, ellei suorastaan tabu.

    Pidän TM:n liberaalista moderointitavasta, mutta nyt harkitsen "ilmoita asiaton viesti" -nappulaa :frowning:




    Tarkoitan kyllä varsinaisella autonatsilla lähinnä tätä nimimerkkiä Experience, voit toki esittää perusteluja sille, ettei kyseinen henkilö ole varsinainen autonatsi, mutta voin jo etukäteen todeta, ettei näillä perusteluilla tule olemaan menestymisen mahdollisuuksia.



    Ja en kyllä ole liittänyt (ehkä humoristista) käsitettä "autonatsi" mihinkään kansallissosialismiin. Lisäksi taitaa olla jopa nimimerkki "Autonatsi", ja tarkoitus ei ole ollut saattaa tätä nimimerkkiä huonoon valoon.







      
  • 740 GLE:

    Derrick:
    Tuulilasin huurtuminen kai johtuu siitä, että lämmityslaite ei puhalla lämpöä tarpeeksi ja erityisesti riittävän nopeasti auton käynnistämisestä, ainakin Volvossa ja Subarussa tämä ominaisuus on kohdallaan.

    Kai? Koska vihaat saksalaisia, niin autoja kuin ihmisiäkin. Arvelet, ettei valtakunnan johtaja 75 vuotta sitten Unter den Lindenillä kesäisessä paraatissa kansaa käsi pystyssä tervehtiessään tarvinnut lämmityslaitetta. Tällä perusteella arvelet, että ei kai saman kansan suunnittelemissa autoissa lämmityslaitetta ole nykyisinkään.

    Tiedät itsekin, ettei tuossa ole järkeä, mutta ymmärrä nyt sekin, että ongelmasi ei ole sinua ympäröivässä maailmassa.

    W212 ensimmäisten vuosimallien huurteenpoistossa todella oli selvä virhe. Yli tuhannen watin sähkövastukset ilmakanavissa ja jäähdyttimen ja moottoritilan ilmavirran sulkevan kaihtimen turvin Mersun diesel lämpenee esim. Volvon dieseliä nopeammin. Ceetä edeltäneeseen V70 verraten minusta CDI Mersu lämpenee suunnilleen bensaVolvon tavoin, vaikka polttoainetta kuluukin neljä litraa vähemmän sadalle.

    W212 huurtumisongelma on todellinen, mutta ei liity auton tehokkaaseen lämpenemiseen, vaan tuulilasin ilmankierron rajoittamisesta auton jo lämmettyä nopeasti.

    Virhehän sekin on ja häiritsee varmasti ilmastointiautomatiikasta maksanutta, kun joutuu säätämään käsin. Uskalsin silti ostaa neljännen vuosikerran, jossa vanhoihin malleihin asennettavissa oleva päivitys on vakiona. En tiedä vielä, mitä talvella tapahtuu, mutta ainakin viimeöinen mökkimatka läpi sumun ja sateen tuli automaatilla ilman vähäisintäkään oiretta huurtumisesta. Ellei ongelma ole korjautunut talviolosuhteissa, kuulette siitä kyllä ennen pääsiäistä.

    Paljon todellisempi ongelma on valoissa. ILS valoissa on kaikki muut ominaisuudet, paitsi kaukovalon kantama Suomen talveen ja etenkin syksyyn.

    Mistä otan ohjauksen lisävaloreleelle, kun H7 kaukovaloa ei ole? Volvon riittämättömät valot ovat Mersun riittämättömiin valoihin nähden ylivoimaiset, koska ainoan puuttuvan osan, oikeat kaukovalot, voi helposti lisätä itsekin.




    Koko tämä lämmityslaiteporu lähti siitä liikkeelle, että nimimerkki NHB kaivoi esiin jonkin vanhan ehkä huonon kommenttini lämmityslaitteesta Mercedes-merkkisessä autossa. Jotenka tästä kärpäsestä syntyi härkänen. NHB otti tämän vanhan kommenttini esiin yrittäessään todistaa sitä että näkemykseni ADAC:in luotettavuudesta olisi muuttunut ikäänkuin "tuuliviirinomaisesti".



    Jotenka ei ole tarpeen käydä ylikierroksilla tämmöisen irrallisen sivujuonteen takia.



    On minullakin ollut Mersu, mutta se oli 1995-mallinen C-sarjan diesel, eikä siitä ole muuta huomautettavaa kuin että dieselmoottori oli vain 75-heppanen, olisi pitänyt olla 220 D. Nyt on Ford S-Max, sekin taitaa olla saksalainen ja täysin viaton peräti. Ihme muuten että Ford onnistuu sössimään melkein kaikkien automalliensa muotoilun.



    En osaa sanoa miksi Volvon sijoitus parani yhtäkkiä kuusi pykälää vuodessa, ehkä tässä pitäisi alkaa tarkemmin tutkia sitä mitä ihmisiltä kysyttiin tässä tyytyväisyystutkimuksessa. Kokonaisuus jotenkin ratkaisi.



      
  • Derrick:

    On minullakin ollut Mersu, mutta se oli 1995-mallinen C-sarjan diesel, eikä siitä ole muuta huomautettavaa kuin että dieselmoottori oli vain 75-heppanen, olisi pitänyt olla 220 D.




    Sitten olisikin ollut huimat 95 hv!

      
  • Derrick:

    Jotenka ei ole tarpeen käydä ylikierroksilla tämmöisen irrallisen sivujuonteen takia.


    Herne ei mennyt nenääni auton, vaan natseilun vuoksi. Sanoipa kuka tahansa mitä tahansa, sinä hyppäsit synkkään historiaan ja minusta se näytti ikävältä, vaikka et minulle puhunutkaan (kai? )



    W212 huurteenpoisto on minulle kysymysmerkki. Jokin korjaus ongelmaan on tehty, mutta en tiedä vielä sen tehoa.



    Googlettamalla "220D Lucas" näet miksi 200D oli itse asiassa aika hyvä valinta. Pienemmässä oli Boschin, isommassa Pimeyden Ruhtinaan tekemä ruisku :smile:

      
  • Bugracer:


    Tämä ei kuitenkaan selitä sitä miksei Saab, Alfa Romeo tms ole keikkunut keulapaikalla marginaalisuutensa vuoksi. Jokatapauksessa kelpo suoritus Volvolta.




    missäs noita vanhempia äänestyksiä on nähtävillä? noita harvinaisempia merkkejä ei edes myydä joka vuosi niin paljon että pääsisivät mukaan tuloksiin. Alfa on esim vuonna 2009 ollut saksan JD power surveyn kakkosijalla, joka siis myös on asiakaskysely, samana vuonna Volvo oli sijalla 11



      
  • Komenttini asenteista perustui ääneen ajatteluun ja mietiskelyyn, ei mihinkään faktaan. Jos alfa tai saab ei ole tutkimuksiin mahtunut niin sehän vain tukee tätä. Kiitos korjauksesta.



    Joku kyllä kommentoi että esim BMW asiakkaat ovat erittäin merkkiuskollisia, ja itse olettaisin merkkiuskollisten pitävän merkkiään muita parempana?

      
  • Eikös tällaiset kyselyt vastaa kysymykseen, kuinka hyvin ostettu auto vastannut odotuksia eli kyselyn pohjalta voisi kuvitella, että Volvon ostaneiden odotusarvot auton suhteen ovat täyttyneet tai jopa ylittyneet. Se ei kerro välttämättä eri autojen keskinäistä paremmuutta. Mutta voisi ajatella, että tällaisen listan kärkipäässä olleen auton ostaja kokee saaneensa rahalleen hyvin vastinetta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit