Ennenkin olen esittänyt täällä tietämättömyyteni ja virheeni liikenteessä, joten koska maine on jo mennyt keskimääräistä parempana kuljettajana, ei tuota ongelmia paljastaa lisää puutteita tiedossa.
Ennen ainakin nopeusrajoitusmerkin voimassaolo päättyi seuraavaan yleisen tien (?) risteykseen, eikö vain. Onko asetus tältä osin muuttunut, koska nopeasti vilkaistuna säädöksiin ei mainintaa asiasta löytynyt. Vai enkö osannut etsiä oikeasta paikasta.
361. Nopeusrajoitus
Merkki 361
Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.
Tiellä, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 km/h, voi olla töyssyjä tai korotettuja suojateitä, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta.
Merkillä 361 ja lisäkilvellä "Yleisrajoitus" voidaan tarpeen mukaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoituksen alaiselta tieltä tai alueelta yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle. Merkillä 361 ja lisäkilvellä "Alue" voidaan tarpeen mukaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoitusalueen sisällä olevalta merkillä 361 osoitetun nopeusrajoituksen alaiselta tieltä takaisin nopeusrajoitusalueelle.
Minun mielestäni se päättyy vain seuraavaan rajoitusmerkkiin, rajoituksenpoisto tai taajamakylttiin ym. vastaaviin.
Mutta taas OMASTA MIELESTÄNI, jos luonnollisesti kääntyy pois joltakin tieltä ja sillä toisella tiellä ei ole rajoitusmerkkiä tiellä vallitsee yleinen rajoitus 80km/h.
Eli siis en muista sinun muistamaasi asiaa kuulleeni, mutta toki voin olla väärässä.
Ihmettelin kauan erästä moottoritien ulosajoramppia jossa ei ollut mitään nopeuden alentamista osoittavaa liikennemerkkiä, mutta niinhän se on, että moottoritien 120 rajoitus muuttuu automaattisesti 80 rajoitukseksi kun moottoritieltä erkanee.
Käsittääkseni rajoitus päättyy aina seuraavaan yleiseen tien risteykseen.
Jos näin on, miten sitten määritellään yleinen tie? Mistä päätietä ajava voi tietää, jatkuuko vanha rajoitus risteyksen jälkeen vai onko rajoitus 80 km/h?
Nyt on palstan kokeneimmilla kuljettajilla mahdollisuus osoittaa tietämyksensä.
Nyt on palstan kokeneimmilla kuljettajilla mahdollisuus osoittaa tietämyksensä.
Joo olis jännä tietää miten se yleinen tie määritetään, jos se on sellainen yleinen tie minkä minä ymmärrän yleiseksi tieksi eli jopa julkisen tiehuollon piirissä olevat hiekkatietkin niin saispa monella pikkutiellä sitten päästellä 80km/h...
Eikös teilläkin ole kaikki tiet yleisiä, kunnes vastaan tulee liikennemerkki: yksityinen tie , ehkä erilaisilla lisäkilvillä varustettuna.
Nopeusrajoitushan on lähinnä tienpitäjän päätettävissä.
Nyt on palstan kokeneimmilla kuljettajilla mahdollisuus osoittaa tietämyksensä.
Joo olis jännä tietää miten se yleinen tie määritetään, jos se on sellainen yleinen tie minkä minä ymmärrän yleiseksi tieksi eli jopa julkisen tiehuollon piirissä olevat hiekkatietkin niin saispa monella pikkutiellä sitten päästellä 80km/h...
Periaatteessa kaikilla pikkuteillä saa ajaa 80km/h mikäli ne eivät ole taajamaalueella tai ole merkitty erillisellä nopeusrajoitusmerkillä.
Mielestäni tämä on monesti vähintäänkin nurinkurista kun ajattelee, että monesti leveällä hyväkuntoisella asvalttitiellä missä mahdollisesti on jopa erilliset pyörätiet saa ajaa vain 60km/h. Kumpi mahtaa olla turvallisempaa?
Kait tuo rajoitus on niin, että aina 80 jos ei muuta ilmoiteta. Jos 100 ja tulee alennus 80 tai 60, niin päättyy seuraavan risteyksen jälkeen jos ei uutta merkkiä? Yleensä "yleisen tien" risteyksessä on kolmio tai stoppimerkki, yksityisteillä harvemmin, siis kun ei ole tasa-arvoisia risteyksiä ja päätie on etuajo-oikeutettu mikä yleensä on merkitty!
Vaikeasti kerrottu kylläkin!
Nyt on palstan kokeneimmilla kuljettajilla mahdollisuus osoittaa tietämyksensä.
Joo olis jännä tietää miten se yleinen tie määritetään, jos se on sellainen yleinen tie minkä minä ymmärrän yleiseksi tieksi eli jopa julkisen tiehuollon piirissä olevat hiekkatietkin niin saispa monella pikkutiellä sitten päästellä 80km/h...
Periaatteessa kaikilla pikkuteillä saa ajaa 80km/h mikäli ne eivät ole taajamaalueella tai ole merkitty erillisellä nopeusrajoitusmerkillä.
Mielestäni tämä on monesti vähintäänkin nurinkurista kun ajattelee, että monesti leveällä hyväkuntoisella asvalttitiellä missä mahdollisesti on jopa erilliset pyörätiet saa ajaa vain 60km/h. Kumpi mahtaa olla turvallisempaa?
Jep, mutta tarkoitin lähinnä sitä mitä käsittääkseni topicissa kysyttiin,että jos ajetaan jotain tietä missä on esim. 60km/h rajoitus, niin päättyykö se rajoitus seuraavaan yleisentien risteykseen ja jatkuu 80km/h rajoituksella, jos ei erikseen mainita. Eli tarkoitan tällä nyt sitä, että jos ajelen jotain kylätietä millä on 40, 50 tai 60-rajoitus ja sillä tiellä on näitä risteyksiä eikä sen risteyksen jälkeen aina ole uutta kylttiä kertomassa rajoituksesta, niin rohkenisin kuitenkin väittää, että se rajoitus ei ole sen jälkeen se yleisrajoitus 80km/h. Tietenkin jos käännytään jollekkin toiselle tielle eikä siinä ole nopeusrajoitusta niin silloin siinä vallitsee yleisrajoitus.
Huh huh, aika vaikea tätä on selittää, mutta toivottavasti joku ainakin ymmärsi.
Kyllä, rajoitus muuttuu risteyksen jälkeen 80km/h.
No sitten täytyy sanoa, että meilläpäin puuttuu kymmeniä ellei satoja rajoitusmerkkejä, koska edes pääteillä ei ole monenkaan pikkutien risteyksen jälkeen rajoitusmerkkiä ja tiellä saattaa olla 100:n tai vaikka 60:n rajoitus. Eikä minkään metsäautotien jälkeen ole rajoitusmerkkiä ja tiellä ei satavarmasti saa ajaa 80km/h. Onko jotain faktaa tukemaan väitettäsi?
No sitten täytyy sanoa, että meilläpäin puuttuu kymmeniä ellei satoja rajoitusmerkkejä, koska edes pääteillä ei ole monenkaan pikkutien risteyksen jälkeen rajoitusmerkkiä ja tiellä saattaa olla 100:n tai vaikka 60:n rajoitus. Eikä minkään metsäautotien jälkeen ole rajoitusmerkkiä ja tiellä ei satavarmasti saa ajaa 80km/h. Onko jotain faktaa tukemaan väitettäsi?
Saattaa olla että käsitän asian väärin mutta yritän kuitenkin. Esimerkiksi Aitolahti josta sukuni on alunperin lähtöisin on täynnä mutkaisia sorateitä ja näillä kaikilla on 80 rajoitus mikäli toisin ei ole merkitty. Aina kun ollaan pois taajamaalueelta perusrajoitus on 80km/h.
No sitten täytyy sanoa, että meilläpäin puuttuu kymmeniä ellei satoja rajoitusmerkkejä, koska edes pääteillä ei ole monenkaan pikkutien risteyksen jälkeen rajoitusmerkkiä ja tiellä saattaa olla 100:n tai vaikka 60:n rajoitus. Eikä minkään metsäautotien jälkeen ole rajoitusmerkkiä ja tiellä ei satavarmasti saa ajaa 80km/h. Onko jotain faktaa tukemaan väitettäsi?
Saattaa olla että käsitän asian väärin mutta yritän kuitenkin. Esimerkiksi Aitolahti josta sukuni on alunperin lähtöisin on täynnä mutkaisia sorateitä ja näillä kaikilla on 80 rajoitus mikäli toisin ei ole merkitty. Aina kun ollaan pois taajamaalueelta perusrajoitus on 80km/h.
Jep, käsitit väärin. Tiedän yleisrajoituksen, mutta en tarkoita nyt sitä eikä käsittääkseni tarkoittanut topiccicaan. Kuvitellaan nyt näin, että ajellaan sinne Aitolahteen tietä missä on 60km/h rajoitus ja siltä tieltä mitä ajat on mahdollista kääntyä jollekkin niistä sorateistä, mutta ei käännytä vaan jatketaan sitä samaa tietä missä oli ennen sitä soratien risteystä 60-rajoitus ja nyt kysyttiin että päättyykö tämä 60-rajoitus siihen kohtaan missä oli se soratienristeys, jos ei muuta ilmoiteta ja jatkuisi näin yleisrajoituksella 80km/h?
EDIT:
Nyt kun luin alun juttuja uudestaan niin en ole itsekkään niin varma mitä Herbert tarkoitti. Jos Herbert siis olikin kääntymässä jollekkin toiselle tielle niin olkoon se vaikka minkälainen kinttupolku hyvänsä, niin siinä vallitsee yleisrajoitus 80km/h, jos ei erikseen mainita eikä olla taajama-alueella.
Minä vain ymmärsin sen niin, että jatketaan sitä samaa tietä, mutta toki tässäkin on ristiriitaisia juttuja, mitä on vaikea selittää...
Minulla on myös käsitys, että merkin vaikutus on seuraavaan ristykseen. Mikä sitten on yleinen tie .. muistaakseni maanteillä on lähestulkoon aina nopeusrajoitusmerkki yleisen tienristeyksen jälkeen. Tämä ei koske metsäteitä, peltoliittymiä, yksityisteitä, mökkiteitä (= pihatie, joka voi olla todella pitkäkin) tjmv. Tätä ei pidä sotkea tapauksiin, joissa erityisesti risteysalue on pienemmän nopeuden alue (100 -> 80 -> 100). Tarkkailkaapa kun kuljeksitte. Tavallisten merkkien vaikutusalue on myös taajamissa samalla periaatteella .. mutta aluemerkkien vaikutus lopahtaa, kunnes niin ilmoitetaan (kuten taajamamerkki itsekin).
PS. Joskus muistaakseni oikein varta vasten ihmeteltiin tätä samaa ja etsittiin po. tilanteita ja ainakin niillä matkoilla (HKI-KIURUVESI nelos- ja viitosteillä) asiat olivat silloin juuri niin, että aina ilman poikkeusta oli nopeusrajoitusmerkki kuten pitikin. Tiedä sitten, että mikä on tilanne tänään.
Ai niin ja kaippa asia on edellä kuvatun kaltainen siksi, koskapa mistä ihmeestä se toiselta tieltä tullut voi mitenkään tietää mikä se rajoitus on sillä tiellä minne on menossa ellei sitä ole mainittu. Ja muistaakseni oli vielä niin, että vaikka sillä uudella tiellä olisi ollut se perus 80km/h, niin silti se oli mainittu merkillä, eikä tässäkään ollut poikkeusta.
No sitten täytyy sanoa, että meilläpäin puuttuu kymmeniä ellei satoja rajoitusmerkkejä, koska edes pääteillä ei ole monenkaan pikkutien risteyksen jälkeen rajoitusmerkkiä ja tiellä saattaa olla 100:n tai vaikka 60:n rajoitus. Eikä minkään metsäautotien jälkeen ole rajoitusmerkkiä ja tiellä ei satavarmasti saa ajaa 80km/h. Onko jotain faktaa tukemaan väitettäsi?
Saattaa olla että käsitän asian väärin mutta yritän kuitenkin. Esimerkiksi Aitolahti josta sukuni on alunperin lähtöisin on täynnä mutkaisia sorateitä ja näillä kaikilla on 80 rajoitus mikäli toisin ei ole merkitty. Aina kun ollaan pois taajamaalueelta perusrajoitus on 80km/h.
Jep, käsitit väärin. Tiedän yleisrajoituksen, mutta en tarkoita nyt sitä eikä käsittääkseni tarkoittanut topiccicaan. Kuvitellaan nyt näin, että ajellaan sinne Aitolahteen tietä missä on 60km/h rajoitus ja siltä tieltä mitä ajat on mahdollista kääntyä jollekkin niistä sorateistä, mutta ei käännytä vaan jatketaan sitä samaa tietä missä oli ennen sitä soratien risteystä 60-rajoitus ja nyt kysyttiin että päättyykö tämä 60-rajoitus siihen kohtaan missä oli se soratienristeys, jos ei muuta ilmoiteta ja jatkuisi näin yleisrajoituksella 80km/h?
EDIT:
Nyt kun luin alun juttuja uudestaan niin en ole itsekkään niin varma mitä Herbert tarkoitti. Jos Herbert siis olikin kääntymässä jollekkin toiselle tielle niin olkoon se vaikka minkälainen kinttupolku hyvänsä, niin siinä vallitsee yleisrajoitus 80km/h, jos ei erikseen mainita eikä olla taajama-alueella.
Minä vain ymmärsin sen niin, että jatketaan sitä samaa tietä, mutta toki tässäkin on ristiriitaisia juttuja, mitä on vaikea selittää...
Käsitin siis oikein.
Jos vastaan tuleva seuraava tien risteys ei ole yksityinen ja heti sen jälkeen ei ole 60 kylttiä, rajoitus muuttuu automaattisesti 80km/h.
Nämä on kyllä opetettu autokoulussa.
Käsitin siis oikein.
Jos vastaan tuleva seuraava tien risteys ei ole yksityinen ja heti sen jälkeen ei ole 60 kylttiä, rajoitus muuttuu automaattisesti 80km/h.
Nämä on kyllä opetettu autokoulussa.
Näinhän se taitaa olla kun ajelee isompia teitä, mutta meilläpäin on useita metsäautoteitä ym. mitkä kyllä lasketaan yleisiksi teiksi eikä niiden risteyksien jälkeen ole mitään rajoitusta, että tiedä sitten, mutta siitä olen satavarma että näillä teillä on 60- tai alhaisempi rajoitus. Toki useat näistä on umpikujia eli sieltä ei pääse kuin samaa reittiä takaisin, mutta silti ne on useita kilometriä pitkin eikä sitä voi ulkopaikkakuntalainen tietää.
Ilmeisesti on säästetty liikennemerkeissä...
Käsitin siis oikein.
Jos vastaan tuleva seuraava tien risteys ei ole yksityinen ja heti sen jälkeen ei ole 60 kylttiä, rajoitus muuttuu automaattisesti 80km/h.
Nämä on kyllä opetettu autokoulussa.
Näinhän se taitaa olla kun ajelee isompia teitä, mutta meilläpäin on useita metsäautoteitä ym. mitkä kyllä lasketaan yleisiksi teiksi eikä niiden risteyksien jälkeen ole mitään rajoitusta, että tiedä sitten, mutta siitä olen satavarma että näillä teillä on 60- tai alhaisempi rajoitus. Toki useat näistä on umpikujia eli sieltä ei pääse kuin samaa reittiä takaisin, mutta silti ne on useita kilometriä pitkin eikä sitä voi ulkopaikkakuntalainen tietää.
Ilmeisesti on säästetty liikennemerkeissä...
Mikä sinut tekee satavarmaksi? Ei ainakaan lainsäädäntö.
TM:ssäkin on useaan otteeseen puhuttu asiasta, yksi hauskimmista oli 15 metriä pitkä nopeusrajoitusalue. Se että tienvarresta puuttuu rajoitusmerkit ei muuta mitään, laki on laki ja sitä on noudatettava ilman omia johtopäätöksiä vaikka niissä ei mitään järkeä olisikaan...
Käsitin siis oikein.
Jos vastaan tuleva seuraava tien risteys ei ole yksityinen ja heti sen jälkeen ei ole 60 kylttiä, rajoitus muuttuu automaattisesti 80km/h.
Nämä on kyllä opetettu autokoulussa.
Näinhän se taitaa olla kun ajelee isompia teitä, mutta meilläpäin on useita metsäautoteitä ym. mitkä kyllä lasketaan yleisiksi teiksi eikä niiden risteyksien jälkeen ole mitään rajoitusta, että tiedä sitten, mutta siitä olen satavarma että näillä teillä on 60- tai alhaisempi rajoitus. Toki useat näistä on umpikujia eli sieltä ei pääse kuin samaa reittiä takaisin, mutta silti ne on useita kilometriä pitkin eikä sitä voi ulkopaikkakuntalainen tietää.
Ilmeisesti on säästetty liikennemerkeissä...
Mikä sinut tekee satavarmaksi? Ei ainakaan lainsäädäntö.
Sakot kyseiseltä tieosuudelta (mutta ei omat).
Käsitin siis oikein.
Jos vastaan tuleva seuraava tien risteys ei ole yksityinen ja heti sen jälkeen ei ole 60 kylttiä, rajoitus muuttuu automaattisesti 80km/h.
Nämä on kyllä opetettu autokoulussa.
Näinhän se taitaa olla kun ajelee isompia teitä, mutta meilläpäin on useita metsäautoteitä ym. mitkä kyllä lasketaan yleisiksi teiksi eikä niiden risteyksien jälkeen ole mitään rajoitusta, että tiedä sitten, mutta siitä olen satavarma että näillä teillä on 60- tai alhaisempi rajoitus. Toki useat näistä on umpikujia eli sieltä ei pääse kuin samaa reittiä takaisin, mutta silti ne on useita kilometriä pitkin eikä sitä voi ulkopaikkakuntalainen tietää.
Ilmeisesti on säästetty liikennemerkeissä...
Mikä sinut tekee satavarmaksi? Ei ainakaan lainsäädäntö.
Sakot kyseiseltä tieosuudelta (mutta ei omat).
Ei meinaa mitään. Jos ei poliisit omilla kotisivuillaan tiedä minimisakonmäärää ei ne sitä tiedä tienpäälläkään.
Ei meinaa mitään. Jos ei poliisit omilla kotisivuillaan tiedä minimisakonmäärää ei ne sitä tiedä tienpäälläkään.
??? Miten niin ei tiedä?
Siellä lukee että minisakko ylinopeudesta on aina 115e, mutta kuten tiedämme se ei pidä paikkaansa, eikä ole ensimäinen kerta kun poliisilta kysyy liikenteestä jotain, saa jokaiselta yleensä eri vastauksen, ei paljon naurata.
Olisi muuten hauska tietää mistä mainitsemasi sakko on otettu, jotta voisi käydä paikanpäällä tarkistamassa asian.
Olisi muuten hauska tietää mistä mainitsemasi sakko on otettu, jotta voisi käydä paikanpäällä tarkistamassa asian.
Niin, olet vain ymmärtänyt asian väärin. Se tarkoittaa sitä, että minimisakko on 115e silloin, kun sakko menee päiväsakoille, se ei tarkoita rikesakkoa.
Ilmeisesti on säästetty liikennemerkeissä...
Kyllä noilla tiellä on voimassa yleisrajoitus 80 km/h, jolleivät sitten ole taajamamerkin sisällä. Suomessa on vielä tuhansia kilometrejä tietä, joille on joskus 70-luvulla rajoitusrumban alkaessa lätkäisty 80 km/h merkki tai ei merkkiä ollenkaan. Riippumatta siitä, mikä on turvallinen nopeus. Teiden merkitys on katsottu niin pieneksi, ettei olla alettu kuluttamaan verovaroja rajoitusten miettimiseen. Näillä teillä korostuu kuljettajan tekemän oikean tilannenopeuden valinta.
Jep, mutta tarkoitin lähinnä sitä mitä käsittääkseni topicissa kysyttiin,että jos ajetaan jotain tietä missä on esim. 60km/h rajoitus, niin päättyykö se rajoitus seuraavaan yleisentien risteykseen ja jatkuu 80km/h rajoituksella, jos ei erikseen mainita. Eli tarkoitan tällä nyt sitä, että jos ajelen jotain kylätietä millä on 40, 50 tai 60-rajoitus ja sillä tiellä on näitä risteyksiä eikä sen risteyksen jälkeen aina ole uutta kylttiä kertomassa rajoituksesta, niin rohkenisin kuitenkin väittää, että se rajoitus ei ole sen jälkeen se yleisrajoitus 80km/h. Tietenkin jos käännytään jollekkin toiselle tielle eikä siinä ole nopeusrajoitusta niin silloin siinä vallitsee yleisrajoitus.
Huh huh, aika vaikea tätä on selittää, mutta toivottavasti joku ainakin ymmärsi.
Tuo tulkinta meni oikein siitä, mitä hain.
Kesämökilleni menee soratie, joka on yksityistie, vaikka sillä onkin nimi ja kolmio ennen päätietä. Tavallaan kyseessä on kuitenkin yleinen tie, koska käyttöä ei ole rajoitettu keneltäkään. En tiedä, miksei tällaisen pikkutien liittyessä päätiehen rajoitus pääteillä muutu risteyksen jälkeen, mutta ongelmaa ei asiasta tule, koska se vain on niin. Mielenkiintoiseksi homma muuttuukin silloin kun päätieltä on siniset opasteet sivutielle. Voisi olettaa, että silloin jo onkin kyseessä risteys, jonka jälkeen rajoitus olisi automaattisesti 80, mutta näinkään ei ole. Kysyin asiaa, koska VT8:lla on kahden risteyksen välissä kamera. Paikalla on 100 km/h rajoitus. En ollut varma, onko kameran kohdalla 80 km/h, vaikkei sitä merkein olekaan osoitettu. Tienpitäjä vastasi minulle näin:
Olette tiedustelleet valtatielle 8 rakennetun automaattisen nopeudenvalvontapisteen sijoittelusta Mudaisten paikallistien 12503 ja Kusnin paikallistien 12517 välille. Valtatiellä 8 on tässä kohdassa nopeusrajoituksena 100 km/h. Valvontapiste on sijoitettu liittymien välille varmistamaan se, etteivät ajoneuvojen nopeudet liittymäalueella ylitä sallittua nopeusrajoitusta eivätkä vaaranna liittymäalueiden liikenneturvallisuutta.
Jos siniset tienviitatkaan ei ole merkki yleisestä tiestä, mikä sitten on? Onko muuten tosiaan niin, ettei tällä palstalla kukaan osaa selittää asiaa yksiselitteisesti ja varmasti, vaikka muuten asiantuntijoita riittää? Jumaliste, edes sitä ei tiedetä, mikä on voimassaoleva rajoitus!!
...
Jos siniset tienviitatkaan ei ole merkki yleisestä tiestä, mikä sitten on? Onko muuten tosiaan niin, ettei tällä palstalla kukaan osaa selittää asiaa yksiselitteisesti ja varmasti, vaikka muuten asiantuntijoita riittää? Jumaliste, edes sitä ei tiedetä, mikä on voimassaoleva rajoitus!!
Se, että jos tietä saa tai ei saa käyttää, ei sinänsä ole vielä merkki yhtään mistään. Kuten jo aiemmin sanoin ja jotenkin perustelinkin, niin kokemus on osoittanut, että risteykset, joiden jälkeen on nopeusrajoitusmerkki, tarkoittaa, että risteävä tie on ns yleinen tie ja muut eivät (vs. aluerajoitukset).
Kuten varsin hyvin tiedetään, niin perusnopeus on 80km/h ja muistaakseni oli vielä niinkin, että poistuttaessa yksityistielle poistuttavalla tiellä vallitseva nopes piti vain yksinkertaisesti painaa kalloon koskapa palattaessa ei tule olemaan mitään nopeusrajoitusmerkintää tietenkään, joten se on kuskin omasta dementian asteesta kiinni. Ystävät hyvät .. kaiken kukkuraksi mitään kamalan isoa vahinkoa ei ihan varmasti satu vaikka ajaisikin 100km/h tiellä 80km/h, sillä takuuvarmasti seuraava merkki tulee aivan kohta kumminkin. Sitäpaitsi nuo rajoitukset ovat suurinta sallittua nopeutta eikä pienintä - so, what's the problem?
Tietenkin voi käydä niin, että todellinen nopeusrajoitus on pienempi kuin 80km/h, mutta kuten sanoin, niin pitää painaa mieleen, että mikä oli nopeus, kun poistui "pää"tieltä.
...
Jos siniset tienviitatkaan ei ole merkki yleisestä tiestä, mikä sitten on? Onko muuten tosiaan niin, ettei tällä palstalla kukaan osaa selittää asiaa yksiselitteisesti ja varmasti, vaikka muuten asiantuntijoita riittää? Jumaliste, edes sitä ei tiedetä, mikä on voimassaoleva rajoitus!!
Se, että jos tietä saa tai ei saa käyttää, ei sinänsä ole vielä merkki yhtään mistään. Kuten jo aiemmin sanoin ja jotenkin perustelinkin, niin kokemus on osoittanut, että risteykset, joiden jälkeen on nopeusrajoitusmerkki, tarkoittaa, että risteävä tie on ns yleinen tie ja muut eivät (vs. aluerajoitukset)...
Jujuhan on siinä, että asetustekstissä puhutaan tiestä:
361. Nopeusrajoitus
Merkki 361
Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta...
Tuo kyseinen tie ei pääty jokaiseen sivutien risteykseen.
Mitä taas tulee tuohon kysymykseen yleisen tien risteämisestä, niin onhan esim. ohittaminen risteyksessä kielletty. Sellainen risteävä tie, jossa ohittaminen on kielletty, on merkitty etukäteen liikennemerkillä. Eli ei tarvitse arpoa onko risteyksen jälkeen nopeusrajoitusmerkkiä vai ei. Risteyksestä tekee yleisen tien risteyksen ennen risteystä oleva liikennemerkki.
Juu noinhan se meneekin ... mutta jos tulet "pikku"tieltä, joka on kahden "ison" tien välissä ja esim. 3km pitkä, niin mistä nyt sitten tiedät tullessasi yleiselle tielle, että tulit nimen omaan yksityiseltä tieltä yleiselle?
Taitaa mennä saivarteluksi ..
Juu noinhan se meneekin ... mutta jos tulet "pikku"tieltä, joka on kahden "ison" tien välissä ja esim. 3km pitkä, niin mistä nyt sitten tiedät tullessasi yleiselle tielle, että tulit nimen omaan yksityiseltä tieltä yleiselle?
Taitaa mennä saivarteluksi ..
Saivartelua tai ei. Onko sillä nyt niin väliä. Kunhan omaa tekstiäni ei tulkita piruiluksi...
Eli mistä sen tietää, että on tullut yleiselle tielle?
Kyse on mielestäni vähän samasta asiasta kuin se, että mistä tunnistaa lentäjän baaritiskillä? Kyllä se sen kertoo...
Eli en usko, että kukaan Suomessa on vielä rakentanut sellaista yksityistä tietä, että olisi vaaraa sekoittaa se yleiseen tiehen. Ei ainakaan sellaiseen, jossa voisi tänä päivänä kuvitella olevan suurempi nopeusrajoitus kuin 80 km/h.
Siis, kyllä sen huomaa...
Rätkätin
Kuten jo aiemmin sanoin ja jotenkin perustelinkin, niin kokemus on osoittanut, että risteykset, joiden jälkeen on nopeusrajoitusmerkki, tarkoittaa, että risteävä tie on ns yleinen tie ja muut eivät (vs. aluerajoitukset).
Mutta jospa rajoitusmerkki puuttuukin, mistä sitten tietää rajoituksen jos ei tunnista yleistä tietä? Talvirajoitukset ainakin ennen hoidettiin niin, että risteyksen jälkeinen merkki poistettiin, jäljelle jäi vain tolppa. Ei siis ole aivan loogista ajatella asiaa noin.
Ystävät hyvät .. kaiken kukkuraksi mitään kamalan isoa vahinkoa ei ihan varmasti satu vaikka ajaisikin 100km/h tiellä 80km/h, sillä takuuvarmasti seuraava merkki tulee aivan kohta kumminkin. Sitäpaitsi nuo rajoitukset ovat suurinta sallittua nopeutta eikä pienintä - so, what's the problem?
Vahinkoa ei satu, jos ajaa hetken alle rajoituksen. Mielestäni on kuitenkin väärä lähtökohta, jos kuljettaja ei tiedä sääntöjä ja mennään arvaamalla. Tuossa aiemmassa esimerkissäni Vt8:lta olikin epäilyksenä, muuttuuko rajoitus risteyksen jälkeen alhaisemmaksi. Jos näin tapahtuu ilman, että kuljettaja tietää asiaa, kamalan iso vahinko voi sattuakin. Tai sitten pitää aina ajaa varman päälle, jolloin täällä valitellaan, kuinka Micrakuski hidastaa viikonlopun paluuliikennettä Kirkkonummella. Vai mitä SixPack?
Risteyksestä tekee yleisen tien risteyksen ennen risteystä oleva liikennemerkki.
Ei tee, kuten Tiehallinnon vastauksesta ylempänä kävi ilmi. Siinä kohdassa on ohituskielto ja opasteet ennen risteystä.