Ennen ainakin nopeusrajoitusmerkin voimassaolo päättyi seuraavaan yleisen tien (?) risteykseen, eikö vain. [
Minusta mikään nykyisessä tieliikennelaissa kerrottu ei kyllä heti viittaa siihen että nopeusrajoitus päättyisi seuraavaan risteykseen. Se joka tuollaisen asetuksen tieliikennelaista löytää hihkaiskoot.
Tieliikennelain tuntemus voi olla vaikeasti ylläpidettävä taito jopa niille jotka sen haluaisivat tuntea. Nyt se sentään löytyy netistä, vanhaan aikaan vain kirjastosta ja sieltäkin ehkä osin vanhentuneena. Selkesti tarvittaisiin vielä jonkinlainen FAQ-osio asioiden suomentamiseksi.
Tieliikennelaki tulisi lähettää paperimuodossa joka kotiin ja vaikka onnettomuuksiin liittyvällä tilastotiedolla ja asennekasvatuksella lisättynä. Vuosittain lisäksi vähintään päivityssivut. Kustantajina (jos ei valtio) voisivat toimia samat yritykset jotka nyt laittavat mainoksiaan ja lippujaan näihin joka kotiin väkisin tuotaviin puhelinkoneiden liittymänumeroista kertoviin tuikitarpeellisiin puhelinluetteloihin.
>Heips >Tuli keskusteltua siitä mikä on yleinen tie ja mikä ei. Tämä kysymys pullahti >esille siitä, kun liikennemerkki lakkaa olemasta voimassa seuraavassa >risteyksessä. > > Poliisin vastaus! Tässä vielä pykälätietoa, vaikka varmaan olet ne jo katsonutkin. Merkki 361. Nopeusrajoitus Merkkiä käytetään osoittamaan tieliikennelain 25 §:n 1 momentin perusteella tai 109 §:n 3 momentin mukaisesti voimassa olevaa nopeusrajoitusta. Merkin yhteydessä ei käytetä muita lisäkilpiä kuin tekstillistä lisäkilpeä "Yleisrajoitus" tai "Alue". Siirtyminen yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle muualla kuin taajaman rajalla osoitetaan merkillä 361 ja tekstillisellä lisäkilvellä "Yleisrajoitus", jos samalla tiellä on ennen kyseistä tienkohtaa voimassa yleisrajoitusta korkeampi, merkillä 361 osoitettu nopeusrajoitus. Merkki 362. Nopeusrajoitus päättyy Merkkiä saa käyttää vain, jos merkin jälkeen suurin sallittu ajonopeus on korkeampi kuin ennen merkkiä. Kaksisuuntaisella tiellä, jossa on yksi ajorata ja kaksi ajokaistaa, merkki voidaan sijoittaa yksinomaan tien vasemmalle puolelle. Merkki 363. Nopeusrajoitusalue Merkki asetetaan kaikille alueelle johtaville teille. Merkkiä käytetään osoittamaan tieliikennelain 25 §:n 1 momentin perusteella tai 109 §:n 3 momentin mukaisesti voimassa olevaa nopeusrajoitusta. Merkin yhteydessä ei käytetä lisäkilpiä. Merkki 364. Nopeusrajoitusalue päättyy Merkki asetetaan kaikille alueelta johtaville teille, jollei alue rajoitu toiseen merkillä 363 osoitettuun nopeusrajoitusalueeseen. Kaksisuuntaisella tiellä, jossa on yksi ajorata ja kaksi ajokaistaa, merkki voidaan sijoittaa yksinomaan tien vasemmalle puolelle, jos merkin jälkeen suurin sallittu ajonopeus on korkeampi kuin ennen merkkiä. 1 §. Taajamien ulkopuolella ajoneuvojen suurin sallittu nopeus on 80 km/h, jollei liikennemerkein ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.
Oletus on se, että kuljettaja muistaa esim. yksityistielle siirtyessään ja takaisin palatessaan päätiellä olevan nopeusrajoituksen. Joskus valvonnassa olemme löytäneet alueen, jolle voi päästä niin pientä "kärrypolkua", ettei merkkiä ole ollut havaittavissa. Taajamissa aluerajoituksen voimassa ollessa tulee useinkin virkisteltyä muistia. Onneksi nykyään ajorataan on maalattu toistuvasti rajoitusta osoittava lukema.
Näinhän se taitaa olla kun ajelee isompia teitä, mutta meilläpäin on useita metsäautoteitä ym. mitkä kyllä lasketaan yleisiksi teiksi eikä niiden risteyksien jälkeen ole mitään rajoitusta, että tiedä sitten, mutta siitä olen satavarma että näillä teillä on 60- tai alhaisempi rajoitus. Toki useat näistä on umpikujia eli sieltä ei pääse kuin samaa reittiä takaisin, mutta silti ne on useita kilometriä pitkin eikä sitä voi ulkopaikkakuntalainen tietää.
Ilmeisesti on säästetty liikennemerkeissä...
Kyllä noilla tiellä on voimassa yleisrajoitus 80 km/h, jolleivät sitten ole taajamamerkin sisällä. Suomessa on vielä tuhansia kilometrejä tietä, joille on joskus 70-luvulla rajoitusrumban alkaessa lätkäisty 80 km/h merkki tai ei merkkiä ollenkaan. Riippumatta siitä, mikä on turvallinen nopeus. Teiden merkitys on katsottu niin pieneksi, ettei olla alettu kuluttamaan verovaroja rajoitusten miettimiseen. Näillä teillä korostuu kuljettajan tekemän oikean tilannenopeuden valinta.
Voi taivas! Sillä tiellä ei ole 80-rajoitus vaan 60-rajoitus ja olen siitä 100% varma. Niillä metsäautoteillä on kyllä nopeusrajoitusmerkki, yleensä 40km/h, mutta nyt olikin puhetta siitä tiestä mitä ajetaan eikä olla kääntymässä siltä tieltä mihinkään. ´
Tiedän monta tällaista risteystä, minkä jälkeen ei ole nopeusrajoitusmerkkiä, mutta tiellä jatkuu edelleen 60-rajoitus. Metsäautotiekin on luokiteltu yleiseksi (ei siellä ainakaan ilman korttia saa ajaa) eikä sellaisen liittymän kohdalla ole maalattu keltaisia viivoja eikä ole ohituskieltokylttejä ym.
Kyllä minä tiedän sen, että jos käännyn jollekkin sivutielle eikä siinä ole nopeusrajoitusta kyltein osoitettu, niin sillä tiellä vallitsee yleisrajoitus 80km/h, mutta nyt ei puhuttu siitä.
[Opelixi muokkasi tätä viestiä 24.10.2005 klo 17:40]
Jos esimerkiksi seuraava tien risteys oikealle on päättyvä tie missä on myös tästä kertova liikennemerkki eikä tielle pääse mitään muuta kautta niin tässä tapauksessa kuten poliisi yllä sanoi, jatkuu edelleen sama rajoitus mikä oli ennen risteystä.
Jos esimerkiksi seuraava tien risteys oikealle on päättyvä tie missä on myös tästä kertova liikennemerkki eikä tielle pääse mitään muuta kautta niin tässä tapauksessa kuten poliisi yllä sanoi, jatkuu edelleen sama rajoitus mikä oli ennen risteystä.
Tielle ei ei pääse muuta kautta, mutta risteyksessä ei ole mitään "umpikuja" merkkiä eikä mitään muutakaan vastaavaa. Sitten on muitakin tapauksia missä tiestä haarautuu pienempi tie, mikä tekee muutaman kilometrin lenkin ja haarautuu takaisin samaan tiehen eikä sellaistenkaan risteyksien jälkeen ole nopeusrajoitusmerkkiä, mutta rajoitus on satavarmasti 60, koska satun olemaan kotoisin sellaisen tien varrelta. Ehkä täällä pohjoisemmassa on sitten säästelty liikennemerkkejä.
Eli tuohon alkuperäiseen ongelmaan vastaus on siis, ettei rajoitus muutu edes kahden valtatien risteyksen jälkeen, ellei merkillä sitä erikseen osoiteta, jos oikein ymmärsin ja kuten V12 yritti aiemmin kertoa. Joko säännöt on muuttuneet tai sitten jo 15 vuotta sitten autokoulussa ymmärsin asian väärin. Mielenkiintoista oli havaita, ettei tämä asia ollut mikään itsestäänselvyys edes palstalla. Siitä saa taas uutta näkökulmaa moniin asioihin.
Ennen ainakin nopeusrajoitusmerkin voimassaolo päättyi seuraavaan yleisen tien (?) risteykseen, eikö vain.
[
Minusta mikään nykyisessä tieliikennelaissa kerrottu ei kyllä heti viittaa siihen että nopeusrajoitus päättyisi seuraavaan risteykseen. Se joka tuollaisen asetuksen tieliikennelaista löytää hihkaiskoot.
Tieliikennelain tuntemus voi olla vaikeasti ylläpidettävä taito jopa niille jotka sen haluaisivat tuntea. Nyt se sentään löytyy netistä, vanhaan aikaan vain kirjastosta ja sieltäkin ehkä osin vanhentuneena. Selkesti tarvittaisiin vielä jonkinlainen FAQ-osio asioiden suomentamiseksi.
Tieliikennelaki tulisi lähettää paperimuodossa joka kotiin ja vaikka onnettomuuksiin liittyvällä tilastotiedolla ja asennekasvatuksella lisättynä. Vuosittain lisäksi vähintään päivityssivut. Kustantajina (jos ei valtio) voisivat toimia samat yritykset jotka nyt laittavat mainoksiaan ja lippujaan näihin joka kotiin väkisin tuotaviin puhelinkoneiden liittymänumeroista kertoviin tuikitarpeellisiin puhelinluetteloihin.
>Heips
>Tuli keskusteltua siitä mikä on yleinen tie ja mikä ei. Tämä kysymys pullahti
>esille siitä, kun liikennemerkki lakkaa olemasta voimassa seuraavassa
>risteyksessä.
>
>
Poliisin vastaus!
Tässä vielä pykälätietoa, vaikka varmaan olet ne jo katsonutkin.
Merkki 361. Nopeusrajoitus
Merkkiä käytetään osoittamaan tieliikennelain 25 §:n 1 momentin perusteella tai
109 §:n 3 momentin mukaisesti voimassa olevaa nopeusrajoitusta. Merkin
yhteydessä ei käytetä muita lisäkilpiä kuin tekstillistä lisäkilpeä
"Yleisrajoitus" tai "Alue".
Siirtyminen yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle muualla kuin
taajaman rajalla osoitetaan merkillä 361 ja tekstillisellä lisäkilvellä
"Yleisrajoitus", jos samalla tiellä on ennen kyseistä tienkohtaa voimassa
yleisrajoitusta korkeampi, merkillä 361 osoitettu nopeusrajoitus.
Merkki 362. Nopeusrajoitus päättyy
Merkkiä saa käyttää vain, jos merkin jälkeen suurin sallittu ajonopeus on
korkeampi kuin ennen merkkiä. Kaksisuuntaisella tiellä, jossa on yksi ajorata
ja kaksi ajokaistaa, merkki voidaan sijoittaa yksinomaan tien vasemmalle
puolelle.
Merkki 363. Nopeusrajoitusalue
Merkki asetetaan kaikille alueelle johtaville teille. Merkkiä käytetään
osoittamaan tieliikennelain 25 §:n 1 momentin perusteella tai 109 §:n 3
momentin mukaisesti voimassa olevaa nopeusrajoitusta. Merkin yhteydessä ei
käytetä lisäkilpiä.
Merkki 364. Nopeusrajoitusalue päättyy
Merkki asetetaan kaikille alueelta johtaville teille, jollei alue rajoitu
toiseen merkillä 363 osoitettuun nopeusrajoitusalueeseen. Kaksisuuntaisella
tiellä, jossa on yksi ajorata ja kaksi ajokaistaa, merkki voidaan sijoittaa
yksinomaan tien vasemmalle puolelle, jos merkin jälkeen suurin sallittu
ajonopeus on korkeampi kuin ennen merkkiä.
1 §. Taajamien ulkopuolella ajoneuvojen suurin sallittu nopeus on 80 km/h,
jollei liikennemerkein ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.
Oletus on se, että kuljettaja muistaa esim. yksityistielle siirtyessään ja
takaisin palatessaan päätiellä olevan nopeusrajoituksen. Joskus valvonnassa
olemme löytäneet alueen, jolle voi päästä niin pientä "kärrypolkua", ettei
merkkiä ole ollut havaittavissa.
Taajamissa aluerajoituksen voimassa ollessa tulee useinkin virkisteltyä muistia.
Onneksi nykyään ajorataan on maalattu toistuvasti rajoitusta osoittava lukema.
Turvallista talviliikennettä.
*********************************************
Pertti Mäkeläinen
ylikonstaapeli
Liikkuvan poliisin liikennetiedottaja
Viljatie 2, 00700 HELSINKI
09 - 1344 7360
040 - 502 2684
pertti.makelainen @ lp.poliisi.fi
www.poliisi.fi
Ilmeisesti on säästetty liikennemerkeissä...
Kyllä noilla tiellä on voimassa yleisrajoitus 80 km/h, jolleivät sitten ole taajamamerkin sisällä. Suomessa on vielä tuhansia kilometrejä tietä, joille on joskus 70-luvulla rajoitusrumban alkaessa lätkäisty 80 km/h merkki tai ei merkkiä ollenkaan. Riippumatta siitä, mikä on turvallinen nopeus. Teiden merkitys on katsottu niin pieneksi, ettei olla alettu kuluttamaan verovaroja rajoitusten miettimiseen. Näillä teillä korostuu kuljettajan tekemän oikean tilannenopeuden valinta.
Voi taivas! Sillä tiellä ei ole 80-rajoitus vaan 60-rajoitus ja olen siitä 100% varma. Niillä metsäautoteillä on kyllä nopeusrajoitusmerkki, yleensä 40km/h, mutta nyt olikin puhetta siitä tiestä mitä ajetaan eikä olla kääntymässä siltä tieltä mihinkään. ´
Tiedän monta tällaista risteystä, minkä jälkeen ei ole nopeusrajoitusmerkkiä, mutta tiellä jatkuu edelleen 60-rajoitus. Metsäautotiekin on luokiteltu yleiseksi (ei siellä ainakaan ilman korttia saa ajaa) eikä sellaisen liittymän kohdalla ole maalattu keltaisia viivoja eikä ole ohituskieltokylttejä ym.
Kyllä minä tiedän sen, että jos käännyn jollekkin sivutielle eikä siinä ole nopeusrajoitusta kyltein osoitettu, niin sillä tiellä vallitsee yleisrajoitus 80km/h, mutta nyt ei puhuttu siitä.
Nyt on pakko tehdä galluppi.
Mitenkä tulkitsette seuraavan tekstin mikä on kirjoitettu punaisella poliisien kotisivuilla: Ylinopeussakon minimisumma on kuitenkin 115 euroa.
Tarkoitan nyt asian tulkintaa, paljonko on satunnaisen sivuillakävijän mielestä pienin ylinopeudesta saatava sakko?
Jos esimerkiksi seuraava tien risteys oikealle on päättyvä tie missä on myös tästä kertova liikennemerkki eikä tielle pääse mitään muuta kautta niin tässä tapauksessa kuten poliisi yllä sanoi, jatkuu edelleen sama rajoitus mikä oli ennen risteystä.
Tielle ei ei pääse muuta kautta, mutta risteyksessä ei ole mitään "umpikuja" merkkiä eikä mitään muutakaan vastaavaa. Sitten on muitakin tapauksia missä tiestä haarautuu pienempi tie, mikä tekee muutaman kilometrin lenkin ja haarautuu takaisin samaan tiehen eikä sellaistenkaan risteyksien jälkeen ole nopeusrajoitusmerkkiä, mutta rajoitus on satavarmasti 60, koska satun olemaan kotoisin sellaisen tien varrelta. Ehkä täällä pohjoisemmassa on sitten säästelty liikennemerkkejä.
Eli tuohon alkuperäiseen ongelmaan vastaus on siis, ettei rajoitus muutu edes kahden valtatien risteyksen jälkeen, ellei merkillä sitä erikseen osoiteta, jos oikein ymmärsin ja kuten V12 yritti aiemmin kertoa. Joko säännöt on muuttuneet tai sitten jo 15 vuotta sitten autokoulussa ymmärsin asian väärin. Mielenkiintoista oli havaita, ettei tämä asia ollut mikään itsestäänselvyys edes palstalla. Siitä saa taas uutta näkökulmaa moniin asioihin.